Kategoria najtańszych ścieżkowych sztywniaków okazała się całkiem ciekawa, choć pełna kompromisów. Jeśli chcesz kupić rower kompletny i nie myśleć od pierwszej jazdy o upgrade’ach, warto wydać trochę więcej – oto hardtaile do 7000 zł, które sam brałbym pod uwagę (spokojnie, tym razem bez elektryków!).
Zobacz też pozostałe części przeglądu rynku 2019 (lista aktualizowana na bieżąco):
- Rowery enduro, trail i hardtaile – lista 2019
- Top 10 2019: Rowery enduro do 10000 zł
- Top 10 2019: Rowery enduro do 13000 zł
- Top 10 2019: Rowery enduro do 15000 zł
- Top 10 2019: Rowery trail do 8000 zł
- Top 10 2019: Rowery trail do 10000 zł
- Top 10 2019: Rowery trail do 13000 zł
- Top 10 2019: Hardtail trail i enduro do 5000 zł
- Top 10 2019: Hardtaile trail i enduro do 7000 zł (← tu jesteś)
- Top 10 2019: E-bike enduro do 20000 zł
Jakie rowery znalazły się w zestawieniu?
Jak czytać dane techniczne?
- kąty to kolejno: główki ramy / rury podsiodłowej
- masa – deklarowana przez producenta
- klik w nazwę modelu → szczegóły na stronie producenta
Uwagi dodatkowe
- Rowery są ułożone od najtańszego od najdroższego (a nie od najlepszego do najgorszego lub odwrotnie). Wszystkie modele w top 10 uważam za szczególnie warte zakupu, więc możesz śmiało ułożyć je we własnej kolejności według dostępnego budżetu i… tego, który najbardziej Ci się podoba.
- Ceny rowerów marek wysyłkowych są w przybliżeniu przeliczone na złotówki – ostateczna kwota może się różnić zależnie od kursu euro. Uwzględniłem też dla nich (nieunikniony) koszt wysyłki – stąd różnica względem ceny wyświetlanej w sklepie.
- Podana masa pochodzi z tabelki producenta, więc należy traktować ją z przymrużeniem oka i na starcie dodać ok. 400 g na pedały.
- Poniższe opisy rowerów to moja subiektywna ocena na podstawie danych katalogowych. To nie jest test, ani nawet jego namiastka! Pamiętaj, że jakość roweru na szlaku zwykle wynika z czegoś więcej, niż tylko sumy części i cyferek.
- Zestawienie ma charakter niekomercyjny.
1. Radon Cragger 7.0 – 5970 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 29″
- kąty: 65° / 74°
- długość górnej rury (M): 617 mm
- reach (M): 438 mm
- sztyca regulowana: Radon Dropper
- amortyzacja: Rock Shox Revelation RC
- hamulce: Magura MT Trail
- napęd: Shimano SLX 1×11
- masa: 12,5 kg
Najtańszy rower w zestawieniu i od razu strzał z grubej rury. Niemieckie marki wysyłkowe praktycznie nigdy nie istniały w segmencie niedrogich ścieżkowych hardtaili, ale zmieniło się to wraz z premierą Craggera. Powiem wprost: jeśli chcesz rower o najlepszym stosunku ceny do wyposażenia, możesz w tym miejscu zakończyć lekturę i zamawiać Radona. Rock Shox Revelation, hamulce Magury, porządne opony i koła 29″, a to wszystko przekładające się na stosunkowo niską masę – korzyści wynikające z dopłaty zaledwie 1000 zł do budżetu z poprzedniego zestawienia są ogromne. Patrząc na to, byłem pewien, że czar pryśnie po sprawdzeniu geometrii. Ale nie, ona też jest bardzo dobra! Dopóki nikt mi nie powie, gdzie jest haczyk, dla mnie będzie to czarny koń tego zestawienia.
2. Kona Big Honzo – 5999 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 27+
- kąty: 67,5° / 75°
- długość górnej rury (M): 619 mm
- reach (M): 450 mm
- sztyca regulowana: TranzX
- amortyzacja: Rock Shox Recon RL
- hamulce: Shimano
- napęd: SRAM NX 1×11
- masa: ?
