Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Dartmoor Hornet Pro 2018

Jeśli miałbym wytypować najczęściej polecanego sztywniaka w internetach, musiałby to być Dartmoor Hornet. Choć ten rower nigdy nie miał być „jednym do wszystkiego”, to jednak idealnie wpisał się w oczekiwania osób szukających hardcore’owego hardtaila. Jeśli się do nich zaliczasz, czytaj dalej :) Oto najnowsza generacja w tym lepszym wariancie Pro.


Rower testuję w ramach współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Hornet Pro 2018

Jeśli miałbym Horneta upchnąć do jakiejś szufladki, byłby to niewątpliwie „freeride”. Więc jest to rower uniwersalny. Na swój sposób…

Dartmoor Hornet Pro 2018

Z jednej strony, to co oczywiste: pancerna rama ze zjazdową geometrią napełni radością miłośników skakania i bikeparków. W każdym razie tych, którzy nie mają kasy na fulla… Ale czy Hornet to tylko sztywna zjazdówka?

Dartmoor Hornet Pro 2018

Dobry hardtail ma to do siebie, że zawsze jest bardziej uniwersalny od fulla do tych samych zastosowań. Bez tylnego zawieszenia, które podnosiłoby masę i wysysało energię na podjazdach, nawet najbardziej hardkorowy sztywniak powinien nadawać się do tego, żeby zwyczajnie na nim… pojeździć.

Dartmoor Hornet Pro 2018

W szczególności dotyczy to nowego Horneta Pro – lżejszego i bardziej jeżdżącego od tańszego Horneta nie-Pro.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Oba modele łączy skok widelca: aż 160 mm. Zawsze uważałem, że do sztywnej ramy to za dużo, ze względu na zmienność geometrii przy ugięciu. Sytuację częściowo ratuje płaski wyjściowy kąt główki ramy: 65 stopni. Czyli efektywnie (w sagu) nadal poniżej bezpiecznej granicy 67 stopni.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Skok ten jest też dobrze kontrolowany, bo w Hornecie Pro odpowiada za to Rock Shox Yari RC. To kluczowy upgrade względem zeszłorocznego modelu.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Drugim jest sztyca regulowana KS E20, następca testowanego przeze mnie eTena. To prosty model, ale działa przyzwoicie, ma wygodną manetkę i zależnie od rozmiaru ramy, opuszcza się o 125 lub 150 mm.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Tu chciałbym pochwalić projektanta za bardzo krótkie rury podsiodłowe! 440 mm w największym rozmiarze powoduje, że w zasadzie każdy może wybrać rozmiar ramy, bazując wyłącznie na długości reacha.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Jest to zresztą wskazane, bo reach nie jest przesadnie długi. Pamiętając, że w hardtailach liczby z tabelki wydłużają się po wskoczeniu na rower (sag!), 430 mm w M-ce wpada w kategorię „w sam raz”. Ja do testu dostałem rozmiar S i przy wzroście 170 cm czuję się na nim naprawdę dobrze.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Szkoda jednak, że rozmiarówka kończy się na rozmiarze L – najwyżsi riderzy będą musieli obejść się smakiem. PS. W rowerach dostępnych w sprzedaży otwór na przewód sztycy będzie niżej (mój został złożony na ramie 2017, która różni się tylko tym właśnie detalem).

Dartmoor Hornet Pro 2018

Pancerz sztycy zajął niestety miejsce bidonu. Mam świadomość, że Hornet jest skierowany do osób gardzących bidonami jak twórczością Chopina, ale i tak sądzę, że dwie śrubki w tym miejscu nikomu by nie zaszkodziły…

Dartmoor Hornet Pro 2018

Na tym jednak gorzkie żale się kończą, bo ogólnie rama Horneta robi świetne wrażenie. Cieszą takie przemyślane detale, jak przykręcana przelotka eliminująca ocieranie przewodów o główkę ramy.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Zgrabnie wyglądają też tylne haki. Patrząc na rurki (albo raczej: rury, rurzyska) tylnego trójkąta, wiesz, że na najeździe na największą hopę w okolicy (tudzież podczas nuklearnej apokalipsy) nie będziesz musiał się zastanawiać, czy rower wytrzyma.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Mimo krótkiego tyłu (425 mm) nie brakuje też miejsca na oponę, co było źródłem wielu łez wylanych na starsze generacje „Szerszenia”.

