Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Kross Soil EX 2018

Jeśli nie możesz się zdecydować między trailowym Soilem a endurowym Moonem, odpowiedzią może być Kross Soil EX – jeden z najciekawszych rowerów w ofercie tego producenta. Na możliwość jego przetestowania czekałem prawie dwa lata. W końcu jest, polski ścieżkowiec na sterydach w pełnej okazałości!


Wpis powstał we współpracy z marką Kross.


Kross Soil EX 2018

Kross Soil EX dzieli ramę z pozostałymi członkami soilowej rodziny.

Kross Soil EX 2018

Geometria tego modelu jest… zrównoważona. Jak ta piosenka: „nie długa, nie krótka, lecz w sam raz”.

Kross Soil EX 2018

Reach w rozmiarze M to 433 mm. Kąt główki ramy to klasyczne dla tego gatunku 66,5 stopnia (względem 67 stopni Soila nie-EX).

Kross Soil EX 2018 - mocowanie dampera Trail zmienna geometria

Jeśli masz zapędy XC, kąty możesz wyostrzyć zmieniając dolne mocowanie dampera. Podnosi ono też suport i delikatnie zmienia charakterystykę zawieszenia.

Kross Soil EX 2018 - zawieszenie RVS wahacz

Nie zmienia jednak skoku – w obu wariantach zawieszenie RVS ma 130 mm.

Kross Soil EX 2018 - górny link zawieszenia RVS

Górny łącznik zawieszenia w Soilu sprawdził się tak dobrze, że do nowego Moona trafi bardzo podobny element.

Kross Soil EX 2018 - damper Rock Shox Monarch R DebonAir

Ugięcie kontroluje Rock Shox Monarch R z komorą powietrzną DebonAir.

Kross Soil EX 2018 - damper Rock Shox Monarch R

Damper nie ma blokady, ale zaufaj mi – w tym zawieszeniu, przy tym skoku, byłaby ona całkowicie zbędna.

Kross Soil EX 2018 - amortyzator Rock Shox Pike 2018

Z przodu ugina się najważnejszy wyróżnik modelu EX: Rock Shox Pike RC.

Kross Soil EX 2018 - Rock Shox Pike 2018 tłumik Charger

W przeciwieństwie do Reby ze „zwykłego” Soila 2.0, ma on sztywne golenie o średnicy 35 mm i skok podniesiony do 140 mm. Zresztą ich porównywanie jest nie na miejscu – każde dziecko w Afryce wie, że Pike to zupełnie inna bestia.

Kross Soil EX 2018 - RS Pike RC 2018 Charger 2 LSC

Ciekawostka historyczna: po raz pierwszy od 1836 r. Rock Shox zmienił kształt zaślepki wentyla!

Kross Soil EX 2018 - amortyzator Rock Shox Pike 2018

Od razu więc widać, że mamy do czynienia z zupełnie nowym modelem 2018. Z dolnymi goleniami nawiązującymi do kultowego Psylo, powiększoną komorą negatywną (DebonAir), poprawionym tłumikiem Charger 2 i miejscem na oponę aż do 2.8″.

Kross Soil EX 2018 - Schwalbe Nobby Nic rozmiar 2,6"

W Soilu EX 2018 postawiono na ciut mniejszy rozmiar 2.6″ – też lekko zahaczający o plusowe terytorium. To największa zmiana względem zeszłorocznego modelu.

Kross Soil EX 2018 - miejsce na oponę prześwit

Soil zawsze oferował dużo miejsca na oponę, więc quasi-plusowy rozmiar wpasował się bez problemu.

Kross Soil EX 2018 - Schwalbe Nobby Nic rozmiar 2,6"

Rower wyposażono w Schwalbe Nobby Nic w wersji Evolution SnakeSkin.

Kross Soil EX 2018 - Schwalbe Nobby Nic Evo 2.6"

Mieszanka w obu oponach to PaceStar. Szkoda, że nie nowa Addix, albo chociaż bardziej miękki TrailStar z przodu…

Kross Soil EX 2018 - DT Swiss M1900 Spline R

Szerokie opony wymagają stosownych obręczy. Już w zeszłym roku Soil EX wyróżniał się kołami o szerokośći wewnętrznej 30 mm – idealnie! W modelu 2018 są to DT Swiss M 1900 Spline R.

Kross Soil EX 2018 - piasta DT Swiss Boost

Nowinką na sezon 2018 są piasty w standardzie Boost – ta aktualizacja była Soilowi potrzebna, żeby konkurować z nowszymi konstrukcjami.

Kross Soil EX 2018 - piasta DT Swiss Boost

Przednia piasta niestety nie wykorzystuje Torque Caps, czyli końcówek o powiększonej średnicy, poprawiających sztywność na styku z amortyzatorem. Zakładanie koła jest przez to utrudnione.

Kross Soil EX 2018 - hamulce Shimano Deore XT M8000 radiator

Hamulce to „ulubieniec publiczności”: Shimano Deore XT M8000. Uzbrojone w klocki hamulcowe z poprawiającym chłodzenie radiatorem.

Kross Soil EX 2018 - hamulce Shimano Deore XT M8000

Sztywne tarcze na aluminiowym pająku mają 180 mm średnicy.

Kross Soil EX 2018 - napęd Shimano XT M8000 11-46T

Z grupy XT pochodzi też przerzutka

Kross Soil EX 2018 - napęd Shimano Deore XT M8000 11-46T

…i 11-rzędowa kaseta o szerokim zakresie 11-46T.

Kross Soil EX 2018 - napęd Shimano XT / SLX 1x11

Natomiast manetka i korba z zębatką 32T to już niższa grupa SLX M7000.

