Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Primal zawsze stał w cieniu bardziej popularnego Horneta. Czy w najnowszej odsłonie dorównał starszemu bratu? Właśnie sprawdzam to w praktyce, testując równolegle oba hardtaile. Po prezentacji Horneta Pro, czas na drugiego zawodnika: oto Dartmoor Primal Pro 27.5, czyli topowa odmiana tego modelu na sezon 2018.


Primala testuję w ramach w współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Nowy Primal Pro jest rozwinięciem modelu testowanego przeze mnie rok temu. Zmienił się jednak tak bardzo, że śmiało można traktować go jako całkiem nowy model. Postanowiłem więc przetestować go ponownie (o najważniejszych zmianach za chwilę!).

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Zastanawiałem się jedynie, czy nie ciekawszy byłby Primal Pro 29?

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Nie pytaj. Nadal się zastanawiam. ;)

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Poza obręczami i oponami (no shit), wyposażenie obu odmian Primala Pro jest bliźniacze.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Znajdziesz w nim też wiele podobieństw do opisywanego przeze mnie niedawno Horneta Pro, polecam więc przejrzenie jego bikeporna. Czym różnią się te dwa rowery?

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion 35 LOR 140 mm

Najważniejszą różnicą jest amortyzator: Suntour Aion o moim zdaniem optymalnym (do hardtaila) skoku 140 mm, zamiast Rock Shoxa Yari 160 mm z Horneta.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion blokada skoku

Gdyby skoku było Ci dalej za dużo, zawsze możesz go zablokować.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour błotnik zintegrowany pod podkowę

Tak, ten szpanerski zintegrowany błotniczek jest w standardzie. Rock Shox jeszcze się tego nie dorobił!

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion

Aion to tańsza wersja chwalonego Aurona i podobnie jak we flagowym modelu, o sztywność dbają w nim golenie 35 mm i oś 15 mm.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Suntour Aion LOR 140 mm

Jako akcent humorystyczny, pozwolę sobie przytoczyć pełną nazwę widelca: Suntour Aion35-Boost LOR DS 15QLC32-110 27.5”+ OMG LOL BBQ KRRiTV (mogłem dodać coś od siebie).

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Schalbe Nobby Nic 2.6" Addix Apex

Jeśli dokładnie się przyjrzysz, w powyższym ciągu znaków dostrzeżesz magiczne zwroty „27.5+” i „Boost”, więc oczywiste jest, że Primal Pro – podobnie, jak model 2017 – toczy się na oponach plusowych.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Schalbe Nobby Nic 2.6" Addix Apex

Tyle że niekoniecznie! Opony w tegorocznym modelu przeszły na dietę niskotłuszczową, bo z pełnych 3 cali schudły do „pośredniego” rozmiaru 2.6″A na oko wydają się jeszcze szczuplejsze.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - maksymalny rozmiar opony

Może dlatego, że miejsca w ramie bez problemu wystarczy na 2.8″ (oficjalnie)…

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - miejsce na oponę

…lub nawet 3.0″ (nieoficjalnie).

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Schalbe Nobby Nic 2.6" Addix Apex

Już miałem narzekać, że to szmaciane Schwalbe Nobby Nic, ale producent szarpnął się na fajną, wzmocnioną wersję Apex Snakeskin z nowej gamy Addix, w średnio-twardej mieszance Speedgrip.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - obręcze Dartmoor Thunder

Za odchudzeniem opon poszły też obręcze. W rowerze testowym mam starsze Dartmoory Cruiser, ale do ostatecznej specyfikacji trafił nowy, spawany model Thunder, o asymetrycznym profilu i szerokości wewnętrznej 32 mm. Idealnie!

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - piasty Reel Boost

Piasty to Dartmoor Reel w wersji Boost – zarówno z przodu, jak i z tyłu (148×12 mm).

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - tylne haki

Przykręcono do nich tarcze o średnicy 180 mm, zaciskane przez podstawowe SRAM-y Level.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - SRAM NX

Równie nieciekawy (ale skuteczny) jak hamulce, wydaje się napęd SRAM NX

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - kaseta Sunrace 11-46

…ale tutaj mamy plot twist, bo został on wzbogacony kasetą Sunrace CSMS8 o szerokim zakresie 11-46T.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - tylny trójkąt i napęd

W połączeniu z „małymi” kołami i zębatką 32T w dwuczęściowej korbie (ze zintegrowaną osią) daje to bardzo szeroki i użyteczny zakres przełożeń podjazdowych.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - kierownica Tornado Low 780 mm

W podjazdach pomoże też kierownica z małym wzniosem Dartmoor Tornado Low – zdecydowanie normalniejsza od quasi-dirtowych lewarów z Horneta i zeszłorocznego Primala. Wbrew pozorom, to istotny upgrade!

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - mostek Trail 50 mm

Kierownica o szerokości 780 mm tworzy zgrany duet z 50-milimetrowym mostkiem Trail.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - siodło Trail

Tę samą nazwę nosi siodełko, choć mam podejrzenia, że to literówka – powinno się nazywać Trial (od „próba”, jeśli wiesz co mam na myśli)…

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - Kind Shock KS e20i

Wyposażenie uzupełnia przyzwoita sztyca regulowana Kind Shock E20. Jej skok to 125 lub 150 mm, zależnie od rozmiaru ramy.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - jaki rozmiar

A rozmiary do wyboru są cztery – również XL, którego brakuje w Hornecie. Niestety w przeciwieństwie do Horneta, wszystkie mają dłuuugie rury podsiodłowe. Szczególnie niższe osoby będą miały problem z wpasowaniem się na rower o odpowiedniej długości.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Ta długość to na pierwszy rzut oka branżowy standard: reach w M-ce to 430 mm, a baza kół przekracza 1200 mm dopiero w największym rozmiarze.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Jednak wizualnie – i co najważniejsze, w siodle – Primal sprawia wrażenia dłuższego. Zasługa bardzo niskiego suportu (ok. 315 mm)?

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - red devil

(Tu miałem napisać coś ciekawego o kątach, ale nie umiem) Główka ramy 65,5 stopnia, podsiodłowy 73,5.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018 - tylny trójkąt

Wyróżnia się za to krótki tylny trójkąt: 420 mm, mimo dużej ilości miejsca na oponę (disclaimer: rower testowy ma ramę przedprodukcyjną z nieco dłuższym tyłem: 430 mm). To prawdopodobnie zasługa przejścia na standard Boost. Choć czy na szlaku jest to zaletą, pozostaje kwestią dyskusyjną.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Nie ma jednak dyskusji co do opłacalności Primala Pro. Tak kompletnie wyposażony rower waży 13,75 kg (rozmiar M, z fabrycznymi pedałami, na dętkach) i kosztuje 5 499 zł.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

Przy zakupie dostaniesz też bon na 250 zł, który przyda się np. na porządne platformy, zestaw tubeless albo siodło spełniające swoje zadanie wynikające z nazwy. Poza tymi standardowymi upgrade’ami, wyposażenie Primala Pro absolutnie wymiata.

