Primal zawsze stał w cieniu bardziej popularnego Horneta. Czy w najnowszej odsłonie dorównał starszemu bratu? Właśnie sprawdzam to w praktyce, testując równolegle oba hardtaile. Po prezentacji Horneta Pro, czas na drugiego zawodnika: oto Dartmoor Primal Pro 27.5, czyli topowa odmiana tego modelu na sezon 2018.
Primala testuję w ramach w współpracy z marką Dartmoor.
Dartmoor Primal Pro 27.5
Cena: 5 499 zł Dostępne rozmiary: S/M/L/XL Masa: 13,75 kg (rozmiar S, seryjne pedały, na dętkach) Strona i sklep producenta
Czy w tej cenie (lub do tej ceny) można znaleźć jakiś fajniejszy rower? Bardziej opłacalny? Czy może powinienem się kierować tym że podoba mi się bardziej od jakichkolwiek innych?
Zapowiada się naprawdę ciekawie, sam zastanawiam się nad właśnie praimalem pro a Kross dust. Z czego dustem 3.0 już jeździłem a praimalem nie, więc będę miał się czym sugerować. Czekam z niecierpliwością !:)
Dość podobny charakter mają te rowery – taki zabawowy, proszący się o to, żeby zabrać je na spacer :) Niezależnie od tego, czy pod domem, czy na cały dzień w góry.
cyklofil
6 lat temu
Doskonale rozumiem twoje aluzje na temat tego siodełka. Ja próbowałem być twardy i używałem go w moim primalu ponad pół roku. Skoro je znasz to zapewne wyobrażasz sobie moją radość kiedy znalazłem moje stare siodełko z poprzedniego roweru :D
Nooo… Można się do niego przyzwyczaić… ale po co? ;) W przyszłym roku mają być inne. Dla mnie to problem, bo już nie będę miał się do czego przyczepić :(
Ja zanim jeszcze rozpakowałem mojego Primala to już szukałem innego siodła…ale w praktyce okazało się, że (pomimo dyskusyjnego wyglądu) jest w porządku. Fakt, że raczej nie robię na nim całodziennych tripów, ale w porównaniu z WTB Volt w drugim rowerze nie czuje dyskomfortu.
majeranek
6 lat temu
Żeby tak jeszcze można było te rowery kupic to w ogóle było by fajnie. póki co nie można a mamy połowę maja.
Ja dostałem info, że druga połowa czerwca ale sprzedawca nie krył się z tym, że to może być koniec czerwca albo i dalej. Nieporozumienie, bo jak zamawiałem w przedsprzedaży, to pisali 30 marca, to jest nieakceptowalne zwodzenie klienta. Fakt-kasy nie biorą za przedsprzedaż ale o wciąż chwyt poniżej pasa i to ciągłe przesuwanie daty, Velo-właściciel marki nie wie kiedy będzie je miał. Ja czekam na cały rower w rozm XL, zaoferowano mi L bo tylko te się pojawiły…
Wieszcz
6 lat temu
Hej, planuje zakup pierwszego poważniejszego roweru górskiego po moim GF Mullecie i zastanawiam się pomiędzy Nail Trail’em 6 (+zakup sztycy) oraz Primalem pro 29.
Z lektury bloga wyczytałem, że Marin jest bardziej w stronę xc i z perspektywy osoby mieszkajacej na mazowszu to w zasadzie zaleta.
Primala na mniejszych kołach testujesz teraz, a Marinem już śmigałeś.
Masz może jakieś ciekawe wnioski porównawcze dotyczące tych maszyn?
Wtrącę się, kupiłem Primala na płaską Wielkopolskę, od czasu do czasu śmigam też po górkach typu Świeradów lub ślęża. Na terenach lokalnych śmiga się idealnie (zaczynasz szukać każdej metrowej goreczki i 15 cm dropa, a na dziewiczą górę – taki lokalny K2, robisz 10 podjazdów na sesję, bo jest fun…:),a w większych górach na przygotowanych trasach zbytnio nie ogranicza. Bierz Primala, żeby sobie w brodę nie pluć, gdy będziesz chciał zrobić wypad na południe Polski.
A ja myślę, że oba są super :) Szczerze mówiąc, przy takim wyborze kierowałbym się sercem – czyli po prostu który charakter (trochę bardziej XC / trochę bardziej enduro) bardziej do Ciebie trafia :)
Ja już miałem Nail Trail’a 7 2017 w domu z wyprzedaży i jak zobaczyłem specyfikację Primal Pro 27,5″ to odesłałem Marina. Wkurzyłem się też trochę na sklep i ostatecznie kosztowało mnie to ekstra ale Primal Pro ma „najświeższy” standard w tej cenie, więc posłuży najdłużej bez złego ducha upgrade’ów na ramieniu.
Na to bym nie liczył, taka specyfikacja w dzisiejszych czasach to ewenement na skalę światową. 2x obręcz+2x opona=800zł w rowerze za 5250zł z dropperem, amorem z 35mm goleniami, 34POI piastą tylną (Marin Nail Trail 7 2017 miał 21 POI), wszystko na lepszych łożyskach-stery, support, piasty
Dalej będzie jak u konkurencji – co roku tylko gorzej
faldżip
6 lat temu
Z tego co widzę, to w tym Aionie można zmieniać podkładkami skok od 120 do 150, jak komuś za dużo/za mało skoku.
Nie wiem jak jest dokłądnie w tym Aionie, na stronie piszą, że zmienia się skok od 120 do 150 co 10mm, ale w moim (nie boost) są takie podkładki-klipsy, które przyczepia się pod sprężyną negatywną zmniejszając wtedy skok (lub się je wywala zwiększając).
