Każdy artykuł o „plusach” kończy się podobnym stwierdzeniem: „tak, owszem, są bardzo obiecujące, ale ograniczeniem ciągle jest brak dobrych opon”. Czy WTB Ranger 3.0″ są tymi „dobrymi oponami”, które odblokują potencjał pół-fatów? W ciągu jednego sezonu na NS Djambo, sprawdziłem trzy komplety ogumienia i krótko mówiąc, raczej nieprędko zastąpię Rangery czymś innym!
Na półce
WTB Ranger jest dostępny w:
- dwóch szerokościach: 2.8″ / 3.0″
- dwóch wersjach oplotu: Tough / Light
- dwóch wersjach mieszanki: Fast Rolling / High Grip
Do tego dochodzą rozmiary 29″ (tylko jeden wariant) i 26″ – dla oldschoolowców i early-adopterów rozmiaru 26+. Na chwilę obecną, to chyba jedyna dostępna opona w tym rozmiarze? Niedawno pojawiła się też klasyczna wersja 2.25″.
Wszystkie dostępne warianty możesz przejrzeć na stronie producenta. Przy okazji trzeba pochwalić WTB za bycie jedyną firmą, która nie wymaga tytułu profesorskiego do rozgryzienia nazewnictwa. Przy milionie dostępnych opcji, „Tough Fast Rolling” mówi w końcu trochę więcej, niż „SnakeSkin Apex Pacestar” czy „EXO 3C Maxx Terra”.
Do testu wybrałem większy rozmiar, w dwóch różnych smakach:
Obie są oczywiście tubeless ready. Uszczelniły się bez problemu (ręczną pompką) na obręczach o szerokości wewnętrznej 45 mm, optymalnej dla rozmiaru 3.0″. Nadaje im okrągły, proporcjonalny kształt – miła odmiana po wąskich, wysokich i kwadratowych Trailblazerach.
Na szlaku
Na Rangery przesiadłem się z Nobby Niców i pierwsze co zauważyłem, to oplot elastyczny jak kręgosłup moralny posła po wyborach. WTB są mniej „drewniane”, lepiej dopasowują się do terenu i wybierają małe nierówności. To duża zaleta, bo pozwala zachować „czułość” opon i trakcję przy nieco wyższych ciśnieniach (o nich za chwilę).
Ta elastyczność dodała też mojemu Djambo potrzebnej dynamiki i poczucia lekkości – dwóch rzeczy, które w plusowych rowerach zawsze są w deficycie. Odczuwalne jest to też przy pedałowaniu, co sprawdziłem m.in. podczas wycieczki „100+ na 27+”. Opory toczenia są naprawdę przyzwoite, na poziomie opon enduro lekko-średniego kalibru.
Ale plusów nie kupuje się, żeby szybko się toczyć po asfalcie – najważniejsza jest trakcja! O ile na suchej i twardej nawierzchni nie czuć jeszcze różnicy w stosunku do zwykłych opon, to po wjechaniu w korzenny dywan czy rockgarden, szybko przypomnisz sobie, dlaczego kupiłeś „plusa”.
Bieżnik przypomina powierzchnię rzepa i tak też działa na szlaku
Drobny i równomiernie rozłożony bieżnik Rangera przypomina powierzchnię rzepa i tak też działa na szlaku. Kąt pochylenia w zakręcie ograniczają tylko umiejętności operatora, a trakcja jest przewidywalna w warunkach od suchych po umiarkowanie błotne, gdzie luźno rozstawione klocki i elastyczny oplot pomagają w czyszczeniu.
A propos rozstawienia klocków – w przeciwieństwie do Trailblazera, ich boczny rząd wyraźnie wystaje tu poza balon. Działa to uspokajająco w kamienistym terenie, gdzie ryzyko uszkodzenia bocznej ścianki jest przez to mniejsze.
O ile oczywiście odpowiednio dobrałeś ciśnienie… Precyzja przy pompowaniu jest kluczowa dla tłumienia nierówności, choć nie aż tak bardzo jak w innych testowanych przeze mnie oponach w tym rozmiarze.
Oczywiście dalej, jeśli napompujesz za dużo, będą podskakiwać przy pedałowaniu i wariować na korzeniach, a jeśli za mało, zaczną zachowywać się w zakrętach jak poduszkowiec na podwójnym gazie. Zakres pomiędzy „za dużo” a „za mało” jest tu jednak stosunkowo szeroki. Polecam zacząć od ok. 18 psi (1,25 bar) i eksperymentalnie upuszczać po parę psi(knięć). Zależnie od Twojej masy, szerokości obręczy i warunków na szlaku, nawet do 7 psi (0,5 bar).
