Menu
Menu Szukaj

Test: Kross Smooth Trail 2017

Kross Smooth Trail zaskoczył wielu – trailowy sztywniak ze stali, od masowej marki, konkurujący ceną z rowerami full-suspension? Na pierwszy rzut oka przypomina czeską marynarkę wojenną – czy to się może udać? Ano może! Smooth Trail okazał się być bardzo oryginalnym rowerem – nie tylko w założeniach, ale też na szlaku.


Kross Smooth Trail – co to za rower?

W składającej się z trzech modeli gamie ścieżkowych sztywniaków Krossa, Smooth Trail pełni rolę roweru dla świadomych pasjonatów: stalowa rama winduje cenę do poziomu 8 999 zł – za tyle moża na wyprzedaży dorwać niewiele gorzej wyposażonego Soila 2.0. Czym Smooth Trail się przed nim broni?

Kross Smooth Trail test

Rama jest przystosowana do napędów 1X.

Kross Smooth Trail test

Smooth Trail ma też bliźniaka na kołach 29″ (Pure Trail).

Najważniejsze cechy

  • stalowa rama z rurek Reynolds 853;
  • ścieżkowa geometria;
  • koła 27+ i kompatybilność z 29″;
  • osie w standardzie Boost;
  • amortyzator 120 mm (Rock Shox Reba);
  • napęd 1×11 (SRAM GX).

Geometria i wybór rozmiaru

Kross Smooth Trail 2017 - geometria

Patrząc na tabelkę, Smooth Trail jest ścieżkowcem z krwi i kości, raczej pozbawionym zapędów enduro, ale też bez naleciałości XC. Długość ramy jest nowoczesna – nie musisz kupować „za dużego” rozmiaru w imię stabilności.

Kross Smooth Trail test

Przy moich 170 cm w Krossie zawsze wybierałem M-ki, ale tym razem zdecydowanie lepiej czułem się na rozmiarze S.

Wynika to z trochę koślawego okrojenia rozmiarówki z tradycyjnych czterech rozmiarów do trzech. Tak naprawdę powinny się nazywać M/L/XL – przy zakupie musisz szczególnie zwrócić uwagę na nieproporcjonalnie długie podsiodłówki w M-ce i L-ce.

Kross Smooth Trail test

Rzeczywisty rozmiar rozciąga też wysoki stack, determinujący pozycję na rowerze opisaną we wrażeniach ze szlaku.

Wyposażenie – co zmieniłem?

Szczegółowo każdy element specyfikacji opisałem w bikepornie, którego lekturę gorąco polecam:

Bikeporn: Kross Smooth Trail 2017

Tutaj wspomnę tylko o kilku zmianach, które wprowadziłem w moim prywatnym Smooth Trailu:

Opony WTB Ranger 3.0

Kross Smooth Trail test

Jedne z najlepszych plusowych opon na rynku. Fabrycznie montowane Nobby Niki Evolution są w porządku, ale wolę miękki i podatny „feeling” WTB od nieco drewnianych Schwalbe.

→ Więcej: Test: Opony WTB Ranger 3.0″

Wkładki antydobiciowe Huck Norris

Huck Norris

Cholernie polubiłem Hucka w rowerze enduro. W wielkich, napompowanych do 0,6 bara oponach i przy sztywnej ramie, ich zalety są jeszcze bardziej odczuwalne.

→ Więcej: Test: Huck Norris – materac dla opon?

Hamulce SRAM Guide R

Kross Smooth Trail test

Seryjne Levele T hamują ok, ale trochę odstają blingiem od reszty wyposażenia. A że miałem komplet Guide’ów na zbyciu, to nie mogłem się powstrzymać ;)

Zębatka owalna Banless

Kross Smooth Trail test

Ponieważ hardaila używam głównie nie-w-górach, zostałem przy rozmiarze 32T, ale za to w wariancie jajowatym. Pozwala on jeszcze lepiej wykorzystać trakcję tylnej opony.


