Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Specialized Levo Pravo Gen. 2 Ultimate

Pamiętacie jeszcze rok 2019? Ja pamiętam, bo kupiłem wtedy swojego pierwszego elektryka: Specialized Turbo Levo 2. generacji. I jeśli pomyślałbyś, że blogerzy jeżdżą tylko na najnowszych i najbardziej wypasionych rowerach, to… w sumie miałbyś rację, bo niedawno zmieniłem go na nowy model w dość szczególnej wersji. Ale zanim się nim pochwalę, zapraszam do prezentacji mojego „starego” Levo w ostatecznej formie, będącej wynikiem 4 lat modyfikacji.


Wpis ma charakter niekomercyjny, ale zawiera trochę szczerych polecajek.


Specialized Turbo Levo gen. 2 – co to za rower?

Mój rower to wersja Comp na aluminiowej ramie na sezon 2019, w rozmiarze M. Bardziej szczegółowe opisywanie 5-letniego roweru nie ma sensu, zwłaszcza że na blogu prezentowałem go już nie raz (i nie dwa):

→ Więcej: Bikeporn: Specialized Turbo Levo Comp 2019
→ Więcej: Test cz. 1: Specialized Turbo Levo Comp
→ Więcej: Test cz. 2: Specialized Turbo Levo Comp – zmiany

Z drugiej strony, ostatnio opisałem rower 20-letni i nikt nie narzekał, więc… Ale żeby nie przynudzać, skupię się na najnowszych – i raczej ostatecznych – zmianach, jakie w nim wprowadziłem. Może zainspirują Cię one do upgrade’u własnego roweru (niekoniecznie elektrycznego)?


Co zmieniłem?

→ Więcej: Pojeżdżone: Öhlins RXF36 Trail + TTX Air

→ Więcej: Opony MAXXIS – przewodnik po modelach enduro / trail / DH

→ Więcej: Test: Hamulce Hayes Dominion A4
→ Więcej: Test: Klocki i tarcze hamulcowe Galfer Bike
→ Więcej: Test: Tarcze hamulcowe Galfer Shark

→ Więcej: Test: Sztyca regulowana BikeYoke Revive
→ Więcej: Przegląd rynku 2022: Sztyce regulowane


Co się zepsuło?

Levo drugiej generacji nigdy nie słynął z bezawaryjności, delikatnie mówiąc. Jego największa bolączka to oczywiście zrywający się pasek w silniku. Problem był tak powszechny, że Specialized przyznał się do błędu i przedłużył gwarancję na silnik do czterech lat. I całe szczęście, bo mój był wyjątkowo trwały i wysypał się dopiero po trzech, na urlopie, na którym pierwszy raz zacząłem dużo jeździć na najmocniejszym trybie Turbo (zwykle jeżdżę na łagodnym dla silnika wspomaganiu Eco/Trail).

Wymiana silnika poszła jednak bardzo sprawnie. Dużo więcej krwi napsuł mi inny problem: brak możliwości włączenia roweru przez ok. dobę po solidnym zmoczeniu (czy to przy myciu, czy w mocnym deszczu). Możesz sobie wyobrazić, jak irytujące jest to np. podczas wakacji w Alpach – niejednokrotnie musiałem modyfikować plany i siedzieć rano przez godzinę z suszarką do włosów w dolnej rurze. Winowajcą okazała się uszkodzona izolacja przewodu głównego, łączącego akumulator z silnikiem. Ale zanim udało mi się to namierzyć, było sporo kombinacji, włącznie z wymianą TCU (czyli wyświetlacza na górnej rurze, który jest mózgiem systemu).

Aktualnie wszystkie elektroniczne bolączki zostały ogarnięte, a rower działa zawsze jak należy – podziękowania za doprowadzenie do tego stanu należą się sklepowi ROWMIX Specialized Katowice. Chyba podziękować im powinien też sam Specialized, bo bez ich solidnego wsparcia już dawno pożegnałbym się z tą marką.

Nauczyło mnie to też, że zakup elektryka w lokalnym sklepie jest dobrym pomysłem, nawet w przypadku zaawansowanych riderów, którzy normalnie większość tematów serwisowych ogarniają samodzielnie. W e-bike’u „dziwnych problemów” wymagających sprawdzenia na miejscu może pojawić się sporo, a część z nich może rozwiązać tylko „ASO”, zazwyczaj na drodze reklamacji. Relacja z serwisem w przypadku roweru kupionego na miejscu jest zupełnie inna, niż przy wizycie np. w ogólnym serwisie Boscha czy Shimano ze sprzętem kupionym wysyłkowo.


