Menu
Menu Szukaj

Top 10 2019: Hardtaile trail i enduro do 5000 zł

Przed sezonem zapowiadało się, że tanie hardtaile ze ścieżkową geometrią będą jedną z najszybciej rozwijających się kategorii w 2019. Sprawdziłem więc, co to znaczy „tanie” i okazało się, że chodzi o kwotę podaną w tytule – mając taki budżet możesz wybierać spośród kilkunastu naprawdę ciekawych modeli. Oto hardtaile do 5000 zł, które spodobały mi się najbardziej.



Jakie rowery znalazły się w zestawieniu?

Hardtail enduro trail od 3000 do 9000 zł - modele 2018
Hardtaile enduro i trail: skok minimum 120 mm, kąt główki ramy maksymalnie 68 stopni.

Jak czytać dane techniczne?

  • kąty to kolejno: główki ramy / rury podsiodłowej
  • masa – deklarowana przez producenta
  • klik w nazwę modelu → szczegóły na stronie producenta

Uwagi dodatkowe

  • Rowery są ułożone od najtańszego od najdroższego (a nie od najlepszego do najgorszego lub odwrotnie). Wszystkie modele w top 10 uważam za szczególnie warte zakupu, więc możesz śmiało ułożyć je we własnej kolejności według dostępnego budżetu i… tego, który najbardziej Ci się podoba.
  • Ceny rowerów marek wysyłkowych są w przybliżeniu przeliczone na złotówki – ostateczna kwota może się różnić zależnie od kursu euro. Uwzględniłem też dla nich (nieunikniony) koszt wysyłki – stąd różnica względem ceny wyświetlanej w sklepie.
  • Podana masa pochodzi z tabelki producenta, więc należy traktować ją z przymrużeniem oka i na starcie dodać ok. 400 g na pedały.
  • Poniższe opisy rowerów to moja subiektywna ocena na podstawie danych katalogowych. To nie jest test, ani nawet jego namiastka! Pamiętaj, że jakość roweru na szlaku zwykle wynika z czegoś więcej, niż tylko sumy części i cyferek.
  • Zestawienie ma charakter niekomercyjny.

1. Octane One Prone 29″ – 3399 zł

Octane One Prone 29" - hardtail trail do 4000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 29″
  • kąty: 66,5° / 74,5°
  • długość górnej rury (M): 611 mm
  • reach (M): 435 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: RST Blaze 120 TNL
  • hamulce: Shimano M315
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: ?

Dolny pułap dla sztywniaków z dobrą geometrią spadł w tym roku do 3000 zł (Marin San Quentin 1), ale to budżetowy odłam NS Bikes wypuścił prawdziwego killera: Octane One Prone 29″ to moim zdaniem najlepsza propozycja przy budżecie 3000-3500 zł. Duże koła częściowo wynagrodzą bardzo słaby widelec (golenie 30 mm, brak sztywnej osi), a 10-rzędowy napęd oznacza szeroki zakres i przerzutkę ze sprzęgłem. Wystarczy dokupić sztycę regulowaną i za około 4000 zł masz „gotowca” do atakowania ścieżek.

2. Vitus Nucleus 27 VRX – 3430 zł

Vitus Nucleus 27 VRX - hardtail enduro do 4000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 66,5° / 73,5°
  • długość górnej rury (M): 620 mm
  • reach (M): 438 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Suntour Raidon 32 Air
  • hamulce: Shimano MT400
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: ?

Prone i San Quentin mają jednak groźnego rywala. Bardzo rozbudowaną ofertę sztywniaków ma brytyjski Vitus (marka sklepu Chain Reaction Cycles). Najtańszy, jaki wpadł mi w oko to Nucleus 27 VRX. Względem polskiej marki ma on przewagę w postaci solidnego widelca (golenie 32 mm i sztywna oś) i lepszych hamulców. Ma też bardziej agresywne opony i koła 27.5″, więc jest to alternatywa dla Marina do ostrej jazdy, podczas gry Prone lepiej odnajdzie się na lżejszych wycieczkach.

Pro-tip: Jeśli zależy Ci na kołach 29″, rzuć okiem na chwalony w testach model Sentier 29.

3. Calibre Line 10 – 4160 zł

Calibre Line 10 - hardtail trail do 4000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 66,5° / 73°
  • długość górnej rury (M): 610 mm
  • reach (M): 427 mm
  • sztyca regulowana: Tranz X
  • amortyzacja: Rock Shox Recon RL
  • hamulce: Shimano M447
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: 12,5 kg

Octane One i Vitus po doliczeniu sztycy regulowanej kosztują 4000 zł i w tym przedziale mają jeszcze jednego poważnego konkurenta – Calibre, czyli markę, którą znasz już z top 10 najtańszych ścieżkowych fulli. Opłacalność Line 10 nie wali w pysk tak mocno, jak w przypadku amortyzowanego Bossnuta Evo, ale jeśli czytasz zestawienie hardtaili, to zakładam, że lekkość i prostota to dla Ciebie istotne cechy – pod tymi względami sztywniak zawsze będzie miał przewagę. Wyposażenie i geometria nie odbiegają specjalnie od Vitusa, ale w standardzie dostajesz już dobrą sztycę regulowaną i nieco pewniejszy amortyzator.