Tenfilip
6 lat temu
Podsiodłówka to pewnie wymog konstrukcyjny, ale naprawde krotsza bylaby lepsza. Drugi minus to 32 sparowane z 11-46, wolalbym 30 (a tak naprawde to 28) z 10-42. Przy tej cenie, ten drugi minus można zapomnieć, ale długa podiosiodłowka może boleć.
A może ktoś poradzi co do NX-a w PRIMAL-u, bo mam zgryz:
– wymienić manetkę na X1 i zostawić przerzutkę NX, do tego kaseta Sunrace MX8 11-46 (brakuje mi miękkiego przełożenia na dłuższe podjazdy i trochę lepsza waga w porównaniu do kowadła NX)
– czy wszystko wymienić w pizdu na manetkę i przerzutkę Shimano XT, i kaseta Sunrace 11-46, a fanty NX ożenić na allegro?
Kiedyś jeździłem na XT i kultura pracy manetki, lepsza niż to co proponuje NX, a przerzutka NX w sumie ok (poza wagą), działa.
Nie wiem, może manetka x1 mnie oczaruje, bo będzie działać znacząco lepiej (sztywność, lepsze wyczucie zmiany biegu)? Nie chce odpalać lawiny, bo jak manetka z Shimano i przerzutka, to i może korbę wymienić, a jak korbę to nowe jajo z Banless…:D
GX cechuje się przyzwoitą kulturą pracy. Przy tej klasie sprzętu osobiście bym nie przepłacał. Jeśli chodzi o Shimano SRAM, to jeśli chcesz porównać XT, to nie do NX ale do X01. Wówczas Shimano wypada znacznie gorzej (w mojej opinii). Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia osobistych preferencji. Osobiście preferuję 0-1, zdecydowaną prace napedu. Ponadto sprzęgło w SRAM jest genialne i nic nie trzeba ręcznie przełączać jak w Shimano.
Hej, nx z kaseta 50 działa :) wózek standardowy, z tego co wiem nx nie występuje z innym. Zaliczyłem kilka wyjazdów na Turbacz, ostatnio w sportm błocie i jak dla minie działa wystarczająco. Nie powiem, że idealnie, bo czasami krztusi się przy zejściu z 42 na 38 ale może to kwestia mojego nieco nadwyrężonego już wózka. Acha, czytałem, że w fulu może być kłopot. Ja musiałem wydłużyć łańcuch względem oryginału o 4 ogniwa, mam teraz 110.
czlowieq
6 lat temu
Zdjęcia absolutnie kozackie, zdradzisz jakim szkiełkiem robiłeś?
Trudne pytanie, bo z długości polecałbym M-kę, ale będzie to raczej wymagało zmiany sztycy na krótszą (zmierz sobie przekrok i policz, czy i o ile podsiodłówka będzie za długa).
własnie zmówiłem primala 27,5 2018r. rozmiar M ale ze sztycą 125mm (prośba w sklepie o podmianę ) teraz powinienem mieć 0,5cm zapasu :) a takie pytanko czy przy zjazdach typu dziabar i stary zielony w beskidach lepiej się sprawdzi S – ka czy M -ka ze sztycą 125mm ? mój wzrost 173cm waga długość nogi 80cm 71 kg dzięki za odpowiedź
Blog MEGA !!! pzdr !
ogólnie dalej się zastanawiam czy zamawiać S czy M z 125mm sztycą
UPS mały upgrade wzrost to już 171cm dawno się nie mierzyłem… rozstaw ramion 178cm (wow!) nestandardowy jestem z góry dzięki za pomoc pytanie brzmi S – ka czy M-ka z mykiem 125cm
Hej Michał, jednak „coś jest na rzeczy” W specyfikacji ram jest podane 65,5 stopnia https://velo.pl/sites/default/files/informacje/2018_Dartmoor_MTB_frames_geometry_0.pdf Pytanie przy jakim amorku bo rama od 130-160. Stąd ta wartość na isuu. Z tego co wiem, przy zmianie skoku ze 140 na 160, kąt główki ramy nie zmieniłby się o 1 stopień ale to na przykładzie jednej z marek, która podaje geometrię swoich rowerów, przy każdym z „dozwolonych” skoków amortyzatora
Mat
6 lat temu
Dziewiąty miesiąc katuję Primala 29 w najtańszej wersji za 3700 PLN. Szczerze polecam! Jest to bardzo solidny, nowoczesny i uniwersalny rower. Jeżdżę nim na nizinne wielokilometrowe wycieczki, jak również trzaskam lokalne trasy dh na których mimo mego słabego skilla rower zdaje się szeptać „zjedź jeszcze raz”. Daje radę tez na maratonach i zawodach XC tym lepiej im trudniejsza trasa. W górach też był. Na dzikich trasach i na Rychlebach też było super! Tylko suport już jeden zajechałem i miałem problem z bębenkiem (zjadł jedno ze swoich łożysk). Ale ogólnie zdecydowanie na plus. Peace!
Czołem! Wiem, że to strafa MEN, ale czy mógłbyś dokonać przeglądu rowerków FULL 27.5 dla kobiet. Dwoje się i troje aby coś wybrać dla żony, ale zawsze coś mi nie pasuje. Rzuć prosze radą. Dzięki.
Praktycznie nie ma na rynku rowerów prawdziwie dla kobiet – wyjątkiem jest nowy Canyon Spectral WMN (to byłby mój wybór) i cała oferta Liv.
Pozostałe to zwykle inne siodełko i kierownica, w najlepszym wypadku tune dampera ustawiony pod niższą masę… Można to zrobić we własnym zakresie w modelu unisex (który potem będzie 10x łatwiej sprzedać).