Na szlaku

Przyznam szczerze, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy na swoim Smooth Trailu pojeździłem trochę mniej, niż planowałem. Kilkukrotnie odwiedziłem na nim jednak ulubione trasy testowe Enduro Trails, trochę naturalnych szlaków oraz mnóstwo ścieżek w okolicach domu. Nie jest to więc test długodystansowy, ale ze „Smoothie” poznaliśmy się na tyle dobrze, żeby powiedzieć że…

Podjazdy

Po wskoczeniu na siodło, przyjmujesz na Smooth Trailu wygodną, wyprostowaną pozycję. Odpowiada za to połączenie niskiego suportu i wysoko położonej kierownicy. Odczucia będą się jednak różnić w zależności od wzrostu – wszystkie rozmiary mają identyczną długość główki ramy i stack (110 / 638 mm), więc wyżsi riderzy mogą oczekiwać nieco normalniejszej, bardziej pochylonej sylwetki.

Kross Smooth Trail test

Mimo wysokiego przodu, nie musisz się jednak obawiać problemów podrywaniem przedniego koła. Poza stromawą – jak na hardtaila – podsiodłówką (74 stopnie), dba o to tylny trójkąt o długości 440 mm – rozłożenie masy jest neutralne i bardzo łatwe do wyczucia. Pomaga to wykorzystać do granic możliwości trakcję tylnej opony. A „granice możliwości” są tu przesunięte naprawdę daleko!

Miłośnicy technicznych podjazdów będą zachwyceni

Pod warunkiem, że wymienią zębatkę na mniejszą – 32 zęby przy „dużym kole” sprawdzają się w pagórkowatym terenie, ale w prawdziwych górach wymagają żelaznej łydy. Czasem trzeba się ratować pedałowaniem na stojąco – w końcu to hardtail, więc pompowanie nie jest Twoim zmartwieniem.

Kross Smooth Trail test

Ogólnie zdobywanie wysokości idzie bardzo sprawnie. Czy wystartowałbym więc na Smooth Trailu na maratonie MTB? Niekoniecznie – ograniczeniem pozostaje masa w okolicach 14 kg i ociężałość plusowych opon na asfalcie. Do okazjonalnych startów bardziej polecam bliźniaczego Pure Traila lub dokupienie lekkich kół 29″. Jeśli jednak po nocach śnią Ci się całodnowe wyprawy w dzikim terenie, Smooth Trail będzie idealnym narzędziem, prowokującym do wydłużenia trasy o dodatkowe kilka(dziesiąt?) kilometrów.

Kross Smooth Trail test

Zjazdy

Jak już jesteśmy przy zabieraniu Smooth Traila na zawody – do swojego dokupiłem amortyzator 140 mm, z myślą o którejś edycji Enduro MTB Series. Ostatecznie jednak przełożyłem te plany na dzień tygodnia zwany „jutro”. Charakter tego roweru nie inspiruje do ścigania – jeśli chcesz zawojować kategorię hardtail na zawodach enduro, wybierz raczej nowego Dusta 3.0. Do Smooth Traila dużo bardziej od numerka startowego pasuje namiot, śpiwór i dzikie stepy dookoła.

Kross Smooth Trail test

Dlaczego? Poza wysokim przodem, po wjechaniu w teren szybko zauważysz… specyficzne sterowanie. Przez mięsiste opony i niezbyt płaski kąt główki, rower niechętnie reaguje na pochylenie przeciwskrętem, czyli technikę, której uczą rowery enduro. Smooth Trail najchętniej trzyma kierunek na wprost, a zakręt inicjuje się w nim kierownicą. Po jej skręceniu, przednia opona wyraźne „ciągnie w zakręt”, przypominając nieco zachowanie fatbików. W ten sposób pokonasz większość łuków, dopiero wyższe prędkości będą wymagały mocniejszego dociśnięcia roweru.

