Menu
Menu Szukaj

Opony enduro #1: O co chodzi w tych mieszankach (i nie tylko)?

Najlepszy upgrade dowolnego roweru? Proste: opony!

Tylko one bezpośrednio odpowiadają za Twój kontakt z podłożem (przynajmniej dopóki wszystko idzie zgodnie z planem). Z powierzchni mieszczącej się na biurowej karteczce samoprzylepnej, wyciskają przyczepność pozwalającą na rozwijanie trzeciej kosmicznej w mokrym, śliskim, stromym lesie. Również od nich zależy Twoje zdrowie psychiczne, odwrotnie proporcjonalne do ilości kapci w przeliczeniu na kilometr wycieczki. Sama ilość kilometrów też zresztą od nich zależy – bo decydują o oporach toczenia i komforcie jazdy. Ba, nawet praca zawieszenia zależy po części od opon!

Warto więc poświęcić trochę uwagi (i niestety „trochę” pieniędzy), żeby wybrać jak najlepsze opony do enduro. 


Ten wpis jest pierwszą częścią z cyklu „Opony enduro”.

W kolejnych poradnikach rozprawię się z największymi mitami dotyczącymi ogumienia, podpowiem konkretne modele, które warto kupić, sprawdzę na jakich ciśnieniach jeżdżą prosi (i dlaczego to bez znaczenia) i pokażę, jak założyć opony tubeless.

Z pierwszej części poradnika dowiesz się, co należy wziąć pod uwagę wybierając konkretny model opony – czyli co powoduje, że jest ona „najlepsza” (lub nie).

  1. Opony enduro #1: O co chodzi w tych mieszankach (i nie tylko)? ← tu jesteś
  2. Opony enduro #2: Pogromcy mitów
  3. Opony enduro #3: 25 modeli, które warto kupić
  4. Opony enduro #4: Jakie ciśnienie?
  5. Opony enduro #5: Jak założyć oponę (bez łamania palców)?
  6. Opony enduro #6: Tubeless – wszystko, co chciałbyś wiedzieć

Na jakie parametry zwracać uwagę?

Bieżnik

Pierwsze, na co zwracasz uwagę przy wybieraniu modelu. I słusznie, bo w największej mierze decyduje o zastosowaniu opony: w jakich warunkach sprawdzi się najlepiej.

  1. Opony z drobniejszym, gęsto upakowanym bieżnikiem będą lepsze w suchych warunkach, podczas gdy na błoto będziesz potrzebował wysokich, luźniej rozstawionych klocków (lepiej czyszczących się z błota).
  2. Opony z gęsto upakowanym środkiem będą się szybciej toczyć, z kolei te przypominające napęd parowca na rzece Mississipi – lepiej hamować.
  3. Opona z agresywnymi bocznymi klockami i nieco kwadratowym profilem będzie lepiej trzymać w agresywnym przechyle, z kolei bardziej zaokrąglona będzie bardziej przewidywalna przy zachowawczym stylu jazdy.
  4. Klocki z dodatkowymi nacięciami poprawią trakcję na korzeniach i kamieniach, a te bez nich lepiej wgryzą się w miękką glebę.

I tak dalej, i tak dalej… Takich „reguł” można by wypisać jeszcze kilka, ale ostatecznie i tak ocena zachowania opony po jej bieżniku przypomina przewidywanie pogody – albo się sprawdzi, albo nie. Warto więc zweryfikować swoje podejrzenia w opiniach testerów.

Nigdy też nie traktuj bieżnika jako jedynego kryterium! To tylko jeden z elementów układanki – zależnie od wersji, dany bieżnik może być bazą zarówno znakomitej, jak i totalnie dupiatej opony (czego najlepszym przykładem są m.in. opony Schwalbe).

Opony enduro MTB - Continental Mountain King

Rozmiar

Średnica koła to oczywistość. Więcej o rozmiarach kół dowiesz się z tego artykułu.

→ Więcej: Rozmiar kół do enduro: 26″ / 27.5″ / 29″

Opony enduro MTB - 29" Maxxis Ardent 29er

Ciekawsza jest szerokość. Szersza opona zapewnia mniejsze opory toczenia (nie, nie pomyliłem się – więcej o tym w drugiej części poradnika) i większą powierzchnię styku z podłożem (a więc lepszą przyczepność). Duża objętość umożliwia też jazdę na niższym ciśnieniu, co poprawia komfort i trakcję w każdych warunkach.

