Bikeporn: Dartmoor Primal Pro 27.5+ 2017

Prezentacje, Sprzęt, Testy / 

Po targach w Kielcach, kiedy zostały opublikowane specyfikacje i ceny rowerów na sezon 2017, drastycznie wzrosła ilość osób, u których dylemat „czy warto kupić Dartmoora?” przekształcił się w: „Primal czy Hornet?”. Więc chyba nie muszę Cię przekonywać do obejrzenia, jak na żywo prezentuje się jeden z najciekawszych modeli: Dartmoor Primal Pro 27.5+?

Na wypadek, jakbym jednak musiał: w bikepornie znajdziesz ukryty mini-konkurs! Konkurs rozwiązany :)


Wpis powstał dzięki współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Na początku muszę Ci się zwierzyć: nigdy nie byłem wielkim fanem Dartmoora. Jak może zauważyłeś, oceniając rower, w pierwszej kolejności zwracam uwagę na geometrię. Ta w Primalu zawsze wydawała mi się bardzo… przypadkowa. Bo „konserwatywna” to zbyt łagodne określenie.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

W nowych ramach na sezon 2016 geometria przeszła jednak drastyczną aktualizację – i może jakiś wpływ miał na to mój artykuł ;) Problem w tym, że kompletne rowery ciągle bazowały na starszych ramach, co zmieniło się dopiero w katalogu na sezon 2017.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Prezentowany tu Dartmoor Primal Pro 27.5+ jest najciekawszym – obok Horneta – sztywniakiem z gruntowanie przebudowanej oferty. Już w relacji z Kielc sugerowałem, że będzie on częstym widokiem na szlakach! Już pokazuję dlaczego.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Po pierwsze, spójna, wręcz „systemowa” specyfikacja. W większości składa się z własnych produktów Dartmoora, co w tym przypadku nie powinno być wadą – projektowanie i sprzedaż komponentów jest dla tego producenta bardzo ważną działką, więc są to przemyślane i dopracowane części.

Dartmoor Primal Plus Pro - siodło Trail Racing

…może poza jednym irytującym aspektem: ilością napisów „RIDE YOUR WAY”. Tak, to fajne hasło i idealnie sprawdza się jako motywator na topcapie czy górnej rurze, ale tutaj znajdziesz je na KAŻDEJ części wyprodukowanej przez Dartmoora.

Dartmoor Primal Plus Pro - topcap Ride Your Way

Co powiecie na mały konkurs? Kto pierwszy zgadnie (bo policzyć niełatwo!), ile razy hasło „RIDE YOUR WAY” pojawia się na tym rowerze, wygrywa ode mnie wspomniany topcap w wybranym kolorze i pakiet naklejek 1Enduro :) Serio! Piszcie w komentarzach. Konkurs rozwiązany!

Dartmoor Primal Plus Pro - Reel przednia piasta Boost 110

Podpowiedź: hasło znajdziesz nawet na piastach. To Dartmoor Reel, w standardzie Boost z przodu i z tyłu.

Dartmoor Primal Plus Pro - Reel tylna piasta Boost 148

Tylna jest wyposażona w 3 zapadki zapewniające 34 punkty zazębienia, co powinno wystarczyć do sprawnego pokonywania technicznych podjazdów – do czego plusowe koła bardzo prowokują.

Dartmoor Primal Plus Pro - obręcze Aircraft Pro

Obręcze Dartmoor Aircraft Pro, w obowiązkowym kolorze Red Devil. Idealnie zgrywają się z ramą i… topcapem. Dzięki nim, rower robi na żywo diabelnie dobre wrażenie.

Dartmoor Primal Plus Pro - Aircraft Pro 27.5+

Ponieważ o gustach się dyskutuje, dodam że początkowo wolałbym czarne, ale im dłużej na Primala patrzę, tym bardziej metalicznie krwista kombinacja do mnie przemawia.

Dartmoor Primal Plus Pro - Aircraft Pro 27,5+

Potężne obręcze mają wewnątrz 45 mm szerokości i zapewniają stabilne podparcie 3-calowym oponom.

Dartmoor Primal Plus Pro - Schwalbe Nobby Nic 3.0

W temacie opon product manager zaszalał, ale nie do końca.

Dartmoor Primal Plus Pro - Schwalbe Nobby Nic 3.0

Z jednej strony, Schwalbe Nobby Nic w rozmiarze 3.0″ to bezkompromisowy kawał opony proszący się o najgorszy teren.

Dartmoor Primal Plus Pro - Schwalbe Nobby Nic Performance

Z drugiej: wersja Performance, posługując się eufemizmem, budzi obawy. Zobaczymy, jak spisze się w trudnych zimowych warunkach. Żeby zakończyć pozytywną nutą, wspomnę że na oponach nie znajdziesz napisu „RIDE YOUR WAY”!

Dartmoor Primal Plus Pro - mostek Trail 50 mm

Znajdziesz go za to na subtelnym mostku Dartmoor Trail. Na pierwszy rzut oka wydaje się długi, ale tak naprawdę ma prawidłowe 50 mm. Średnica mocowania to klasyka: 31,8 mm.

Dartmoor Primal Plus Pro - kierownica Tornado 750 mm

Do ścieżkowego mostka (i jakby na to nie patrzeć, roweru) kiepsko pasuje kierownica Dartmoor Tornado. Co prawda szerokość to optymalne 750 mm, ale wysoki wznios w połączeniu z dużym kołem i długą główką ramy (115 mm we wszystkich rozmiarach) powoduje, że niskie osoby będą narzekały na zbyt wyprostowaną pozycję i trudne dociążanie przedniego koła. Wymiana na bardziej płaski model będzie jednym z lepszych upgrade’ów.

Dartmoor Primal Plus Pro - chwyty Maze

Chwyty Dartmoor Maze to gratka dla widzów serialu „Westworld” (polecam!), ale mam co do nich mieszane uczucia. W przeciwieństwie do większości chwytów „na śrubkę”, nie mają one pod gumą twardej, plastikowej tulei. Nie mogę się zdecydować, czy dzięki temu łączą w sobie zalety gripów przykręcanych i wsuwanych, czy… ich wady. Wewnętrzna, gumowa część w mokrych warunkach obraca się i trudno jest zdjąć chwyty z kierownicy. Z drugiej strony: dzięki obejmie nie przesuwają się na boki, a przez brak plastikowej wkładki są bardzo wygodne.

Dartmoor Primal Plus Pro - siodło Trail Racing

Nie zdecydowałem też, co myślę o śliskości siodła – wspominał o niej jeden z czytelników na Facebooku i faktycznie, Dartmoora Trail Racing lepiej mocno trzymać pośladkami.

Dartmoor Primal Plus Pro - siodełko Trail Racing

…a tak naprawdę, nie jest to aż takim problemem.

Dartmoor Primal Plus Pro - KS e-TEN R Integra 125 mm

Zwłaszcza kiedy opuścisz siodło dzięki sztycy regulowanej. Sterowany manetką myk-myk Kind Shock eTEN Integra o skoku 125 mm to prawdziwy rarytas w rowerach z tego przedziału cenowego!

Dartmoor Primal Plus Pro - Kind Shock eTEN R Integra

Starszy model eTEN-a testowałem na blogu. Ten w Primalu nie tylko ma większy skok (dlaczego nie nazywa się eTWELVEANDAHALF?), ale też można go ustawić tak, żeby szybciej wracał – nie jest „zmulony”, mimo panujących obecnie temperatur. To jedna z lepszych budżetowych sztyc na rynku.

Dartmoor Primal Plus Pro - haki Boost

Za zatrzymywanie odpowiada nowy (a jakby znajomy) model SRAM Level, czyli ostatni gwóźdź do trumny z tabliczką „Avid”.

Dartmoor Primal Plus Pro - SRAM Level klamka

W Primalu Pro zamontowano podstawowy model z regulacją odległości klamki kluczem imbusowym. Gniazdo jest położone pod takim kątem, że musisz w tym celu… zdjąć gripy, co jak już wspomniałem, nie jest takie łatwe. Ściągnięcie klamki też nie, ze względu na retro-kwadratową-obejmę na jedną śrubę.

Dartmoor Primal Plus Pro - SRAM Level zacisk 180 mm

Na obu końcach postawiono na tarcze SRAM Centerline 180 mm – dobry wybór, biorąc pod uwagę możliwości tego roweru.

Dartmoor Primal Plus Pro - napęd SRAM NX 1x11

Bardzo spójny jest też napęd – kompletna grupa SRAM NX, czyli nowy na ten sezon najtańszy wariant 11-rzędowy.

Dartmoor Primal Plus Pro - przerzutka SRAM NX 1x11

Od droższych grup SRAM-a, NX różni się kasetą o nieco węższym zakresie 11-42T, montowaną na klasycznym bębenku. Koszt wymiany nie przyprawi Cię o zawał serca, zwłaszcza że w razie czego kompatybilne są też modele Shimano (np. XT o zakresie 11-46T).

Dartmoor Primal Plus Pro - kaseta SRAM NX PG-1130

Z kolei w stosunku do napędów 1×10 z „poszerzoną” kasetą, SRAM NX oferuje bardziej równomierne i ciasne zestopniowanie i zdecydowanie wyższą kulturę zmiany biegów. Manetka działa lekko, a łańcuch bez zająknięć wędruje po całym zakresie kasety. Szczerze mówiąc, przy nowym napędzie jedyną oczywistą różnicą w stosunku do droższego GX-a jest masa.

Dartmoor Primal Plus Pro - korba SRAM NX ISIS

Archaiczna korba zamontowana w rowerze testowym różni się od tej, która trafi do egzemplarzy sklepowych. Również będzie to SRAM NX, ale w wersji ze zintegrowaną osią, zębatką direct-mount i zewnętrznymi miskami suportu. A już myślałem, że będzie się do czego przyczepić…

Dartmoor Primal Plus Pro - Rock Shox Revelation RL 130 mm

Ze stajni SRAM-a pochodzi też amortyzator: Rock Shox Revelation RL o skoku 140 mm.

Dartmoor Primal Plus Pro - Rock Shox Revelation RL Boost

Pełnoprawny model z tłumikiem Motrion Control DNA i osią Boost to prawdziwa wisienka na torcie w specyfikacji Primala Pro.

Dartmoor Primal Plus Pro - RS Revelation RL 130 mm Boost

Jeszcze w zeszłym roku, kupując „plusa” za mniej niż 7000 zł, o jakimkolwiek Rock Shoksie mogłeś tylko pomarzyć.