Dartmoor Hornet Pro 2018

I trzeba zaznaczyć, że nie mówimy tu byle jakiej oponie – Hornet Pro kula się na plusowym rozmiarze 2.8″! To kolejna istotna różnica względem tańszego modelu.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Maxxis Minion DHF jest jedną z najbardziej agresywnych opon 27+ i dobrze pasuje do hardkorowego charakteru tego roweru.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Jeśli wolałbyś bardziej klasyczne (i lżejsze) 2.5-2.6″, nie ma problemu – geometria uwzględnia taką konfigurację.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Tak „wąskie” opony bardzo dobrze ułożą się na obręczach Dartmoor Cruiser o szerokości wewnętrznej 35 mm. Widać, że producenci nauczyli się już, o co chodzi w plusowych kołach i jak dobierać obręcze do rozmiaru opon.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Od Dartmoora pochodzą też piasty Reel. Przednia z Boostem, ale tylna w starym rozmiarze 142×12 mm. Najwyraźniej Boost nie jest konieczny do zmieszczenia plusowych opon z sensownym prześwitem.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Części własnej produkcji są kluczowe dla niskiej ceny kompletnego roweru, więc logo producenta z Gliwic nosi też kierownica Dartmoor Nitro FR v.2 o specyficznym, dirtowym gięciu i szerokości 780mm…

Dartmoor Hornet Pro 2018

…krótki (45mm) i pancerny mostek Dartmoor Fury v.3 (kiedy ostatnio widziałeś śruby na klucz 6 mm?)…

Dartmoor Hornet Pro 2018

…przykręcane gripy Roots z głębokim, bardzo mięsistym bieżnikiem…

Dartmoor Hornet Pro 2018

siodło, które wystawi na próbę nawet najtwardszych z mężczyzn (na szczęście w rowerach sklepowych będzie ciut inne, w dodatku pod kolor do ramy)…

Dartmoor Hornet Pro 2018

…a nawet gratisowe pedały platformowe. Niestety wkręcane piny to „exclusive” roweru testowego, do rowerów fabrycznych trafią platformy z odlewanymi, jak w testowanym przeze mnie Primalu Pro 2017. Polecam upgrade zaraz przy zakupie.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Również korba  moim egzemplarzu nieco różni się od sklepowej specyfikacji, do której trafi Dartmoor Rock v.2, z zębatką mocowaną klasycznie, na cztery śruby (rozmiar to 32 zęby).

Dartmoor Hornet Pro 2018

Ale najważniejsze, że też będzie to model dwuczęściowy (ze zintegrowaną osią), więc nie będzie się rozkręcał. Było to największą bolączką zeszłorocznego roweru z korbą starego typu.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Reszta napędu to SRAM NX 1×11 z kasetą o zakresie 11-42T. Chyba nie jestem już w stanie napisać o nim niczego odkrywczego. To po prosu solidna (również jeśli chodzi o masę ;)) i robiąca robotę grupa.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Uzupełniają ją hamulce SRAM Level z tarczami 180 mm, które na pierwszy rzut oka mogą być drugim upgrade’m, jaki wprowadzą przyszli właściciele Horneta Pro (po pedałach).

