Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Dartmoor Primal Pro 27.5+ 2017

Po targach w Kielcach, kiedy zostały opublikowane specyfikacje i ceny rowerów na sezon 2017, drastycznie wzrosła ilość osób, u których dylemat „czy warto kupić Dartmoora?” przekształcił się w: „Primal czy Hornet?”. Więc chyba nie muszę Cię przekonywać do obejrzenia, jak na żywo prezentuje się jeden z najciekawszych modeli: Dartmoor Primal Pro 27.5+?

Na wypadek, jakbym jednak musiał: w bikepornie znajdziesz ukryty mini-konkurs! Konkurs rozwiązany :)


Wpis powstał dzięki współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Na początku muszę Ci się zwierzyć: nigdy nie byłem wielkim fanem Dartmoora. Jak może zauważyłeś, oceniając rower, w pierwszej kolejności zwracam uwagę na geometrię. Ta w Primalu zawsze wydawała mi się bardzo… przypadkowa. Bo „konserwatywna” to zbyt łagodne określenie.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
W nowych ramach na sezon 2016 geometria przeszła jednak drastyczną aktualizację – i może jakiś wpływ miał na to mój artykuł ;) Problem w tym, że kompletne rowery ciągle bazowały na starszych ramach, co zmieniło się dopiero w katalogu na sezon 2017.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Prezentowany tu Dartmoor Primal Pro 27.5+ jest najciekawszym – obok Horneta – sztywniakiem z gruntowanie przebudowanej oferty. Już w relacji z Kielc sugerowałem, że będzie on częstym widokiem na szlakach! Już pokazuję dlaczego.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Po pierwsze, spójna, wręcz „systemowa” specyfikacja. W większości składa się z własnych produktów Dartmoora, co w tym przypadku nie powinno być wadą – projektowanie i sprzedaż komponentów jest dla tego producenta bardzo ważną działką, więc są to przemyślane i dopracowane części.
Dartmoor Primal Plus Pro - siodło Trail Racing
…może poza jednym irytującym aspektem: ilością napisów „RIDE YOUR WAY”. Tak, to fajne hasło i idealnie sprawdza się jako motywator na topcapie czy górnej rurze, ale tutaj znajdziesz je na KAŻDEJ części wyprodukowanej przez Dartmoora.
Dartmoor Primal Plus Pro - topcap Ride Your Way
Co powiecie na mały konkurs? Kto pierwszy zgadnie (bo policzyć niełatwo!), ile razy hasło „RIDE YOUR WAY” pojawia się na tym rowerze, wygrywa ode mnie wspomniany topcap w wybranym kolorze i pakiet naklejek 1Enduro :) Serio! Piszcie w komentarzach. Konkurs rozwiązany!
Dartmoor Primal Plus Pro - Reel przednia piasta Boost 110
Podpowiedź: hasło znajdziesz nawet na piastach. To Dartmoor Reel, w standardzie Boost z przodu i z tyłu.
Dartmoor Primal Plus Pro - Reel tylna piasta Boost 148
Tylna jest wyposażona w 3 zapadki zapewniające 34 punkty zazębienia, co powinno wystarczyć do sprawnego pokonywania technicznych podjazdów – do czego plusowe koła bardzo prowokują.
Dartmoor Primal Plus Pro - obręcze Aircraft Pro
Obręcze Dartmoor Aircraft Pro, w obowiązkowym kolorze Red Devil. Idealnie zgrywają się z ramą i… topcapem. Dzięki nim, rower robi na żywo diabelnie dobre wrażenie.
Dartmoor Primal Plus Pro - Aircraft Pro 27.5+
Ponieważ o gustach się dyskutuje, dodam że początkowo wolałbym czarne, ale im dłużej na Primala patrzę, tym bardziej metalicznie krwista kombinacja do mnie przemawia.