Kross Soil EX 2018 - korba Shimano SLX M7000

W przypadku korby jest to nawet zaletą, bo jest sto razy ładniejsza od XT i idealnie pasuje do kształtów Soila…

Kross Soil EX 2018 - hamulce Deore XT M8000 klamka

…ale jakość wykonania i sposób działania manetki bardzo odbiega od droższego modelu. W SLX obie dźwignie są plastikowe, a zrzucać na mniejszą koronkę można tylko o jeden bieg na raz. Pierwszy (i raczej ostatni) upgrade na liście.

Kross Soil EX 2018 - gripy chwyty Stable

Po przeciwległej stronie kierownicy znajdziesz manetkę Reverba we „właściwej” wersji, czyli schowaną pod kierownicą. Po paru miesiącach z BikeYoke Revive, trudno z powrotem się do niej przyzwyczaić…

Kross Soil EX 2018 - zacisk sztycy Rock Shox Reverb

Plus dla product managera za dobranie skoku sztycy regulowanej do rozmiaru ramy: S i M mają 125 mm, L-ka 150 mm, a do największej ramy trafił wariant 170 mm, co sensownie współgra z długościami rur podsiodłowych.

Kross Soil EX 2018 - prowadzenie przewodu sztycy

Reverb jest oczywiście w wersji Stealth, czyli z przewodem doprowadzonym wewnątrz ramy. Pozostałe kable poprowadzono na zewnątrz dolnej rury, co powinno ucieszyć domowych mechaników.

Kross Soil EX 2018 - dolny link zawieszenia RVS

Nie będą oni jednak zadowoleni z suportu z wciskanymi łożyskami (Pressfit).

Kross Soil EX 2018 - mostek Kross 55 mm

Mieszane uczucia mam co do długości mostka: 55 mm we wszystkich rozmiarach, czyli tyle samo co w „zwykłych” modelach Soila.

Kross Soil EX 2018 - kierownica 35 mm

Szersza za to jest kierownica: 780 mm pozwala poczuć się jak na pełnoprawnym enduro, a w razie czego można ją dociąć.

Kross Soil EX 2018 - kokpit 35 mm

Średnica mocowania to 35 mm, co powoli staje się standardem.

Kross Soil EX 2018 - gripy Stable

Kokpit uzupełniają gripy Kross Stable

Kross Soil EX 2018 - siodło WTB Volt Comp

…i wygodne siodło WTB Volt Comp.

Kross Soil EX 2018 - górna rura

Siodło ładnie zgrywa się z kolorystyką roweru, która dla wielu jest jego największą zaletą. Stylistyka „Stealth” daje wrażenie kontaktu z dużo droższym rowerem. Black is the new black!

Kross Soil EX 2018

Kross Soil EX wprawdzie specjalnie tani nie jest (12 999 zł), ale też w jego wyposażeniu trudno się do czegoś przyczepić. Może poza manetką, której ewentualna wymiana na XT podniesie cenę o kilkadziesiąt złotych.

Kross Soil EX 2018 - geometria

Masa kompletnego roweru w rozmiarze M (z pedałami, na dętkach) to 14,2 kg. Po zalaniu opon mlekiem, bariera 14 kg powinna pęknąć.

Kross Soil EX 2018

Jak na ścieżkowca na prawie-plusowych oponach, aspirującego do klasy light-enduro, to bardzo przyzwoity wynik – porównywalny z tak mocnymi konkurentami jak Whyte T-130, YT Jeffsy 27 czy Rose Granite Chief.

Kross Soil EX 2018

Na ile wyrównana będzie walka Soila EX z rowerami o nieco większym skoku? Pierwsze wrażenia z jazdy na modelu 2017 są bardzo obiecujące. A bardziej szczegółowy opis pojawi się już za parę tygodni w pełnym teście! 


Kross Soil EX – strona producenta / Sprawdź ceny na Ceneo.pl


…lub na któryś z powiązanych artykułów:

 

95
Dodaj komentarz

avatar
32 Comment threads
63 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
34 Comment authors
Ścieżkowiechowling starsRadekArtur WuArni Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Andrzej Ryniak
Gość
Andrzej Ryniak

Cześć Michał, nie znam historii Rock shox, ale czy jesteś pewny że ten kapsel zaprojektowali w 1836? Pozdro. Spoko artykuł!

MK.
Gość
MK.

Na pewno 1836. Pamiętam, bo wtedy rock-shoxy miały jeszcze wieszaki na cantilevery na koronie i harmonijki na goleniach.

Piotrek
Gość
Piotrek

Nie wiem czy wiecie ale marka RockSchock powstała w 1989 r wiec jest to nie możliwe ,że ponad sto lat wcześniej wymyślili nakrętke.
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź

MikeGolf
Gość
MikeGolf

Tak, z tego co czytałem to dokładnie na wiosnę 1836. Przygotowywali wtedy design modeli na 1837 rok. Pozdrawiam! :)

mkk
Gość
mkk

Górny łącznik zawieszenia w Soilu sprawdził się tak dobrze, że do nowego Moona trafi bardzo podobny element.Czytaj : ten z Moona był tak skopany że musieli zmienić :P

Macia
Gość
Macia

Ja czekam na test YT industries- Jeffsy to byłby hit, szczególnie na kołach 29

Kowalski
Gość
Kowalski

Sama długość skoku te 130mm i 140mm z przodu to jest chyba nawet spoko na polskie zawody, ale 67 główka to sądzę że już słabo – w takim Mieroszowie były ściany praktycznie pionowe. Czemu nie robią takiego Soila ale z główką 65?

howling stars
Gość
howling stars

Bo nazywałby się Moon? :)

Arkadiusz Mróz
Gość
Arkadiusz Mróz

To ja tak zpytam poza tematem. Jakim obiektywem robiles fotki? Bo bokeh na zdjeciach detali jest piękny!:D

Filip
Gość
Filip

„Masa kompletnego roweru w rozmiarze M (z pedałami, na dętkach) to” Pedaly moga wazy 270 g, a moga i 600g i wiecej. Troszkę to nieprecyzyjne, sir, zwlaszcza ze ten rower jak i inne trafiaja do nas bez zadnych podnozkow :) „Plus dla product managera za dobranie skoku sztycy regulowanej do rozmiaru ramy: S i M mają 125 mm,(…)” Sry, ale jakoś nie mogę się nadziwić, że to ma być plus. Dla mnie rower ma być tak zaprojektowany, zeby przy M chowalo sie 150 w rame bez problemu. Daje to sporo lepszy komfort przy trudnych zjazdach, bo siodlo naprawde nie wchodzi… Czytaj więcej »

Kamil
Gość
Kamil

A mógłbyś podzielić się informacją jakiej sztycy używasz na Acid’zie? Bo szukam właśnie czegoś ale na tej średnicy wybór jest mniejszy.

