Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Dartmoor Blackbird Pro 2017

Dartmoor nieźle w tym roku namieszał! Najpierw całkiem nowe hardtaile w cenach wymiatających konkurencję, a teraz jeszcze zaprojektowane od zera fulle. W ich przypadku jednak nie tylko cena budzi emocje – dyskusję podgrzewają też doniesienia o braku miejsca na oponę i uprzedzenia związane z prostym, jednozawiasowym zawieszeniem. Na szczęście polski producent przysłał mi rower do testu, dzięki czemu zamiast dyskutować, wskoczyłem na siodełko. Ale najpierw chwyciłem za aparat… Oto Dartmoor Blackbird Pro bez tajemnic!


Wpis powstał w ramach współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Blackbird Pro 2017

Pierwsze, co się rzuca w oczy, to kolor „sea lemon”. Oczywiście wielu śmieje się, że damski. Ciekawe, że kiedy na identycznej kolorystyce był napis Nomad albo Reign, nikt się nie odważył narzekać? ;)

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Dla „samców alfa” jest też wersja tańsza (6999 zł) w kolorze czarno-czarnym. Prezentowany Blackbird Pro kosztuje 9999 zł, co jest mega ceną przy zastosowanym wyposażeniu (o nim za chwilę).

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Można też kupić samą ramę w wybranym kolorze (2399 zł) lub zestaw z damperem Rock Shox Monarch Plus RC3 (3799 zł). To chyba jedyna rama amortyzowana, na bazie której można by się pokusić o samodzielne składanie roweru. Skąd tak niska cena?

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - zawieszenie wahacz

Odpowiada za nią przede wszystkim prosty, jednozawiasowy system zawieszenia, o skoku 160 mm. Zmniejszenie liczby zawiasów bezpośrednio i pośrednio przekłada się na cenę – proces produkcyjny jest mniej wymagający i bardziej odporny na błędy, niż w przypadku czterozawiasowców czy wirtuali.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - wahacz jednozawiasowy

Choć system jest prosty, to sam wahacz już nie tak bardzo: jest pospawany aż z 12 elementów. Dużą wagę przywiązano do sztywności: 17-milimetrowa oś obraca się na trzech dużych łożyskach maszynowych z pełną obsadą kulek (bez koszyka).

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - oś obrotu zawieszenia

Jedną z zalet jednozawiasowców jest odporność na błoto. Łożyska Blackbirda mają uszczelnienia typu „full contact” (LLU) i dodatkowo są schowane za aluminiowymi „klapkami” chroniącymi je np. przy myciu myjką ciśnieniową (kto tego nie robił, niech pierwszy rzuci kamień).

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - punkt obrotu, łożyska

Przy okazji chciałbym się wytłumaczyć z tego paskudnego prowadzenia przewodów – to mój wymysł.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - prowadzenie przewodów

Przewód Reverba można w całości schować wewnątrz ramy (ale nie miałem na to czasu, czytaj: nie chciało mi się), a hamulcowy powinien iść przy rurze podsiodłowej, nad osią obrotu wahacza. Problem w tym, że nie ma tam przelotek. Ich położenie zostanie poprawione dopiero w kolejnej serii produkcyjnej, więc wykorzystałem te, które są.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - łącznik przedłużenie dampera

Ciekawe jest mocowanie dampera – nie jest to ogniwo pośredniczące zmieniające przełożenie, a jedynie „przedłużacz” omijający rurę podsiodłową.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - mocowanie dampera

W tylnym oczku zastosowano tulejkę offsetową umożliwiającą zmianę geometrii z domyślnej super-enduro na opcjonalną bardzo-enduro. Kąty zmieniają się zaledwie o 0,5 stopnia (główka ramy 65,5/66 stopni), ale możliwość podniesienia suportu o 9 mm może okazać się przydatna dla miłośników technicznych podjazdów.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - naklejki

Ze względu na zastosowanie bardzo małych śrubek (w dodatku pod dość niestandardowe klucze: Torx T20 i imbusa 1,5 mm), moje wątpliwości budzi jednak trwałość tego rozwiązania przy dłuższym użytkowaniu w sposób zasugerowany przez projektanta…

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Uphillowcy na pewno docenią ultra-stromy kąt rury podsiodłowej (76,5/77 stopni), który powinien ułatwić dociążanie przodu, mimo dość wysokiej kierownicy.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - kierownica Nitro FR 780 mm

Ta pochodzi od Dartmoora (model Nitro FR) i ma słuszne 780 mm szerokości.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - kierownica Nitro FR

Bardzo podoba mi się subtelne wykończenie, na którego tle…

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - chwyty Maze

…mocnym akcentem są przykręcane gripy Maze w kolorze „jajecznica na boczku i metamfetaminie”. Są grube i miękkie (na całej grubości gumowe), a labirynt dobrze radzi sobie z wodą i błotem.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - mostek Trail 50 mm

Mostek Dartmoor Trail ma 50 mm długości…

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - mostek Trail

…prawidłowo, choć przy tak długiej ramie, można by się pokusić o nieco krótszy.

