Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Whyte S-150 S 2018

Szukasz roweru łączącego cechy racingowego enduro ze zwinnym ścieżkowcem? Określany przez producenta jako „Trail enduro”, Whyte S-150 S ma być właśnie takim modelem. Czy faktycznie nim jest, dowiesz się z testu, a tymczasem zapraszam do poznania wszystkich smaczków tego na wskroś nowoczesnego ścieżkowca/endurowca.


Rower testuję w ramach współpracy z Whyte Bikes Polska.


Whyte S-150 S 2018

Whyte zawsze należał do czołówki marek narzucających tempo rozwoju geometrii progresywnej. Bardzo długo w konkurencji „long, low, slack” grał tylko z markami butikowymi.

Whyte S-150 S 2018

Szybko jednak wydłużanie przedniego trójkąta stało się mantrą wszystkich innych producentów, którzy w mniejszym lub większym stopniu odrobili straty do brytyjskiej marki.

Whyte S-150 S 2018

Ta z kolei w ostatnich latach miała w ofercie dziurę większą od obwodu koła 29″ – brakowało w niej agresywnego roweru trail/enduro na kołach w tym właśnie rozmiarze. T-129, choć bardzo niedoceniany, był jednak skierowany do miłośników łagodniejszej jazdy.

Whyte S-150 S 2018

W tym roku dziura ta została załatana całkiem nowym modelem S-150, który znów stara się być o krok przed konkurencją w kwestii geometrii.

Whyte S-150 S 2018

Bo choć przez błękitno-pomarańczowe malowanie, na pierwszy rzut oka S-150 bardzo przypomina testowanego przeze mnie G-170, to opisywany dziś model skrywa znacznie więcej ciekawostek.

Whyte S-150 S 2018

Jedną z najważniejszych jest… amortyzator. Na pierwszy rzut oka, pospolity Rock Shox Revelation RL o skoku 150 mm, z regulacją tłumienia powrotu i wolnej kompresji. Pisałem już o nim w teście Marina B-17. Dzień jak codzień (już kolejny bez potrzeby użycia wzoru skróconego mnożenia).

Whyte S-150 S 2018

Ale o jego unikalności decyduje jeden drobny parametr: offset. W większości 29-erów ma on 51 mm, tutaj został „spłaszczony” do 42 mm

Whyte S-150 S 2018

Powoduje to wydłużenie wartości trail, co w dużym uproszczeniu przekłada się na łagodniejsze, bardziej „stłumione” ruchy kierownicy i większą skłonność roweru do samo-stabilizacji na nierównościach (tu z kolei odsyłam do artykułu o geometrii).

Whyte S-150 S 2018

Co ciekawe, przesunięcie osiągnięto nie na hakach koła, a na koronie. Oficjalne wytłumaczenie tego zabiegu jest tak absurdalne, że aż postanowiłem go nie przytaczać (ciekawskich zapraszam do komentarzy).

Whyte S-150 S 2018

A po co to całe zamieszanie? Żeby zniwelować nerwowość sterowania, jaka przy niskich prędkościach może wystąpić przy kącie główki ramy wynoszącym zaledwie 65,6 stopnia. W twentyninerze!

Whyte S-150 S 2018

Również skok czterozawiasowego zawieszenia do niedawna był rzadkością w połączeniu z dużym kołem – 150 mm to już terytorium enduro.

Whyte S-150 S 2018

Ugięcie kontroluje damper w metrycznym rozmiarze: Rock Shox Deluxe RT z blokadą skoku.

Whyte S-150 S 2018

Jak już wspomniałem, poza amortyzacją, o płynną jazdę dbają w Whyte S-150 koła 29″. Dwadzieścia dziewięć (tyle że milimetrów) to też szerokość wewnętrzna obręczy WTB.

Whyte S-150 S 2018

Mimo szerokich kół, przedni Maxxis High Roller II (2.3″) wydaje się wąski. Tak to jest, jak jeździ się głównie na oponach 2.6-2.8″…

Whyte S-150 S 2018

Jeśli to dla Ciebie za mało, rama przyjmie też koła 27.5×2.8″, z zachowaniem solidnego prześwitu – stąd literka „S” (od „Switch”) w nazwie. Trochę się jednak boję, jak niższe koła wpłyną na wysokość suportu…

Whyte S-150 S 2018

Już na fabrycznych 29″ jest to zaledwie 335 mm.