TOMAKUZU
Gość
TOMAKUZU

Michał,może bezpośrednie starcie Kross Moon 2 vs Soil Ex ……

tomekowalik
Gość
tomekowalik

wszystko super, ale Kross mocno poszedł z cenami a jakość nie ta sama co u konkurencji. w tej cenie jest TREK fuel ex 8 2018. Nie mówiąc o serwisie który w Krossie to porażka, jak cos jest nie tak to napewno wina uzytkownika.

Johnny Stag
Gość
Johnny Stag

Canyon. Spectral. Ex.
Dziekuje dobranoc.

tomekowalik
Gość
tomekowalik

w rzeczy samej

Maciej
Gość
Maciej

Ten damper jest budżetowy, a rower zahacza wyposażeniem i ceną o premium. Bez regulacji choćby wolnej kompresji znacznie gorzej będzie radził sobie na popularnych ostatnio gładkich trasach flow.

tomekowalik
Gość
tomekowalik

Kross próbuje dogonić konkurencje CENĄ, ale żeby brać go pod uwagę to nie powinien kosztować więcej jak 10tys

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Cena, panie cena! Pieniendze! Shut up and take my money! Pierwszy Kross który mi się na prawdę podoba :)

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

No dobra, pierwszy Kross nie licząc tego z Mają namalowaną na ramie..

Bert
Gość
Bert

Dobrze by byłoby jak już narzekać na cokolwiek to konstruktywnie a nie poziomem z podwórka. Nie gdybaniem tylko faktami czyli kto jeżdzi na Soilu ten wie. Nie odnosić do Moona. Czy mu potrzeba wolnej kompresji czy nie, bardziej płaskiego kąta. Ludzie to jest rower trailowy a od 65* to jest Moon. Cena też jest wyższa ale czemu miała by być niższa czy nawet jak by niektórzy chcieli do 10K. Na jakiej zasadzie skoro praktycznie wszyscy podskoczyli z cenami i też niestety słabszym wyposażeniem bo sory ale ja się nie spuszczam nad Sramowskim 1×12. Artykuł traktuje o Soilu. Nie o Moonie… Czytaj więcej »

Johnny Stag
Gość
Johnny Stag

Ucz nas mistrzu co nie jest amatorszczyzna!
Czyzli mamy porownywac tylko cene do ceny wyposazenie do wyposazenia?

A co do Moona, sam sie na tym lapie, ze calego Krossa do ciezszych zastosowan widze przez pryzmat Moona….. Tak jak patrze na diesle VW przez pryzmat 2.0 Tdi-PD… zapewne to blad, ale tak ten swiat dziala. Trzeba szanowac swoja marke.

poka sowe
Gość
poka sowe

Wydaje się ,że lepszy będzie Dartmoor Bluebird. Tańszy w zakupie i serwisie zawiechy , koła 29, bez pressfitu.

Bert
Gość
Bert

Idz sobie kup tego Spectrala i nie nudz więcej. Porównuj też co tam sobie chcesz. To nie mój problem. Dalsza dyskusja nie ma sensu bo z pierwszego zdania zalatuje gimbą czego nie trawię. Ale na dobranoc: – nie porównuj do Moona bo to bez sens – po czym wnosisz, że Spectral ma w terenie większe możliwości?? – po czym wnosisz, że Soil ma gorszą jakość?? Konkrety a nie trzy po trzy jak następny niżej, że miał co tam miał i Soil nie dorównuje konkurencji. – Kwestia opon to już jawna kpina. Gdyby wszyscy tak podchodzili do tematu mało kto by… Czytaj więcej »

Johnny Stag
Gość
Johnny Stag

Zdaje sieze to do mnie odpisujesz, a przynajmniej czuje sie wywolany tym Spectralem. Juz nie chce mi sie tlumaczyc co ci wytknalem, ale o ile wiem blog jest kierowany glownie do amatorow, wiec pstryczki w typie „amatorszczyzna” zdaja sie dziwne. A znajomosc tabelek z nikogo prosa nie czyni. Co do gimnazjalisty, no coz, przyjemnie poczuc sie jeszcze raz mlodo. Co do porownywania, bede sobe porownywal co chce, tak jak mowisz. Jak Ciebie to nudzi, to ja ci nie przystawiam pistoletu do skroni zebys to czytal. Mowisz o konkretach, acz obiektywnoscia Twoje wypowiedzi nie grzesza, tak jak i moje z reszta,… Czytaj więcej »

szkoder
Gość
szkoder

Zatanawiałem się nad tym rowerem, ale jednak postawiłem na Trance 1 GE.
Cena po rabatach to różnica +/- 700 zł, a Trance ma lepszą zawiechę i osprzęt GX Eagle. No i pozostaje kwestia gwarancji- taki Trek czy Giant dają dożywotnią gwarancję na ramę. A Kross? 2 lata…

tomekowalik
Gość
tomekowalik

tak jestem amatorem, patrze na rower jako całość, miałem Cuba, treka , mongoosa teraz mam Krossa, wiele mu brakuje do konkurencji ( jakosc wykonania) kupiłem go tylko dlatego że ceny w tedy były bardzo konkurencyjne. kross oferował to co chciałem w atrakcyjnej cenie. teraz nie brał bym krossa pod uwage. A serwis krossa – dno.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Dopatrzyłem ze damper nie ma blokady. Dobra niech tam będzie, że nie użyje go ani razu w życiu. (Oczywiście na 100% będę używał i to sporo, bo jeżdżę asfaltem do roboty). W takie cenie to po prostu WSTYD.