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Jak długiej ramie? Reach w rozmiarze M ma 435 mm w ustawieniu geometrii „low” – mniej więcej tyle, co np. Giant Reign SX. Super!

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Nie tak super jest długość rury podsiodłowej: 445 mm w M-ce to klasyczna wartość. Akceptowalna, gdyby nie jedna błędna decyzja przy komponowaniu specyfikacji…

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - Rock Shox Reverb 170 mm

W każdym rozmiarze ramy, Reverb ma aż 170 mm skoku, przez co siodło w górnym położeniu jest bardzo wysoko. Szkoda, że przez długą podsiodłówkę, bardzo duża grupa właścicieli Blackbirda będzie musiała wymienić sztycę na krótszą.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - sztyca regulowana Rock Shox Reverb

Przy wzroście poniżej 180 cm, nawet zakup „za małej” ramy może się okazać niewystarczający (i z mojej strony niewskazany). Problem ten nie dotyczy tańszego modelu Blackbirda, w którym sztyca regulowana ma 125 mm skoku.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - prześwit na oponę

A propos problemów, czas wyjaśnić najbardziej kontrowersyjny temat, który przylgnął do Blackbirda: prześwit w wahaczu, czyli ilość miejsca na oponę. Pokazywane na targach prototypy były pod tym względem fatalne.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - miejsce na oponę

Ramy produkcyjne zostały na szczęście poprawione – nie jest wybitnie, ale jest… normalnie.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - maksymalny rozmiar opony

Producent deklaruje, że rama przyjmie opony 2.5″ na kołach o szerokości wewnętrznej 30 mm.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - obręcze Sniper 27,5

Seryjne obręcze Dartmoor Sniper są niestety węższe: 24 mm.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - Maxxis Minion DHF 2.5 WT 3C

Za to opony to pełne 2.5″ WT (czyli większa odmiana przeznaczona do szerokich obręczy) – grubo!

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - opona Maxxis Minion DHF 2.5 WT 3C EXO

Szacun dla Dartmoora za wybór najlepszej wersji Maxxisów Minion DHF: EXO 3C MaxxTerra.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - Maxxis Minion DHF 2.5 WT 3C

Tak dobrych opon nie widziałem jeszcze w żadnym rowerze w zbliżonej cenie. Zazwyczaj jest to pierwszy element, który obrywa przy cięciu kosztów.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - piasta przednia Reel Pro 15 mm

Drugim takim elementem są piasty – w końcu klient patrzy na tylną przerzutkę, a nie na ilość punktów zazębienia bębenka czy uszczelnienia łożysk. Mimo to, Blackbird Pro został wyposażony w najwyższy model piast Dartmoora: Reel Pro.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - piasta tylna Reel Pro 72

Ten sam, który nie bez powodu trafił do mojego customowego projektu Moonshine. Rozmiary są klasyczne: Blackbird nie załapał się na standard Boost. Za to tylna piasta oferuje szybkie sprzęgło (72 punkty zazębienia) i bębenek SRAM XD.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - napęd SRAM NX GX

Pozwoliło to na nietypowy zabieg: wyposażenie napędu SRAM NX (który zwykle występuje z klasycznie montowaną kasetą 11-42T) w kasetę z wyższej grupy GX.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - kaseta SRAM GX 10-42

Jest ona nie tylko lżejsza, ale przede wszystkim oferuje większy zakres przełożeń (10-42T).

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - korba SRAM GX 30T

Z grupy GX pochodzi też korba.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - rozmiar zębatki korby 30T

Zębatka 30T jest dobrana optymalnie do zastosowanej kasety.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - pedały platformowe Stream OEM

Co aktualnie jest rzadkością, w zestawie z rowerem są też pedały. Ciężkie jak skała i bez wkręcanych pinów, ale nieocenione po odebraniu roweru ze sklepu, kiedy natychmiast chcesz pojeździć.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - osłona dolnej rury

Trochę czasu zaoszczędzisz też na oklejaniu ramy, bo dolna rura jest fabrycznie zabezpieczona bardzo grubą folią. Rzadko spotykany dodatek w tej klasie rowerów.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - siodło Trail Race

Oko cieszy też zgrane kolorystycznie Siodło Dartmoor Trail Racing. Sprawdziłem je już w Primalu i wiem, że inne narządy już takie ucieszone nie będą…

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - amortyzator Rock Shox Pike RCT3

Ale siodło to indywidualny element, który łatwo wymienić. Co innego amortyzacja, która jest zdecydowanie najmocniejszą stroną Blackbirda Pro.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - RS Pike RCT3

Kto mi pokaże inny rower za <10 tys. zł, z topowym Rock Shoxem Pike RCT3?

