Miejsca: Ścieżki Enduro Trails Bielsko-Biała

Miejsca / 

Od kilku lat Polacy w poszukiwaniu FLOW tłumnie walili do naszych południowych sąsiadów: na Singletrack pod Smrekiem i Rychlebskie Ścieżki. Co jak co, ale budowanie sztucznych ścieżek, zaprojektowanych wyłącznie z myślą o płynnym pokonywaniu zakrętów, pompowaniu i robieniu innych rzeczy powodujących muchy na zębach, Czesi opanowali perfekcyjnie i do niedawna mieli na nie monopol.

Ścieżki Enduro Trails zmieniły ten stan rzeczy, oferując lokalną alternatywę dla rozjeżdżonych Rychleb i potwierdziły status Bielska-Białej jako polskiej stolicy enduro.


Ścieżki Enduro Trails – co i jak?

W dwóch fazach projektu (finansowanego z miejskiego Budżetu Obywatelskiego – brawo Bielsko-Biała!) w sumie otwarte zostało aż 11 tras w rejonie Koziej Góry i Szyndzielni o różnej długości i poziomie trudności.

Różnią się one też bardzo charakterem. Duża w tym zasługa zaangażowania kilku grup budowniczych: do łopat i koparek dorwali się nie tylko ludzie z Murapol Enduro Trails, ale też ekipy Wiktora Zemanka (STB) czy Arka Perina (ABC). Kto śledzi rozwój polskich bikeparków, na pewno zna te nazwiska! Cud, że wszystkim udało się dogadać (i oby tak pozostało…).

sciezki-enduro-trails-bielsko-19

Trasy – zwłaszcza flow-traile – są wybudowane z największą starannością i zgodnie z regułami sztuki. Mamy więc między innymi eleganckie oznakowanie (na zjazdach zgubić się nie da, ale na „dojazdówkach” drogowskazy czasem się przydają), ale przede wszystkim optymalne dla każdego poziomu trudności nachylenie. Dzięki temu zjazdy na trasach „flow” są długie i nie nadwyrężają zbytnio hamulców, co w dużym stopniu zapobiega niszczeniu trasy i powstawaniu „tarek”. Nie bez znaczenia są też widoczne na każdym kroku odwodnienia i utwardzona nawierzchnia. Mimo to, trasy są zamykane na jesień i zimę, żeby zapobiec ich niszczeniu – trzeba to uszanować!


Warianty podjazdu

Żeby zjechać, trzeba podjechać. Domyślne sposoby zdobycia Koziej Góry (o Szyndzielni wspomnę za chwilę) to:

Podjazd Daglezjowy

Otwarty w 2017 roku singiel podjazdowy, wije się serpentynami między pięknymi pomnikami przyrody (daglezje to takie ładniejsze, bardziej hipsterskie sosny). Wdrapanie się na szczyt trwa o ok. 10-15 minut dłużej, niż szutrem, ale warto! Jest nieporównywalnie ciekawiej i bardziej klimatycznie. I bez stresowania turystów.

Enduro Trails Bielsko Biała Daglezjowy

Enduro Trails Bielsko Biała Daglezjowy

Podjazd szutrem

Jaki szuter jest, każdy widzi. Nudny, ale najszybszy sposób na zdobycie szczytu Koziej Góry – zajmuje to ok. 30 minut. Po otwarciu podjazdu Daglezjowego, korzystanie z szutru jest niezalecane, ze względu na ruch pieszy. Zwłaszcza w ruchliwe weekendy. Więc jeśli Ci się spieszy – przynajmniej bądź miły i ustąp pierwszeństwa!

 Podjazd czerwonym szlakiem

Alternatywą dla „domyślnego” szutru jest czerwony szlak zaczynający się przy górnej bramce „Stefanki” i pod koniec łączący się z „Daglezjowym”. Jest dość stromy, ale w całości podjeżdżalny – więc wysokość zdobywa się szybko. Prawdopodobnie najszybszy powrót na Kozią Górę po zjechaniu Twistera.

Enduro Trails Bielsko Biała - podjazd czerwonym szlakiem

Enduro Trails Bielsko Biała - podjazd czerwonym szlakiem

Jak już wdrapiesz się na górę, do wyboru masz następujące warianty powrotu do knajpy:


Trasy „Flow”

Nastawione na stuprocentową frajdę z jazdy, nieskażoną technicznymi trudnościami. Nie znajdziesz tu korzeni, kamieni i stromych ścianek – tylko rollery, hopki, bandy i gładką, przyczepną nawierzchnię. Chcesz wkręcić nowicjusza w MTB? Zabierz go na trasy „flow”.

 

Stefanka

Zielona – długość 0,9 km – nachylenie 4,9%

Na najłatwiejszą trasę nawet nie musisz się wdrapywać na samą górę. Asfaltowo-szutrowy podjazd na start trwa chwilę – każdy da sobie radę. Trasa leży kilka minut od parkingu, ale nieco na uboczu, przez co „wycinakom” nie będzie do niej zbytnio po drodze.

To dobrze – mniejszy tłok jest ważny dla początkujących i dzieciaków stawiających pierwsze kroki na singlach. To właśnie dla nich jest ta krótka i łatwa trasa: taki Superflow przeskalowany dla kół 20″. Ze względu na położenie, jest to też dobry „bonus level” po zjechaniu Twistera.

Cyganka

Zielona – długość 1,7 km – nachylenie 4%

Twister w miniaturce. Krótka, ale ciekawa, bardziej wymagająca alternatywa dla Stefanki. Zaczyna się bardzo nisko, tuż za bramką podjazdu Daglezjowego. Dzięki temu świetnie sprawdza się jako rozgrzewka przed trudniejszymi trasami – przy wyższych prędkościach, trasa nie jest taka prosta, na jaką wygląda!

Jest to też dobry łącznik z Błoni w stronę wyciągu na Szyndzielnię (żwirową końcówkę możesz sobie odpuścić, jeśli wracasz na Kozią Górę). Nie mylić z inną nową trasą: Cyganem!

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - Stefanka

Ochraniacze X-Factor

Twister

Niebieska – długość 4,4 km – nachylenie 6,2%

Bielski pogromca Superflow i rowerowy odpowiednik rollercoastera. Najdłuższa, pięknie wyrzeźbiona linia pozwalająca skupić się wyłącznie na pompowaniu i pokonywaniu band. Pierwsza sekcja (dawniej ABC Line) jest ciut bardziej wymagająca przez ciaśniejsze i gęściej upakowane zakręty. Druga (Beskidia Flow) to już sam banan na twarzy i niekontrolowane okrzyki radości.

Czy Twister jest lepszy od Superflow? Zdania są podzielone. Jedni mówią że tak, ze względu na bardziej jednolity i konsekwentny charakter. W dodatku perfekcyjnie nadaje się do ćwiczenia podstaw techniki jazdy. Inni bardziej cenią różnorodność czeskiego flow-traila. Tak czy siak: obowiązkowy punkt programu!

Enduro Trails Bielsko Biała Cyganka

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - Twister ABC Line


Trasy „enduro”

W przeciwieństwie do tras „flow”, te linie nie zostały wybudowane od podstaw – są to udoskonalone odcinki specjalne zawodów Enduro Trails. Ich charakter jest więc dużo bardziej naturalny i jest świetną „wersją demo” ścigania. Zastanawiasz się nad pierwszym startem? Najpierw sprawdź się na trasach „enduro”.

 

Stary Zielony

Czerwona – długość 2,2 km – nachylenie 11,8%

Nazwa wzięła się od zielonego szlaku, biegnącego wzdłuż dawnego toru saneczkowego. Jeśli jechałeś nim przed przebudową, poczujesz się jak w domu. Zmiany są raczej kosmetyczne – charakter szlaku został zachowany i wzbogacony nowymi sekcjami, bandami i kładkami. Dzięki temu przejazd jest bardziej płynny, ale nie daj się zmylić nazwie – to czerwona trasa, dużo trudniejsza od Twistera.

W przeciwieństwie do tras „flow”, nawierzchnia jest tu w większości naturalna, ze słynnymi dywanami korzeni na czele. Znajdzie się też trochę kamieni (w tym sztuczny rockgarden) i stromizn. Jest to prawdziwy górski szlak, ale solidnie doprawiony, żeby sprawiać jeszcze więcej frajdy.

DH+

Czarna – długość 2,0 km – nachylenie 13,5%

Linia powstała na bazie dawnej trasy DH, znanej z zawodów Enduro Trails. Zmiany również są niewielkie: największą nowością jest dolna sekcja z dobudowanymi bandami i hopkami. Zjazdowo-endurowa historia dużo mówi o charakterze tej trasy: to już nie jest zabawa dla każdego.

Dla osób obytych z górskimi szlakami, to dobry poligon do nauki jazdy po trasach zjazdowych – są tu korzenie, kamienie, ciasne bandy i różnej wielkości hopy. Wszystko to przy odczuwalnym nachyleniu. Trzeba się przełamać, ale dzięki przygotowaniu trasy, ryzyko utraty zębów jest niewielkie. W razie czego, trudniejsze elementy mają objazdy.

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - korzenie Stary Zielony

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - DH hopa

Cygan

Czerwona – długość 2,6 km – nachylenie 11,8%

Jeśli lubisz prawdziwe enduro, a Stary Zielony i DH+ już Ci się znudziły, zaadaptowany na potrzeby kompleksu OS zawodów zostanie Twoją nową ulubioną trasą. Cygan jest długi, sporo na nim korzeni, jest też kilka okazji do oderwania się od ziemi i… najczarniejszy las, jaki (ledwo) widziałem. Flow w wersji naturalnej.

Kamieniołom

Czarna – długość 1,8 km – nachylenie 13,8%

Początek jest wspólny z Cyganem, ale na rozjeździe (Cygan w prawo, Kamieniołom w lewo) podobieństwa się kończą. Stroma, kamienista ścianka i sąsiadujące z nią sekcje RTV (z kamieniami o wielkości telewizorów) wymagają do płynnego przejazdu dobrych umiejętności. Chcesz dotrzeć nowy amortyzator? Przyjedź na Kamieniołom!