Dartmoor Primal Pro 27.5 2018

A czy Primal wymiata też na szlaku? Czy może warto dopłacić 700 zł do Horneta Pro? O tym już niedługo w bratobójczym teście porównawczym obu Dartmoorów :)


Dartmoor Primal Pro 27.5

Cena: 5 499 zł
Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
Masa: 13,75 kg (rozmiar S, seryjne pedały, na dętkach)
Strona i sklep producenta


Zobacz też:

 

95
Dodaj komentarz

avatar
25 Comment threads
70 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
39 Comment authors
dominikSmoQmalucryserek_plIwobike Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mateusz
Gość
Mateusz

Czy w tej cenie (lub do tej ceny) można znaleźć jakiś fajniejszy rower? Bardziej opłacalny? Czy może powinienem się kierować tym że podoba mi się bardziej od jakichkolwiek innych?

Vandall
Gość
Vandall

Myślę ze w tej cenie powinieneś kierować się tym że podoba się bardziej

tom
Gość
tom

me like it. Biere!

Greg88
Gość
Greg88

Zapowiada się naprawdę ciekawie, sam zastanawiam się nad właśnie praimalem pro a Kross dust. Z czego dustem 3.0 już jeździłem a praimalem nie, więc będę miał się czym sugerować. Czekam z niecierpliwością !:)

cyklofil
Gość
cyklofil

Doskonale rozumiem twoje aluzje na temat tego siodełka. Ja próbowałem być twardy i używałem go w moim primalu ponad pół roku. Skoro je znasz to zapewne wyobrażasz sobie moją radość kiedy znalazłem moje stare siodełko z poprzedniego roweru :D

MichUP
Gość
MichUP

Ja wytrzymałem miesiąc i kupiłem Ergona… (od tego momentu zapomniałem o siodełku).

majeranek
Gość
majeranek

Żeby tak jeszcze można było te rowery kupic to w ogóle było by fajnie. póki co nie można a mamy połowę maja.

Maciej
Gość
Maciej

Ja dostałem info, że druga połowa czerwca ale sprzedawca nie krył się z tym, że to może być koniec czerwca albo i dalej. Nieporozumienie, bo jak zamawiałem w przedsprzedaży, to pisali 30 marca, to jest nieakceptowalne zwodzenie klienta. Fakt-kasy nie biorą za przedsprzedaż ale o wciąż chwyt poniżej pasa i to ciągłe przesuwanie daty, Velo-właściciel marki nie wie kiedy będzie je miał. Ja czekam na cały rower w rozm XL, zaoferowano mi L bo tylko te się pojawiły…

Wieszcz
Gość
Wieszcz

Hej, planuje zakup pierwszego poważniejszego roweru górskiego po moim GF Mullecie i zastanawiam się pomiędzy Nail Trail’em 6 (+zakup sztycy) oraz Primalem pro 29.
Z lektury bloga wyczytałem, że Marin jest bardziej w stronę xc i z perspektywy osoby mieszkajacej na mazowszu to w zasadzie zaleta.
Primala na mniejszych kołach testujesz teraz, a Marinem już śmigałeś.
Masz może jakieś ciekawe wnioski porównawcze dotyczące tych maszyn?

Maciej
Gość
Maciej

Ja już miałem Nail Trail’a 7 2017 w domu z wyprzedaży i jak zobaczyłem specyfikację Primal Pro 27,5″ to odesłałem Marina. Wkurzyłem się też trochę na sklep i ostatecznie kosztowało mnie to ekstra ale Primal Pro ma „najświeższy” standard w tej cenie, więc posłuży najdłużej bez złego ducha upgrade’ów na ramieniu.

MichUP
Gość
MichUP

Wtrącę się, kupiłem Primala na płaską Wielkopolskę, od czasu do czasu śmigam też po górkach typu Świeradów lub ślęża. Na terenach lokalnych śmiga się idealnie (zaczynasz szukać każdej metrowej goreczki i 15 cm dropa, a na dziewiczą górę – taki lokalny K2, robisz 10 podjazdów na sesję, bo jest fun…:),a w większych górach na przygotowanych trasach zbytnio nie ogranicza. Bierz Primala, żeby sobie w brodę nie pluć, gdy będziesz chciał zrobić wypad na południe Polski.

Marcin Z
Gość

No nie wiem jak rower ale foty zajebiste !

Krosiarz chory na cyklozę
Gość
Krosiarz chory na cyklozę

Dobrze,że nie kupiłem zeszłorocznego modelu. A jak się wstrzymam jeszcze rok, to nowy model na pewno będzie jeszcze lepszy. :)

Maciej
Gość
Maciej

Na to bym nie liczył, taka specyfikacja w dzisiejszych czasach to ewenement na skalę światową. 2x obręcz+2x opona=800zł w rowerze za 5250zł z dropperem, amorem z 35mm goleniami, 34POI piastą tylną (Marin Nail Trail 7 2017 miał 21 POI), wszystko na lepszych łożyskach-stery, support, piasty
Dalej będzie jak u konkurencji – co roku tylko gorzej

faldżip
Gość
faldżip

Z tego co widzę, to w tym Aionie można zmieniać podkładkami skok od 120 do 150, jak komuś za dużo/za mało skoku.

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Podsiodłówka to pewnie wymog konstrukcyjny, ale naprawde krotsza bylaby lepsza. Drugi minus to 32 sparowane z 11-46, wolalbym 30 (a tak naprawde to 28) z 10-42. Przy tej cenie, ten drugi minus można zapomnieć, ale długa podiosiodłowka może boleć.

Mateusz
Gość
Mateusz

Ja w swoim Primalu 2017 właśnie zmieniłem kasetę na 11-50 i owal 32, potwierdzam, że przy 30 trochę brakowało prędkości

Maciej
Gość
Maciej

Hej, kolego jak Ci się sprawuje NX z kasetą 11-50? Byłbym wdzięczny za 3 zdania o wrażeniach. Długi czy średni wózek?