Kross Smooth Trail test

Ten trzystopniowy charakter sterowania (stabilnie prosto → żwawo kierownicą → siłowo przeciwskrętem) dobrze sprawdza się w długodystansowej turystyce, ale przy agresywnej jeździe po trasach enduro wymaga przyzwyczajenia. Jedno trzeba przyznać:

Z całą pewnością Smooth Trail nie jest nijaki

Weź jednak poprawkę na fakt, że moje wrażenia są obciążone przyzwyczajeniem do rowerów enduro. Spoglądając na agreswywny bieżnik potężnych opon zza szerokiej (780 mm) i wysoko położonej kierownicy, możesz się poczuć jak na jednym z nich. Lekka Reba o goleniach 32 mm i niewielkim skoku przywołuje do porządku dopiero na najtrudniejszych trasach i… skopanych lądowaniach ;)

Kross Smooth Trail test

Trzymaj się jednak tras czerwonych i prawdziwych, naturalnych szlaków, a bezpieczna pozycja „w rowerze” w połączeniu z plus(z)owymi oponami, pozwoli na naprawdę wiele i wybaczy niejeden błąd. Przy całodniowej wyrypie, to bardzo pożądana charakterystyka!

Kross Smooth Trail test


Steel Is Real – czy stalowa rama ma sens?

Najważniejszym czynnikiem decydującym o charakterze (i cenie…) Smooth Traila jest rama wykonana z wypasionych, kultowych, stalowych rurek Cr-Mo Reynolds 853. Co to właściwie oznacza?

Kross Smooth Trail test

Jeśli wierzyć internetom, stal jest magicznym tworzywem, które tłumi drgania, amortyzuje drobne nierówności i jest dużo bardziej komfortowe od sztywnego jak kowadło aluminium. A Reynolds to już w ogóle wyjebolit wśród rowerowych materiałów.

Choć dużo w tym legend i mitów, to faktem jest, że rama stalowa jest nieco bardziej elastyczna – chociażby ze względu na mniejsze przekroje rurek. Potwierdzi to każdy szosowiec. Tylko czy ta elastyczność w milimetrowej skali, ma jakiekolwiek znaczenie w rowerze na 3-calowych oponach, które można ugiąć o centymetr naciskając lekko palcem?

Szczerze mówiąc – nie za bardzo. Owszem, rower daje nieco inne odczucia od bliźniaczego aluminiowego Grista, ale wedle mojej teorii, bardziej wynikają one z lepszego tłumienia dźwięku, niż wibracji pochodzących od terenu.

Nie powinieneś liczyć na to, że stalowy hardtail będzie namiastką fulla

Pozostaje jedynie argument większej elastyczności na boki. W zakrętach i na trawersach oznacza ona lepszą trakcję i łagodniejsze „odbijanie” roweru od niespodziewanych nierówności, które bywają zmorą hardtaili. Przekłada się to też na mniejsze zmęczenie po całym dniu jazdy.

Kross Smooth Trail test

Więc choć pewne subtelne zalety stali są odczuwalne, to nie poleciłbym zakupu stalówki ze względu „lepszość” z jakiegokolwiek racjonalnego, mierzalnego powodu. Bardziej poczujesz przejście na tubeless i przeserwisowanie amortyzatora.

Niezależnie od tego, stalowa rama wygląda po prostu pięknie i jej cool factor wynosi 11/10. Jeśli ktoś dzięki temu czuje się lepiej na szlaku, to nie należy wnikać, czy ma to związek z fizyką, czy z metafizyką ;)


Kross Smooth Trail – werdykt

Nowy hardtail Krossa jest przeciwieństwem rowerów określanych jako „neutralne” – od pierwszych metrów narzuca właścicielowi swój specyficzny charakter i styl jazdy. Kiedy już się go nauczysz, poradzisz sobie na najtrudniejszych zjazdach. Ale żywioł Smooth Traila leży gdzie indziej. Zamiast chipa do pomiaru czasu, zdecydowanie lepiej przypiąć mu bikepackingowe torby i skupić się na długodystansowej eksploracji w dzikim terenie.