Marcin Hochaus
Gość
Marcin Hochaus

Tak zapytam, nie szkoda Ci opon? Chyba że śmigasz na mieszance twardej, ale wtedy chyba kiepsko z przyczepnością w terenie? Ale najważniejsze, że masz uniwersalny rower :)
Na Soilu zdarzają mi się dojazdy asfaltem na miejscówkę czy w górach, ale brak blokady w niczym nie przeszkadza, umiejętne pedałowanie i nie czujesz bujania, które i tak jest tutaj minimalne :)

Michup
Gość
Michup

Soil jako rower na dojazdy do roboty ? Tego jeszcze nie grali:D

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Jeszcze jedno. U mnie pod firma parkują Santa Cruzy, Trance2, Kato FS, B’Twin FR6 itd itd.
Wiec gdzie tego nie grali bo ja nie czaję? U Ciebie na podwórku może nie grali.

szkoder
Gość
szkoder

A co to jest full 160/160 żeby nie móc na nim do pracy jeździć?? Tylko na kolarce, albo teraz bardzo modnym gravelu można jeździć po bułki do sklepu???

Skoro Soil jest ścieżkowcem to tak jak napisał TOMEKOWALIK być rowerem uniwersalny. Chyba Ci się coś z Moonem pomyliło, choć znam ludzi co i na Moonie jeżdżą do pracy.

tomekowalik
Gość
tomekowalik

MICHUP Soil jako rower do wszystkiego, taki według mnie powinien być sciezkowiec. taki nie wszystkich stac na 2 raowery lub nie maja miejsca na nie……. Rzecz dotyczyła tylnego widelca, żle wspawanego…….POKA SOWE – dartmoor bluebird to jest fajna opcja, tylko gdzie te rowery? :)

Bert
Gość
Bert

Nie chodzi o to czy jest czy nie uniwersalny tylko o fakt skreślania pod kątem braku blokady dampera bo ktoś jeżdzi nim do pracy. To jest sprzęt do jazdy w terenie a konkretnie po górach. Jak komuś to nie pasuje to niech kupi inny rower, wymieni damper a nie marudzi z powodu, który wcale nie dotyczy fulli AM/enduro jako takich. Nikogo nie obchodzi czy kogoś stać na x rowerów czy nie i ile ma miejsca na chacie a już na pewno projektantów nie tylko posądzam Krossa.

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Przeczytaj jeszcze raz co piszesz. Projektantów PRZEDE WSZYSTKIM interesuje żeby zadowolić klientów takich jak ja. Skąd wiem, bo sam projektuję. Damper eliminuje go z mojej listy zakupów i Kross traci klienta. Tak samo było w przypadku Moona 1 i Soila 1. Proste.

szkoder
Gość
szkoder

To chyba Ty nie rozumiesz o co chodzi! Chodzi o to że do roweru za 13.000(!!!) zł wkładają najtańszy damper bez braku możliwości blokady skoku! Ale widzę że jesteś takim fanatykiem marki, że gdyby tam wrzucili Recona Silver TK i napęd 2×9 to tak samo byś bronił tej marki!

Soil rowerem enduro? To wg Ciebie Moon to chyba DH jest?
Soil to rower ścieżkowy- nie tylko do jazdy po górach, ale też po singlach i innych trasach. Więc nie rzucaj tu swoich mądrości jakoby ten rower był pełnokrwistym enduro, z czystym przeznaczeniem do jazdy w dół, bo tak nie jest.

Bert
Gość
Bert

szkoder po pierwsze nie za 13K. Po drugie jak ktoś i nie tylko ja piszę, że jest on zbędny to tak jest. Nie napisałem też, że to enduro tylko odniosłem brak blokady jako mankament w rowerach AM/enduro gdzie ktoś korzysta z niego powiedzmy sporo na szosie. To rower na górskie wyrypy więc tak jakby ani cena nie ma tu nic do rzeczy ani kto czym parkuje pod biurem. Nie mam Krosa choć był na mojej liście. Mam Gianta i był czas kiedy ta marka oferowała też za nie małe pieniądze dampery bez blokady do Maestro. Wielu to przeszkadzało ale wielu… Czytaj więcej »

Andrzej
Gość
Andrzej

Czy dobrze zrozumiałem – da się wstawić plusowe opony?

tomakuzu
Gość
tomakuzu

Oooooo zapewniam że nawet po bułki do sklepu dla dzieciaka……może nie za szybko ale wygodnie :)

GA
Gość
GA

Panie redaktorze, porównanie nietrafne – blisko, ale brakuje:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1359/sCategory/508 = ~13 k
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1363/sCategory/508 = ~10,5 k
Szersze teoretycznie 0,2 cala opony nie zrekompensują 2 cm skoku tyłu i lepszego uginacza – nawet uwzględniając wymianę bębenka i kasety w niemiaszku. Dziękuję, dobranoc.