Mateusz
Gość
Mateusz

Hej, nx z kaseta 50 działa :) wózek standardowy, z tego co wiem nx nie występuje z innym. Zaliczyłem kilka wyjazdów na Turbacz, ostatnio w sportm błocie i jak dla minie działa wystarczająco. Nie powiem, że idealnie, bo czasami krztusi się przy zejściu z 42 na 38 ale może to kwestia mojego nieco nadwyrężonego już wózka. Acha, czytałem, że w fulu może być kłopot. Ja musiałem wydłużyć łańcuch względem oryginału o 4 ogniwa, mam teraz 110.

Mateusz
Gość
Mateusz

10-42 wymagałoby użycia piast pod XD zamiast standardowych 10/11

czlowieq
Gość
czlowieq

Zdjęcia absolutnie kozackie, zdradzisz jakim szkiełkiem robiłeś?

Marek
Gość
Marek

Testowy model to jaki rozmiar?.

sobek
Gość
sobek

Małe sprostowanie,kąt główki to 65,5

Mat
Gość
Mat

Dziewiąty miesiąc katuję Primala 29 w najtańszej wersji za 3700 PLN. Szczerze polecam! Jest to bardzo solidny, nowoczesny i uniwersalny rower. Jeżdżę nim na nizinne wielokilometrowe wycieczki, jak również trzaskam lokalne trasy dh na których mimo mego słabego skilla rower zdaje się szeptać „zjedź jeszcze raz”. Daje radę tez na maratonach i zawodach XC tym lepiej im trudniejsza trasa. W górach też był. Na dzikich trasach i na Rychlebach też było super! Tylko suport już jeden zajechałem i miałem problem z bębenkiem (zjadł jedno ze swoich łożysk). Ale ogólnie zdecydowanie na plus. Peace!

serek_pl
Gość
serek_pl

Hej a czy primal 29 przyjmie napęd 2x?? i jaka opona maks tam wchodzi

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Czy po wymianie łożyska/bębenka nie miałeś już problemów?
Ja mam to samo w Blackbirdzie na zwykłych Reelach

miłosz
Gość
miłosz

AION MA GOLENIE 35MM ? ciekawe ile suntour włozył w przbudowe lini produkcyjnej…

wujekeman
Gość
wujekeman

Aion ma golenie 35 ale tylko w wersji boost

Adiy1z3y
Gość
Adiy1z3y

Witam, czy w tej cenie z przeznaczeniem do trailu (BB, Żar itd) nie lepiej wziąć Marin Hawk Hill?

Mirek
Gość
Mirek

Czołem! Wiem, że to strafa MEN, ale czy mógłbyś dokonać przeglądu rowerków FULL 27.5 dla kobiet. Dwoje się i troje aby coś wybrać dla żony, ale zawsze coś mi nie pasuje. Rzuć prosze radą. Dzięki.

Rowerowy Nob
Gość
Rowerowy Nob

Po zeszłorocznym teście P+ bylem na niego mocno napalony, niestety zakup w okresie lipca sprawił że nie byly juz dostępne, jak i NS djambo. Zostal się okazyjny, trzeci w kolejce ze względu na pułap cenowy Dust 3.0 2017 za 6300 co uznalem za okazje i jestem mega zadowolony do teraz. Ale po dzisiejszym tekście znowu mam maślane oczy, jak rower górski może się zwyczajnie podobać. Hornet przy nim to brzydal moj Dust brzydal, Britney Spears brzydal… No ale nie ładne jeździ tylko dobrze przemyślane, zaprojektowane, zbudowane i wyposażone, nie mogę sie doczekać porównania braci Dartmoor i obstawiam że Primal Michale… Czytaj więcej »

greg88
Gość
greg88

Masz jakieś porównanie dusta do pimala? bo ja właśnie stoję przed tym wyborem ?

Rowerowy Nob
Gość
Rowerowy Nob

Niestety nie, mam tylko porownanie Dusta do posiadanych przezemnie XC starego Scotta Scale i ostatniego jakiego mialem i calkiem fajnego roweru Superior xp 909. Ale już nigdy nie przesiądę się na inny rower niż ścieżkowy, może full ale HT to tylko w typie Primal, Eccentric, Dust. Podpuszczam Michala właśnie żeby skrobnął coś porównawczo. Może jakiś artykuł retrospekcja, jako przypomnienie, zestawienie wspomnień i porownanie hardtail’i które testowal?

Greg88
Gość
Greg88

Michał z tego co czytałem testował dusta z 2016 a od tego czasu geometria ramy się zmieniła więc takie porównanie może nie być do końca wiarygodne, no chyba że testował też ramę 17/18 a ja nie zauważyłem

Marzec
Gość
Marzec

Dodam że jeździłem ostatnio na tej oponie NN 2.6 wersja jak w opisie i daje radę. Na przodzie zszedłem do 1 bara i żadnych problemów (moja waga 75kg), toczy się sporo lżej w porównaniu z minionem exo , trzymanie ok. Lataliśmy na Kamieniołomie, Dziabarze, Dębowcu itp – szybkie przeloty bez oszczędzania się na kamieniach – tak że polecam.

Kacper
Gość
Kacper

Zamierzam sprzedać swojego Cube Acid i kupić coś pomiędzy tym Primalem i Krossem Dust 2.0. Jeżdżę po szlakach w Beskidzie Żywieckim. Opłaca się taka zamiana?

Maciej
Gość
Maciej

Michale, jeśli masz jeszcze ten rower, to czy mógłbyś sprawdzić który model przerzutki NX jest na tym rowerze? Wiem, że specyfikacja nie jest finalna ale pytam pod kątem kasety 11-50. Podobno NX występował z różnymi długościami wózka w wersjach 2.1 vs 3 choć na zdjęciach samej przerzutki w necie chyba nie jest to ujęte. Byłbym wdzięczny również za wszelkie info jak to z tym NX jest? Czy to były kolejne wersje produkcyjne, gdzie przy okazji zmienili wózek i teraz do nowych rowerów raczej zawsze trafia jedna z nich? Czy inna historia?

Iwobike
Gość

Bardzo dobry artykuł, i fajny rower

Greg88
Gość
Greg88

Orientacyjnie kiedy można się spodziewać wrażeń z jazdy ?:)

malucry
Gość
malucry

Michale, skoro Mka ma sztycę 150 mm, czy to oznacza, że rozmiar S posiada mykmyk o skoku 125 mm?

SmoQ
Gość
SmoQ

Kupiłem tego primala w rozmiarze M i korba ociera o neoprenową osłonkę ramy. Czy w tym egzemplarzu też miałeś taki problem?