Dartmoor Primal Plus Pro - Aircraft Pro 27,5+
Potężne obręcze mają wewnątrz 45 mm szerokości i zapewniają stabilne podparcie 3-calowym oponom.
Dartmoor Primal Plus Pro - Schwalbe Nobby Nic 3.0
W temacie opon product manager zaszalał, ale nie do końca.
Dartmoor Primal Plus Pro - Schwalbe Nobby Nic 3.0
Z jednej strony, Schwalbe Nobby Nic w rozmiarze 3.0″ to bezkompromisowy kawał opony proszący się o najgorszy teren.
Dartmoor Primal Plus Pro - Schwalbe Nobby Nic Performance
Z drugiej: wersja Performance, posługując się eufemizmem, budzi obawy. Zobaczymy, jak spisze się w trudnych zimowych warunkach. Żeby zakończyć pozytywną nutą, wspomnę że na oponach nie znajdziesz napisu „RIDE YOUR WAY”!
Dartmoor Primal Plus Pro - mostek Trail 50 mm
Znajdziesz go za to na subtelnym mostku Dartmoor Trail. Na pierwszy rzut oka wydaje się długi, ale tak naprawdę ma prawidłowe 50 mm. Średnica mocowania to klasyka: 31,8 mm.
Dartmoor Primal Plus Pro - kierownica Tornado 750 mm
Do ścieżkowego mostka (i jakby na to nie patrzeć, roweru) kiepsko pasuje kierownica Dartmoor Tornado. Co prawda szerokość to optymalne 750 mm, ale wysoki wznios w połączeniu z dużym kołem i długą główką ramy (115 mm we wszystkich rozmiarach) powoduje, że niskie osoby będą narzekały na zbyt wyprostowaną pozycję i trudne dociążanie przedniego koła. Wymiana na bardziej płaski model będzie jednym z lepszych upgrade’ów.
Dartmoor Primal Plus Pro - chwyty Maze
Chwyty Dartmoor Maze to gratka dla widzów serialu „Westworld” (polecam!), ale mam co do nich mieszane uczucia. W przeciwieństwie do większości chwytów „na śrubkę”, nie mają one pod gumą twardej, plastikowej tulei. Nie mogę się zdecydować, czy dzięki temu łączą w sobie zalety gripów przykręcanych i wsuwanych, czy… ich wady. Wewnętrzna, gumowa część w mokrych warunkach obraca się i trudno jest zdjąć chwyty z kierownicy. Z drugiej strony: dzięki obejmie nie przesuwają się na boki, a przez brak plastikowej wkładki są bardzo wygodne.
Dartmoor Primal Plus Pro - siodło Trail Racing
Nie zdecydowałem też, co myślę o śliskości siodła – wspominał o niej jeden z czytelników na Facebooku i faktycznie, Dartmoora Trail Racing lepiej mocno trzymać pośladkami.
Dartmoor Primal Plus Pro - siodełko Trail Racing
…a tak naprawdę, nie jest to aż takim problemem.
Dartmoor Primal Plus Pro - KS e-TEN R Integra 125 mm
Zwłaszcza kiedy opuścisz siodło dzięki sztycy regulowanej. Sterowany manetką myk-myk Kind Shock eTEN Integra o skoku 125 mm to prawdziwy rarytas w rowerach z tego przedziału cenowego!
Dartmoor Primal Plus Pro - Kind Shock eTEN R Integra
Starszy model eTEN-a testowałem na blogu. Ten w Primalu nie tylko ma większy skok (dlaczego nie nazywa się eTWELVEANDAHALF?), ale też można go ustawić tak, żeby szybciej wracał – nie jest „zmulony”, mimo panujących obecnie temperatur. To jedna z lepszych budżetowych sztyc na rynku.
Dartmoor Primal Plus Pro - haki Boost
Za zatrzymywanie odpowiada nowy (a jakby znajomy) model SRAM Level, czyli ostatni gwóźdź do trumny z tabliczką „Avid”.
Dartmoor Primal Plus Pro - SRAM Level klamka