Kross Smooth Trail - Triglav Bikepacking

Kross Smooth Trail - Triglav Bikepacking

To ścieżkowiec, który nie próbuje udawać, że jest #enduro. Jeśli szukasz wszechstronnego roweru, który równie dobrze sprawdzi się na nizinnych ścieżkach i OS-ach zawodów – w tej cenie bardziej rozsądnym wyborem będzie amortyzowany Soil.

Smooth Trail nigdy jednak nie miał być wyborem z rozsądku.

Dzięki stalowej ramie, prostotę i minimalizm hardtaila przenosi na wyższy poziom, nieosiągalny dla rozsądnego aluminium. Jeśli nie zakochałeś się w nim od pierwszego wrażenia – to nie jest rower dla Ciebie. W przeciwnym wypadku, śmiało składaj zamówienie i planuj pierwszą wyprawę!

Kross Smooth Trail - Triglav Bikepacking


Walety

  • piękna rama z rasowego materiału;
  • solidne wyposażenie bez słabych punktów;
  • 27+ lub 29″ – dwa rowery w jednym;
  • KLIMAT!

Zady

  • długie rury podsiodłowe w rozmiarach M/L;
  • specyficzne sterowanie w trudnym terenie;
  • brak opcji zakupu samej ramy.

Cena: 8 999 zł (sprawdź ceny na Ceneo)
Dostępne rozmiary: S/M/L
Masa: 13,9 kg (katalogowo)
Strona producenta


Bonus: Kross Smooth Trail 2018

Kross Smooth Trail 2018

Rama nowego Smooth Traila zmieniła się bardzo kosmetycznie: dla harataczy o 10 mm skrócono tył (teraz ma on 430 mm), a dla turystów dodano punkty mocowania bagażnika. Niestety pozostało tylko jedno mocowanie bidonu, w dodatku w miejscu utrudniającym montaż frame baga.

Jeśli chodzi o osprzęt, Kross ugiął się pod krytyką wysokiej ceny – model 2018 jest o 500 zł tańszy (8 499 zł). Niestety boleśnie odbiło się to na specyfikacji. O ile napęd SRAM NX o węższym zakresie i podstawowy model hamulców można jeszcze przeboleć, to już Rock Shox Recon Gold jest wyraźnym downgradem względem lżejszej o prawie 400 g Reby.

Zmiany te powodują, że choć cena jest niższa, zakup jest mniej opłacalny.

Moja rada? Jeśli chcesz kupić Smooth Traila, poszukaj modelu 2017. Kiedy piszę te słowa, można go dorwać za 7100 zł, co jest naprawdę świetną ceną za tak wyposażony rower na drogiej, stalowej ramie.


Zobacz też:

 

35
Dodaj komentarz

avatar
18 Comment threads
17 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
MarcinMaciekMichał SmolanaKabanoscosin Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pawel
Gość
pawel

Robiłem ostatnio śledzie z cebulka i papryka, ale filety miały za dużo octu i nie wyszły… Po co oni w sklepach tyle octu leją?! Btw rower przyjemny.

Pablo RS
Gość
Pablo RS

Powiem tak…. prostota, czysta linia, kultowy materiał, niezły osprzęt – wszystko fajnie, ale WAGA I CENA to już jakiś ponury żart… Rower totalnie niszowy. Z drugiej strony – kto komu broni mieć kilka rowerów w stajni! W terenie górskim i tak rządzą Fulle! Sztywne czasy już nie wrócą :-)

Łukasz
Gość
Łukasz

Rowery tego typu wcale nie muszą być niszą, bo bikepacking jest coraz bardziej popularny i pewnie również pod tym kątem Kross wypuścił ten model. Kross zrobił dobry ruch, choć może nie do końca przemyślany. Konkurencja oferuje podobny sprzęt, na zwykłym reynoldsie lub niefirmowanym cro-mo jednak bardziej przystępny cenowo i z większą liczbą mocowań pod koszyki. Fajnie jakby to poprawili no i szkoda że nie ma opcji zakupu samej ramy.