Dzięki za szybkie info. Nad Canyon Spectral WMN właśnie zastanawiam się najbardziej. Liv ma w tej cenie znacznie biedniejszy osprzęt i swoje rozwiązania (np. piasty). Gdyby coś przyszło ci do głowy, daj znać. Będę wdzięczny
Rowerowy Nob
6 lat temu
Po zeszłorocznym teście P+ bylem na niego mocno napalony, niestety zakup w okresie lipca sprawił że nie byly juz dostępne, jak i NS djambo. Zostal się okazyjny, trzeci w kolejce ze względu na pułap cenowy Dust 3.0 2017 za 6300 co uznalem za okazje i jestem mega zadowolony do teraz. Ale po dzisiejszym tekście znowu mam maślane oczy, jak rower górski może się zwyczajnie podobać. Hornet przy nim to brzydal moj Dust brzydal, Britney Spears brzydal… No ale nie ładne jeździ tylko dobrze przemyślane, zaprojektowane, zbudowane i wyposażone, nie mogę sie doczekać porównania braci Dartmoor i obstawiam że Primal Michale bardziej przypadnie Ci do gustu i nie wiem dlaczego. A w teście fajnie by bylo jak byś odniósł się porównawczo do HT innych marek które miałeś okazje testować na potrzeby bloga, bloga który uważam za kawał porządnej roboty z pasji i doświadczenia którym fajnie sie dzielisz z rzeszą pasjonatów. Pozdrawiam i dzięki.
Niestety nie, mam tylko porownanie Dusta do posiadanych przezemnie XC starego Scotta Scale i ostatniego jakiego mialem i calkiem fajnego roweru Superior xp 909. Ale już nigdy nie przesiądę się na inny rower niż ścieżkowy, może full ale HT to tylko w typie Primal, Eccentric, Dust. Podpuszczam Michala właśnie żeby skrobnął coś porównawczo. Może jakiś artykuł retrospekcja, jako przypomnienie, zestawienie wspomnień i porownanie hardtail’i które testowal?
Michał z tego co czytałem testował dusta z 2016 a od tego czasu geometria ramy się zmieniła więc takie porównanie może nie być do końca wiarygodne, no chyba że testował też ramę 17/18 a ja nie zauważyłem
No właśnie, w tym sęk… Dusta testowałem przed zmianami geometrii, a mój NS Djambo to już w ogóle całkiem inna generacja. Nie ma takie porównanie większego sensu – trzeba by wziąć wszystkie rowery jednocześnie na te same trasy i wtedy można by wyciągnąć rzetelne wnioski.
Wiem, że każdy by chciał jasną odpowiedź na pytanie „który rower jest NAJLEPSZY?”, ale nie jest to takie proste ;)
A szkoda było by prościej :) a co do tego zebrania tych rowerów w jednym miejscu to nie taki głupi pomysł, tylko trzeba było by skrzyknąć trochę osób :)
No tak, ale przy zakupach z ręki drugiej i trzeciej takie porównanie może mieć sens. Dobra nie narzucam się to twój blog i powodzenia.
Marzec
6 lat temu
Dodam że jeździłem ostatnio na tej oponie NN 2.6 wersja jak w opisie i daje radę. Na przodzie zszedłem do 1 bara i żadnych problemów (moja waga 75kg), toczy się sporo lżej w porównaniu z minionem exo , trzymanie ok. Lataliśmy na Kamieniołomie, Dziabarze, Dębowcu itp – szybkie przeloty bez oszczędzania się na kamieniach – tak że polecam.
Kacper
6 lat temu
Zamierzam sprzedać swojego Cube Acid i kupić coś pomiędzy tym Primalem i Krossem Dust 2.0. Jeżdżę po szlakach w Beskidzie Żywieckim. Opłaca się taka zamiana?
Właśnie chodzi mi o to, że właściwości jezdne obu rowerów będą raczej lepsze niż Cuba.
Na sprzedaży Cuba, o ile trafilby się jakiś kupiec, nie stracę, ponieważ kupiłem ten rowerek za dobre pieniądze.
Mieszkam w górach i rowery o takich parametrach napewno będą lepiej sprawowały na naszych beskidzkich szlakach.
Nie jestem jakiś hardcorowym raiderem, nie potrzebuję cudów, jeżdżę takie xc na pograniczu enduro.
Zastanawiam się jeszcze tylko, czy kupić nowego HT czy szukać jakiegoś rocznego lub dwu letniego fulla.
No właśnie, to jest prawdziwy dylemat :) Z jednej strony taki Primal Pro, w którym wyposażenie jest w zasadzie kompletne i wymaga ew. dopasowania pod siebie (pedały, siodełko), z drugiej strony fulle, które z czasem będą wymagały upgrade’ów (sztyca, opony, ew. widelec)…
Michale, jeśli masz jeszcze ten rower, to czy mógłbyś sprawdzić który model przerzutki NX jest na tym rowerze? Wiem, że specyfikacja nie jest finalna ale pytam pod kątem kasety 11-50. Podobno NX występował z różnymi długościami wózka w wersjach 2.1 vs 3 choć na zdjęciach samej przerzutki w necie chyba nie jest to ujęte. Byłbym wdzięczny również za wszelkie info jak to z tym NX jest? Czy to były kolejne wersje produkcyjne, gdzie przy okazji zmienili wózek i teraz do nowych rowerów raczej zawsze trafia jedna z nich? Czy inna historia?
Hej SmoQ,
mam ten sam problem. Po jakimś czasie po zdjęciu neoprenu przeraziłem się w jakim stanie jest malowanie. Czy dostałęś jakieś info od producenta? Ja jeszcze nie zgłaszałem. Pomogło założenie trytki na neoprenie w okolicach przerzutki. Zapobiegło to obracaniu się osłony. Warto też od czasu do czasu usunąć nagromadzony się tam piach.
Michał
5 lat temu
A dałoby radę dokupić jakąś inną ramę do tego roweru i zrobić full? Zmieniając tylko ramę?