W Primalu Pro zamontowano podstawowy model z regulacją odległości klamki kluczem imbusowym. Gniazdo jest położone pod takim kątem, że musisz w tym celu… zdjąć gripy, co jak już wspomniałem, nie jest takie łatwe. Ściągnięcie klamki też nie, ze względu na retro-kwadratową-obejmę na jedną śrubę.
Dartmoor Primal Plus Pro - SRAM Level zacisk 180 mm
Na obu końcach postawiono na tarcze SRAM Centerline 180 mm – dobry wybór, biorąc pod uwagę możliwości tego roweru.
Dartmoor Primal Plus Pro - napęd SRAM NX 1x11
Bardzo spójny jest też napęd – kompletna grupa SRAM NX, czyli nowy na ten sezon najtańszy wariant 11-rzędowy.
Dartmoor Primal Plus Pro - przerzutka SRAM NX 1x11
Od droższych grup SRAM-a, NX różni się kasetą o nieco węższym zakresie 11-42T, montowaną na klasycznym bębenku. Koszt wymiany nie przyprawi Cię o zawał serca, zwłaszcza że w razie czego kompatybilne są też modele Shimano (np. XT o zakresie 11-46T).
Dartmoor Primal Plus Pro - kaseta SRAM NX PG-1130
Z kolei w stosunku do napędów 1×10 z „poszerzoną” kasetą, SRAM NX oferuje bardziej równomierne i ciasne zestopniowanie i zdecydowanie wyższą kulturę zmiany biegów. Manetka działa lekko, a łańcuch bez zająknięć wędruje po całym zakresie kasety. Szczerze mówiąc, przy nowym napędzie jedyną oczywistą różnicą w stosunku do droższego GX-a jest masa.
Dartmoor Primal Plus Pro - korba SRAM NX ISIS
Archaiczna korba zamontowana w rowerze testowym różni się od tej, która trafi do egzemplarzy sklepowych. Również będzie to SRAM NX, ale w wersji ze zintegrowaną osią, zębatką direct-mount i zewnętrznymi miskami suportu. A już myślałem, że będzie się do czego przyczepić…
Dartmoor Primal Plus Pro - Rock Shox Revelation RL 130 mm
Ze stajni SRAM-a pochodzi też amortyzator: Rock Shox Revelation RL o skoku 140 mm.
Dartmoor Primal Plus Pro - Rock Shox Revelation RL Boost
Pełnoprawny model z tłumikiem Motrion Control DNA i osią Boost to prawdziwa wisienka na torcie w specyfikacji Primala Pro.
Dartmoor Primal Plus Pro - RS Revelation RL 130 mm Boost
Jeszcze w zeszłym roku, kupując „plusa” za mniej niż 7000 zł, o jakimkolwiek Rock Shoksie mogłeś tylko pomarzyć.
Dartmoor Primal Plus Pro - pedały platformowe Stream OEM
Ciekawostka historyczna: to pierwszy raz, kiedy w bikepornie występują… pedały. Większość producentów nie daje ich w ogóle, ewentualnie wrzuca do kartonu jakieś plastiki za ćwierć dolara, „żeby było”. Z Primalem dostajesz zdatne do jazdy aluminiowe platformy (Dartmoor Stream OEM). Nie mają co prawda wkręcanych pinów, ale jeździłem na nich w naprawdę śliskich zimowych warunkach i trzymanie było wystarczające.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Jeśli zastanawiasz się, skąd na nowych platformach te otarcia, to wynikają one z dominującej cechy geometrii nowego Primala: niskiego suportu. BARDZO niskiego! Konkretnie 305 mm, i to na 3-calowych oponach! To wartość typowa dla najbardziej progresywnych hardtaili, jak Last Fastforward czy Whyte 905. Pierwsze wrażenia są rewelacyjne, żałuję jedynie że obniżenie suportu nie pociągnęło za sobą skrócenia główki ramy – te dwa wymiary powinny iść ze sobą w parze.
Dartmoor Primal Plus Pro - kokpit
Pozostałe wymiary nie są już tak radykalne, ale trudno się do nich przyczepić. W stosunku do poprzedniej generacji, najbardziej urosła długość przodu – reach w rozmiarze M to teraz 425 mm, co jeszcze 2 lata temu uchodziło za wartość „progresywną”, a dziś na szczęście jest już standardem.