Dartmoor Primal Plus Pro - pedały platformowe Stream OEM

Ciekawostka historyczna: to pierwszy raz, kiedy w bikepornie występują… pedały. Większość producentów nie daje ich w ogóle, ewentualnie wrzuca do kartonu jakieś plastiki za ćwierć dolara, „żeby było”. Z Primalem dostajesz zdatne do jazdy aluminiowe platformy (Dartmoor Stream OEM). Nie mają co prawda wkręcanych pinów, ale jeździłem na nich w naprawdę śliskich zimowych warunkach i trzymanie było wystarczające.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Jeśli zastanawiasz się, skąd na nowych platformach te otarcia, to wynikają one z dominującej cechy geometrii nowego Primala: niskiego suportu. BARDZO niskiego! Konkretnie 305 mm, i to na 3-calowych oponach! To wartość typowa dla najbardziej progresywnych hardtaili, jak Last Fastforward czy Whyte 905. Pierwsze wrażenia są rewelacyjne, żałuję jedynie że obniżenie suportu nie pociągnęło za sobą skrócenia główki ramy – te dwa wymiary powinny iść ze sobą w parze.

Dartmoor Primal Plus Pro - kokpit

Pozostałe wymiary nie są już tak radykalne, ale trudno się do nich przyczepić. W stosunku do poprzedniej generacji, najbardziej urosła długość przodu – reach w rozmiarze M to teraz 425 mm, co jeszcze 2 lata temu uchodziło za wartość „progresywną”, a dziś na szczęście jest już standardem.

Dartmoor Primal Plus Pro - główka ramy

Główka ramy to również standardowe 67 stopni – szkoda, że bardziej płaską wartość zarezerwowano dla Horneta, ale to i tak progres w stosunku do innych rowerów na dużym kole, chociażby poprzedniej generacji Primala 29.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ chainstay

Pięknie obniżony chainstay ma 430 mm długości, więc jak na ramę pod duże koła – jest krótko! Jak pokazuje NS Djambo, da się krócej, ale nie jestem przekonany, czy jest to dobry pomysł z punktu widzenia stabilności i wyważenia roweru. Cięcie chainstaya zawsze też odbywa się kosztem miejsca na oponę, a to w Dartmoorze zawsze było… często dyskutowanym tematem, delikatnie rzecz ujmując.

Dartmoor Primal Plus Pro - miejsce na oponę

W nowej ramie miejsca na 3-calowego Nobby Nica nie brakuje zarówno u góry…

Dartmoor Primal Plus Pro - maksymalny rozmiar opony

…jak i na dole. Również koło 29″ wpasujesz tu bez problemu.

Dartmoor Primal Plus Pro - maksymalna zębatka prześwit

Trochę gorzej jest z zębatką – do „plusa” raczej nie będziesz chciał założyć nic większego, niż fabryczne 30T. Ale gdybyś z jakiegoś powodu jednak chciał, koniecznie wybierz zębatkę z linią łańcucha 52 mm (Boost).

Dartmoor Primal Plus Pro - haki koła Boost

Problematyczna jest też tylna oś – brak szybkozamykacza daje minimalistyczny wygląd i jest OK w czasach opon bezdętkowych. Ale kiedy już coś się przydarzy, lepiej miej w plecaku imbusa 8 mm – bez niego nic nie zdziałasz. Oś jest jednak w standardzie Maxle, więc jeśli często zdejmujesz koło np. do auta, możesz wymienić ją na wariant z wajchą.

Dartmoor Primal Plus Pro - miejsce na bidon mocowanie bidonu

Bez problemu zamontujesz za to koszyk na bidon.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Dartmoor Primal Pro 27.5+ waży 14,9 kg (z pedałami i dętkami, na których sporo można urwać) i kosztuje 5199 zł (+ bon na stówę od Velo). Co prawdę mówiąc… urywa dupę. Same koła luzem kosztują 1200 zł! Zainspirowało mnie to do zrobienia kalkulacji, ile kosztowałoby samodzielne złożenie identycznego roweru. Wynik już niedługo zaprezentuję na blogu.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Sam fakt, że Dartmoor przeczy trendowi na coraz droższe rowery, zasługuje na uznanie. Ale pieniądze to nie wszystko (choć „wszystko bez pieniędzy to ch…”). Mnie dużo bardziej urzekło to, że nowe sztywniaki bardzo mocno poszły do przodu z geometrią, która do tej pory nie była ich mocną stroną.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Poza tym, na każdym kroku widać, że producent nie chce być tylko marką budżetową. Systemowe podejście do wyposażenia i ilość spójnych, dopracowanych detali zawstydzi niejeden dwukrotnie droższy rower.

Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil

Na dziś to tyle przemyśleń. Czas przejść do testowania – wyniki opublikuję za kilka tygodni. Jeśli nie chcesz przegapić pełnego testu, zapisz się do newslettera! Możesz też skorzystać z nowego ficzeru na blogu – powiadomień w przeglądarce (ikona dzwona w lewym dolnym rogu). Aha, i pamiętaj o konkursie (pojawiło się już dużo odpowiedzi, ale dalej nikt nie zgadł)! ;)

Rozwiązanie konkursu: nikt nie zgadł ;)

A tak serio: czekałem, aż ktoś palnie 38, bo tyle napisów „RIDE YOUR WAY” jest razem z… opaskami na obręczach :) Ale to by było zbyt podchwytliwe, dlatego nagrodę otrzymuje Szparek – nie dość, że podał on właściwą liczbę widocznych napisów (12), to jeszcze był to pierwszy komentarz pod tym artykułem. Gratulacje! :)


Zobacz też: Dartmoor Primal Pro 27.5+ na stronie dystrybutora (m.in. pełna specyfikacja, geometria i dostępność).


Podobne wpisy:

 

  1. Piękna bestia, a hasło RIDE YOUR WAY pojawia się 12 razy :)

  2. 13 razy ;)

  3. 666 razy!

      1. Wygląda jak szatan to musi się zgadzać! NECRONOMICON nie kłamie!

        Btw. Już się nie mogę doczekać testu oraz kolejnego testu, który mam nadzieję i Ty pewnie też się pojawi – Kross Grist.

        Super by było jakbyś zrobił za jakiś czas jakieś porównanie/zestawienie maszynek na plusach. Pewnie i tak porównasz diabła do djambo. Jak już kiedyś Tutaj pisałem – czaję się na rower tego typu (Trailowy HT). Jednak na spokojnie i obserwując co się dzieje. Ciekawe, czy te 27.5plus to jeden wrzut czy jednak pozostaną na rynku tak jak 29er. Straszny cyrk i nie ogarniam.

        Pozdro!
        Kuba

        1. Moim zdaniem w hardtailach 27+ zostanie na 100%.

          Test Grista na pewno w ciągu sezonu się pojawi :)

  4. Myślę, że napisów będzie 12. Masz w planach testować w tym roku nowe sztywniaki od Ns-a?

    1. Nie wiem, czy zdążę, ale nowego Snabba Plus koniecznie chciałbym sprawdzić :)

  5. Cholera, ładny ten bajk. Jaki to rozmiar ?

    Waham sie czy L ka i tak nie będzie przymała przy wzroście 188…

      1. I jak „leży”?

        1. Mam 170 cm i na długość jest w sam raz.

  6. Oszałamiający kawałek metalu, ja stawiam na 8 po szybkich oględzinach.

    1. XD nie wiem kto wymyślił aby dać na wszystko motto ale jeszcze 2 na gripach

  7. 11 razy, bo na obu pedałach i mostku nie mogę się dopatrzeć, a na osłonce na łańcuch nie widać, ale chyba też jest.

    1. 2 obręcze, rama, 2 piasty, 2 chwyty, kapsel a-head, siodło, osłonka na łańcuch no i kiera

      1. i przyjąłem 1 napis na element

  8. imo koło 9 2x na ramie 2x na barendach 2x na piastach,kiera,siodło,top cap po 1

  9. #rideyourway powinno pojawić się w tym rowerze 14 razy ;)

  10. Dzizas… Przy bike’u za tą kasę korba z suportem to chyba jakiś żart, myślałem że mam przewidzenia…

    1. A podpisy pod zdjęciami czytałeś…? :>

      1. Jasne że czytałem, ale złe wrażenie pozostało…(na widok korby i suportu)

  11. przyszły kupiec :P

    A mnie się wydaje, że 11. A rowerek miodzio.

  12. Czy wiecie może kiedy będą dostępne? Podobno niektóre modele mogą być dopiero kolo maja…

    1. W panelu dystrybutora widzę datę 31.03.2017, czyli może być, że w maju już będą ;)

  13. Ride Your Way szt. 9

  14. to tu też – 17 razy.

  15. Strzelam w 14 napisów!

  16. Poprawka, 11 napisów

  17. Połomski Krzysztof

    7 razy siodelko dwa razy piasta topcap mostek i 2x rama

  18. 8 razy:)

  19. 15 razy
    licząc WSZYSTKIE części Dartmoor’a:
    rama x2
    piasty x2
    obręcze x2
    osłona łańcucha x1
    siodełko x1
    mostek x1
    kapsel x1
    kiera x1
    chwyty x2
    pedały x2
    co nam daje w sumie 15sz

  20. 12 napisów wg mnie

  21. Ja za to naliczyłem 2 naklejki 1Enduro ;)

  22. Ja stawiam że naklejek jest 10szt :-)

  23. Trochę obok tematu, ale nie całkiem ;):

    Horneta 2017 Dartmoor posadził na gumach Maxxis Minion DHF+ w rozmiarze 27.5×2.8!!! poszli grubo i… szeroko :, kawał solidnego gumska z porządnym bieżnikiem

  24. Strzelam na jakieś 18 napisów ride your way :-P

  25. 15 razy :)
    piękna maszyna

  26. Myślę że 17. Rowerek ładnie się prezentuje w tej czerwieni.

  27. 13 razy RYW

  28. Napis pojawia się 9 razy

  29. 10 razy

  30. 19 razy ! ;)

  31. W zasadzie cała kolekcja Darta szokuje cenami. Nawet Primal 29er prezentuje się względnie sensownie gdyby nie ten … kolor.
    Ciekawie wygląda również kolekcja Rometa – JIG za 4700.

  32. Stawiam na 14. No chyba, że na pedałach też dali.

  33. Poprawiam 16 razy się powtarza.

  34. Napisów Ride Your Way jest 10

  35. Mam pytanie poza konkursem. Pod bikerem wagi ciężkiej (ok. 100kg) ten Primal da radę? Zastanawiam się cały czas nad nim a Hornetem (póki co nr 1 na liście zakupów), który wydaje mi się bardziej pancerny.

    1. Nie sądzę, żeby była między nimi jakaś znaczna różnica w wytrzymałości – oba powinny bez problemu wytrzymać użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem przy masie 100 kg :) Nowy Primal jest już na rynku od zeszłego roku (jako rama) i nie słyszałem o żadnych pękniętych. Pewną niewiadomą są koła, ale te Aircrafty do wylajtowanych nie należą… Krótko mówiąc, nie obawiałbym się.