Jeśli poszperasz w specyfikacji modeli Bluebird/Blackbird, to zauważysz, że mają powtarzające się bebechy (15x110mm, 12x148mm (te się mogą różnić vs 142mm), korby, itd.) z Primala. Wszystko wskazuje na to, że swap jest możliwy :) W moim Aion są dwie podkładki dystansowe, 20 mm, czyli max skok to 160 mm. Być może jest niuans w szerokości suportów, linii łańcucha, i długości główki ramy, między 100 a 120 mm.
Kuba
4 lat temu
Składam właśnie Primala 27.5 na ramie z 2019 r. Rower ma być przeznaczony do technicznego (no i oczywiście zwykłego) xc na nizinach,okazjonalnie ścieżki w górach, dlatego planuję mały skok 130 i opony 2.35 (na obręczach i27 mm). Perspektywicznie chciałbym też przetestować szerokość opon 2.6. I tu mam pytanie: zastanawiam się nad wysokością suportu, czy przy 2.35/130 nie będzie za nisko? Nie jestem też pewien, jaki amortyzator przyjął Dartmoor to obliczeń geometrii (może znacie przyjęte a2c?), a tym samym jaki lepiej wybrać: 27.5 czy 27.5+/29. Będę wdzięczny za radę.
Pozdrowienia dla Michała i wszystkich Czytelników!
KaKa
4 lat temu
W zeszłym roku poskładałem sobie rowerek na bazie tej ramy (rozmiar M). Kilka uwag dla zainteresowanych :
-miejsce na opone wyraźnie jest pomyślane pod gumę 2.6″. Maxxis HR II w wersji 2.8″ owszem wszedł, ale prześwit nie był już rewelacyjny. Opona 3.0 przypuszczam, że nawet by nie weszła.
-podsiodłówka rzeczywiście jest długa. Mam 176cm wzrostu i sztyce 150mm (KS) mam wsuniętą do ramy na maksa. Nawet założenie dużo wyższego siodełka mogło by być problematyczne.
-producent podaje zakres skoku amora jako 130-150, ale rama zdecydowanie bardziej lubi się z dolnymi widełkami tego zakresu. Założyłem Duroluxa 150mm, ale ostatecznie zmniejszyłem mu skok do 130mm – z oponą 2.8″ jest idealnie.
-lakier to dramat. Jeżeli ktoś jest estetą, lepiej niech od razu okleja to folią. Pare szybkich przelotów przez niezbyt gęste krzaki i mam rysy do gołego aluminium. Kamyki spod kół też robią masakrę.
-prowadzenie linek jakoś tak niekonsekwentnie zrobione, ale w sumie po tym ile namęczyłem sie z przeciąganiem pancerza przerzutki przez ramę, to może i lepiej…
Łukasz
4 lat temu
Pytanie o Primal Evo 27,5 wersja 2019 – jak z jazda po lesie po płaskim na dłuzszy dystans, taka Puszcza Kampinowska, pozniej troche miasta. Da rade ten rower? Czy lepiej cos innego?
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania serwisu, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na blogu i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?
Czy w tej cenie (lub do tej ceny) można znaleźć jakiś fajniejszy rower? Bardziej opłacalny? Czy może powinienem się kierować tym że podoba mi się bardziej od jakichkolwiek innych?
Myślę ze w tej cenie powinieneś kierować się tym że podoba się bardziej
To zdecydowanie najbardziej istotne kryterium, którym warto się kierować (pisałem o tym w jednym z ostatnich artykułów) :)
A że akurat zabujałeś się w rowerze, który jednocześnie jest bardzo rozsądnym wyborem, to tylko bonus. Moim zdaniem nie ma nic ciekawszego w tej cenie: https://www.1enduro.pl/hardtaile-enduro-trail-do-5500-zl-2018/
me like it. Biere!
Zapowiada się naprawdę ciekawie, sam zastanawiam się nad właśnie praimalem pro a Kross dust. Z czego dustem 3.0 już jeździłem a praimalem nie, więc będę miał się czym sugerować. Czekam z niecierpliwością !:)
Dość podobny charakter mają te rowery – taki zabawowy, proszący się o to, żeby zabrać je na spacer :) Niezależnie od tego, czy pod domem, czy na cały dzień w góry.
Doskonale rozumiem twoje aluzje na temat tego siodełka. Ja próbowałem być twardy i używałem go w moim primalu ponad pół roku. Skoro je znasz to zapewne wyobrażasz sobie moją radość kiedy znalazłem moje stare siodełko z poprzedniego roweru :D
Ja wytrzymałem miesiąc i kupiłem Ergona… (od tego momentu zapomniałem o siodełku).
Nooo… Można się do niego przyzwyczaić… ale po co? ;) W przyszłym roku mają być inne. Dla mnie to problem, bo już nie będę miał się do czego przyczepić :(
Ja zanim jeszcze rozpakowałem mojego Primala to już szukałem innego siodła…ale w praktyce okazało się, że (pomimo dyskusyjnego wyglądu) jest w porządku. Fakt, że raczej nie robię na nim całodziennych tripów, ale w porównaniu z WTB Volt w drugim rowerze nie czuje dyskomfortu.
Żeby tak jeszcze można było te rowery kupic to w ogóle było by fajnie. póki co nie można a mamy połowę maja.