Dartmoor Hornet Pro 2018

To najprostszy model w ofercie, który, delikatnie mówiąc, nie porywa designem (obejma!), ale potrafi pozytywnie zaskoczyć działaniem i bezproblemową eksploatacją.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Hamulce, napęd i amortyzator z koncernu SRAM-a połączone z (prawie) całą resztą Dartmoora tworzą bardzo spójny rower. I co ważne – kosztujący 6199 zł. Tyle samo, co podstawowy model Blackbirda.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Cena ta może nie robi aż takiego wrażenia, jak w zeszłym roku (4999 zł), ale Rock Shox Yari, sztyca regulowana i porządne opony są warte dopłaty. Hornet Pro jest po prostu skierowany do zadeklarowanych miłośników hardtaili do ostrej jazdy.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Ci mniej zadeklarowani (czyli po prostu biedni odkładający na fulla) mogą wybrać model Dartmoor Hornet (bez dopisku „Pro”) za 4499 zł, bez sztycy regulowanej i z wyraźnie gorszym widelcem i oponami. Fanów enduro powinna jednak odciągnąć od niego wysoka masa.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Choć trzeba przyznać, że przy 15,8 kg (rozmiar S z seryjnymi pedałami, na dętkach), Hornet Pro to też ciężki temat. Dopiero po wymianie pedałów na lżejsze i zalaniu opon mlekiem, masa spadnie w okolice deklarowanych przez producenta 15,5 kg.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Dylematy okołokilogramowe na pewno będą chodzić po głowie klientom zastanawiającym się między Hornetem Pro a… Primalem Pro. Ten wybór zawsze był trudny! Kiedyś jeszcze ułatwiała go ułomna geometria niby-ścieżkowego Primala, teraz obie ramy idą łeb w łeb.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Dlatego udało mi się wyciągnąć od Dartmoora oba rowery! Szykujcie się więc na bikeporna Primala Pro, a później na test porównawczy. Spoiler: jest na co czekać! :)


Dartmoor Hornet Pro

Cena: 6 199 zł
Dostępne rozmiary: S/M/L
Masa: 15,8 (rozmiar S, seryjne pedały, na dętkach)
Strona i sklep producenta


Zobacz też:

 

78
Dodaj komentarz

avatar
28 Comment threads
50 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
31 Comment authors
KarolMichałMaciejGoBiCody Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Harnaś555
Gość
Harnaś555

w sumie jeden z bardziej hardcorowych sztywniaków,już takich nie robią

Myszator
Gość
Myszator

Robią : ) Jest jeszcze Foes Racing Plus Hardtail ( Taki podobny )
Tylko że łon : ) jest za wysoki w rozmiarze ( L ) … dla mnie.
Rozmiar ( M ) znowu bardzo fajny. Nisko osadzona rura podsiodłowa.
Ale z drugiej strony za krótka rama.
Ja te zjeby projektują ramy … będziesz kur.. zdrowy ? o_O

Dyjson
Gość
Dyjson

może test trochę tańszego primala Evo?

Maciej
Gość
Maciej

Tą są najfajniejsze rowery! Ponad rok temu składałem Eccentrica, jako uzupełnienie „fulla” (Patriot Evo), złożyło się tak że ostał mi się amortyzator x-fusion 160mm, i został on zamontowany w NS-ie. Bałem się że to będzie za dużo i wypaczy geometrię, ale nie. Rower świetnie jeździ, po płaskim, z górki o pod nią. Tak jestem w tym rowerze zakochany, że mój full do tej pory jest w częściach i czeka na złożenie :D (jedyne co muszę zmienić to właśnie kierownica, jest za prosta, a te rowerki chyba są projektowane pod modele dirtowe)

Pepe
Gość
Pepe

Mógłbyś w teście Primala Pro zawrzeć twoje odczucia względem tegorocznego i zeszłorocznego modelu?

greg88
Gość
greg88

czekam na primala pro, akurat zastanawiam się nad zakupem :)

Mateusz
Gość
Mateusz

Ojjjj czekam na test Primala

Tez Michal
Gość
Tez Michal

Na jakie hamulcowy byś wymienił levele by poczuć? Ma sens na Level T? Czy też za słabe?

Bogu
Gość
Bogu

Wydaje mi się że do takiego zastosowania minimum powinny wpaść SLXy albo coś podobnego pokroju.