      1. Rama i koła wytrzymają, ale co z widelcem 32mm jak by się chciało ostrzej pojechać? :)

        1. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie ;) Przy ciężkim riderze, będzie pewnie brakować sztywności. Ale w normalnych warunkach, sztywna rama raczej będzie większym ograniczeniem, niż średnica goleni. Osoby planujące (i potrafiące) hardtailowe hardkory na granicy, mają w końcu Horneta.

  36. 7 razy: 2 x piasty, 2 x rama, 1 x kiera, 1 x siodełko, 1 x kapsel

  37. a ten suport nie za nisko na pokonywanie technicznych sekcji w tym podjazdów do których rower teoretycznie zachęca .. biorąc pod uwagę że opona jeszcze swoje się ugnie ?

    1. O tym to już w pełnym teście :)

  38. Napisów jest 14 na kierownicy są dwa.

  39. Zadałem wiele pytań na fanpagu mam nadzieję, że doczekam się odpowiedzi :P
    Czyżby uniwersalny rower na każde warunki?
    Ja naliczyłem 13 napisów :)
    Wybierasz się 20 maja na Srebrną Michał?
    Pozdrawiam
    Ziober

    1. Możesz się nie doczekać, bo żadnych pytań nie widzę :P

      Do Srebrnej jak najbardziej!

      1. Do zobaczenia w Srebrnej! ;-)

  40. A gdzie obiecany test na djambo?

      1. Dzięki wielkie! Po pierwszym tekście o djambo zaglądałem co tydzień a jak widać gdy sie test pojawił to go przegapiłem ;)
        Choć teraz właśnie sie zastanawiam nad: Djambo, Primal 27+ lub Hornet. Najkorzystniej cena/wyposażenie wypada na razie Primal.

  41. Siema dziewczyny!
    Mała podpowiedź: odobiście latam na platformach Dartmoor’a i… NIE MA NA NICH HASŁA PRZEWODNIEGO TEJ MARKI.
    Także ten tego… edytujcie swoje posty ;)

  42. Rama 2
    Mostek 1
    Kiera 1
    Barendy 2
    Siodelko 1
    Kola 6 (2×3)
    topcap 1
    Opaski wew obreczy -po 10(chyba)
    Razem 34 napisy

  43. Chyba 14.

  44. Oj tam, nie narzekaj. Mam szosę Focusa (tak, wiem, gaaayy) i tam na samym tylko widelcu jest 8 napisów „Focus”. Na ramie po 30 przestało mi się chcieć liczyć dalej :)

    1. Nazwa marki to co innego – wiadomo, że powinna się znaleźć na każdej części. Choć faktycznie może nie 8 razy ;)

  45. Nie wiesz może, czy sama rama, która ma być dostępna osobno, będzie w innym kolorze niż ten błękitno-limonkowy?

  46. To widziałem, ale jako „27,5+/29 Boost” jest tylko limonka. Trochę niejasno jest to opisane :/

    1. Limonka jest nowa na 2017, pewnie dlatego ma inną nazwę produktu. Ale wszystkie 3 kolory to ta sama rama.

  47. Jeśli chodzi o ilość „naklejek” z hasłem, to myślę, że są: WSZYSTKIE.

  48. Czy koniec konkursu będzie dopiero wtedy jak padnie właściwa odpowiedź, czy jak minie określona ilość czasu?
    Pytam bo Ciekawy jestem ile tych RYW jest…

    1. Trzeba będzie w tym tygodniu zakończyć, choć (całkiem) prawidłowa odpowiedź jeszcze nie padła ;)

  49. teraz zgaduję bo wcześniej już pisałem różne odpowiedzi, 36 razy RYW?

    1. Radku, liczy się tylko pierwsza odpowiedź – inaczej wygrałaby osoba, która najszybciej wypisze wszystkie liczby od 1 do 50 ;)

  50. 50szt? Niewierzę… to wogóle możliwe? Heh

    1. Miało być „Nie wierzę” ;)

  51. UWAGA! Konkursik „RIDE YOUR WAY” rozwiązany (info na końcu wpisu) :)

  52. Zastanawiam się nad kupnem roweru na nowy sezon i nurtuje mnie pytanie: jak plusy spisują się na popularnych ostatnio enduro ścieżkach typu Twister ?

    1. Szczerze? Tak sobie ;)

      Na tego typu trasach w bandach można osiągać przeciążenia, przy których opony zaczynają srogo „pływać” przy normalnych (niskich) ciśnieniach. Po części wynika to z praktycznie nieskończonej (w takich warunkach) trakcji, ale zwykłe opony też przecież nie ślizgają się zbytnio na Twisterze, prawda?

      Polecam też lekturę:
      http://www.1enduro.pl/opony-27-29-26-plus/
      http://www.1enduro.pl/test-ns-bikes-eccentric-djambo-2016/

      1. W świetle ostatniego posta podsumowującego koszty składania roweru od podstaw, dalej bardziej opłaca się kupić gotowego primala i dokupić do niego zestaw kół 27,5 z oponami w normalnym rozmiarze ;)

        1. Chyba bardziej 29″ – wkładanie zwykłych opon 27.5×2.3″ do tego roweru to kiepski pomysł ;)

  53. Cześć, własnie zamówiłem sobie primala i zastanwaiam się na upgragem napędu, czy myślisz że taki GIANT COG 49T by się tu sprawdził? http://pogobikes.pl/giant-cog-49t-sram-sunrace

  54. Doradźcie – czy puszczenie linki przerzutki tylnej po lewej stronie pod ramą i później wpuszczenie jej do kanału w tylnym trójkącie może wpłynąc na polepszenie pracy samej linki? Bardzo nie podoba mi się miejsce w którym Dartmoor umiejscowił otwór w górnej rurze. O wiele wygodniej było by po drugiej stronie. A tak ten przewód taki niezdecydowany jak się wyginać, jak ma się ułożyć… Co myślicie?

    1. W sensie że od spodu górnej rury, a potem już normalnie (wewnątrz seatstaya)?

      Raczej nie spodziewałbym się wielkiej poprawy (pogorszenia oczywiście też nie), choć może faktycznie lepiej by to wyglądało.

  55. Zaryzykuję i zapytam :D

    Masakrycznie podoba mi się ten rower, ale zastanawiam się gdzie w PL można nim jeździć bo mieszkam w WIelkopolsce a tu płasko raczej…

    Wiem że ten rower przeora każde pole i większość górek ale jeździć nim po płaskim to chyba grzech co?

    Z drugiej strony kręcenie XC nuży troche, jest szybko ale mało to skoczne.

    1. No cóż, nie jest to rower enduro, żeby wymagał gór. Ale jakieś korzenie, kamienie by się przydały, żeby nakarmić opony ;) I pagórki, żeby wykorzystać geometrię.

      Jeśli nie bywasz w takich miejscach, to może bardziej Primal 29…?
      http://velo.pl/rowery/gorskie-sztywne/trail-29/dartmoor/primal-29-2017

    2. Hejo, Kilka górek przecie mamy w WPN i Kicinie (dają radę w mojej opini). Ja to kupuje (ew. Ns Djambo) pod kątem Wielkopolski + kilka wypadów w góry w ciągu roku na singletracki.

  56. Ekspertem nie jestem, ale wydaje mi się że co dziennego tyrania po Wielkopolsce i kilku wypadów na single lepszym wyborem jest 29er: Primal, JIG (o ile da się go kupić).

  57. JEŹDZIŁBYM! :-)

  58. Remigiusz Kozieł

    Czy to normalne że po przejechaniu ok 30km myk myk ks’a z mojego primala „złapał” wszystkie możliwe luzy (osiowe, promieniowe, skrętne) ? Budżetowa sztyca ale stukanie po kilku dniach jazdy razi.

    1. Raczej nienormalne – w KS-ie jeśli już się pojawiają jakieś luzy, to są baaardzo małe (i tylko „na boki”, tzn. skrętne). Więc niestety będziesz mógł przetestować gwarancję… :(

  59. czy opłaca się kupywać ten rower w 2018

    1. Tak, chociaż wolałbym dorzucić 7 stówek do poprawionego (i ogólnie zmienionego) modelu 2018 :)

      1. Zdecydowanie modele Primale na 2018 zyskały na specyfikacji. Przede wszystkim 2 częściowa korba. Moje doświadczenie wskazuje, że 3 częściowa żyje max 1-2 lat. Nawet na 29″ to się napaliłem jak Szyszko na puszczę, a tu kicha – rozmiary do L-ki. Rama 29″ XL widnieje w katalogu natomiast kompletny rower już nie. Pisałem do Velo, Dartmoora, bez odzewu. I teraz mam zagwozdkę czy brać 27,5+” XL-kę czy L-kę 29″ i kombinować z ramą. Ostatnio mierzyłem NS Djambo w L-ce i był ok. Patrząc po numerkach względnie podobny do Dartmoorowej XL-ki

          1. 195cm O 29″ myślałem bo chciałem mieć rower troszkę bardziej uniwersalny :)

            1. No przy takim wzroście XL i 29″ to zdecydowanie byłby najlepszy wybór…

              Może zagadaj w zaprzyjaźnionym sklepie, czy zrobiliby Ci podmianę w nowym rowerze na ramę XL jakimś niewielkim kosztem…?

              1. Michał Smolana

                Przekładkę pewnie zrobił bym we własnym zakresie. Raczej myślałem o tym żeby kupić L-kę w przedsprzedaży zgarnąć bon na 500 stów i zamówić ramę XL-ki, może uda się wyjść na zero lub mały plus.

                Przy przekładce pewnie trzeba będzie zmienić linki/pancerze chyba że są z dobrym nadmiarem;)

                Trochę to dziwne, że Dartmoor robi ramę a kompletnego roweru już nie:/

Dodaj komentarz do tekstu Bikeporn: Dartmoor Primal Pro 27.5+ 2017

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Jak przygotować rower do zimy?

Porady, Sprzęt / 

Narty biegowe, basen i indoor cycling może i mają swój urok, ale to jeszcze nie powód, żeby rezygnować zimą z jazdy na rowerze! A tym bardziej powodem nie powinien być sprzęt. Poniższe 17 porad jak przygotować rower do zimy, ułatwi Ci jazdę, kiedy na dworze jest ciemno, zimno, mokro i śnieg.

Porady podzieliłem na dwie duże kategorie: obsługa i kontrola.


Artykuł zawiera lokowanie i linki afiliacyjne do sprawdzonych przeze mnie produktów – zarabiam na ew. sprzedaży, ale Ty nic na tym nie tracisz.


Przygotowanie roweru do zimy - Whyte G-160 RS


Kontrola

Polska zima to chyba najtrudniejsze możliwe warunki. Rower na zmrożonych śnieżnych koleinach poprzeplatanych błotem, często żyje własnym życiem i jego opanowanie wymaga nieco większych umiejętności, niż zjazd Twisterem w środku sierpnia. Poza ćwiczeniem skilla i kondycji, warto też pomóc sobie sprzętem.

