Menu
Menu Szukaj

Test: Opony WTB Ranger 3.0"

Każdy artykuł o „plusach” kończy się podobnym stwierdzeniem: „tak, owszem, są bardzo obiecujące, ale ograniczeniem ciągle jest brak dobrych opon”. Czy WTB Ranger 3.0″ są tymi „dobrymi oponami”, które odblokują potencjał pół-fatów? W ciągu jednego sezonu na NS Djambo, sprawdziłem trzy komplety ogumienia i krótko mówiąc, raczej nieprędko zastąpię Rangery czymś innym!

Test WTB Ranger 3.0 plus review
Opony do przetestowania otrzymałem od producenta.

Na półce

WTB Ranger jest dostępny w:

  • dwóch szerokościach: 2.8″ / 3.0″
  • dwóch wersjach oplotu: Tough / Light
  • dwóch wersjach mieszanki: Fast Rolling / High Grip

Do tego dochodzą rozmiary 29″ (tylko jeden wariant) i 26″ – dla oldschoolowców i early-adopterów rozmiaru 26+. Na chwilę obecną, to chyba jedyna dostępna opona w tym rozmiarze? Niedawno pojawiła się też klasyczna wersja 2.25″.

WTB Ranger 26+ 26x2.8"
Chyba więc mogę się mianować early-adopterem…? Ale o historii tej opony opowiem innym razem ;)

Wszystkie dostępne warianty możesz przejrzeć na stronie producenta. Przy okazji trzeba pochwalić WTB za bycie jedyną firmą, która nie wymaga tytułu profesorskiego do rozgryzienia nazewnictwa. Przy milionie dostępnych opcji, „Tough Fast Rolling” mówi w końcu trochę więcej, niż „SnakeSkin Apex Pacestar” czy „EXO 3C Maxx Terra”.

Do testu wybrałem większy rozmiar, w dwóch różnych smakach:

Test WTB Ranger 3.0 plus review
Light High Grip – czyli klejąca i lekka (850 g) – na przednie koło
Test WTB Ranger 3.0 plus review
Tough Fast Rolling – czyli szybka i pancerna (1080 g) – na tylne koło

Obie są oczywiście tubeless ready. Uszczelniły się bez problemu (ręczną pompką) na obręczach o szerokości wewnętrznej 45 mm, optymalnej dla rozmiaru 3.0″. Nadaje im okrągły, proporcjonalny kształt – miła odmiana po wąskich, wysokich i kwadratowych Trailblazerach.

Test WTB Ranger 3.0 plus review


Na szlaku

Na Rangery przesiadłem się z Nobby Niców i pierwsze co zauważyłem, to oplot elastyczny jak kręgosłup moralny posła po wyborach. WTB są mniej „drewniane”, lepiej dopasowują się do terenu i wybierają małe nierówności. To duża zaleta, bo pozwala zachować „czułość” opon i trakcję przy nieco wyższych ciśnieniach (o nich za chwilę).

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Ta elastyczność dodała też mojemu Djambo potrzebnej dynamiki i poczucia lekkości – dwóch rzeczy, które w plusowych rowerach zawsze są w deficycie. Odczuwalne jest to też przy pedałowaniu, co sprawdziłem m.in. podczas wycieczki „100+ na 27+”. Opory toczenia są naprawdę przyzwoite, na poziomie opon enduro lekko-średniego kalibru.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Ale plusów nie kupuje się, żeby szybko się toczyć po asfalcie – najważniejsza jest trakcja! O ile na suchej i twardej nawierzchni nie czuć jeszcze różnicy w stosunku do zwykłych opon, to po wjechaniu w korzenny dywan czy rockgarden, szybko przypomnisz sobie, dlaczego kupiłeś „plusa”.

Bieżnik przypomina powierzchnię rzepa i tak też działa na szlaku

Drobny i równomiernie rozłożony bieżnik Rangera przypomina powierzchnię rzepa i tak też działa na szlaku. Kąt pochylenia w zakręcie ograniczają tylko umiejętności operatora, a trakcja jest przewidywalna w warunkach od suchych po umiarkowanie błotne, gdzie luźno rozstawione klocki i elastyczny oplot pomagają w czyszczeniu.

 

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Test WTB Ranger 3.0 plus review

A propos rozstawienia klocków – w przeciwieństwie do Trailblazera, ich boczny rząd wyraźnie wystaje tu poza balon. Działa to uspokajająco w kamienistym terenie, gdzie ryzyko uszkodzenia bocznej ścianki jest przez to mniejsze.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

O ile oczywiście odpowiednio dobrałeś ciśnienie… Precyzja przy pompowaniu jest kluczowa dla tłumienia nierówności, choć nie aż tak bardzo jak w innych testowanych przeze mnie oponach w tym rozmiarze.