Dartmoor Primal Plus Pro - główka ramy
Główka ramy to również standardowe 67 stopni – szkoda, że bardziej płaską wartość zarezerwowano dla Horneta, ale to i tak progres w stosunku do innych rowerów na dużym kole, chociażby poprzedniej generacji Primala 29.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ chainstay
Pięknie obniżony chainstay ma 430 mm długości, więc jak na ramę pod duże koła – jest krótko! Jak pokazuje NS Djambo, da się krócej, ale nie jestem przekonany, czy jest to dobry pomysł z punktu widzenia stabilności i wyważenia roweru. Cięcie chainstaya zawsze też odbywa się kosztem miejsca na oponę, a to w Dartmoorze zawsze było… często dyskutowanym tematem, delikatnie rzecz ujmując.
Dartmoor Primal Plus Pro - miejsce na oponę
W nowej ramie miejsca na 3-calowego Nobby Nica nie brakuje zarówno u góry…
Dartmoor Primal Plus Pro - maksymalny rozmiar opony
…jak i na dole. Również koło 29″ wpasujesz tu bez problemu.
Dartmoor Primal Plus Pro - maksymalna zębatka prześwit
Trochę gorzej jest z zębatką – do „plusa” raczej nie będziesz chciał założyć nic większego, niż fabryczne 30T. Ale gdybyś z jakiegoś powodu jednak chciał, koniecznie wybierz zębatkę z linią łańcucha 52 mm (Boost).
Dartmoor Primal Plus Pro - haki koła Boost
Problematyczna jest też tylna oś – brak szybkozamykacza daje minimalistyczny wygląd i jest OK w czasach opon bezdętkowych. Ale kiedy już coś się przydarzy, lepiej miej w plecaku imbusa 8 mm – bez niego nic nie zdziałasz. Oś jest jednak w standardzie Maxle, więc jeśli często zdejmujesz koło np. do auta, możesz wymienić ją na wariant z wajchą.
Dartmoor Primal Plus Pro - miejsce na bidon mocowanie bidonu
Bez problemu zamontujesz za to koszyk na bidon.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Dartmoor Primal Pro 27.5+ waży 14,9 kg (z pedałami i dętkami, na których sporo można urwać) i kosztuje 5199 zł (+ bon na stówę od Velo). Co prawdę mówiąc… urywa dupę. Same koła luzem kosztują 1200 zł! Zainspirowało mnie to do zrobienia kalkulacji, ile kosztowałoby samodzielne złożenie identycznego roweru. Wynik już niedługo zaprezentuję na blogu.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Sam fakt, że Dartmoor przeczy trendowi na coraz droższe rowery, zasługuje na uznanie. Ale pieniądze to nie wszystko (choć „wszystko bez pieniędzy to ch…”). Mnie dużo bardziej urzekło to, że nowe sztywniaki bardzo mocno poszły do przodu z geometrią, która do tej pory nie była ich mocną stroną.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Poza tym, na każdym kroku widać, że producent nie chce być tylko marką budżetową. Systemowe podejście do wyposażenia i ilość spójnych, dopracowanych detali zawstydzi niejeden dwukrotnie droższy rower.
Dartmoor Primal Pro 27.5+ Plus Red Devil
Na dziś to tyle przemyśleń. Czas przejść do testowania – wyniki opublikuję za kilka tygodni. Jeśli nie chcesz przegapić pełnego testu, zapisz się do newslettera! Możesz też skorzystać z nowego ficzeru na blogu – powiadomień w przeglądarce (ikona dzwona w lewym dolnym rogu). Aha, i pamiętaj o konkursie (pojawiło się już dużo odpowiedzi, ale dalej nikt nie zgadł)! ;)