Upgrade’y z kategorii Kontrola obejmują przede wszystkim:

  • opony;
  • zawieszenie;
  • punkty kontaktu.

0 zł – Ciśnienie w oponach

Pierwsza rzecz, którą powinieneś zrobić, to obniżyć ciśnienie w oponach o 2-3 psi (0,15-0,2 bara). Na śniegu i tak jeździ się wolniej, więc możesz częściowo poświęcić odporność na dobicie i stabilność w zakrętach na rzecz lepszej trakcji i komfortu (twarda, zmarznięta nawierzchnia rzadko jest gładka). Nie bez powodu fatbike’i jeżdżą na ciśnieniu ok. 0,5 bara!

Przygotowanie roweru do zimy - ciśnienie w oponach

0 zł – Ustawienie zawieszenia

Zmiękczając opony, zrób to samo z zawieszeniem – nieco większy sag poprawi trakcję. Podkręć też tłumienie wolnej kompresji – „platforma” uratuje Cię przed katapultą przy wpadnięciu w miękką śnieżno-błotną pułapkę. Ze względu na mniejsze prędkości i ukrycie większości korzeni i kamieni pod śniegiem, warto też zwiększyć tłumienie powrotu.

Kręcąc pokrętłami pamiętaj jednak, że w niskich temperaturach olej zwiększa swoją lepkość i tłumienie utwardza się „automatycznie”. W czasie jazdy z powrotem się jednak nagrzewa – więc znalezienie idealnego ustawienia „na parkingu” może być trudne, lepiej zrobić to „na czuja” na trasie.

→ Więcej: Regulacja zawieszenia – poradnik

Przygotowanie roweru do zimy - zawieszenie

30-100 zł – Przykręcane gripy

Grube rękawiczki już wystarczająco upośledzają „czucie” roweru – jeśli masz zwykłe gripy wsuwane na kierownicę (które na mrozie i w mokrych warunkach dużo chętniej się przesuwają), lub przykręcane, które towarzyszą Ci od pierwszej komunii, zainwestuj w nowe chwyty „na śrubkę”. Ze względu na wspomniane rękawiczki, celuj raczej w modele o mniejszej średnicy (np. Race Face Half Nelson).

Przygotowanie roweru do zimy - gripy

100 zł – Tubeless lub dętka z uszczelniaczem

Jazda bez dętek pozwala na mocniejsze obniżenie ciśnienia. Ale nawet, jeśli jesteś zagorzałym zwolennikiem dętek, wlej do nich trochę uszczelniacza – naprawa kapcia na mrozie, w śniegu i przy szybko zachodzącym słońcu, to nic przyjemnego.

→ Więcej: Opony bezdętkowe, ghetto tubeless

Przygotowanie roweru do zimy - uszczelniacz Trezado

150 zł – Pedały platformowe

Mógłbym na szybko podać Ci co najmniej tuzin powodów, dla których platformy w zimie są lepsze. Albo przynajmniej trzy: brak problemu zamarzających bloków, możliwość jazdy w ciepłych butach trekkingowych i oczywiście… nieustanne poślizgi. Zima to też dobra okazja do poćwiczenia umiejętności, a platformy bardzo w tym pomagają. Już jeździsz na platformach? Sprawdź, czy nie pora na uzupełnienie uszkodzonych/zgubionych pinów.

→ Więcej: SPD czy platformy?

Przygotowanie roweru do zimy - pedały platformowe

150 zł – Oświetlenie

Dobra lampka nie przekłada się może bezpośrednio na kontrolę nad rowerem, ale kiedy dzień kończy się o 15:30, świadomość gdzie jedziesz na pewno nie zaszkodzi. Największa zaleta dobrych lampek to jednak dużo więcej czasu dostępnego na jazdę. Night-ride’y to nieodłączny element zimy! Ja obecnie korzystam z dwóch sztuk Convoy S2+ – jedna na kierownicy, druga na kasku.

→ Więcej: Convoy S2+ czyli kupujemy latarkę na rower

Przygotowanie roweru do zimy - Convoy S2+

150-400 zł – Opony na błoto

Najdroższy upgrade w tym poradniku, ale prawdopodobnie najważniejszy. Przy ograniczonym budżecie, wymień przynajmniej przednią. Zimą w terenie najlepiej sprawują się opony o błotnym rodowodzie – szukaj agresywnego, wysokiego bieżnika, z dużymi odstępami między klockami. Postaw też na jak najszerszy rozmiar. Większa powierzchnia styku z podłożem daje oczywiste korzyści znane właścicielom fatbike’ów. Większa objętość zmniejsza też ryzyko dobicia przy jeździe na niskim ciśnieniu. Ostrożnie z masą – kiedy bieżnik „złapie” trochę mokrego śniegu i błota, koła będą wystarczająco ciężkie. A co z kolcami? Mają sens tylko na gładkim lodzie, więc jeśli jeździsz w terenie, zazwyczaj są zbędne.

Polecane modele: Maxxis Shorty, Schwalbe Magic Mary.

→ Więcej: Opony enduro #3: 25 modeli, które warto kupić

Przygotowanie roweru do zimy - Maxxis Shorty


Obsługa

W zimowych warunkach sprzęt wymaga dużo więcej uwagi: wszystko zużywa się 3x szybciej i w dodatku… zawsze jest brudne. O ile latem spędzenie paru godzin w garażu na „śrubkowaniu” przy piwie może być całkiem przyjemne, to po zimowej wycieczce myślisz raczej o ciepłej kąpieli i zakładce „Video” na Pinkbike’u.

Celem upgrade’ów z kategorii Obsługa jest więc:

  • trwałość;
  • bezobsługowość;
  • czystość.

0 zł – Ochrona łożysk

Podstawa to wypełnienie łożysk świeżym smarem – zazwyczaj jest to możliwe w przypadku łożysk zawieszenia i sterów (najbardziej narażone!), trochę trudniej może być z suportem. Uszczelnienia pokryj też smarem od zewnątrz – będzie on stanowił dodatkową barierę dla wody.

„Level pro” to nałożenie osłonek ze starej dętki, które będą działać jak mikro-błotniki. Warto jednak wyciąć je tak, żeby woda mogła spod nich swobodnie wypływać.

Przygotowanie roweru do zimy - łożyska

0 zł – Zabezpieczenie gwintów

Jak już wygrzebałeś tubkę ze smarem stałym, zabezpiecz gwinty przed zapieczeniem – przede wszystkim osie pedałów i piast. Obowiązkowo zadbaj też o sztycę w ramie – tu jednak od smaru lepiej sprawdzi się pasta montażowa.

Przygotowanie roweru do zimy - smarowanie gwintów

0 zł – Uszczelnienie ramy

Wszystkie luki i otwory zaklej taśmą lub wypełnij lekką pianką (szukaj tzw. moto-foam, dobrze sprawdzają się gąbki filtracyjne), zanim wypełni je ciężkie błoto. Wycinając ze starej dętki „błotniczek” na stery, pamiętaj też zrobieniu trzeciego na zacisk sztycy.

Przygotowanie roweru do zimy - uszczelnienie ramy

Rozwiązanie Whyte’a to wersja pro, ale naciągnięcie na zacisk kawałka dętki da taki sam efekt.

15 zł – Pancerz linki przerzutki

Chyba wszystkie nowe rowery mają już linkę przerzutki poprowadzoną w jednym, nieprzerwanym odcinku pancerza, ale jeśli w Twoim rowerze jest inaczej – czas na tuning. Brak przerw w pancerzu to mniej potencjalnych wejść dla wody i brudu. Przy okazji wymiany, zainwestuj parę złotych w uszczelnione końcówki.

Przygotowanie roweru do zimy - pancerz przerzutki

30-100 zł – Zabezpieczenie lakieru

Jak już jesteśmy przy pancerzach – zabezpiecz ramę przed kontaktem z nimi. W błocie, lakier w ocieranych miejscach potrafi zniknąć w ciągu jednej wycieczki. Warto też nakleić bezbarwną folię zabezpieczającą na górną rurę (ocieranie ubłoconymi spodniami), dolną rurę (częste zrzucanie błota szczotką) i wahacz (ocieranie piętami przy pedałowaniu). Polecam produkty 3M: mocną folię bezbarwną Scotchgard i taśmę gumową „mastic tape” (3M 2228).

Warto też ramę pokryć sprayem silikonowym lub do kokpitów samochodowych – śliska, odpychająca wodę powierzchnia „łapie” mniej błota. Przy psikaniu uważaj jednak na hamulce i punkty kontaktu (siodło, chwyty)!

Przygotowanie roweru do zimy - ochrona ramy

35 zł – Gęsty olej do łańcucha

Smary „letnie” są świetne, jeśli chodzi o utrzymanie łańcucha w czystości, ale w warunkach zimowych nie przetrwają nawet jednej wycieczki. Potrzebny jest gęsty, odporny na wypłukiwanie olej. Latami używałem świetnego Rohloffa, ale w zeszłym sezonie przerzuciłem się na godny (i tańszy) zamiennik od polskiego Trezado.

Przygotowanie roweru do zimy - smarowanie łańcucha

50-100 zł – Błotniki

Prosty błotnik montowany na podkowie widelca możesz wyciąć sam, lub zainwestować 50-60 zł w trwałe rozwiązanie (warto). Wariantem pośrednim są trochę brzydkie, ale skuteczne błotniki z Decathlonu. Polecam też błotniczek typu „ass saver” – montowany do prętów siodełka, chroni część ciała, która po odwilży przemaka jako pierwsza…

Przygotowanie roweru do zimy - błotnik Race Fender

120 zł – Klocki metaliczne

Jeśli jeździsz po górach, pewnie już dawnio wymieniłeś klocki na metaliczne, które w trudnych warunkach (długie zjazdy, błoto) spisują się dużo lepiej od żywicznych. Jeśli jednak jeszcze się na to nie zdecydowałeś – zimowe warunki szybko Cię do tego zmuszą, pożerając żywiczne okładziny w tempie Ciasteczkowego Potwora. Omnomnomnom…

→ Więcej: Regulacja i docieranie hamulców tarczowych

Przygotowanie roweru do zimy - klocki metaliczne

250 zł – Budżetowy napęd 1x

Jeśli masz w rowerze nowoczesny napęd 1×11 lub 1×12, jest spora szansa, że zużyty przez zimę łańcuch będzie Cię na wiosnę kosztował co najmniej stówę. Gorzej, jeśli po drodze polegnie też kaseta. Jeśli jeździsz dużo i nie lubisz po każdej jeździe czyścić roweru, bardziej opłacalne może być założenie na zimę budżetowego napędu, np. z używanych części. Warto przy tym pozostać przy jednej zębatce z przodu – bez przedniej przerzutki, okolice suportu trudniej zapchać błotem i śniegiem.