Oczywiście dalej, jeśli napompujesz za dużo, będą podskakiwać przy pedałowaniu i wariować na korzeniach, a jeśli za mało, zaczną zachowywać się w zakrętach jak poduszkowiec na podwójnym gazie. Zakres pomiędzy „za dużo” a „za mało” jest tu jednak stosunkowo szeroki. Polecam zacząć od ok. 18 psi (1,25 bar) i eksperymentalnie upuszczać po parę psi(knięć). Zależnie od Twojej masy, szerokości obręczy i warunków na szlaku, nawet do 7 psi (0,5 bar).

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Te dolne wartości świetnie sprawdzają się w zimowych warunkach. Nie jest to oczywiście pełnoprawna alternatywa dla fatbike’a, ale w 90% sytuacji, możliwości 3-calowych Rangerów w zupełności wystarczają (100%, jeśli nie jeździsz zimą w góry).

Jeśli Twój konik to flow-traile, po prostu wybierz klasyczny rozmiar

Z kolei górne granice użytecznych ciśnień przydadzą się na trasy typu Twister, gdzie plusowe opony ogólnie sprawdzają się słabo. Przy szybkim, agresywnym pokonywaniu gładkich zakrętów i band, konieczne są szerokie obręcze dające oponom (w miarę) stabilne podparcie. Ale szczerze mówiąc – jeśli flow-traile to Twój konik, kup po prostu rower na nie-plusowych oponach.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Nie mogę na razie wypowiedzieć się na temat ich trwałości, bo bieżnik cały czas wygląda niemal jak nowy. Jedynie na bocznych ściankach tylnej opony pojawiły się pierwsze przetarcia – efekt jazdy na niskim ciśnieniu. Wygląda na to, że może to być element, który polegnie szybciej, niż bieżnik. Nie udało mi się też złapać na Rangerach kapcia – nawet, jeśli pojawiły się jakieś przebicia, to mleko porawdziło sobie z nimi na tyle skutecznie, że nic o nich nie wiem. Przekładam testowe opony do nowego roweru, więc zaktualizuję ten akapit, kiedy pojawiją się większe ślady zużycia.

Test WTB Ranger 3.0 plus review


Werdykt

Porównując WTB Ranger do pierwszego popularnego modelu „plus” – bikepackingowego Trailblazera – widać ogromny progres w konstrukcji i zachowaniu na szlaku. Rangery świetnie wypadają też na tle najbardziej popularnych Schwalbe Nobby Niców – mają co prawda mniej agresywny bieżnik, ale oplot jest bardziej podatny, dzięki czemu łatwiej jest znaleźć ciśnienie optymalne z punktu widzenia trakcji, komfortu i tłumienia.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Podsumowując, na szlaku czuje się, że Rangery nie są tylko uniwersalnym bieżnikiem przyklejonym do powiększonego balona opony XC – to nowa konstrukcja, od początku zaprojektowana w plusowym rozmiarze. Żeby zyskać większą popularność, plusy potrzebują więcej takich opon!

Test WTB Ranger 3.0 plus review


WTB Ranger (195 zł): strona producenta / szukaj na Ceneo


PS. Pamiętaj też o trwającej ANKIECIE dla czytelników bloga! Zobacz też powiązane wpisy:

 

Subscribe
Powiadom o
guest
42 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tomek
Tomek
3 lat temu

Chętnie dowiedziałbym się w teście jaka jest realna szerokość na 45mm obręczy,jaka wielkość balona ( chociażby w odniesieniu do NN ),czy trzymają deklarowany wymiar itd

Marek Adamski
Marek Adamski
3 lat temu

Z plusowych gum testowałem WTB Trailboss 3.0 i Nobby Nic 2.8

WTB Trailboss- bardzo dobra, wszechstronna guma na większość warunków,nawet na śniegu i lekkim błotku ok,w trudniejszym terenie ma swoje granice i można popłynąć ;)

Nobby Nic 2.8- bardziej agresywny bieżnik niż w Trailboss bardzo dobrze sprawdza się w trudniejszych warunkach[wgryza się w luzną glebę, błotko] jedynie z bandach średnio na jeża

Beniu
Beniu
3 lat temu

A co z Maxxis Minion 27,5 x2,80? Są to plusy ze standardową wielkością bieżnika.

