Menu
Menu Szukaj

Test: Marin Hawk Hill 2 2019

Planujesz walkę o pudło w zawodach enduro? Ostro trenujesz do maratonów? Lubisz egzotyczne rozwiązania? Sorry, znajdź sobie inną lekturę. Ale jeśli szukasz nowoczesnego roweru MTB „do wszystkiego”, którego cena nie wygląda jak numer telefonu, Marin Hawk Hill 2 prawdopodobnie jest na Twojej liście. A jeśli nie, to po przeczytaniu tego testu zapewne na nią trafi.

Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja
Rower przetestowałem we współpracy z polskim dystrybutorem Marina.

Marin Hawk Hill 2 – co to za rower?

Jest on członkiem licznej rodziny ścieżkowców Marina, na którą poza Hawk Hillem składają się oparte na tym samym zawieszeniu modele Rift Zone (koła 29″) i B-17 (27+). Hawk Hill toczy się na najbardziej klasycznym rozmiarze 27.5″, łącząc go ze skokiem ramy 120 mm i widelcem 130 mm. Do wyboru są trzy modele od 5799 do 8999 zł, testowany jest wariantem środkowym za 7199 zł.

Najważniejsze cechy

  • przeznaczenie: trail, robienie głupich rzeczy w lesie;
  • skok zawieszenia: 130/120 mm (przód/tył);
  • koła 27.5″, szerokie obręcze i opony 2.35″;
  • kąt główki ramy 66,5 stopnia, reach 445 mm w rozmiarze M;
  • szeroka kierownica (780+) i krótki mostek;
  • 11-rzędowy napęd SRAM NX z kasetą 11-46T;
  • masa: 15,1 kg (z pedałami, na dętkach, rozmiar M);
  • cena: 7199 zł.
Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja
Marin Hawk Hill 2: masa 15,1 kg, cena 7199 zł

Wszystkie detale ramy i specyfikacji znajdziesz bikepornie:

Bikeporn: Marin Hawk Hill 2 2019

Geometria i wybór rozmiaru

Rama Marina może i jest tania i prosta, ale na pewno nie odbija się to na geometrii. Najbardziej podobają mi się krótkie rury podsiodłowe – osoby na granicy rozmiarów nie będą miały problemu ze wskoczeniem na większy, nawet ze sztycą o sporym skoku (fabrycznie: 150 mm). Pozostałe wymiary nie są tak radykalne, ale np. reach 445 mm w M-ce to i tak ciut więcej, niż w moim Spectralu, a główka ramy jest tylko o pół stopnia bardziej stroma, mimo 20 milimetrów różnicy w skoku. Czyli bez ekscesów, ale bardzo nowocześnie.


Na szlaku

Marina testowałem na naturalnych trasach Enduro Trails, jurajskich szlakach Dolinek Podkrakowskich i w płaskich śląskich lasach, sprawdzając go w pełnym spektrum zastosowań.

Podjazdy

Pozycja w (niezbyt wygodnym) siodle Hawk Hilla jest dość… standardowa. Oczywiście poza ultra-szeroką kierownicą i ultra-krótkim mostkiem. Na szczęście ultra-wymiary kokpitu nie upośledzają stabilności na podjazdach – Marin zawsze posłusznie jedzie tam, gdzie go skierujesz, bez myszkowania i odrywania przodu. Duża w tym zasługa niskiego stacku, bezpośrednio wynikającego z kół 27.5″ i mniejszego skoku widelca, niż w większości rowerów enduro/all-mountain.

Przeniesienie masy delikatnie do przodu dobrze wpływa też na zawieszenie, które na gładkich podjazdach ma tendencje do bujania. Dobrze opiera się zapadaniu przy przyspieszaniu, ale już mocne i rytmiczne deptanie korby budzi je do życia. W przypadku jednozawiasowego zawieszenia zawsze trzeba się liczyć z kompromisem między aktywnością a efektywnością zawieszenia – kompromis w Hawk Hillu uważam za udany, bo tylne koło zawsze jest przyklejone do podłoża, a zawieszenie nie kopie w korby na nierównościach. Ale jeśli planujesz na nim np. dojazdy do pracy, zatęsknisz na dźwignią blokady.

