Test: Opony WTB Ranger 3.0″

Sprzęt, Testy / 

Każdy artykuł o „plusach” kończy się podobnym stwierdzeniem: „tak, owszem, są bardzo obiecujące, ale ograniczeniem ciągle jest brak dobrych opon”. Czy WTB Ranger 3.0″ są tymi „dobrymi oponami”, które odblokują potencjał pół-fatów? W ciągu jednego sezonu na NS Djambo, sprawdziłem trzy komplety ogumienia i krótko mówiąc, raczej nieprędko zastąpię Rangery czymś innym!

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Opony do przetestowania otrzymałem od producenta.


Na półce

WTB Ranger jest dostępny w:

  • dwóch szerokościach: 2.8″ / 3.0″
  • dwóch wersjach oplotu: Tough / Light
  • dwóch wersjach mieszanki: Fast Rolling / High Grip

Do tego dochodzą rozmiary 29″ (tylko jeden wariant) i 26″ – dla oldschoolowców i early-adopterów rozmiaru 26+. Na chwilę obecną, to chyba jedyna dostępna opona w tym rozmiarze? Niedawno pojawiła się też klasyczna wersja 2.25″.

WTB Ranger 26+ 26x2.8"

Chyba więc mogę się mianować early-adopterem…? Ale o historii tej opony opowiem innym razem ;)

Wszystkie dostępne warianty możesz przejrzeć na stronie producenta. Przy okazji trzeba pochwalić WTB za bycie jedyną firmą, która nie wymaga tytułu profesorskiego do rozgryzienia nazewnictwa. Przy milionie dostępnych opcji, „Tough Fast Rolling” mówi w końcu trochę więcej, niż „SnakeSkin Apex Pacestar” czy „EXO 3C Maxx Terra”.

Do testu wybrałem większy rozmiar, w dwóch różnych smakach:

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Light High Grip – czyli klejąca i lekka (850 g) – na przednie koło

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Tough Fast Rolling – czyli szybka i pancerna (1080 g) – na tylne koło

Obie są oczywiście tubeless ready. Uszczelniły się bez problemu (ręczną pompką) na obręczach o szerokości wewnętrznej 45 mm, optymalnej dla rozmiaru 3.0″. Nadaje im okrągły, proporcjonalny kształt – miła odmiana po wąskich, wysokich i kwadratowych Trailblazerach.

Test WTB Ranger 3.0 plus review


Na szlaku

Na Rangery przesiadłem się z Nobby Niców i pierwsze co zauważyłem, to oplot elastyczny jak kręgosłup moralny posła po wyborach. WTB są mniej „drewniane”, lepiej dopasowują się do terenu i wybierają małe nierówności. To duża zaleta, bo pozwala zachować „czułość” opon i trakcję przy nieco wyższych ciśnieniach (o nich za chwilę).

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Ta elastyczność dodała też mojemu Djambo potrzebnej dynamiki i poczucia lekkości – dwóch rzeczy, które w plusowych rowerach zawsze są w deficycie. Odczuwalne jest to też przy pedałowaniu, co sprawdziłem m.in. podczas wycieczki „100+ na 27+”. Opory toczenia są naprawdę przyzwoite, na poziomie opon enduro lekko-średniego kalibru.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Ale plusów nie kupuje się, żeby szybko się toczyć po asfalcie – najważniejsza jest trakcja! O ile na suchej i twardej nawierzchni nie czuć jeszcze różnicy w stosunku do zwykłych opon, to po wjechaniu w korzenny dywan czy rockgarden, szybko przypomnisz sobie, dlaczego kupiłeś „plusa”.

Bieżnik przypomina powierzchnię rzepa i tak też działa na szlaku

Drobny i równomiernie rozłożony bieżnik Rangera przypomina powierzchnię rzepa i tak też działa na szlaku. Kąt pochylenia w zakręcie ograniczają tylko umiejętności operatora, a trakcja jest przewidywalna w warunkach od suchych po umiarkowanie błotne, gdzie luźno rozstawione klocki i elastyczny oplot pomagają w czyszczeniu.

 

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Test WTB Ranger 3.0 plus review

A propos rozstawienia klocków – w przeciwieństwie do Trailblazera, ich boczny rząd wyraźnie wystaje tu poza balon. Działa to uspokajająco w kamienistym terenie, gdzie ryzyko uszkodzenia bocznej ścianki jest przez to mniejsze.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

O ile oczywiście odpowiednio dobrałeś ciśnienie… Precyzja przy pompowaniu jest kluczowa dla tłumienia nierówności, choć nie aż tak bardzo jak w innych testowanych przeze mnie oponach w tym rozmiarze.

Oczywiście dalej, jeśli napompujesz za dużo, będą podskakiwać przy pedałowaniu i wariować na korzeniach, a jeśli za mało, zaczną zachowywać się w zakrętach jak poduszkowiec na podwójnym gazie. Zakres pomiędzy „za dużo” a „za mało” jest tu jednak stosunkowo szeroki. Polecam zacząć od ok. 18 psi (1,25 bar) i eksperymentalnie upuszczać po parę psi(knięć). Zależnie od Twojej masy, szerokości obręczy i warunków na szlaku, nawet do 7 psi (0,5 bar).

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Te dolne wartości świetnie sprawdzają się w zimowych warunkach. Nie jest to oczywiście pełnoprawna alternatywa dla fatbike’a, ale w 90% sytuacji, możliwości 3-calowych Rangerów w zupełności wystarczają (100%, jeśli nie jeździsz zimą w góry).

Jeśli Twój konik to flow-traile, po prostu wybierz klasyczny rozmiar

Z kolei górne granice użytecznych ciśnień przydadzą się na trasy typu Twister, gdzie plusowe opony ogólnie sprawdzają się słabo. Przy szybkim, agresywnym pokonywaniu gładkich zakrętów i band, konieczne są szerokie obręcze dające oponom (w miarę) stabilne podparcie. Ale szczerze mówiąc – jeśli flow-traile to Twój konik, kup po prostu rower na nie-plusowych oponach.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Nie mogę na razie wypowiedzieć się na temat ich trwałości, bo bieżnik cały czas wygląda niemal jak nowy. Jedynie na bocznych ściankach tylnej opony pojawiły się pierwsze przetarcia – efekt jazdy na niskim ciśnieniu. Wygląda na to, że może to być element, który polegnie szybciej, niż bieżnik. Nie udało mi się też złapać na Rangerach kapcia – nawet, jeśli pojawiły się jakieś przebicia, to mleko porawdziło sobie z nimi na tyle skutecznie, że nic o nich nie wiem. Przekładam testowe opony do nowego roweru, więc zaktualizuję ten akapit, kiedy pojawiją się większe ślady zużycia.

Test WTB Ranger 3.0 plus review


Werdykt

Porównując WTB Ranger do pierwszego popularnego modelu „plus” – bikepackingowego Trailblazera – widać ogromny progres w konstrukcji i zachowaniu na szlaku. Rangery świetnie wypadają też na tle najbardziej popularnych Schwalbe Nobby Niców – mają co prawda mniej agresywny bieżnik, ale oplot jest bardziej podatny, dzięki czemu łatwiej jest znaleźć ciśnienie optymalne z punktu widzenia trakcji, komfortu i tłumienia.