4. Ghost Kato X 4.9 AL – 4300 zł

Ghost Kato X 4.9 AL - hardtail trail XC do 5000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 29″
  • kąty: 66,5° / 73°
  • długość górnej rury (M): 608 mm
  • reach (M): 430 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Suntour Raidon 34 XC LO-R Air
  • hamulce: Tektro HD-M285
  • napęd: Shimano SLX 1×11
  • masa: ?

Obecność tego roweru w top 10 może być na pierwszy rzut oka zaskakująca, ze względu na krosiarskie opony na wąskich obręczach i zwykłą sztycę. Ale Kato X ma też amortyzator na goleniach 34 mm, 11-rzędowy napęd SLX o zakresie 11-46T i bardzo nowoczesną geometrię. To po prostu najtańszy przedstawiciel nowej szkoły rowerów XC, które biorą to co najlepsze z kategorii trail – i za to go uwielbiam! Na dobrych kątach zyska każdy, ale nie każdy potrzebuje od razu pancernych kół i opon. Choć akurat sztycę regulowaną warto byłoby dokupić (zmieści się w budżecie).

5. Trek Roscoe 7 – 4399 zł

Trek Roscoe 7 - hardtail trail do 5000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 27+
  • kąty: 68,3° / 71°
  • długość górnej rury (M): 618 mm
  • reach (M): 422 mm
  • sztyca regulowana: Bontrager?
  • amortyzacja: Rock Shox Judy Silver TK
  • hamulce: Tektro HD-M275
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: 14,2 kg

Zupełnie inna szkoła to Trek Roscoe, czyli reprezentant wymierającego gatunku „plusiaków”. Gdzie jak gdzie, ale w hardtailu ten rozmiar spisuje się świetnie – zwłaszcza, jeśli lubisz techniczną jazdę w trudnym terenie. Co ciekawe, Trek ma też w ofercie zaskakująco sensownego Roscoe 6 za skromne 3500 zł, ja jednak dopłaciłbym do „siódemki”, głównie ze względu na masę niższą o ponad kilogram (ale też sztycę regulowaną, lepszy widelec i opony). Lżejszy rower lepiej sprawdzi się w turystyce – a takie jest główne zastosowanie Roscoe, ze względu na niedzisiejszą geometrię, czy brak sztywnej osi z tyłu.

Pro-tip: w założonym budżecie mieści się też Roscoe 8 z napędem NX Eagle.

6. Whyte 801 – 4649 zł

Whyte 801 - hardtail trail do 5000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 66,5° / 74°
  • długość górnej rury (M): 623 mm
  • reach (M): 445 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Recon RL
  • hamulce: Tektro Auriga HD-M290
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: 12,5 kg

Bardziej dzisiejszej geometrii możesz oczekiwać od Whyte, choć nie bez powodu seria 800 stoi w cieniu bardziej agresywnych modeli 901/905. Przede wszystkim, nie uświadczysz tu sztycy regulowanej ani sztywnych osi, więc pod względem opłacalności jest to chyba najsłabszy rower na tej liście. Ale biorąc pod uwagę jakość ram tej marki, żal byłoby go pominąć. I nie chodzi mi tu tylko o geometrię, ale też na przykład oddzielny zestaw rur o różnych przekrojach dla każdego rozmiaru ramy – dzięki temu każdy ma optymalną sztywność, wytrzymałość i masę. W hardtailu jest to szczególnie istotne, zwłaszcza dla lekkich osób.

7. Marin San Quentin 2 – 4699 zł

Marin San Quentin 2 - hardtail enduro do 5000 zł

  • skok: 130 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 65° / 75°
  • długość górnej rury (M): 602 mm
  • reach (M): 444 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Recon RL
  • hamulce: Tektro HD-M275
  • napęd: SRAM NX 1×11
  • masa: ?

O najtańszym San Quentinie za 3000 zł już wspomniałem, ale moim wyborem zdecydowanie byłby model środkowy (lub najwyższy, który pewnie trafi do „droższego” top 10), z lepszym amortyzatorem i 11-rzędowym napędem o szerokim zakresie 11-46T. W budżecie niestety nie zmieści się już sztyca regulowana, ale i tak tegoroczna nowość Marina jest bardzo kuszącą propozycją.

Pro-tip: jeśli wolisz model na kołach 29″ i nieco mniej agresywną geometrię, za 4799 zł możesz też kupić Nail Traila 6, którego testowałem rok temu – jeden z najlepszych rowerów, jeśli szukasz uzupełnienia dla fulla enduro.

8. Dartmoor Primal Evo 29 – 4899 zł

Dartmoor Primal Evo 29 - hardtail enduro do 5000 zł

  • skok: 140 mm
  • rozmiar koła: 29″ (dostępny też model 27.5″)
  • kąty: 66° / 73,5°
  • długość górnej rury (M): 620 mm
  • reach (M): 430 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Recon RL
  • hamulce: SRAM Level
  • napęd: SRAM NX 1×11
  • masa: 14,1 kg

Bezpośrednim konkurentem San Quentina 2 jest Primal Evo. Wyposażeniem idą łeb w łeb – rzadko się zdarza, żeby polska marka trafiła na tak groźnego rywala. Primal ma jednak asa w rękawie: jest dostępny na kołach 27.5″ lub 29″, więc jeśli wolisz duże koła (które w hardtailu są bardzo dobrym pomysłem nawet przy wyższej masie), z pojedynku wychodzi zwycięsko. W przeciwnym wypadku wybrałbym tańszego o 200 zł Marina… choć trzeba dodać, że do Dartmoora dostaniesz bon na taką właśnie kwotę – wspominałem już, że to wyrównany pojedynek…?