Andrzej
Gość
Andrzej

Ciekawe jak to by działało. Jak możesz, to tak dla zabawy przetestuj taką kombinację z plusem z przodu i 2.6 z tyłu :)

Misza Pe
Gość
Misza Pe

Jestem szczęśliwym posiadaczem krossa soil w wersji 1.0. Dzięki 1enduro stałem się również posiadaczem supportu token (wymieniony w artykule o nowościach z Kielc). Jak za ta kase (jak kupowałem to po dobrych pieniądzach je gonili)to rower ok. Bardzo wszechstronny i zwinny. Rzeczywiście w najniższej wersji amor aż się prosi o wymianę Ale to na kolejny sezon. Zadowolony użytkowniksoila.

tomakuzu
Gość
tomakuzu

Ok, tekst Michała dotyczy Soila, ale dużo wypowiedzi dotyka też Moona dlatego musiałem dodać coś od siebie :). (ciekawe czy większość piszących słyszało coś od kogoś, czy sama bezpośrednio przetestowała). Jestem szczęśliwym posiadaczem krossa moon w wersji 1.0. Dzięki 1enduro stałem się również posiadaczem sztycy regulowanej PRO KORYAK ASP (wymienionej w artykule o sztycach regulowanych). Jak za ta kase (jak kupowałem to po dobrych pieniądzach je gonili)to rower ok. Bardzo wszechstronny i zwinny. W moim moonie mam amorka X-Fusion Sweep i raczej nie prosi się o wymianę :). Zadowolony użytkownikmoona. Mam nadzieję że nie posądzisz mnie o plagiat Misza Pe.

tomekowalik
Gość
tomekowalik

Kross – tu zawsze będzie coś trzeszczeć

Piotrek
Gość
Piotrek

I znowu brak mocowania koszyka na bidon, a spokojnie mógłby być pod dolną rurą.
No i ten nieszczęsny damper bez blokady…

tomekowalik
Gość
tomekowalik

oh ah ale ten Kross zajebisty!!!
jak tak powinna wygladac dyskusja? :(

pawel
Gość
pawel

Eee tam, za 11k mozna mieć nowe remedy

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Prawda jest taka, że te Kross robiłby szał ale na szlaku w Alpach. U nas to nadal będzie „tylko Kross”. Tam będzie to „orientalna marka w świetnie złożonym i oryginalnym rowerze”. Niemniej jest to na pierwszy rzut oka najciekawszy dotychczas trail ze stajni polskiego giganta.

Pawel
Gość
Pawel

Dokladnie, w sumie nie wiem dlaczego ale kross tak jak romet sa dla mnie markami ktorych bym nie kupil bo cena jest jak w „fajnych” markach, tylko ten napis na rurze jakos odpycha, cos im z marketingiem nie zagrało i zle sie kojarza

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Długo „robili” rowery w Tajwanie a sprzedawali w marketach. Tanie, wiec się ludzie wkurzali. Potem był start z lepszymi MTB, zaczeły się legendarne już pękające ramy w Levelach. Teraz odbudowują swój wizerunek. trochę się zawiesili na geometriach XC i zmiany wchodzą powoli ale wchodzą. Aktualnie – na 2018 jak nie bedzie juz ni jednej wtopy, wypuszczą fulle na poziomie światowym. Mają dobry system zawieszenia, mają nastawienie i chcą produkować coś w kraju a nie tylko składać. Ja mówię – dajmy im szansę. Problemem klienta szukającego sprzętu za 10k jest to że na pobliskim osiedlu wszystkie dzieciaki jeżdżą na rowerach TEJ… Czytaj więcej »

teraw
Gość
teraw

Rower fajny, brak blokady to faktycznie w takim rowerze nie problem. Brak mocowania na bidon kiepski, jednak to jest rower raczej do jeżdżenia dla frajdy, nie do startów i bidon by się przydał. No manetka. Manetka XT + przerzutka SLX chodzi 100 razy lepiej niż na odwrót (moja osobista opinie jest taka, że to chodzi lepiej niż pełne XT), a producenci z uporem godnym lepszej sprawy wciskają tylną zmieniarkę wyższej grupy. No ale to są wady do skorygowania za grosze. Cieszą porządne opony, bo niestety w maszynach za 10k+ zdarzają się nadal szmaty za 30 zł sztuka z najtańszej mieszanki… Czytaj więcej »

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

SLX/XT manetki – chodzą inaczej,a nie lepiej czy gorzej. SLX miekko i turystycznie i niektórzy tak wolą. XT konkretnie i mocno -jak masz w uszach i w gaciach błoto, a rękawice mokre, warto mieć konkret pod kciukiem. Set odwrotny niż z przerzutką XT fakt lepszy ale ja nadal uważam że przerzutka tylna pracuje tyle że warto mieć tam zawsze coś dobrego, to jak z widelcem. Powinien być najlepszy z całego roweru, bo pracuje non stop. Wiem jaki jest marketing i jak ludzi patrzą na te tylne przerzutki w sklepie. „Stara baśń” wręcz z tym jest. Jednak wiem też jak słabsza… Czytaj więcej »

Marcin Hochaus
Gość
Marcin Hochaus

Jako posiadacz tegorocznego modelu mogę co nieco napisać. Pod uwagę brałem kilka marek, głównie tych wysyłkowych, wszystkie w podobnej cenie. Dlaczego wybrałem Soila? Ze względu na rabat, który spowodował, że konkurencja przestała istnieć ;) Po zrobionych już ponad 1500 km w tym 19 wypadach w góry nie zawiodłem się, mam to czego oczekiwałem od roweru tego typu. Nie będę pisał o napędzie, hamulcach czy kołach bo to wysoka półka i każdy kto miał do czynienia z XT czy DT Swiss wie czego się spodziewać. Zawias pracuje elegancko, wybiera wszystko, a po skokach tłumi natychmiastowo bez jakiejś nerwówki. Ktoś pisał o… Czytaj więcej »

Arni
Gość
Arni

A propos kapsla: w 1836 opracowali również zmieniarkę sześciobiegową z indeksacją za pomocą dźwigienki uruchamianej wskazującym:
https://sharg.pl/product-pol-109489-Rewolwer-Pietta-1836-Colt-Paterson-Texas-kal-36-CTP36.html

Artur Wu
Gość
Artur Wu

Co do YT – planujesz może na następny sezon test Jeffsy’a? :)

Do tej pory nie słyszałem wiele o tej marce, ale po przeczytaniu tego wpisu i krótkiej, acz treściwej rekomendacji, zacząłem trochę szperać o YT i jestem pod wrażeniem tego modelu. Tak naprawdę sprzętowo – cenowo – wagowo nie ma dla niego konkurencji. I do tego ich „Size doesn’t matter”.

