Menu
Menu Szukaj

Opony enduro #4: Jakie ciśnienie?

O ile przejście na tubeless i dobre, nowe opony są jednymi z najbardziej opłacalnych upgrade’ów, to pod względem stosunku ceny do wpływu na jazdę absolutnie nic nie przebije… napompowania ich do odpowiedniego ciśnienia.

Odpowiedniego… czyli jakiego?



Jak (i czym) mierzyć ciśnienie w oponach?

Przede wszystkim… regularnie. Ciśnienie w oponach z czasem spada, więc jeśli Twój rower 3 tygodnie stał w piwnicy – czas poszukać manometru i pompki.

Opony enduro MTB, jakie ciśnienie - kontrola
Naciskanie opon palcem jest równie skuteczne, jak kopanie w opony samochodowe – da się w ten osób bezbłędnie ocenić, czy złapałeś kapcia, ale na tym precyzja pomiaru się kończy.

Warto zainwestować w dobry manometr elektroniczny, który umożliwi kontrolę z dokładnością (i powtarzalnością) na poziomie 1-2 psi. Odczytanie takich różnic na wyskalowanym do 150 psi wskaźniku wbudowanym w pompkę jest niemożliwe, ale…i tak nie ma to znaczenia, bo jego wskazania mogą odbiegać od rzeczywistości nawet o 5-10 psi. I co zdecydowanie gorsze – zmieniać się za każdym pomiarem (zwłaszcza w tanich pompkach „marketowych”).

Jak już wybierzesz urządzenie do pomiaru – trzymaj się go. Manometry rowerowe to nie jest sprzęt aptekarski i ich wskazania mogą odbiegać od rzeczywistości, a tym samym różnić się między sobą. Bardziej liczy się powtarzalność – jeśli wiesz, że dobrze Ci się jeździ przy 21 psi (według Twojego manometru), to nie ma znaczenia, czy w rzeczywistości to jest 20 czy 25 psi.

Opony enduro MTB, jakie ciśnienie - manometry
Polecam ten po lewej – Schwalbe Airmax – wygląda niepozornie, ale kosztuje niewiele (ok. 60 zł), radzi sobie z wentylami Presta i Schrader i jest przy tym bardzo dokładny.
Pro tip: jeśli jeździsz tubeless, przed użyciem manometru naciśnij na chwilę wentyl, żeby wydmuchnąć zgromadzone w nim mleczko uszczelniające. W przeciwnym wypadku trafi ono do ciśnieniomierza, z czasem obniżając jego dokładność (i czyniąc go bezużytecznym).

A tak w ogóle – może zdążyłeś się już zirytować, że operuję na jednostkach psi (funt na cal kwadratowy) zamiast bardziej ludzkich, typu bar/atm. To kwestia gustu, ale chyba warto się przestawić, bo łatwiej zapamiętać 25 psi, niż 1,724 bar (0,1 bar to około 1,45 psi).

Pro tip: Google ma wbudowany konwerter, wystarczy wpisać po angielsku np. „1,8 bar to psi” (lub odwrotnie) i wyskakuje od razu poprawny wynik.

Pomiar ciśnienia... linijką, czyli tire drop

Jest jeszcze metoda alternatywna. Tak alternatywna, jak jazzowe covery Justina Biebera. Innymi słowy: nikt tego nie robi. Nawet ja :) Ale wygląda sensownie i jako ciekawostka powinna zainteresować sprzętowych geeków.

Tire drop to pomiar ugięcia obciążonych opon, czyli nic innego, jak… sag, z powodzeniem stosowany przy szukaniu idealnego ciśnienia w zawieszeniu. W przeciwieństwie do wartości w psi/bar, tire drop można „przenosić między rowerami” z całkiem różnymi oponami.

Mechanizm pomiaru jest prosty:

  1. Mierzysz wysokość opony roweru stojącego luzem.
  2. Mierzysz wysokość opony po obciążeniu (w pozycji „do ataku”).

Dla ułatwienia możesz mierzyć wysokość od ziemi do osi piasty, o ile będziesz pamiętał żeby różnicę w milimetrach odnieść do zmierzonej na początku wysokości opony.