Enduro Trails Bielsko Biała Cygan

Test Kross Grist 2.0 2017 - zjazd


Trasy z Szyndzielni

Do zalegalizowanych w 2017 singli z Szyndzielni najlepiej dostać się kolejką gondolową (o niej za chwilę) lub czerwonym szlakiem biegnącym szutrem z Dębowca. Podobnie jak trasy „enduro” na Koziej Górze, są one nieco zmodyfikowanymi odcinkami zawodów. Najlepiej odnajdą się na nich osoby na poziomie co najmniej średnio-zaawansowanym.

Dziabar

Czarna – długość 1,3 km – nachylenie 16,1%

Kultowy singiel, zaczynający się tuż przy stacji wyciągu, stanowi wspólny start dla pozostałych dwóch odcinków. Najbardziej w pamięci zapada bardzo kręta górna sekcja i wymagająca technicznie kamienista ścianka.

Jeżdżąc na Szyndzielni, przejedziesz go z tysiąc razy, ale bez obaw – podobno nudzi się dopiero po milionie.

Enduro Trails Bielsko Biała Dziabar

Gondola

Czerwona – długość 2,0 km – nachylenie 12%

Dziabar przechodzi bezpośrednio w odcinek kończący się – niespodzianka! – przy dolnej stacji wyciągu.

Pod względem trudności podobny do Cygana – każdy znajdzie tu coś dla siebie, ale w dalszym ciągu jest to prawdziwe enduro z wieloma zdradliwymi korzeniami, ciasnymi zakrętami i orzeźwiającymi przejazami przez rzekę.

Dębowiec

Czerwona – długość 2,2 km – nachylenie 12,5%

Zamiast wjeżdżać na „Gondolę”, możesz też odbić szutrem w lewo i zielonym szlakiem (uwaga na pieszych!) dotrzeć do „Dębowca”.

Ze wszystkich tras na Szyndzielni, ta jest najbardziej płynna i zawiera najwięcej sztucznych elementów (bandy i hopki w ostatniej części). Dobra opcja na zakończenie – wypada na „parkingową” ul. Karbową.

Enduro Trails Bielsko Biała Gondola

Enduro Trails Bielsko Biała Dębowiec


Jaki rower?

W związku z charakterem nawierzchni, na trasach „flow” nie musisz szaleć ani ze skokiem zawieszenia, ani z bieżnikiem/pancernością opon. Trasy są w 100% przejezdne na każdym rowerze MTB, do pełni szczęścia przyda się tylko dobra geometria. Odcinki są w całości zjazdowe, nie jest więc nawet niezbędna sztyca regulowana.

Pozostałe trasy są już dużo bardziej wymagające i najlepszym wyborem jest na nich rower enduro, choć full z mniejszym skokiem lub hardtail na dużych kołach też się sprawdzą. Warto tylko zadbać o porządne opony i… umiejętności. Zjazdy z Szyndzielni, ze względu na dostęp wyciągiem, będą oczywistym wyborem dla posiadaczy rowerów DH.


Na jak długo przyjechać?

Osoba o przeciętnej kondycji, w ciągu jednego dnia jest w stanie zrobić 3-4 rundy na Koziej Górze lub 2 rundy na Szyndzielni. Co przy dziewięciu długich trasach i dwóch krótkich, jasno skłania do przyjazdu co najmniej na dwa dni – a i tak objechanie wszystkich oficjalnych singli będzie wyzwaniem. Zwłaszcza, że nie znam nikogo, kto po zjechaniu Twistera nie chciałby pokonać go jeszcze raz!


Zasady panujące na ścieżkach

Pierwsze, co może Cię interesować to to, że korzystanie z tras jest całkowicie darmowe. Mimo to, osoby przyzwyczajone do swobodnej enduro-eksploracji mogą się krzywić na widok wiszącego przy trasach regulaminu. Ale cóż – jak chcesz korzystać z tego wesołego miasteczka, musisz zaakceptować kilka rządzących nim reguł. Taki lajf.

  • Wymagana jest jazda w kasku. Serio, rozwalając sobie łeb w takim miejscu, robisz problem nie tylko sobie i ZUS-owi. Na trasach pojawia się też dużo początkujących i dzieciaków – daj im dobry przykład.
  • Trasy są jednokierunkowe. Chcesz powtórzyć jakąś sekcję? Podejdź „poboczem”.
  • Postoje rób poza trasą. Sam się przekonasz, że przy pełnym flow, nie zawsze widać, co czai się za zakrętem. Ruszając, nie wbijaj się nadjeżdżającym riderom prosto pod koła (nienawidzę tego!).
  • Nie ścinaj trasy. To nie zawody. Cięcie band, zsuwanie się z muld, jazda po umocnieniach i odwodnieniach trasy drastycznie przyspiesza jej niszczenie.
  • Respektuj zakaz jazdy po szlakach pieszych (tam, gdzie są stosowne znaki). To ważne – dzięki temu finansowanie ścieżek wspierają również osoby, które z nich nie korzystają. Bądź też miłym człowiekiem na szutrowych podjazdach (to jedyne miejsce, gdzie łączy się ruch rowerzystów i pieszych).
  • Nie rozjeżdżaj mokrych tras. Na okres jesienno-zimowy, kompleks jest zamykany. Uszanuj to! Jazda po singlach tuż po roztopach powoduje poważne zniszczenia, opóźniające otwarcie tras na wiosnę.

To najważniejsze punkty. Cały regulamin znajdziesz na starcie każdej trasy i na stronie Enduro Trails.

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - Twister bramka

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką.


Dodatkowe atrakcje

Największą w okolicy rowerową atrakcją są OS-y zawodów Enduro Trails i inne trasy zbudowane przez localsów. Znajdziesz je przede wszystkim na Szyndzielni i Magurce Wilkowickiej (leżącej po drugiej stronie obwodnicy).

Bielsko-Biała on Trailforks.com


Odcinki te to przede wszystkim kręte, techniczne single w bardzo naturalnym wydaniu – poziom trudności jest średni lub wysoki. To dzięki tym trasom jazda enduro w Beskidzie Śląskim odzyskała sens kilka lat temu – zniszczone szlaki turystyczne oferują głównie szutrowo-kamieniste rąbanki…

Zawody Enduro Trails Bielsko - mapa trasy

Mapa trasy październikowych zawodów (2016) – godny polecenia jest zwłaszcza OS3 z Szyndzielni.

Zawody Enduro Trails Bielsko - mapa trasy maj

A to już mapa zawodów z maja 2016 – gdybyś chciał zapuścić się na zbocza Magurki Wilkowickiej.

Drugą atrakcję rowerową znajdziesz na Błoniach – to ta duża łąka z grillami i placami zabaw u stóp Koziej Góry. Grille to oczywiście też ważna atrakcja, ale bardziej mam na myśli jeden z „placów zabaw”: spory pumptrack. Parę okrążeń stanowi to sposób na idealną rozgrzewkę lub wytopienie burgera.

Na Błoniach możesz też bez większych wyrzutów zostawić nierowerową rodzinę. Możesz ich też podrzucić pod wyciąg na Szyndzielnię – o nim za chwilę.

Centrum Testowe Giant Enduro Trails Bielsko-Biała

Na Błoniach działa też buro ścieżek, czyli coś na wzór rychlebskiego Infocentrum. Wypożyczysz tu rower Gianta oraz kupisz picie, ochraniacze, ubrania, zębatki czy opony – asortyment jest wprawdzie ograniczony, ale idealnie trafia w potrzeby odwiedzających to miejsce bikerów.


Jak dojechać?

Trasy na Koziej Górze

Samochodem najlepiej zjechać z drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) zjazdem „Mikuszowice” (w kierunku Centrum) i kierować się na Hotel Na Błoniach (ul. Pocztowa 39). Obok hotelu znajdziesz darmowy parking. Stąd już tylko rzut beretem do największych atrakcji (grilla no i tych, no… tras).

Jeśli przyjeżdżasz pociągiem, celuj w stację Bielsko-Biała Mikuszowice – stamtąd jest już tylko ok. 2,5 km na Błonia lub 5,5 km pod wyciąg na Szyndzielnię.

Uwaga: miejscowa Straż Miejska bardzo lubi osoby parkujące przy drodze za hotelem, na zakazie. Więc jeśli szukasz nowych kolegów, polecam to miejsce!

Trasy na Szyndzielni

Niezależnie, czy Szyndzielnię zdobywać wyciągiem, czy o własnych siłach, samochód najwygodniej jest zostawić w okolicach Campingu pod Dębowcem. Przy ulicy Karbowej jest kilkanaście darmowych miejsc parkingowych, a przy dużym obłożeniu, obok można skorzystać z płatnych.


Wyciąg na Szyndzielnię – co i jak?

Od sezonu 2017 gondole są wyposażone w wygodne haki do transportu rowerów, co bardzo poprawia płynność korzystania z wyciągu. Mimo to, w słoneczny weekend przygotuj się na potężne kolejki – spędzisz w nich minimum pół godziny. Dużo przyjemniej jest skorzystać z wyciągu w tygodniu – nawet zaczynając jazdę ok. 16:00, bez problemu zrobisz 3-4 rundy (od maja do sierpnia wyciąg kursuje codziennie do 19:30).

Enduro Trails Bielsko Biała Wyciąg Szyndzielnia

Cennik dla rowerzystów:

  • 1 wjazd: 22 zł
  • karnet na 3 wjazdy: 48 zł (ważny tylko w dniu zakupu, ale może z niego korzystać dowolna liczba osób – to znaczy raczej nie więcej, niż trzy…)

Jedzenie i spanie

(…czyli cel życia każdego mężczyzny). Jeśli chodzi o dietę sportowca… wspominałem już o grillach? Najwięcej bikerów gromadzi się na burgerach i czeskim piwie w „Bike Barze”. Popularny jest też ulokowany nieco wyżej grill „U Marka”. Do tego standardu dobrze pasuje leżący przy Błoniach camping Ondraszek – w sam raz dla wszystkich „bezdomnych dałnhilerów” i „endurniów”. Drugi camping mieści się pod Dębowcem.