Radek
Gość
Radek

Chciałem spytać już od dawna, bo testujesz Krossy, Dartmoory, a brakuje mi NS’ów? Nie chcą podjąć współpracy? Z chęcią bym zobaczył test,porównanie lub bikeporna Snabba E T, albo „nowości” na 29″… A tu cisza, poza twoim Djambo

Radek
Gość
Radek

Nie wiem czy zauważył ktoś, ale ten artykuł, nie wyświetla się na głównym stream’ie

Radek
Gość
Radek

Im soo fucking stupid… Nevermind…

Ścieżkowiec
Gość
Ścieżkowiec

Co z tego, że rower fajny jak ramy są niebezpieczne i potrafią pękać!?

Czytaj kolejny artykuł

Test: Spodenki Rocday ROC kontra ROC Lite

W ostatnich miesiącach przetestowałem na blogu zarówno ubrania z ultra-wysokiej półki (Local), jak i te najbardziej przystępne cenowo (Kross, TYGU). Czas na najbardziej popularną klasę średnią, którą od paru sezonów podbija polski Rocday. Na pierwszy ogień idą szorty. Marka ma ofercie dwa modele:

  • Rocady ROC – spodenki enduro/DH
  • Rocday ROC Lite – spodenki enduro/trail

Od razu na wstępie zdradzę Ci, że jedne z nich są moimi ulubionymi! Tylko które?

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Test powstał we współpracy z marką Rocday.


Rocday ROC i ROC Lite – cechy wspólne

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Rocday doskonale o tym wie. Świetny design, stonowane kolory, subtelne napisy – dokładnie tak powinny wyglądać spodenki rowerowe dla kogoś, kto po prostu jeździ na rowerze, a nie pracuje dla sponsorów.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Bez żenady można wybrać się w nich do pubu, czy na pieszą wycieczkę po górach.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Rocday rozumie też, że ludzi robi się w różnych kształtach i rozmiarach. Dostępne jest aż 6 rozmiarów (!) od XS do XXL.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Do tego oba modele są wyposażone w regulację obwodu w pasie, która pozwoli wyjść na rower również po Wigilii u teściowej.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Choć akurat w zimie nie będzie to najlepszy wybór – niezależnie od modelu, spodenki Rocdaya są lekkie i przewiewne. Przed nieco gorszymi warunkami chroni pokrycie materiału odpychające wodę.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Chlapiąca do „rowu hydraulika” woda nie będzie problemem dzięki podniesionemu tyłowi z elastycznym panelem. Dzięki temu szorty dopasowują się do najbardziej wymyślnych wygibasów.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Nie musisz się też obawiać „enduro-rozstępu”, czyli odsłoniętej gołej nogi w przerwie między spodenkami a ochraniaczem na kolano. Długość spodenek jest idealna.


Rocday ROC i ROC Lite – różnice

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Pierwszą ważną różnicą jest materiał. W modelu ROC jest on w dużej mierze wykonany z nylonu, przez co jest nieco sztywniejszy, bardziej śliski i łatwiej się gniecie… Ale za to powinien przetrwać niejeden szlif po ostrych kamieniach.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Roc Lite to z kolei tkanina poliestrowa – prawie tak miękka i przyjemna, jak bawełna. Jak sugeruje nazwa, jest też lżejsza (różnica ok. 50 gramów dla rozmiaru S).

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Druga istotna różnica to nieco luźniejszy w kroku krój spodenek ROC. Są też minimalnie dłuższe.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Żeby nie kolidować z ochraniaczami, dół nogawek ma regulację obwodu rzepem. Powiedzmy, że sprawdza się ona… umiarkowanie. Po dłuższym użytkowaniu rzep zaczyna się odpinać i brzydko wygląda. Zwłaszcza podczas chodzenia, kiedy rozszerzające się ku dołowi nogawki krzywo układają się na ochraniaczach.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Proste zakończenie nogawek ROC Lite bardziej mi się podoba i co najmniej równie dobrze dogaduje się ze średniej grubości ochraniaczmi (jak np. pokazane na zdjęciach X-Factor Flow).

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Co ciekawe, okolice kolana są dodatkowo zabezpieczone siateczką. Zapobiega ona zahaczaniu krawędzi nogawki o rzepy ochraniacza. Po takich detalach widać, że ktoś faktycznie przysiadł nad projektem i przemyślał detale, które odróżnią produkt od konkurencji.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Kształt kieszeni w obu modelach jest podobny: są bardzo głębokie, a zawartość trzyma się stabilnie w jednym miejscu, z boku uda. W modelu ROC są one jednak zamykane wodoodpornymi zamkami, podczas gdy w ROC Lite zawartość jest zabezpieczona przed wypadaniem kawałkiem elastycznego „płotka”.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Początkowo byłem nieufny, bo w kieszeniach wożę smartfon i aparat, do których jestem dość przywiązany… Szybko jednak przekonałem się, że ich zgubienie nie wchodzi w grę, a otwarte kieszene bardzo ułatwiają korzystanie z zawartości w czasie jazdy.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Zamków brakuje tylko podczas wybitnie mokrych dni – takich, w których błoto dociera wszędzie. Nawet tam, gdzie… zwykle nie dociera.


Rocday ROC i ROC Lite – trwałość

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Test ten możesz śmiało traktować jako długodystansowy. Zdjęcia przedstawiają stan szortów po jednym (ROC Lite) i dwóch (ROC) sezonach jazdy i wieeelu praniach w pralce.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Po tym czasie nadal prezentują się bardzo dobrze, choć pojawiły się pierwsze ślady zużycia: m.in. parę luźnych nitek, trochę wyblakły materiał na tyłku, czy słabo trzymające rzepy regulacji nogawek (ROC). Dawno też sprała się powłoka hydrofobowa (można ją odnowić impregnatem).