9. Cube Reaction TM – 4999 zł

Cube Reaction TM - hardtail trail do 5000 zł

  • skok: 130 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 67° / 73,5°
  • długość górnej rury (M): 597 mm
  • reach (M): 415 mm
  • sztyca regulowana: Cube Dropper Post
  • amortyzacja: X-Fusion RC32
  • hamulce: Shimano MT400
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: 14,4 kg

Cube stanowi w tym zestawieniu alternatywę dla Roscoe. Jego opony 2.6″ wprawdzie trudno nazwać plusowymi… ale są blisko. Geometria jest zachowawcza, ale i tak lepsza od Treka. Za największą zaletę uważam amortyzator X-Fusion – szczerze mówiąc, nie jeździłem na nim, ale widelce tej marki zawsze wypadały w testach lepiej od najtańszych RS-ów czy Suntourów. Na pokładzie jest też sztyca regulowana, napęd 1×10 i niezłe hamulce. Całkiem rozsądna propozycja.

10. Giant Fathom 2 – 4999 zł

Giant Fathom 2 - hardtail trail do 5000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 67° / 73,5°
  • długość górnej rury (M): 605 mm
  • reach (M): 428 mm
  • sztyca regulowana: Giant Contact Switch
  • amortyzacja: Suntour Raidon 32 LO-R
  • hamulce: Tektro HD-M275
  • napęd: Shimano Deore 1×10
  • masa: 12,4 kg

Fathom zawsze był fajnym rowerem z pogranicza XC i trail, ale po drobnej aktualizacji geometrii i wyposażenia (szerokie obręcze i nowoczesny kokpit) zdecydowanie zbliżył się do tej drugiej kategorii. Do San Quentina czy Primala jeszcze sporo mu brakuje; to bardziej kategoria Cube’a, czyli ciekawy „rower do wszystkiego”. Trudno mi wyobrazić sobie kogoś, kto byłby z niego niezadowolony.

11. NS Bikes Eccentric Lite 1 – 4999 zł

NS Bikes Eccentric Lite 1 - hardtail trail do 5000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 29″
  • kąty: 66,5° / 74,5°
  • długość górnej rury (M): 610 mm
  • reach (M): 436 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: X-Fusion RC32
  • hamulce: SRAM Level
  • napęd: SRAM NX Eagle 1×12
  • masa: 13,2 kg

NS Bikes trochę oszukał system, wypuszczając najtańszego sztywniaka pod oddzielną marką Octane One (mam zasadę, że w top 10 umieszczam tylko jeden rower danego producenta), ale może to i lepiej, bo najtańszego Eccentrica żal byłoby pominąć. Podobnie jak w Cube, za amortyzację odpowiada widelec X-Fusion, ale budżet zwolniony przez sztycę regulowaną poszedł w nim na 12-rzędowy napęd SRAM NX Eagle. Osobiście wolałbym 1×10 i myk-myka, ale nie da się ukryć, że po dokupieniu sztycy, konfiguracja NS-a będzie bardzo nowoczesna. Również dzięki kołom 29″ i dobrej geometrii.

Bonus: Rockrider E-ST 500 – 4999 zł

Rockrider E-ST 500 - hardtail e-bike do 5000 zł

  • skok: 120 mm
  • rozmiar koła: 27.5″
  • kąty: 68° / 73°
  • długość górnej rury (M): 585 mm
  • reach (M): 403 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Suntour XCR
  • hamulce: Hayes MX5
  • napęd: Shimano Altus 1×9
  • masa: 22,2 kg

Wybacz ten grubaśny kij w szprychy mrowisko, ale nie mogłem tak po prostu pominąć faktu, że za 5000 zł można kupić elektryka, który w dodatku spełnia wymagania dotyczące skoku i geometrii (ledwo, ale w przypadku Decathlonu to i tak święto lasu). Oczywiście, wyposażenie głowy nie urywa – jest wyraźnie poniżej poziomu najtańszych kandydatów do tej listy. Osoby zorientowane w e-bike’ach będą też kręcić nosem na silnik w piaście, ale w przypadku hardtaila, przynajmniej odpada problem masy nieresorowanej, a tani napęd będzie miał dzięki temu lżejsze życie. W góry bym go nie zabrał, ale jako praktyczny terenowy środek transportu, na dojazdy do pracy okrężną drogą przez las, bez nadkładania czasu i potu…? Jeśli szukasz czegoś takiego, E-ST 500 może być czymś więcej, niż tylko ciekawostką.


Czego się spodziewać po ścieżkowym hardtailu za 5000 zł?