Karol
Gość
Karol

Magura mt trail sport + tarcze xt, xtr, magura hc

Maciek
Gość

Budżetowy sposób na wskrzeszenie takich pedałów: zaostrzyć te „piny” pilnikiem. Działa parę razy, aż nie staną się za krótkie.

Majkeloo
Gość
Majkeloo

Jak myślicie, opłaca sie kupić tańsza wersję czy lepiej sobie odpuścić?

radizzle
Gość
radizzle

Wiadomo coś odnośnie dostępności w sprzedaży? Na velo niedostępny. Druga sprawa, Michał jaki rozmiar sugerujesz do wzrostu 180cm, miałem Primala 2015 w M’ce, jak to wypada w przypadku Horneta?

Marcel
Gość
Marcel

Chyba jednak wolę Whyte 629.

Michał
Gość
Michał

Whyte jest fajny bo ma stromą podsiodłówkę, XL-kę i 29″. Poza tym brak regulowanej sztycy korba 3 częściowa, czyli po trzech miesiącach do kosza i wiotki amortyzator. W sumie jakie 2k zł różnicy ;) Ja już wolę 2kg nadwagi, swoją drogą podejrzewam, że dużo kilogramów wnosi tu korba oraz kokpit i dało by się jeszcze tu i ówdzie coś urwać pozostając w strefie Hardcore;)

mountain line
Gość
mountain line

Nie wiem dlaczego nie nazwano tego modelu HARDCORE ? Hornet to raczej do szosy pasuje np Romet Hornet :)

Renifer
Gość
Renifer

Michał, da się gdzieś pobrać te zdjęcia? Wyszły Ci tak dobrze i rower podoba mi się na tyle, że chętnie ustawiłbym sobie na tapetę :D

Damian
Gość

Piękny sprzęcik! Mimo swojej wagi i tak super by się na nim śmigało? A co myślisz o śmiganiu na rowerze w spodenkach do mma? Ostatnio sobie takie kupiłem i muszę przyznać, że nie spodziewałem się takiego komfortu z jazdy. Nic nie ogranicza ruchów i nie obcierają. Osobiście polecam takie rozwiązanie.

Muo
Gość
Muo

Czy walki mma odbywają się w deszczu, błocie a czasami śniegu? Czy następuje kontakt z gałęziami przy 35 kmph? Czy są dopasowane do ochraniaczy na kolana, biodra, do plecaka?

Precik
Gość
Precik

Jak Ci wygodnie, to śmigaj. Z jazdy masz mieć frajdę, a nie zastanawiać się, czy ubrałeś się „dobrze”.

Macia
Gość
Macia

Primark będzie w jakiej wersji testowany? Pro? Na jakim kole?

Michał
Gość
Michał

Michał pytanie odnośnie ładowania stron. Jest szansa, żeby otwarcie jednej strony nie ładowało trzech ostatnich? Trochę mnie to boli jak odpalam bloga na komórce(może czas ją zmienić :P) Swoją drogą wygląda to na jakiś patent na potrojenie ilości kliknięć;)

Tez Michal
Gość
Tez Michal

Na komórce strona ładuje się bardzo wolno. Nawet na LTE :-(.

Dobrze by było dodać progressive image loading jak na medium.com

Można też wprowadzić sporo innych poprawek:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2F1enduro.pl

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Taki widelec, przy takim kącie główki i prawie 3″ opony w której jest pluszowe ciśnienie – to już niemal jak full.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Bez zastanawiania wziąłbym Blackbirda.

Tez Michal
Gość
Tez Michal

Pytałem parę razy ludzi czemu wybrali Horneta zamiast fulla. Padała zazwyczaj odpowiedź że ze względu na koszty eksploatacji.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Heh.. A co tam za koszty eksploatacji są? Sprawdzenie łożysk i wymiana oleju w damperze raz do roku?