Jakub Jędryka
Jakub Jędryka
3 lat temu

Świetny tekst, właśnie się zastanawiam czy do mojego zamówionego Primala pro nie wrzucić od razu rangerow zamiast nobby nicow;)

BJ
BJ
3 lat temu

A ja w piątek zamówiłem Rangery (wersja 2,8) i właśnie dziś powinny dotrzeć :)

JJ
JJ
3 lat temu
Reply to  BJ

W jakiej wersji? Gdzie zamawiałeś? Jaka cena?

MichUp
MichUp
3 lat temu
Reply to  BJ

Szczególnie ze to wersja performance…

MichUp
MichUp
3 lat temu
Reply to  MichUp

To powyżej to do primala powyżej;)

Cosin
Cosin
3 lat temu

Ja właśnie rozpakowałem maxxisy rekon+ 27.5×2.8 :) Jako alternatywa dla noby niców

MichUp
MichUp
3 lat temu
Reply to  Cosin

Chyba droga ta alternatywa.

Tomasz
Tomasz
3 lat temu

Hej ludzie mam pytanie bo po rozwaleniu całego sztywnego roweru mam zamiar kupić coś w ryzach 2-3tysiącę (cebula) dopiero po tym sezonie styczeń/luty jestem wysoki ponad 185 i myślałem nad 29 i nie mogę sie zdecydować czy brać fulla czy hardtaila doradzicie może na co się patrzeć w nowościach i nie wiem czy to dobry wybór jak była by możliwość to tarczówki z hydrauliką czy zwykłe ? Bo znajomy ma fulla z hydraulikami i zarąbiście się sprawują te hamulce

Tomasz
Tomasz
3 lat temu
Reply to  Tomasz

Dodam że rower będzie wykorzystywany do nauki jazdy w terenie lecz będzie jeżdżone po asfalcie raczej częściej niż wycieczki w las często szkoła/praca

Arek
Arek
3 lat temu

Warto jeszcze spróbować WTB TrailBoss 3.0 :) tez super opona

Adam
Adam
3 lat temu

A czy wersję 29+ da się gdzieś w Polsce kupić? Czy tradycyjnie, jak coś niszowego to trzeba ściągać z zachodu?

DJ
DJ
3 lat temu

Jaki w miarę uniwersalny set byś polecił?
W tej chwili 27,5 przód Maxxis High Roller 2 2,40 3C/TR/EXO/Max Terra, tył Maxxis Minion SS 2,30 60 TPI EXO/TR.
Pozdrawiam

Mateusz CK
Mateusz CK
3 lat temu

A co psuje zabawę w „plusach” na twisterach itd? Dopompowanie większego ciśnienia nie ratuje sytuacji? Ewentualnie dla kogoś kto nie patrzy na max speed przy zjeżdżaniu ma to jakiś duży wpływ? Planuje niedługo na moim primalu pro+ wybrać się do Bielska i czy plsuy będą sprawiać jakieś problemy na takich traskach? Dodam, że jeżdżę głównie dla funu.. w przyszłości zastanowię się nad jakimiś 2.8 albo wtb ranger właśnie 3.0… pozdrawiam

Konrad
Konrad
3 lat temu

I jak ze zużyciem tych opon w funkcji czasu ? Kupiłem właśnie plusa na Rangerach 2.8 i jestem bardzo ciekawy. A druga sprawa, to jak rozpoznać jaka wersja opony jest zamontowana ? Na oponie ciężko dojrzeć.

Tomek
Tomek
3 lat temu

Hejka. Właśnie zakupiłem Specjala Fuse. Opony 3.0 zero są baaardzo szerokie po przesiadce z 2.2:) Czy na obręcz dostosowaną do 3.0 wejdą opony 2.8? Z tego co widzę wybór między oponami 27.5 plus jest na razie mizerny.

Tomek
Tomek
3 lat temu

No chyba szersze tj. 45 mm. Stąd moje obawy, że próba założenia „cieńszej” opony się nie uda.

Tomek
Tomek
3 lat temu

Na pewno 45. Doszukałem się w specyfikacjii jednoznacznej informacjii. Wczoraj na 3.0 spokojnie wtoczyłem się na Żar i Kiczerę z przełożeniem 1X10 30-42. Przy zjeździe faktycznie trzeba dbać o ciśnienie. Z 1 barem opony odbijają się jak ping-pong:). Wyczyrałem w innym wątku że opona 2.8 podejdzie pod 45 mm.