Whyte S-150 S 2018

Z tego względu zdecydowano się na krótsze ramiona korby (170 mm) – bardzo dobry zabieg, mam nadzieję że inni producenci pójdą tą drogą. Z kolei zębatka 32T to w przypadku kół 29″ dość optymistyczny wybór. Na długich i/lub stromych podjazdach trzeba będzie „znaleźć w sobie siłę”.

Whyte S-150 S 2018

Pomoże w tym jednak napęd SRAM GX Eagle z kasetą 10-50T. To kluczowa różnica w wyposażeniu względem Whyte G-170 S.

Whyte S-150 S 2018

Inne są też hamulce – niestety gorsze. SRAM Level TL to taki odpowiednik Guide R, tylko słabszy, o przeznaczeniu XC/trail. Przypomina się piosenka Elektrycznych Gitar „Co ty tutaj robisz?”.

Whyte S-150 S 2018

Levele względem Guide’ów różnią się przede wszystkim dwutłoczkowym zaciskiem. Ciekawostka: tylna tarcza ma 170 mm. Chyba pierwszy raz spotkałem się z tym rozmiarem (tarcza była równie zaskoczona – pierwszy raz spotkała się ze mną).

Whyte S-150 S 2018

Przednia jest większa: ma całe 180 mm, co do roweru o takim przeznaczeniu pasuje jak garbaty do ściany… Na pierwszy rzut oka, hamulce wysuwają się na pole-position w kolejce do upgrade’u.

Whyte S-150 S 2018

Nie każdego też ucieszy (choć mnie akurat bardzo) kierownica o szerokości 760 mm (780 mm dopiero w rozmiarze XL). Z kolei mostek ma prawilne 40 mm (S, M) lub 50 mm (L, XL).

Whyte S-150 S 2018

Armaturę uzupełnia Rock Shox Reverb

Whyte S-150 S 2018

…niestety jeszcze ze starą, guziczkową manetką.

Whyte S-150 S 2018

Skok sztycy również zależy od rozmiaru. W S-ce jest to 125 mm, w M/L 150 mm, a w największym: 175 mm. Dobrze zgrywa się to z długościami rur podsiodłowych, które wprawdzie nie są super-krótkie, ale przy łajtowej długości ram, raczej nikt nie będzie myślał o wyborze „za dużej” ramy.

Whyte S-150 S 2018

Ja na przykład idealnie czułem się na S-ce, która… oficjalnie nie istnieje, bo tabelka zaczyna się od rozmiaru M. To jedyny w Polsce S-150 w tym rozmiarze, ale w kolekcji 2019 będzie już normalnie dostępny.

Whyte S-150 S 2018

Według zaleceń producenta, pasowałaby mi też M-ka, której reach to okazałe 458 mm – tyle, co w moim G-160.

Whyte S-150 S 2018

Wrażenie robi też baza kół (1212 mm w M), i to mimo dość krótkiego – jak na 29″ – tylnego trójkąta (435 mm), który powinien zapewniać odpowiednią zwrotność.

Whyte S-150 S 2018

Prosty, niekompatybilny z przednią przerzutką (SCR) chainstay zapewnia też sztywność.

Whyte S-150 S 2018

Duża w tym też rola pancernego górnego popychacza, z podwójnie uszczelnionymi łożyskami objętymi dożywotnią gwarancją.

Whyte S-150 S 2018

Oczywiście tradycyjnie dla marki, uszczelniony jest też zintegrowany zacisk sztycy, który w moim rowerze zaczął już trochę trzeszczeć (nic, czego nie jest w stanie załatwić parę kropli oliwki do łańcucha).

Whyte S-150 S 2018

Rower testowy niejedno już przeszedł w tym sezonie…

Whyte S-150 S 2018

To dobrze, dzięki temu łatwiej będzie ocenić długowieczność anty-błotnych rozwiązań, które są cechą rozpoznawczą Whyte’a.

Whyte S-150 S 2018

Póki co, test przebiega gładko :)

Whyte S-150 S 2018

Więcej o wrażeniach jazdy na trendsetterskim Whyte S-150 S w pełnym teście!


Bonus: Switch, czyli S-150 w wariancie 27+

Whyte S-150 S 2018

Jak wspomniałem wcześniej, „S” w nazwie modelu oznacza możliwość zmiany rozmiaru kół z seryjnych 29″ na 27+.

Whyte S-150 S 2018

Whyte ma w ofercie wypasiony zestaw na piastach Hope Pro 4 i carbonowych obręczach.

