Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Primal zawsze stał w cieniu bardziej popularnego Horneta. Czy w najnowszej odsłonie dorównał starszemu bratu? Właśnie sprawdzam to w praktyce, testując równolegle oba hardtaile. Po prezentacji Horneta Pro, czas na drugiego zawodnika: oto Dartmoor Primal Pro 27.5, czyli topowa odmiana tego modelu na sezon 2018.


Primala testuję w ramach w współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Nowy Primal Pro jest rozwinięciem modelu testowanego przeze mnie rok temu. Zmienił się jednak tak bardzo, że śmiało można traktować go jako całkiem nowy model. Postanowiłem więc przetestować go ponownie (o najważniejszych zmianach za chwilę!).
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Zastanawiałem się jedynie, czy nie ciekawszy byłby Primal Pro 29?
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Nie pytaj. Nadal się zastanawiam. ;)
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Poza obręczami i oponami (no shit), wyposażenie obu odmian Primala Pro jest bliźniacze.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Znajdziesz w nim też wiele podobieństw do opisywanego przeze mnie niedawno Horneta Pro, polecam więc przejrzenie jego bikeporna. Czym różnią się te dwa rowery?
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion 35 LOR 140 mm
Najważniejszą różnicą jest amortyzator: Suntour Aion o moim zdaniem optymalnym (do hardtaila) skoku 140 mm, zamiast Rock Shoxa Yari 160 mm z Horneta.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion blokada skoku
Gdyby skoku było Ci dalej za dużo, zawsze możesz go zablokować.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour błotnik zintegrowany pod podkowę
Tak, ten szpanerski zintegrowany błotniczek jest w standardzie. Rock Shox jeszcze się tego nie dorobił!
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion
Aion to tańsza wersja chwalonego Aurona i podobnie jak we flagowym modelu, o sztywność dbają w nim golenie 35 mm i oś 15 mm.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion LOR 140 mm
Jako akcent humorystyczny, pozwolę sobie przytoczyć pełną nazwę widelca: Suntour Aion35-Boost LOR DS 15QLC32-110 27.5”+ OMG LOL BBQ KRRiTV (mogłem dodać coś od siebie).
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Schalbe Nobby Nic 2.6" Addix Apex
Jeśli dokładnie się przyjrzysz, w powyższym ciągu znaków dostrzeżesz magiczne zwroty „27.5+” i „Boost”, więc oczywiste jest, że Primal Pro – podobnie, jak model 2017 – toczy się na oponach plusowych.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Schalbe Nobby Nic 2.6" Addix Apex
Tyle że niekoniecznie! Opony w tegorocznym modelu przeszły na dietę niskotłuszczową, bo z pełnych 3 cali schudły do „pośredniego” rozmiaru 2.6″A na oko wydają się jeszcze szczuplejsze.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - maksymalny rozmiar opony
Może dlatego, że miejsca w ramie bez problemu wystarczy na 2.8″ (oficjalnie)…
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - miejsce na oponę
…lub nawet 3.0″ (nieoficjalnie).
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Schalbe Nobby Nic 2.6" Addix Apex
Już miałem narzekać, że to szmaciane Schwalbe Nobby Nic, ale producent szarpnął się na fajną, wzmocnioną wersję Apex Snakeskin z nowej gamy Addix, w średnio-twardej mieszance Speedgrip.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - obręcze Dartmoor Thunder
Za odchudzeniem opon poszły też obręcze. W rowerze testowym mam starsze Dartmoory Cruiser, ale do ostatecznej specyfikacji trafił nowy, spawany model Thunder, o asymetrycznym profilu i szerokości wewnętrznej 32 mm. Idealnie!