Te dolne wartości świetnie sprawdzają się w zimowych warunkach. Nie jest to oczywiście pełnoprawna alternatywa dla fatbike’a, ale w 90% sytuacji, możliwości 3-calowych Rangerów w zupełności wystarczają (100%, jeśli nie jeździsz zimą w góry).
Jeśli Twój konik to flow-traile, po prostu wybierz klasyczny rozmiar
Z kolei górne granice użytecznych ciśnień przydadzą się na trasy typu Twister, gdzie plusowe opony ogólnie sprawdzają się słabo. Przy szybkim, agresywnym pokonywaniu gładkich zakrętów i band, konieczne są szerokie obręcze dające oponom (w miarę) stabilne podparcie. Ale szczerze mówiąc – jeśli flow-traile to Twój konik, kup po prostu rower na nie-plusowych oponach.
Nie mogę na razie wypowiedzieć się na temat ich trwałości, bo bieżnik cały czas wygląda niemal jak nowy. Jedynie na bocznych ściankach tylnej opony pojawiły się pierwsze przetarcia – efekt jazdy na niskim ciśnieniu. Wygląda na to, że może to być element, który polegnie szybciej, niż bieżnik. Nie udało mi się też złapać na Rangerach kapcia – nawet, jeśli pojawiły się jakieś przebicia, to mleko porawdziło sobie z nimi na tyle skutecznie, że nic o nich nie wiem. Przekładam testowe opony do nowego roweru, więc zaktualizuję ten akapit, kiedy pojawiją się większe ślady zużycia.
Werdykt
Porównując WTB Ranger do pierwszego popularnego modelu „plus” – bikepackingowego Trailblazera – widać ogromny progres w konstrukcji i zachowaniu na szlaku. Rangery świetnie wypadają też na tle najbardziej popularnych Schwalbe Nobby Niców – mają co prawda mniej agresywny bieżnik, ale oplot jest bardziej podatny, dzięki czemu łatwiej jest znaleźć ciśnienie optymalne z punktu widzenia trakcji, komfortu i tłumienia.
Podsumowując, na szlaku czuje się, że Rangery nie są tylko uniwersalnym bieżnikiem przyklejonym do powiększonego balona opony XC – to nowa konstrukcja, od początku zaprojektowana w plusowym rozmiarze. Żeby zyskać większą popularność, plusy potrzebują więcej takich opon!
WTB Ranger (195 zł): strona producenta / szukaj na Ceneo
PS. Pamiętaj też o trwającej ANKIECIE dla czytelników bloga! Zobacz też powiązane wpisy:
- Plusy, a może jednak minusy? Koła 27+, 29+ i… 26+
- Opony 2.6″ – kolejny nowy rozmiar?
- Test: NS Bikes Eccentric Djambo 2016
Chętnie dowiedziałbym się w teście jaka jest realna szerokość na 45mm obręczy,jaka wielkość balona ( chociażby w odniesieniu do NN ),czy trzymają deklarowany wymiar itd
Szerokość balona na obręczy 45 mm przy normalnym ciśnieniu:
– WTB Ranger 3.0 – 71 mm
– Schwalbe Nobby Nic 3.0 – 73 mm
Z plusowych gum testowałem WTB Trailboss 3.0 i Nobby Nic 2.8
WTB Trailboss- bardzo dobra, wszechstronna guma na większość warunków,nawet na śniegu i lekkim błotku ok,w trudniejszym terenie ma swoje granice i można popłynąć ;)
Nobby Nic 2.8- bardziej agresywny bieżnik niż w Trailboss bardzo dobrze sprawdza się w trudniejszych warunkach[wgryza się w luzną glebę, błotko] jedynie z bandach średnio na jeża
A co z Maxxis Minion 27,5 x2,80? Są to plusy ze standardową wielkością bieżnika.
Świetny tekst, właśnie się zastanawiam czy do mojego zamówionego Primala pro nie wrzucić od razu rangerow zamiast nobby nicow;)
A ja w piątek zamówiłem Rangery (wersja 2,8) i właśnie dziś powinny dotrzeć :)
W jakiej wersji? Gdzie zamawiałeś? Jaka cena?
Szczególnie ze to wersja performance…
To powyżej to do primala powyżej;)
Ja właśnie rozpakowałem maxxisy rekon+ 27.5×2.8 :) Jako alternatywa dla noby niców
Chyba droga ta alternatywa.