Na drugim końcu skali jest wspomniany już Hotel na Błoniach. Jego elegancka restauracja jest wbrew pozorom przyjazna rowerzystom i godna sprawdzenia, jeśli kiełbasa z musztardą Cię nie satysfakcjonuje.

Świetny standard i atmosferę oferuje też Bike Stacja Kozioła – domek/apartament, w którym mieści się też wypożyczalnia rowerów NS Bikes.

Na miłośników spania w górach, niedaleko szczytu Koziej Góry czeka schronisko Stefanka. Jest to też idealne miejsce na śniadanie i uzupełnienie zapasów piwa płynów ustrojowych w drodze na trasy. Drugie schronisko znajduje się na Szyndzielni.

Więcej opcji noclegowych znajdziesz np. na Booking.com.

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - Stary Zielony rockgarden


Plany na przyszłość

W 2016 nie udało się niestety zrealizować trzeciego etapu budowy, polegającego na połączeniu Szyndzielni z Kozią Górą ok. 6-kilometrowym flow-trailem podobnym do Twistera. Wiadomo już, że miasto sfinansuje budowę w 2017-2018. Efektem będzie ponad 10 km flow (z krótkim podjazdem na Kozią Górę)!

enduro-trails-mapa-etap2-2016-szyndzielnia

Nowa trasa flow z Szyndzielni na Kozią Górę, oznaczona jest grubą niebieską linią.


Podsumowanie

Jeszcze parę lat temu, Beskid Śląski oferował głównie „beskidzkie rąbanki” i zwózki drewna. Region Górnego Śląska i Podbeskidzia, gęsto zaludniony endurowcami, aż się prosił o odnowienie rowerowej atrakcyjności.

Pierwszym krokiem były zawody Enduro Trails, które pozostawiły po sobie jedne z najlepszych tras w Polsce. Budowa w pełni legalnych, profesjonalnie wykonanych singletracków była świetnym rozwinięciem tego pomysłu, dzięki któremu życie polskich bikerów znów wypełniło się szczęściem.

Ścieżki Enduro Trails Bielsko - Twister banda widok

Jednak w przeciwieństwie do tras zawodów, ścieżki nastawione na flow są przyjazne również dla początkujących. Dzięki temu więcej osób może spróbować jazdy ciut bardziej ekstremalnej, niż dotychczasowe staczanie się szutrem po piwie na Stefance. Widać to zwłaszcza w tygodniu – na trasach można spotkać tłumy Bielszczan stawiających swoje pierwsze rowerowe kroki w górach.

Nowe single nie są jednak skierowane tylko do amatorów, o nie! Jak na wszystkich flow-trailach, poziom trudności (i frajdy z jazdy) rośnie tu wraz z prędkością, a liczne trasy czerwone i czarne pozwalają szkolić się pod kątem zawodów enduro. Więc jeśli akurat nie masz ochoty na skalne verty i piwoty na agrafkach, single Enduro Trails Bielsko-Biała czekają!


Możesz też poczytać o innych miejscach wartych odwiedzenia:

 

      1. FAJNE NOCLEGI http://willaskalite.pl/ 5KM CZERWONYM ROWEROWYM OD KOZIEJ GÓRKI.
        DLA ROWERZYSTÓW BALIA KĄPIELOWA GRATIS (w weekendy)A DLA 4 ROWERÓW PODWÓZKA NA MAGURĘ PICK UPem w cenie.

  1. Biere śwagra i śmigamy! :D

  2. Tak poważniej: bardzo, bardzo się cieszę, że zaczynają powstawać takie miejsca. Można zarazić całą rodzinkę bakterią enduro/dh i nie trzeba wyjeżdżać za granicę. Outstanding :)
    Dzięki dla Ciebie Michał za pokazywanie fajnych miejsc no i tematy.

  3. „Nie ścinaj trasy. To nie zawody.” xD

    Ach pamiętam te podjazdy starym zielonym – nie wiem jak w wersji odwróconej, ale zawsze było kupę fun’u. Pomyśleć, że kiedy zaczynałem jeździć to jedyne co było to „śląskie rąbanki”. I to wszystko na 26″ hardtailu. :) Chyba tym właśnie HT odwiedzę Stefkę i Twistera. :3

  4. Jak porownasz te dwie trasy enduro (czerwona i czarna)ze Srebrną Górą?

    1. Od Srebrnej są jeszcze bardziej naturalne. Czerwoną w sumie można by na siłę ze Srebrną porównać trudnością i charakterem… Czarną tylko w niektórych miejscach – więcej jest na niej odcinków typowych dla tras zjazdowych.

      Ogólnie to na razie trochę brakuje w Bielsku ścieżek podobnych do Srebrnej: bo jeśli chodzi o styl i charakter, Srebrna Góra wpada gdzieś pomiędzy Twistera a czerwoną.

  5. Czarna jest debest, nie nazwałbym jej trasą DH, to jest trasa enduro mimo kilku (omijalnych) hopek. W każdym razie czarny to czysty fun i adrenalina.
    Paradoksalnie Twister wymaga najwięcej kondycji i techniki żeby mieć odpowiedni fun.
    W każdym razie, moje rodzinne miasto staje się mekką MTB :-)

    1. Czym dokładnie różni się trasa DH od trasy enduro…? ;)

  6. Super żę napisałeś o tym. Dzięki wielkie.
    W ogóle Bielsko to fajne miejsce.
    A w tym mijescu kilka razy byłem i widziałem ludków co po starej trasie saneczkowej jezdzili więc to można powiedzieć to naturalna droga rozwoju ;)
    Jedynie czego się obawiam to problemy z parkingiem bo to w końcu Bielskie Błonia.
    Pytanie a jak z dojazdem z głownego dworca PKP w Bielsku?
    Może jakaś trasa rowerowa by się przydała żeby dopełnić dzieła.

  7. Bardzo fajne miejsce się robi, ale niestety całkowity inny charakter niż Rychleb. Twister fajna zabawa, ale jeżeli chodzi o flow to Superflow bije go na głowę (dużo lepiej zaplanowy, nie ma takiej ilości ciasnych serpentym).
    Odnośnie zielone widać na nim „niedoróbki” związane z łamaniem zasad budowania sztucznych ścieżek typu single – płaszczyzna ścieżki nie jest prostopadła do podłoża, w wielu miejscach jest przedłużeniem linii stoku co powoduje, że po opadach deszcze z wyższym ciśnieniem ciężko zjechać.
    Ogólnie DH+ i Stary zielone to bardziej dzikie ścieżki (co też ma swoje uroki), ale dlatego nie można tego porównywać do Rychleb, który przestrzegają wszystkich zasad budowy według IMBA

    1. Co do naturalności „Starego zielonego” i „DH+”, to oczywiście się zgadzam i nigdzie ich do Rychleb nie porównuję. Zastanawiam się tylko, dlaczego krytykujesz łamanie zasad budowy sztucznych ścieżek, skoro sam zaznaczasz, że NIE są to sztuczne ścieżki ;)

      Jeśli chodzi o flow, to moim zdaniem kilka ciaśniejszych band dużo mniej na niego wpływa, niż kilka długawych przerywników podjazdowo-szutrowych na Superflow :P (na którym zresztą też jest dużo zakrętów wymagających dohamowania)

      Superflow jest może bardziej urozmaiconą trasą, ale jeśli chodzi wyłącznie o czysty flow od początku do końca, to Twistera trudno przebić.

      1. Żebyśmy się dobrze zrozumieli :-) Opisuję swoje spostrzeżenia, niczego nie krytykuję. Super, że w Polsce zaczynają się rozwijać takie trasy, a budowniczych mogę za to po rękach całować :-) Tylko w mojej opinii nie ma sensu na razie tych ścieżek porównywać do Rychleb czy Smrku, a przynajmniej tych 2 najtrudniejszym.

        Sam napisałeś w tekście „Wszystkie trasy są wybudowane z największą starannością i zgodnie z regułami sztuki.” i do tego zdania się odniosłem.
        Porównywałeś ścieżki w BB do Rychleb, więc jeżeli chodzi o reguły opisane przez IMBA (a w praktyce właśnie wykorzystywane przez Rychleby i Smrek) to w przypadku „Starego Zielonego” oraz „DH+” są one łamane w kilku miejscach.

        Dlatego tak jak mówiłem, dla mnie nie ma sensu na razie porównywać Rychleb czy Smrku do BB, bo charakter tych ścieżek jest całkiem inny. W BB mamy 2 dzikie ścieżki, który zostały miejscami „urowerowione” i 2 ścieżki z fajnym flow, ale nijak nie ma sensu tego porównywać do Superflow (oprócz wspomnianego flow, całkowicie inna charakterystyka i przebieg ścieżek, przypominam, że Superflow został wybrany przez IMBA jako 3. najlepsza ścieżka tego typu na świecie).

  8. Artykuł fajny, lecz należy się drobne sprostowanie – trasy rowerowe w Bielsku, absolutnie nie rozpoczęły się od Enduro Trails.

    Podobnie jak „Stary zielony” i „DH+” zostały jedynie wykorzystane w zawodach – trasy istniały dużo wcześniej. Należy jednak oddać pewien hołd lokalesą, którzy tak naprawdę zbudowali w Bielsku kilka doskonałych tras dają początek Enduro, zanim to określenie zaczęło być popularnie używane i na długo długo przed Enduro Trails.

    1. Nie wiem, co to jest „lokalesą” (niskie kalesony z Francji?), ale ogólnie masz rację ;) Poprawiłem fragment „Dodatkowe atrakcje”.