Można więc przyjąć, że szerzej=lepiej

Warto jednak nie przeginać i dobrać szerokość opony do szerokości obręczy: rozmiary 2.3″-2.6″ najlepiej montować na obręcze o szerokości wewnętrznej 25-30 mm. W przeciwnym wypadku, szeroki balon nie będzie miał odpowiedniego podparcia w zakrętach.

Jak dobrać rozmiar opon MTB do szerokości obręczy
Tak bym mniej więcej określił zakres optymalnych rozmiarów opon dla najpopularniejszych szerokości obręczy.

Szersze opony nieuchronnie będą też cięższe, ale 100-200 g nie robi takiej różnicy, jak mogłoby się wydawać (o tym również w kolejnym artykule). Schody zaczynają się dopiero w rozmiarach „plus” (2.8-3.0″), gdzie masa jest kompromisem między objętością a wytrzymałością.

Opony enduro MTB - rozmiar 27+ plus WTB Ranger 3.0"

Twardość mieszanki

  • Twarda guma (powyżej 50a) wolniej się zużywa i trochę szybciej się toczy.
  • Miękka (poniżej 50a) zapewnia lepszą przyczepność i tłumienie na nierównościach.

W ramach kompromisu, warto założyć miękką oponę z przodu (gdzie priorytetem jest trakcja), a twardszą z tyłu (tu bardziej liczy się trwałość i opory toczenia). Dobrym rozwiązaniem są też opony wykorzystujące dwie lub trzy mieszanki: środkowe klocki są w nich twardsze od bocznych, łącząc zalety obydwu rozwiązań (kosztem ceny).

Opony enduro MTB - oplot grubość ścianki mieszanka

Budowa ścianki

Kiedyś w enduro popularne były opony 2-ply rodem z downhillu – czyli z podwójną grubością ścianki. Dawało to dużą odporność na dobicie dętki (a więc możliwość jazdy na bardzo niskim ciśnieniu) i świetne tłumienie nierówności. Niestety, kosztem bardzo wysokich oporów toczenia i masy.

Dziś większość z nas jeździ bez dętek, więc opona nie musi być aż tak pancerna, ale kwestia zachowania na nierównościach i odporności na rozcięcie pozostaje tak samo aktualna.

Nowoczesne opony enduro stanowią kompromis pomiędzy oponami XC a zjazdowymi, oferując nieco grubsze ścianki boczne (np. Exo u Maxxisa), często wyposażone w dodatkową ochronę przed rozcięciem (np. SnakeSkin u Schwalbe).

Tubeless-ready

Parametr decydujący o łatwości uszczelnienia opony na mleku. W praktyce najczęściej oznacza gładko wykończoną powierzchnię stopki opony w miejscu styku z obręczą i jej ciaśniejsze dopasowanie. Nie jest to rzecz obowiązkowa, ale jeśli jeździsz bez dętek, ułatwia życie.

Opony enduro MTB - Maxxis EXO TR Tubeless Ready

Gęstość oplotu (TPI)

Oplot opony to „balon z kevlarowej szmaty” utrzymujący jej okrągły kształt i dbający o odporność na przebicie. Im cieńsze i gęściej upakowane nitki (TPI = threads per inch = ilość nitek na cal), tym oponę trudniej przebić. Do tego łatwiej się ona odkształca na nierównościach, więc oferuje lepszą trakcję i mniejsze opory toczenia. Wydawałoby się więc, że jest to bardzo istotny parametr, prawda?

W praktyce jednak raczej nie zdarzy się sytuacja, w której interesująca Cię opona będzie dostępna w dwóch wariantach oplotu do wyboru. Po prostu producenci wiedzą, jaki oplot najlepiej sprawdzi się w danej oponie.

Opony enduro MTB - oplot


UWAGA! Jeszcze raz chciałbym zaznaczyć, że kluczowa jest kombinacja tych wszystkich parametrów w odniesieniu do planowanego zastosowania, a nie tylko wzór bieżnika (model opony)!

Pytanie w stylu „Czy Schwalbe Nobby Nic jest dobrą oponą?” nie ma sensu, bo zależnie od wersji, odpowiedź waha się od „tak, jest mega dobra” do „chujowa jak sam chuj”.