Czytaj kolejny artykuł

8 rzeczy, których dowiedziałem się, wytyczając trasę zawodów

Jak może wiesz, dołączyłem w tym roku do ekipy organizującej zawody TREK Enduro MTB Series, z chytrym planem pokazania Wam ich od kuchni. Pod koniec kwietnia spędziłem więc dwa dni w Przesiece, wędrując po przyszłych odcinkach specjalnych w towarzystwie osób odpowiedzialnych za ich przebieg.

Wytyczanie trasy zawodów enduro

I tak wędrując, okazało się, że…


1. Totalnie nie znam gór

To w sumie wiedziałem już wcześniej, bo jako mieszkaniec Katowic, w górach bywam tylko gościem, korzystającym z tras wytyczonych przez innych (czy to rowerowych traili, czy to szlaków pieszych).

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Ale znajomość miejscówki niezbędna do wytyczenia dobrej trasy zawodów to poziom, którego do tej pory nie znałem. Zwłaszcza, jeśli mają to być zawody w formule on-sight, w której OS-y do ostatniej chwili są niespodzianką. Organizator musi więc wiedzieć więcej, niż nawet lokalni riderzy. Musi znać każdą ścieżkę. Nawet borsukową!

2. Najlepsze singletracki wymyślają borsuki

To oczywiście przenośnia, ale już sarny i jelenie nie byłyby przesadą. Chodzi bowiem o wąskie, dzikie ścieżki wydeptane przez zwierzęta (albo przez turystów chodzących siku?), które wymagają sporej dozy kreatywności, żeby w ogóle je zauważyć. Mi zaczynało się to udawać dopiero pod koniec drugiego dnia…

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Oczywiście ich cechą wspólną jest to, że po kilkuset metrach „borsuki” się rozchodzą, a ścieżki zanikają w środku lasu. Wtedy zaczyna się freestyle!

3. Jak się nie ma co się lubi…

…to się idzie w las i robi! Wytyczanie trasy zawodów przypomina składanie OS-ów z gotowych klocków. Czasem jednak do układanki brakuje kluczowego elementu i trzeba improwizować.

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Zwykle oznacza to ruszenie w las z GPS-em w ręku i wytyczenie nowej linii, łączącej istniejące kawałki ścieżki.

4. „Trail building” nie musi być trudny

Budowa singletracków to ciężki temat, ale nikt nie przyjeżdża na zawody enduro, żeby jeździć po Twisterze (prawda…?). Przystosowanie surowej, naturalnej, a jednocześnie ciekawej linii, którą jednego dnia pokona 300 osób (a nie 300 dziennie przez okrągły rok) okazuje się dużo prostsze.

Podczas pierwszego obchodu trasy nawet nie używamy narzędzi, żeby nie zostawiać śladów ułatwiających odszukanie nowych linii przed zawodami (na dmuchawę, grabie i piłę przyjdzie czas tuż przed imprezą).

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Na początek wystarczy linia przejazdu wytyczona w szalonej głowie Łukasza (pozdrawiam ;)) podparta borsukową ścieżką, czy dawnym szlakiem. Reszta to kosmetyka: usunięcie luźnych patyków i gałęzi, udrożnienie zalewającego trasę strumyka, ułożenie drewnianego najazdu na skałę, czy przesunięcie powalonego drzewa. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku…

Wytyczanie trasy zawodów enduro

…i w granicach ustaleń z Nadleśnictwem.

5. Leśnik is king

Ustalenie przebiegu OS-ów to nie tylko sztuka nawigacji, ale też negocjacji. Zaczynają się one w zasadzie zaraz po zakończeniu sezonu i ciągną się miesiącami. Pierwsze obejście trasy w Przesiece miało miejsce w październiku, a rozmowy z Nadleśnictwem Śnieżka zaczęły się w listopadzie…

I wcale nie wynika to ze złej woli leśników! Nadleśnictwo realizuje założenia ustaw i czasem po prostu nie wszędzie może nas wpuścić – a to obszar Natura 2000, a to planowane prace leśne, a to cietrzew rucha dba o przedłużenie ciągłości zagrożonego gatunku…

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Ważne jest też uniknięcie kolizji z ruchem turystycznym, jednocześnie kierując zawodników w najciekawsze miejsca, podsunięte np. przez przedstawicieli Gminy. Kompromisy!

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Wytyczanie trasy zawodów enduro

6. Nie tak prędko…

Negocjacje mogą przeciągać się też dlatego, że większość „oficjeli” naturalnie kojarzy zawody rowerowe z drogami szutrowymi. Z kolei nam oczywiście chodzi o ominięcie ich jak najszerszym łukiem. Również ze względu na bezpieczeństwo.

Sekcje dzidowania na wprost nie są ani fajne, ani bezpieczne. Dlatego już podczas obchodu trasy, trzeba zauważyć groźne miejsca, oszacować prędkość i jeśli nie da się „uciec” w techniczny teren – zaplanować szykany.

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Wytyczając trasę – zwłaszcza on-sight – trzeba myśleć o innych i za innych. A myślenia jest dużo!

7. Zawody to nie tylko zawody

Jako zawodnik, potrafiłem docenić (lub zbesztać…) logistykę, ale widziałem tylko 10% tego, co się dzieje za kulisami ścigania. Przykłady:

  • Jaka powinna być kolejność OS-ów, żeby zapewnić płynne migracje pomiaru czasu (jednocześnie mogą działać 2 odcinki) i ratowników medycznych?
  • W których miejscach ustawić każdego wolontariusza, strażaka, medyka?
  • Jaką długość powinny mieć dojazdówki, żeby obstawa trasy zdążyła przejść na kolejny OS, a zawodnicy nie padli na zawał?
  • Kto będzie odpowiadał za pomiar czasu, jakie ma w tym doświadczenie?
  • Jak wszyscy się porozumieją w górach bez zasięgu telefonów?
  • Jak zsynchronizować czasy startu i mety, zapisywane ręcznie jako backup elektronicznego pomiaru?
  • Na ile samochodów mamy pozwolenie wjazdu do lasu? Kto pojedzie którym autem? Które da radę wjechać w dane miejsce?
  • Kto dzień wcześniej dogada się z Gminą i Nadleśnictwem, żeby odpowiednie szlabany na górskich drogach dojazdowych były otwarte? Co, jeśli mimo zapewnień, któryś pozostanie zamknięty?