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - piasty Reel Boost
Piasty to Dartmoor Reel w wersji Boost – zarówno z przodu, jak i z tyłu (148×12 mm).
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - tylne haki
Przykręcono do nich tarcze o średnicy 180 mm, zaciskane przez podstawowe SRAM-y Level.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - SRAM NX
Równie nieciekawy (ale skuteczny) jak hamulce, wydaje się napęd SRAM NX
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - kaseta Sunrace 11-46
…ale tutaj mamy plot twist, bo został on wzbogacony kasetą Sunrace CSMS8 o szerokim zakresie 11-46T.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - tylny trójkąt i napęd
W połączeniu z „małymi” kołami i zębatką 32T w dwuczęściowej korbie (ze zintegrowaną osią) daje to bardzo szeroki i użyteczny zakres przełożeń podjazdowych.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - kierownica Tornado Low 780 mm
W podjazdach pomoże też kierownica z małym wzniosem Dartmoor Tornado Low – zdecydowanie normalniejsza od quasi-dirtowych lewarów z Horneta i zeszłorocznego Primala. Wbrew pozorom, to istotny upgrade!
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - mostek Trail 50 mm
Kierownica o szerokości 780 mm tworzy zgrany duet z 50-milimetrowym mostkiem Trail.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - siodło Trail
Tę samą nazwę nosi siodełko, choć mam podejrzenia, że to literówka – powinno się nazywać Trial (od „próba”, jeśli wiesz co mam na myśli)…
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Kind Shock KS e20i
Wyposażenie uzupełnia przyzwoita sztyca regulowana Kind Shock E20. Jej skok to 125 lub 150 mm, zależnie od rozmiaru ramy.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - jaki rozmiar
A rozmiary do wyboru są cztery – również XL, którego brakuje w Hornecie. Niestety w przeciwieństwie do Horneta, wszystkie mają dłuuugie rury podsiodłowe. Szczególnie niższe osoby będą miały problem z wpasowaniem się na rower o odpowiedniej długości.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Ta długość to na pierwszy rzut oka branżowy standard: reach w M-ce to 430 mm, a baza kół przekracza 1200 mm dopiero w największym rozmiarze.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Jednak wizualnie – i co najważniejsze, w siodle – Primal sprawia wrażenia dłuższego. Zasługa bardzo niskiego suportu (ok. 315 mm)?
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - red devil
(Tu miałem napisać coś ciekawego o kątach, ale nie umiem) Główka ramy 65,5 stopnia, podsiodłowy 73,5.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - tylny trójkąt
Wyróżnia się za to krótki tylny trójkąt: 420 mm, mimo dużej ilości miejsca na oponę (disclaimer: rower testowy ma ramę przedprodukcyjną z nieco dłuższym tyłem: 430 mm). To prawdopodobnie zasługa przejścia na standard Boost. Choć czy na szlaku jest to zaletą, pozostaje kwestią dyskusyjną.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Nie ma jednak dyskusji co do opłacalności Primala Pro. Tak kompletnie wyposażony rower waży 13,75 kg (rozmiar M, z fabrycznymi pedałami, na dętkach) i kosztuje 5 499 zł.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
Przy zakupie dostaniesz też bon na 250 zł, który przyda się np. na porządne platformy, zestaw tubeless albo siodło spełniające swoje zadanie wynikające z nazwy. Poza tymi standardowymi upgrade’ami, wyposażenie Primala Pro absolutnie wymiata.
Dartmoor Primal Pro 27.5 2018
A czy Primal wymiata też na szlaku? Czy może warto dopłacić 700 zł do Horneta Pro? O tym już niedługo w bratobójczym teście porównawczym obu Dartmoorów :)