Pierwsza partia poszła już do sklepów, więc trzeba szukać :)
Dartmoor trafia na black listę komunijną bo nie przyjdzie:D tak na marginesie to trochę słabo ponad miesiąc opóźnienia, a ram dalej nie ma:/
Ja dostałem info, że druga połowa czerwca ale sprzedawca nie krył się z tym, że to może być koniec czerwca albo i dalej. Nieporozumienie, bo jak zamawiałem w przedsprzedaży, to pisali 30 marca, to jest nieakceptowalne zwodzenie klienta. Fakt-kasy nie biorą za przedsprzedaż ale o wciąż chwyt poniżej pasa i to ciągłe przesuwanie daty, Velo-właściciel marki nie wie kiedy będzie je miał. Ja czekam na cały rower w rozm XL, zaoferowano mi L bo tylko te się pojawiły…
Hej, planuje zakup pierwszego poważniejszego roweru górskiego po moim GF Mullecie i zastanawiam się pomiędzy Nail Trail’em 6 (+zakup sztycy) oraz Primalem pro 29.
Z lektury bloga wyczytałem, że Marin jest bardziej w stronę xc i z perspektywy osoby mieszkajacej na mazowszu to w zasadzie zaleta.
Primala na mniejszych kołach testujesz teraz, a Marinem już śmigałeś.
Masz może jakieś ciekawe wnioski porównawcze dotyczące tych maszyn?
Wtrącę się, kupiłem Primala na płaską Wielkopolskę, od czasu do czasu śmigam też po górkach typu Świeradów lub ślęża. Na terenach lokalnych śmiga się idealnie (zaczynasz szukać każdej metrowej goreczki i 15 cm dropa, a na dziewiczą górę – taki lokalny K2, robisz 10 podjazdów na sesję, bo jest fun…:),a w większych górach na przygotowanych trasach zbytnio nie ogranicza. Bierz Primala, żeby sobie w brodę nie pluć, gdy będziesz chciał zrobić wypad na południe Polski.
A ja myślę, że oba są super :) Szczerze mówiąc, przy takim wyborze kierowałbym się sercem – czyli po prostu który charakter (trochę bardziej XC / trochę bardziej enduro) bardziej do Ciebie trafia :)
Ja już miałem Nail Trail’a 7 2017 w domu z wyprzedaży i jak zobaczyłem specyfikację Primal Pro 27,5″ to odesłałem Marina. Wkurzyłem się też trochę na sklep i ostatecznie kosztowało mnie to ekstra ale Primal Pro ma „najświeższy” standard w tej cenie, więc posłuży najdłużej bez złego ducha upgrade’ów na ramieniu.
No nie wiem jak rower ale foty zajebiste !
Dziękuję :)
Dobrze,że nie kupiłem zeszłorocznego modelu. A jak się wstrzymam jeszcze rok, to nowy model na pewno będzie jeszcze lepszy. :)
Hehe, a za dwa lata to już w ogóle urwie dupę! :D
A tak serio – tak, jest spory progres względem 2017, bardzo dojrzał ten rower.
Na to bym nie liczył, taka specyfikacja w dzisiejszych czasach to ewenement na skalę światową. 2x obręcz+2x opona=800zł w rowerze za 5250zł z dropperem, amorem z 35mm goleniami, 34POI piastą tylną (Marin Nail Trail 7 2017 miał 21 POI), wszystko na lepszych łożyskach-stery, support, piasty
Dalej będzie jak u konkurencji – co roku tylko gorzej
Z tego co widzę, to w tym Aionie można zmieniać podkładkami skok od 120 do 150, jak komuś za dużo/za mało skoku.
Dzięki za podpowiedź!
A nie takim ogranicznikiem?
Nie wiem jak jest dokłądnie w tym Aionie, na stronie piszą, że zmienia się skok od 120 do 150 co 10mm, ale w moim (nie boost) są takie podkładki-klipsy, które przyczepia się pod sprężyną negatywną zmniejszając wtedy skok (lub się je wywala zwiększając).
Podsiodłówka to pewnie wymog konstrukcyjny, ale naprawde krotsza bylaby lepsza. Drugi minus to 32 sparowane z 11-46, wolalbym 30 (a tak naprawde to 28) z 10-42. Przy tej cenie, ten drugi minus można zapomnieć, ale długa podiosiodłowka może boleć.
Ten rower jest szybki! 32×11 się przydaje :)
10-42 wymagałoby użycia piast pod XD zamiast standardowych 10/11
Aaa, nie zauważyłem że chodzi o 10-42, a nie 11-42. To by wymagało nie tylko innego bębenka, ale też dużo droższej kasety…
A może ktoś poradzi co do NX-a w PRIMAL-u, bo mam zgryz:
– wymienić manetkę na X1 i zostawić przerzutkę NX, do tego kaseta Sunrace MX8 11-46 (brakuje mi miękkiego przełożenia na dłuższe podjazdy i trochę lepsza waga w porównaniu do kowadła NX)
– czy wszystko wymienić w pizdu na manetkę i przerzutkę Shimano XT, i kaseta Sunrace 11-46, a fanty NX ożenić na allegro?
Kiedyś jeździłem na XT i kultura pracy manetki, lepsza niż to co proponuje NX, a przerzutka NX w sumie ok (poza wagą), działa.
Jeśli bardziej odpowiada Ci sposób działania Shimano, to chyba nie ma o co pytać? ;)
Nie wiem, może manetka x1 mnie oczaruje, bo będzie działać znacząco lepiej (sztywność, lepsze wyczucie zmiany biegu)? Nie chce odpalać lawiny, bo jak manetka z Shimano i przerzutka, to i może korbę wymienić, a jak korbę to nowe jajo z Banless…:D
Problemy pierwszego świata;)
GX cechuje się przyzwoitą kulturą pracy. Przy tej klasie sprzętu osobiście bym nie przepłacał. Jeśli chodzi o Shimano SRAM, to jeśli chcesz porównać XT, to nie do NX ale do X01. Wówczas Shimano wypada znacznie gorzej (w mojej opinii). Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia osobistych preferencji. Osobiście preferuję 0-1, zdecydowaną prace napedu. Ponadto sprzęgło w SRAM jest genialne i nic nie trzeba ręcznie przełączać jak w Shimano.