Jaki jest prawidłowy tire drop? Tego nie wiedzą nawet najstarsi gorole z Sosnowca. Najlepiej zmierzyć ugięcie przy ciśnieniu ustalonym eksperymentalnie. Jestem bardzo ciekaw Twoich pomiarów (komentarze czekają!).


Jakie jest prawidłowe ciśnienie?

Trochę mi głupio, bo doczytałeś aż tutaj, żeby dostać konkretną wartość, a tu rozczarowanie: w rowerach niestety nie jest tak łatwo, jak w motocyklach czy samochodach. Jednoznaczne „prawidłowe” ciśnienia nie istnieją. A właściwie, istnieją – znajdziesz je na boku każdej opony – ale ich zakresy są bardzo szerokie i najczęściej oderwane od rzeczywistości (tj. zbyt wysokie).

Jakie ciśnienie w oponach enduro - zakres ciśnień opona plus

Ogólne zasady:

Niskie ciśnienie jest dobre, bo pozwala oponie dopasowywać się do nierówności terenu. Zwiększa to przyczepność, komfort i płynność jazdy. W terenie zmniejszają się też opory toczenia (tak!). Ale:

Zbyt niskie ciśnienie to ryzyko uszkodzenia opony/dętki/obręczy i niestabilność przy szybkiej jeździe, zwłaszcza na twardych nawierzchniach („pływanie” opony na boki, ryzyko rozszczelnienia, a nawet zerwania opony z obręczy).


Złoty środek wypada gdzieś pomiędzy 17 psi (1,2 bar) a 29 psi (2 bar)

…a dokładna wartość zależy nie tylko od masy ridera i rozmiaru/konstrukcji opon, ale też od typu roweru, warunków na szlaku, prędkości i stylu jazdy.

Jakie ciśnienie w oponach enduro - pompka stacjonarna

Żeby znaleźć swoje idealnie ciśnienie, zacznij od tych wartości początkowych:

  • koła 26″ i 27,5″ ⇒ 29 psi / 2,0 bar*
  • koła 29″ ⇒ 27 psi / 1,85 bar*
  • koła 27+ i 29+ ⇒ 18 psi / 1,2 bar
  • fatbike ⇒ 10 psi / 0,7 bar

* jeśli Twoje opony są wąskie i/lub delikatne (czyt. ważą poniżej 700 g), zacznij od wyższych ciśnień, w okolicach 35 psi / 2,4 bar.

Pro tip: przednia opona jest mniej obciążona, a przy tym kluczowa dla przyczepności – możesz (powinieneś) sobie w niej pozwolić na niższe ciśnienie. Zazwyczaj o ok. 2-3 psi (0,2 bar) niższe, niż w tylnej.

Jakie ciśnienie w oponach enduro - pompka z manometrem

Ale uwaga, to nie koniec! Po napompowanu wartości początkowych, ruszaj na szlak i stopniowo schodź z ciśnieniem po parę „psyknięć” (lub 2-3 psi, jeśli chce Ci się mierzyć).

Kiedy poczujesz, że opona robi się niestabilna i „pływa” na twardej nawierzchni (np. na dużych kamieniach czy szybkich, gładkich zakrętach) lub dobija do obręczy (zakładam, że masz opony tubeless!) – zmierz ciśnienie, dodmuchaj 1-2 psi i zanotuj swoją magiczną wartość w telefonie i/lub na obudowie pompki/manometru.

Jakie ciśnienie w oponach enduro - pomiar ciśnienia

Jakie ciśnienie w oponach enduro - manometr Schwalbe Airmax

Nie traktuj tej wartości jako jedynej słusznej – to tylko wartość wyjściowa do dalszych eksperymentów, zależnych od warunków jazdy. Startujesz w błotnych zawodach? Zejdź z ciśnieniem, żeby poprawić trakcję. Wybierasz się do bikeparku? Dodaj parę psi, żeby zachować stabilność przy większych prędkościach. Jedziesz na asfaltowy „wytop” po świętach Bożego Narodzenia u teściowej? Pompuj, ile wlezie.


Podsumowanie

Prawidłowe ciśnienie jest cholernie ważne, ale nie pytaj o radę kolegów – eksperymentalnie znajdź swoje optimum na szlaku, zmierz je dobrym manometrem i trzymaj się tych wartości, kontrolując co 1-2 tygodnie. Poza szkoleniem techniki jazdy, to jest najlepsze co możesz zrobić, żeby jeździć szybciej, pewniej i bez marnowania czasu na naprawianie przebitych opon.