Zresztą nie tylko ja mam na sobie zbędne kilogramy, bo okolice 15 kg zawsze uważałem za „granicę bólu”… dla rowerów enduro. W przypadku ścieżkowca chciałoby się przynajmniej o kilogram mniej. Choć w przypadku tak wyposażonego roweru (sztyca regulowana, szeroki kokpit, obręcze i opony), w dodatku kosztującego około 7 tys. zł, trudno oczekiwać tego, z czym problem miewają dwukrotnie droższe modele. Ale pomarzyć można.

Co innego jednak, jeśli planujesz poszaleć na zjazdach…

Zjazdy

Na wstępie muszę zaznaczyć, że nie miałem okazji sprawdzić Hawk Hilla na flow trailach, bo wszystkie były jeszcze zamknięte po zimie. Ale szczerze: czy rower ze 120-130 mm skoku i nowoczesną geometrią może być zły na flow trailach? Zwłaszcza biorąc pod uwagę to, jak dobrze sprawdził się w dużo trudniejszych warunkach… Takich jak na bielskim Cyganie czy DH+.

Połączenie inspirująco pewnej pozycji i skromnego skoku powoduje, że każdą trasę traktujesz jak pumptrack – Hawk Hill zamienia całą włożoną energię w prędkość, a przy wybijaniu się z nierówności terenu masz wrażenie, jakby tej energii było dwukrotnie więcej.

Choć na lądowaniach skok kończy się dość szybko… Co prawda w niewyczuwalny sposób, ale przy agresywnej jeździe warto byłoby zwiększyć progresję dampera bottomless-ringami (tokenami). Alternatywne rozwiązanie – dla jeżdżących bardziej turystycznie i bliżej ziemi – to po prostu wyższe ciśnienie. Poprawiłoby też właściwości podjazdowe, jeśli jesteś w stanie pogodzić się ze słabszym wybieraniem małych nierówności.

Przysiadanie tyłu, pozwalające utrzymać geometrię na dohamowaniach, to jeden z elementów determinujących zachowanie Hawk Hilla w zakrętach. Pozostałe to: niski suport i stack, które razem obniżają środek ciężkości, oraz szeroka kierownica i krótki mostek.

Marin nie narzuca specyficznego stylu jazdy, nie wymaga też wysokich umiejętności, żeby jechać na 100%. Dzięki szybkim i naturalnym reakcjom na przenoszenie środka ciężkości i dociążanie/odciążanie, łatwo jest w pełni wykorzystać jego potencjał, bez rozwijania prędkości sugerujących założenie brązowych spodenek. Tę łatwość dynamicznej jazdy uważam za najważniejszą cechę Hawk Hilla.

Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja
Amortyzator nie jest najmocniejszą stroną Hawk Hilla, co będzie sporym zdziwieniem dla dokładnie nikogo. Ale też natychmiastowy upgrade nie jest konieczny – Recon RL pozytywnie mnie zaskoczył (oczekiwania wobec niego miałem dramatycznie niskie, więc cokolwiek innego oznaczałoby sromotną porażkę). Dzięki zastosowaniu tłumika Motion Control, radzi sobie… nieźle. Nie brakowało mi nawet sztywności – w zaawansowanym naukowym teście skręcania kierownicy z kołem między nogami, nie zauważyłem wyraźnej różnicy względem widelców enduro o większym skoku. Również przy ostrym hamowaniu nie wykazuje żadnych niepokojących zachowań (weź jednak pod uwagę, że ważę 66 kg). Powiedziałbym, że od Revelationa odstaje mniej więcej tak, jak Revelation od Pike’a. Czyli wyraźnie, ale w dalszym ciągu jest to użyteczny widelec, który – poza masą – powinien zadowolić większość amatorów.
Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja
To samo dotyczy hamulców, choć od nich akurat oczekiwałem, że będą przyzwoite. Co prawda długaśne klamki na dziesięć palców trzeba dusić zdecydowanie mocniej, niż w wyższych modelach, ale i tak moim zdaniem MT200 są lepsze od najtańszych SRAM-ów. W przyszłości warto jednak wymienić tarcze tłoczone z blachy do pieczenia ciasta na wyższy model, najlepiej w większym o oczko rozmiarze. Pozwoli to częściowo uzupełnić braki w mocy.
Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja
Opony to razem z hamulcami duet kluczowy dla jakości jazdy. Podstawowe Schwalbe Performance Addix też warto w przyszłości wymienić na coś z wyższej półki, ale przynajmniej stanowią progres względem starych Performance nie-Addix. Uślizgi na wilgotnych korzeniach i kamieniach są przewidywalne, nie złapałem też kapcia.
Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja
Również Vee Tire Crown Gem z podwójną mieszanką dobrze sprawdził się na rozmarzających bielskich trasach enduro. To bardzo zbliżone modele i szczerze mówiąc, byłoby mi wszystko jedno, na których kupiłbym rower (w sklepach możesz trafić na Hawk Hilla zarówno na Schwalbe, jak i Vee Tire).

Marin Hawk Hill 2 – werdykt

Hawk Hill pod wieloma względami przypomina sztywnego Nail Traila, którego testowałem rok temu – to nowoczesny rower MTB dla osób, które nie lubią szufladkowania. Planujesz wycieczkę po pracy „dookoła komina”? Masz do tego odpowiedni rower. Chcesz nakręcić trochę kilometrów po Jurze z kumplami w lycrze? Masz do tego odpowiedni rower. Szykuje się wyrypa po górskich szlakach połączona z weekendem w Srebrnej Górze? Hawk Hill czeka i aż się prosi o spakowanie do auta/pociągu.

Jasne, można spojrzeć na to z drugiej strony: nie wygrasz na nim zawodów XC, nie wygrasz zawodów enduro, a w bikeparku nie wykręcisz żadnych epickich bangerów (wybaczcie hamerykańskie określenie, ale gdzieś je zobaczyłem i tak mnie rozśmieszyło, że musiałem je wykorzystać; teraz czuję się o 20 lat młodszy). Ale zrobisz wszystko pomiędzy i będziesz miał przy tym dwa wiadra frajdy.

Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja

Bo właśnie o zabawę w lesie na rowerze chodzi w Hawk Hillu, co zresztą producent raczył napisać na ramie. Nowoczesna geometria i wyposażenie bardzo ułatwiają pełne wykorzystywanie jego potencjału i satysfakcjonującą „jazdę na granicy”, nie wymagając przy tym wysokich umiejętności i hardkorowych tras.

Marin Hawk Hill 2 2019 - test, recenzja


Walety:

  • świetna geometria;
  • łatwość i intuicyjność dynamicznej jazdy;
  • skoczny i zabawowy charakter;
  • nowoczesne wyposażenie (kokpit, obręcze);
  • świetna sztyca regulowana w standardzie;
  • cena.

Zady:

  • na podjazdach dość ociężały, jak na 120 mm skoku;
  • słabe tarcze hamulcowe.