Whyte S-150 S 2018

Uniwersalna szerokość 35 mm nadaje się do opon 2.6-3.0″.

Whyte S-150 S 2018

Fabrycznie otrzymuje się zestaw Maxxisów o szerokości 2.8″: z przodu High Roller 2

Whyte S-150 S 2018

…z tyłu Rekon+. Obie w topowych wersjach EXO 3C.

Whyte S-150 S 2018

W skład zestawu wchodzą też wentyle tubeless, oraz co ciekawe: mleczko uszczelniające, manometr, klucze do przełożenia kasety (zwróć uwagę na uchwyt!)…

Whyte S-150 S 2018

…a nawet pokrowce.

Whyte S-150 S 2018

To wszystko ma oczywiście swoją cenę (konkretnie 6899 zł…), ale wydając worek pieniędzy przynajmniej masz poczucie, że ktoś zadbał o to, żebyś nie potrzebował już niczego więcej. A jeśli nie dysponujesz takim workiem, plusowe koła można też kupić w wersji aluminiowej za 3199 zł – do bazowego modelu S-150 S byłby to oczywiście sensowniejszy wybór.


Whyte S-150 S 2018

Cena: 14 899 zł
Dostępne rozmiary: M/L/XL (S w modelu 2019)
Masa: 15,0 kg (rozmiar S, z pedałami, na mleku)
Strona i sklep producenta


Zobacz też:

 

43
Dodaj komentarz

avatar
13 Comment threads
30 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
20 Comment authors
FilipPiotrekTerawArturMNMs Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Paweł
Gość
Paweł

To co z tym tłumaczeniem odnośnie offsetu? Ciekawość mnie zżera

Michał Smolana
Gość
Michał Smolana

Ktoś dał się nabrać na wyprzedaż w magazynach;)

Olo
Gość
Olo

Będę mądrzejszy, zaczekam jeszcze 2-3 lata, aż kąt zejdzie do 59,8, poprawią to low stackiem, srakiem na pulleyu z koroną anti vibe na micro new sticku i specjalnie pojadę na plac przed biedronką sprawdzić czy tir z naczepą ma mniejszy promień skrętu, najwyżej poczekam kolejne 2 lata, aż dodadzą bieg wsteczny w opcji z dopłata za 1000 kłitów.

Olo
Gość
Olo

Inaczej nie będę mógł skręcić do garażu, a zaraz a bramą mam kosteczkę i zakręt 30 stopni. Przeca nie wjadę w pelargonie Szanownej, musiałbym brać na 2 razy.

Ilia
Gość
Ilia

Już mi się żygać chce tymi ciągłymi zmianami w geometrii. Ciągle coś po trochu rozciągają. Ciekaw jestem kiedy kąt główki osiągnie 45 stopni.

PabloRS
Gość
PabloRS

Na kole 27,5 wygląda kozacko! Troche porażka , że za te pieniądze wpakowali słabe hamulce. Dobrze ze producenci dają wybór między kołami 27/29 bo nie wszyscy nabywcy ślepo prą w strone dużych kół. Wszystko ma wady i zalety. Trend na 29 jest dość szalony ostatnio … ;-)

Adam M.
Gość
Adam M.

Wydawało mi się, że trail to gatunek roweru troszkę na lżejsze warunki niż enduro, a przez to bardziej odchudzonego. Tutaj natomiast za prawie 15k złotych mamy 15 kilo.
PS: to mój pierwszy komentarz ;) Witam wszystkich.

Przemek
Gość
Przemek

Będą testy nowych moonów ?

Tomek
Gość
Tomek

Fajny, ale realnie patrzac troche im odwaliło z cena za takie wyposazenie

WODZU
Gość
WODZU

Może to tylko moje wrażenie ale wygląda jak by górna rura była straśnie wysoko, czyli jak mawiają w Japoni STANDOVER HEIGHT po bydlaku.

MNMs
Gość
MNMs

Michał, kiedy na blogu zobaczę jakieś dobre zawieszenie?

Artur
Gość
Artur

15kg – Nawet alu slash się chowa :O

Filip
Gość
Filip

jak to jest na wskroś nowoczesne geo itd to co właściwie można powiedzieć o tym? Że jest z przyszłości? bardzo serio pytam bo mi się podoba ale się trochę boję czy nie przegięli tutaj bo jakby wszystko ma jeszcze bardziej niż ten whyte: http://www.konaworld.com/2018/process_153_al_dl_275.cfm

Odwiedź mój profil na
Instagram Top