      1. Lokales – potocznie tubylec, człowiek mieszkający lub pochodzący z danego miejsca. Jak inne neologizmy może podlegać odmianie.
        Naprawdę nie znałeś tego słowa? ;)

        1. Thank you, Captain Obvious!
          Chodziło mi o to, jak „wspaniale” to odmieniłeś, mistrzu :P

        2. Człowieku, ogarnij siebie i język polski. I łapanie sarkazmu, bo zrobiłeś z siebie durnia do kwadratu.

          1. Chłopku. Zajrzyj do SJP, a potem obrażaj innych.

          2. Wyluzuj człowieku, bo ci żyłka pęknie…

  9. JARAM SIĘ!!!! Pełen podziw BTW za wykonana pracę.

  10. Ścieżki na Koziej to rewelacja. Niestety nie wymienił Pan najważniejszego punktu regulaminu, mianowicie zakazu jazdy po alkoholu. Jeśli ktoś nie używa kasku to konsekwencje wypadku ponosi sam. Ale jeśli spowoduje wypadek po alkoholu to cierpią inni. A połowa z użytkowników ścieżek pije piwo w sporych ilościach w schronisku i potem jeździ…

    1. Karolino! Nie pisz per „Pan”, bo staro się czuję :P

      Po pierwsze: po piwie jest dużo większy FLOW i przy odpowiedniej dawce ryzyko wypadku drastycznie spada (o kontuzji nie wspominając).
      Po drugie: piwo to nie alkohol!

      ;)

      A tak serio – zasadniczo masz rację, ale nawet nie robię sobie złudzeń, że mógłbym cokolwiek zmienić w tej kwestii…

  11. Jestem Lokalsem :)
    W zeszłą niedziele 18/10/15 okienko pogodowe pozwoliło trochę pojeździć. O 15 na starcie Twistera i DH+ naliczyłem 26 osób. Woow się zaczyna dziać :) Ciesze się niezmiernie i dzięki mistrzu za ciepłą recenzje. Wieczorem idąc do domu w BB przy torach minął mnie elegancki flirt do Katowic w przedziale dla rowerów wisiało kilka fulli :) Serce roście, że to się może tak rozwijać. Pozdro z 2B i zapraszamy :)

    1. Konkretnie to jesteś „lokalesę” ;)

  12. Jestes pewien tego co piszesz? Amortyzator dziala jak pompka i odpierdzianie amorka zipem to brednie…

  13. Miejscówa wypaśna – a tłumy chyba większe niż na Rychlebach, przynajmniej w ostatnią niedzielę. Co do odczuć – wiadomo, subiektywne – nam najbardziej podszedł nieznakowany szlak spod schroniska – bodaj OS1 z tegorocznego ET – idzie w lewo od szutru, dobija do niego na moment – i ucieka dalej. Stary zielony close second, a Twister mnie się podobał – a reszta ekipy była na „meh”.

  14. Nie wszystkie „traile” to traile. Stary-zielony oraz DH+ to po prostu leśne szlaki, nawierzchnia w żaden sposób nie jest zabezpieczona, masowe rozjeżdżanie tych ścieżek już (2 tygodnie po otwarciu) doprowadziło do ich totalnego zrycia w kilku miejscach – na początku DH+ gdzie podłoże było trawiaste zrobiło się bagno po piasty… Podobnie na starym-zielonym, gdzie przeprowadzenie ścieżki niezgodnie z regułami IMBA (ścieżka nie jest pozioma, a jest przedłużeniem linii stoku) spowodowało rozrycie znacznej części szlaku, bandy w kilku miejscach już płyną. Niestety jeżeli projektuje się ścieżki do masowej jazdy trzeba zadbać o zabezpieczenie nawierzchni w przeciwnym razie robi się wielkie bagno i koleiny… Te dwie ścieżki to wielka wtopa budowniczych.
    Na pocieszenie Twister oraz dużo łatwiejsza Stefanka są bardzo ciekawe, o zupełnie innym charakterze niż SuperFlow na Rychlebach, ale dają niezły flow. Jedyny minus to odwodnienia na wyjściach z band, które nieraz powodują „wbijanie” się koła w grunt. Pomimo tych małych minusów Twister to zdecydowanie najlepszy sztuczny singiel w Polsce!

  15. wojciech bartnicki

    czy jest tam wypożyczalnia rowerów? W zeszłym roku zabrałem kolegę na Singletrek i bardzo mu się spodobało, ale nie ma własnego roweru (tam braliśmy Romet Key se S&S)

    1. Może pojawi się w przyszłym sezonie, na razie chyba jedyna szansa to testówki w sklepie Trek Bielsko, niestety trzeba wpłacić 50% kaukcji…

      1. wojciech bartnicki

        dzięki za cynk.

  16. a mam pytanko- wymiana oleju w dolnych lagach i ogólne przeczyszczenie co 25 godzin- a kiedy wymiana wszystkich uszczelek? raz na rok? Jeżeli uszczelka nie nosi znamion zużycia to czy jest sens wymieniać na nowe? Z service manuala RS-a wynika, że co 100 godzin wymiana płynów w tłumikach i komorach górnych. nie ma nic o uszczelkach…

    pzodrawiam

    1. Tu przydaje się doświadczone oko serwisanta – uszczelki raczej wymienia się dopiero wtedy, kiedy widać ich zużycie.

      PS. Zdaje się, że skomentowałeś nie ten artykuł, który chciałeś ;)

  17. nie ten dział :)

  18. tja. załapałem dopiero po chwili; trzeba wyłączyć możliwość scrollowania postów ;)

    1. Po to nad okienkiem komentowania jest wielkimi, drukowanymi literami tytuł posta, który się komentuje :P

  19. To ja dodam coś w temacie ” Enduro Trails B-B „. Po odwiedzeniu/objeżdżeniu Rychlebskich Scieżek oraz Srebrnej Góry przyszedł czas na Bielsko Białą. W zasadzie można zakończyć tekstem JEST SUPER:) Po pierwsze jest świetna baza z barami, pumptrackiem, linami, koszykówką, hotelem, kempingiem, pizzerią, wypożyczalnia rowerów, myjką i kto to wie czym jeszcze? A ta baza to Błonia. Doskonałe hamburgery, super piwko i uśmiech obsługi. Klasa. Trasy bardzo zróżnicowane. Twister jest długi i bardzo przyjemny na rozjeżdżenie. Taki SuperFlow tylko bardziej uporządkowany. Stary Zielony, czyli czerwony oraz DH+ to już inna liga. Dzikie ścieżki z hopami, korzeniami i stromiznami. Na bank mam głód Bielska Białej. Bardzo przyjemne miejsce gdzie będę wracał nie raz…

  20. „trasy równie przyjazne, jak syryjscy uchodźcy na granicy Węgier”

    Zaskakujące i bardzo niesmaczne to porównanie. Byłeś tam czy żywisz się tylko papką medialną…?

    1. Trochę dystansu, proszę! ;)

  21. Witam,
    potwierdzam , fabrycznie nowy amortyzator po tygodniu używania należy bezwzględnie przeserwisować , ponieważ producenci niestety dają bardzo mało smaru szczególnie pod uszczelniaczami , natomiast na ślizgach smaru nie ma prawie wogóle. Zauważyłem to juz po raz kolejny.
    Pz
    Jaro

    1. Cześć, mógłbym prosić o wklejenie komentarza pod właściwym artykułem (mam tylko możliwość usunięcia, nie przeniesienia)?

  22. Przydałby się jeszcze plac treningowy podobny do tego w Srebrnej Górze:
    3-4 dropy rożnej wysokości
    ze 3 tabletopy rożnej wielkości z najazdem itp…

    1. Paweł Kołodziej

      Oj to by już było zbyt piękne :)

  23. Między drogą szutrową a Daglezjowym są 3 minuty różnicy a nie 15

  24. Zgłaszam jeszcze jedna korektę w tym świetnym opisie ;) Mianowice Generalna dyrekcja dróg i autostrad zmieniła w zeszłym roku oznaczenie ekspresówki z S69 na S1. Narobili zamieszania ;) Po skorygowaniu jak możesz, usuń mój koment. Pozdro

  25. Czy na lekkim hardtailu 100mm w obcisłych ciuszkach bez ochraniaczy jest tam sens się pokazywać? :))

    1. Pewnie, że tak – dużo podobnie wyposażonych osób tak jeździ. Zaczniesz od tras zielonych i niebieskich (Twister!), a potem sprawdzisz się na czerwonych :)

    2. Jasne możesz;-) najperw będzie śmiech potem sprawdzą czy nóg nie golisz a na końcu dobry złocisty trunek … Byłem w takim stroju rok temu i było 6+

      1. Spoko, spoko, nogi niegolone :)

  26. Byłem w tamtym roku i jakiegoś wrażenia na mnie nie zrobiły te ścieżki. W sam raz na ht, no i wyjazd raz w roku to max bo trochę nuda.

  27. Jak czytam co dzieje się w BB i porównam to z Wałbrzychem… ehhh… Żal mi, że moje miast które chwali się i tytuuje „Miastem MTB” nic nie robi w temacie ścieżek z prawdziwego zdarzenia. A mamy sporo miejsc w samym mieście gdzie możnaby zrobić niezłe single. Brawa dla BB i jej mieszkańców!

  28. Może warto tutaj też wspomnieć o Magurce W.? Czy lokalne dziadki wciąż za bardzo nie lubią Boxxera? :/

    1. Jest wspomniane ;) Ale ten przewodnik dotyczy Enduro Trails, Wilcze Ścieżki doczekają się własnego!

  29. Opis jak zawsze fajny ale uzupełnienie miejsca dobrej paszy:

    1. http://www.dorys.pl/ ul. Startowa 54 koło basenu w cygańskim lesie – extra placki ziemniaczane z pieca są też dobre zestawy obiadowe.

    2. bazyliapizza.pl bardzo dobre włoskie żarcie – lokalizacja w cygańskim lesie obok przystanku.

  30. Byłem ostatnio w Srebrnej, bardzo fajna miejscówka, ale niestety w ciągu tygodnia jest prawie martwa.
    Natomiast w Bielsku brakuje chyba tylko tego placu treningowego ze srebrnej. A tak to chyba jest wszystko. Kompleks ET żyje także w tygodniu, można coś zjeść, napić się, bez konieczności szukania jakieś knajpy.