Marin Hawk Hill 2 2019

Cena: 7 199 zł
Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
Masa: 15,1 kg (rozmiar M, z pedałami, na dętkach)
Strona producenta


Rzuć też okiem na to:

 

Subscribe
Powiadom o
guest

68 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil
Kamil
5 lat temu

jest coś magicznego w tych Marinach – na jaki model by nie spojrzeć, to niemal natychmiastowo wywołuje on banana na twarzy :)

Piotrek
Piotrek
5 lat temu

Mam Hawk Hilla 3. Kocham ten rower. Wygląda obłędnie, stosunek jakości do ceny wywala z kapci i jeszcze raz powtórzę – jest piękny. W czasach kiedy wszystkie rowery są takie same w układzie kolorów i doboru pantonów to ten producent po prostu wie co robi. A co do Hawk Hill 2 to zauważacie podobieństwo doboru kolorów że Specem Turbo Levo. Ogólnie kilka rowerów Marin ma podobnie pomalowanych jak Spec. Gdzieś kiedyś czytałem, że to jest to samo biuro projektowe dla grafik na rowerach

Kamil
Kamil
5 lat temu
Reply to  Piotrek

piona, również posiadam tego Hawk Hilla i mogę potwierdzić – wygląda cudnie, a ile frajdy generuje… :)

Jerzy
Jerzy
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

a właśnie że nie. Niemal przez 10 lat projektowałem grafikę dla trzech amerykańskich producentów ;-)

gość
gość
5 lat temu

czy nowy Recon to aby nie jest stary Revelation? poza goleniami (alu vs stal) oczywiście

Ilia
Ilia
5 lat temu
Reply to  gość

Z tego co wiem: ma tłumik Motion Control i dolne golenie jak Rvl. Górne golenie są chyba z cięższego materiału zrobione i ma mniej czułą sprężynę, ale można ją za małe pieniądze zmienić na taką jaką ma Pike/Liryk w standardzie.

Ilia
Ilia
5 lat temu

Do zadów dopisałbym też kosmiczną masę. Po za tym jak przeczytałem, że ważysz tylko 66 kg to resztę zapomniałem :)

Piotr Li
Piotr Li
5 lat temu

Pro zdjecie na tym wynglu :)

Jarek Nightrider
Jarek Nightrider
5 lat temu

Jak zwykle świetna recka Michał, masz „pisane”!:) Czekam na test Alpine trail, najlepiej 7. Jeśli będzie dostępny to i tak go kupię, nawet bym Ci go pożyczył do testów ale rozmiarowo się nie zgrywamy. Robisz robotę, taka Jeżdżąca Polska Jednoosobowa Wikipedia Enduro

Grzegorz
Grzegorz
5 lat temu

Opony VeeTire Crown Gem, masakra… Przy mojej masie 100 kg opony rozwaliłem po dwóch wyjazdach w góry, z przodu dwa kapcie jednego dnia, tył przebity przez patyk…

Grzegorz
Grzegorz
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

VeeTire Crown Gem 29×2.3 DCC TR 90tpi. Takie dostałem z Rift Zone’m. Ciśnienie około 35 psi… Po przejściu na Maxxisy i zamleczeniu zero problemów.

Wojt
Wojt
5 lat temu
Reply to  Grzegorz

Cześć, z oponami VeeTire Crown Gem to tak nie do końca źle. Haratam je drugi sezon. Zamleczone od początku, zero problemów. Najniższe cisnienie z jakim jeździłem to 1,3~1,4 bar, ważę ok 90kg.

Mateusz
Mateusz
5 lat temu

A jakbyś miał wybierać kellysa SWAG 30/50 lub w/w marina to którego byś wybrał? Cenowo podobne a jednak 30 mam skoku więcej.

Wieszcz
Wieszcz
5 lat temu

Na ostatnim zdjęciu pancerz wychodzący z ramy wygląda jak antena od cb-radia.
Przez chwile myślałem że pozycja Gianta jako enduropassata jest mocno zagrożona:)

Maciek
Maciek
5 lat temu

Dobry test!
Będzie w tym roku test Rift zone czy są zbyt podobne do siebie żebyś sobie tym (wstaw co chcesz) zawracał ?

RiderOnTheStorm
RiderOnTheStorm
5 lat temu

Przydałby się jeszcze jeden topowy model z Iglem, jakimś Deluxem RT3 i najlepiej Pajkiem…

Rafał
Rafał
5 lat temu

Ale czy na tym da się pojechać maraton (bez blokady dampera)? Albo na jego 29 calowym bracie?