Dartmoor Primal Pro 27.5

Cena: 5 499 zł
Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
Masa: 13,75 kg (rozmiar S, seryjne pedały, na dętkach)
Strona i sklep producenta


Zobacz też:

 

103
Dodaj komentarz

avatar
26 Comment threads
77 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
41 Comment authors
RafałMichałMichałdominikSmoQ Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mateusz
Gość
Mateusz

Czy w tej cenie (lub do tej ceny) można znaleźć jakiś fajniejszy rower? Bardziej opłacalny? Czy może powinienem się kierować tym że podoba mi się bardziej od jakichkolwiek innych?

Vandall
Gość
Vandall

Myślę ze w tej cenie powinieneś kierować się tym że podoba się bardziej

tom
Gość
tom

me like it. Biere!

Greg88
Gość
Greg88

Zapowiada się naprawdę ciekawie, sam zastanawiam się nad właśnie praimalem pro a Kross dust. Z czego dustem 3.0 już jeździłem a praimalem nie, więc będę miał się czym sugerować. Czekam z niecierpliwością !:)

cyklofil
Gość
cyklofil

Doskonale rozumiem twoje aluzje na temat tego siodełka. Ja próbowałem być twardy i używałem go w moim primalu ponad pół roku. Skoro je znasz to zapewne wyobrażasz sobie moją radość kiedy znalazłem moje stare siodełko z poprzedniego roweru :D

MichUP
Gość
MichUP

Ja wytrzymałem miesiąc i kupiłem Ergona… (od tego momentu zapomniałem o siodełku).

majeranek
Gość
majeranek

Żeby tak jeszcze można było te rowery kupic to w ogóle było by fajnie. póki co nie można a mamy połowę maja.

Maciej
Gość
Maciej

Ja dostałem info, że druga połowa czerwca ale sprzedawca nie krył się z tym, że to może być koniec czerwca albo i dalej. Nieporozumienie, bo jak zamawiałem w przedsprzedaży, to pisali 30 marca, to jest nieakceptowalne zwodzenie klienta. Fakt-kasy nie biorą za przedsprzedaż ale o wciąż chwyt poniżej pasa i to ciągłe przesuwanie daty, Velo-właściciel marki nie wie kiedy będzie je miał. Ja czekam na cały rower w rozm XL, zaoferowano mi L bo tylko te się pojawiły…

Wieszcz
Gość
Wieszcz

Hej, planuje zakup pierwszego poważniejszego roweru górskiego po moim GF Mullecie i zastanawiam się pomiędzy Nail Trail’em 6 (+zakup sztycy) oraz Primalem pro 29.
Z lektury bloga wyczytałem, że Marin jest bardziej w stronę xc i z perspektywy osoby mieszkajacej na mazowszu to w zasadzie zaleta.
Primala na mniejszych kołach testujesz teraz, a Marinem już śmigałeś.
Masz może jakieś ciekawe wnioski porównawcze dotyczące tych maszyn?

MichUP
Gość
MichUP

Wtrącę się, kupiłem Primala na płaską Wielkopolskę, od czasu do czasu śmigam też po górkach typu Świeradów lub ślęża. Na terenach lokalnych śmiga się idealnie (zaczynasz szukać każdej metrowej goreczki i 15 cm dropa, a na dziewiczą górę – taki lokalny K2, robisz 10 podjazdów na sesję, bo jest fun…:),a w większych górach na przygotowanych trasach zbytnio nie ogranicza. Bierz Primala, żeby sobie w brodę nie pluć, gdy będziesz chciał zrobić wypad na południe Polski.

Maciej
Gość
Maciej

Ja już miałem Nail Trail’a 7 2017 w domu z wyprzedaży i jak zobaczyłem specyfikację Primal Pro 27,5″ to odesłałem Marina. Wkurzyłem się też trochę na sklep i ostatecznie kosztowało mnie to ekstra ale Primal Pro ma „najświeższy” standard w tej cenie, więc posłuży najdłużej bez złego ducha upgrade’ów na ramieniu.

Marcin Z
Gość

No nie wiem jak rower ale foty zajebiste !

Krosiarz chory na cyklozę
Gość
Krosiarz chory na cyklozę

Dobrze,że nie kupiłem zeszłorocznego modelu. A jak się wstrzymam jeszcze rok, to nowy model na pewno będzie jeszcze lepszy. :)

Maciej
Gość
Maciej

Na to bym nie liczył, taka specyfikacja w dzisiejszych czasach to ewenement na skalę światową. 2x obręcz+2x opona=800zł w rowerze za 5250zł z dropperem, amorem z 35mm goleniami, 34POI piastą tylną (Marin Nail Trail 7 2017 miał 21 POI), wszystko na lepszych łożyskach-stery, support, piasty
Dalej będzie jak u konkurencji – co roku tylko gorzej

faldżip
Gość
faldżip

Z tego co widzę, to w tym Aionie można zmieniać podkładkami skok od 120 do 150, jak komuś za dużo/za mało skoku.