Co dalej?

Zazwyczaj kiedy rower osiąga ostateczną formę i właściciel nie planuje już żadnych upgrade’ów, oznacza to jedno – sprzedaż. Ale Levo zostaje u mnie, a konkretnie u mojej żony. Z tego powodu pewnie przejdzie jeszcze jakieś drobne zmiany, głównie wizualne (pierwszą będzie ściągnięcie dziurawego Plastidipa). Ogółem mam jednak nadzieję, że w opisanej tu formie posłuży nam jak najdłużej!

A jego następcę możesz już poznać bliżej tutaj:

→ Więcej: Bikeporn: Specialized Turbo Levo Soil Searching


Zobacz też:

 

Subscribe
Powiadom o
guest

77 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Endurofina
10 miesięcy temu

Ładnie Ci to wyszło, choć rozumiem, że to taki sentymentalno/youngtimerowy „porn” ;) . Gdybym nie zmieniał roweru, to w „ulubionych” był już link/yoke progresujący charakterystykę zawieszenia – warte rozważenia. (czyt. sprężyna na tył ) :)

pozdrawiam

Darek
Darek
10 miesięcy temu
Reply to  Endurofina

W tym rowerze Cascade Link to najlepszy upgrade jaki zrobiłem :⁠-⁠)

Paweł
10 miesięcy temu
Reply to  Endurofina

Posiadam levo 2 gen już 3 lata… Masz na myśli, że dopiero po zamontowaniu innego linka byś zakładał sprężynę ze względu na lepszą sztywność ramy? Pytam bo sam się zastanawiam nad sprężyną ale rama 2 gen nie lubi sprężyn… Czy wymiana tej części zawieszenia spowoduje lepszą sztywność i możliwość montażu sprężyny?

Paweł
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Tak właśnie pękające tłoki miałem na myśli :) Kiedyś mi o tym powiedział Dr Ebike, że do 1 i 3 gen sprężyna ok ale do 2 gen nie. Widziałem też w sieci zdjęcia takich pęknięć.

Last edited 10 miesięcy temu by Paweł
Darek
Darek
10 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Ja posiadam Levo gen 3 z powietrznym damperem Fox x2. Od początku brakowało progresji w tylnym zawieszeniu. Założyłem trzy tokeny napompowałem damper do 230psi (przy wadze 78kg) . Dobijanie zawieszenia rzeczywiście się skończyło ale straciłem przy okazji 10 mm skoku na damperze i czułość pracy zawieszenia przy normalnej jeździe. Zamontowałem Cascade Link, ten podstawowy , do którego nie trzeba zmieniać dampera, zszedłem do ciśnienia 220 psi, tak żeby osiągnąć zamierzony SAG i zostałem przy tym samym damperze powietrzny Fox X2. Teraz jest wszystko czego wcześniej brakowało. Jest 10mm więcej skoku zawieszenia (160mm) , jest czułość na mniejszych nierównościach, jest progresja i nie ma dobijania, zawieszenie przód (Fox 38) i tył pracują identycznie :⁠-⁠)

Tomasz
Tomasz
10 miesięcy temu

Dartmoor

Paweł
Paweł
10 miesięcy temu

A jak wygląda temat trwałości baterii? Po 4 latach dostrzegalny jest spadek zasięgu?

Ojciec77
Ojciec77
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

A to ciekawe, u mnie w Trek Rail po 4 sezonie spadek jest więcej niż zauważalny Może kwestia przebiegu i ilości cykli

Paweł
Paweł
10 miesięcy temu
Reply to  Ojciec77

Pewnie zależy jak używasz, jak często i jak ładujesz…

Tenfiip
Tenfiip
10 miesięcy temu
Reply to  Ojciec77

Moze utyles, moze polubiles wieksze wspomaganie. U mnie tak bylo.