Test WTB Ranger 3.0 plus review

Podsumowując, na szlaku czuje się, że Rangery nie są tylko uniwersalnym bieżnikiem przyklejonym do powiększonego balona opony XC – to nowa konstrukcja, od początku zaprojektowana w plusowym rozmiarze. Żeby zyskać większą popularność, plusy potrzebują więcej takich opon!

Test WTB Ranger 3.0 plus review


WTB Ranger (195 zł): strona producenta / szukaj na Ceneo


PS. Pamiętaj też o trwającej ANKIECIE dla czytelników bloga! Zobacz też powiązane wpisy:

 

  1. Chętnie dowiedziałbym się w teście jaka jest realna szerokość na 45mm obręczy,jaka wielkość balona ( chociażby w odniesieniu do NN ),czy trzymają deklarowany wymiar itd

    1. Szerokość balona na obręczy 45 mm przy normalnym ciśnieniu:
      – WTB Ranger 3.0 – 71 mm
      – Schwalbe Nobby Nic 3.0 – 73 mm

  2. Z plusowych gum testowałem WTB Trailboss 3.0 i Nobby Nic 2.8

    WTB Trailboss- bardzo dobra, wszechstronna guma na większość warunków,nawet na śniegu i lekkim błotku ok,w trudniejszym terenie ma swoje granice i można popłynąć ;)

    Nobby Nic 2.8- bardziej agresywny bieżnik niż w Trailboss bardzo dobrze sprawdza się w trudniejszych warunkach[wgryza się w luzną glebę, błotko] jedynie z bandach średnio na jeża

  3. A co z Maxxis Minion 27,5 x2,80? Są to plusy ze standardową wielkością bieżnika.

  4. Świetny tekst, właśnie się zastanawiam czy do mojego zamówionego Primala pro nie wrzucić od razu rangerow zamiast nobby nicow;)

  5. A ja w piątek zamówiłem Rangery (wersja 2,8) i właśnie dziś powinny dotrzeć :)

    1. W jakiej wersji? Gdzie zamawiałeś? Jaka cena?

    2. Szczególnie ze to wersja performance…

      1. To powyżej to do primala powyżej;)

  6. Ja właśnie rozpakowałem maxxisy rekon+ 27.5×2.8 :) Jako alternatywa dla noby niców

    1. Chyba droga ta alternatywa.

  7. Hej ludzie mam pytanie bo po rozwaleniu całego sztywnego roweru mam zamiar kupić coś w ryzach 2-3tysiącę (cebula) dopiero po tym sezonie styczeń/luty jestem wysoki ponad 185 i myślałem nad 29 i nie mogę sie zdecydować czy brać fulla czy hardtaila doradzicie może na co się patrzeć w nowościach i nie wiem czy to dobry wybór jak była by możliwość to tarczówki z hydrauliką czy zwykłe ? Bo znajomy ma fulla z hydraulikami i zarąbiście się sprawują te hamulce

    1. Dodam że rower będzie wykorzystywany do nauki jazdy w terenie lecz będzie jeżdżone po asfalcie raczej częściej niż wycieczki w las często szkoła/praca

  8. Warto jeszcze spróbować WTB TrailBoss 3.0 :) tez super opona

  9. A czy wersję 29+ da się gdzieś w Polsce kupić? Czy tradycyjnie, jak coś niszowego to trzeba ściągać z zachodu?

  10. Jaki w miarę uniwersalny set byś polecił?
    W tej chwili 27,5 przód Maxxis High Roller 2 2,40 3C/TR/EXO/Max Terra, tył Maxxis Minion SS 2,30 60 TPI EXO/TR.
    Pozdrawiam

    1. I to jest bardzo uniwersalny set :) Ew. drugi HR2 lub Minion DHR2 w zanadrzu na mokre warunki.

  11. A co psuje zabawę w „plusach” na twisterach itd? Dopompowanie większego ciśnienia nie ratuje sytuacji? Ewentualnie dla kogoś kto nie patrzy na max speed przy zjeżdżaniu ma to jakiś duży wpływ? Planuje niedługo na moim primalu pro+ wybrać się do Bielska i czy plsuy będą sprawiać jakieś problemy na takich traskach? Dodam, że jeżdżę głównie dla funu.. w przyszłości zastanowię się nad jakimiś 2.8 albo wtb ranger właśnie 3.0… pozdrawiam

    1. Przede wszystkim opony są niestabilne i trochę nieprzewidywalne w szybkich, twardych bandach. Dopompowanie oczywiście pomaga, tylko komu by się chciało to robić? ;)

      Ale nie obawiaj się tego zbytnio – jedź i sam zobaczysz, może dla Ciebie nie będzie to odczuwalne. A na pewno nie popsuje frajdy :)

  12. I jak ze zużyciem tych opon w funkcji czasu ? Kupiłem właśnie plusa na Rangerach 2.8 i jestem bardzo ciekawy. A druga sprawa, to jak rozpoznać jaka wersja opony jest zamontowana ? Na oponie ciężko dojrzeć.

    1. Zużycie bardziej w funkcji odległości, ew. ilości poślizgów, typu nawierzchni, stosowanych ciśnień itd. Więc ciężko powiedzieć. Moje trzymają się bardzo dobrze.

      A co do wersji – jeśli nie ma oznaczeń, to niestety jest to jakiś podstawowy wariant OEM o bliżej nieokreślonych parametrach.

  13. Hejka. Właśnie zakupiłem Specjala Fuse. Opony 3.0 zero są baaardzo szerokie po przesiadce z 2.2:) Czy na obręcz dostosowaną do 3.0 wejdą opony 2.8? Z tego co widzę wybór między oponami 27.5 plus jest na razie mizerny.

    1. 2.8″ najlepiej spisują się na obręczach o szerokości wewnętrznej 35-40 mm, więc jeśli takie masz, to jak najbardziej :)

  14. No chyba szersze tj. 45 mm. Stąd moje obawy, że próba założenia „cieńszej” opony się nie uda.

    1. „Chyba” czy „na pewno”? :P

      Jaki to dokładnie rower? Sprawdzałeś w specyfikacji, albo na nalepce na obręczy?

  15. Na pewno 45. Doszukałem się w specyfikacjii jednoznacznej informacjii. Wczoraj na 3.0 spokojnie wtoczyłem się na Żar i Kiczerę z przełożeniem 1X10 30-42. Przy zjeździe faktycznie trzeba dbać o ciśnienie. Z 1 barem opony odbijają się jak ping-pong:). Wyczyrałem w innym wątku że opona 2.8 podejdzie pod 45 mm.