Nawet pomijając elektryczny wybryk natury, trzeba przyznać, że producenci w tym roku przyłożyli się do tej kategorii i jest w czym wybierać – mało która ogarnięta marka nie ma w ofercie sztywniaka z nowoczesną geometrią. Choć z tą ostatnią ciągle jeszcze jest pole do popisu.

→ Więcej: Geometria w hardtailu – robisz to źle

Co ciekawe, nowości skupiają się na modelach 27.5″, mimo szalejącej mody na 29″. Osoby szukające „dużej kichy” – która łagodzi większość wad hardtaila – będą miały w tym przedziale cenowym ograniczony wybór. Jeszcze trudniej będzie kupić model na kołach 27+. Szkoda, bo do sztywniaków plusowe opony pasowały idealnie… Będę tęsknić za tą modą (bo niestety chyba już czas zaliczyć „plusy” do tej kategorii).

→ Więcej: Plusy, a może jednak minusy? Koła 27+, 29+ i… 26+
→ Więcej: Rozmiar kół do enduro: 26″ / 27.5″ / 29″;

Cieszą natomiast krótkie mostki oraz szerokie kierownice i obręcze. Dla producenta to niewielki koszt, a kolosalnie wpływa na pewność jazdy – w hardtailu jeszcze bardziej, niż w fullu.

Decydujące są jednak inne dwa komponenty: opony i hamulce. W najtańszym segmencie niestety nie oczekuj tu rewelacji, ale producenci robią co mogą, zakładając najtańsze sensownie komponenty spełniające swoją funkcję.

To samo można powiedzieć o napędach 1×10, które przy 12-rzędowym Eagle wyglądają staromodnie, ale oferują przyzwoity zakres (11-42T) i przerzutkę ze sprzęgłem zapobiegającym spadaniu łańcucha.

→ Więcej: Napęd 1×10

Słabą stroną większości rowerów z listy jest niestety amortyzator – w hardtailu to zdecydowanie najdroższy komponent, a tym samym pierwszy w kolejce do oszczędności. Warto mieć na uwadze potencjalny upgrade, jeśli planujesz ostrzejszą jazdę po górach. W zastosowaniach „nizinnych” podstawowy Rock Shox Recon RL czy Suntour Raidon powinien być jednak wystarczający. Przed wydaniem ciężkiej gotówki warto mieć świadomość, że nawet najlepszy amortyzator nie wynagrodzi sztywnego tyłu – znacznie większe znaczenie ma geometria i wspomniane wyżej opony i hamulce, które wolałbym doinwestować w pierwszej kolejności.

Niezależnie od stylu jazdy, uwzględnij też w budżecie 600-700 zł na sztycę regulowaną – niestety w najtańszych hardtailach wciąż jest ona raczej wyjątkiem, niż regułą.

→ Więcej: Sztyce regulowane

Ile warto wydać?

4000-5000 zł to przedział, w którym możesz już kupić sensownego sztywniaka podatnego na przyszłe upgrade’y. Będą one jednak konieczne, żeby w pełni wykorzystać górski potencjał trailowej geometrii. Średnie opony czy hamulce można jeszcze przeboleć, ale dokupienie sztycy regulowanej i wymiana amortyzatora może wywindować cenę do poziomu rowerów z wyższej półki.

Dlatego jeśli możesz sobie na to pozwolić, rozejrzyj się wśród modeli kosztujących 6000-7000 zł. To właśnie na nich skupiam się w kolejnym zestawieniu top 10:

→ Więcej: Top 10 2019: Hardtaile trail i enduro do 7000 zł

Top 10 2019: Rowery hardtail do 5000 zł


Najbardziej podoba mi się...

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz też powiązane artykuły:

 

81
Dodaj komentarz

avatar
31 Comment threads
50 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
44 Comment authors
KamikaZefaldżipŁukaszJakubFilipek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ilia
Gość
Ilia

Calibre ma jeszcze starą Deore czy zdjęcie dali stare? W Daartmorze prawie spadł łańcuch.

Maciej
Gość
Maciej

Jeśli nie zależy nam na czasie to polecam składać sztywniaka, bo można fajne okazję ustrzelić a modele oferowane przez producentów nie zawsze są dobrze skomponowane.

Daniel
Gość
Daniel

A gdzie Romet Jig? Tylko nie pisze ze nie mozna go kupic bo można

Michał
Gość
Michał

Jak pamiętam to w zeszłym roku ten Calibre był jedną z najlepszych opcji cena/jakość. Chyba lekko podrożał, bo funt aż tak nie urósł :P

Cyprian
Gość
Cyprian

Do 5000 tys bardzo ciekawą (co nie oznacza opłacalną) propozycją jest Mondraker Vantage.

Wujas
Gość
Wujas

Do 5000000,o których piszesz można nabyć znacznie lepszy rower, a nawet i dom dla niego.

Robert
Gość
Robert

Piękne, to samo mi przyszło do głowy :)

Cyprian
Gość
Cyprian

Ale mi dowaliłeś, Mensa sika z niecierpliwości.