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Podsiodłówka to pewnie wymog konstrukcyjny, ale naprawde krotsza bylaby lepsza. Drugi minus to 32 sparowane z 11-46, wolalbym 30 (a tak naprawde to 28) z 10-42. Przy tej cenie, ten drugi minus można zapomnieć, ale długa podiosiodłowka może boleć.

Mateusz
Gość
Mateusz

10-42 wymagałoby użycia piast pod XD zamiast standardowych 10/11

Mateusz
Gość
Mateusz

Ja w swoim Primalu 2017 właśnie zmieniłem kasetę na 11-50 i owal 32, potwierdzam, że przy 30 trochę brakowało prędkości

Maciej
Gość
Maciej

Hej, kolego jak Ci się sprawuje NX z kasetą 11-50? Byłbym wdzięczny za 3 zdania o wrażeniach. Długi czy średni wózek?

Mateusz
Gość
Mateusz

Hej, nx z kaseta 50 działa :) wózek standardowy, z tego co wiem nx nie występuje z innym. Zaliczyłem kilka wyjazdów na Turbacz, ostatnio w sportm błocie i jak dla minie działa wystarczająco. Nie powiem, że idealnie, bo czasami krztusi się przy zejściu z 42 na 38 ale może to kwestia mojego nieco nadwyrężonego już wózka. Acha, czytałem, że w fulu może być kłopot. Ja musiałem wydłużyć łańcuch względem oryginału o 4 ogniwa, mam teraz 110.

czlowieq
Gość
czlowieq

Zdjęcia absolutnie kozackie, zdradzisz jakim szkiełkiem robiłeś?

Marek
Gość
Marek

Testowy model to jaki rozmiar?.

sobek
Gość
sobek

Małe sprostowanie,kąt główki to 65,5

Mat
Gość
Mat

Dziewiąty miesiąc katuję Primala 29 w najtańszej wersji za 3700 PLN. Szczerze polecam! Jest to bardzo solidny, nowoczesny i uniwersalny rower. Jeżdżę nim na nizinne wielokilometrowe wycieczki, jak również trzaskam lokalne trasy dh na których mimo mego słabego skilla rower zdaje się szeptać „zjedź jeszcze raz”. Daje radę tez na maratonach i zawodach XC tym lepiej im trudniejsza trasa. W górach też był. Na dzikich trasach i na Rychlebach też było super! Tylko suport już jeden zajechałem i miałem problem z bębenkiem (zjadł jedno ze swoich łożysk). Ale ogólnie zdecydowanie na plus. Peace!

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Czy po wymianie łożyska/bębenka nie miałeś już problemów?
Ja mam to samo w Blackbirdzie na zwykłych Reelach

serek_pl
Gość
serek_pl

Hej a czy primal 29 przyjmie napęd 2x?? i jaka opona maks tam wchodzi

Leszek
Gość
Leszek

miłosz
Gość
miłosz

AION MA GOLENIE 35MM ? ciekawe ile suntour włozył w przbudowe lini produkcyjnej…

wujekeman
Gość
wujekeman

Aion ma golenie 35 ale tylko w wersji boost

Adiy1z3y
Gość
Adiy1z3y

Witam, czy w tej cenie z przeznaczeniem do trailu (BB, Żar itd) nie lepiej wziąć Marin Hawk Hill?

Mirek
Gość
Mirek

Czołem! Wiem, że to strafa MEN, ale czy mógłbyś dokonać przeglądu rowerków FULL 27.5 dla kobiet. Dwoje się i troje aby coś wybrać dla żony, ale zawsze coś mi nie pasuje. Rzuć prosze radą. Dzięki.

Rowerowy Nob
Gość
Rowerowy Nob

Po zeszłorocznym teście P+ bylem na niego mocno napalony, niestety zakup w okresie lipca sprawił że nie byly juz dostępne, jak i NS djambo. Zostal się okazyjny, trzeci w kolejce ze względu na pułap cenowy Dust 3.0 2017 za 6300 co uznalem za okazje i jestem mega zadowolony do teraz. Ale po dzisiejszym tekście znowu mam maślane oczy, jak rower górski może się zwyczajnie podobać. Hornet przy nim to brzydal moj Dust brzydal, Britney Spears brzydal… No ale nie ładne jeździ tylko dobrze przemyślane, zaprojektowane, zbudowane i wyposażone, nie mogę sie doczekać porównania braci Dartmoor i obstawiam że Primal Michale bardziej przypadnie Ci do gustu i nie wiem dlaczego. A w teście fajnie by bylo jak byś odniósł się porównawczo do HT innych marek które miałeś okazje testować na potrzeby bloga, bloga który uważam za kawał porządnej roboty z pasji i doświadczenia którym fajnie sie dzielisz z rzeszą pasjonatów. Pozdrawiam i dzięki.

greg88
Gość
greg88

Masz jakieś porównanie dusta do pimala? bo ja właśnie stoję przed tym wyborem ?