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Wytyczanie trasy zawodów enduro

O kwestiach związanych z pomiarem czasu, załatwianiu pozwoleń z Gminami, czy negocjacjach ze sponsorami nawet nie wspominając… Takich wypływających z doświadczenia pytań pada mnóstwo i decydują one o sukcesie lub porażce zawodów. Im więcej możliwych problemów przewidzisz, tym mniejsze ryzyko fakapu. Ale…

8. Nie wszystko da się przewidzieć

To akurat sam wiesz z zawodów – czasem po prostu auto utonie w błocie, pomiar czasu nawali, a fragment trasy zostanie zalany strumieniem „przekierowanym” przez prace leśne czy wiatrołomy.

Wytyczanie trasy zawodów enduro

Zmiennych jest mnóstwo i zaczynam coraz bardziej doceniać wkład pracy w ich ogarnięcie!


Po obchodzie trasy w Przesiece, jedną rzecz przewiduję jednak z całą pewnością: to będą jedne z najfajniejszych OS-ów, na jakich startowałem i cieszę się, że miałem w nie swój skromny wkład! :) Zawody odbędą się 16 czerwca – więcej na www.enduromtbseries.pl (zapisy trwają).

PS. Jeśli zastanawiasz się nad startem, polecam też poradnik „ABC zawodnika” mojego autorstwa!

Wytyczanie trasy zawodów enduro

„Tam nie pojedziemy!” ;)


Inne powiązane wpisy na blogu:

 

19
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Endurofina
Gość
Endurofina

To Przesieka nie będzie „on-sight”?

Achi
Gość

fajny wpis:) zawsze dobrze coś zobaczyć od tej drugiej tajemnej, często niedocenianej strony:)

Vol.
Gość
Vol.

Ciekawy tekst. Jedna uwaga – wytyczanie trasy zawodów powinno się odbywać z poszanowaniem przyrody, czemu nie służy drwiący fragment na temat cietrzewia. To rowerzyści są gośćmi w lesie, który zamieszkują zwierzęta, a nie odwrotnie. To potrzeby gospodarzy lasu są ważniejsze niż rozrywka endurowców i gawiedzi. Trzeba pamiętać, e tego rodzaju zawody to dla lasu, ściółki i zwierząt katastrofa porównywalna dla nas z najazdem Wanadalów na Rzym. Promowanie zrównoważonego podejścia do turystyki rowerowej, trailowej czy enduro powinno mieć swoje miejsce na tym portalu. Skoro opisujesz wyznaczanie tras, warto poświęcić temu pewien fragment, jest to równie istotne, jak kultura jazdy itp. Pzdr

Dyjson
Gość
Dyjson

możecie polecić jakieś trasy w pobliżu Bytomia/Katowic?

Kamil
Gość
Kamil

Michale, jeśli ty znasz przebieg oesów i będziesz startował w tych zawodach to już nie będą one on-sight :/

mattta
Gość
mattta

Niech startuje i robi później hajlajtsy. Pewnie wszystkich zadowoli to, bo i tak w czołówce nigdy nie jedzie. W ostateczności niech jedzie nawet za free, robi reklamę zawodom i niech będzie tylko na końcu nie klasyfikowany do punktów.

Marcin
Gość
Marcin

Michał, nie miałeś może włączonej Stravy podczas tego obchodu? ;) hue hue
Szacun dla projektantów tras on-sight

Czytaj kolejny artykuł

Bikeporn: Dartmoor Hornet Pro 2018

Jeśli miałbym wytypować najczęściej polecanego sztywniaka w internetach, musiałby to być Dartmoor Hornet. Choć ten rower nigdy nie miał być „jednym do wszystkiego”, to jednak idealnie wpisał się w oczekiwania osób szukających hardcore’owego hardtaila. Jeśli się do nich zaliczasz, czytaj dalej :) Oto najnowsza generacja w tym lepszym wariancie Pro.


Rower testuję w ramach współpracy z marką Dartmoor.


Dartmoor Hornet Pro 2018

Jeśli miałbym Horneta upchnąć do jakiejś szufladki, byłby to niewątpliwie „freeride”. Więc jest to rower uniwersalny. Na swój sposób…

Dartmoor Hornet Pro 2018

Z jednej strony, to co oczywiste: pancerna rama ze zjazdową geometrią napełni radością miłośników skakania i bikeparków. W każdym razie tych, którzy nie mają kasy na fulla… Ale czy Hornet to tylko sztywna zjazdówka?

Dartmoor Hornet Pro 2018

Dobry hardtail ma to do siebie, że zawsze jest bardziej uniwersalny od fulla do tych samych zastosowań. Bez tylnego zawieszenia, które podnosiłoby masę i wysysało energię na podjazdach, nawet najbardziej hardkorowy sztywniak powinien nadawać się do tego, żeby zwyczajnie na nim… pojeździć.

Dartmoor Hornet Pro 2018

W szczególności dotyczy to nowego Horneta Pro – lżejszego i bardziej jeżdżącego od tańszego Horneta nie-Pro.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Oba modele łączy skok widelca: aż 160 mm. Zawsze uważałem, że do sztywnej ramy to za dużo, ze względu na zmienność geometrii przy ugięciu. Sytuację częściowo ratuje płaski wyjściowy kąt główki ramy: 65 stopni. Czyli efektywnie (w sagu) nadal poniżej bezpiecznej granicy 67 stopni.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Skok ten jest też dobrze kontrolowany, bo w Hornecie Pro odpowiada za to Rock Shox Yari RC. To kluczowy upgrade względem zeszłorocznego modelu.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Drugim jest sztyca regulowana KS E20, następca testowanego przeze mnie eTena. To prosty model, ale działa przyzwoicie, ma wygodną manetkę i zależnie od rozmiaru ramy, opuszcza się o 125 lub 150 mm.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Tu chciałbym pochwalić projektanta za bardzo krótkie rury podsiodłowe! 440 mm w największym rozmiarze powoduje, że w zasadzie każdy może wybrać rozmiar ramy, bazując wyłącznie na długości reacha.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Jest to zresztą wskazane, bo reach nie jest przesadnie długi. Pamiętając, że w hardtailach liczby z tabelki wydłużają się po wskoczeniu na rower (sag!), 430 mm w M-ce wpada w kategorię „w sam raz”. Ja do testu dostałem rozmiar S i przy wzroście 170 cm czuję się na nim naprawdę dobrze.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Szkoda jednak, że rozmiarówka kończy się na rozmiarze L – najwyżsi riderzy będą musieli obejść się smakiem. PS. W rowerach dostępnych w sprzedaży otwór na przewód sztycy będzie niżej (mój został złożony na ramie 2017, która różni się tylko tym właśnie detalem).