@19.paraf
Gość
@19.paraf

Dziwne, że ORBEA i COMMENCIAL nie mają nic w tym (niskim) budżecie.
Osobiście poskładałem sobie PRONE’s 29″. Amor AION 34mm i 140mm skoku, heble DEORE M615 203/180, koła DT SWISS i opony CONTI.
Tylko jedno ale…
Ten gotowiec od O1 stoii fabrycznie na gumach WTB 2,4″ (przód/tył). Dziwne, bo gdy założyłem u siebie na tył TrailKing’a 2,4″ to boczne zęby opony leciutko ocierały o ramę (przy prostym kole, a wiadomo jak to jest pod koniec lub w trakcie sezonu)

Robert
Gość
Robert

conti ma gumy straszne balony, jakby zawsze więcej w realu niż nabite na gumie

Maciek
Gość
Maciek

Marin nail trail 6 nie wchodzi na listę przez obecność San Quentin czy po prostu się nie łapie?

Jarek Nightrider
Gość
Jarek Nightrider

Mam NT6 (przez Michała;) i sobie chwalę. Do ceny trzeba doliczyć nowe heble, zmieniłem też kasetę i dołożyłem sztycę. Lekki kwas był jak na Twisterze pokrzywiłem mocno tylne koło na źle wylądowanej hopie, myślałem, że te obręcze pozwolą na takie błędy. Stary zielony zaliczony, ale przyznaję, że była to udręka na tej maszynie. Zbieram na fulla;)

Maciek
Gość
Maciek

Ja właśnie się zastanawiam nad wyborem pomiędzy nail trail 6 a rift zone. Teren- Góry Świętokrzyskie, wymagania- rower do wszystkiego i okazjonalne zawody xc/marathon.

Ta czer
Gość
Ta czer

Prone sprawia wrażenie oferty skierowanej do kogoś chcącego kupić rower „na raty”. Dajemy najsłabszy (najtańszy) możliwy amortyzator, z myślą że po jakimś czasie użytkownik uzbiera na coś przyzwoitego i go bez żalu wymieni. Wydaje się że w tym przedziale cenowym to może być jakiś pomysł.
Co do plusowych sztywniaków, to chyba nie przeminęły, tylko wróciły na właściwe sobie miejsce. Trochę przejeździłem na „półfatach” w zeszłym sezonie, i taki rower po prostu musi być drogi żeby ujawnić swoje zalety, a raczej pozbyć się wad plusów. Whyte 909, Chameleon, czy nawet Big Honzo raczej nieprędko znikną z produkcji, a i Trek rozwija linię Stache. Szkoda że Kross przestał robić Grista, ale domyślam się że na naszym rynku to był mocno niszowy model.
Pozdrowienia,
RT

Skalniak
Gość
Skalniak

Rozwiń temat plusów w sztywniakach… co musi być w nich drogie? I gdzie ich miejsce?

Ta czer
Gość
Ta czer

To chyba oczywiste – koła. Złożenie lekkich kół na 3 calowej opinie i feldze 45mm to koszt porównywalny z najtańszymi rowerami z tego zestawienia.
Ich miejsce jest trochę poza głównym nurtem. Zanim zaczął się boom na plusy takie rowery były już produkowane przez kilka mniejszych firm, albo składane samodzielnie.
Pozdrowienia,
RT

Tomek
Gość
Tomek

„Będę tęsknić za tą modą (bo niestety chyba już czas zaliczyć „plusy” do tej kategorii)”. A to czemu uważasz, że czas „pluszów” przeminął?

Okko
Gość
Okko

Hardtaile trail i enduro z amorem 120? To chyba za mało na moje oko :D

Jaro
Gość
Jaro

120 mm przy kołach 29 cali jest całkiem okej dla traili.

Okko
Gość
Okko

Ale to kategoria Trail i Enduro :) 120 to mają współczesne XC

Robert
Gość
Robert

Wspolczesne XC dalej maja 80mm skoku… No w porywach 100mm. A i dalej kąty typu 69-70 na główce.

Jak przeglądałem oferty producentów to nie było mowy, żebyś w ofercie XC miał wiecej niż 100mm z przodu.

Wujas
Gość
Wujas

Hardtaile trail i enduro? To chyba za mało na moje oko :D

Ilia
Gość
Ilia

Powyżej 140 mm to już trochę ciężko wykorzystać jak tył sztywny. Np. Canyon do XC ma 110 mm. Wiem, że brat Michała takiego ma. O hardtailu do XC z amorem 120 mm jeszcze nie słyszałem.

MarcinSz
Gość
MarcinSz

Patrząc na ceny najtańszych fuli, choćby Marina Hawk Hill 1, którego specyfikacja nie odbiega jakoś in minus od przedstawianytch tu HT, nie widzę sensu nabywania rowerów z końca stawki ( cenowej ). No chyba, że ktoś mieszka na Mazowszu i to też nie do końca.

Adan
Gość
Adan

A commencal meta ht am orgin???

Enduropodobny.pl
Gość

Treka Roscoe 7 można dostać za 3-3,5 klocków. Mowa oczywiście o nowym sprzęcie. W zeszłym roku był konkurs Red Bulla i 150 sztuk tego roweru poszło w Polskę :) Jeśli się uda dostać w takiej cenie, to jest to najlepszy chyba wybór. Jakby komuś się chciało do mnie wejść, to mam u siebie prezentację tego modelu – może to kogoś przekona, a może nie.