O ile Cragger jeszcze pachnie nowością, to Big Honzo już od wielu lat śni się po nocach miłośnikom hardkorowych hardtaili. Geometria, niegdyś rewolucyjna, dziś już nie robi aż takiego wrażenia, ale dalej się broni. Uzupełniają ją coraz rzadziej spotykane koła plusowe z dobrymi oponami o szerokości 2.8″. Reszta osprzętu mocno odstaje od Radona, ale jest spójna i kompletna (gdyby tylko z przodu był Revelation…). Może nie jest to najrozsądniejszy wybór, ale jeśli Kona budzi u Ciebie tak pozytywne emocje jak u mnie, na pewno weźmiesz ją pod uwagę i raczej się nie zawiedziesz.
3. Kross Dust 2.0 – 6499 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 29″
- kąty: 66° / 73,5°
- długość górnej rury (M): 616 mm
- reach (M): 435 mm
- sztyca regulowana: TranzX
- amortyzacja: Rock Shox Revelation RC
- hamulce: SRAM Level T
- napęd: SRAM NX Eagle 1×12
- masa: ?
Kross w tym roku mocno okroił ofertę ścieżkowych hardtaili. Dust dostępny jest w dwóch – zamiast trzech, jak do tej pory – wariantach, a plusowa seria Grist przeszła do historii. Choć nie do końca, bo jej geny przetrwały w nowych Dustach, które od 2019 toczą się na kołach 29″ (więc ramom w sumie bliżej do Grista, niż starego Dusta). 2.0 to droższy wariant, ale jednocześnie bardziej opłacalny: Rock Shox Revelation i SRAM NX Eagle to jego główne atuty. Wciąż mam w pamięci poprzednika na kołach 27.5″, który pozostaje jednym z najfajniejszych rowerów, jakie testowałem – mam nadzieję, że nowy model odziedziczył również te geny.
4. Dartmoor Primal Pro 27.5 – 6599 zł
- skok: 140 mm
- rozmiar koła: 27.5″
- kąty: 65,5° / 73,5°
- długość górnej rury (M): 613 mm
- reach (M): 430 mm
- sztyca regulowana: X-Fusion Manic
- amortyzacja: Fox Rhythm 34 Float
- hamulce: SRAM Level T
- napęd: SRAM NX Eagle 1×12
- masa: 13,9 kg
Mówisz „hardtail enduro”, myślisz „Dartmoor”. Primala Pro również miałem przyjemność testować – spodobał mi się bardziej od kultowego Horneta (w podobnej cenie). Primal jest jednak znacznie bardziej wszechstronny i zabawowy. I właśnie ze względu na zabawowość, zdecydowałem się umieścić w top 10 model na mniejszych kołach (tańszego Primala 29 znajdziesz w top 10 hardtaili do 5000 zł, ale wersja Pro też jest dostępna). Opony 2.6″ pozwalają na ostrzejszą jazdę również w ciężkim terenie, podobnie jak bardzo nowoczesna geometria i jedyny w tym zestawieniu widelec Foxa, o stosunkowo dużym skoku 140 mm.
5. Marin San Quentin 3 – 6599 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 27.5″
- kąty: 65° / 75°
- długość górnej rury (M): 602 mm
- reach (M): 444 mm
- sztyca regulowana: X-Fusion Manic
- amortyzacja: Rock Shox Revelation RC
- hamulce: Shimano MT400
- napęd: Shimano SLX 1×11
- masa: ?
Już raz Primal starł się w ringu z San Quentinem – wybacz powtórkę z rozrywki. Żeby uniknąć konfliktu, chciałem tym razem opisać Nail Traila z nieco mniej hardkorową geometrią i na kołach 29″ – bardzo lubię ten rower. Ale oferuje on bliźniacze wyposażenie, a jest o 400 zł droższy – no sami rozumiecie. Marin chyba stara się w ten sposób wypromować nowy model – ja bym skorzystał! Najwyższy model San Quentina to rower kompletny, niewymagający żadnych upgrade’ów, a do tego na świeżej ramie z bardzo nowoczesną geometrią.
6. Kellys Gibon 70 – 6599 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 27.5″
- kąty: 67° / 73,5°
- długość górnej rury (M): 615 mm
- reach (M): 434 mm
- sztyca regulowana: EXAform JAG1
- amortyzacja: Rock Shox Revelation RC
- hamulce: Shimano SLX M7000
- napęd: SRAM NX Eagle 1×12
- masa: ?