Hej ludzie mam pytanie bo po rozwaleniu całego sztywnego roweru mam zamiar kupić coś w ryzach 2-3tysiącę (cebula) dopiero po tym sezonie styczeń/luty jestem wysoki ponad 185 i myślałem nad 29 i nie mogę sie zdecydować czy brać fulla czy hardtaila doradzicie może na co się patrzeć w nowościach i nie wiem czy to dobry wybór jak była by możliwość to tarczówki z hydrauliką czy zwykłe ? Bo znajomy ma fulla z hydraulikami i zarąbiście się sprawują te hamulce
Dodam że rower będzie wykorzystywany do nauki jazdy w terenie lecz będzie jeżdżone po asfalcie raczej częściej niż wycieczki w las często szkoła/praca
Warto jeszcze spróbować WTB TrailBoss 3.0 :) tez super opona
A czy wersję 29+ da się gdzieś w Polsce kupić? Czy tradycyjnie, jak coś niszowego to trzeba ściągać z zachodu?
Jaki w miarę uniwersalny set byś polecił?
W tej chwili 27,5 przód Maxxis High Roller 2 2,40 3C/TR/EXO/Max Terra, tył Maxxis Minion SS 2,30 60 TPI EXO/TR.
Pozdrawiam
I to jest bardzo uniwersalny set :) Ew. drugi HR2 lub Minion DHR2 w zanadrzu na mokre warunki.
A co psuje zabawę w „plusach” na twisterach itd? Dopompowanie większego ciśnienia nie ratuje sytuacji? Ewentualnie dla kogoś kto nie patrzy na max speed przy zjeżdżaniu ma to jakiś duży wpływ? Planuje niedługo na moim primalu pro+ wybrać się do Bielska i czy plsuy będą sprawiać jakieś problemy na takich traskach? Dodam, że jeżdżę głównie dla funu.. w przyszłości zastanowię się nad jakimiś 2.8 albo wtb ranger właśnie 3.0… pozdrawiam
Przede wszystkim opony są niestabilne i trochę nieprzewidywalne w szybkich, twardych bandach. Dopompowanie oczywiście pomaga, tylko komu by się chciało to robić? ;)
Ale nie obawiaj się tego zbytnio – jedź i sam zobaczysz, może dla Ciebie nie będzie to odczuwalne. A na pewno nie popsuje frajdy :)
I jak ze zużyciem tych opon w funkcji czasu ? Kupiłem właśnie plusa na Rangerach 2.8 i jestem bardzo ciekawy. A druga sprawa, to jak rozpoznać jaka wersja opony jest zamontowana ? Na oponie ciężko dojrzeć.
Zużycie bardziej w funkcji odległości, ew. ilości poślizgów, typu nawierzchni, stosowanych ciśnień itd. Więc ciężko powiedzieć. Moje trzymają się bardzo dobrze.
A co do wersji – jeśli nie ma oznaczeń, to niestety jest to jakiś podstawowy wariant OEM o bliżej nieokreślonych parametrach.
Hejka. Właśnie zakupiłem Specjala Fuse. Opony 3.0 zero są baaardzo szerokie po przesiadce z 2.2:) Czy na obręcz dostosowaną do 3.0 wejdą opony 2.8? Z tego co widzę wybór między oponami 27.5 plus jest na razie mizerny.
2.8″ najlepiej spisują się na obręczach o szerokości wewnętrznej 35-40 mm, więc jeśli takie masz, to jak najbardziej :)
No chyba szersze tj. 45 mm. Stąd moje obawy, że próba założenia „cieńszej” opony się nie uda.
„Chyba” czy „na pewno”? :P
Jaki to dokładnie rower? Sprawdzałeś w specyfikacji, albo na nalepce na obręczy?
Na pewno 45. Doszukałem się w specyfikacjii jednoznacznej informacjii. Wczoraj na 3.0 spokojnie wtoczyłem się na Żar i Kiczerę z przełożeniem 1X10 30-42. Przy zjeździe faktycznie trzeba dbać o ciśnienie. Z 1 barem opony odbijają się jak ping-pong:). Wyczyrałem w innym wątku że opona 2.8 podejdzie pod 45 mm.