Pytaj więc: „Czy Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin 2,35 TLR w mieszance TrailStar jest dobrą oponą na trasy typu Enduro Trails?” albo „Czy Schwalbe Nobby Nic Performance 2,25 nada się na zawody enduro w Mieroszowie po 2 tygodniach opadów?”. W ramach ćwiczenia, spróbuj do tych pytań dopasować podane w poprzednim akapicie odpowiedzi ;)


Podsumowanie

Producenci nas nie rozpieszczają i w większości kompletnych rowerów montują gówniane opony. Mój mózg naprawdę tego nie ogarnia, biorąc pod uwagę, że kiepskie opony potrafią zepsuć nawet najlepszy rower (i odwrotnie). Ale cóż – niska cena i niska masa w katalogu, w oczach przeciętnego klienta, zawsze wygrają z tak niemarketingowymi parametrami jak „trakcja” czy „wytrzymałość”.

Warto więc przyjrzeć się dokładniej, na czym toczy się Twój rower i kupić dobrej klasy opony jak najlepiej dopasowane do Twojej jazdy. „Dobrze dopasowane”, czyli jakie konkretnie? O tym napiszę w kolejnych częściach poradnika!

Jakie opony do enduro MTB


Zobacz też podobne wpisy:

 

Subscribe
Powiadom o
guest

59 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kacper
Kacper
7 lat temu

Czyta sobie człowiek czyta, a tu nagle koniec jak się zaczęło rozkręcać, normalnie jak w Polsacie :P No nic trzeba czekać na kolejne części poradnika :)

Defsson
Defsson
7 lat temu

Nie przerywa się w takim momencie :P

Chris
Chris
7 lat temu

Buduje napięcie…czekamy z niecierpliwością :D

Perun
Perun
7 lat temu

Qwa to już? A ja browara wyciągłem i paluszki.

Łukasz Czech
Łukasz Czech
7 lat temu

za szybko skończył… :P a my się dopiero nakręcaliśmy ;)

Andrzej Czeczot
Andrzej Czeczot
7 lat temu

Panowie!Jeżeli serial ma być zajebisty to trzeba budować w nim napięcie;),najważniejsze,że Michał wziął się za temat,który z pewnością codziennie spędza nam sen z powiek.Czekamy na następny odcinek pierwszego sezonu!:)

bul_i_tri
bul_i_tri
7 lat temu

Czekam niecierpliwie :)

Grzegorz Wójcik
Grzegorz Wójcik
7 lat temu

Cholera właśnie dowiedziałem się że mam chujowe opony jak chuj :) a ja się nimy jaralem ze performance :D, Michał wybieram się pierwszy raz w życiu do Świeradowa w lipcu, czyli jakie opony mam zalożyc do mojego soila by dobrze poszaleć.

Kriwy
Kriwy
7 lat temu

No szlag! To samo co inni czytający: już zacieram ręce, bo jakby się wydawało, przechodzimy do konkretów, a tu… koniec! Ehhh chyba jeszcze tak nie czekałem na następny artykuł, jak teraz. Michał, ty szczwana bestio.

shusty
shusty
7 lat temu

Zapowiedź kolejnych części brzmi super.

Zmiana opon to szybka czynność, a daje naprawdę dużo i warto zmieniać średnio nawet ze 4 razy w miesiącu. Czuć różnicę i rower jeździ jak jakiś kupiony dwie półki cenowe wyżej. A to tylko dopasowanie dobrej opony do terenu i pogody.
Niestety jak mamy bezdętki to tak kolorowo nie jest, bo nie chce się zmieniać opony (wylewające się mleczko, marnotrawstwo uszczelniacza, chwila na porządne uszczelnienie), a tracimy na tym bardzo dużo, więcej niż się spodziewacie.

Marcin Maj
Marcin Maj
7 lat temu
Reply to  shusty

Dokładnie. Mam 4 komplety i gdybym miał zalewać mlekiem za każdym razem jak zmieniam opony to bym zbankrutował. Używam dość lekkich dętek Maxxisa. Może jeszcze za mało ciosam zjazdów po ostrych kamienieniach na niskim ciśnieniu ale na chwilę obecną mleko nie ma dla mnie sensu. Od 3 lat nie złapałem kapcia. Prócz fabrycznie krzywej opony która zeszła z obręczy i uwolniona dętka eksplodowała an pół metrową dziurę – w piwnicy kiedy wszyscy spali.
Mleko ma dużo sensu jeśli posiada się 2 komplety kół.

marzec
marzec
7 lat temu

Dochodzi jeszcze zabawa w objętość czyli 2.5 na przód 2,25 na tył dla lepszego kąta. Mój zbiór opon w piwnicy przypomina ostatnią fotkę z artykułu ;)

marzec
marzec
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Przy większym balonie z przodu i mniejszym z tyłu przód idzie do góry i wypłaszcza się kąt główki, chyba że się mylę…

Tomz
Tomz
7 lat temu

Seryjnie montowany w giant reignie hans dampf na tyle nadaje się do zamleczenie czy warto zmienić na coś innego? Przód już wymieniłem na magic marry.