Ja w swoim Primalu 2017 właśnie zmieniłem kasetę na 11-50 i owal 32, potwierdzam, że przy 30 trochę brakowało prędkości
Hej, kolego jak Ci się sprawuje NX z kasetą 11-50? Byłbym wdzięczny za 3 zdania o wrażeniach. Długi czy średni wózek?
Hej, nx z kaseta 50 działa :) wózek standardowy, z tego co wiem nx nie występuje z innym. Zaliczyłem kilka wyjazdów na Turbacz, ostatnio w sportm błocie i jak dla minie działa wystarczająco. Nie powiem, że idealnie, bo czasami krztusi się przy zejściu z 42 na 38 ale może to kwestia mojego nieco nadwyrężonego już wózka. Acha, czytałem, że w fulu może być kłopot. Ja musiałem wydłużyć łańcuch względem oryginału o 4 ogniwa, mam teraz 110.
Zdjęcia absolutnie kozackie, zdradzisz jakim szkiełkiem robiłeś?
Dzięki! To tani, poczciwy, ale genialny Helios M44-4 – mój ulubiony :)
Helios i jego wicked bokeh :)
Miałem pytać o to samo. Bokeh jest niesamowity! Szczególnie przy ujęciach detali. Panie wincyj!
Testowy model to jaki rozmiar?.
M-ka.
Mam 170cm wzrostu, lepiej S czy M w Pana odczuciu?
Trudne pytanie, bo z długości polecałbym M-kę, ale będzie to raczej wymagało zmiany sztycy na krótszą (zmierz sobie przekrok i policz, czy i o ile podsiodłówka będzie za długa).
Okej, dziękuję za odpowiedź
dołacze sie do dyskusji a jak podsiodłówka będzie za długa o 2 cm to jeszcze styknie?
Nie bardzo rozumiem… Jak będzie za długa, to będzie za długa ;)
własnie zmówiłem primala 27,5 2018r. rozmiar M ale ze sztycą 125mm (prośba w sklepie o podmianę ) teraz powinienem mieć 0,5cm zapasu :) a takie pytanko czy przy zjazdach typu dziabar i stary zielony w beskidach lepiej się sprawdzi S – ka czy M -ka ze sztycą 125mm ? mój wzrost 173cm waga długość nogi 80cm 71 kg dzięki za odpowiedź
Blog MEGA !!! pzdr !
ogólnie dalej się zastanawiam czy zamawiać S czy M z 125mm sztycą
UPS mały upgrade wzrost to już 171cm dawno się nie mierzyłem… rozstaw ramion 178cm (wow!) nestandardowy jestem z góry dzięki za pomoc pytanie brzmi S – ka czy M-ka z mykiem 125cm
Ja bym wolał M + 125 mm :)
super ! dzięki za info :) we wtoreczek odpieram właśnie no i czekać wiosny i na Kozią :)
Małe sprostowanie,kąt główki to 65,5
Mierzone…?
Katalogowe, wszędzie tak samo – issuu, Velo. A co mierzyłeś? Jeśli tak to czym?
Katalogowo jest 66,5:
https://velo.pl/sites/default/files/informacje/2018_Dartmoor_MTB_complete_bikes_geometry.pdf
Faktycznie, katalog na issuu jest z września i pokazuje 65,5. Ciekawe gdzie jest błąd.
Hej Michał, jednak „coś jest na rzeczy” W specyfikacji ram jest podane 65,5 stopnia https://velo.pl/sites/default/files/informacje/2018_Dartmoor_MTB_frames_geometry_0.pdf Pytanie przy jakim amorku bo rama od 130-160. Stąd ta wartość na isuu. Z tego co wiem, przy zmianie skoku ze 140 na 160, kąt główki ramy nie zmieniłby się o 1 stopień ale to na przykładzie jednej z marek, która podaje geometrię swoich rowerów, przy każdym z „dozwolonych” skoków amortyzatora
Dziewiąty miesiąc katuję Primala 29 w najtańszej wersji za 3700 PLN. Szczerze polecam! Jest to bardzo solidny, nowoczesny i uniwersalny rower. Jeżdżę nim na nizinne wielokilometrowe wycieczki, jak również trzaskam lokalne trasy dh na których mimo mego słabego skilla rower zdaje się szeptać „zjedź jeszcze raz”. Daje radę tez na maratonach i zawodach XC tym lepiej im trudniejsza trasa. W górach też był. Na dzikich trasach i na Rychlebach też było super! Tylko suport już jeden zajechałem i miałem problem z bębenkiem (zjadł jedno ze swoich łożysk). Ale ogólnie zdecydowanie na plus. Peace!
Super :) Masz tego w „ukraińskim” malowaniu? ;)
Dokładnie tak :) Na początku strasznie mi się nie podobało (aż szukałem lokalnych lakierników ram) ale już się przyzwyczaiłem.
E, spoko jest to malowanie… Prawie jak Yeti ;)
Czy po wymianie łożyska/bębenka nie miałeś już problemów?
Ja mam to samo w Blackbirdzie na zwykłych Reelach
Hej a czy primal 29 przyjmie napęd 2x?? i jaka opona maks tam wchodzi
https://velo.pl/dartmoor/primal-29
https://issuu.com/dartmoor-bikes/docs/dartmoor_2018_products_eurobike_edi
Potwierdzone u Jana Kilińskiego ;)
AION MA GOLENIE 35MM ? ciekawe ile suntour włozył w przbudowe lini produkcyjnej…
Nie doceniasz linii produkcyjnej Suntoura :P Produkują amory dla wielu high-endowych marek.
Coś więcej? chętnie posłucham:)
Aion ma golenie 35 ale tylko w wersji boost
Witam, czy w tej cenie z przeznaczeniem do trailu (BB, Żar itd) nie lepiej wziąć Marin Hawk Hill?