Dartmoor Hornet Pro 2018

Pancerz sztycy zajął niestety miejsce bidonu. Mam świadomość, że Hornet jest skierowany do osób gardzących bidonami jak twórczością Chopina, ale i tak sądzę, że dwie śrubki w tym miejscu nikomu by nie zaszkodziły…

Dartmoor Hornet Pro 2018

Na tym jednak gorzkie żale się kończą, bo ogólnie rama Horneta robi świetne wrażenie. Cieszą takie przemyślane detale, jak przykręcana przelotka eliminująca ocieranie przewodów o główkę ramy.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Zgrabnie wyglądają też tylne haki. Patrząc na rurki (albo raczej: rury, rurzyska) tylnego trójkąta, wiesz, że na najeździe na największą hopę w okolicy (tudzież podczas nuklearnej apokalipsy) nie będziesz musiał się zastanawiać, czy rower wytrzyma.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Mimo krótkiego tyłu (425 mm) nie brakuje też miejsca na oponę, co było źródłem wielu łez wylanych na starsze generacje „Szerszenia”.

Dartmoor Hornet Pro 2018

I trzeba zaznaczyć, że nie mówimy tu byle jakiej oponie – Hornet Pro kula się na plusowym rozmiarze 2.8″! To kolejna istotna różnica względem tańszego modelu.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Maxxis Minion DHF jest jedną z najbardziej agresywnych opon 27+ i dobrze pasuje do hardkorowego charakteru tego roweru.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Jeśli wolałbyś bardziej klasyczne (i lżejsze) 2.5-2.6″, nie ma problemu – geometria uwzględnia taką konfigurację.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Tak „wąskie” opony bardzo dobrze ułożą się na obręczach Dartmoor Cruiser o szerokości wewnętrznej 35 mm. Widać, że producenci nauczyli się już, o co chodzi w plusowych kołach i jak dobierać obręcze do rozmiaru opon.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Od Dartmoora pochodzą też piasty Reel. Przednia z Boostem, ale tylna w starym rozmiarze 142×12 mm. Najwyraźniej Boost nie jest konieczny do zmieszczenia plusowych opon z sensownym prześwitem.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Części własnej produkcji są kluczowe dla niskiej ceny kompletnego roweru, więc logo producenta z Gliwic nosi też kierownica Dartmoor Nitro FR v.2 o specyficznym, dirtowym gięciu i szerokości 780mm…

Dartmoor Hornet Pro 2018

…krótki (45mm) i pancerny mostek Dartmoor Fury v.3 (kiedy ostatnio widziałeś śruby na klucz 6 mm?)…

Dartmoor Hornet Pro 2018

…przykręcane gripy Roots z głębokim, bardzo mięsistym bieżnikiem…

Dartmoor Hornet Pro 2018

siodło, które wystawi na próbę nawet najtwardszych z mężczyzn (na szczęście w rowerach sklepowych będzie ciut inne, w dodatku pod kolor do ramy)…

Dartmoor Hornet Pro 2018

…a nawet gratisowe pedały platformowe. Niestety wkręcane piny to „exclusive” roweru testowego, do rowerów fabrycznych trafią platformy z odlewanymi, jak w testowanym przeze mnie Primalu Pro 2017. Polecam upgrade zaraz przy zakupie.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Również korba  moim egzemplarzu nieco różni się od sklepowej specyfikacji, do której trafi Dartmoor Rock v.2, z zębatką mocowaną klasycznie, na cztery śruby (rozmiar to 32 zęby).

Dartmoor Hornet Pro 2018

Ale najważniejsze, że też będzie to model dwuczęściowy (ze zintegrowaną osią), więc nie będzie się rozkręcał. Było to największą bolączką zeszłorocznego roweru z korbą starego typu.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Reszta napędu to SRAM NX 1×11 z kasetą o zakresie 11-42T. Chyba nie jestem już w stanie napisać o nim niczego odkrywczego. To po prosu solidna (również jeśli chodzi o masę ;)) i robiąca robotę grupa.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Uzupełniają ją hamulce SRAM Level z tarczami 180 mm, które na pierwszy rzut oka mogą być drugim upgrade’m, jaki wprowadzą przyszli właściciele Horneta Pro (po pedałach).

Dartmoor Hornet Pro 2018

To najprostszy model w ofercie, który, delikatnie mówiąc, nie porywa designem (obejma!), ale potrafi pozytywnie zaskoczyć działaniem i bezproblemową eksploatacją.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Hamulce, napęd i amortyzator z koncernu SRAM-a połączone z (prawie) całą resztą Dartmoora tworzą bardzo spójny rower. I co ważne – kosztujący 6199 zł. Tyle samo, co podstawowy model Blackbirda.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Cena ta może nie robi aż takiego wrażenia, jak w zeszłym roku (4999 zł), ale Rock Shox Yari, sztyca regulowana i porządne opony są warte dopłaty. Hornet Pro jest po prostu skierowany do zadeklarowanych miłośników hardtaili do ostrej jazdy.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Ci mniej zadeklarowani (czyli po prostu biedni odkładający na fulla) mogą wybrać model Dartmoor Hornet (bez dopisku „Pro”) za 4499 zł, bez sztycy regulowanej i z wyraźnie gorszym widelcem i oponami. Fanów enduro powinna jednak odciągnąć od niego wysoka masa.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Choć trzeba przyznać, że przy 15,8 kg (rozmiar S z seryjnymi pedałami, na dętkach), Hornet Pro to też ciężki temat. Dopiero po wymianie pedałów na lżejsze i zalaniu opon mlekiem, masa spadnie w okolice deklarowanych przez producenta 15,5 kg.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Dylematy okołokilogramowe na pewno będą chodzić po głowie klientom zastanawiającym się między Hornetem Pro a… Primalem Pro. Ten wybór zawsze był trudny! Kiedyś jeszcze ułatwiała go ułomna geometria niby-ścieżkowego Primala, teraz obie ramy idą łeb w łeb.

Dartmoor Hornet Pro 2018

Dlatego udało mi się wyciągnąć od Dartmoora oba rowery! Szykujcie się więc na bikeporna Primala Pro, a później na test porównawczy. Spoiler: jest na co czekać! :)


Dartmoor Hornet Pro

Cena: 6 199 zł
Dostępne rozmiary: S/M/L
Masa: 15,8 (rozmiar S, seryjne pedały, na dętkach)
Strona i sklep producenta


Zobacz też:

 

78
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Harnaś555
Gość
Harnaś555

w sumie jeden z bardziej hardcorowych sztywniaków,już takich nie robią

Myszator
Gość
Myszator

Robią : ) Jest jeszcze Foes Racing Plus Hardtail ( Taki podobny )
Tylko że łon : ) jest za wysoki w rozmiarze ( L ) … dla mnie.
Rozmiar ( M ) znowu bardzo fajny. Nisko osadzona rura podsiodłowa.
Ale z drugiej strony za krótka rama.
Ja te zjeby projektują ramy … będziesz kur.. zdrowy ? o_O

Dyjson
Gość
Dyjson

może test trochę tańszego primala Evo?