Marek Janikowski
Marek Janikowski
7 lat temu

Kto by pomyślał że chłopaki tak chętnie będą rozmawiać o gumkach :-)
Możnaby konkretnie pokusić się jakie gumki na jakie miejscówki Świeradów – taka , Srebrna inna , Bielsko inna :-)
Coś czuję że sprzedaż gumek w Polsce ruszy :-)

Michup
Michup
7 lat temu

I wyjdzie ze Nobby Nic jest dobry na wszystko. :)

pawel
pawel
7 lat temu

Ciekawe czy w kolejnych odsłonach poradnika znajdą się opony speca. Są warte uwagi, a tak rzadko widziane na szlakach. Co do Srebrnej mogę stwierdzić, że magic marry + mokro + trasa B = nie :)
ground control speca, za to dzielnie się spisywał.

Stefan Batory- Enduro rider
Stefan Batory- Enduro rider
7 lat temu

„Szerszej= lepiej” ?? Brak słów, jak można tak kaleczyć język i to jeszcze publicznie na blogu??

Jan Kiliński
Jan Kiliński
7 lat temu

Musze przyznać ze artykuł poważnie mnie rozczarował …
… że tak szybko się skończył;)

Bardzo fajny temat, chociaż dobór opon to temat rzeka.
Mam nadziej, że uda Ci się nauczyć ludzi jak wybrać oponę dla siebie, a link do tych artykułów będzie najlepsza odpowiedzią na pytanie „jaką oponę kupić w góry?”

Co do opon w kompletnych rowerach to niestety rowery od producentów kupują sklepy, a sklepy chcą tanio i wyglądające na dobrze. Więc opona Shwalbe Nobby Nic wygląda spoko, ale co i jak dalej to już nieważne ☹

Czuczu
Czuczu
7 lat temu

Autorze, Twoje teksty merytorycznie nie są złe, ale rozpędzasz się coraz bardzie w chamskich, wulgarnych słowach. Przykre…
Ja podziękuję, poszukam miejsc, gdzie czytelnik nie jest atakowany rynsztokiem i bezsensownymi politycznymi wtrętami.
Polecam do przemyśleń, pozdrawiam.

MichUp
MichUp
7 lat temu
Reply to  Czuczu

Szanowny Panie, Pan tak na poważnie, czy za przeproszeniem ” jaja sobie robi”?

Bartek
Bartek
7 lat temu
Reply to  Czuczu

Niestety kolego nie masz zielonego pojęcia co to jest chamstwo.
Wulgaryzmy są dla ludzi, odpowiednio i z umiarem użyte dodają jedynie pikanyerii i humoru.
Jeżeli tego nie widzisz to masz bardzo zwapniały i ciasny umysł.

Grzegorz K.
Grzegorz K.
7 lat temu

Założyłem nowego Rocket Ron Lightskin na tylną oś, zalałem mlekiem (tzn. zrobił to wszystko serwis) no i opona zaczęła puszczać. Schodziło ciśnienie w 2-3 dni. Bez jazdy. Serwisant powiedził, że opona jest tak cienka że strukturalnie puszcza bokami, bez żadnej mechanicznej dziury. Dolali jeszcze raz jakieś gęstsze mleko, ale niewiele pomogło. Rower stoi i nagle słuszę jak jak z bocznej ścianki znów coś ucieka. Miałem wyjazd na maraton i musiałem w pośpiechu założyć dętkę. Spotkaliście się z czymś podobnym? To już mój trzeci Rocket Ron LS, ale pierwszy raz mam takie kłopoty.

Grzegorz K.
Grzegorz K.
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

A co sądzisz, aby teraz wziąć rocket rona, ale w wersji snakeskin? Powinno lepiej trzymać?
A z tą nową taśmą to dobra sugestia, chyba tak zrobię. Co do rozchlapywania to robiłem to, ale niezbyt pomogło.

icemen3333
icemen3333
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

No właśnie ja mam na tylnej osi magic mary i też się poci jak diabli.

Marek Krajczyński
Marek Krajczyński
7 lat temu
Reply to  Grzegorz K.