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Są to jednak standardowe objawy intensywnej eksploatacji w każdych warunkach. Oba modele znoszą ją dzielnie i są gotowe na kolejne sezony jazdy.

Co do poprawy?

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Poza nienajlepiej działającą regulacją obwodu nogawek w modelu ROC, trudno mi się do czegoś przyczepić. Żałuję jedynie, że w cenie nie ma wewnętrznych spodenek z wkładką (pampersem) – trzeba je dokupić osobno.

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Aha, i rozporek trudno się rozpina w rękawiczkach (drobny uchwyt zamka chowa się pod górnym napem), co czasem prowadzi do podbramkowych sytuacji ;)

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite

Żona zza pleców podpowiada mi też, że już najwyższy czas, żeby Rocday wprowadził kolekcję damską. Jeśli o mnie chodzi, to smukły krój w połączeniu z rozciągliwym materiałem całkiem nieźle podkreśla damskie kształty (if you know what I mean), ale design i dopasowanie przy pedałowaniu podobno mogłyby być lepsze.


Rocday ROC czy ROC Lite? Werdykt

Różnice na pierwszy rzut oka wydają się kosmetyczne i tak też jest w praktyce. Oba modele szortów Rocdaya są warte każdej złotówki: dobrze przemyślane, dopracowane w detalach, z najlepszym designem na rynku. Szybko stały się moim domyślnym wyborem przy ubieraniu na rower – niezależnie od stylu jazdy czy warunków.

Ze względu na lepiej dopasowany krój, przyjemniejszy materiał i bardziej lajfstajlowy niż sportowy charakter, częściej jednak sięgam po mój ulubiony model ROC Lite, który jest zwycięzcą tego pojedynku. Zdecydowanie polecam!

Szorty Rocday ROC vs ROC Lite


Rocday ROC

Cena: 359 zł
Masa: 356 g (rozmiar S)
Rozmiary: XS, S, M, L, XL, XXL
Strona i sklep producenta

Rocday ROC Lite

Cena: 299 zł
Masa: 304 (rozmiar S)
Rozmiary: XS, S, M, L, XL, XXL
Strona i sklep producenta


Zobacz też inne testy ubrań i akcesoriów:

 

23
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
tomakuzu
Gość
tomakuzu

Muszę stwierdzić że idealnie trafiasz w moje potrzeby swoimi testami. Dzięki Tobie wybrałem rower, teraz czas na gatki i liczę na pomoc. Jak byś porównał te spodenki do spodenek Endury Hummvee lub Singletrack. (mam nadzieję że miałeś z nimi styczność :).

Robert
Gość
Robert

Mam obie pary i obie są świetne. Natomiast częściej zakładam Hummvee bo wydają mi się wygodniejsze. Są za to bardziej na lato. Jeżdżę w nich do 5-10C.
A Singletrack zakładam w chłodniejsze dni.

Kowalski
Gość
Kowalski

ROC daye to jedyne spodenki, w ktorych nie ma wyblaklego materialu na tylku – a jezdze bardzo czesto i duzo w blocie. Szacun.

Gary Fisher
Gość
Gary Fisher

Moim zdaniem Endura Hummvee wymiata. Jakościowo i pod względem użyteczności konkurować z nią się po prostu nie da. Te gatki musiałyby kosztować 100 zł, żebym zdjął endurę i zgodził się je wytestować. Hummvee kupiłem z wewnętrznym pampersem za 260 zeta.
Ja nie zmienię moich ędurasów.

Gary Fisher
Gość
Gary Fisher

I nie mają plam na dupie, a od roku taplam się w nich w błocie.

Mateusz
Gość
Mateusz

Endura sporo pogorszyła się jakościowo. Kumpel ma humvee z przed 4 lat i nie ma śladów używania. A łazi w nich do roboty na rower itd. Kupił w marcu drugą parę i po sezonie widać już luźne nitki, plamy na dupie od błota i siodełka. (oczywiście na tych nowych) Ja posiadam kurtkę Singletrack II i też mam mieszane uczucia po roku użytkowania.

Noir Désir
Gość
Noir Désir

Właśnie wyschły … ROCDAY ROC … sobotę i niedziele przejeździł na mym zgrabnym tyłku Świeradowskie single w ulewnym deszczu i błotnej maseczce … ale od początku jeżdżę w nich od kilku miesięcy , ok pączkujący enduro piździpączek ze mnie wiec jazda nie była jakaś szczególnie intensywna ale spodenki przeszły już kilka prań. Należą do odzieży sportowej jaką lubię najbardziej tzn. takiej o której po ubraniu zapominam, po prostu doskonale leżą i perfekcyjnie spełniają swoje zadania. Są świetnie odszyte , maja głębokie i bardzo dobrze zaprojektowane kieszenie i śmiało można pomaszerować w nich na zakupy do Biedy, wstydu nie ma. No… Czytaj więcej »

Noir Désir
Gość
Noir Désir

Muszę jeszcze dodać ważny komentarz , spodenki tak spodobały mi się wizualnie w sklepie ze zupełnie nie zwróciłem uwagi czy posiadają jakiekolwiek właściwości oddychające czy wodoodporne. Wydawało mi się ze za cenę około 359 zł dostanę coś z membraną , obojętnie jakich właściwości ale jednak membraną. I zgadzam się , to jest wyłącznie moje niedopatrzenie jednak to tylko krótkie spodenki na rower wiec za ( niemałą cenę ! ) 359 zł chciałbym dostać chyba coś więcej …

AlcoSapeR
Gość
AlcoSapeR

Fajny test, dobrze opisany – będę częściej zaglądać :)

Co do samych spodenek, jestem mega zadowolony poza 1 kwestią: kieszenie które miały być wodoodporne zbierają w cieplejsze dni wilgoć w środku (od potu?) i wszystko co tam jedzie staje się zawilgocone – mimo bardzo dobrego zamka który chroni przed dostaniem się wody z zewnątrz. Może zmiana materiału kieszeni rozwiązałaby problem?