  16. Wygląda na to, że opony WTB w szerokości 3,0″ mieszczą się z pewnym minimalnym zapasem na błoto nie tylko w widelcach Suntoura (przymierzałem do Axona i Raidona), ale też do przynajmniej jednego modelu FOXa (wydaje mi się, że to był 32). Mowa oczywiście o widelcach w wersji nie-boost. Ciekawe jest to trzymanie się Rangerów opisywane przez Autora, bo Trail Boss 3,0 na przodzie moim zdaniem słabo trzyma gdy jest wilgotno, a tym słabiej, im bardziej położymy rower na bok…

Dodaj komentarz do tekstu Test: Opony WTB Ranger 3.0″

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Drugie urodziny bloga 1Enduro! [ANKIETA]

Blog / 

Tak, 1Enduro stuknęły dwa latka! Napisałbym jakiś banał w stylu „jak ten czas leci”, albo „wydaje się, jakby to było wczoraj”, ale… byłaby to nieprawda. Były to bowiem dwa lata ciągłej pracy nad nowymi materiałami. Pracy tak przyjemnej i satysfakcjonującej, że dzięki niej przestawiłem się z życia „od weekendu do weekendu” na pełne korzystanie z każdego dnia. Cóż, mówią że jeśli brakuje Ci czasu, weź na siebie dodatkowe obowiązki…

Co się działo przez ostatni rok? O tym przeczytasz poniżej. Co wydarzy się w kolejnym? O tym sam możesz zdecydować, wypełniając ankietę pod koniec tego wpisu – będę Ci ogromnie wdzięczny! Zaczynamy od zmian i nowości.


Gościnne występy w Bike

Jeśli śledzisz fanpage na Facebooku, na pewno zauważyłeś, że zacząłem pisać do magazynu Bike. W zeszłorocznej ankiecie daliście znać, że treści w czasopismach traktujecie jako wartościowe uzupełnienie blogów (i odwrotnie). Bardzo ułatwiło mi to decyzję o debiucie na papierze, więc mam nadzieję, że nie chodziło tylko o łatwość zabrania do kibelka ;)

1Enduro w Magazynie Bike

No i nie ukrywam, że zawsze o tym marzyłem (dlatego przy każdym wydaniu magazynu chwalę się na Facebooku wydrukowanym zdjęciem swojej paszczy – sorry za to!)…

Treści na blogu

Również kierując się Waszymi sugestiami, zrobiłem pierwszy eksperyment z prawdziwym enduro – a konkretnie zrobiliśmy razem z Michałem z Backcountrymtb.org. Artykuł bardzo Wam się spodobał i w tym roku na pewno pojawią się kolejne – zarówno mojego, jak i Michała autorstwa.

→ Więcej: Parcul National Retezat – Rumunia

Trochę oberwały za to hajlajtsy, czyli relacje z zawodów i zlotów. W ankiecie wyraziliście nimi stosunkowo niewielkie zainteresowanie, więc nie napinałem się na udział w wielu imprezach. W tym roku będzie podobnie, bo coraz bardziej tęsknię za kameralną jazdą i odwiedzaniem nowych miejsc. Na pewno pojawią się przewodniki po nich – w ankiecie możesz mi podpowiedzieć, jakiego typu destynacje (posługując się turystycznym żargonem) najbardziej Cię interesują.

Świadomie dobrany sprzęt bezpośrednio przekłada się na ilość radości na szlaku

Oczywiście w dalszym ciągu na blogu będzie dużo sprzętu. Dla części z Was jest to równie ciekawe, jak czytanie do poduszki książki kucharskiej. Ja jednak codziennie widzę po Waszych mailach i komentarzach, że świadomie dobrany sprzęt bezpośrednio przekłada się na ilość godzin i radości na szlaku. Poza kilkoma bardzo ciekawymi rowerami (m.in. nowe hardtaile Krossa, zmiennokołowy ścieżkowiec Rose czy najtańszy na rynku endurak Dartmoora) pojawią się też testy części i akcesoriów, o które upominaliście się w ostatniej ankiecie.

Statystyki

A jak ten drugi rok przedstawia się w liczbach na tle poprzedniego?

 201520162015+2016
Ilość publikacji9759156
Czytelnicy53 879138 073191 952
Odsłony1 047 3371 686 0452 733 382
Komentarze na blogu156023963956
Polubienia Facebook277120214792
Obserwujący Instagram53515762111

Zarabianie

To oczywiście najciekawsza statystyka ;) Czy w drugim roku udało mi się zarobić na blogowaniu?

W dalszym ciągu nie ma mowy o utrzymywaniu się z pisania (ani nawet o pracy na pół etatu), ale przychody ze współprac, reklam i afiliacji pokrywają wszystkie blogowe wydatki. W połączeniu z profitami pozafinansowymi pozwalają wydawać więcej pieniędzy na sprawy rozwojowe, a mniej na rowery i wyjazdy.

Duża w tym Wasza zasługa! Dzięki dobrowolnym wpłatom za naklejki udało mi się niedawno kupić trochę sprzętu foto/wideo, dzięki któremu na bloga trafią jeszcze lepsze materiały. Już niedługo pojawi się jeszcze jeden fajny sposób na dołożenie cegiełki. Co to będzie? Podpowiedź znajdziesz w ankiecie ;)

Filmy

Zaraz zaraz, wróć! Czy w poprzednim akapicie pojawiło się słowo „wideo”? Tak, w końcu zacząłem się uczyć obsługi ruchomych obrazków, czego skromne efekty mogliście już zobaczyć. To jeden z moich celów na trzeci rok blogowania.

Długo się opierałem przed przynudzaniem do kamery, aż w końcu mnie olśniło – przecież filmy to nie tylko gadające głowy i półgodzinne vlogi konkurujące dynamiką z liczeniem baranów.

U mnie będzie więc inaczej i jak zwykle niezbyt blogowo – skupię się na prostych, krótkich filmikach pokazujących testowane rowery (taki „ruchany ruchomy bikeporn”) i wzbogacających przewodniki po nowych miejscówkach. A na gadanie może też kiedyś przyjdzie czas? Żeby mnie zdopingować, subskrybuj 1Enduro na YouTube.

2. urodziny bloga 1Enduro


Co w trzecim roku?

Podobnie jak przy okazji pierwszych urodzin, chciałbym prosić Cię o wypełnienie ankiety, której wyniki wpłyną na dalszy rozwój bloga. Dzięki!!! :)


Zobacz też powiązane wpisy:

 

  1. Pytania 21, 22 zmieniłbym na checkboxy

  2. Serio, hajlajtsy były w tym roku ograniczone? Mam wrażenie że co drugi artykuł w ostatnim roku był zapychaczem typu hajlajtsy/targi/bikeporn (które zajęły ostatnie miejsca w poprzedniej ankiecie) a miejsce pierwsze, czyli przewodniki po szlakach praktycznie się nie pojawiały.

    1. Poczytaj te „zapychacze”, to przekonasz się że są integralną częścią bloga ;) Zwłaszcza bikeporny, które nieustannie zaliczają tysiące odsłon (więcej nawet, niż testy).

      A przewodników po szlakach faktycznie nie udało się zrelizować – niestety to jest ciężki temat i w tym roku nie było kiedy go porządnie ogarnąć :(

      1. Myślę, że w kwestii przewodników po szlakach/bikeparkach/trailparkach mógłbyś polegać na osobach trzecich i publikować ich wpisy na blogu. Poszerzyłoby to też postrzeganie przez czytelników danych miejsc – dla Ciebie coś może być OK, dla innych nuda albo nie-do-przejechania. Różne perspektywy spojrzenia na różne miejscówki są jak dla mnie nieocenione. :)

  3. 1000 Lat 1000 lat ;-)

    1. @Michał – rób swoje, jeśli wiesz co chcesz osiągnąć. :)
      ps.: byle nie podasty czy vlogi; wolę poczytać niż słuchać.