→ Więcej: Napęd 1×10

Przygotowanie roweru do zimy - napęd 1x10


Krok ostateczny

Jak już jesteśmy przy wymienianiu napędu i rzeczach używanych, to może warto… wymienić cały rower?


od 500 zł – Rower na zimę

Wariant idealny to oczywiście fatbike, dzięki któremu będziesz wręcz wyczekiwał zimy. Ale jeśli nie masz w tylnej kieszeni wolnych 3000+ zł, poszukaj używanego hardtaila, albo nawet całkiem sztywnego roweru MTB lub przełajówki. Za cenę nowego napędu bez problemu złożysz sobie zimówkę, której nie będzie Ci żal – a to pierwszy krok do częstej jazdy niezależnie od warunków. Na wiosnę dokupisz slicki i zyskasz idealny środek transportu na miasto.

→ Więcej: Fatbike – po co to komu?

Rose The Tusker - fatbike z amortyzatorem RS Bluto


Mam nadzieję, że moja lista Ci się spodobała i dopiszesz swoje patenty w komentarzu!


Zobacz powiązane wpisy:

 

  1. Co do błotników, to nie warto wydawać 50zł, jeżeli w Decathlonie są po 12zł. Kiedyś były na promocji po 3zł :D. Miał niby szybko popękać, ale mój coś nie chcę i się twardo trzyma.

    1. Dzięki za sugestię! Nigdy mi się te z Decathlonu nie podobały, ale jak komuś nie zależy na wyglądzie, to na pewno lepsze to niż wycinanie z teczki ;) Dodałem do artykułu.

      1. Cały czas śmigam na decathlonowym, może faktycznie wygląd nie jest ich najmocniejszą stroną, ale jak wciągnięty przez koło patyk dość brutalnie go zdemontował to zakup nowego nie był szczególnym wydatkiem :)

        1. No ale na tej zasadzie to można sobie wycinać z teczki… Takiego droższego (Race Fender, Marsh Guard, Mucky Nutz) nie udało mi się jeszcze uszkodzić.

    2. Ło Panie! To żeś przepłacił, u mnie w promocji były po 65gr :)

  2. Całkiem dobry wybór „dupochronów” i błotników na widelec jest też na Aliexpress ;)

    1. Ale zanim dojdzie, zima się skończy ;)

  3. Hej Michał też mam convoy s2+ zakupionego na światełka pl przerobionego z nowym softem, tylko mam krótkie światło na kierunku, jaką masz optyke i skąd masz takie zsjebiste mocowanie na latarkę

    1. Jedną mam zwykłą seryjną z Chin.

      Drugą mam też przerobioną przez Dariusza ze światełka, ale ze zwykłą optyką (OP) – tylko poprawioną.

      Najlepiej by było na kierownicę dać z kolimatorem 60×20 (szeroko), a na kask zwykłą (daleko).

      1. Co to za uchwyt na Convoya? Mam identyczną latarkę i za cholerę nie potrafię do niej znaleźć dobrze trzymającego uchwytu:(

        1. Szukaj na Allegro „opaska silikonowa” / „uchwyt silikonowy”.
          Kosztuje parę złotych i bardzo dobrze trzyma, tylko zakładanie jest trochę upierdliwe…

          Z kolei na kasku zamontowałem Convoya korzystając z plastikowej obejmy mocującej… odblask. Po naklejeniu paru warstw taśmy gumowej idealnie chwycił latarkę. A potem to już można przykręcić do czego się chce – jak na kierownicę, to np. do drugiego mocowania odblasku. Ja na kasku przykręciłem do mocowania GoPro.

          1. Siema,

            Jak możesz i masz chwilkę to proszę podeślij fotkę jak to masz przymocowane do kasku. Nie chodzi o latarkę tylko jak mocujesz sam uchwyt do kasku. Właśnie czekam na latarkę Convoy od Pana Dariusza70 i zastanawiam się jak przyczepić ja do mojego leciwego Uvexa, który nie ma żadnych gniazd na czołówki ;) W pracy jestem specem od trytek, ale nie wiem czy tym razem się uda hehe.

            Pozdro

          2. Nie mam teraz pod ręką fotki, ale korzystam z oryginalnego mocowania GoPro:
            http://www.1enduro.pl/wp-content/uploads/2015/10/bell-super-2r-16-800×531.jpg

            Do tego latarka w plastikowej obejmie odblasku.

  4. Co to za pedały na zdjęciu?

      1. Bastiano spod tater

        To chętnie zapytam jak je kruca dostać?
        HT’ki o podobnej platformie i ładnie stopę trzymają ale za szybkie ”skrzypienia” i co sezonowe zestawy naprawcze.. zniechęcają.
        7Anna nie ma, a brytole po min. pindziesiąt funtów chcą, bez przesyłki.
        Pytam, bo mam zaległy przelew za szybka odpowiedź ;)

        1. 7Anna nie jest dystrybutorem Superstara. Można je kupić tylko bezpośrednio od producenta:
          http://www.superstarcomponents.com/en/nano-x-pedals.htm

          Na kod „MERRYXMAS” jest 25% rabatu do 1. stycznia.

          1. Bastiano spod tater

            Dzięki za odpowiedź.
            Więc, chyba podejdą toporne Saint’y, bo sam dość ciężkawy jestem.
            Poszło ”na piwko”.

  5. na zimę singlespeed. na lato w sumie też.

    1. Niby spoko, ale w góry…?

      1. W miarę miękkie przełożenie, 24/6×32 w 29 naprzykład. Pod górę spokojnie, czasem na stojaka. Na górze do brnięcia w sniegu jak znalazł. na zjazdach pompowanie. Na dole bez konieczności czyszczenia napędu ;)

  6. Ja zamiast taśmy przezroczystej i gumowej używam czarnej taśmy izolacyjnej. Wczoraj smarowałem łożyska :) Ale smarować na zewnątrz maszynowych raczej bym nie polecał. Tak przy okazji dowiedziałem się Michał z forum, że kiedyś miałeś hamulce formuli. Ja mam od września w nowym rowerze the one. Modulacja świetna, siła hamowania jaką spotkałem chyba tylko w guide rsc i z tylnim hamulcem nie robiłem nic od nowości za to przód to jakaś masakra, dzisiaj poszedł na serwis bo szczelina prawie znikła, a hample dwa takie same. Wszystkiego rowerowego :)

    1. Ano, przechodziłem przez różne Formule od K18 po RO. Jeśli chodzi o jakość hamowania, nie miały sobie równych, ale kapryśne były jak prawdziwe włoszki…

      A co do lożysk – czemu nie polecasz nakładania smaru od zewnątrz?

  7. Franciszek Konieczny

    Czyli czysto teoretycznie lanie mleczka do dętki spowoduje, że w razie przebicia dziura się zalepi… czyli mogę cały rok latać na mleku w dętce i mój stres obniży się o jakieś 70%, bo gdy niechcący dobije mi obręcz i będzie snejk to mleko i tak wszystko załata? Czy dętka jest zbyt cienka żeby mog’a zostac uszczelniona?? Proszę o odp bo jestem bardzo ciekawy :)

    1. Szczerze mówiąc nie sprawdzałem tego zbyt dokładnie, bo w MTB od dawna mam tubeless. Ale ostatnio uchodziło mi ciśnienie w miejskim rowerze (dętki) i wlanie mleka załatwiło sprawę. Dwa razy naprawiałem tak też piłki do siatkówki :P

      Z większymi rozcięciami przy snejkach raczej sobie nie poradzi, ale zawsze to trochę większy margines bezpieczeństwa, chociażby na mniejsze przebicia.

  8. Amortyzatory powietrzne nie zdają egzaminu w zimie. W minusowych temp. przestają działać i kicha się robi , ratuje sytuacje blokada jeśli taką mamy. Najlepsza rada to kupić tani rower górski bez amortyzacji z napędem 8 biegowym(tanie łańcuchy) i wiadomo grube opony.

    1. To nie kwestia powietrza, a małej ilości oleju zamkniętego w tłumiku – co jest typowe dla wszystkich dzisiejszych amortyzatorów…

      Zakup osobnego taniego roweru to oczywiście najlepsza opcja z punktu widzenia eksploatacji, ale z drugiej strony – jak ktoś chce zimą jeździć po górach, na Magurkę itp. to taki oldschoolowy sztywniak może go ograniczać. Więc trzeba dobrać rozwiązanie do swoich potrzeb (jak zawsze ;)).

      1. Może i oleju, ale powietrza też bo na zimnym wiadomo ciśnienie zmniejsza się i amor przysiada i do tego olej gęstnieje i tak jakby zblokowało przy równoczesnym siadnięciu skoku(porażka). Nie wiem jak rozwiązujecie problem z tym może jakaś rada?

        1. Zmniejszające się ciśnienie – dopompować.
          Gęstniejący olej – rozgrzać jeżdżąć :P

  9. Na moim decathlonowym błotniku zmieściły się dwie naklejki 1enduro. Dodają błotnikowi +5 do stylu :D

    1. No w takim wypadku to zupełnie inna historia :D

  10. Szersze opony na zime? Nie tędy droga… no chyba ze chcesz jezdzic po stokach narciarskich albo w 3 metrowym puchu… widomo jednak ze większość czasu spędza się w błocie i błociepośniegowym a tutaj anjlepiej spisują się wąskie błotniste kolce… druga sprawa to chyba na fizyce się spało skoro na mrozie gripy mają się mocniej „ruszać”.
    Pozdro

    1. Wąskie błotne opony to specyficzny wybór na specyficzne warunki – kiedy pod cienką warstwą błota jest przyczepne podłoże. Ale jeśli pod spodem masz lód, a umiejętności niekoniecznie pozwalają Ci ciąć zakręt taką sztuczną koleiną… No i to taki trochę mit z przeszłości, bo dziś np. w zawodach DH nikt już nie zakłada wąskich kolców – tylko standardowe rozmiary 2.3-2.5 (Wetscream 27.5″ nawet nie jest produkowany w mniejszym rozmiarze niż 2.5″).

      Co do fizyki – nie wiem, jaką rozszerzalność cieplną ma guma, ale doświadczenie pokazuje, że większe znaczenie ma jej twardnięcie na mrozie w połączeniu z wilgotnością.