Bartek
Gość
Bartek

Cześć, mam pytanie dotyczące roweru Marin Bobcat Trail 4 wersja 2017 (ładniejszy kolor). Szukam hardtaila, który będzie miał dojrzałą geometrie ale mówiąc najprościej, nie wypali mi wielkiej dziury w portfelu na obecny moment. Czy wspomniany model będzie dostateczną bazą na dalszą rozbudowe? Wiem, że można dozbierać, dołożyć, ale nie chce wsiadać na rower za rok tylko w najbliższym czasie. Chodzi dokłądnie o ten model http://allegro.pl/marin-bobcat-trail-4-q-17-rower-mtb-15-i6848760807.html

Kuba I
Gość
Kuba I

Jeżeli docelowo marzysz o trail/enduro to będziesz miał ten sam problem co ja teraz, czyli sprzedaż roweru dosyć szybko. W tym, o który pytasz masz osie 9mm na szybkozamykacz, główkę ramy na rurę prostą a nie stożkowaną, mały prześwit na większe opony (>2,3″) i napęd do dość szybkiej wymiany (korba na kwadrat i trzy blaty). Ja kupiłem prawie identyczny rower w 2016 roku, cena 2300zł, jedyna różnica to napęd alivio 3×9. Kilka miesięcy później żałowałem, tragiczna geometria jeżeli chodzi o bardziej zjazdowe zastosowania, wymiania napędu na deore 2×10, opony jakie wchodzą z tyłu to max 2,20. Amortyzator nie powala, kupno nowego o skoku przynajmniej 120 to prawie tyle ile wydałem na rower :D. Właśnie rower próbuję sprzedać i zamierzam kupić horneta pro. Dzisiaj poczekalbym kilka miesięcy i jeździł na starszym rowerze. Jest to tylko moje zdanie ale mam nadzieję, że Ci pomoże zdecydować. Pozdrawiam

Kuba I
Gość
Kuba I

Przyjrzałem się geometrii i muszę przyznać że poprzednia opinia dość pochopna, jest dużo lepiej niż w moim rowerze, przede wszystkim kąt główki, długość mostka czy szerokość kierownicy. Opony może też wejdą większe bo od razu założone są 2,25. Wrażenia z jazdy mogą być lepsze, jednak pod względem wyposażenia dalej pozostaję przy tym co napisałem wyżej.

Bartek
Gość
Bartek

Dzięki za odpowiedź. Na razie zaczynam swoją przygodę i szukam bardziej ścieżkowca niż enduro z krwi i kości. Zamysł jest taki żeby kupić tani rower z jak najlepszą ramą (geometria, możliwość późniejszej modernizacji). Osprzęt schodzi w tej chwili na drugi plan. Zdaje sobie sprawę, że części w wymienionym przeze mnie rowerze nie są najlepszej jakości, nie mniej jednak rozchodzi się o w miarę przyszłościowa ramę. Mam też świadomość, że jeśli zwiększę budżet to mi się bardziej opłaci niż dokupowanie i modernizacja. Aczkolwiek nie chce już czekać, tym bardziej że pierwsze kroki będę stawiał w Krakowie i Lasku Wolskim, co nie wymaga zbyt dużo.

Masz może propozycje roweru o charakterze ścieżkowca, w okolicach kwoty 2500. Z dojrzała geometrią i ramą pozwalająca na jakieś niezłe modyfikacje?
Rama > osprzęt

Dzięki za zainteresowanie

Kuba I
Gość
Kuba I

Pierwsza myśl Kross Dust, jednak cena to 5k więc odpada. Druga to NS Eccentric Lite 2 tu już 3700 zł, myślę że jakiś starszy model z wyprzedaży można jeszcze znaleźć taniej, albo zagadan z 7anną podobno są zdolni do schodzenia z ceny, sam nie sprawdzałem ale słyszałem od kilku znajomych z trójmiasta. A to już rower pozbawiony wszystkich wad Marina, które wypisałem wyżej i zdolny do upgrade-ów w przyszłości, bo Marin to bardzo słabo moim zdaniem w tej kwestii własnie. Jeżeli gdzieś się mylę to niech ktoś mnie poprawi, żeby kolegi w błąd nie wprowadzić. Pozdrawiam