      1. Ja też jestem zdecydowanym wyznawcą tekstu i zdjęć – na 100% ich nie zastąpię! Ale zawsze myślę, czy dałoby się je jakoś urozmaicić :)

    2. Zgadzam się z „przedmówcą” dodał bym więcej relacji z miejscówek ( nie koniecznie rychlebów)więcej singli objeżdzonych z lokalsem , który pokaże ci coś na co byś sam nie wpadł never ever np stary trawers z bieniatki (nadmeszna)do szczyrkowskiego sanktuarium lub na podmagórze.itp,itd.

  4. Sebastian Szajna

    jest dobrze ;)

  5. zdecydowanie bez vlogów czy podcastów :)

  6. Jak pisałem „gdzie indziej” dobre jest to co robisz i rób to dalej :)

  7. Aby pisać dobrze, wyrażaj się jak człowiek prosty, ale myśl jak mędrzec. Arystoteles

    100 lat, 1enduro

  8. Kawał dobrej i rzetelnej roboty,wszystko co do tej pory napisałeś i opisałeś jest mega przydatne i interesujące.Twoje koncepcje na przyszłość są bardzo obiecujące,więc życzę ziszczenia wszystkich pomysłów i 100 lat działalności 1enduro!:)

  9. Na mobilnym safari ankieta ciężka do wypełnienia, po każdym zaznaczeniu zrzuca na dół strony, może to efekt wklejenia ankiety w kod strony.

    Fajnie że jest taki punkt jak 23, bo nie wszystko da się zaznaczyć.

Dodaj komentarz do tekstu Drugie urodziny bloga 1Enduro! [ANKIETA]

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Top 10: Rowery trail do 9000 zł – prezentacja modeli 2017

Prezentacje, Sprzęt / 

Enduro, enduro, wszędzie to enduro… Coraz więcej riderów odwraca się od tej mody i szuka rowerów o mniejszym skoku, czyli tzw. „ścieżkowców”. Nazywają się tak, bo zostały stworzone z myślą o trail-parkach, takich jak Rychleby czy Enduro Trails – czyż nie tam większość z nas ostatnio jeździ…?

Takie trasy przyciągają też wielu początkujących, którzy do tej pory rzadko zapuzczali się w góry. Teraz szukają jak najtańszego fulla, dzięki któremu odkryją nowe miejscówki, nie tracąc wszechstronności i efektywności na łatwiejszych scieżkach „koło domu”. To właśnie dla nich powstało to zestawienie rowerów trail do 9000 zł.


Jakie rowery znalazły się w zestawieniu?

Na potrzeby tego zestawienia, rowery trail, czyli ścieżkowce zdefiniowałem skokiem zawieszenia: 130-140 mm. Rowery enduro (150-170 mm) znajdziesz w oddzielnej prezentacji:

Rowery enduro do 9000 zł


Disclaimer

Poniższy wybór modeli i ich opis to moja subiektywna ocena na podstawie danych katalogowych. To nie jest test, ani nawet jego namiastka! Pamiętaj, że faktyczna wartość roweru na szlaku często wynika z czegoś więcej, niż tylko sumy części i cyferek.

I jeszcze jedno: rowery są ułożone od najtańszego (5000 zł) do najdroższego (9000 zł) – nie według lepszości/gorszości.


Jak czytać dane techniczne?

  • skok podany jest odpowiednio: przód/tył
  • kąty to kolejno: główki ramy / rury podsiodłowej
  • klik w nazwę modelu → strona producenta
  • klik w cenę → sprawdź okazje na Ceneo (linki afiliacyjne)

1. Calibre Bossnut – 5200 zł

Calibre Bossnut - rower trail do 5000 zł

  • rozmiar kół: 27.5″
  • skok: 130/130 mm
  • kąty: 67°/73,5°
  • długość górnej rury (M): 585 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Sektor Silver RL / Rock Shox Monarch R
  • hamulce: Shimano M506/M447
  • napęd: Shimano Deore 2×10

Rower brytyjskiej sieci sklepów sportowych GO Outdoors w rodzimej prasie zbiera same najwyższe noty. I choć na pierwszy rzut oka specjalnie się nie wyróżnia, perspektywa zmienia się diametralnie, kiedy oko dojrzy cenę. Żeby kupić go za 999 łabędzi, będziesz musiał wyrobić kartę klienta, ale warto: zawieszenie Rock Shoxa (choć ze słabym amortyzatorem), pełna 10-rzędowa grupa Deore (włącznie z piastami i hamulcami), szerokie obręcze i opony WTB, a do tego markowy kokpit o współczesnych wymiarach. Wszystko byłoby jednak o dupę rozczaść, gdyby nie przyzwoita rama – geometria na papierze wygląda jednak przyzwoicie.

Calibre Bossnut to prawdziwy killer – specyfikacja nie odbiega od sprzętów droższych o 2000 zł i jeśli wierzyć testom, całość bardzo dobrze spisuje się na szlaku. Jeśli okolice 5000 zł to Twój limit, Bossnut jest jedynym poważnym argumentem, żeby nie kupować hardtaila.

2. Dartmoor Bluebird 296299 zł

Dartmoor Bluebird 29 2017 - rower trail do 6000 zł

 

  • rozmiar kół: 29″
  • skok: 130/130 mm
  • kąty: 66,5°/78°
  • długość górnej rury (M): 557 mm
  • reach (M): 435 mm
  • sztyca regulowana: Kind Shock eTen Integra
  • amortyzacja: Rock Shox Sektor Silver RL / Rock Shox Monarch RL
  • hamulce: SRAM Level
  • napęd: SRAM NX 1×11

Podobnie jak większość nowości w ofercie Dartmoora, Bluebird 29 zmusza do przetarcia oczu przy analizowaniu ceny i wyposażenia – pod wieloma względami przewyższa dużo droższe rowery z tego zestawienia. Napęd 1×11, sztyca regulowana, nowoczesny kokpit, koła i bardzo newschoolowa geometria. W dodatku rama Bluebirda przyjmuje też koła 27+ (Bluebird Pro w takim wariancie kosztuje 7299 zł). Jedynie proste, jednozawiasowe zawieszenie nie każdemu przypadnie do gustu.

Dartmoor otworzył tegoroczne zestawienie najtańszych rowerów enduro i mało brakowało, żeby w ścieżkowcach sytuacja się powtórzyła. Od Calibre jest o ponad tysiaka droższy, ale kupujesz bilet do dominującego obecnie trendu: kół 29″, które idealnie pasują do rowerów o średnim skoku. Bluebird jest więc jednym z najtańszych ścieżkowców na rynku, ale przy tym jednym z najnowocześniejszych.

3. Marin Hawk Hill6499 zł

Marin Hawk Hill - rower XC trail do 6000 zł

  • rozmiar kół: 27.5″
  • skok: 120/120 mm
  • kąty: 67,5°/74°
  • długość górnej rury (M): 610 mm
  • reach (M): 437 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Sektor Silver RL / X-Fusion O2 Pro R
  • hamulce: Shimano M315
  • napęd: Shimano Deore 1×10

Długo się wahałem, czy uwzględniać ten rower w tym zestawieniu, bo ze skokiem 120 mm nie spełnia on narzuconych kryteriów. Ostatecznie przekonała mnie spójność i nowoczesność tego roweru. Na przykład obręcze o szerokości wewnętrznej 27 mm, czy napęd 1×10 z kasetą Sunrace o zakresie 11-42T. Również kokpit i opony sugerują, że ambicje Mariana przerastają typowe możliwości rowerów o podobnym skoku.