      1. No właśnie, zakładają takie same, ale nie szersze :) Nawet we wszystkich testach „plusów” mówi się że spoko trakcja, chyba że jest błoto.
        Ale co do warunków to też racja, ja jestem przyzwyczajony że błoto to błoto i ciężko pod nim znaleźć lód (jeżeli już to odwrotnie), ale może południowy klimat sprzyja innym warunkom

        1. To proszę zalożyć „naciągane” gripy i jechać zimą w trasę ;) Wystarczy położyć rower na gruncie w czasie przerwy na picie/zdjęcie itp i juž wpada śnieg, woda, błoto, piasek w miewielkich ilościach co powoduje ślizganie sę chwytów. Jak dla mnie rozszerzalność czy kurczliwość gumy nie ma wiele do gadania, gdyż w jednakowych warunkach przy temperaturze 30* oraz -10* gripy zachowują się tak samo, jedyne co wpływa na stabilizację ich na kierownicy to wcześniej wspomniane błoto, woda itp.

        2. Po pierwsze, nie pisałem o plusach, tylko o najszerszych możliwych – co w zwykłym rowerze w praktyce sprowadza się do 2.3-2.5″ zależnie od producenta, zakładając że mówimy o oponach na błoto. A mówimy – zwróć uwagę, co jest pogrubione w akapicie o oponach (kontekst!).

          Po drugie, plusy – jak już przy nich jesteśmy – są słabe na błocie właśnie przez bieżnik (nie ma jeszcze plusowych opon na błoto). Więc patrz wyżej ;)

  11. Siema!
    Ja do montażu latarki na wiośle używam…
    https://www.castorama.pl/produkty/ogrod/relaks-w-ogrodzie/kemping/latarki/uchwyt-do-latarki-rowerowej-dpm-solid.html
    …tani (kilka zeta), regulowalny, gumowe podkładki nie rysują kiery i latarkę trzyma jak Putin Ukrainę ;)

    1. Kategoria „relaks w ogrodzie” :D

      Wygląda fajnie, ale ma jedną wadę: brak regulacji na boki. Większość mocowań nie ogarnia kierownic 35 mm, a i 31.8 mm czasem stanowi problem… Trzeba wtedy zamontować lampkę przy klamce (jak na zdjęciu, co przy okazji ułatwia dostęp do przycisku), gdzie kierownica jest wygięta w bok i trzeba to skorygować mocowaniem.

  12. Cześć Wooyek, powiedz proszę co to za stojak na rower (ten z pierwszego zdjęcia z Whyte, do osi suportu) i gdzie można taki zakupić, z góry dziękuję! :)

    1. Snake Bike Stand:
      https://www.facebook.com/snakebikestand
      Na hasło „1Enduro” jest 10% zniżki :)

  13. Na szczescie mieszkam w miejscu, gdzie zima praktycznie nie wystepuje. Wiec problem z glowy.

  14. Andrzej Madrivercanoe

    Smar do łańcucha Trezado 100 ml kosztuje 34.90 zł , a olej do łańcucha Rohloff 100 ml w opakowaniu zastępczym można kupić za 26 zł . Używam oleju Rohloff i nawet nie myślę o innym bo po co ?

  15. Ostatnia porada najlepsza. Zamiast cudować to czyścimy i konserwujemy rower, po czym odkładamy go na wieszak a wyciągamy tanią zimówkę.
    Ja używam w tym celu roweru na bazie starej ramy XC i używanych części, których w miarę rozwoju hobby u każdego zaczyna się waląc multum na zasadzie „przydasię” albo „nikt nie chciał tego kupić a szkoda wyrzucić ”. Napęd 1×9, sztywny wideł, na przodzie opona 2,5” z bardzo miękkiej mieszanki i do boju. A latem po wymianie opon i czyszczeniu mam bułkowóz i rower na wycieczki po mało wymagającym terenie.

  16. Piękna bestia :) a hasło RIDE YOUR WAY pojawia się 12 razy :D

  17. Hej. Michał masz może doświadczenie z zabezpieczaniem ramy folia 3M ale w aerozolu ?
    http://sklepzfoliami.pl/product.php?id_product=523
    Łatwo można ja nałożyć i w najdrobniejsze załamania ramy wejdzie ale co to warte?
    Z góry dzieki

    1. Niestety nie miałem do czynienia. Ale widziałem rowery pomalowane czarną/kolorową folią w sprayu (Plastidip itp.) i wyglądało to całkiem nieźle.

  18. Michał Ślusarczyk

    co to za uchwyt na tego Convoya S2+? Gdzie mogę taki kupić?

    1. Było :P
      Szukaj na Allegro „opaska silikonowa” / „uchwyt silikonowy”.

      1. Michał Ślusarczyk

        faktycznie nie zauważyłem, że ktoś zadał podobne pytanie. Czy ten uchwyt dobrze trzyma Convoya S2+ na wertepach? Testowałem już kilka uchwytów i z każdym są mniejsze lub większe problemy. Albo nie ma regulacji w ogóle, albo ma ale tylko w jednej płaszczyźnie. Miałem jakiś Chiński uchwyt co miał regulację góra-dół, lewo-prawo ale niestety plastiki się wyrobiły i latarka zaczęła „latać”. Ciężko coś dobrego do tej notabene wyśmienitej latarki kupić.

        1. Tak, trzyma elegancko, jedyną wadą jest uciążliwe zakładanie.

  19. Widze mleko Trezado czy możesz je porównać z Notubs Stans , zastanawiam sie jakie kupić następne a nie mam żadnego porównania .Pozdrawiam

    1. Stansa zużyłem litr, Trezado już jakieś 2,5 l i nie widzę różnicy.

  20. Dziękuje ,następne będzie Trezado
    .Pozdrawiam

  21. w każdym rowerowym powtarzam to hasło „1Enduro” :)
    nie wszyscy jeszcze je poznali:(

Dodaj komentarz do tekstu Jak przygotować rower do zimy?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Test długodystansowy: Kross Moon 2.0 2016

Sprzęt, Testy / 

Kross zaczął się interesować, co z ich rowerem – to znak, że już czas podsumować trwający od początku sezonu test długodystansowy. Jak Kross Moon 2.0 2016 spisał się podczas tegorocznych zawodów i wycieczek? Co się zepsuło? Co wymieniłem? Co mnie zaskoczyło? I w końcu: czy warto go kupić?

Test Kross Moon 2.0 2016 - prawa

Rower został mi udostępniony do testu w ramach współpracy z firmą Kross.


Jak to jeździ?

Swoje wrażenia z jazdy opisałem szczegółowo na półmetku testu. Podsumowanie brzmiało tak:

Moon oferuje zdecydowanie więcej, niż tylko bezkonkurencyjną w tym sezonie cenę. Jeśli tylko wybierzesz „za duży” rozmiar, przerośnie Twoje oczekiwania zarówno na podjazdach, jak i zjazdach. I to nie tylko tych najtrudniejszych. Jak na swoją masę i pewność, jaką oferuje na trasach true-enduro, Moon jest bardzo zabawowym i łatwym do ogarnięcia rowerem. A taka kombinacja jest dużo trudniejsza do osiągnięcia, niż stworzenie „czołgu” do wygrywania zawodów.

Zobacz: pełny test Kross Moon 2.0 2016

Z perspektywy kolejnych miesięcy, dwie cechy, których się po nim najmniej spodziewałem, a jednocześnie najbardziej mi się spodobały, to:

Lekkość na podjazdach

Moon to jeden z najlepiej podjeżdżających rowerów trail/enduro, na jakich jeździłem. Budząc się rano przed epickim, górskim tripem, na pewno nie będziesz się martwił tym, czy rower będzie Cię ograniczać.

Budząc się rano przed epickim tripem, na pewno nie będziesz się martwił tym, czy rower będzie Cię ograniczać.

Z czego to wynika? Częściowo z przyzwoitej masy, ale przede wszystkim z dopracowanego zawieszenia. RVS robi naprawdę dobrą robotę, jeśli chodzi o utrzymywanie dampera wysoko w skoku. Dzięki temu neutralna pozycja i rozłożenie masy nie są upośledzane przez zapadanie się tyłu na podjazdach – niezależnie od pozycji (trudno dostępnej) dźwigni platformy.

Test Kross Moon 2.0 2016

A może to przez to tak dobrze mi się podjeżdżało? Hm…

Zabawowość na zjazdach – każdych

Już w pierwszym teście chwaliłem świetną równowagę między stabilnością w trudnym terenie (za co dopowiada płaski kąt główki ramy i jakość pracy Pike’a), a zwinnością, skocznością i skłonnością do zabaw (za co odpowiada dobrze wyważone zawieszenie i reszta geometrii).

Czujesz, że jesteś pilotem, nie pasażerem

Robert Piekara i Mariusz Bryja udowodnili, że Moon w rękach prosa jest w stanie wygrać dowolne zawody enduro (w tym roku nie było ani jednej edycji bez Moona na podium!). Dla 90% riderów bardziej istotne jest jednak to, że do pełnego wykorzystania jego potencjału nie trzeba mieć umiejętności i szybkości prosa.

Moon sprawdza się równie dobrze na zawodach enduro, jak na Twisterze. Niezależnie od warunków, prowokuje aktywny, „trójwymiarowy” styl jazdy – czujesz, że jesteś pilotem, a nie pasażerem.

Test Kross Moon 2.0 2016

Możesz jak tramwaj jechać środkiem, ale jeśli chcesz się pobawić, Moon chętnie zrealizuje wszystkie Twoje zachcianki.

Jedyne zastrzeżenie? Rama mogłaby być dłuższa. Nie zrozum mnie źle: reach 436 mm w rozmiarze M to bardzo dobra, wyważona wartość (ciekawostka: to więcej, niż w zawodniczym Yeti SB6).

kross-moon-geometria

Kross Moon – geometria / Źródło: Kross

Niemniej jednak, jeśli Kross wypuści trzecią generację Moona z bardziej ekstremalną geometrią – biorę w ciemno! Pozwoliłoby to na wyraźniejsze odcięcie od Soila, który w wersji EX, depcze Moonowi po piętach.

Kross Moon 2.0 2016 - jaki rozmiar

Bezpośrednie porównanie potwierdziło: jesteś na granicy? Wybierz dłuższy!


Co się zepsuło / zużyło?

Eksploatację Moona opisałbym krótko: „złe miłego początki”. Zaraz po wyjęciu roweru z kartonu, okazało się że hak przerzutki jest skrzywiony (dzięki, DHL!), a Reverb działa tak, jakby ktoś zamiast oleju wsypał do niego pudełko gwoździ. Na domiar złego, damper zostawiał na tłoku tyle oleju, że można by nim smarować łańcuch.

III Podhalański Zlot Enduro 2016 Kościelisko Zakopane

Moon nie zawsze był traktowany „po bożemu”… oczywiście wyłącznie dla dobra testu – nie róbcie tego w domu! ;) / Fot. Bukol, Stowarzyszenie Rowerowe Podhale

Damper jednak się „dotarł” (najwyraźniej nadmiar smarowania), więc na wyprostowaniu haka (i uzupełnieniu rowerowej apteczki o zapasowy) i serwisie sztycy (i nauczeniu się, że zacisk należy dokręcać z wyczuciem), poważniejsze problemy się skończyły.