Rozwiązanie konkursu: nikt nie zgadł ;)

A tak serio: czekałem, aż ktoś palnie 38, bo tyle napisów „RIDE YOUR WAY” jest razem z… opaskami na obręczach :) Ale to by było zbyt podchwytliwe, dlatego nagrodę otrzymuje Szparek – nie dość, że podał on właściwą liczbę widocznych napisów (12), to jeszcze był to pierwszy komentarz pod tym artykułem. Gratulacje! :)


Zobacz też: Dartmoor Primal Pro 27.5+ na stronie dystrybutora (m.in. pełna specyfikacja, geometria i dostępność).


Podobne wpisy:

 

107
Dodaj komentarz

avatar
66 Comment threads
41 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
60 Comment authors
KarolMichał SmolanakupsonJurekDarek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
szparek
Gość
szparek

Piękna bestia, a hasło RIDE YOUR WAY pojawia się 12 razy :)

Mateusz Karmowski
Gość
Mateusz Karmowski

13 razy ;)

Endonoob
Gość
Endonoob

666 razy!

Maciej Dudek
Gość
Maciej Dudek

Myślę, że napisów będzie 12. Masz w planach testować w tym roku nowe sztywniaki od Ns-a?

Michup
Gość
Michup

Cholera, ładny ten bajk. Jaki to rozmiar ?

Waham sie czy L ka i tak nie będzie przymała przy wzroście 188…

Błażej
Gość
Błażej

Oszałamiający kawałek metalu, ja stawiam na 8 po szybkich oględzinach.

Błażej
Gość
Błażej

XD nie wiem kto wymyślił aby dać na wszystko motto ale jeszcze 2 na gripach

Radek
Gość
Radek

11 razy, bo na obu pedałach i mostku nie mogę się dopatrzeć, a na osłonce na łańcuch nie widać, ale chyba też jest.

Radek
Gość
Radek

2 obręcze, rama, 2 piasty, 2 chwyty, kapsel a-head, siodło, osłonka na łańcuch no i kiera

Radek
Gość
Radek

i przyjąłem 1 napis na element

Mateusz Salamon
Gość
Mateusz Salamon

imo koło 9 2x na ramie 2x na barendach 2x na piastach,kiera,siodło,top cap po 1

Bejker
Gość
Bejker

10 razy

karel
Gość
karel

#rideyourway powinno pojawić się w tym rowerze 14 razy ;)

Radek
Gość
Radek

Dzizas… Przy bike’u za tą kasę korba z suportem to chyba jakiś żart, myślałem że mam przewidzenia…

przyszły kupiec :P
Gość
przyszły kupiec :P

A mnie się wydaje, że 11. A rowerek miodzio.

filip lucid
Gość
filip lucid

Czy wiecie może kiedy będą dostępne? Podobno niektóre modele mogą być dopiero kolo maja…

Speedy Bandito
Gość
Speedy Bandito

W panelu dystrybutora widzę datę 31.03.2017, czyli może być, że w maju już będą ;)

Eni
Gość
Eni

Ride Your Way szt. 9

Wojtek Walczak
Gość
Wojtek Walczak

to tu też – 17 razy.

Michał.ma
Gość
Michał.ma

Strzelam w 14 napisów!

Eni
Gość
Eni

Poprawka, 11 napisów

Połomski Krzysztof
Gość
Połomski Krzysztof

7 razy siodelko dwa razy piasta topcap mostek i 2x rama

Paweł Marek
Gość
Paweł Marek

8 razy:)

Radek
Gość
Radek

15 razy
licząc WSZYSTKIE części Dartmoor’a:
rama x2
piasty x2
obręcze x2
osłona łańcucha x1
siodełko x1
mostek x1
kapsel x1
kiera x1
chwyty x2
pedały x2
co nam daje w sumie 15sz

Michał
Gość
Michał

12 napisów wg mnie

Mariusz W
Gość
Mariusz W

Ja za to naliczyłem 2 naklejki 1Enduro ;)