Hawk Hill może rozczarować bardzo agresywnego ridera, traktującego kategorię trail jako mini-enduro. Jest jednak wyjątkowo mocną propozycją dla osób jeżdżących po nieco mniej wymagających trasach. Jeśli masz na koncie 6500 zł i uważasz, że 120 mm skoku Ci wystarczy, Marin Hawk Hill jest najlepszym rowerem w tej kategorii. Chyba, że…

3a. Focus Vice Pro6799 zł

Focus Vice Pro - rower trail do 7000 zł

  • rozmiar kół: 27.5″
  • skok: 120/120 mm
  • kąty: 67°/75°
  • długość górnej rury (M): 600 mm
  • reach (M): 440 mm
  • sztyca regulowana: Concept Drop
  • amortyzacja: Rock Shox Sektor Silver RL / Rock Shox Deluxe R
  • hamulce: Shimano M396
  • napęd: SRAM NX 1×11

Na ten model moją uwagę zwrócił jeden z czytelników, już po publikacji artykułu. Stanowi on jednak tak mocną alternatywę dla Marina, że musiałem go dodać. Jest to nowy model na ten sezon, więc ma m.in. piasty Boost i metryczny damper. Podobnie jak Hawk Hill, Focus Vice oferuje jednozawiasowe zawieszenie o zaledwie 120 mm skoku, jednak opakowane w ciut lepszą geometrię i o klasę lepsze wyposażenie, z którym konkurować może tylko Dartmoor – jest nawet sztyca regulowana! Budżetowy charakter modelu przejawia się w dostępności rozmiarów: do wyboru jest tylko M i L.

Projektanci Focusa zrozumieli, że to co najważniejsze – dobra geometria – jest za darmo i można ją zaoferować nawet w najprostszym modelu. W połączeniu z kompletnym, nowoczesnym wyposażeniem powoduje to, że Vice Pro jednym z ciekawszych rowerów tego zestawienia. Jedynie osoby z zapędami enduro powinny pamiętać o ograniczeniach płynących z nieco mniejszego skoku.

4. Kross Soil 1.07599 zł

Kross Soil 1.0 2017 - rower trail do 8000 zł

  • rozmiar kół: 27,5″
  • skok: 130/130 mm
  • kąty: 67°/72°
  • długość górnej rury (M): 590 mm
  • reach (M): 433 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: RockShox Sektor Silver RL / Rockshox Monarch R
  • hamulce: Shimano M395
  • napęd: Shimano Deore 2×10

Najtańszy ścieżkowiec Krossa to kolejna propozycja raczej dla miłośników klasyki: uniwersalne 130 mm skoku, napęd z przednią przerzutką, koła 27.5″, wyposażenie standardowe w przedziale cenowym. Najmocniejsza strona to rama ze świetnym zawieszeniem i nowoczesną geometrią (z możliwością zmiany między stromą/wysoką a płaską/niską), która z chęcią przyjmie widelec o nieco większym skoku (patrz: Kross Soil EX).

Miałem okazję pojeździć kilka dni na wyższych modelach Soila i jest to typowy Kross – na papierze szara myszka, a na szlaku narzędzie do produkcji endorfin. Zawieszenie RVS i nowoczesna geometria naprawdę robią robotę! Warto jednak rozejrzeć się za wyprzedażami, bo tegoroczny Soil 1.0 praktycznie nie zmienił się w stosunku do modelu 2016.

5. On One Codeine 29er SRAM NX1 – 7700 zł

On One Codeine 29er 2017 - rower trail 29" do 8000 zł

  • rozmiar kół: 29″
  • skok: 140/130 mm
  • kąty: 67,5°/74°
  • długość górnej rury (M): 600 mm
  • reach (M): 412 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: RockShox Sektor Silver RL / Rockshox Monarch RT3
  • hamulce: SRAM Level
  • napęd: SRAM NX 1×11

Brytyjska marka przyciągnie do siebie miłośników surowego, industrialnego wyglądu. To poważny kandydat, jeśli rozglądasz się za kołami 29″ w połączeniu z nowoczesnym wyposażeniem (m.in. napęd 1×11) i stosunkowo dużym skokiem. Do wizerunku nowofalowego, agresywnego 29era słabo pasują tylko wąskie obręcze.

On One Codeine 29er to ciekawy konkurent dla Bluebirda 29 – choć w sporo wyższej cenie, zwłaszcza po doliczeniu sztycy regulowanej. W dalszym ciągu jest to jednak jeden z najtańszych 29erów do ostrej jazdy, który sprawdzi się jako alternatywa dla typowego enduro.

6. Merida One-Forty 5007990 zł

Merida One-Forty 500 - rower trail do 8000 zł

  • rozmiar kół: 27,5″
  • skok: 140/140 mm
  • kąty: 67°/74°
  • długość górnej rury (M): 595 mm
  • reach (M): 423 mm
  • sztyca regulowana: Merida Expert Dropper
  • amortyzacja: Rock Shox Sektor Silver RL / FOX Float DPS Performance
  • hamulce: Tektro MA
  • napęd: Shimano Deore 2×10

Merida chyba nigdy nie wyprodukowała roweru, który czymś by mnie porwał. One-Forty raczej tego nie zmieni, ale trzeba im przyznać, że próbowali. Na przykład dobre opony i sztyca regulowana w standardzie to dobry początek. Jest też ciekawostka: to jedyny rower trail/enduro w tym przedziale cenowym z damperem Foxa! Na tym jednak porywające cechy się kończą.

Nie jestem fanem tej marki, ale muszę uczciwie przyznać, że na tle konkurentów nowy ścieżkowiec Meridy wypada całkiem nieźle. Mało oryginalnie, ale nieźle – na tyle, żeby wbić się do top 10.

7. Giant Trance 37999 zł

Giant Trance 3 2017 - rower trail do 8000 zł

  • rozmiar kół: 27,5″
  • skok: 140/140 mm
  • kąty: 67°/73,5°
  • długość górnej rury (M): 610 mm
  • reach (M): 435 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Sektor Silver TK / Rock Shox Deluxe RT
  • hamulce: Shimano M365
  • napęd: Shimano Deore 2×10

Coś czuję, że w Polsce duże zainteresowanie będzie budził najtańszy Trance 4 (6999 zł), ale zdecydowanie warto dopłacić do drugiego od dołu Trance’a 3. Za tysiaka ekstra dostajesz amortyzację Rock Shoxa, 10-rzędowy napęd (tak, podstaowy model ma napęd 2×9!) i drobne upgrade’y w pozostałych komponentach. Pomyłką jest archaiczny kokpit (kierownica 730 mm i długi mostek), ale Trance 3 stanowi przynajmniej sensowną bazę do rozbudowy.

Giant Trance 2017 to przede wszystkim świetna rama z poprawionym zawieszeniem, nowoczesną geometrią, metrycznym damperem i… carbonowym linkiem Maestro (nawet w najtańszym modelu!). W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, standardem są już sztywne osie (Boost). Szkoda jednak, że za ramą nie nadąża wyposażene – pod względem opłacalności, nowy Trance nie wypada już tak dobrze, jak jego poprzednicy.