Maciej
Gość
Maciej

Tą są najfajniejsze rowery! Ponad rok temu składałem Eccentrica, jako uzupełnienie „fulla” (Patriot Evo), złożyło się tak że ostał mi się amortyzator x-fusion 160mm, i został on zamontowany w NS-ie. Bałem się że to będzie za dużo i wypaczy geometrię, ale nie. Rower świetnie jeździ, po płaskim, z górki o pod nią. Tak jestem w tym rowerze zakochany, że mój full do tej pory jest w częściach i czeka na złożenie :D (jedyne co muszę zmienić to właśnie kierownica, jest za prosta, a te rowerki chyba są projektowane pod modele dirtowe)

Pepe
Gość
Pepe

Mógłbyś w teście Primala Pro zawrzeć twoje odczucia względem tegorocznego i zeszłorocznego modelu?

greg88
Gość
greg88

czekam na primala pro, akurat zastanawiam się nad zakupem :)

Radek
Gość
Radek

Przesadnie ciężka ta rama 2.6kg przy Sce to dramat. Stary NS Eccentric Djambo miał podobny charakter i nie był takim klamotem. Miałem na tej ramie bika i nie przekraczał 13kg(ale nie miał plusowych opon). I ta rama też ma solidne rurska
Teraz mam bika na nowym Djambo 2017/2018, w końcu na plusowych NobbyNic’ach 2.8 i na mleku i jest niecałe 13.5kg. W stosunku do prezentowanego, nie mam jeszcze myk-myka, ale nawet jeśli, to nie ma szans abym przekroczył 14kg.

Myszator
Gość
Myszator

A ja jakoś nie narzekam : ) Mam Horneta 2018 … i waży leciutko ponad 13 kg
Dodatkowo w rozmiarze (L) Jednak można : )
Jak miałem założone opony zwijki 27.5 x 2.8 oraz dodatkowo nie miałem dętek … Jak pamiętam rower ważył wtedy leciutko ponad 12 kg.

Maciej
Gość
Maciej

To nie miałeś Horneta kolego, tylko zbudowałeś rower samoróbkę, na ramie Hornet 2018, duża różnica.

Mateusz
Gość
Mateusz

Ojjjj czekam na test Primala

Tez Michal
Gość
Tez Michal

Na jakie hamulcowy byś wymienił levele by poczuć? Ma sens na Level T? Czy też za słabe?

Bogu
Gość
Bogu

Wydaje mi się że do takiego zastosowania minimum powinny wpaść SLXy albo coś podobnego pokroju.

Maciek
Gość

Budżetowy sposób na wskrzeszenie takich pedałów: zaostrzyć te „piny” pilnikiem. Działa parę razy, aż nie staną się za krótkie.

Majkeloo
Gość
Majkeloo

Jak myślicie, opłaca sie kupić tańsza wersję czy lepiej sobie odpuścić?

radizzle
Gość
radizzle

Wiadomo coś odnośnie dostępności w sprzedaży? Na velo niedostępny. Druga sprawa, Michał jaki rozmiar sugerujesz do wzrostu 180cm, miałem Primala 2015 w M’ce, jak to wypada w przypadku Horneta?

Marcel
Gość
Marcel

Chyba jednak wolę Whyte 629.

Michał
Gość
Michał

Whyte jest fajny bo ma stromą podsiodłówkę, XL-kę i 29″. Poza tym brak regulowanej sztycy korba 3 częściowa, czyli po trzech miesiącach do kosza i wiotki amortyzator. W sumie jakie 2k zł różnicy ;) Ja już wolę 2kg nadwagi, swoją drogą podejrzewam, że dużo kilogramów wnosi tu korba oraz kokpit i dało by się jeszcze tu i ówdzie coś urwać pozostając w strefie Hardcore;)

mountain line
Gość
mountain line

Nie wiem dlaczego nie nazwano tego modelu HARDCORE ? Hornet to raczej do szosy pasuje np Romet Hornet :)

Renifer
Gość
Renifer

Michał, da się gdzieś pobrać te zdjęcia? Wyszły Ci tak dobrze i rower podoba mi się na tyle, że chętnie ustawiłbym sobie na tapetę :D

Damian
Gość

Piękny sprzęcik! Mimo swojej wagi i tak super by się na nim śmigało? A co myślisz o śmiganiu na rowerze w spodenkach do mma? Ostatnio sobie takie kupiłem i muszę przyznać, że nie spodziewałem się takiego komfortu z jazdy. Nic nie ogranicza ruchów i nie obcierają. Osobiście polecam takie rozwiązanie.

Precik
Gość
Precik

Jak Ci wygodnie, to śmigaj. Z jazdy masz mieć frajdę, a nie zastanawiać się, czy ubrałeś się „dobrze”.

Muo
Gość
Muo

Czy walki mma odbywają się w deszczu, błocie a czasami śniegu? Czy następuje kontakt z gałęziami przy 35 kmph? Czy są dopasowane do ochraniaczy na kolana, biodra, do plecaka?

Macia
Gość
Macia

Primark będzie w jakiej wersji testowany? Pro? Na jakim kole?

Michał
Gość
Michał

Michał pytanie odnośnie ładowania stron. Jest szansa, żeby otwarcie jednej strony nie ładowało trzech ostatnich? Trochę mnie to boli jak odpalam bloga na komórce(może czas ją zmienić :P) Swoją drogą wygląda to na jakiś patent na potrojenie ilości kliknięć;)

Tez Michal
Gość
Tez Michal

Na komórce strona ładuje się bardzo wolno. Nawet na LTE :-(.

Dobrze by było dodać progressive image loading jak na medium.com

Można też wprowadzić sporo innych poprawek:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2F1enduro.pl

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Taki widelec, przy takim kącie główki i prawie 3″ opony w której jest pluszowe ciśnienie – to już niemal jak full.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Bez zastanawiania wziąłbym Blackbirda.