  31. Wariaty, podpowiedzcie gdzie się ulokować. Wybieramy się z kumplem na ET w lipcu na ok. 2-3 dni w tygodniu. Sęk w tym, że zabieramy nierowerowe małżonki – jedna w ciąży, druga z niespełna rocznym dzieckiem. Gdzie noclegować, żeby mieć dobry dojazd, a żony żeby się w międzyczasie nie nudziły ?

  32. Po przeczytaniu tekstu, właśnie uświadomiłem sobie, jak z a y e b y s t e mam życie :) Mieszkam w Bielsku, z osiedla mam 15 min. rowerem do podnóża Szyndzielni lub 25 min. do podnóza Koziej. Czasem wstanę sobie o 5:30 rano, patrzę z balkonu na góry, ubieram się, wsiadam na rower, dopiero w trakcie jazdy „natchnie” mnie na jakąś konkretną traskę :) Wjadę sobie na Szyndzielnię, zjadę cyberniokiem czy dziabarem, albo jakaś trasą zrywkową „na dziko”. Potem odpoczyneczek, nawodnienie i kolejna rundka. Na Kozią uderzam tylko w tygodniu albo w weekend ale z samego rańca, kiedy szanowni przyjezdni jeszcze dochodzą do siebie po poprzednim dniu :) takze do 7 rano zaliczam ze dwie trasy, bez nikogo dookoła :) Wracam do domu podczas gdy reszta rodziny dopiero je śniadanie :) Co wiecej, powiem Wam że powyżej opisane trasy to tak naprawdę wierzchołek przysłowiowej góry lodowej. Jest jeszcze kilkanaście tras „tajnych” nigdzie nieopisanych, znanych głównie lokalsom. Jeździ sie na nich głównie w weekendy, kiedy Kozia czy Szyndzielnia przeżywa prawdziwe oblężenie. Także potwierdzam – Bielsko-Biała to chyba wymarzone miejsce dla bikerów.

    1. Masz rację, wygrałeś w życie! :D

  33. Wybierasz się w tym sezonie do nowo otwartej miejscówki w Kasinie Wielkiej?

Dodaj komentarz do tekstu Miejsca: Ścieżki Enduro Trails Bielsko-Biała

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Hajlajtsy: Kellys Enduro MTB Series Srebrna Góra 2017

Hajlajtsy, Zawody / 

„Trasy zawodów w formule on-sight muszą być dostosowane do ścigania na ślepo, więc są trochę łatwiejsze i nie zawierają niebezpiecznych elementów”. BZDURA! Pierwszą rysę na tym stwierdzeniu pozostawiła zeszłoroczna Przesieka, a zawody Kellys Enduro MTB Series, które odbyły się 20 maja w Srebrnej Górze, rozwiały wszelkie wątpliwości. To jest prawdziwe enduro, bez żadnej taryfy ulgowej!


Kellys Enduro MTB Series Srebrna Góra 2017


Trasa

Trasy Enduro Srebrna Góra są ostatnio najgorętszą miejscówką, więc oczywistym pytaniem jest: czy odcinki specjalne zawodów przebiegały po oficjalnych singlach? Zgodnie z podejrzeniami: nie. Arena zmagań była zlokalizowana mniej więcej w tym samym rejonie, ale odcinki specjalne tylko w bardzo niewielkim stopniu zahaczały o oficjalne trasy. Wytyczone przez Piotrka Kurczaba i Marka Janikowskiego (lokalsów z PM Bike Experts, odpowiedzialnych za srebrnogórskie trasy) OS-y, były od nich zdecydowanie bardziej wymagające. A przy tym niesamowicie zróżnicowane:

  • OS1 – jako jedyny ulokowany po drugiej stronie przełęczy, przy Forcie Ostróg. Najkrótszy, ale przez to chyba najbardziej stromy. A może po prostu na kolejnych odcinkach głowa już się przyzwyczaiła…? Bo potem było już tylko gorzej (czyli lepiej)!

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

  • OS2 – przez zawodników nazwany pieszczotliwie „Hulajnoga”. Trudny od pierwszych metrów – podobno sekcję techniczną tuż po starcie pokonało około 15 osób, z niemal 270 startujących (co osobiście i tak uważam za zaskakująco dobry wynik). Dalej też nie było nudno: w kość dały mokre korzenie, wyślizgane trawersy, meta w strumieniu i słynne bagienko, które miało wyjątkowo silny dar przyciągania… Dawno tyle nie biegałem z rowerem.

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

  • OS3 – odcinek najbardziej wymagający kondycyjnie, ze względu na fragment poprowadzony oficjalnym podjazdem (Conditor Line). Po odzyskaniu zdolności oddychania, można było się zająć ciekawszymi elementami. Większość osób (i ja również) wymieniało ten OS jako najlepszy i najbardziej urozmaicony. Track GPS już został przesłany do Sèvres pod Paryżem jako wzorzec enduro.

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

  • OS4 – najłagodniejszy OS organizatorzy zostawili na koniec. Częściowo przebiegał po budowanym właśnie, krętym jak szyja zaskrońca, odcinku podjazdowym (oczywiście „pod prąd!”), więc było gdzie odpocząć. Ale i tak nie zabrakło dwóch konkretnych ścianek – pierwsza, niebezpiecznie zbliżona do pionu i przy najeździe on-sight wywołująca lęk przestrzeni, tuż po starcie. Czekając na swoją kolej, ciekawie obserwowało się zawodników niemal natychmiast znikających za „progiem”…

Całe zawody zamknęły się w 30 km i 1200 m przewyższenia. Niby bez szaleństw, ale samo ściganie na OS-ach, większości zawodników zajęło aż 30-40 minut!

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017 - mapa trasy

Czy nowe odcinki zostaną włączone w istniejącą sieć tras? Najpoważniejsze plany dotyczą OS-u 3, meandrującego gdzieś pomiędzy liniami A i B. Większość OS-u 4 stanie się oficjalną trasą, tyle że podjazdową. Plany dotyczące pozostałych odcinków też są – niezależnie od „urzędowych” losów, z pewnością warto je zapamiętać, jako bardziej dziką (dosłownie i w przenośni!) alternatywę dla poznanych na wylot oficjalnych zjazdów.


Organizacja i benefity

Do tej pory skupiłem się wyłącznie na trasach, bo to one były zdecydowanym hajlajtem tych zawodów. Przed zawodami zapowiadało się jednak, że największym wyzwaniem będzie ogarnięcie przejazdu 280 śmiałków (ostatecznie wystartowało 267 osób – rekord!). Przy takiej frekwencji, nie było miejsca na błąd ze strony organizatora.

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Na szczęście błędów nie było – mimo przesuniętego o 10 minut startu, wszystkie OS-y były otwierane punktualnie. Kto dojechał wcześniej, musiał odstać swoje w kolejce, ale dopiero na ostatnim odcinku wystartowałem ok. 15 minut po swoim czasie. O ile wiem, nie było też żadnej wtopy z pomiarem czasu – inwestycja w nowy system, sprawdzony m.in. na Enduro World Series, najwyraźniej się opłaciła.

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Powyższe niuanse miały oczywiście znaczenie dla wymiataczy – przy mojej heroicznej walce o 133. miejsce, czas mógłby być równie dobrze mierzony kalendarzem. Ale amatorzy też zostali dopieszczeni – do losowania trafiło sporo fajnych nagród, a w pakiecie startowym każdy dostał m.in. bidon, dwa (!) smary do łańcucha i zestaw przetrwania na trasę (baton i izotonik).

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

Aha, no i bufet! Co prawda batony szybko się skończyły, ale każdy załapał się na pajdę ze smalcem i ogórem. Bardziej #enduro już się chyba nie da ;)

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017

A jak ktoś się nie najadł, to na mecie czekał na niego smaczny posiłek regeneracyjny w dwóch wariantach: męskim i wege.

Wszystko to zaowocowało świetną atmosferą zawodów – nie wiem, jak w innych grupach, ale moja zdecydowanie i stanowczo reprezentowała #endurobezspiny!

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017


Podsumowanie

Trochę późno zacząłem w tym roku sezon rowerowych gonitw, ale zawody Kellys Enduro MTB Series w Srebrnej Górze w pełni zaspokoiły zimowy głód. Zwłaszcza dzięki odcinkom specjalnym, które znów lekko popchnęły granice tego, co jeszcze można nazwać „trasą rowerową”.

Jeśli z powodu półgodzinnej drzemki przespałeś zapisy, gorąco polecam zaliczenie OS-ów przy okazji wypadu na srebrnogórskie Trasy Enduro – najlepiej jak najszybciej (póki widać jeszcze ślady opon) i/lub z przewodnikiem (bo ich odtworzenie na własną rękę może być trudne). A przy kolejnej edycji (9 lipca w Szklarskiej Porębie) nie zastanawiaj się zbyt długo nad wypełnieniem formularza – coś czuję, że po tak udanym rozpoczęciu sezonu, miejsc może zabraknąć jeszcze szybciej!

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017


Wyniki

Pokrótce wygląda to tak, że wśród mężczyzn wygrał František Žilák, przed Robertem Piekarą i Marcinem Motyką. Najszybszą kobietą była Katarzyna Burek, a za nią makaron na mecie odebrały Anna Sojka i Anna Kulpa. Bezkonkurencyjnym dziadkiem był oczywiście Roman Kwaśny (WT Rider), który pokazał siłę doświadczenia m.in. zwycięzcy kategorii Junior: Jakubowi Ratajczakowi. Z kolei swojego hardtaila najlepiej opanował Rafał Kruczkowski, lepiej znany jako Kruku.

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017 - wyniki

Pełne wyniki wszystkich kategorii znajdziesz na stronie organizatora:

Wyniki: Kellys Enduro MTB Series Srebrna Góra 2017

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017 - wyniki

Kellys Enduro MTB Series Srebrna Gora 2017 - wyniki


Zdjęcia

Jeśli (tak jak ja) startujesz w zawodach, żeby mieć fajne fotki, zachęcam do śledzenia aktualizowanych na bieżąco linków do galerii zdjęć (jeśli trafiłeś na jakąś lub jesteś autorem, daj proszę znać w komentarzu!):


Może zainteresują Cię też relacje z poprzednich edycji?