Rowery trail/enduro Kellysa czasem sprawiają wrażenie dzieła przypadku, ale Gibon 70 wygląda na przemyślany model. Geometria jest klasyczna, ale trzyma się kupy, a wyposażenie jest godne najdroższego modelu w gamie: poza obowiązkowym w tym segmencie zestawem Revelation + NX Eagle, dostajesz m.in. dobre hamulce i kokpit Race Face. Trochę zaskoczyły mnie opony 2.6″ – Gibon debiutował jako rower plusowy, ale od tego czasu zrobił się bardziej „fit”, co (niestety) dobrze oddaje bieżący trend… Wśród trzech podobnych rowerów za te same pieniądze (Dartmoor, Marin, Kellys), nie jest on faworytem, ale i tak na pewno znajdzie nabywców chcących się pogibać.
7. Vitus Sentier 27 VRS – 6860 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 27.5″
- kąty: 66° / 73°
- długość górnej rury (M): 620 mm
- reach (M): 432 mm
- sztyca regulowana: Brand X Ascend
- amortyzacja: Rock Shox Revelation RC
- hamulce: SRAM Guide R
- napęd: SRAM NX Eagle 1×12
- masa: ?
Vitus wszedł już do poprzedniego zestawienia, z jednym z najtańszych sensownych hardtaili na rynku. Seria Sentier to już poziom wyżej, zarówno pod względem ramy, jak i wyposażenia. Do modeli opisanych powyżej dorzuca czterotłoczkowe hamulce i „pełnoprawne” opony, czyli dwa komponenty, które uważam za absolutnie kluczowe w przypadku hardtaila (i nie tylko). Bardzo ciekawy model, co potwierdzają liczne testy w brytyjskiej prasie.
8. Ghost Asket 4.9 AL – 6880 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 29″
- kąty: 66° / 73,4°
- długość górnej rury (M): 610 mm
- reach (M): 424 mm
- sztyca regulowana: JD Dropper
- amortyzacja: Suntour Aion 34 LO-R
- hamulce: Magura MT Thirty2
- napęd: SRAM NX 1×11
- masa: ?
Oferta Ghosta jest dla mnie zamotana jak węgorze po sztormie, ale warto się w nią zgłębić, żeby wyłowić takie perełki jak Asket. Może nie jest to as progresywnej geometrii, ale jak na 29era, jest dość nowocześnie. W wyposażeniu zrezygnowano z NX Eagle na rzecz grupy 11-rzędowej, a sprawdzony widelec Rock Shoxa zastąpił też niezły Suntour Aion. Nagrodą za te kompromisy są jedyne w tym zestawieniu koła DT Swiss ubrane w opony Maxxisa w porządnej wersji. A na deser bardzo dobre hamulce Magury. Coś dla tych, którzy lubią się wyróżniać.
9. NS Bikes Eccentric Cromo – 6999 zł
- skok: 140 mm
- rozmiar koła: 29″
- kąty: 65° / 74°
- długość górnej rury (M): 634 mm
- reach (M): 450 mm
- sztyca regulowana: X-Fusion Manic
- amortyzacja: Rock Shox Recon RL
- hamulce: SRAM Level
- napęd: SRAM NX Eagle 1×12
- masa: 13,9 kg
Ghost to rzadki widok na szlakach, ale do hipsterów i (nomen omen) ekscentryków od lat najlepiej pasuje NS Bikes Eccentric na stalowej ramie. W ofercie jest też zdecydowanie bardziej sensowny i opłacalny model z aluminium, ale bądźmy szczerzy – to właśnie Cromo jest tym, którego pragniesz. Żeby to pragnienie zaspokoić, będziesz musiał przymknąć oko na słaby jak na tę cenę widelec i lekką nadwagę wynikającą z materiału ramy. Ale jeśli na przedramieniu masz wytatuowane „steel is real”, to w tym przedziale cenowym NS i tak nie ma konkurentów (ewentualnie brzydki i trącący już myszką On-One DeeDar).