Damian Ejsmont
Gość
Damian Ejsmont

Ja stawiam że naklejek jest 10szt :-)

Marek
Gość
Marek

16 klejek!

ludojad
Gość
ludojad

9 razy

Marek Adamski
Gość
Marek Adamski

Trochę obok tematu, ale nie całkiem ;):

Horneta 2017 Dartmoor posadził na gumach Maxxis Minion DHF+ w rozmiarze 27.5×2.8!!! poszli grubo i… szeroko :, kawał solidnego gumska z porządnym bieżnikiem

Krystian Kubica
Gość
Krystian Kubica

Strzelam na jakieś 18 napisów ride your way :-P

Piotr Kołodziej
Gość
Piotr Kołodziej

15 razy :)
piękna maszyna

Robert Bul
Gość
Robert Bul

Myślę że 17. Rowerek ładnie się prezentuje w tej czerwieni.

wujekeman
Gość
wujekeman

13 razy RYW

cypio
Gość
cypio

Napis pojawia się 9 razy

Daniel Węgierski
Gość
Daniel Węgierski

10 razy

Stary
Gość
Stary

19 razy ! ;)

BJ
Gość
BJ

W zasadzie cała kolekcja Darta szokuje cenami. Nawet Primal 29er prezentuje się względnie sensownie gdyby nie ten … kolor.
Ciekawie wygląda również kolekcja Rometa – JIG za 4700.

Ilia
Gość
Ilia

Stawiam na 14. No chyba, że na pedałach też dali.

Ilia
Gość
Ilia

Poprawiam 16 razy się powtarza.

Kacper
Gość
Kacper

Napisów Ride Your Way jest 10

lukjasin
Gość
lukjasin

Mam pytanie poza konkursem. Pod bikerem wagi ciężkiej (ok. 100kg) ten Primal da radę? Zastanawiam się cały czas nad nim a Hornetem (póki co nr 1 na liście zakupów), który wydaje mi się bardziej pancerny.

TN
Gość
TN

7 razy: 2 x piasty, 2 x rama, 1 x kiera, 1 x siodełko, 1 x kapsel

drwal
Gość
drwal

a ten suport nie za nisko na pokonywanie technicznych sekcji w tym podjazdów do których rower teoretycznie zachęca .. biorąc pod uwagę że opona jeszcze swoje się ugnie ?

Luki
Gość
Luki

Napisów jest 14 na kierownicy są dwa.

Maciej Ziobro
Gość
Maciej Ziobro

Zadałem wiele pytań na fanpagu mam nadzieję, że doczekam się odpowiedzi :P
Czyżby uniwersalny rower na każde warunki?
Ja naliczyłem 13 napisów :)
Wybierasz się 20 maja na Srebrną Michał?
Pozdrawiam
Ziober

Marek
Gość
Marek

A gdzie obiecany test na djambo?

Spare Tube
Gość
Spare Tube

Siema dziewczyny!
Mała podpowiedź: odobiście latam na platformach Dartmoor’a i… NIE MA NA NICH HASŁA PRZEWODNIEGO TEJ MARKI.
Także ten tego… edytujcie swoje posty ;)

Radek
Gość
Radek

13 razy?

misiekm
Gość
misiekm

Rama 2
Mostek 1
Kiera 1
Barendy 2
Siodelko 1
Kola 6 (2×3)
topcap 1
Opaski wew obreczy -po 10(chyba)
Razem 34 napisy

egg
Gość
egg

27

Bartek Małaszek
Gość
Bartek Małaszek

Chyba 14.

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Oj tam, nie narzekaj. Mam szosę Focusa (tak, wiem, gaaayy) i tam na samym tylko widelcu jest 8 napisów „Focus”. Na ramie po 30 przestało mi się chcieć liczyć dalej :)

Mariusz
Gość
Mariusz

Nie wiesz może, czy sama rama, która ma być dostępna osobno, będzie w innym kolorze niż ten błękitno-limonkowy?

Odwiedź mój profil na
Instagram Top