Kuba
Gość
Kuba

Wszystko fajnie tylko boli mnie jedna sprawa- jestem klientem na L’ki generalnie (180cm z hakiem)… Czy jest nas tak mnóstwo na te trailowe sztywniaki, czy producenci wrzucają na rynek po 8 sztuk tych rowerów rocznie bo się boją „przeprodukować”? Co roku to samo. Wiem, że późno niby i mogłem wcześniej(muszć jeden rower sprzedać zćeby kupić drugi), ale jest początek Marca a z wyjątkiem paru wysyłkowców z UK-lipa. Allegro, duże polskie sklepy internetowe, male sklepo/serwisy- pustki. Szukam czegoś żeby się zmieścić do 5k i chyba skończy czekaniem na pierwsze bike’i na 2020. Kupie se na święta…

BTW.- znalazlem „Rocky Mountain Growler 40 2019” ktoś wie jak to dorwać żeby mi do 3miasta wysłali? Polska dystrybucja-widmo ;/

Marcelus
Gość
Marcelus

W Gdyni masz przedstawiciela WHYTE’a.
Bez kłopotu dostaniesz całą rozmiarówkę z nowej kolekcji.
https://www.whyte.pl/product-page/kopia-529

PSIdetektyw
Gość
PSIdetektyw

Z tego co udało mi się ustalić, to ten model nie jest w ogóle dostępny w Europie (info od czeskiego dystrybutora), także ten…

paraf
Gość
paraf

tak na marginesie w temacie hardtail’i
https://www.youtube.com/watch?v=fuhqWAs6aN4

Bartek
Gość
Bartek

Skoro jesteśmy już przy sztywniakach to chciał bym Was prosić o poradę… Mam primala z 2015 i z tyłu ma haki na qr19mm. Jakie gotowe koła powinienem kupić żeby zastąpić wąskie i wiotkie seryjniaki? Wszystkie koła które znajduję i są przeznaczone do czegoś więcej niż xc mają sztywną oś

Cyprian
Gość
Cyprian

Zrób sobie koło w dowolnej konfiguracji, polecam obręcz dt m502.

piotr
Gość
piotr

Lepiej samemu koła dać do złożenia.
Obręcze najtaniej masz szer. wewn. 22-23mm więc DT533D albo Alex MD23 (99-120zł za obręcz) na oponki o szer. 2,25-2,4max.
Jak chcesz szersze wewn. 30-32mm to będzie drożej (200-250zł) DTM502 albo Dartmoor Thunder, ale to już opony typ 2.5WT i nie wiem czy ci rama przyjmie.
Piasty shimano M756 teraz tanie więc można fajnej jakości koła złożyć.

Bartłomiej
Gość
Bartłomiej

Raczej 2.25 to maks dla mnie w tym rowerze, miałem nadzieję że kupię komplet i nie będę musiał bawić się w zaplatanie. Sam tego nie zrobię a to zawsze dodatkowe koszta.

Bartłomiej
Gość
Bartłomiej

A jakaś piasta na łożyska maszynowe? Najlepiej coś co będzie miało swój odpowiednik na przednie koło z osią 15mm? Dzięki za odpowiedzi :)

Cyprian
Gość
Cyprian

No to daj obecne koło do przeplecenia- piasta zostanie, wymień tylko obręcz i szprychy. Jeśli chcesz 2.25 czyli szwalbe, to m502 będzie zbyt szeroka. Inna sprawa że 2.25 w ht do ostrzejszego haratania to trochę słabo. Najtaniej faktycznie dt 533d, ale czy to znacznie poprawi sztywność- trudno powiedzieć. Pytanie w jaki sposób to odczuwasz. Oś 9mm, wąska obręcz, wąska opona (wyższe ciśnienie). Potrzebny mocny zacisk, dobry naciąg szprych, sztywna obręcz… albo inny rower

Jaro
Gość
Jaro

Obręcze to jak już wspominali poprzednicy np. DT533D. Co do piast, rama powinna przyjąć też 10mm thru axle czyli można by coś złożyć na NS Rotary Cassette 135×10. Dzięki temu przy okazji usztywnisz tylny trójkąt.

ala
Gość
ala

Nie ma co sobie wmawiać, że sztywniaki do zjeżdżania są fajne.