Test Kross Moon 2.0 2016 - Reverb zacisk sztycy moment

Z tą śrubką należy obchodzić się bardzo delikatnie.

Test Kross Moon 2.0 2016 - tłok dampera RS Monarch

Moon najbardziej lubi duży sag – ok. 35%.

Te mniej poważne dotyczyły dość delikatnego lakieru i jeszcze delikatniejszych opon. Tyle kapci, ile w tym sezonie, chyba nie miałem przez ostatnie 5 lat…

Trochę też walczyłem z wyjącymi wniebogłosy hamulcami. Ostatecznie, po zużyciu 1,5 kompletu metalików, wróciłem do klocków żywicznych.


Co z tymi śrubami?

Czekałem, czekałem i się nie doczekałem. Zdjęcie pękniętej, albo chociaż zgubionej śruby, ładnie pasowałoby w tym miejscu, ale podczas testu żaden problem z zawieszeniem nie wystąpił. Owszem, na forach można znaleźć sporadyczną skargę na poluzowaną śrubę, ale nie jest to nic, co nie zdarzyłoby się od czasu do czasu również w innych rowerach.

Test Kross Moon 2.0 2016 - pękanie śrub zawieszenia

Poprawione osie przelotowe i tytanowe śruby rozwiązały problemy wieku dziecięcego.

Test Kross Moon 2.0 2016 - wahacz RVS

Więcej o ewolucji zawieszenia RVS pisałem w bikepornie.


Co wymieniłem?

W specyfikacji Moona 2.0 niewiele może zaskoczyć – wyposażenie jest spójne i dokładnie wiesz, czego się po nim spodziewać. Zawieszenie Rock Shoxa, napęd SRAM-a czy koła DT Swissa to sprawdzone komponenty i sprawdziły się też w tym przypadku. Przy okazji trafiając w moje osobiste preferencje – dlatego też zmiany były kosmetyczne:

Tubeless

Taśma na obręczach DT Swiss jest naklejona fabrycznie, a wentyle dostajesz w komplecie z rowerem, więc zalanie opon mlekiem jest pierwszym i najprostszym upgradem, który ogromnie przekłada się na jazdę. Zwłaszcza, że seryjne opony są delikatne i nie oferują wybitnej przyczepności – możliwość bezpiecznego zejścia z ciśnieniem jest na wagę złota.

Przednia opona

Schwalbe Magic Mary Snakeskin Evolution – więcej o tej zmianie w ramce poniżej. Z perspektywy czasu, powinienem był od razu wymienić obie opony na coś mocniejszego, ale jak mówi przysłowie, „mądry Polak po snejku”… Czy jakoś tak.

Test Kross Moon 2.0 2016 - Schwalbe Magic Mary

Agresywna opona na przód – zakup obowiązkowy!

Przednia zębatka

Owalna zębatka HCC Constans 30T, w przepięknym wariancie spiderless (montowana bezpośrednio do ramienia korby), jeszcze bardziej poszerzyła możliwości Moona na podjazdach: zarówno tych długich (przez rozmiar), jak i stromych i technicznych (przez owal). Warto!

Test Kross Moon 2.0 2016 - HCC Constans 30T direct mount

Zębatka HCC obłędnie wygląda, ale też dobrze działa.

Napinacz

Przy zębatce narrow-wide nie jest on niezbędny, a bez niego jest lżej, ciszej i przyjemniej w błocie. Przyznam jednak, że kilka razy spadł mi łańcuch – okazało się, że od nowości jest za długi. Założenie mniejszej zębatki i wywalenie napinacza oczywiście nie poprawiło sytuacji. Skrócenie o parę ogniw załatwiło sprawę, choć założenie górnej prowadnicy już chodziło mi po głowie.

Test Kross Moon 2.0 2016 - napęd

Rower bez napinacza wygląda po prostu lepiej.

Oklejenie taśmą gumową

Moon niestety nie jest fabrycznie wyposażony w osłony najbardziej wrażliwych miejsc, więc na szlaku łatwo zauważyć rowery z lakierem zdartym przez łańcuch do gołego aluminium. Ja u siebie okleiłem wahacz taśmą gumową (3M Mastic Tape), co przy okazji wyciszyło rower. Drugi kawałek powędrował na dolną rurę, w okolice suportu.

Test Kross Moon 2.0 2016 - oklejenie wahacza

Guma chroni lakier, ale też wycisza rower.

Test Kross Moon 2.0 2016 - osłona dolnej rury

To samo tyczy się narażonej na kamienie okolicy suportu.

Prowadzenie przewodu sztycy

Trochę zachodu było z ogarnięciem spaghetti linek i przewodów – zwłaszcza tego prowadzącego do sztycy. W pierwszej serii 2016 nie było jeszcze wejścia do ramy z prawej strony dolnej rury, co wymusiło przewleczenie przewodu z górnej rury… przez główkę ramy. Na szczęście w późniejszych seriach brakujący otwór został dodany (w 2017 jest już standardem).

Test Kross Moon 2.0 2016 - prowadzenie kabla Stealth

Ghetto-prowadzenie w mojej ramie z początku 2016…

Kross Moon 2.0 2016 - otwory sztycy

…i nowa wersja wprowadzona parę miesięcy później.

Naklejki na amortyzator

Customowe pomarańczowe naklejki na Pike’a spowodowały, że z dnia na dzień wskoczyłem na podium zawodów (ekhem jak nikt nie patrzył ekhem). Zupełnie przy okazji, rower dużo lepiej z nimi wygląda!

Test Kross Moon 2.0 2016 - Rock Shox Pike naklejki

Szkoda, że Kross nie zadbał o oryginalne pomarańczowe naklejki…

Test Kross Moon 2.0 2016 - pomarańczowe naklejki Pike

…byłyby trwalsze od „wersji cygańskiej” wycinanej na ploterze.


Test Kross Moon 2.0 2016 - lewa

W takiej konfiguracji masa roweru (z pedałami) w rozmiarze M to 14,3 kg.


Najlepszy upgrade?

Bez dwóch zdań, przednia opona Schwalbe Magic Mary. Kupiłem ją po błotnych (i glebnych) zawodach w Kluszkowcach. Mimo wysokiej ceny, żałuję tylko tego, że z zakupem czekałem tak długo. Agresywny, błotolubny bieżnik i miękka mieszanka (Trailstar) inspirują styl jazdy, do jakiego Moon został stworzony. „Maryśka” pozwala na śmiałe dociążanie przodu i wgryza się we wszystko, co stanie jej na drodze.

Test Kross Moon 2.0 2016 - Schwalbe Magic Mary

Jeśli masz Moona lub planujesz go kupić – bardzo polecam tego typu agresywną oponę na przód.

Test Kross Moon 2.0 2016 - Schwalbe Hans Dampf

Przy okazji pomyśl o czymś mocniejszym na tył – odporność na rozcięcia Hans Dampfa Evolution stanowi poważne wyzwanie dla mleczka uszczelniającego…


Werdykt: czy kupiłbym Moona dla siebie?

Tak! Poważnie się zastanawiałem nad odkupieniem testówki, ale uznałem, że z punktu widzenia bloga, testowanie dwa sezony tego samego roweru jest mało ciekawe (a w każdym razie tak sobie w głowie uzasadniłem potrzebę zakupu nowego roweru). Na myśl o oddaniu „swojego” Moona kurierowi, robiło mi się jednak smutno – jesteśmy razem od nowości i łączy nas tyle dobrych wspomnień!

Test Kross Moon 2.0 2016 - prawa

Test Kross Moon 2.0 2016 - lewa

Test Kross Moon 2.0 2016 - lewa

Pocieszyła mnie moja niezawodna żona… kupując go dla siebie (Moona, nie kuriera)! Objeżdżała też inne świetne rowery, które przewinęły się w tym roku przez bloga, ale jak określiła: „to Moon spowodował, że naprawdę zaczęła mi się podobać jazda na rowerze”.

III Podhalański Zlot Enduro 2016 Kościelisko Zakopane

Można się rozwodzić nad śrubkami, specyfikacjami i kątami, ale ostatecznie trudno o lepszą rekomendację!

Kross Moon 2.0 2016 - porównanie rozmiarów


Bonus: Kross Moon 2.0 2017

Trudno nie zauważyć, że po tegorocznej hibernacji, ceny Krossa idą w 2017 w górę. W przypadku Moona 2.0 udało się uniknąć podwyżki (11 tys. zł), za to trochę oberwała specyfikacja.

To co najważniejsze, pozostało: amortyzacja i sztyca regulowana Rock Shoxa. Największe zmiany to napęd Shimano SLX M7000 i koła na szerokich obręczach WTB ubrane w opony z serii Performance (podobnie jak tegoroczne, do wymiany!). Rama, poza wprowadzeniem kilku drobnych poprawek (które pojawiły się już w późnych seriach modelu 2016), pozostała niezmieniona.

Jeśli więc uda Ci się namierzyć czarno-pomarańczowego Moona 2016 na jakiejś wyprzedaży (możesz poszperać na Ceneo), kupuj śmiało!

Kross Moon 2.0 2017

Bardziej obszerny opis kolekcji Kross 2017 znajdziesz tutaj.


Zobacz też powiązane artykuły (i koniecznie zapisz się do newslettera, żeby nie przegapić kolejnych!):

 

  1. Opona Schwalbe Magic Mar z przodu jest 2.35 czy tak jak z tyłu 2.25?

      1. Dzięki.
        Przy okazji. Bardzo, bardzo fajny blog :)

  2. Gdzie można skołować taką taśmę?

      1. Da się ją potem jakoś usunąć?

  3. Posiadam Krossa Moona 2.0 2016 i jestem bardzo zadowolony z tego zakupy. Jest to mój pierwszy rower typu full. Posiada on rewelacyjne zawieszenie. Moon daje rade również na strach dh oraz w powietrzu na trasach Aline i w bike parkach (twierdzę na własnym przykładzie, ogólnie nie będę się rozpisywać. Ciesze się, że kupiłem model 2016 ze względu na cenę i kolorystykę, gdyż model 2017 posiada gorsze wyposażenie w tej samej cenie (te rzeczy już są opisywane na blogu), prawdą jest ze Kross nie zadbał jak juz było wspomniane o naklejkach na Pika,osłon na rame, minusem jest też słaby lakier. Ogółem jest to świetny rower, który z ręką na sercu mogę polecić.

    1. Dzięki Michał za rzeczową opinię. Fajnie by było, jakby więcej użytkowników Moona się wypowiedziało!

    2. Potwierdzam opinię Michała. Dla mnie też to pierwszy typowo górski rower i mogę polecić. Testowałem w ciężkich warunkach przez dwa tygodnie zaliczając przede wszystkim trasy zjazdowe i nie zawiodłem się!