Maciek
Maciek
5 lat temu

Ludzie!
Ma ktoś Rift zone i może mi powiedzieć czy dobrze podjeżdża?

Łukasz
Łukasz
5 lat temu
Reply to  Maciek

Daje rade. Mam rift zone 2

Maciej
Maciej
5 lat temu

Blagam za te pieniadze kupisz Kellysa swaga 30 na podobnej ramie ze skokiem 160 ze wszystkim lepszym. Chociaz jak wazysz 66kg to faktycznie ten skok ci na cholere.

Waldek
Waldek
5 lat temu

Hej
Szybkie pytanko mam
Aktualnie jeżdżę swoimi pierwszym rowerem MTB merida big seven 20d
Główne po lasach, polach,dziurach ale bez gór.
Kilka razy w roku Góry Sowie raz Beskidy w okolicy Szczyrku.
Czuję że ta meridka to nie to….
Rozglądam się za fullem: scott spark 960, merida one twenty lub właśnie marian howk Hill 2…

Nie Zamierzam się ścigać… chcę cieszyć się jak najwięcej jazdą po górkach wygodnie podjeżdżając i bezpieczne zjeżdżając… np. W długi weekend w Srebrnej Górze

Myślisz,że marian będzie ok na moje potrzeby? Może Polecasz coś innego?

..

Marek
Marek
5 lat temu

A ja z innej beczki. Fajnie Michał, że testujesz rowery dla Kowalskiego. Ja rozumiem, że SantaEscobary też muszą być ale rowerki za 7 koła to rozsądny wybór dla wielu. A jerseye gdzie! :-)

Kacper
Kacper
5 lat temu

Podasz linki do tych modeli?

Kacper
Kacper
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Do tego marina z testów

Cezar
Cezar
5 lat temu

Brawo za kolejny świetny test…. dziennikarski profesjonalizm. Tak trzymaj Michał.

Artur
Artur
5 lat temu

Zastanawiam się czy miałoby sens wsadzenie do niego aiona 140mm – w sensie jak to wpłynie na jego spójność, geometrię. Mam go w primalu i aktualnie szukam jakiegoś zabawowego fulla, ale po przejażdżce hawk hillem 2 kolegi da się zauważyć spory przeskok na niekorzyść jeśli chodzi o przedni widelec. Co sądzicie? :)

Artur
Artur
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki, Michał :)

Norbert
Norbert
5 lat temu

Hej. Jezdze na fuel ex 7 i tam mam rebe 130mm. Jezdze raczej w ciezszym terenie (enduro) ale zalezy mi rowniez na podjezdzaniu stad taki rower. Prosze o rade jaki sag ustawic na takim zawieszeniu. Mialem ostatnio 24%, fajnie wybieral, ale rownie czesto sie zamykal. Prosze o rady i pozdrawiam :)

Filip
Filip
5 lat temu

Michał
Nigdy nie jeździłem na MTB, ale po ostatnich gravelowych przygodach w lesie od razu pomyślałem o MTB właśnie. Fizjoterapeuta powiedział że full bedzie lepszy niż hardtali na moje barki ;)
Tak czy siak ten Marin wpadł mi w oko ale jestem tak jak by między rozmiarami – mam 172-173 wzrostu i aż 56kg hehe. Czy myślisz że rama M będzie tutaj ok.
No I czy to jest OK rower żeby zacząć MTB bez ambicji na wyścigi i bardzo ekstremalne zachowania? :)
Z góry dzięki za odpowiedź.

Filip
Filip
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

No to chyba się przekonałem :) dzięki !

Tomek
Tomek
5 lat temu

Michał, testowałeś S-kę czy M-kę?

Przemek
Przemek
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

a ile masz wzrostu?

Krzysiek
Krzysiek
5 lat temu

Hej, wiem że najlepiej mierzyć, ale z Twojego doświadczenia z tym modelem, dla kogoś kto ma 185 cm.. jaki rozmiar byś polecił?