Ojciec77
Ojciec77
10 miesięcy temu
Reply to  Tenfiip

Co do wagi… Jak kupiłem ebajka miałem 95-97 kg. Teraz 84-85 kg, kondycja ta sama, wg mnie zwykle zużycie ogniw, czytałem kiedyś testy ze mniej wiece po 2 sezonach mocnej jazdy i z 625 robi się efektywnie 500 WH… I to widać jak z kolegami jedziemy, szczególnie ubytki mocy pod koniec baterii są mocne i tu widać największą różnicę, pierwsze kreski podobnie…

Tenfiip
Tenfiip
10 miesięcy temu
Reply to  Ojciec77

Gratulacje. Wiesz, jeden zrobi 5 tys km rocznie (i w ciul przewyzszenia) a drugi 1 tys. Mysle, ze warto zobaczyc co aplikacja pokazuje co do zuzycia.

Ojciec77
Ojciec77
10 miesięcy temu
Reply to  Tenfiip

Szkoda że samemu nie można tego przez apkę zrobić, jakie tam są realnie % zużycia. Przebieg prawie 12 tysi km, lekko raczej nie miał.

Tenfilip
Tenfilip
10 miesięcy temu
Reply to  Ojciec77

Mi apka gianta pokazuje jakies tam zuzycie %. Co do 12 tys, to widze ze ja swoj lekko traktuje, moj moze 3 tys zrobil przez 3 lata.

Slawek
Slawek
10 miesięcy temu

Pivot shuttle

Andy
Andy
10 miesięcy temu

Miałem taką samą kierownicę co Ty. Wymieniłem na SQ Lab 311 X-FLEX Catbon też 12 stopni wygięcia. To niebo a ziemia. Nie spodziewałem się że aż tyle do komfotru wniesie kierownica. Czeka mnie jeszcze ten Ohlins na przodzie i tyle.

Tomek
Tomek
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Osobiście zdecydowanie polecam od nich siodło SQLAB 60X Ergowave Active 2.1, warte kupna mimo że nie jest najtańsze. Swoją drogą zawsze byłem ciekaw, jak się jeździ na takiej kierownicy z 12 stopniami gięcia. Masz wersję karbonową czy aluminiową? Chwalisz sobie czy ją porzuciłeś w nowym rowerze? Nie przeszkadza prowadzeniu na trudnych szlakach?

Andy
Andy
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

1099 zł na znanym centrum gdzie teraz nasz Król Rowerów się udziela. Dasz radę.

Tomek
Tomek
10 miesięcy temu
Reply to  Andy

Ale ta kierownica z tego co widzę ma maksymalną szerokość 740mm… trochę mało

Andy
Andy
10 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Też mi się tak wydawało że to mało… i miałem rację, wydawało mi się. Na początku bezpośrednio po przesiadce z 780-tki jest trochę dziwnie, ale bardzo szybko okazuje się że tam ma być i jest o niebo lepiej. Ja wiem że to może brzmieć absurdalnie ale tak jest. Teraz wiem ze na poprzedniej kierze było ślamazarnie.

luk
luk
10 miesięcy temu

jak porownanie do Gen3? ktore ma dluzszy przod i krotszy tyl ?
maxgripp na tyle mialem zjedzone w 2 tygodnie,
a pasek mi padl po 10 miesiacach w gen3 :) (~3500km)

luk
luk
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

no wlasnie porownuje 'te same’ rozmiary, np. L/S4 – bo przeznaczone sa caly czas pod tem sam wzrost.
gen1/2 dla MAMILi, gen3 w koncu do agresywnej jazdy :)

nigdy nie jezdzilem na CS=460-470mm, zakladam ze na stromych podjazdach latwiej, ale jak na zjazzdach….
stad sie pytam o porownanie gen2 do 3

Last edited 10 miesięcy temu by luk
luk
luk
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

hm…nigdy nie mialem dlugiego tylu :)
no i co ciekawe, dopiero ostatnio 2-3 ostatnie lata, geometrie emtb zaczely przypominac geometrie analogow. np. moj Levo ma w miare podobna do Transition Sentinela 2019 (krotki tyl, dluzszy przod no i bardziej plasko), tak samo nowa Orbea Wild MY23
czyzby poprzednie emtb (dlugi tyl, krotki przod) byly tylko na podjazdy i dla MAMILi? :)

luk
luk
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

no wlasnie Ciebie pytam, bo testowales wiecej rowerow :)

czy moje Levo ma dobra geometrie? (podobna do Sentinela) wierze ze tak, ma dluzszy przod i krotszy tyl (do tego mullet), co ma zapewniac wieksza zabawe na zjezdzie – i do tego mam (e)mtb.
podobnie ma Torque:ON i kilka innych rowerow.
co do 'zlego wywazenia’ geo (za dlugi przod w porownianiu do krotkiego tylu) – zakladam ze producenci wiedza co robia (przynajmniej wiekszosc? :) )