10. Whyte 901 – 6999 zł
- skok: 130 mm
- rozmiar koła: 27+
- kąty: 64,5° / 74,5°
- długość górnej rury (M): 627 mm
- reach (M): 454 mm
- sztyca regulowana: Whyte drop.it
- amortyzacja: Rock Shox Sektor RL
- hamulce: TRP Slate
- napęd: SRAM NX 1×11
- masa: 13,8 kg
Listę zamyka mój pierwotny faworyt (nigdy byś nie zgadł, prawda?), czyli rower, który w testach brytyjskich magazynów przez lata nie miał sobie równych – głównie ze względu na progresywną geometrię i wysokiej jakości ramę. Wyposażenie też jest niezłe, jak na stosunkowo drogą markę: w tym roku do 901 trafiła sztyca regulowana (w końcu!), ale kluczowym elementem są potężne Maxxisy w plusowym rozmiarze. Do tego pługowo-hardkorowego wizerunku średnio pasuje Rock Shox Sektor na goleniach 32 mm (od tańszego Recona różni się komorą powietrzną DebonAir), dla którego trudno będzie znaleźć zastępstwo ze względu na bardzo krótki offset (37 mm), będący elementem nowoczesnej geometrii. Mimo to, gdyby nie niespodziewany atak ze strony Radona, 901 byłby moim prywatnym numerem jeden.
Czego się spodziewać po ścieżkowym hardtailu do 7000 zł?
O ile w segmencie „entry level” (do 5000 zł) musisz liczyć się z wieloma kompromisami, to kwota 6000-7000 zł pozwala na zakup bardzo dobrze złożonego hardtaila do zadań specjalnych.
Najważniejsza różnica to amortyzator – najpopularniejszy w tym segmencie Rock Shox Revelation to duży przeskok względem Recona czy Raidona na goleniach 32 mm. Osobiście nie widzę potrzeby posiadania lepszego widelca w hardtailu.
Druga różnica względem tańszych modeli to sztyca regulowana. W tym zestawieniu jej brak oznaczał dyskwalifikację (dlatego szybko przeskoczyłem nieciekawy przedział 5000-6000 zł). Z wyższej półki są też opony i hamulce, więc kupując hardtaila za 6-7 tys. zł, możesz oczekiwać roweru kompletnego, wymagającego jedynie zalania opon mlekiem.
Ile warto wydać?
Z powodów opisanych wyżej, uważam że przedział 6000-7000 zł to optymalny budżet na hardtaila. Więcej powinni wydać tylko ich zadeklarowani wyznawcy, którzy świadomie rezygnują z pełnego zawieszenia, lub kupują sztywniaka jako uzupełnienie drogiego fulla.
Natomiast jeśli ma to być Twój jedyny/główny rower w góry, wydając 7000 zł bardzo mocno zastanowiłbym się nad zakupem ścieżkowego fulla – od tej kwoty zaczynają się naprawdę ciekawe modele, jak testowany przeze mnie Marin Hawk Hill 2.
Dlatego też na tym zestawieniu zamykam temat sztywniaków i oddaję głos do studia! W następnym odcinku… kto zgadnie, jaka kategoria wygrała w Waszym głosowaniu? :)
Zobacz też powiązane artykuły:
- Rowery enduro, trail i hardtaile – lista 2019
- Top 10 2019: Hardtail trail i enduro do 5000 zł
- Top 10 2019: Rowery trail do 8000 zł
- Hardtail czy full – czy sztywniaki mają jeszcze sens?
Pierwszy!
Nie pomyliłeś 1Enduro z Onetem? :P
Nie:) nigdy nie miałem tej możliwości, musiałem wykorzystać;)
Nie ma opcji „Żodyn” :(
Może czas na elektryki :D
następna kategoria to…. gravele? :>
no albo jakieś elektryki
tak sobie mysle jak mozna fulla do 8k dostac to po co kupowac drogiego HT ?
https://www.1enduro.pl/hardtail-czy-full-czy-sztywniaki-maja-jeszcze-sens/
Ponieważ można.
Marin San Quentin to wg mnie nr 1 że względu na geometrię i dość fajnie dobrane komponenty. NS BIKES ECCENTRIC 29 Cro-Mo byłby super ale kiepski amortyzator i hamulce lekko do niego nie pasują.
Hornet 2017 + BikeYoke Revive + komplet hamulców ZEE z tarczami + lepsze pedały (Fever) i gripy (Renthale z kevlarem). Ogólnie wyniosło mnie to około 6,5k zł (po sprzedaniu defaultowych częsci po wymianie). Oczywiście wszystko nówki, z rabatami i zakupowym fartem :) Targujta się ludzie to większość cen na starcie o 10% można obniżyć :)
To jest oczywiste, że rowery z wyprzedaży i po rabatach są bardziej opłacalne – dlatego na blogu wciąż są zestawienia z poprzednich lat ;) Ale jednak bez sensu jest porównywać je z bieżącymi modelami…
Aj, nie dopisałem, że kupiłem ten model na początku 2017 roku. Czyli jak wchodził do sklepów. Na tamte czasy – nowość. To samo pewnie da radę zrobić z aktualnymi modelami. Szkoda tylko, że Kona, Whyte, Marin, Canyon itd to rzadkość w sklepach stacjonarnych (przynajmniej u mnie) :)
W tym przedziale tylko full, co potwierdza ankieta…
Póki co 18% głosów, więc „TYLKO full” to chyba lekka przesada :P
…już są 62 głosy
W dalszym ciągu jest to 20% wszystkich.