8. Rock Machine Blizzard 50-27+8599 zł

Rock Machine Blizzard 50-27+ 2017 - rower trail do 9000 zł

  • rozmiar kół: 27+ (2.6″)
  • skok: 140/140 mm
  • kąty: 67°/74°
  • długość górnej rury (M): 602 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: FSA
  • amortyzacja: Rock Shox Sector Silver RL / Rock Shox Deluxe RL
  • hamulce: Shimano M396
  • napęd: SRAM NX 1×11

Gdyby ta lista rowerów byłaby klasą w podstawówce, Blizzard byłby modnym dzieciakiem grającym na iPhonie i wrzucającym fotki na Snapchata. To najbardziej newschoolowy rower w tym gronie: opony w pół-plusowym rozmiarze 2.6″, Boost, metryczny damper, sztyca regulowana (choć o małym skoku), napęd 1×11, komponenty Race Face – wszystko jest tu na swoim miejscu.

W kategorii „najciekawszy”, Blizzard 27+ zdecydowanie wygrywa. Ale czy wygra też kategorię „najlepszy”…? Trudno powiedzieć – do tej pory Rock Machine miał mieszane występy, a rama prezentowanego modelu jest zupełnie nową konstrukcją na sezon 2017. Na papierze wygląda świetnie, ale osobiście wstrzymałbym się do lektury pierwszych testów. Dobry wybór dla osób ze skłonnością do ryzyka.

9. Trek Fuel EX 5 27.5 Plus8699 zł

Trek Fuel EX 5 27.5 Plus 2017 - rower trail do 9000 zł

  • rozmiar kół: 27+
  • skok: 130/130 mm
  • kąty: 67,2°/74,2°
  • długość górnej rury (M): 617 mm
  • reach (M): 450 mm
  • sztyca regulowana: FSA
  • amortyzacja: Rock Shox Sector Silver / Rock Shox Deluxe RL
  • hamulce: Shimano M315
  • napęd: Shimano Deore 2×10

Jeśli nie lubisz eksperymentów w stylu Rock Machine, możesz za dodatkową stówkę postawić na pewniaka. Rama Fuela to również nowość na ten sezon, co widać po wszystkich bieżących nowinkach (Boost, metryczny damper…) i progresywnej geometrii. To na pewno bardzo mocny punkt Treka, podobnie jak dobrej jakości koła i opony w rozmiarze „plus” (tradycjonaliści mogą też kupić Fuela EX 5 w wariancie 29″). W pozostałym wyposażeniu widać jednak oszczędności: napęd 2×10 i zwykła sztyca to te najbardziej ewidentne.

Trudno oprzeć się wrażeniu, że najtańszy model ścieżkowego Treka jest skierowany do osób lubiących kupować rower „na raty” – czyli ulepszać „tanią” bazę w trakcie użytkowania. Nie jest to wprawdzie opłacalne, ale trzeba przyznać, że baza Fuela jest tych ulepszeń warta.

10. Romet Key 28999 zł

Romet Key 2 2017 - rower trail do 9000 zł

  • rozmiar kół: 29″
  • skok: 130/130 mm
  • kąty: 69,5°/74,5°
  • długość górnej rury (M): 605 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: X-Fusion Hilo
  • amortyzacja: Rock Shox Revelation / Rock Shox Monarch RT
  • hamulce: Shimano SLX M675
  • napęd: Shimano XT 2×11

Key 2 to kolejny Romet, którego można by w skrócie opisać „kupuj, jeśli Ci się uda”. Wyposażenie miażdży konkurencję: Rock Shox Revelation, 11-rzędowy napęd XT, hamulce SLX, koła DT Swiss… Zgrzyt pojawia się dopiero przy analizie geometrii: gdyby kąt główki ramy był o dwa stopnie bardziej płaski, mógłbym zarekomendować ten rower w ciemno.

Do jazdy ścieżkowej taka wartość ujdzie, ale Key aż się prosi, żeby traktować go jak prawdziwe enduro na dużych kołach. Niestety nim nie jest. Ale bez obaw – Twoje dylematy prawdopodobnie rozwieje tragiczna dostępność tego modelu w sklepach.


Wnioski

Na pierwszy rzut oka w kategorii ścieżkowców bardzo dużo się dzieje: nowe 29ery w końcu mają dobrą geometrię, pojawiły się też plusy, a nawet nowy pośredni rozmiar 2.6″.

Nie wszyscy producenci załapali się na odrodzenie ścieżkowców

Na drugi rzut oka okazuje się jednak, że na odrodzenie kategorii rowerów o średnim nie wszyscy producenci zdążyli sie załapać. Porównując do rowerów enduro w tym samym przedziale cenowym, w ścieżkowcach znajdziesz dużo więcej klasycznych rozwiązań: większość rowerów korzysta z napędów 2×10, a sztyce regulowane to rzadkość. Zdarzają się też zgrzyty w geometrii czy nawet staromodne wymiary kokpitu.

Myślę, że dopiero oferta 2018 będzie prawdziwą rewolucją w tej klasie rowerów. Póki co, warto uważnie wybierać najświeższe modele.

Rowery trail do 9000 zł - ścieżkowe

Który bym wybrał?

Najczęściej kupowanym rowerem z tego zestawienia pewnie będzie Giant Trance 4. Faktycznie jest to ciekawy model, o ile jesteś zwolennikiem klasyki (koła 27,5″ i przednia przerzutka) i od razu wymienisz kokpit na współczesny. Mocno poprawiony Trance kontynuuje wyrównaną walkę ze swoim głównym rywalem: Krossem Soil 1.0.

Jeśli tak jak ja wolisz mniej standardowe rozwiązania, rzuć okiem te dwa modele: Rock Machine Blizzard 50-27+ i Trek Fuel EX 27.5 Plus. Pierwszy, jeśli nie boisz się mało popularnej marki. Drugi, jeśli w zamian za ramę Treka przymkniesz oko na konieczne upgrade’y.

Najtańsze rowery w zestawieniu są jednymi z lepiej wyposażonych

Czarnym koniem okazała się jednak oferta Dartmoora: Bluebird Pro na plusowych kołach oferuje spójny osprzęt i bardzo nowoczesną geometrię, ale do zestawienia wybrałem jego bardziej klasyczną konfigurację na kołach 29″: Bluebird 29. To drugi najtańszy rower w zestawieniu, a wyposażony w dobrą sztycę regulowaną i napęd 1×11!

Tych dobrodziejstw nie ma wprawdzie jeszcze tańszy Calibre Bossnut, ale biorąc pod uwagę jego cenę ocerającą się o 5000 zł, to i tak rewelacyjna oferta. Gdybym miał wydać taką kwotę na ścieżkowego fulla, długo bym się nie zastanawiał!


Zobacz też inne zestwienia:

 

  1. Co ich pokusiło z tym kolorem Bluebirda :P Chyba tylko po to zrobili takie malowanie, żeby ludzie dołożyli do pro albo wzięli blacka.

    Fajne zestawienie, ale brakuje mi informacji o tylnej osi. Bluebird ma np. Boosta a Marin 135mm. W sumie kupno roweru bez tego standardu na starcie obniża jego wartość. Czy się mylę?

    Pozdrawiam i dzięki za wpis

    1. Faktycznie warto zwrócić na to uwagę, w niektórych rowerach wspominałem o tym w opisie. Z drugiej strony – w tej klasie cenowej chyba nie traktowałbym tego jako bardzo istotne kryterium przy wyborze.