 

  1. Początek drugiego OS’u… ktoś wie ile osób przejechało ten fragment?

    1. Już wiem, sorry :-)

    2. Doczytaj w tekście wyżej jest ;-)

  2. Ja bym sobie marzył:

    – dodać jeszcze dwa OS, żeby wyszło te 40km i z 1800 w pionie. W przypadku Srebrnej moogłyby to być odcinki np z Kalenicy czy okolic. Wtedy dojazdówki też by były nie tylko szutrowym zabiciem czasu.

    – dodatkowe dwa OS wydłużyłyby same zawody i może by się stawka rozciągnęła bo jednak kolejki były znaczące. Albo nakazać startować zgodnie z grupą, bo im dalej z OS tym więcej ludzie przyjeżdżali za szybko i ci z grup musieli po prostu sterczeć

    – myślę że jesli zostaną tylko 4 kompaktowe OS, to start grup powinien być nie co 10 minut ale co te 20 minut, żeby bardziej rozciągnąć stawkę. Jeśli by padało to by nie było ciekawe a ja lubię przejechać zawody płynnie, a nie że jadę 3h na rowerze całość plus kolejne 3h czekania na OS a tak było.

    1. Ciekawe uwagi, choć przyznam szczerze, że trochę mi to pachnie maratonem ;)

      1. Wg Ciebie 7 OS Mieroszowa to był maraton? :-) Po ostatnim OS po prostu miałem ochotę na więcej. Enduro = endurance ;-)

        Zastanawiam się ciągle czy limity czasowe pozwalające wszystkie dojazdówki przejść luźnym krokiem i nie mieć żadnego stresu czasowego to jest dobre…..

        1. Nie chodzi mi o ilość OS-ów, tylko o parcie na pokonywanie OS-ów bez czekania i nacisk na dojazdówki. Jakie były statystyki kilometrów/przewyższeń w Mieroszowie po całym dniu ścigania? Bo chyba podobne, jak w SG?

          1. Zerknąłem na objazdówkę z zeszłego roku – ok. 1500 przewyższenia bez OS1

        2. A co ci przeszkadza luźne przejście? To jest właśnie enduro – bez spiny i towarzysko gdzie podjazd jest tylko środkiem a nie celem. Jak chcesz się ścigać pod górkę to już jest taka dyscyplina – AX, XB, XC czy jakoś tak to się nazywało – Google na pewno podpowie ;)

          Co najwyżej mogli by na startach OS’ów dodać „uprzywilejowaną” kolejkę dla tych z swędzącymi nogami.

          1. już pisałem co mi się nie podoba w kolejkach – spędziłem w nich lekko licząc 2h. Wiadomo że atmosfera, wszystko spoko. Niektórzy nie mieli ciuchów na zimno bo jednak ciepło nie było. A jakby padał deszcz?

            Nie róbcie od razu przesady w drugą stronę w maraton czy XC. Jeśli mi Org zaznacza godzinę startu, to liczę że o tej godzinie będę mógł jechać. A niestety tylko na pierwszym OS się zmieściłem – na pozostałych przez luźny czas dojazdu wepchało się mnóstwo osób z kolejnych grup i stałem w kolejce po 20 minut co najmniej. Do tego OS4, gdzie pierwsze osoby ruszyły zgodnie z czasem z grupy 5, ale tu Org się przyznał że zrypali to organizacyjnie.

            Po prostu wszystko fajnie aż przyjdą zawody jak w Kluszkach bodajże, gdzie czekanie w ulewie w 10C nie będzie przyjemne.

            1. Ale ja nie mam parcia na to co napisałeś – jechanie OS bez czekania i na dojazdówki. Po prostu uważam za niebezpieczne sterczenie w bezruchu 20 minut i więcej żeby ruszyć z miejsca na te ścianki i trudne OS, a dojazdówki sami przyznajcie że były słabe i nieciekawe – sam o tym pisałeś w opisie tras Srebrnej.

              Będąc tam już tyle razy ten szuter jest po prostu nudny.

              Ale wiadomo że narzekać łatwo, bo tak to był czad i kosmos.

              1. I na tym bym zakończył :)

              2. Pewnie bo to świetne zawody były. Śmiem twierdzić że najlepsze zawody do tej pory, w których jechałem :-) To pełne zaskoczenie bo po ekipie emtb naprawdę trudno było dorównać, ale tu wygrała pracowitość Marka i Piotrka – szacun za ilość prac włożonych w wyznaczenie OS.

    2. no kolejka przed 4 osesem, jednak za dluga :/

  3. Jedż na Trilogy.
    Nie będziesz czekał.
    Będą czekać na Ciebie.

    1. Oczywiście że jadę Trilogy właśnie ze względu na brak kolejek.

      Nie robię żadnej gównoburzy ale słyszałem od kilku osób już że albo jeździmy na rowerach albo stoimy w kolejkach.

      Poza tym to nie jest fajne ruszać w OS po staniu 15 minut w bezruchu.

  4. Chociaż mój FOX skończy jutro u Wicha mocno podrapany przez OS2, to i tak miło będę wspominać te zawody. Zero spiny, OS’y poprowadzone w 95% poza trasami, atmosfera w kolejce do startu :) Trochę zabrakło jednak kiełby i piwa na koniec jak w Baligrodzie :D (makaron smaczny, ale to nadal makaron…).
    Jednego nadal nie rozumiem. Przy takim wpisowym i pakiecie od sponsorów, nie wiem dlaczego dla osób które ukończyły, nie można było zorganizować medalu z kartofla, piernika, czy dyplomu na papierze toaletowym. Nie jeżdżę dla wyników, a dla fun’u i rozmów przy piwku, i taka pierdoła była by z pewnością miłym dodatkiem dla wielu takich jak ja.

    1. Nooo, sponsor na piwo regeneracyjne by się przydał ;)

      A co do dyplomów – myślę, że rolę takiej pamiątki doskonale pełnią zdjęcia od zamówionych przez organizatora fotografów :) A medale zostawmy zwycięzcom.

      1. Zdjęcia jak najbardziej :) i numer startowy :)

  5. Mi OS2 zdjął oponę na przodzie i 500 metrów z buta biegiem :) OS4 niestety niepoznany , bo nadgarstek po glebie na OS1 tak już o sobie przypominał , że odpuściłem w tym mrozie ;) Właśnie jedyna uwaga organizacyjna to czekanie na starcie mimo wyrobienia się w limicie, bo podjazdy wszystkie waliłem jak się dało szybko , z wyjątkiem tego gdzie na rozlane mleko wsadzałem dętkę. Między OS3 a OS4 nawet w zasadzie prosto z marszu polecieliśmy pod górę , bez pit stopu w bufecie , a tam kolejka na godzinę czekania….. Poza tym i mimo tego bardzo fajna impreza, polecam :) przynajmniej dopóki tablety przeciwbólowe trzymają :)

  6. człowiek ze stali (medycznej)

    tak czytam, patrzam na komentarze i tak mi się jedno nasuwa …

    https://www.youtube.com/watch?v=opO7KgsgI2k

    heheeh :D

  7. Przemek Slusiewicz

    Chcialbym zapytac .Jaki poziom jazdy na rowerze trzeba posiadac zeby wystartowac w takich zawodach i nie zrobic sobie krzywdy?.Czy jesli wmiare plynnie przejezdzam normalne trasy w Srebrnej to moglbym sprobowac?Bardzo mnie ciagnie ale jezdze dopiero od roku i nie wiem czy bym sie nie zabil

    1. Jasne, że warto spróbować – znasz swoje umiejętności, więc zawsze możesz jakiś fragment zejść z rowerem, jeśli nie będziesz się czuł pewnie.

      A jeśli chcesz tej pewności więcej nabrać, najlepiej sprawdzić się „na sucho”, czyli przejechać kilka tras na własną rękę. Najłatwiej zrobić to w Bielsku, gdzie parę wzorcowych OS-ów jest oficjalnie oznakowanych (DH+, Cygan, Kamieniołom z Koziej Góry i wszystkie trasy na Szyndzielni).

      1. Ja też jak najbardziej polecam przejechanie takich zawodów! Wszyscy uczestnicy to nie żadni herosi, wręcz śmiem twierdzić że więcej było zajawkowiczów bez parcia na wynik i po prostu bawiących się trasami niż traktujących zawody na sportowo.

        Jedyna moja rada to taka, że jak nie czujesz się pewnie to po prostu jechać wolniej i w przypadku wątpliwości po prostu sprowadzić – robi tak sporo osób – zasada jest taka, że jeśli nie możesz sobie siebie wyobrazić jadącego jakiejś ścianki to po prostu sprowadź.

        powodzenia;-)

    2. heja! jak byłem pierwszy raz w życiu i się dobrze bawiłem. Jeżdżę MTB od 25 lat, ale dopiero od kilku miesięcy mam rower ze skokiem większym niż 100mm :) Skaczę tylko małe progi, praktycznie nie wychodzi mi manual jeszcze – czyli typowej techniki ENDURO mam raczej niewiele. I sobie poradziłem, osiągając miejsce gdzieś w połowie OPEN. Musiałem się bardzo odważyć kilka razy, najtrudniejsze psychicznie są ścianki, ale na 4 OS już w sumie nie robiły mi różnicy. Czyli ćwicz stromizny, bunny-hopy i szybkie jeżdżenie w dół w trudnym terenie. Plus kondycję bo powiadam ci, że połowę ludzi pokonasz kondycyjnie jak się przyłożysz :)

  8. Kilka moich spostrzeżeń:
    – pod względem tras to chyba najlepsze zawody na jakich byłem (choć rzadko bywam)
    – czekanie na startach jak dla mnie akceptowalne z wyjątkiem OS4 ale rozumiem że to jakaś wpadka za którą organizator przeprosił, ja wybaczam
    – bufet bardzo biedny – chleb ze smalcem i jabłka :) bufet z Baligrodu był na bogato
    – pakiety startowe też chyba biedne ?