Dawid
Gość
Dawid

„długie rury podsiodłowe w rozmiarach M/L;” – dla jednych Zada dla innych Waleta ;)
Jeśli patrzeć na ten rower pod kątem wspomnianego bikepackingu to ta wysoka podsiodłowa (coraz rzadziej spotykana choć nie tak miła oku jak mocny dynamiczny sloping)) daje sporą przestrzeń na przyzwoitej wielkości framebaga – nieocenione miejsce na wszelakie ciężary, prowianty i gary (fischer).

poka sowe
Gość
poka sowe

Kolor obłędny, ale ten napis Kross nie pasuje. Na samych ramach mogliby więcej zarobić niż na całych rowerach.

Dominkc
Gość
Dominkc

Problem “autosterowania” zniknie jak ciut wieksze cisnienie dasz. Dalej bedzie dywan, a prowadzic sie bedzie lepiej. Z autopsji.

mojakorba
Gość
mojakorba

Wkładając kij w mrowisko może lekko prowokując:) zapytam. Kto wybierze taki rower w takiej cenie mając możliwość kupna za 1999 euro Jeffsy ? Nie licząc oczywiście kolekcjonerów jak Michał :)
Na wypadek gdyby ktoś powiedział, że jest lepszy w pewnych okolicznościach dorzucam wypowiedź Joe Barnes’a : „Znany zawodnik enduro sprzedaje swoje sztuczki na poprawienie poziomu jazdy na rowerze. Rada nr 1: Korzystaj z roweru do wyścigów przez cały sezon.”

Bert
Gość
Bert

„Taki rower w takiej cenie czyli jaki??” To jest agresywny sztywniak na szlak czy sztuczne trasy. Co ma do tego full jak Jeffsy poza dość głupawym stwierdzeniem, które nie rzadko pada iż w terenie żądzą fulle. To są zupełnie odmienne filozofie jazdy. Można mieć fulla i można mieć sztywniaka. Takiego właśnie sztywniaka z szerokimi kapciami, myk mykiem na stalowej ramie.

Co do ceny to czy Kross sprzedaje tylko w PL?? Czy kwota 7-8K jest za wysoka za rower tej klasy. Może warto zerknąć co „podobnego” oferują czołowe marki w tej cenie. Jest aluminium, gorsze sztyce lub ich brak a za amortyzację odpowiada coś niewiele lepszego od XCR’a i ludzie to kupują.

tmech
Gość
tmech

Taki czyli zwykły stalowy sztywniak za bardzo dużą kasę jak na taką wagę i słaby osprzęt. Na kwestie filozoficzne się nie wypowiadam bo się nie znam. Rozumiem, że to jest jeden z powodów wyboru takiego zwykłego sztywniaka – filozofia.
Jak dla mnie OK.

Wojtek Be
Gość
Wojtek Be

N azdjęciach te opony są grubsze od ciebie – Michał :P :P :P

Andrzej Be
Gość
Andrzej Be

Stary Zielony na hardtailu? Jak było? :)

pablo rs
Gość
pablo rs

Jak zwykle Michale wsadziłeś Swoim testem kij w mrowisko ;-). Odniose sie do mojego stwierdzenia że w terenie rządzą fulle. To było lekko żartobliwe bo prawda jest taka, że rower ma nam dawać radość z jazdy! To fundament absolutny! Jeździłem ponad 15 sezonów na sztywniakach i dla mnie full jest po prostu Ziemią Obiecaną ;-). Od 7 lat smigam na tych wynalazkach i do sztywnego już nie wrócę. ostatnie zdanie – odrzućmy kwestie ceny – dla ludzi mających pasję kasa jest tylko srodkiem do osiągnięcia „stanu odlotu” ;-) – zgadzam sie , ze porównywanie w stylu co by mozna za to kupic praktycznie niema sensu.