  2. Mi w bluebirdzie nie pasują te obręcze, wygląda to trochę kiczowato.

    Ciekawostka odnośnie Smart Samów – przewinęły się przez moje ręce 4 opony w wersji Dualdefense i na obręczy 30mm były węższe niż Hans Dampf 2,35 … dopiero po wpakowaniu na 45mm aircrafta uzyskały w bólach deklarowane 2,60 :D

  3. Dominik Kiepuszewski

    Rock Machine to marka rowerów, której od jakiegoś czasu się przyglądam. Jako człowiek mający przeróżne fantazje na tle MTB i doświadczenia w trialu to kojarzę „SPACEMANA”, czyli Jaromira Spesnego – obecnie dyrektora produkcji w RM. Spaceman to gwarancja ciekawego roweru, ma on za sobą dobry i sprawdzony projekt ramy Author A-Gang, która niestety w końcówce poprzedniej dekady została zniszczona i w końcu na początku tej dekady naprawiona, ale chyba bez większych sukcesów sprzedażowych, przynajmniej w Polsce nikogo nie spotkałem na tej ramie. Ci co mieli te ramy z roczników 2003-2005 na pewno wiedzą o czym mówię :)

    1. Model 2004 to była moja pierwsza rama „ekstremalna”, a filmiki instruktażowe Spacemana o manualach i bunnyhopach były pierwszym kontaktem z techniką jazdy (zaznaczam, że nie było wtedy Youtube’a!). Więc też mam sentyment, ale mimo wszystko do takich nowości podchodzę z lekką nieufnością ;)

      1. Dominik Kiepuszewski

        O tak, też mam sentyment do tych filmów, Youtube był chwilę później. Rama A-Gang PM 14″, opony Nokian, flaki North-Shore (dziś NS-Bikes), widelce RST na przemian z RockShoxami, hamulce Magura, prawie wszystko kupowane na rozwijającym się mocno Allegro :)

        Wiadomo, to człowiek jedzie nie rower, nie mniej mam na myśli podejście do projektowania. Wcześniejsze konstrukcje RM jakoś mnie wizualnie nie przekonywały, nowe już tak, na nie w stosunku do KROSSa np. przemawia bardzo mało dealerów i możliwości obejrzenia/przmierzenia rowerów na żywo. U mnie lokalnie jest w Gdańsku ktoś sprzedający te rowery, ale jeszcze tam nie dotarłem.

        Pozdro

  4. Jak zwykle dobry tekst.
    Ja czekam na coś od Krossa z RVS na 29″ z 110-130mm skoku, jako kontra dla Rometa, Rose czy Canyona.

    1. Ano, przydałby się Soil na dużym kole :)

      1. Tylko soil?

        1. Dust też – ale już jest (Grist) ;) No i oczywiście full XC dla teamu :)

  5. A będzie zestawienie wyższej półki? Jakieś YT, Canyon, Rose?

    1. Tak, jeśli czas pozwoli, chciałbym też opisać przedział do 11k.

  6. Czy w planach jest podobne zestawienie hardtaili? ;) Jestem bardzo ciekaw finałowej 10, a sam właśnie się waham między dartmoorem primalem na plusowych kołach i czymś od whyte’a :)

    1. Tak, hardtaile też chciałbym zrobić :)

  7. Za 2099 EUR, czyli +/- 9000 (w zależności od kursu) jest też YT Jeffsy Al Two. Powiedziałbym, że bardzo dobry stosunek cena/jakość.
    Co jak co, ale robi wrażenie osprzętem za tą cenę, nawet jeśli przyjdzie zapłacić ~60 EUR za wysyłkę z Niemiec.
    Koła: 29″
    Skok: 140/140
    Górna rura (M): 592
    Kąty: 66,9/74,7 (67,6/75,3)
    Amor: RockShox Pike RC
    Damper: RockShox Monarch R
    Napęd: Sram GX 2×10
    Myk-myk: RockShox Reverb Stealth
    Hample: SRAM Guide R

    1. Zgadza się, warto dopłacić. Ale nie zmienia to faktu, że nie mieści się w budżecie (wszystkie rowery sprzedawane wysyłkowo mają doliczony koszt dostawy).

      1. Rzeczywiście. Zapomniałem, że wliczasz też koszt dostawy :)

  8. Mega text! :) Czekam na odcinek o H! ;)

  9. Ten tak popularny Sektor Silver zwłaszcza w wersji TK jest coś warty? Taki revelation fajny nawet, ale i tak chodzą głosy że to po prostu Reba z większym skokiem, wcale nie jakoś konkretnie bardziej wytrzymały.

    Chyba do porządniejszej ścieżkowej jazdy i małych hopek, dropów coś w stylu Yari i Pikea jest świetne.

    1. Zdecydowanie Silver TK szału nie robi… Jasne, że Pike byłby idealny, ale w tej cenie jak widać nie występuje. A Yari to już ciężki widelec enduro… Co zostawia Revelationa, który „porządniejszą ścieżkową jazdę i małe hopki” na pewno wytrzyma, choć nie będzie mega sztywny.

    2. Jak na entry level to całkiem ok wideł, ale przy naprawdę ostrej jeździe tłumik trochę nie wyrabia. Mimo to nie boje się na nim latać okazyjnie w jakichś bike parkach i nawet daje radę (patrząc na cenę).
      U mnie przez 3 sezony brak problemów, oczywiście regularny serwis.

  10. Jaki kokpit nie jest archaiczny?

    1. Krótki mostek 750mm :)

      1. Wcięło mi część komentarza :/
        Miało być krótki mostek poniżej 60mm i szeroka kiera powyżej 750mm.

    2. Mostek 30-60 mm
      Kierownica 750-800 mm

  11. Skoro Marin Hawk Hill ze skokiem 120/120 załapał się do zestawienia to nie rozumiem dlaczego nie ma (moim zdaniem ciekawszego) Focusa Vice. Za 6799 ma już sztycę teleskopową i podobne wyposażenie (NX 1×11, hamluce Shimano, Rock shox).

    1. Masz rację, bardzo fajny model. Focus nie trafił na moją listę, bo miałem problem z dogrzebaniem się do polskich cen. Postaram się to naprawić.

    1. juz wczesniej ktos napisał.. nieistotne w takim razie ;)

  12. Warto chyba zastanowić się czy kupić działające zawieszenie np. Giant czy polecieć na osprzęt np Dartmoor. NSy są ciekawe ale poza budżetem.
    Ten rok przynosi kilka poprawionych konstrukcji ale szału nie
    ma. Giant byłby idealny gdyby nie ten kokpit i chociaż slx lub nx 1×11

  13. Trance 3 -rama, koła, hamulce, komponenty, brak sztycy takie same jak w Trance 4. Dopłata 1000zł żeby dostać Sektora? Nie dziękuję.

    1. Akurat Sektor faktycznie nie jest lepszy od Aiona, ale Trance 3 ma dwie postawowe zalety:
      1. Napęd 2×10 zamiast archaicznego 2×9.
      2. Damper Rock Shoxa zamiast zagadkowego Suntoura.