Last edited 10 miesięcy temu by luk
Patryk
Patryk
10 miesięcy temu

Panie Szanowny Autorze! Spec utytłany w tym plastidipie wygląda przefantastycznie! Jaki to dokładnie kolor w palecie plastidip?

Tom
Tom
10 miesięcy temu

Można powiedzieć że to już trochę youngtimer w elektrykach, ale po upgrade wygląda świetnie!! Ten Ohlins kusi mnie jak cycata blondyna, chociaż żonę mam 38 factory :-)

Last edited 10 miesięcy temu by Tom
Ttt
Ttt
10 miesięcy temu

To w lew czy w prawo?

Paweł
10 miesięcy temu

Piszesz, że zrobisz top 10 gripów, w swoim levo mam takie i polecam, są mega. Grube mięsiste, mają zróżnicowaną fakturę, bardzo pewnie się trzymają rąk i z czasem nie brudzą. Są przykręcane do kiery od str mostka.
https://www.centrumrowerowe.pl/gripy-lizard-skins-charger-evo-lock-on-pd27925/

inbound1656102452012887680.jpg
Michał
Michał
10 miesięcy temu

Jeździłeś już dłużej z maxxgripem na tylnym kole? Niedawno miałem podobną sytuację (DH casing dostępny był tylko z maxxgripem) i jestem ciekawy Twoich wrażeń – bo samo klejenie opony do podłoża oczywiście super, ale po paru jazdach już solidnie bieżnik był zaorany a po 2-3 miesiącach musiałem w końcu uderzyć się w pierś, a oponę wyrzucić (chociaż można było to zrobić jeszcze wcześniej) XD ale może to dlatego że ważę więcej… ;)

Michał
Michał
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Zapomniałem dodać, że mój przypadek miał miejsce w zwykłym rowerze ;) na elektryku to wolę sobie nie wyobrażać jak szybko by się skończyła żywotność opony przy moich 90kg

luk
luk
10 miesięcy temu
Reply to  Michał

tylko DHR2 DH jest w MaxxTerra
Assegaia DH w MaxxGrip zajechalem w 2 tygodnie w okoliach Bielska Bialej

Pawel
Pawel
10 miesięcy temu

O kurczę, na pewno mogę powiedzieć że zapodasz jakiś gruby sprzęt, jeśli chodzi o nowego elektryka. Opcje widzę 3 – prywatnie kupiona Orbea z niewielką baterią, ewentualnie kupiony na dobrych warunkach dzięki współpracy Pivot lub Dartmoor. Normalne ceny Pivota shuttle to jakiś kosmos, ludzie będą szaleć w komentarzach jeśli się okaże, że właśnie ten rower posiadasz :DDDD pozdrawiam!!!!

Wojtek
Wojtek
10 miesięcy temu

Sam malowałeś czy zleciłeś komuś. Ile takie cuś i gdzie naklejki można zrobić? Kolega teraz kupił w dobrych pieniądzach tylko z różowymi napisami :)

RiderOnTheStorm
RiderOnTheStorm
10 miesięcy temu

Możesz coś więcej napisać o wrażeniach z używania kierownicy z kątem gięcia 12 stopni? Zastanawiam się nad kupnem takowej. Nie upośledza to jakoś zjazdu (pozycji na zjeździe)? Czy po bokach mostka zmieści się na niej (zanim zaczyna się zgięcie) latarka Convoya i licznik/GPS?

RiderOnTheStorm
RiderOnTheStorm
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Czyli wersji 16 stopni nie polecasz? Jaką masz szerokość mostka? Z tego co widzę SQlab zaleca stosowanie mostków o szerokości 46-58mm. Przyznam, że nie bardzo rozumiem co to ma mieć do rzeczy :/

Bartłomiej
Bartłomiej
10 miesięcy temu

Założyłem u siebie na ten sezon właśnie sq lab 12 stopni i była to jedna z najlepszych zmian jakie zrobiłem w rowerze w ostatnich latach. Jeździ się super wygodnie, nie zauważyłem specjalnie zmian w tym jak się skręca. Mam ją z mostkiem chromaga który chyba też właśnie na 45mm szerokości, no issue. Polecam!