    Dwa ostatnie punkty wspominam bo za to samo dostawało się wcześniej innym organizatorom.

    Tak czy inaczej to co najważniejsze dla zawodów czyli trasy były zacne. Po Baligrodzie było trochę komentarzy że trasy łatwe i tylko błoto + śnieg sprawiły że poziom trudności nieco wzrósł. Chyba organizatorzy wzięli sobie do serca te uwagi i tego niech się trzymają ;)

    P.S. Wooyek: a czy Ty nie miałeś cisnąć na HT ? :)

    1. Dzięki za wyważoną opinię :) Na bufecie może faktycznie zabrakło np. bananów… Batony były na początku, ale pierwsze grupy wyżarły :( Ale pakiet moim zdaniem był całkiem w porządku.

      A na HT miałem startować – nawet stał już przygotowany. Ale w ramach testu Manitou Mattoca i hamulców Magury, postanowiłem jednak przeciorać fulla po OS-ach :)

  9. Wybieracie się do Szklarskiej? Niby to tylko zlot, a nie zawody, ale pewnie będzie co pojeździć.

    1. Szklarska to zawody. Zlot jest w Przesiece.

  10. Świetne zawody, a OS3 był dla mnie idealny. Moim zdaniem rozwiazaniem problemu „zimego” startu byłoby właśnie dodanie sekcji kondycyjnej na początku każdego OSu. Nawet jak człowiek zmarznie w kolejce, to nawet 100-200m rozbiegówki pozwoli wjechać na sekcje techniczne na dogrzanych mięśniach.

    1. Dobry pomysł !

Dodaj komentarz do tekstu Hajlajtsy: Kellys Enduro MTB Series Srebrna Góra 2017

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Bikeporn: Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Prezentacje, Sprzęt, Testy / 

Rowery testowane na 1Enduro to najczęściej popularne, rozsądne modele, które duża część czytelników może brać pod uwagę przy zakupie. Nowy Cannondale Jekyll Carbon jest wśród nich prawdziwym rodzynkiem. Oficjalnie pokazany zaledwie miesiąc temu i ujeżdżany w Enduro World Series m.in. przez Jerome Clementz’a, to sprzęt, który kupią nieliczni. Ale kto Ci zabroni przyjrzeć mu się bliżej? ;)


Rower testuję dzięki współpracy z Cannondale Polska.


Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Spoiler: nowy Jekyll jest piękny, sensownie wyposażony, ze świetną geometrią i kilkoma typowymi dla Cannondale’a smaczkami. Nikt tym razem nie będzie narzekał, że tytuł „bikeporn” jest na wyrost.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Mimo to, budzi skrajne uczucia.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Marka ta przyzwyczaiła nas do bezkompromisowego, systemowego projektowania swoich rowerów – do tej pory oryginalnym i niespotykanym „smaczkiem” był w nich niemal każdy element wyposażenia. Na tym tle, nowy model enduro wypada trochę… zwyczajnie.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Fox 36 Float Performance Boost

Dobrym przykładem jest Fox 36 Float z czarnej serii Performance.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Fox 36 Float Performance 170 mm

Z jednej strony, to świetny widelec, ścisła czołówka pod względem pracy, jakości wykonania i sztywności. Ugina się aż o 170 mm.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Fox 36 Float Performance

Z drugiej strony: TO NIE JEST LEFTY!!! To, że Cannondale nie oferuje nowego Jekylla ze swoim najbardziej rozpoznawalnym produktem (nawet w najdroższym modelu!), jest srogim rozczarowaniem dla każdego fana marki.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - damper Fox Gemini EVOL

Również tylne zawieszenie bardzo się zmieniło: zamiast unikalnego, rozciąganego dampera Dyad, jest zdecydowanie normalniejszy, ściskany Fox Float Performance DPS EVOL – obowiązkowo w metrycznym rozmiarze. Prawdopodobnie dzięki temu, po sezonie uda Ci się znaleźć śmiałka, który odważy się zrobić mu serwis za mniej niż pińcet cebulionów.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - damper Fox Float DPS EVOL Gemini

Choć niekoniecznie, bo taki całkiem normalny to on jest tylko na pierwszy rzut oka! Najważniejsza funkcja poprzednika została zachowana: system Gemini pozwala na zmianę trybów pracy za pomocą manetki.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - damper Fox Float DPS EVOL Gemini

W trybie „Flow”, rama oferuje pełne 165 mm ugięcia. Z kolei ustawienie „Hustle” (po polsku rwetes…?), zmniejsza objętość komory powietrznej, ograniczając skok do ścieżkowych 130 mm. Celowo napisałem „ścieżkowych”, a nie „podjazdowych” – Hustle nie służy tylko do podjeżdżania, ale przede wszystkim na łagodniejsze, wymagające pompowania sekcje zjazdowe.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Fox Float DPS Evol

„Obcięcie” komory powoduje wzrost progresji i zmniejszenie sagu (a tym samym „podniesienie” geometrii), a przy tym nie zamula zawieszenia, jak systemy bazujące na podkręceniu tłumienia (od tego jest tu osobny wihajster). Efekt jest więc podobny do Shapeshiftera w Canyonie Strive – tyle że tutaj całą magię zamknięto w puszce nietypowego dampera.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - manetka Fox Gemini

Od Shapeshiftera lepszy jest jednak mechanizm przełączania trybów – tutaj nie wymaga on dociążania/odciążania roweru, wystarczy wciśnięcie przycisku manetki. Pochodzi ona z gamy Foxa i można ją zamontować zaraz przy gripie – tak, żeby nie kolidowała z manetką sztycy (lub przerzutki, zależnie od preferencji).

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - siodło Fabric Scoop sztyca TranzX

A jak już przy sztycy jesteśmy… Za opuszczanie siodła odpowiada tu coraz częściej montowany w gotowych rowerach TranzX. Nie jest to żaden wypas (do kupienia w niemieckich sklepach za ok. 500 zł), ale pierwsze wrażenia stawiają tę sztycę na szczycie mojej listy budżetowych modeli.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - zacisk sztycy TranzX

Nie mogę się wypowiedzieć o trwałości, ale moim zdaniem pod względem ergonomii i jakości działania, TranzX wygrywa z ponad 3-krotnie droższym Reverbem.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - manetka sztycy regulowanej TranzX

Wygodna manetka działa bardzo lekko, a ruch sztycy jest szybki i płynny. Siodło można ustawić na dowolnej wysokości w zakresie skromnych 117 mm (producent deklaruje 120 mm – kłamczuszek!), co na pierwszy rzut oka jest największą wadą.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - siodło Fabric Scoop

Sztycę wieńczy siodło Fabric Scoop. Bardzo nietypowy wybór w seryjnym rowerze – w pierwszej chwili pomyślałem, że dystrybutor chce przy okazji zaprezentować jeszcze jeden produkt ze swojego portfolio.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Fabric Scoop

Jest to jednak (bardzo fajne!) wyposażenie standardowe.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - kierownica 780 mm

Standardowa (w każdym sensie) jest reszta kokpitu – chwyty to przykręcany model Cannondale’a. Własnej marki jest też 780-milimetrowa kierownica z mocowaniem o klasycznej średnicy 31,8 mm. Nie mam do niej absolutnie żadnych zastrzeżeń, choć po rowerze tej klasy, wielu będzie oczekiwać czegoś bardziej „bling-bling”.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - mostek C3

Mostek ma 35 mm długości i idealnie współgra z progresywną geometrią.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Shimano SLX M7000

Kokpit uzupełniają komponenty Shimano SLX M7000. Ciekawostka: nie pamiętam, kiedy ostatnio obsługiwałem manetkę z „telewizorkiem”. Przy napędzie 1×11 to zbędny gadżet, ale kilka razy, z sentymentu do dawnych czasów, rzuciłem na niego okiem ;)

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - przerzutka XT

Z tyłu znajdziesz już komponenty Shimano Deore XT M8000. Ciekawe, o ile droższy byłby rower z manetką z tej grupy…? Na pewno bardzo poprawiłaby ona komfort zmiany biegów. W rowerze za takie pieniądze, powinna być standardem.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - kaseta 11-46 Shimano

Na szczęście oszczędności nie dotknęły kasety (XT). Zakres 11-46T pozwoli uniknąć wypychów na długich i stromych dojazdówkach.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - tarcza Shimano

Kiedy zaś przyjdzie się zatrzymać, z pomocą przyjdą sprawdzone hamulce Shimano SLX. Tarcze mają 203 i 180 mm – standard.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - adapter hamulca flat mount

Z tyłu jednak czai się jedna z niewidocznych na pierwszy rzut oka ciekawostek nowego Jekylla: mocowanie hamulca w zaczerpniętym z szosówek (!) standardzie flat mount. Proste, eleganckie rozwiązanie – ciekawe, jak szybko pojawią się zaciski nie wymagające adaptera?

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - asymetryczny wahacz

Kolejną ukrytą ciekawostką Jekylla jest Ai, czyli asymetryczny tył. Hm, czy ktoś widział w rowerze symetryczny?

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - asymetryczny napęd wahacz

Ale mniejsza o to – tutaj chodzi o przesunięcie całego napędu o 6 mm w prawo, co pozwala na zastosowanie szprych o równej długości – a więc sztywniejszy i trwalszy zaplot koła.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - piast Boost 148 AI

Podobne rozwiązanie Cannondale stosował już wcześniej z piastą o szerokości 142 mm, tym razem wykorzystano będący chwilowo na topie rozmiar Boost 148. Piasty produkcji Formuli są podobno całkiem standardowe, choć inne źródła podają, że jednak nie.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - korba SI

Jedynym (poza ramą) niestandardowym elementem tej układanki jest wyprodukowana przez Cannondale’a korba Si (System Integration).

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - korba SI zębatka 30T

Wyposażono ją w zębatkę narrow-wide (również przesuniętą o 6 mm na zewnątrz) o trzydziestu zębach – idealnie.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - suport pressfit BB30

Kręci się ona na suporcie pressfit (konkretnie BB30). Cóż, trudno się dziwić, w końcu to właśnie Cannondale spopularyzował ten system (wielkie dzięki…).