To zależy od Twoich oczekiwań. Dla większości pewnie będzie to lepszy wybór, ale sztywniak z solidnym wyposażeniem ma swoje zalety: https://www.1enduro.pl/hardtail-czy-full-czy-sztywniaki-maja-jeszcze-sens/
Czołem! Wiem, że to strafa MEN, ale czy mógłbyś dokonać przeglądu rowerków FULL 27.5 dla kobiet. Dwoje się i troje aby coś wybrać dla żony, ale zawsze coś mi nie pasuje. Rzuć prosze radą. Dzięki.
Praktycznie nie ma na rynku rowerów prawdziwie dla kobiet – wyjątkiem jest nowy Canyon Spectral WMN (to byłby mój wybór) i cała oferta Liv.
Pozostałe to zwykle inne siodełko i kierownica, w najlepszym wypadku tune dampera ustawiony pod niższą masę… Można to zrobić we własnym zakresie w modelu unisex (który potem będzie 10x łatwiej sprzedać).
Dzięki za szybkie info. Nad Canyon Spectral WMN właśnie zastanawiam się najbardziej. Liv ma w tej cenie znacznie biedniejszy osprzęt i swoje rozwiązania (np. piasty). Gdyby coś przyszło ci do głowy, daj znać. Będę wdzięczny
Po zeszłorocznym teście P+ bylem na niego mocno napalony, niestety zakup w okresie lipca sprawił że nie byly juz dostępne, jak i NS djambo. Zostal się okazyjny, trzeci w kolejce ze względu na pułap cenowy Dust 3.0 2017 za 6300 co uznalem za okazje i jestem mega zadowolony do teraz. Ale po dzisiejszym tekście znowu mam maślane oczy, jak rower górski może się zwyczajnie podobać. Hornet przy nim to brzydal moj Dust brzydal, Britney Spears brzydal… No ale nie ładne jeździ tylko dobrze przemyślane, zaprojektowane, zbudowane i wyposażone, nie mogę sie doczekać porównania braci Dartmoor i obstawiam że Primal Michale bardziej przypadnie Ci do gustu i nie wiem dlaczego. A w teście fajnie by bylo jak byś odniósł się porównawczo do HT innych marek które miałeś okazje testować na potrzeby bloga, bloga który uważam za kawał porządnej roboty z pasji i doświadczenia którym fajnie sie dzielisz z rzeszą pasjonatów. Pozdrawiam i dzięki.
Masz jakieś porównanie dusta do pimala? bo ja właśnie stoję przed tym wyborem ?
Niestety nie, mam tylko porownanie Dusta do posiadanych przezemnie XC starego Scotta Scale i ostatniego jakiego mialem i calkiem fajnego roweru Superior xp 909. Ale już nigdy nie przesiądę się na inny rower niż ścieżkowy, może full ale HT to tylko w typie Primal, Eccentric, Dust. Podpuszczam Michala właśnie żeby skrobnął coś porównawczo. Może jakiś artykuł retrospekcja, jako przypomnienie, zestawienie wspomnień i porownanie hardtail’i które testowal?
Michał z tego co czytałem testował dusta z 2016 a od tego czasu geometria ramy się zmieniła więc takie porównanie może nie być do końca wiarygodne, no chyba że testował też ramę 17/18 a ja nie zauważyłem
No właśnie, w tym sęk… Dusta testowałem przed zmianami geometrii, a mój NS Djambo to już w ogóle całkiem inna generacja. Nie ma takie porównanie większego sensu – trzeba by wziąć wszystkie rowery jednocześnie na te same trasy i wtedy można by wyciągnąć rzetelne wnioski.
Wiem, że każdy by chciał jasną odpowiedź na pytanie „który rower jest NAJLEPSZY?”, ale nie jest to takie proste ;)
A szkoda było by prościej :) a co do tego zebrania tych rowerów w jednym miejscu to nie taki głupi pomysł, tylko trzeba było by skrzyknąć trochę osób :)
No tak, ale przy zakupach z ręki drugiej i trzeciej takie porównanie może mieć sens. Dobra nie narzucam się to twój blog i powodzenia.
Dodam że jeździłem ostatnio na tej oponie NN 2.6 wersja jak w opisie i daje radę. Na przodzie zszedłem do 1 bara i żadnych problemów (moja waga 75kg), toczy się sporo lżej w porównaniu z minionem exo , trzymanie ok. Lataliśmy na Kamieniołomie, Dziabarze, Dębowcu itp – szybkie przeloty bez oszczędzania się na kamieniach – tak że polecam.
Zamierzam sprzedać swojego Cube Acid i kupić coś pomiędzy tym Primalem i Krossem Dust 2.0. Jeżdżę po szlakach w Beskidzie Żywieckim. Opłaca się taka zamiana?
Zależy, co rozumiesz przez „opłaca się” ;) Finansowo na pewno nie, ale z punktu widzenia właściwości jezdnych i możliwości na szlaku, to na pewno tak.
Właśnie chodzi mi o to, że właściwości jezdne obu rowerów będą raczej lepsze niż Cuba.
Na sprzedaży Cuba, o ile trafilby się jakiś kupiec, nie stracę, ponieważ kupiłem ten rowerek za dobre pieniądze.
Mieszkam w górach i rowery o takich parametrach napewno będą lepiej sprawowały na naszych beskidzkich szlakach.
Nie jestem jakiś hardcorowym raiderem, nie potrzebuję cudów, jeżdżę takie xc na pograniczu enduro.
Zastanawiam się jeszcze tylko, czy kupić nowego HT czy szukać jakiegoś rocznego lub dwu letniego fulla.