Wygląda na to, że opony WTB w szerokości 3,0″ mieszczą się z pewnym minimalnym zapasem na błoto nie tylko w widelcach Suntoura (przymierzałem do Axona i Raidona), ale też do przynajmniej jednego modelu FOXa (wydaje mi się, że to był 32). Mowa oczywiście o widelcach w wersji nie-boost. Ciekawe jest to trzymanie się Rangerów opisywane przez Autora, bo Trail Boss 3,0 na przodzie moim zdaniem słabo trzyma gdy jest wilgotno, a tym słabiej, im bardziej położymy rower na bok…
Czy zestaw obręcz i45 z oponą 3.0 wejdzie do Reby 29 Boost ?
Czy bezpieczniej będzie zestaw i40-opona 2.8.
W widelcu tylnym mieszczą się gumy 29×2.4.
Tak, taki zestaw jest chociażby w Smooth Trailu: https://www.1enduro.pl/bikeporn-kross-smooth-trail-2017/
Ale z perspektywy właściwości jezdnych i masy, chyba lepiej i40 + 2.8″ :)
Cześć, chciałem zapytać jak wygląda kwestia trwałości tych opon. Minęło już trochę czasu od daty artykułu więc pewnie łatwiej Ci coś powiedzieć.
Pozdrawiam
Czy wersja Light Fast Rolling zda egzamin na tylnej obręczy pod trochę cięższym użytkownikiem, czy jednak lepiej brać wersję Tough dla świętego spokoju?
Ponawiam pytanie ;) Chyba, że jesteś pogniewany na WTB (z jakiegokolwiek powodu) i nie masz już ochoty na rozmowy o ich produktach :)
Hm, wydawało mi się, że gdzieś już odpowiadałem na ten komentarz…
Na tył lepiej brać Tough nawet jak się mało waży, więc jak jesteś „trochę cięższy”, to nawet bym się nie zastanawiał nad Light.
Light kusiła mnie niższą wagą, ale w takim razie pozostanę przy opcji Tough :)
Dziękuję za rozwianie wątpliwości :)
A co powiecie o Specialized Ground Control 650Bx3.0? Są dość tanie, da się wyrwać za 80pln. Mam takie na swoim Spec Fuse Comp i zastanawiam się czy kupić to samo czy coś „lepszego”.
Myślę, że w takiej cenie żal byłoby nie spróbować :)
Ja po dwóch latach użytkowania mogę powiedzieć tyle:
– zużycia nie zauważyłem (99% czasu po naturalnej nawierzchni)
– odmiana Tough jest pancerna – ostatnia wizyta w Srebrnej Górze zakończyła się wgnieceniem i pęknięciem obręczy (Dartmoor Aircraft Pro) po paru cięższych lądowaniach z dobiciem, a opona jak nowa :)
Mówisz o rangerach?
Cześć Michał. Napisałeś, że optymalna szerokość wewnętrzna obręczy to 45mm dla rozmiaru 3.0. Aktualnie jeżdżę na Maxxis Rekon+ 27.5 2.8 3C MaxxTerra przód i tył na obręczach o szerokości wewnętrznej 40mm. Pomyślałem, że przetestuję WTB Ranger 3.0 Light High Grip z przodu, a do tyłu wstawię tę oponę w standardowym rozmiarze 2.8 w wersji Light (ważę 65kg) Fast Rolling. Mam miejsce w widelcu na oponę 3.0, pytanie czy ładnie ułoży się na obręczy o tej szerokości? Jeżdżę na ciśnieniu 10PSI przód, 11PSI tył. Dzięki.
Cześć Tomek! Zakładaj, będzie dobrze :)
Tomek, a jak oceniasz Rekony+? Właśnie zastanawiam się nad nimi lub zestawem Minion DHF/DHR o szerokości 2.8. Obecnie posiadam Maxxis Chronikle 3.0 i potrzebuje czegoś o nieco bardziej agresywnym bieżniku, ale zastanawiam się czy DHF/DHR nie będzie zbyt agresywny.
Cześć Michał, bardzo fajny blog.
Mam pytanie do wszystkich tu zebranych;| Zakładam właśnie WTB Ranger light 29 x 3.0 na przód, i myślałem o tej wzmocnionej na tył ale wersji „Tough” w tym rozmiarze nie ma w Europie. Cena z wysyłką z USA to dwukrotność wersji „Light”. Czy pamiętasz zachowanie tych opon na testach? Zaryzykowalibyście wrzucenie „Light” na tył?
Znajdzie coś z bieżnikiem takim jak Nobby Nic 3.0 tylko tańsze w rozmiarze 3.0?
Warto śledzić Allegro, czasem trafiają się jakieś okazje na plusowe opony np. Speca.