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - obręcz WTB Frequency i29

Zostając przy kręcących się rzeczach – obręcze WTB Frequency Race mają 29 mm szerokości wewnętrznej.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Maxxis Minion DHF 2.50 WT

Szerokość ta jest w pełni wykorzystywana przez Maxxisy z serii WT (Wide Trail) – czyli przeznaczone do szerokich obręczy właśnie.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Maxxis Minion DHF 2.50 WT

Minion DHF to nie tylko wzór bieżnika – to legenda! Nic tak jasno nie sygnalizuje intencji roweru, jak zastosowanie wywodzących się z downhillu opon. W dodatku w porządnej wersji.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Maxxis Minion DHR II 2.40 WT

Z tyłu równie agresywny Minion DHR II, również w wariancie EXO TR z podwójną mieszanką.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - miejsce na oponę

Jedną z zalet nietypowo asymetrycznego wahacza jest solidna ilość miejsca na zapchaną błotem oponę…

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - wahacz aluminiowy

…a musisz wiedzieć, że chainstay ma zaledwie 420 mm długości! Jak może zauważyłeś we wcześniejszych artykułach, nie jestem fanem tak drastycznego skracania tyłu. Ale miłośnicy manuali będą wniebowzięci.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - osłona łańcucha

Przed zgubnym działaniem łańcucha, wahacz chroni długa, gumowo-plastikowa osłona – przyda się, bo na najtwardszym biegu, łańcuch dzielą od niej zaledwie milimetry.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - osłona śruby przed łańcuchem

Takie drobne detale jak ten, odróżniają marki premium od tych, które zmuszają użytkownika do rozwijania talentu rzeźby w gumie i zipach.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - wahacz zawieszenie

Zawieszenie to typowy dla Cannondale’a system jednozawiasowy. Wahacz jest wykonany z aluminium. Na pełny carbon możesz liczyć dopiero w topowym modelu za 35 tys. zł (Jekyll Carbon 1).

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Testowany przeze mnie model jest trzecim od góry (z czterech). Kosztuje 18,5 tys. zł i od najtańszej wersji (14 tys.) odróżnia go przede wszystkim carbonowy przedni trójkąt.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - carbonowy link

Co ciekawe, wszystkie modele wykorzystują identyczny carbonowy łącznik zawieszenia.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - śruby zawieszenia LockR

Cannondale w swoich materiałach chwali się supersztywnymi osiami zawieszenia LockR – wygląda na to, że działają podobnie jak oś Maxle.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - miejsce na bidon

Tuż pod carbonowym popychaczem, udało się wygospodarować miejsce na niewielki, półlitrowy bidon. Najlepiej sprawdzi się koszyk ładowany z boku.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Shimano Di2 bateria

Z kolei te otworki służą do montażu akumulatora, jeśli zdecydujesz się na elektryczny napęd Shimano Di2.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - główka ramy

Pozostając przy chowaniu rzeczy w okolicy główki ramy, trudno nie docenić pięknie wkomponowanych portów do poprowadzonych wewnątrz ramy kabli.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - prowadzenie linki Gemini

Nawet najkrótszy przewód prowadzący do dampera, jest schowany.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - carbonowa osłona dolnej rury

Kolejny elegancki detal Jekylla to carbonowa osłona dolnej rury. Bo guma jest zbyt mainstreamowa.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - rura podsiodłowa

Ale mój ulubiony smaczek to kształt węzła rury górnej i podsiodłowej – dla takich widoków brałbym carbon.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - Attention: neon colors may fade

Czyżby zapowiedź nowego trendu w #enduro…?

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Rama jest więc dopracowana w najdrobniejszych detalach – trudno spodziewać się czegoś innego w rowerze tej klasy. Ale co z geometrią?

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - kokpit

Wspomniałem już o bardzo krótkim wahaczu i mostku. Długa jest za to górna rura – reach w M-ce to 447 mm. Nie jest to terytorium Whyte’a czy Mondrakera, ale to i tak ciut więcej, niż np. w Reignie.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Równie nowoczesne są kąty: płaskie 65 stopni pod kierownicą i strome 75 stopni pod tyłkiem. Powinno wystarczyć do odpowiedniego dociążenia przodu, mimo krótkiego chainstaya.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018 - główna ramy logo

Jekyll 2018 pomimo pozornej „zwyczajności”, jest więc typowym Cannondalem: łączy nowatorskie rozwiązania ze świeżą, ale nie radykalną bazą – tak jak jego nietypowy damper łączy cechy dwóch różnych rowerów.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Wyposażenie, jak w każdym rowerze tej marki, nie rzuca na kolana (przez co rower waży 14,6 kg z pedałami), ale jest w nim wszystko to, co najważniejsze – żaden komponent nie prosi się o wymianę. Nawet takie elementy, jak siodło czy opony, które zazwyczaj jako pierwsze lądują w kartonie dla caritasu.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Nowy model może nie jest więc tak oryginalny jak poprzednicy, ale najważniejsze funkcje (jak zmieniane manetką tryby pracy dampera) oraz świetne wykonanie i racingowy image zostały zachowane.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Niestety nie uda mi się sprawdzić EWS-owych genów podczas ścigania, ale zabrałem Jekylla na tydzień w chorwackie góry, żywcem wyjęte z egzotycznych, skalistych OS-ów. I mogę poświadczyć, że projektanci wspierani przez Jerome Clementza odwalili kawał dobrej roboty.

Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Szczegółowo moje wrażenia z jazdy znajdziesz w pełnym teście. Możesz zajrzeć na stronę producenta :)



Zobacz też:

 

  1. Marek Krajczyński

    zapowiada się świetnie!
    nie mogę się doczekać opisu „w akcji”
    na poprzedniku jeździłem ale nie zwalał z nóg, w przeciwieństwie do Triggera z 2014

    m

  2. Echhh ta marka :D mam do niej sentyment. Swego czasu wyprzedzili rzeczywistość, dziś mam wrażenie że probuja za nią nadążyć.

    1. Też mam takie wrażenie. Ale mają kilka modeli (Jekyll, Scalpel, Habit), które nadążają bardzo sprawnie! :)

  3. Stefan Boczarowski

    Rower bardzo mi się podoba, szczególnie konstrukcja tylnego zawieszenia.Wideł jest w wersji z tłumikiem GRIP ? Miałem okazję pojeździć na 36 z tym tłumikiem w testowym Moonie i rozczarował mnie czułością i brakiem „pluszu” mimo dobrych ustawień, czym urzekł mnie Pike.Ale sztywność i jakość wykonania jak najbardziej na plus. Z tego wszystkiego chyba najbardziej pasowałby mi Lyrik :P Daj znać o różnicach względem Pajka przy teście Whyte ! :D
    PS:Dobry tekst, rozwijaj kanał na yt, może jakaś ankietka względem treścu na kanale ?

    1. niestety 36 sa suche w srodku, jeżeli testówka była nówką bez serwisu to Twoj opis jest wielce prawdopodobny. Po właściwym przygotowaniu 36 z grip’em jest baardzo przyjemna.

    2. Mogło być tak jak JK pisze – mój był zdecydowanie pluszowy :)

      A co do kanału YT – i bez ankiety mam mnóstwo pomysłów, ale brak:
      a) czasu – niestety nie da się jednocześnie prowadzić dobrego bloga i dobrego vloga, więc wolę się skupić na pisaniu i zdjęciach.
      b) talentu – myślę, że mój pierwszy występ przed kamerą szybko by Cię zniechęcił do dalszego oglądania :D

  4. Bolek , Lolek i Tola

    1.Brzydal 2.Słabe części 3.Jeden zawias 4.Aluminiowy ogon 5.Duża waga 6.Cena z kosmosu 7.Brzydal 8.Brzydal 9.Brzydal 10.Straszna koza- brzydal !

    1. Powiem Ci, że jak jedziesz na nim w dół to te „wady” zupełnie przestają się liczyć :P

      1. Bolek , Lolek i Tola

        Wolałbym za 18000zł coś co mi się podoba i nie ma sztycy za 500zł o slx nie wspominając.Pewnie u Szajbajka jest to rower najlepszy na rynku :D Miłej jazdy.

        1. I tak go nie kupisz :p, a o gustach się nie dyskutuje – znajdą się tacy, którym się spodoba i wywalą gotówkę. A na 1-zawias nie marudaj, często działa lepiej niż te wymyślniejsze. Mnie się tylko w tej konstrukcji nie podoba okolica supportu, na licho aż tak wyginają te rury? No i te wciskane łożyska…

          1. Dolną wyginają, żeby wszedł bidon (i zawieszenie).
            Podsiodłową, żeby weszło tylne koło (przy ugięciu).

  5. Za takie wyposażenie i alu ogon cena z kosmosu. Ile tu się płaci za naklejkę, 5k? Jeszcze jakby był lefty to powiedzmy, że płacimy za unikalną technologię ale tak

    1. Powiedziałbym, że cena poniżej poziomu Speca czy Treka, w których carbon zaczyna się powyżej 20k i też słabych punktów w specyfikacji nie brakuje…

      1. Otóż to, nie porównujcie Cannona do Krossa czy Gianta, Trek i Spec dużo bardziej na miejscu… A wahacz alu to dla wielu, mnie wliczając, zaleta – dodatek na masie niewielki, a odporność na ciasne skalne przesmyki i głazy nieporównywalna. Kto skasowal wahacz karbonowy wie o co chodzi:)

  6. Siodło Fabric jest ze względu na to że firma należy – tak jak Cannondale – do holdingu Dorel Industries. Swoją drogą, mówisz, że wygodne?

    1. Dupy nie urywa ;)

      (czyli wygodne)

      1. Cierpliwości… :p

  7. damper z rozwiązaniami jak u scotta. Widać przejęcie kilka lat temu człowieka od rozciąganych damperów i zmiany skoku manetką.

Dodaj komentarz do tekstu Bikeporn: Cannondale Jekyll Carbon 3 2018

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top