No właśnie, to jest prawdziwy dylemat :) Z jednej strony taki Primal Pro, w którym wyposażenie jest w zasadzie kompletne i wymaga ew. dopasowania pod siebie (pedały, siodełko), z drugiej strony fulle, które z czasem będą wymagały upgrade’ów (sztyca, opony, ew. widelec)…
Rzuć okiem na tę listę, może coś Ci się spodoba ;)
https://www.1enduro.pl/rowery-trail-do-9000-zl-2018/
Michale, jeśli masz jeszcze ten rower, to czy mógłbyś sprawdzić który model przerzutki NX jest na tym rowerze? Wiem, że specyfikacja nie jest finalna ale pytam pod kątem kasety 11-50. Podobno NX występował z różnymi długościami wózka w wersjach 2.1 vs 3 choć na zdjęciach samej przerzutki w necie chyba nie jest to ujęte. Byłbym wdzięczny również za wszelkie info jak to z tym NX jest? Czy to były kolejne wersje produkcyjne, gdzie przy okazji zmienili wózek i teraz do nowych rowerów raczej zawsze trafia jedna z nich? Czy inna historia?
Hmm… Chyba tylko GX jest (był?) dostępny w mocno różnych wariantach (2×10 i 1×11). NX z tego co wiem jest tylko w jednej wersji, z długim wózkiem.
Type 2.1 i Type 3 to są tylko kolejne wersje sprzęgła (NX od początku ma Type 3).
Bardzo dobry artykuł, i fajny rower
Orientacyjnie kiedy można się spodziewać wrażeń z jazdy ?:)
W przeciągu 2 tygodni.
dzięki :)
Michale, skoro Mka ma sztycę 150 mm, czy to oznacza, że rozmiar S posiada mykmyk o skoku 125 mm?
Nie inaczej ;)
Kupiłem tego primala w rozmiarze M i korba ociera o neoprenową osłonkę ramy. Czy w tym egzemplarzu też miałeś taki problem?
Nie. Nie da się jakoś inaczej tego neoprenu ułożyć/naciągnąć?
Niestety nie. Po ściągnięciu osłonki okazało się, że rama też jest zarysowana. Aktualnie jestem w toku wyjaśniania tej wady z producentem.
a ktos mi powie jaką sztyce ma m? 125 czy 150?
Hej SmoQ,
mam ten sam problem. Po jakimś czasie po zdjęciu neoprenu przeraziłem się w jakim stanie jest malowanie. Czy dostałęś jakieś info od producenta? Ja jeszcze nie zgłaszałem. Pomogło założenie trytki na neoprenie w okolicach przerzutki. Zapobiegło to obracaniu się osłony. Warto też od czasu do czasu usunąć nagromadzony się tam piach.
A dałoby radę dokupić jakąś inną ramę do tego roweru i zrobić full? Zmieniając tylko ramę?
Jeśli poszperasz w specyfikacji modeli Bluebird/Blackbird, to zauważysz, że mają powtarzające się bebechy (15x110mm, 12x148mm (te się mogą różnić vs 142mm), korby, itd.) z Primala. Wszystko wskazuje na to, że swap jest możliwy :) W moim Aion są dwie podkładki dystansowe, 20 mm, czyli max skok to 160 mm. Być może jest niuans w szerokości suportów, linii łańcucha, i długości główki ramy, między 100 a 120 mm.
Składam właśnie Primala 27.5 na ramie z 2019 r. Rower ma być przeznaczony do technicznego (no i oczywiście zwykłego) xc na nizinach,okazjonalnie ścieżki w górach, dlatego planuję mały skok 130 i opony 2.35 (na obręczach i27 mm). Perspektywicznie chciałbym też przetestować szerokość opon 2.6. I tu mam pytanie: zastanawiam się nad wysokością suportu, czy przy 2.35/130 nie będzie za nisko? Nie jestem też pewien, jaki amortyzator przyjął Dartmoor to obliczeń geometrii (może znacie przyjęte a2c?), a tym samym jaki lepiej wybrać: 27.5 czy 27.5+/29. Będę wdzięczny za radę.
Pozdrowienia dla Michała i wszystkich Czytelników!
W zeszłym roku poskładałem sobie rowerek na bazie tej ramy (rozmiar M). Kilka uwag dla zainteresowanych :
-miejsce na opone wyraźnie jest pomyślane pod gumę 2.6″. Maxxis HR II w wersji 2.8″ owszem wszedł, ale prześwit nie był już rewelacyjny. Opona 3.0 przypuszczam, że nawet by nie weszła.
-podsiodłówka rzeczywiście jest długa. Mam 176cm wzrostu i sztyce 150mm (KS) mam wsuniętą do ramy na maksa. Nawet założenie dużo wyższego siodełka mogło by być problematyczne.
-producent podaje zakres skoku amora jako 130-150, ale rama zdecydowanie bardziej lubi się z dolnymi widełkami tego zakresu. Założyłem Duroluxa 150mm, ale ostatecznie zmniejszyłem mu skok do 130mm – z oponą 2.8″ jest idealnie.
-lakier to dramat. Jeżeli ktoś jest estetą, lepiej niech od razu okleja to folią. Pare szybkich przelotów przez niezbyt gęste krzaki i mam rysy do gołego aluminium. Kamyki spod kół też robią masakrę.
-prowadzenie linek jakoś tak niekonsekwentnie zrobione, ale w sumie po tym ile namęczyłem sie z przeciąganiem pancerza przerzutki przez ramę, to może i lepiej…
Pytanie o Primal Evo 27,5 wersja 2019 – jak z jazda po lesie po płaskim na dłuzszy dystans, taka Puszcza Kampinowska, pozniej troche miasta. Da rade ten rower? Czy lepiej cos innego?
Dlaczego miałby nie dać rady? Czego konkretnie się obawiasz?