Dokładnie miałem tak samo – pod woda mozna zobaczyć dziesiątki mikrodziurek na bocznych ściankach – chyba niestety musi być odrobinkę więcej ciała …

M

Bartek
Bartek
7 lat temu

Ten wykres zależności szerokości i obręczy to Twoja twórczość. Chętnie bym coś na ten tamat więcej poczytał.

Bartek
Bartek
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Na przykład kiedy szeroko jest za szeroko i czy w ogóle może być za szeroko. Obecnie chyba największy wybór jest opon w rozmiarze 2.3 i pojawiające się nowości 2.6. od lat mam obręcze 21mm wew i jakoś sceptycznie podchodzę do przejścia no na 30mm skoro opon dalej używał będę podobnych tjm 2.3

Szymon K
Szymon K
7 lat temu

Dawaj Pan następną część bo sezon idzie i trza opony kupować :)

Piotr Sz.
Piotr Sz.
7 lat temu

Witam, dopiero zaczynam przygodę z rowerami, stąd moje (może banalne) pytanie czy obręcz 20 mm przyjmie oponę 2,2″?
Nie wynika to jednoznacznie z tabelki.
Mam Specialized Rockhopper 29 i chciałbym założyć na przód agresywniejszą oponę. https://www.specialized.com/pl/pl/bikes/mountain/rockhopper-sport-29/115500

Radek
Radek
5 lat temu

Witam, a co stanie się, gdy na felgę z szerokością wewnętrzną 35mm, założę oponę 2.25?

Radek
Radek
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki za odpowiedź. Czyli nie pozostaje nic innego jak zakup nowych opon z kolcami na zimę :( 584×35 mm 32H na taką felgę tak jak w tabelce, minimum 2.6? Co z oponami 29, chyba mnie ktoś robił w konia, mówiąc że można zamienić, jeśli tak to pewnie całe koła, nie tylko oponę?

Radek
Radek
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki, ale chodzi o opony z kolcami, a tych Maxxis nie ma w ofercie. Pozdrawiam

Tomek
Tomek
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Michał – a sądzisz, że te nowe Maxxisy np. HRII 2.5″ WT (29er) na obręczy o szer. wewn. 25mm to już będzie „żarówka”, czy jeszcze OK? W ubiegłym roku kupiłem nowe koła z obręczami o szer. wewn. 25mm, na to Conti TK 2.4″, trochę DHR II 29×2.40″, więc niby prawidłowe dopasowanie – było super. Pomyślałem w tym roku o HR-ce – przynajmniej na przód, a tu masz – albo regres do 2.3″ albo 2.5″ WT i zonk…? Żal wymieniać znowu obręcze na 30mm, tym bardziej, że nie przewiduję wchodzenia w rozmiar 2.6″ ani tym bardziej 2.8″, bo to już ciężkie gumy są i by mi trailówka pod 15kg podeszła:-)

Tomek
Tomek
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

A jak testowałeś niedawno węglowego Habita, odczułeś jakoś gorsze podparcie dla DHF 2.5″ WT – nie wiem – myśl w stylu „Po ch… taka szeroka i do tego ciężka opona z przodu, jak tylko 26mm obręczy!”?:-) Tam zdaje się Stan`sy Arch MK3 tyle miały. Czy może jednak dało się zauważyć np. lepszą trakcję pomimo nieco węższej „rafki”? Sorry, że tak drążę temat, ale ciekaw jest po prostu Twoich wrażeń po ujeżdżaniu takiego seta, bo albo zaeksperymentuje z WT albo faktycznie pójdę w coś 2.3″-2.4″. Dzięki.

Tomek
Tomek
5 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Wielkie dzięki

Mikołaj
Mikołaj
4 lat temu
Reply to  Tomek

Udało się zdobyć jakąś nową wiedzę w temacie? Obręcz 25mm i postawić na klasykę 2.3 czy zaszaleć 2.5?

Olgierd
Olgierd
2 lat temu

Szersza opona z przodu, węższa z tyłu… Jaki cel? Myślę, że po to aby węższa z tyłu nie zabierała aż tak dużo „mocy” przy pedałowaniu np. pod górę. Mam rację? Jeśli się mylę, proszę o korektę.
PS. Taka taktykę stosuje Giant w modelu Reign. Z przodu opona 2,5, z tyłu 2,4.

Olgierd
Olgierd
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dziękuję. Zdziwiło mnie to, bo z przodu faktycznie kapeć szerszy, ale teraz już dla mnie wszystko jasne. Pozostaje sprawdzić wszystko w praktyce :-) Do zobaczenia na trasach!

Odwiedź mój profil na
Instagram Top