Marcin Ek
Gość
Marcin Ek

Witam, informuję wątpiących że za tą cenę nie będzie chętnych, we wrześniu już nie było w magazynach Kross’a Smooth Trail’a w rozmiarze M, więc bez namysłu kupiłem Pure’a na kołach 29 z planem zmontowania sobie plusowych kół 27,5. Szkoda że bez namysłu bo jak próbowałem złożyć „grube” koła na booście to jak i przy kupowaniu roweru znów poczułem jak mnie boli portfel. Więc mam grube ale tylko jedno. Tylne. Kaseta 11-46 w grubym 10-42 w cienkim i problem zmiany przedniej zębatki w góry znika. Z tyłu na 27,5 wsadziłem 2,8 a z przodu na 29 oponę 2,6 !!! z braku laku. Nadsterowność jest, zmniejsza się na gorszych (mniej miękkich na brzegach) oponach i po odpowiednim układzie ciała. Ja mam się dobrze bo mam 175 wzrostu a nogi od gościa wysokiego na 185 i po myśli mi jest przesuwanie siodełka do przodu. Takie zachowanie roweru zaczęło mi się podobać. Szczególnie po akcjach podprogowych po uślizgu kół na dużym pochyle rower potrafi sam z powrotem wjechać pod tyłek i stanąć do pionu. Pozdrawiam

cosin
Gość
cosin

ajj patrzyłem na niego mocno w lipcu, kusił kusił ale finalnie waga 14kg mnie zniechęciła – więc wybrałem kona kahuna DDL (+ myk myk).

Kabanos
Gość
Kabanos

piękny rower, NS eccentrik cromo 2018 za bardzo „chipsterski”
Michał a nie myślałeś o Kona Honzo?

Michał Smolana
Gość
Michał Smolana

Hej, na 13-stym zdjęciu wyszły Ci fałdki :P
Niestety tak czytam te wszystkie blogi, fora i opinie. Jedni zachwalają „plusy” inni ganią, że ciężkie i źle się rozpędzają. Mam nieodparte ważnie że na 2018 „plusy” chudną a reszta grubnie by spotkać się w rozmiarze 2,6″. I tu biję się z myślami brać 29 czy 27,5 na pluach? Może 29×2,4″ z Norrisem? Wzrost i waga słuszna 1(95kg)cm

Kabanos
Gość
Kabanos

MICHAŁ SMOLANA
patrząc na Djambo i Eccentruica mam podobne odczucie.
Djambo na 2016r felga 45mm wiec mniej jak 2.8 to slabo na 2018 felga chyba 30mm i oponę 2.6 bez problem przyjmie, a nowy Eccentric na oponach 29x 2.4 zarówno z przodu i z tyły, więc może zmieści się 2.6

Wooyek
ten Kross ma swój klimat, ale czemu zmiana z Djambo,
jak bys mógł je porównać, czy to całkiem inne rowery?

Maciek
Gość
Maciek

Przymierzam się właśnie do zalania mlekiem kół w Smooth Trailu i chciałem Cię jeszcze podpytać o opony WTB Ranger, które wrzuciłeś do swojego ST. Czy toczą się dużo lepiej od fabrycznych NN? Rozważam, czy jest sens pakować się w WTB mając jeszcze prawie nowe NN na kołach, czy może dojechać te NN i wówczas zmienić (np. na koło napędowe)?

Pamiętasz może, czy koła w Smooth Trail’u są fabrycznie oklejone taśmą? Jeżeli nie, to jakiej marki i jakiej szerokości taśmy używałeś?

Pozdrawiam
Maciek

Marcin
Gość
Marcin

Michał mam prośbę o Twoją poradę,mam smooth traila od kilku lat i chciał bym przed sezonem zmienić widelec i myślałem o Pike pod koło 29 cali o skoku 140,myślisz ze zwiększenie skoku o 20 mm będzie Ok?Daj znać co co sądzisz,względnie polecasz.
Pozdrawiam

Odwiedź mój profil na
Instagram Top