Jan Olaf
Gość
Jan Olaf

Hej,
mieszkam za granicą i planuje sobie kupić sztywniaka trail. Niestety, ze względu na cło kupno roweru z PL jest wykluczone. Tutaj mam wybór ograniczony. Znalazłem w fajnych pieniądzach, Marina San Quentin 1, Ghost Kato X 4.9, Trek Roscoe 6 i NS eccentric lite 2. Które z tych najbardziej byście polecili? Dodam, że rowery są prawie w tej samej cenie.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Trek Roscoe to rama z XC (X-Caliber) z widelcem nie 100 lecz 120mm skoku. Co prawda nie jest to juz ta stara rama z Calibra ale nadal masz tam geometrie XC sztucznie podciagniętą bliżej 68 stopni. Do tego miekkie osie i amortyzator na druciana spręzyne w Roscoe 6… Brak słów – chyba tylko kolor ramy in +
Ponieważ hard-taile do jazdy trail ZAWSZE cierpia na „zanurzenie” przodu to Marin San Quentin wydaje się dobra opcją. Nawet 67 stopni w Giant Fantom złoży się w 69 jak go dosiądziesz. Szukaj roweru z płaską główką bo to nie fulle że się równo całość ugina 65-66,5 stopni. Roweru który zmieści z luzem oponę 2,6″ – także jeśli chodzi o wewn. szerokość obręczy (25mm to już skrajnośc, 30-33mm byłoby ok). Przewiduj że dołożysz 600-700 zł an sztycę regulowaną, lub szukaj roweru z taką. Sztyca jest dużo ważniejsza niż np tylne zawieszenie czy solidna przerzutka!!!
120mm skoku jest spoko w 29 ale w górach przyda się głębszy SAG wiec 130-140mm na grubszy wyryp bedzie lepsze. Widelec tylko 32 a lepiej 34 mm golenie z taperowaną rurą sterową.
Oczywiście żadnych kaset 9x ani napędu 2x. 1×10. 1×11, 1×12. Zakładaj że opony i tak wsadzili z plastiku więc będą na mokrym niebezpieczne. Pedały wymienisz jeszcze zanim je wkręcisz. Spoko i tanio wychodzą testowane prze Michała nylonowe Wheel Up. Markową ich opcja bedą Crank Broters Stamp1
Z aluminiowych spoko sa Octane one Belter czy Crank Brothers 50/50. Żadne mimo że solidne nie sa drogie.
Nie kupuj ZADNYCH pedałów Giant!!! Te za 400zł nie mają żadnego łożyska! Nawet zwykłych wsypanych do środka kulek!
Za to sztyca Giant Connect jest bardzo OK. Łapie luz roboczy ale nie psuje sie.

ps. Na pewno nie wolałbys miec fulla z opcją blokowania tyłu? Marin ma świetne ceny na budżetowe fulle.

Marcin
Gość
Marcin

Panowie a co sądzicie o Kross Dust 1.0 2019?
Nie ma go w zestawieniu a łapie się :)

kucu
Gość
kucu

Sam się mocno zastanawiam nad Dust 1.0 a Nail Trail 6 :-)
Muszę gdzieś tego Krossa dorwać żeby się przymierzyć bo Marina już miałem okazję.

Andrzej
Gość
Andrzej

Tak a`propos amorów … Yari nie załatwiłby sprawy w więksszości w/w przypadków?

Damian
Gość
Damian

Dartmoor ma sztyce regulowaną. Kupiłem ten model w Ducato Wrocław na Hallera (współpracują z velo.pl polskim dystrybutorem dartmoora). Mogę podesłać zdjecia i specyfikacje

Mateusz
Gość
Mateusz

Zastanawiam się poważnie nad zakupem roweru opisywanej tutaj kategorii. Przeglądam oferty, jak i własnie opisy i rankingi jak w tym artykule. Każdy z wymienionych rowerów ma jakieś plusy i minusy. Podoba mi się Roscoe 7 i Giant Fathom, ale brak sztywnej osi jest czymś co trudno później zmienić. Wolałbym też osprzęt NX od Dore (ot taka osobista preferencja SRAM nad Shimano). W ostatnich latach chorowałem na Primala Pro, wydawał się idealny, chociaż zawsze biłem się z myślami czy chcę wydawać więcej niż 5k. Obecny pro z 2019 to już 6,5k, a Evo nie ma myk-myka. No i znalazłem jeszcze coś takiego jak Gibon 50 – szywne osie, koła 27,5 na gumach 2,6 (wole 27,5 od 29, i w sumie 2,6 szerokości jest ok), 1×11 NX (z dziwną kombinacją, że kaseta jest Shimano, jedyny element nie z grupy). Ma myk-myka, wszystko wydaje się ok, za cenę niższą niż konkurencja 4,8k (a może uda się coś ugrać). Co jest haczykiem w tym rowerze? Czy to może koła KLS, są słabe? Czy właśnie ta dziwna kombinacja napędu SRAM z kasetą Shimano. Czy może jeszcze coś innego? Ja tylko dostrzegam jedną jak do tej pory. Rok temu oglądałem sobie te rowery w sklepie i hamulce shimano M445 w porównaniu do Sram Level na Primalu wydawały mi się dużo słabsze (to kwestia regulacji, czy tak rzeczywiście jest?).

Patryk
Gość
Patryk

Hej Michale! W temacie dotyczącym fuli do 8000 tys. już pytałem o rower i po wielu przemyśleniach i początkowym zainteresowany Meridą One-Fourty jednak postanowiłem (także dzięki Twoim sugestiom), że lepszym rozwiązaniem w moim przypadku będzie jednak mniejszy skok i większe koło. No i chyba najbliżej mi do Nerda Lite 2, problem jest taki, że w Poznaniu brak przedstawiciela NS Bikes więc chyba czeka mnie wycieczka do Gdańska… a przy tej okazji pomyślałem także o kupnie nowego roweru dla mojej Żony i fajnie wypada (mimo badziewnego widelca, braku myk-myka czy też przeciętnych hamulców) Prone 29″. Mógłbym za jednym zamachem kupić oba rowery (jeśli by przypasowały). Czy najtańszy Eccentric na 29″ jest też wart ewentualnego zainteresowania? Jakiego myk-myka być polecił aby domknąć się w kwocie 4000 zł za Prone? Z góry dzięki i pozdrawiam!