TOMAKUZU
Gość
TOMAKUZU

Dziękuję za pomoc….pomacałem, przymierzyłem, oceniłem i wybrałem Ędura Hummvee 3/4.

Filip
Gość
Filip

Czerwona wstawka ma tyle uroku co wystajace metka ;)

MAREK
Gość
MAREK

Za swoje Lite dałem jakieś 200 plny – promocja czy coś. I są to pieniądze najlepiej wydane na szmaty. Portki są świetne, lekkie, przewiewne, a co najważniejsze wściekle wygodne. Nie przeszkadza mi brak zamków, bo kieszeni i tak nie używam. Po dwóch sezonach mają na tyłku plamy po wielokrotnym wprasowywaniu błota siodłem w materiał, gdzieś po jakiejś glebie materiał się miejscowo rozciągnął i wygląda jak przypalony żelazkiem, ale kurcze, to portki do ciurania a nie do kościoła. :) Polecam.

piter614
Gość
piter614

witam zobacz Michał naszą polską firmę może się z nią spotkałeś
https://gotygu.com/19-prime

piter614
Gość
piter614

wiesz że przeglądam twój blog i ten artykuł przeoczyłem , masakra

Adrian
Gość
Adrian

Jeśli mogę zapytac,które ze spodenek endury są dłuższe tak jak te testowane aby nie zostawal gap do ochraniaczy przy pedałowaniu? Mam singletraki i mnie to strasznie denerwuje..

Dawid
Gość
Dawid

Witajcie a w czym jeździcie przy 30 stopniach latem?

Czytaj kolejny artykuł

Enduro Award 2017

Promowanie i rozwijanie polskiego enduro to ciężka praca… Tyle że tak naprawdę, to nie! :) 1Enduro z niesłabnącą przyjemnością publikuję już trzeci sezon i ogromnie mnie cieszy, że już trzeci raz doceniliście to w swoich nominacjach do plebiscytu Enduro Award.


1ENDURO.PL – już po raz trzeci w finałowej trójce! Tym razem nominowaliście, ponieważ Michał świetnie krzewi wiedzę enduro w naszym środowisku. Podoba Wam się również profesjonalne podejście do tematów poruszanych na blogu. Uważacie, że wiele artykułów na blogu Michała nie ma sobie równych!


W Top 3 znalazłem się razem z Trasami Enduro Srebrna Góra oraz Bike Adventures Jacka Juszczyka. Pozostałe nominacje zebrały: Kellys Enduro MTB Series, Wilcze Ścieżki, Bike Park Kasina, Enduro Trails, endurorider.pl, Polski Trailforks, POMBA, SRP oraz… społeczność enduro.

Nominacja zbiegła się z małym jubileuszem zeszłego tygodnia – na blogu opublikowałem dwusetny artykuł. Te 200 publikacji przez 2,5 roku przyciągnęło ponad 300 tys. osób. I to jakich! Wystarczy zajrzeć do komentarzy pod artykułami – dzięki nim, blog jest naszpikowany wiedzą, jak pieróg mięsem. Wasze stałe, merytoryczne zaangażowanie w tworzenie tego miejsca jest zdecydowanie największą nagrodą za włożoną pracę. W tym kontekście nominowanie społeczności enduro uważam za bardzo słuszne :)


Żeby zagłosować w finale, nie musisz nawet wysyłać SMS o treści „Pomagam”. Wystarczy, że klikniesz tutaj i wybierzesz swojego faworyta:

GŁOSUJ W ENDURO AWARD 2017



Zobacz też:

 

11
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Radek
Gość
Radek

KońGratulejszyn Mister Michał, keep going this way!

mat
Gość
mat

Klik!

Jakub Oprządek
Gość
Jakub Oprządek

Gratulacje !!

Tudesky
Gość
Tudesky

Gratuluję Michał i cieszę się niezmiernie, bo sam korzystam z ogromnego zasobu wiedzy jakim jest 1Enduro. Niech kontynuacja tego wciąż sprawia Ci przyjemność i radość. Pozdrawiam z 3miasta.

SAMOTNOŚĆ BLOGERA
Gość
SAMOTNOŚĆ BLOGERA

Michał, a kiedy podsumowanie urodzinowej ankiety? Nie masz czasu? A na pisanie tabloidowych artykułów w stylu jakie rowery kupisz za iPhone X czas masz? Pierwszy raz w historii nie zagłosuje na tego bloga bo czuję się oszukany! Poświęciłem minuty mojego życia, najcenniejsze co mam, żeby uzupełnić tę ankietę a ty to olałeś! Wykorzystałeś mnie draniu!

zaskar
Gość
zaskar

dobra robota, zasłużone, pozdro!

Przemek "mikolai" Wielicki
Gość
Przemek "mikolai" Wielicki

Michał, gratuluję i z przyjemnością czytam kolejne artykuły. Dużo przydatnych informacji, wszystko fajnie podane. Doceniam też Twoje wyważone opinie. W moje „dziecko” również alokuję tyle energii ile się da, wierząc że efekt kuli śnieżnej jest już coraz bliżej :)

mrovka
Gość
mrovka

glos oddany – a bo lubie czytac :P hehe

Marcin Dąbrowski
Gość
Marcin Dąbrowski

Michał cały czas trzymasz poziom! Jak na polskie warunki jest to raczej wynik niespotykany…. Dziękuję! Trzymaj tak dalej… wytrwałość to jest to cenię najbardziej (pamiętaj o tym, jak się kończy, a nie o tym jak się zaczyna… :).

Michał Bielsko
Gość
Michał Bielsko

Nominacja dla Wilczych Ścieżek ? Bardzo fajne miejsce. Niestety trasy przebiegają po prywatnych działkach. Właściciele delikatnie mówiąc nie są zadowoleni z obecności rowerzystów. Z Wilczymi Ścieżkami będzie wielki problem. Szkoda bo to świetna miejscówka.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top