Robert
Robert
4 lat temu
Reply to  Krzysiek

mam 182cm i HH w rozmiarze L

ŁUKASZ
ŁUKASZ
5 lat temu

Siemanko mam pytanie – po ostatnich wycieczkach po górach, przymierzam się do zmiany roweru (teraz Bulls Copperhead 3 27.5 rama 41cm) i tu pojawia się pytanie czy przy moim wzroście 168 cm lepiej wybrać Hawk Hilla czy Rift Zone’a? I w jaki rozmiar iść…nie mam doświadczenia z „nową” progresywną geometrią :/ a na co dzień mieszkam w Warszawie – Kampinos, Wawer, Wat, Wieliszew czy Lasek Bielański. A jak się uda wypad z miasta to najczęściej okolice Wadowic np. Leskowiec Dzięki za pomoc

Michal
Michal
4 lat temu

Hej, pytanie do znawców tematu, czy jest duża różnica między Hawk Hillem z 2019 i 2020 roku? Warto dopłacać do nowszego modelu czy jako pierwszy rower spokojnie wystarczy Hawk Hill z 2019?

Pozdrawiam

Przemek
Przemek
4 lat temu

Mam poważny dylemat :-)

Brać Hawk Hill 1 czy Kross Dust 1.0 (2019).

Doradzisz coś ?

Oprócz zabawy w lesie i wycieczek z rodziną chciałbym podjechać do pracy 6 km …
Na Fullu nigdy nie jeździłem a mam chęć konkretnie pojeździć w trudnym terenie nie tracąc za razem możliwości normalnej jazdy.

Myślisz, że w razie czego jest jakiś normalny patent na montaż korby 2-rzedowej i przerzutki przedniej w Hawk Hill ?

Dzięki i pozdrawiam.

Kamil
Kamil
4 lat temu

Witam mam 177 wzrostu , myslisz ze rama m bylaby okej ? Mke moge kupic ponad 1000 zł taniej niż lke dlatego pytam .

Kamil
Kamil
4 lat temu
Reply to  Kamil

A będzie to hawk hill 3 z 2020

Jan
Jan
4 lat temu
Reply to  Kamil

Przepraszam, źle zrozumiałem to co Pan napisał, więc moje pytanie już nie jest aktualne
Ps: nie wiem jak usunąć komentarz :)

Last edited 4 lat temu by Jan
Kuba
Kuba
4 lat temu

Kupiłem HH3 2019 i mając objeżdżone kilkaset kilometrów (w beskidach, ale również w śląskich lasach) powiem tak:
-wygląda kapitalnie, geometria jest wzorowa, feeeling roweru jest nieprawdopodobny – mogę prowadzenie porównać tylko do starszych modeli BMW; po prostu wiesz co się stanie,
-rower kasuje na podjazdach dużo droższe maszyny (np. bronsona 2017)
-zjeżdża tak samo szybko i efektywnie – ale nie ma tak pluszowego zawiasu; może to kwestia tuningu
-i tutaj kontrowersyjny fakt: na jurę i płaskie lasy nie nadaje się wcale; jest ciężkim mułem, zawias się pompuje na płaskim tak, że wyprzedzają mnie ziomki na 27,5+
Na jurę jednak brałbym lekkie XC albo (o borze gęsty) coś w rodzaju gravela. Robię setki po jurze w sezonie i HH to zdecydowanie za dużo na ten teren

Last edited 4 lat temu by Kuba
Piotrek
Piotrek
8 dni temu

Mam pytanie, zastanawiam się nad kupnem i czy nadaje się na traski typu dirt z dużymi hopami z przelotem. Bo nie chciał bym kupić i po tygodniu wrócić do domu z rowerem w 2 częściach.

Piotrek
Piotrek
8 dni temu
Reply to  Michał Lalik

A to jakie slopeduro bys polecal?

Odwiedź mój profil na
Instagram Top