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - RS Pike RCT3 160 mm

Zgaduję, że product managerowi udało się wyszarpać hurtowe zapasy w dobrej cenie, ze względu na odchodzącą do lamusa oś 100×15 mm (nie-Boost). Nie zmienia to faktu, że nadal jest to świetny widelec z najwyższej półki.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - RS Monarch Plus RC3

Podobna historia jest z tyłu roweru: Rock Shox Monarch Plus w klasycznym (nie metrycznym) rozmiarze, ale za to w najlepszej odmianie RC3 DebonAir.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - Rock Shox Monarch Plus RC3

3-stopniowa platforma może się przydać na podjazdach, jeśli wierzyć mitom o pompowaniu jednozawiasowców.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - hamulec SRAM DB5 180 mm

Z zapasów magazynowych prawdopodobnie pochodzą też hamulce SRAM DB5, obecnie zastąpione w ofercie przez serię Level.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - hamulec SRAM DB5

Dwutłoczkowe zaciski łapią tarcze o średnicy 180 mm. Szkoda, że z przodu nie zdecydowano się na większą, bo de-be-piątki raczej nie należą do ekstraklasy siły hamowania.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - manetka RS Reverb nad kierownicą

Ich zaletą jest za to obejma Matchmaker, kompatybilna z manetką Reverba. Tylko czemu znalazła się ona nad, zamiast pod kierownicą?

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Wymienione wcześniej oszczędności składają się na obraz roweru, w którym zrezygnowano z podnoszących cenę smaczków, innowacji i nowych standardów. Zamiast tego, Dartmoor postawił na prostotę, dobrą geometrię i wyposażenie z górnej półki tam, gdzie najbardziej się to liczy (amortyzacja, sztyca, opony).

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Nie każdemu takie podejście przypadnie do gustu, ale trzeba przyznać, że Dartmoor miał pomysł na ten rower i konsekwentnie go zrealizował.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - rama

Ja tylko żałuję, że ta prostota ramy i mocna specyfikacja nie przełożyły się na niższą masę roweru – po założeniu lżejszych pedałów i zalaniu opon mlekiem, wynosi ona równe 15 kg. W rowerze za 9999 zł jest to do zaakceptowania, choć przy takim wyposażeniu, miałem nadzieję na lepszy wynik.

Dartmoor Blackbird Pro 2017

Ale liczby liczbami, a ostatecznie i tak zadecydują wrażenia z jazdy.

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - główka ramy

Te pierwsze są bardzo pozytywne – na Blackbirdzie startowałem w zawodach Enduro MTB Series w Szklarskiej Porębie, gdzie rower sprawdził się bez zarzutu (nawet wynik zrobiłem ciut lepszy, niż zwykle ;)).

Dartmoor Blackbird Pro 2017 - Ride Your Way górna rura

Pełne wrażenia z jazdy możesz przeczytać w podsumowaniu testu! Polecam też rzucić okiem na stronę producenta.


Zobacz też:

 

39
Dodaj komentarz

avatar
18 Comment threads
21 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
23 Comment authors
KramerWojtekGrzegorz ZdanowiczPiotr MaślankaMichał Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adam
Gość
Adam

Ekstra miejsce na bidon jak na rower enduro przystalo;)

Dawid
Gość
Dawid

To samo pomyślałem, dla mnie to samo dykwalifikuje traile i enduraki krossa. Jak dobre cena/jakość by to rozwiązanie nie było, to miejsce na bidon musi być, bo się nie lubię objuczać, zestaw pierwszej potrzeby się mieści do kieszonek koszulki rowerowej i ew w jakiejś mini podsiodłowej torbie, albo przeczepione taśmą izolacyjną do sztycy/ramy. Woda musi być. Można kombinować z własnymi obejmami etc, ale no właśnie to jest kombinowanie.

U-reck
Gość
U-reck

Oczywiście, że powinno być miejsce na bidon, które może też posłużyć do mocowania innych rzeczy, ale z drugiej strony bez plecaka to sobie można na szosce pojeździć albo dookoła komina, a użytkowanie bukłaka jest o lata świetlne wygodniejsze niż najbardziej wypasionej buteleczki wieszanej na ramie…

Krzysiek
Gość
Krzysiek

„W każdym rozmiarze ramy, Reverb ma aż 170 mm skoku, przez co siodło w górnym położeniu jest bardzo wysoko. Szkoda, że przez długą podsiodłówkę, bardzo duża grupa właścicieli Blackbirda będzie musiała wymienić sztycę na krótszą.”