Rowerowy Nob
Gość
Rowerowy Nob

Niestety nie, mam tylko porownanie Dusta do posiadanych przezemnie XC starego Scotta Scale i ostatniego jakiego mialem i calkiem fajnego roweru Superior xp 909. Ale już nigdy nie przesiądę się na inny rower niż ścieżkowy, może full ale HT to tylko w typie Primal, Eccentric, Dust. Podpuszczam Michala właśnie żeby skrobnął coś porównawczo. Może jakiś artykuł retrospekcja, jako przypomnienie, zestawienie wspomnień i porownanie hardtail’i które testowal?

Greg88
Gość
Greg88

Michał z tego co czytałem testował dusta z 2016 a od tego czasu geometria ramy się zmieniła więc takie porównanie może nie być do końca wiarygodne, no chyba że testował też ramę 17/18 a ja nie zauważyłem

Marzec
Gość
Marzec

Dodam że jeździłem ostatnio na tej oponie NN 2.6 wersja jak w opisie i daje radę. Na przodzie zszedłem do 1 bara i żadnych problemów (moja waga 75kg), toczy się sporo lżej w porównaniu z minionem exo , trzymanie ok. Lataliśmy na Kamieniołomie, Dziabarze, Dębowcu itp – szybkie przeloty bez oszczędzania się na kamieniach – tak że polecam.

Kacper
Gość
Kacper

Zamierzam sprzedać swojego Cube Acid i kupić coś pomiędzy tym Primalem i Krossem Dust 2.0. Jeżdżę po szlakach w Beskidzie Żywieckim. Opłaca się taka zamiana?

Maciej
Gość
Maciej

Michale, jeśli masz jeszcze ten rower, to czy mógłbyś sprawdzić który model przerzutki NX jest na tym rowerze? Wiem, że specyfikacja nie jest finalna ale pytam pod kątem kasety 11-50. Podobno NX występował z różnymi długościami wózka w wersjach 2.1 vs 3 choć na zdjęciach samej przerzutki w necie chyba nie jest to ujęte. Byłbym wdzięczny również za wszelkie info jak to z tym NX jest? Czy to były kolejne wersje produkcyjne, gdzie przy okazji zmienili wózek i teraz do nowych rowerów raczej zawsze trafia jedna z nich? Czy inna historia?

Iwobike
Gość

Bardzo dobry artykuł, i fajny rower

Greg88
Gość
Greg88

Orientacyjnie kiedy można się spodziewać wrażeń z jazdy ?:)

malucry
Gość
malucry

Michale, skoro Mka ma sztycę 150 mm, czy to oznacza, że rozmiar S posiada mykmyk o skoku 125 mm?

SmoQ
Gość
SmoQ

Kupiłem tego primala w rozmiarze M i korba ociera o neoprenową osłonkę ramy. Czy w tym egzemplarzu też miałeś taki problem?

Michał
Gość
Michał

A dałoby radę dokupić jakąś inną ramę do tego roweru i zrobić full? Zmieniając tylko ramę?

malucry
Gość
malucry

Jeśli poszperasz w specyfikacji modeli Bluebird/Blackbird, to zauważysz, że mają powtarzające się bebechy (15x110mm, 12x148mm (te się mogą różnić vs 142mm), korby, itd.) z Primala. Wszystko wskazuje na to, że swap jest możliwy :) W moim Aion są dwie podkładki dystansowe, 20 mm, czyli max skok to 160 mm. Być może jest niuans w szerokości suportów, linii łańcucha, i długości główki ramy, między 100 a 120 mm.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top