Tez Michal
Gość
Tez Michal

Pytałem parę razy ludzi czemu wybrali Horneta zamiast fulla. Padała zazwyczaj odpowiedź że ze względu na koszty eksploatacji.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Heh.. A co tam za koszty eksploatacji są? Sprawdzenie łożysk i wymiana oleju w damperze raz do roku?

Bartek
Gość
Bartek

Cześć, mam pytanie dotyczące roweru Marin Bobcat Trail 4 wersja 2017 (ładniejszy kolor). Szukam hardtaila, który będzie miał dojrzałą geometrie ale mówiąc najprościej, nie wypali mi wielkiej dziury w portfelu na obecny moment. Czy wspomniany model będzie dostateczną bazą na dalszą rozbudowe? Wiem, że można dozbierać, dołożyć, ale nie chce wsiadać na rower za rok tylko w najbliższym czasie. Chodzi dokłądnie o ten model http://allegro.pl/marin-bobcat-trail-4-q-17-rower-mtb-15-i6848760807.html

Kuba I
Gość
Kuba I

Jeżeli docelowo marzysz o trail/enduro to będziesz miał ten sam problem co ja teraz, czyli sprzedaż roweru dosyć szybko. W tym, o który pytasz masz osie 9mm na szybkozamykacz, główkę ramy na rurę prostą a nie stożkowaną, mały prześwit na większe opony (>2,3″) i napęd do dość szybkiej wymiany (korba na kwadrat i trzy blaty). Ja kupiłem prawie identyczny rower w 2016 roku, cena 2300zł, jedyna różnica to napęd alivio 3×9. Kilka miesięcy później żałowałem, tragiczna geometria jeżeli chodzi o bardziej zjazdowe zastosowania, wymiania napędu na deore 2×10, opony jakie wchodzą z tyłu to max 2,20. Amortyzator nie powala, kupno… Czytaj więcej »

Bartek
Gość
Bartek

Dzięki za odpowiedź. Na razie zaczynam swoją przygodę i szukam bardziej ścieżkowca niż enduro z krwi i kości. Zamysł jest taki żeby kupić tani rower z jak najlepszą ramą (geometria, możliwość późniejszej modernizacji). Osprzęt schodzi w tej chwili na drugi plan. Zdaje sobie sprawę, że części w wymienionym przeze mnie rowerze nie są najlepszej jakości, nie mniej jednak rozchodzi się o w miarę przyszłościowa ramę. Mam też świadomość, że jeśli zwiększę budżet to mi się bardziej opłaci niż dokupowanie i modernizacja. Aczkolwiek nie chce już czekać, tym bardziej że pierwsze kroki będę stawiał w Krakowie i Lasku Wolskim, co nie… Czytaj więcej »

Kuba I
Gość
Kuba I

Pierwsza myśl Kross Dust, jednak cena to 5k więc odpada. Druga to NS Eccentric Lite 2 tu już 3700 zł, myślę że jakiś starszy model z wyprzedaży można jeszcze znaleźć taniej, albo zagadan z 7anną podobno są zdolni do schodzenia z ceny, sam nie sprawdzałem ale słyszałem od kilku znajomych z trójmiasta. A to już rower pozbawiony wszystkich wad Marina, które wypisałem wyżej i zdolny do upgrade-ów w przyszłości, bo Marin to bardzo słabo moim zdaniem w tej kwestii własnie. Jeżeli gdzieś się mylę to niech ktoś mnie poprawi, żeby kolegi w błąd nie wprowadzić. Pozdrawiam

Kuba I
Gość
Kuba I

Przyjrzałem się geometrii i muszę przyznać że poprzednia opinia dość pochopna, jest dużo lepiej niż w moim rowerze, przede wszystkim kąt główki, długość mostka czy szerokość kierownicy. Opony może też wejdą większe bo od razu założone są 2,25. Wrażenia z jazdy mogą być lepsze, jednak pod względem wyposażenia dalej pozostaję przy tym co napisałem wyżej.

Dyjson
Gość
Dyjson

wiadomo coś o dostępności primala Evo? czekam na niego już miesiąc

Damian
Gość
Damian

Generalnie bardzo fajny rower. Polubiłem się z nim. Może byc to krytykowane ale mam horneta z dwupółką domaina model 2016 na koło 27.5. Założyłem koła 26 z oponami ranger plus choć teraz założyłem 27.5 z schwalbe hans dampf i rower stał się bardzo szybki

Damian
Gość
Damian

choć nie ukrywam dalszych modyfikacji może później sektora włożę do niego

faldżip
Gość
faldżip

Szukam właśnie jakichś szerszych obręczy w przystępnej cenie – czy te Dartmoor Cruiser podejdą do Conti Baron 2.4? Czy już jednak za szerokie będą?

Cody
Gość
Cody

Mial byc hornet bo tani. Pozniej primal pro bo lepszy i niewiele drozszy. Pozniej hornet pro bo jakos bardziej odpowiadal mojemu stylowi jazdy. Jak juz lepszy to zdecydowalem sie na blackbirda bo to jednak full. Juz znegocjowalem cene jak trzasnalem w stol i powiedzialem – do zwyklego kosa doloze sztyce i opony no i juz mam cene kosa pro. Tu jeszcze zbilem gruuubo cene oraz wydoilem dodatki i jutro mam miec w rekach blackbirda pro. Moze to nie cud swiata ale dla mnie bomba. Bez problemow sie nie obylo. 2x pomylka w specyfikacji ale zanim rower doszedl do mnie. Mam… Czytaj więcej »

GoBi
Gość
GoBi

Czy ktoś wie kiedy będzie wymieniony kask TLD STAGE w sprzedaży ?

Kuba I
Gość
Kuba I

Hornet Pro zamówiony, będzie u mnie lada dzień. A że udało się wynegocjować rabat w sklepie to zastanawiam się nad jednym z kluczowych punktów kontaktu z rowerem czyli pedałami. Z rowerem przyjadą Streamy z odlewanymi pinami i zastanawiam się czy lepiej zmienić pedały na porządniejsze czy kupić pierwszą parę butów rowerowych z prawdziwego zdarzenia. Do tej pory jeździłem na zestawie platformowe dartmoory z regulowanymi pinami i jakieś najki ze stosunkowo płaską podeszwą. Były to jednak buty dosyć wąskie, bardzo miękkie (nie mówię o samej podeszwie, cała konstrukcja ogólnie szmaciana). Wydaje mi się, że rozsądniej będzie kupić solidne buty i zjeździć… Czytaj więcej »

Michał
Gość
Michał

Jeśli można wiedzieć, ile udało się wynegocjować?

Odwiedź mój profil na
Instagram Top