Czyli, że nie można zostawić/ustawić Reverba w np. połowie? czy rozchodzi się o max zniżenie siodła?

Marcin
Gość
Marcin

Ładny sprzęt, mógłby mniej ważyć… no cóż za tą cenę do przeżycia… ale z tym reverbem to totalna porażka :-) Podobnie się ma z innym osprzętem… rower złożony z oszczędności na częściach z wyprzedaży niż przemyślany w szczegółach. Za nowego Gianta Reina 2016 zapłaciłem 11000 zł na osprzęcie lepszym (grupa xt), tarcza przód 203 mm i dopasowanym do wzrostu reverbem.

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Brzydal.

koper
Gość
koper

Bardzo się cieszę, że kolejna polska marka wypuściła produkt, którego nie powstydzi się na innych rynkach. Brawo Dartmoor za osprzęt, brawo Jan za projekt !

P.S.: jeszcze bardziej cieszy mnie fakt, że poprawili miejsce na oponę, bo aż mnie ciary przeszły jak zobaczyłem tona targach.

Bartosh
Gość
Bartosh

„Ciekawe, że kiedy na identycznej kolorystyce był napis Nomad albo Reign, nikt się nie odważył narzekać? ;)” – Michał ten Blackbird jest paskudny i nie jest to kwestia kolorystyki tylko strasznie jałowego designu. Dart robiąc tani rower nie mógł sobie pozwolić na powalające malowanie bo … dobry design kosztuje :)
Zresztą dam sobie rękę uciąć, że jakbyś zrobił moona swojej żony w kolorystyce niebiesko/żółtej to by również wszystkich przypadł do gustu.

PS. Aczkolwiek zawsze mogło być gorzej – wystarczy spojrzeć na Bluebirda 29 :D

Marcin
Gość
Marcin

Pytanie odnośnie testowanych rowerów:
Czy jest może w planach test jakiegoś Mondraker-a, np: Foxy??

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Giant Trance 3 2018 – aaarrrgghh!!!

Marcin
Gość
Marcin

zajebisty rower. polaczki nie kręćcie noskami.

liber78
Gość
liber78

Są rzeczy, które nic nie wnoszą do ceny produkcji, np. miejsce na grubą oponę, sensowne prowadzenie linek, które nigdzie nie ocierają, albo dobrane kolory. Trzeba to dopracować i wykorzystać marketingowo jak np. Whyte szczelne zawieszenie. A niedopracowany rower zaprezentowany na targach to już strzał w kolano.

faldżip
Gość
faldżip

A będzie może test Bluebirda?

Martinezz
Gość
Martinezz

To już nagle jednozawias jest ok? To prawie jak ze skarpetkami do sandałów, wszyscy się krzywią ale podobno można… Jak pojawiłem się kiedyś na zawodach w Przesiece na jednozawiasie to patrzono na mnie jak na kosmitę :-) Przez ten wahacz blackbird jest dla mnie niedorobiony, wizualnie też się nie komponuje jakoś tak… Technicznie kawał sprzętu ale… nie lubię, jak jest jakieś ale…

Michał
Gość
Michał

Mam pytanie odnośnie sztywności jednozawiasu, masz tylko jedna os, która przenosi boczne naprężenia, damper nie dostaje wtedy mocno po d..?

Piotr Maślanka
Gość
Piotr Maślanka

Ja za to mam pytanie o piasty Dartmoore Real Pro – jak po dłuższym użytkowaniu wrażenia, bo chodzą mi po głowie-lekkie, ładne i zazębiają się nieźle ale tu 2gie pytanie-piszesz, że łapią 72 razy (w katalogu 102 razy na obrót)skąd różnica? Obecnie w HT mam Dt Swiss 350 a w fullu Bontragerowskie Duster Elite (koła systemowe z 2016). Przymierzam się do złożenia setu na obręczach NS Enigma Dynamal Roll 27,5″/ WTB Kom I29, ewentualnie Stan’s FLOW, dylematem zostają piasty: sprawdzone DT, może NS-owe Rotary Cassette albo właśnie Dartmoor Real Pro… Przydała by się pomoc, Mikołaj coraz bliżej… ;)

Grzegorz Zdanowicz
Gość
Grzegorz Zdanowicz

Czy jest szansa na test bluebirda?

Kramer
Gość
Kramer

Cześć, składam dziś Blackbird-a na ramie 2018 i DHF 2,5WT na obręczy dartmoor thunder nie wchodzi do tyłu… a szkoda. ociera o spaw w dolnej części.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top