Jestem w 100% pewien ;) że „Tylko full” utrzyma się na 1 miejscu -nawet gdyby głosowanie trwało 5 tygodni
Radon na 2 miejscu nie dziwi ,naprawdę bije na głowę konkurencje
Wg mnie warto próbować składać ;) szczególnie jak próbuję się mieć stalówkę
I jak się ma dużo pieniędzy :P (albo bardzo dużo czasu)
Z pierwszym się nie zgodzę, z drugi no cóż, czasami są dobre okazje w internecie ;)
Złożyłem właśnie (kolejnego) Eccentrica – napęd xtr/xt, hamulce slx, koła halo, pike rct3 – wszystko oczywiście nowe. Wyszło poniżej 6.5k. Więc nie wiem jak to z tymi pieniędzmi :) Czas, niestety, owszem…
Nie widzę zastosowania dla takich rowerów
żeby się pobawić na nizinach :) Dla mnie to akurat idealny rower na dojazd do pracy przez las (Trójmiejski Park Krajobrazowy) – można się po drodze pobawić, XC jakoś coraz mniej lubię – wkurza mnie geometria, a mój full nie ma co jeść na mojej trasie i jest za ciężki
Mam i fula i XC doskonale się uzupełniają , mi akurat geometria XC leży doskonale :)
Chyba nie przemyślałeś dobrze tego stwierdzenia.Przemyśl jeszcze raz no chyba że wiedzy ci brakuje
Co do wagi rowerów to zauważyłem, że waga producenta zgadza się ze stanem rzeczywistym, niczym oficjalny przebieg używanego auta w Polsce.
W przypadku hardtaili nie może przekroczyć 14 kg.
Na przykładzie Dartmoora Primal Pro 29 2018: miał ważyć 13,7, a w rzeczywistości waży ponad 15 :-/
Mój alus waży 11.65 kg
Gratuluję!
Pytanie poboczne: jaka jest różnica w średnicy zewnętrznej opony 27.5+ vs 29 ???
https://www.1enduro.pl/opony-27-29-26-plus/
Opona 2.8 27.5 powinna miec 726 mm srednicy.
Opona 2.35 29 powinna miec 741 mm. Opona 2.1 29 to już 730.
W teorii, bo opona 2.8 moze miec wieksze ugiecie przy nizszym cisnieniu.
Wagi rowerów. Dla mnie, jako posiadacza budżetowego fulla Ghosta w rozmiarze L z nielekkimi pedałami Dartmoora, który waży 14.6 kg te 13.5 kg w hardtailu to lekko za dużo. Wiem, że pewnie powiesz, że 1 kg to przepaść ale prowadzenie, bezpieczeństwo i komfort to też przepaść.
Celuje w Radona i zastanawiam się tylko nad hamulcami Magury MT Trail i sztycą sygnowana ich marką? Ma ktoś może jakieś doświadczenie z tym?
Kupiłem synowi podobny model Radona troszeczkę pomykałem nim i muszę stwierdzić że rewelacja.Wielką zaletą jest rama,lekki,heble dają radę oczywiście wadą jest że to egzotyka czili szykuj dodatkowe miejsce na półce na akcesoria do Magury.Armor też nie zawodzi ale zawsze można w sklepie się dogadać i sobie zmienić na co tylko chcesz.Ja bynajmniej miałem taką możliwość.Pozdrawiam
Przynajmniej!
Hamulce Magury to moim zdaniem zaleta.
Sztyca Radona to po prostu bardzo popularny (i całkiem fajny) TranzX.
Dzięki za informacje. Decyzja chyba zapadła, jednak rozmiaru L brak:/
Michał jak porównasz Radona do wszędzie chwalonego Marina? Geometria zbliżona jednak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach.