Adrian Socho
Adrian Socho
3 lat temu

Wygląda na to, że opony WTB w szerokości 3,0″ mieszczą się z pewnym minimalnym zapasem na błoto nie tylko w widelcach Suntoura (przymierzałem do Axona i Raidona), ale też do przynajmniej jednego modelu FOXa (wydaje mi się, że to był 32). Mowa oczywiście o widelcach w wersji nie-boost. Ciekawe jest to trzymanie się Rangerów opisywane przez Autora, bo Trail Boss 3,0 na przodzie moim zdaniem słabo trzyma gdy jest wilgotno, a tym słabiej, im bardziej położymy rower na bok…

Marcin Szafrański
Marcin Szafrański
3 lat temu

Czy zestaw obręcz i45 z oponą 3.0 wejdzie do Reby 29 Boost ?
Czy bezpieczniej będzie zestaw i40-opona 2.8.
W widelcu tylnym mieszczą się gumy 29×2.4.

Michał
Michał
2 lat temu

Cześć, chciałem zapytać jak wygląda kwestia trwałości tych opon. Minęło już trochę czasu od daty artykułu więc pewnie łatwiej Ci coś powiedzieć.
Pozdrawiam

Maciek
Maciek
2 lat temu

Czy wersja Light Fast Rolling zda egzamin na tylnej obręczy pod trochę cięższym użytkownikiem, czy jednak lepiej brać wersję Tough dla świętego spokoju?

Maciek
Maciek
2 lat temu
Reply to  Maciek

Ponawiam pytanie ;) Chyba, że jesteś pogniewany na WTB (z jakiegokolwiek powodu) i nie masz już ochoty na rozmowy o ich produktach :)

Maciek
Maciek
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Light kusiła mnie niższą wagą, ale w takim razie pozostanę przy opcji Tough :)
Dziękuję za rozwianie wątpliwości :)

WOJTEK
WOJTEK
1 rok temu

A co powiecie o Specialized Ground Control 650Bx3.0? Są dość tanie, da się wyrwać za 80pln. Mam takie na swoim Spec Fuse Comp i zastanawiam się czy kupić to samo czy coś „lepszego”.

Gaedig
Gaedig
1 rok temu

Ja po dwóch latach użytkowania mogę powiedzieć tyle:
– zużycia nie zauważyłem (99% czasu po naturalnej nawierzchni)
– odmiana Tough jest pancerna – ostatnia wizyta w Srebrnej Górze zakończyła się wgnieceniem i pęknięciem obręczy (Dartmoor Aircraft Pro) po paru cięższych lądowaniach z dobiciem, a opona jak nowa :)

WOJTEK
WOJTEK
1 rok temu
Reply to  Gaedig

Mówisz o rangerach?

Tomek
Tomek
1 rok temu

Cześć Michał. Napisałeś, że optymalna szerokość wewnętrzna obręczy to 45mm dla rozmiaru 3.0. Aktualnie jeżdżę na Maxxis Rekon+ 27.5 2.8 3C MaxxTerra przód i tył na obręczach o szerokości wewnętrznej 40mm. Pomyślałem, że przetestuję WTB Ranger 3.0 Light High Grip z przodu, a do tyłu wstawię tę oponę w standardowym rozmiarze 2.8 w wersji Light (ważę 65kg) Fast Rolling. Mam miejsce w widelcu na oponę 3.0, pytanie czy ładnie ułoży się na obręczy o tej szerokości? Jeżdżę na ciśnieniu 10PSI przód, 11PSI tył. Dzięki.

Bartek
Bartek
11 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Tomek, a jak oceniasz Rekony+? Właśnie zastanawiam się nad nimi lub zestawem Minion DHF/DHR o szerokości 2.8. Obecnie posiadam Maxxis Chronikle 3.0 i potrzebuje czegoś o nieco bardziej agresywnym bieżniku, ale zastanawiam się czy DHF/DHR nie będzie zbyt agresywny.

mały
mały
11 miesięcy temu

Cześć Michał, bardzo fajny blog.
Mam pytanie do wszystkich tu zebranych;| Zakładam właśnie WTB Ranger light 29 x 3.0 na przód, i myślałem o tej wzmocnionej na tył ale wersji „Tough” w tym rozmiarze nie ma w Europie. Cena z wysyłką z USA to dwukrotność wersji „Light”. Czy pamiętasz zachowanie tych opon na testach? Zaryzykowalibyście wrzucenie „Light” na tył?

Odwiedź mój profil na
Instagram Top