Dyjson
Gość
Dyjson

wiadomo coś o dostępności primala Evo? czekam na niego już miesiąc

Myszator
Gość
Myszator

A ja jakoś nie narzekam : ) Mam Horneta 2018 … i waży leciutko ponad 13 kg
Dodatkowo w rozmiarze (L) Jednak można : )
Jak miałem założone opony zwijki 27.5 x 2.8 oraz dodatkowo nie miałem dętek … Jak pamiętam rower ważył wtedy leciutko ponad 12 kg.

Maciej
Gość
Maciej

To nie miałeś Horneta kolego, tylko zbudowałeś rower samoróbkę, na ramie Hornet 2018, duża różnica.

Damian
Gość
Damian

Generalnie bardzo fajny rower. Polubiłem się z nim. Może byc to krytykowane ale mam horneta z dwupółką domaina model 2016 na koło 27.5. Założyłem koła 26 z oponami ranger plus choć teraz założyłem 27.5 z schwalbe hans dampf i rower stał się bardzo szybki

Damian
Gość
Damian

choć nie ukrywam dalszych modyfikacji może później sektora włożę do niego

faldżip
Gość
faldżip

Szukam właśnie jakichś szerszych obręczy w przystępnej cenie – czy te Dartmoor Cruiser podejdą do Conti Baron 2.4? Czy już jednak za szerokie będą?

Cody
Gość
Cody

Mial byc hornet bo tani. Pozniej primal pro bo lepszy i niewiele drozszy. Pozniej hornet pro bo jakos bardziej odpowiadal mojemu stylowi jazdy. Jak juz lepszy to zdecydowalem sie na blackbirda bo to jednak full. Juz znegocjowalem cene jak trzasnalem w stol i powiedzialem – do zwyklego kosa doloze sztyce i opony no i juz mam cene kosa pro. Tu jeszcze zbilem gruuubo cene oraz wydoilem dodatki i jutro mam miec w rekach blackbirda pro. Moze to nie cud swiata ale dla mnie bomba. Bez problemow sie nie obylo. 2x pomylka w specyfikacji ale zanim rower doszedl do mnie. Mam nadzieje ze po wyciagnieciu z paczki bedzie ok.

Nawet kobieta powiedziala ze jak rowerek bedzie czysty to moze stac po mojej stronie lozka w sypialni. Nie wiem z czego sie bardziej cieszyc. Grunt to nie wjechac w mine poslizgowa.

Ps. Dzieki Michal. Wybralem L’ke tak jak doradziles :) sztyca 150 na pokladzie.

GoBi
Gość
GoBi

Czy ktoś wie kiedy będzie wymieniony kask TLD STAGE w sprzedaży ?

Kuba I
Gość
Kuba I

Hornet Pro zamówiony, będzie u mnie lada dzień. A że udało się wynegocjować rabat w sklepie to zastanawiam się nad jednym z kluczowych punktów kontaktu z rowerem czyli pedałami. Z rowerem przyjadą Streamy z odlewanymi pinami i zastanawiam się czy lepiej zmienić pedały na porządniejsze czy kupić pierwszą parę butów rowerowych z prawdziwego zdarzenia. Do tej pory jeździłem na zestawie platformowe dartmoory z regulowanymi pinami i jakieś najki ze stosunkowo płaską podeszwą. Były to jednak buty dosyć wąskie, bardzo miękkie (nie mówię o samej podeszwie, cała konstrukcja ogólnie szmaciana). Wydaje mi się, że rozsądniej będzie kupić solidne buty i zjeździć te pedały ile wytrzymają (z moją ilością wypraw rowerowych pewnie sporą część sezonu).

Michał
Gość
Michał

Jeśli można wiedzieć, ile udało się wynegocjować?

Odwiedź mój profil na
Instagram Top