Patrz wyżej :P
Różnicą, której na pewno nie zaliczyłbym do „szczegółów” jest rozmiar koła…
No tak:) choć ten pierwszy też przyjmuje plusy. Chodziło mi bardziej i Nali Trail 7…
Mariusz, czy kupiłeś rodona ? Tez niosę się z zamiarem jego zakupu, ale chętnie wysłuchał bym opini osoby która go użytkuje…
A gdzie rockrider xc 900? Cena 6999
Po pierwsze, jak już wspominałem, jest to subiektywne zestawienie, więc pytania w stylu „a gdzie…” są trochę nie na miejscu…
Po drugie, ten rower nawet nie spełnia podanych przeze mnie kryteriów (jest to klasyczny rower XC, który nawet nie udaje ścieżkowca).
Jak zmieni sie geometria Grista gdyby wrzucic do niego kola 29 2.4? A bardziej: jak zmienią sie wrazenia z jazdy? Calosc podniesie sie o jakis centymetr, ale nie umiem sobie tego przelozyc na sterowanie…
Tutaj jest wrzucony nowy Dust na kolach 29 juz.
Te monotonne, co rok powtarzające sie malowania dartmoora zalatuja powoli nuda i brakiem zaangażowania :/
A może Slade Trail? Też 1300 EUR? https://silverbacklab.com/product/slade-trail/
Da się go kupić w Polsce?
Prawdę mówiąc nie sprawdzałem ale na maile odpowiadają i mają dystrybutora w Polsce więc mam nadzieję, że się da
A co powiecie o TREK Roscoe?
https://www.1enduro.pl/hardtail-trail-enduro-do-5000-zl-2019/
a ja mam w domu commencal meta ht i jest kozak, kilka razy bylem w gorach i na dobrze zananych trasach osiagalem podobne czasy jak na fullu
A taki cudak?
https://www.wiggle.co.uk/ragley-mmmbop-hardtail-bike-2019
W jakiś magiczny sposób cena dla Polski jest o ponad 200 GBP niższa niż cena sugerowana.
Ogólnie to wszystkie najnowsze Ragleye są tańsze na Wiggle dla Polski.
Bardzo fajne są, ale trochę się spóźniły z premierą na przygotowanie tej listy…
Nie wiem czy to dobre miejsce na ten komentarz, ale moze ktos to przeczyta i mi pomoże:)
Po długim researchu zdecydowałem sie kupic kross dust 2.0. Po wyjęciu roweru z pudła rzuciły mi sie w oczy trochę krzywe górne rurki tylnego trójkąta w miejscu łączenia z rura podsiodłową. Prawa rurka jest przyspawana jakby bardziej z tyłu rury podsiodłowej i koło jest trochę bliżej prawej strony tylnego trójkąta. Nie wiem czy wpływa to na jazde, bo jeszcze moge go odesłać i rower jest nieużywany. Rozumiem, że w procesie produkcyjnym jest jakis margines tolerancji na poszczególne wymiary, ale skoro jest to widoczne gołym okiem to nie jest to różnica mała i jakoś nie daje mi spokoju. Dla porównania przypatrzyłem się mojej starej maszynie (gary fisher mullet) i tam widełki wydają się idealnie proste. Nie wiem czy to ja jestem zbytnim pedantem czy spawacze Krossa zbyt dobrze się bawią w pracy?:)
Jak to wygląda w Waszych rowerach?
Poniżej przesyłam link do zdjęcia, aczkolwiek mam wrażenie ze aparat to mocno „wypłaszcza”
https://we.tl/t-MEiuJe55z0
Pisałeś do producenta?
Jeszcze nie. Chciałem się najpierw dowiedzieć czy to rzeczywiście jest coś co odstaje od normy i jest sens uderzac do sprzedawcy/producenta, czy to moje poczucie estetyki jest zbyt wybujałe.
Bo po wnikliwej i regularnej lekturze bloga, mam poczucie że Dust na dużych kołach to idealna odpowiedź na moje potrzeby:)
Ja bym wybadał ich reakcję – raczej nie jest to nic poważnego, o ile koło jest idealnie prosto, ale inaczej nie będzie Ci to dawało spokoju.
No własnie, po to kupiłem HT żeby jednak tego spokoju było wiecej. Popytam w takim razie u źródła. Dziękuję Ci bardzo za szybka odpowiedź i gratuluje bloga – to prawie moja strona startowa:)
Mam podobnie. Udało Ci się coś ustalić?