      1. Dokładnie. Aion to minimalnie cięższy Auron. Damper – faktycznie co monarch to monarch ale lektura zagranicznych źródeł podaje pozytywne sygnały na temat Suntoura Unair. Od wszechobecnego i nudnego mech. korbowego Deore wolę juz wszystko. To dobry sprzęt ale jest już w prawie każdym budżetowym MTB! Kaseta na 9 nie będzie bolała tak długo, jak długo z przodu ostanie się x2. Przy przejściu na x1 koszta będą bolały. Na pocieszenie do 9s są tańsze części:) Najgorsze moim zdaniem są jednak hamulce. Te gumowe Shimano M315 to sorry ale w tanim, sztywnym Krossie, a nie sprzęcie w góry za 7k.

  14. Tak siedzę i analizuję Bluebirda i wychodzi, że to całkiem fajna propozycja. Kąty 66,5 przód, 78 tył – podsiodłówka dość stroma, czy to znaczy, że będzie się na nim również dobrze podjeżdżać? Szukam roweru szwendacza, który nie zamęczy mnie również na płaskim i pod górę. Miałem brać Rometa, ale z danych wynika, że geometria na starcie jest przestarzała. A w bluebirdzie nawet plusy wchodzą.

    1. No też uważam, że dobrze to wygląda, zwłaszcza geometria. Niewiadomą pozostaje zawieszenie – ja już się nie mogę doczekać testu Blackbirda, żeby je sprawdzić w praktyce.

  15. To byłby ciekawy test ,tym bardziej że ten zawias pojedynczy ma przydłużenie amora ,jak twierdzi producent .Podobno zapobiega bujaniu jednozawiasowca. Ciekawy jestem opinii i porównania np. do Krossa.

    1. Z tym zapobieganiem bujania to raczej nie jest kwestia przedłużenia dampera – jak sam napisałeś, to tylko przedłużenie. Nie zmienia zbytnio kinematyki.

      Ale oczywiście to nie znaczy, że będzie bujać – to się rozwiązuje w inny sposób ;) (położenie głównego punktu obrotu + ustawienia dampera).

  16. Nie jestem expertem, ale może chodzi o położenie amorka, gdyby nie było przydłużki to byłby niżej punkt mocowania przy ramie.Takie tam moje rozważania.

  17. Pytanie do autora. W którym miejscu geometria Bluebirda jest newsschoolowa? Bo ETT 590 mm w 2017r brzmi jak kpina :p Następną kwestią jest ilość miejsca na oponę a raczej jej brak która była szeroko komentowana na forum ET . Pozdrawiam

    1. Zobacz na reach i kąt podsiodłówki, to zobaczysz skąd taki ETT ;) A brak miejsca dotyczy egzemplarzy przedprodukcyjnych – w gotowej wersji ma to być poprawione (na razie widziałem rendery i jest w porządku).

  18. A może hardtail enduro/trail do 8000/9000? Tylko ja? …

    1. Przy takiej kwocie na sztywniaka raczej już wiesz, co chcesz kupić ;) Ew. posiłkując się listą:
      http://www.1enduro.pl/rowery-enduro-trail-full-hardtail-15000-zl-2017/

      Ale chciałbym przygotować top 10 w niższych cenach.

      1. Ha! Nie mam zielonego pojęcie. Chętnie zobaczę top 10 w niższych cenach te 8000/9000 to tak rzuciłem.

  19. Dobry test, sam już najmłodszy nie jestem i tak po kilkunastu latach zabawy w DH i konkretnej kontuzji w ramach odpoczynku od zjazdówki a żeby nie wpadać w skrajność szosy, dwa lata temu zakupiłem fula Canyon Spectral AL na kółkach 29′ (wcześniej jeździłem na niezliczonej liczbie rowerów od XC do DH na kołach 26′), po 10 tysiącach kilometrów z czego po górach ponad połowa napęd 2×10 i dwa zestawy opon 2,25 na wycieczki a 2,4 na Srebrną Górę i tym podobne zajawki, no i oczywiście sztyca reverb , mogę śmiało polecić taki rower zwłaszcza za jego uniwersalność zastosowania choć przy skoku 130/130 i opuszczonym siodle jeśli się zeszło z DH i się wczujesz jadąc w dół to to niestety zjazdówką nie jest, choć mit skrętności i rozpędzania można od razu rozwiać bo na 29′ jeśli noga jest to jeździ się po prostu szybko. Czekam na inne testy bo zaraz 3 sezon i może trzeba będzie coś zmienić. pzdr

  20. Commencal Meta TR V 4.2 podstawowy model w 9000 zł się mieści. Trochę ubogo sprzętowo ale myślę, że dobra baza do rozbudowy na przyszłość.

  21. Ostatnio zbili jeszcze bardziej cenę Calibre Bossnut do 899 – co daje na nasze jakies.. 4459.49zl + wysył i coś tam jeszcze. Mocna oferta. Niestety kolorystyka woła o pomstę do nieba. Nie jest ani trochę atrakcyjna. Szkoda że Decathlon ze swoimi fullami nie nadąża w podobny sposób za rynkiem. Dali radę złożyć jednozawiasa za 3350zł (w promocji) daliby i radę zrobić to jak należy.

  22. Stestuj Bosnut Calibre – tego nowego, czerwono-czarnego!

  23. Najtańszy Spectral z nową niższą ceną i pozamiatane…

    https://www.canyon.com/pl/mtb/spectral/spectral-al-5-0-ex.html

    1. Dzięki za info! Z opinią muszę się zgodzić :) Trzeba będzie zaktualizować artykuł. Pytanie tylko, czy ta cena się utrzyma…?

  24. Cześć pisze o Giant Trance 4 + współczesny kokpit. Jaki on powinien być według Ciebie? Mam Trance 2ltd z 2015 i być może coś bym zmienił ;) ten kokpit jakiejś konkretnej firmy polecisz? Z założenia ma być dobry i nie rujnować bardzo budżetu. Trochę może :)

    1. Kierownica: 780 mm (i docięcie do 740-760 w razie potrzeby) i niewielki wznios (15-20 mm).
      Mostek 50 mm.

      Marka/model wedle gustu i budżetu ;)

      1. Dzięki za odpowiedź.
        Zakupiłem Mostek DARTMOOR TRAIL V. 2 31,8 50 ENDURO FR
        podpowiedz jeszcze znalazłem 2 kierownice
        wersja FR ma 35mm wzniosu a DH 15mm. Czy biorąc pod uwagę, że trochę kilometrów robię też z żoną w lekkim terenie. Czy nadal brać tak niski wznios? Mój rower to trochę taka Skoda Yeti fajnie jakby działał w terenie, ale boję się, że będzie niewygodny w mieście/xc?
        Wiem, że truję dupę, ale trzeciego roweru na razie nie mam w planach zakupić, a szosę już mam :)

        1. Wznios możesz ocenić na podstawie posiadanej kierownicy. 35 mm ma moim zdaniem sens dla bardzo wysokich osób, ew. na bardzo strome trasy.

          Owszem, taka wysoka kiera prostuje sylwetkę, co może się wydawać wygodne, ale nie róbmy z Trance’a trekkinga ;)

          1. Dzięki za odpowiedź. Mostek już zamontowany jest pysznie :)
            W przyszłym miesiącu wskoczy kierownica.

Dodaj komentarz do tekstu Top 10: Rowery trail do 9000 zł – prezentacja modeli 2017

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top