    3. Również potwierdzam
      Moon 2.0 z 2016 to chyba najlepiej skomponowany rower w tym przedziale cenowym (wliczając rabat u dystrybutora)

      Mógłbyś dodatkowo dokładniej opisać tę zębatkę hcc? Mam na myśli konkretny model. Też się zastanawiam nad owalem

  4. Jaki rower idzie na tapetę w 2017? :)

    1. Jako główny: http://www.1enduro.pl/bikeporn-whyte-g-160-rs-2017/
      Ale pojawi się też kilka innych ciekawych :)

  5. Krótko przejechałem się na tym rowerze, ale zawiecha jest super!

  6. „robi naprawdę dobrą robotę” – dajcie już spokój z tą idiotyczną kalką z angielskiego.

  7. A co z Kross Moon 3.0 2016??

      1. Bałem się takiej odpowiedzi, i o to jest. Ogólnie pytam o 3.0 bo wszyscy tylko o 2.0, warto brać pod uwagę tego 3.0?

        1. Jakie pytanie, taka odpowiedź :P

          Jeśli zależy Ci na wyższej klasy osprzęcie, zawieszeniu Foxa i trochę niższej masie – warto się nim zainteresować. Ale pod względem stosunku ceny do wyposażenia, 2.0 jest optymalnym wyborem.

  8. Hej! Jestem posiadaczem Moon’a już jeden sezon, są plusy i minusy, ale wniosek jeden – super rower! Co prawda nie zrobiłem na nim dużo km, bo gdzieś około 600, ale były i wycieczki i kilka razy góry. Bardzo dobrze się nim podjeżdża, a w bikeparkach mega daje radę na każdej przeszkodzie – ogarnia wszystko! Z minusów muszę jednak wymienić problem z zawieszeniem, gdyż przez jeden sezon (zaznaczam, że nie jeździłem na nim dużo) dwa razy poleciał na gwarancje, bo z łożysk zrobiły się kwadraty. Zakładam, że po prostu miałem jakiś wadliwy egzemplarz. Za pierwszym razem wymienili łożyska, za drugim łożyska i wahacz. Ogólnie to dobry kontakt z Kross’em, zero problemów, szybko to ogarniają :D zobaczymy czy problem nie będzie się powtarzał (mam nadzieję, że to koniec :D). Przy 180cm wybrałem L-kę i to był świetny wybór. Sprzęt super, RS jak zawsze na propsie, heble mocne, opony… dramat. Dobrze się na nich podjeżdża, ale straty w dętkach ogromne! Jeszcze jednym minusem jest cena kasety:D (przy ewentualnej wymianie).

    Ocena: jestem zadowolony z rowerku, bo daje dużo zabawy, a to jest najważniejsze!!!

  9. Zainteresowałem się Moonem v2 właśnie po twoim artykule, a po przetestowaniu oraz porównaniu w praktyce z Strive w Bielsku Białej już następnego dnia złożyłem zamówienie.
    Zdążyłem go już przetargać przez większość Dolnośląskich i Czeskich bikeparków, a nawet przez Saalbach i… wszędzie się świetnie sprawdził. Geometria po przesiadce z trailowego Nerve daje olbrzymią pewność siebie i stabilność (zwłaszcza w locie) co bardzo zachęca do latania. Do tego zawieszenie które wybacza bardzo wiele jeszcze bardziej zwiększa pewność i ochotę do przesuwania granicy komfortu. Zdecydowanie polecam, i to nie tylko ze względu na cenę.

    Z moich uwag:
    – opony do wyrzucenia – 5 gum w 3 dni potrafią zepsuć nawet wypad do Saabach.
    – guma (a właściwie stara dętka) na wahaczu bardzo wskazane. Nawet z napinaczem po tygodniu były ślady po łańcuchu
    – wymiana przedniej zębatki na mniejszą zdecydowanie poprawia podjazdy (zwłaszcza dla kogoś przechodzącego z napędu 3x i preferującego wyciągi tarpany ;)
    – manetka reverba na lewą stronę
    – przydała by się porządna osłona dolnej rury (najlepiej taka chowająca również przewody)

    Ciekawostka: śrubki mocujące zaślepkę przedniej przerzutki idealnie pasują do przykręcenia bloków SPD jakby ktoś zgubił na wyjeździe :P

  10. W Strive miałeś Sram Guide R, w Moonie RS, teraz znowu Whyte z R.
    Jest duża różnica na korzyść RS?

    1. Tak. Jak przesiadałem się R>RS, to tak tego nie poczułem, ale powrót RS>R jest bolesny :(

  11. Co do Yeti to jak to jest z tą geometrią progresywną że Richie Rude (180cm) wygrywa EWS na M z mostkiem 60mm??

    1. Tak, że specyficzne preferencje prosów nie zawsze łatwo zrozumieć ;)

  12. Będzie test NS Snabb T2?

  13. Super ,dzięki.

  14. 11tysięcy za to? Sorry ale w tej cenie mamy YT capre al comp…
    https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/542/sCategory/92

    1. Trochę naginasz rzeczywistość, porównując cenę promocyjną z katalogową i zapominając o kosztach wysyłki YT.

      Katalogowo:
      Moon: 11000
      Capra: 12760
      => 1760 zł różnicy

      W promocjach:
      Moon: 8470 (link na końcu testu)
      Capra: 11430
      => prawie 3000 zł różnicy

      Różnice w osprzęcie wpływające na cenę: kokpit Race Face w YT, ew. Lyrik. Cała reszta jest porównywalna lub identyczna.

      A cały czas jeszcze nie wspomniałem, że Kross jest marką sprzedawaną w klasycznej dystrybucji, więc porównywanie cen jest trochę bez sensu ;)

      Wolisz Caprę? Spoko, to super rower. Ale jak widać nie jest to jakiś turbo-deal i jedyny słuszny wybór ;)

  15. ja mam kross monn v1 i urwała mi się śruba od rvs i gdzie kupić takie śruby

    1. Pisz bezpośrednio do Krossa.

  16. Od jakiegoś czasu planuję zakup enduraka w miarę uniwersalnego .No to mam zagwózdkę , ów Kross , czy Snabb E2 , jeśli ten pierwszy , to przy moich 188 cm , L -ka wychodzi ?

      1. Michał,jeździłeś może na snabb e2? Możesz to porównać z miodem?

        1. Niestety nie jeździłem, ale podobno faktycznie jest miodny ;)

    1. Karol Chytrzyński

      ja niedawno kupowałem moona z1 (identyczna geometria co 2.0) to sprzedawca mi powiedział że rozmiarówka krossa jest mała i raczej nie sprzedają ich osobom powyżej 190cm wzrostu..
      dla mnie jest to pierwszy rower enduro więc nie mam porównania ale jak wsiadłem na L to wydawał mi się mały, a XL odpowiedni.
      Mam 181cm wzrostu z tym że długie nogi (89cm), i bardzo długie ręce (195-200cm rozpiętości… jak małpa).
      Jestem zachwycony rowerem, choć czasem się zastanawiam czy nie jest odrobinę za duży ale w planach mam krótszy mostek (obecny ma 60mm) i myślę że wtedy będzie super.
      Jak myślicie przesadziłem z tym XL?? :)

      1. Wrzucaj mostek 40-50 mm i będzie ideolo :) W przypadku Moona, o ile da się Reverba wsunąć wystarczająco głęboko, jest dobrze.

        1. Karol Chytrzyński

          http://fcdn.mtbr.com/attachments/giant/1039649d1451762758-reverb-reign-uploadfromtaptalk1451762758002.jpg
          Od zacisku sztycy do prętów siodełka (wymiar h1) mam ok 220mm przy ustawieniu „do jazdy”.
          zostawiając 20mm milimetrów zapasu na cieńsze podeszwy i niższe pedały mógłbym się pokusić o sztycę 150mm od gianta

  17. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10208171986157341&set=pcb.10208171987557376&type=3&theater
    questa e’ la mia moon z2 la sospensione RVS perfetta e’fantastica…

  18. Michał,

    Co sądzisz o rowerze cube fritzz 180HPa race i w ogóle samej marce?
    specyfikacja jak dla mnie bomba za 2,200EUR w wyprzedaży?

    1. Najlepiej, jakbyś dał link do konkretnego roweru, żeby nie było wątpliwości o jaki np. rocznik chodzi.

        1. Bardzo fajny rower do hardcore’owego enduro – jeśli jeździsz najtrudniejsze trasy i bikeparki, to się sprawdzi bardzo dobrze. Tylko uważaj na rozmiarówkę Nowe Cube’y mają krótkie podsiodłówki, które nijak się mają do nazw „calowych” – trzeba patrzeć na reach i ew. sprawdzić, czy podsiodłówka nie będzie za krótka (dotyczy wysokich).

          1. dzięki-właśnie na rozmiarówce się doktoryzowałem…

  19. Jaki kask full face masz na zdjęciach? To może ta bell super 2r?

  20. Jeżdżę cały rok ale nie w głowie mi jakieś specjalne zabiegi – jak nie chce jechać to sprawdzam czemu, a ostatnio moim poważniejszym „zadbaniem” było kupienie lampki bo tamta padła i jeździłam bez :)

  21. Czy śruby tytanowe miałeś w standardzie? Mam 2.0 2016 i są zwykłe.

  22. Moon 2.0 2016 – 2017 : trzeba też dodać iż w modelu 2017 poprawiono śruby zawieszenia – część tytan, oraz wchodzi zmodernizowany Reverb w którym poprawiono luzy boczne – co zweryfikuje czas. I Ja :)

  23. Lepszy od Canyona Strive??? Mam w tym roku rozkmine miedzy Moonem a Strivem :-)

    1. Jeśli chodzi o charakter na szlaku, to są to podobne rowery (niby enduro, a jednak zabawowe).

      Za Canyonem przemawia zdecydowanie wyższa jakość wykonania, niższa masa i bardziej uniwersalny charakter (przez Shapeshiftera).

      Z kolei za Moonem – prostota, możliwość kupienia na miejscu, no i przede wszystkim… potężna różnica w cenie: model 2016 kupisz za ~9400 zł, a w Canyonie żeby mieć Pike’a i Reverba, musisz wydać 5000 zł więcej na model 5.0 Race. Zresztą nawet podstawowy 4.0 Race to 12500 zł.

  24. Jestem przed wyborem pierwszego fulla i takie pytanie: czy kross moon 1.0 2017 będzie dobrym wyborem, czy jednak dołożyć te 1500 i poszukać moona 2.0 2016? Czy jako początkujący zauważę różnicę?

    1. Zauważysz – ale chyba trudno już będzie kupić 2.0 2016… Choć oczywiście zależy od rozmiaru.

Dodaj komentarz do tekstu Test długodystansowy: Kross Moon 2.0 2016

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top