Michał
Gość
Michał

Cześć, sam zastanawiam się nad zakupem rowerku z tej kategorii i wybór jest tak duży, że kiełbie we łbie :) Swoich faworytów już mam (opisane w artykule Dartmoor i NS Eccentric), ale bardzo zainteresował mnie rower, który chyba z dwa tygodnie temu pojawił się w kolekcji Decathlonu. Wygąda bardzo ciekawie, ma nawet sztycę regulowaną, no i oponki 2.6, które są chyba jakimś nowym wynalazkiem? Co o nim myśleć, jak wypada w porównaniu z Dartmoorem i NS?
https://www.decathlon.co.uk/am-100-ht-mountain-bike-275-id_8543080.html
Geometrię można zobaczyć na trzecim zdjęciu :)

Artur
Gość
Artur

Cała rowerową rodzinę proszę o informacje czemu tak mało jest i informacji o rowerze scott voltage yz 0.1 głównie chodzi mi o rocznik 2019 Help help help czy można postawić Hornet pro 2019 vs voltage yz 0.1 2019 ??????

Bartek
Gość
Bartek

Cześć,
A co uważasz o nowości w ofercie Decathlonu, tj. ROCKRIDER MTB AM 100 HARDTAIL (https://www.decathlon.pl/rower-mtb-am-100-ht-id_8543080.html) w kategorii HT do właśnie 5k PLN? Wydaje się być naprawdę solidny, dodatkowo niezłe wyposażenie, regulowana sztyca, kierownica 760mm

Filipek
Gość
Filipek

W opisie Cube’a użyłeś stwierdzenia, że geometria i tak lepsza niż w Treku. Co dokładnie miałeś na myśli? Pytam bo sam noszę się z zakupem Roscoe 8 lub ogólnie roweru xc/trailowego do 5k pln.
I kurczę jestem trochę w kropce, zastanawiam się czy rowery wymienione w tym top10 dają aż tak różne wrażenia z jazdy? Mam rower przełajowy, mam rower trekkingowy, enduro mi w ogóle nie podchodzi… czy mam wybrać rower na podstawie surowych danych czy posadzić dupę na każdym z nich i wybrać ten najbardziej odpowiadający (co jest trudne przy przejażdżce na parkingu przed sklepem). Ogólnie jeżdżę po Pomorzu, Gdańsk i okolice – teren nieco pagórkowaty ale nie za trudny technicznie – na przełajowym daje rade, ale tu i ówdzie muszę przyhamować ;) myślałem nad trekiem roscoe 8 lub giantem fathom 2, ale ten artykuł dał mi kolejnych pretendentów – CUBE i Dartmoor, ew. Nail Trail 6 (który mi się nie podoba, poza tym mam już Marina w stajni). Ogólnie rzecz biorąc – POMOCY

Jakub
Gość
Jakub

Czy obecnie wysyłają tego Caliber line 10 do Polski?

Łukasz
Gość
Łukasz

Wiele osób szuka tutaj alternatywy/uzupełniania dla fulla, ja natomiast mam troszkę inny problem: mam dobry rower do xc na kołach 29 cali (czasami amatorsko startuje w maratonach) i szukam czegoś, żeby pojeździć bardziej dla fun’u. Chcę po prostu wyjść na rower i się bawić, a nie urywać kolejne sekundy ze Stravy ;) Mieszkam na Śląsku, więc pewnie będę chciał zaatakować Twister, czy RockNRolle od czasu do czasu. Z drugiej strony oprócz bana na twarzy, chciałbym załapać parę nawyków, które wykorzystam później w bardziej wymagających maratonach cc/xc.
Do rzeczy: w moim przypadku (uzupełnienie roweru xc) lepiej 27 plus, czy 29?
Dodam, że mam 180cm wzrostu. Z góry dzięki za pomoc.

faldżip
Gość
faldżip

Michał, a czy myślałeś może nad zrobieniem top10 rowerów dla najmłodszych padawanów szkoły enduro (czy ogólnie MTB)? Wiem, że raczej brakuje Ci doświadczenia w tej kwestii, ale wśród czytelników bloga, profilu facebookowego czy po prostu ludzi, których znasz, pewnie znajdzie się niemało takich co chcą zabierać swoje pociechy w góry od najmłodszych lat (by samemu też sobie pojeździć), a przekopanie się przez tony badziewia jakie serwują producenci rowerów, to jest jakaś masakra. Z mojego doświadczenia mało jest rowerów dla dzieci, które są w miarę nowoczesne, w miarę lekkie i w miarę opłacalne. Nie musi to byś od razu top10, może być top3 :)

KamikaZe
Gość
KamikaZe

Cena treka roscoe 7 2019 to z kąt ? kupiłem ten rower zaraz jak sie pokazał w tym samym kolorze co na zdjeciu u was za 3499 zł nawet na stronie treka nie był za 4399 zł wyssana cena z palca

Odwiedź mój profil na
Instagram Top