Maciek
Maciek
9 miesięcy temu
Reply to  Bartłomiej

Heh, mam taki sam zestaw od 1.5 roku: 12 stopniowy SQlab i mostek Chromaga.
Kierownica wspaniała, myślę, że 12 st. zostanie że mną na wieki wieków.

RiderOnTheStorm
RiderOnTheStorm
10 miesięcy temu

Dzięki za info. Szkoda, że cena kosmos. Cztery stówy za kawałek rułki? :O

Bartłomiej
Bartłomiej
9 miesięcy temu

Za sq to przynajmniej się coś dostaje za tą cenę, w przypadku innych firm to faktycznie kawałek rurki z logo i każda taka sama

mack
mack
10 miesięcy temu

Spectral on: )

Paweł
Paweł
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Strive:ON na Boschu?

mack
mack
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

No to gen 3, innych opcji nie ma..

Andy
Andy
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

POLE Voima ?

Bartłomiej
Bartłomiej
10 miesięcy temu

A w tym top 10 o gripach to będą push on z safety wire jak w Moto? Bo miałem odi, ergony, 1up, deathgrip…i kolejne będą właśnie push on przydrutowane do kierownicy ;)

Bartłomiej
Bartłomiej
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

no no fajne te chromagi, i są zielone :D to może spróbuję

Paweł
Paweł
10 miesięcy temu

Nowy Strive:ON?

Artur
Artur
10 miesięcy temu

A ja myślę, że poszedłeś grubo, czyli Torque ON, zwłaszcza, że cena spoko

Przemoo
Przemoo
10 miesięcy temu

1. Co myślicie carbon czy alu do elektrycznego enduro? Trochę się obawiam, że carbon łatwiej zniszczyć przy glebach.

2. W specu gen. 3 silnik jest już bezawaryjny?

PS. Nie mogę się doczekać rankingu elektryków :)

Przemoo
Przemoo
10 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki Michał za odpowiedzi :)

Ad.1
Gleby wieksze czy mniejsze raczej wszystkim się czasami zdarzają, zwłaszcza w bike parkach jak chce się jechać na granicy swojego skilla :)
Producenici nie ułatwiają. Średnie i wyższe modele są zazwyczaj carbonowe. Np. Canyon w ogóle nie ma Spectrala ON czy Strive ON alumiowego. Dokładając do tego inne ważne dla mnie cechy tj. charakterystykę, osprzęt, baterię 700-750, silnik Boscha (raczej mniej awaryjny i jak już coś to raczej naprawialny w przeciwieństwie do Shimano) vs. budżet to wcale nie jest łatwo wybrać coś sensownego. Wpadł mi w oko Radon Deft 8.0 lub 9.0. W teorii wszystko się w nim zgadza tylko też występuje tylko w wersji carbonowej. Radon Render jest aluminiowy, ale to rower chyba bardziej trail niż enduro.
Tym bardziej liczę, że Twoje nadchodzące zestawienie coś tutaj pomoże :))
Pozdrawiam!

Piotr
Piotr
10 miesięcy temu

Cześć,

Michał, jakiś pro tip jak przejść na mulleta bez upośledzania geometrii? Prosiłbym Cię o poradę jaką ewentualnie tuleję offsetową wybrać (flipchip?) – wiem, że to zależy od wymiarów samego dampera ale może masz jakąś sprawdzoną firmę. Na co zwrócić uwagę, żeby wszystkiego nie popsuć. Dzięki z góry za rady!

Endurofina
Endurofina
10 miesięcy temu

Cześć, ile realnie „skraca się” mostek przy tym gięciu kierownicy? Możesz to tak +/- określić albo czy jest to odczuwalne? Czy przez te kąty jest lepi czy gorzy.

Woocash
Woocash
8 miesięcy temu

Levo Pravo jest mega, uśmiałem się. Lecze właśnie sobie infekcję górnych dróg oddechowych co pnechlo mnie na pomysł aby na swoim specu w miejscu naklejki levo nie wrzucić – levopront Pozdro!

Odwiedź mój profil na
Instagram Top