Opony enduro MTB, jakie ciśnienie - pompka


Bonus: Na jakim ciśnieniu jeżdżą prosi?

Wspomniałem, że idealne ciśnienie zależy od mnóstwa czynników – również od skilla i rozwijanych prędkości. To, co idealnie sprawdza się dla Barela, prawdopodobnie będzie fatalne dla mnie, czy dla Ciebie. Ale… wiem, że i tak jesteś ciekaw ;) Zebrałem więc ciśnienia, jakie prosi z Enduro World Series zdradzili w różnych źródłach:

Ciśnienie P/T [psi]Ciśnienie P/T [bar]
Anneke Beerten20/221,40/1,50
Jerome Clementz20/251,40/1,70
Katy Winton21/231,45/1,60
Miranda Miller21/231,45/1,60
Damien Oton21/251,45/1,70
Joe Barnes21/261,45/1,80
Anne Caroline-Chausson22/231,50/1,60
Yoann Barelli22/241,50/1,65
Alex Lupato22/251,50/1,70
Cecile Ravanel22/271,50/1,85
Justin Leov23/251,60/1,70
Theo Galy23/251,60/1,70
Lewis Buchanan23/261,60/1,80
Sam Hill23/281,60/1,95
Sam Blenkinsop24/271,65/1,85
Tracy Moseley24/271,65/1,85
Cody Kelley24/291,65/2,00
Iago Garay25/261,70/1,80
Jared Graves26/281,80/1,95
Nico Voullioz26/281,80/1,95
Ruaridh Cunningham26/281,79/1,95
Curtis Keene26/291,80/2,00
Fabien Barel27/291,85/2,00
Florian Nicolai27/291,85/2,00
Mitch Ropelato28/301,95/2,10
Richie Rude28/331,95/2,30

Zobacz też wcześniejsze części poradnika o oponach w enduro:

 

Subscribe
Powiadom o
guest

60 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kowalski
Kowalski
6 lat temu

„zanotuj swoją magiczną wartość w telefonie i/lub na obudowie pompki/manometru.” – naprawdę nie jesteś w stanie zapamiętać dwóch liczb? :-) Do tego myślę że nie ma uniwersalnego ciśnienia na wszystkie trasy. Inne ciśnienie bym dał do rąbanki na czerwonym szlaku na Ślęży a inne na Smreka. Nie sądzisz?

Kowalski
Kowalski
6 lat temu
Reply to  Kowalski

zwrcam honor, nie doczytałem ;-)

Bartek
Bartek
6 lat temu
Reply to  Kowalski

A później zapamiętaj jeszcze ciśnienie w damperze, amorze, Ilość klików reboundów, wolnej kompresji, szybkiej… Lepiej sobie zapisać ;)

Marqs
Marqs
6 lat temu

Uuuu, dajcie spokoj, dla amatorow to jest kwestia udawania pro…
Zobacz na jakim cisnieniu pogina Richie…
Wszystko zalezy od stylu jazdy!

Kubol
Kubol
6 lat temu

Ha, czyli moje 1.2/1.4 nie jest takie głupie, biorąc pod uwagę, że jeżdżę co najmniej 2x wolniej niż przeciętny ziom z EWS ;)

Wojciech Małek
Wojciech Małek
6 lat temu

Przy mojej wadze 70kg, najlepsze ciśnienia jakie zakonotowałem to w rowerze enduro hardtail na oponie Schwalbe Space 2,35″ – 0,8bar, a na fatbike’u Schwalbe Jumbo Jim 4,00″- 0,4bar.

Wojciech Małek
Wojciech Małek
6 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Jak dla mnie bomba.

marzec
marzec
6 lat temu

Oldskulowe ciężkie miniony 2ply 42a z dętkami przy mojej wadze 75 kg i na ekstremalnie kamienistym długim szlaku rtv agd (Chorwacja, alpy) ustawiam na 0.8 bar. Polecam zestaw jeśli lubicie dobrą trakcie na mocno technicznych sekcjach i chcecie ZAPOMNIEĆ o kichach. Wbrew pozorom da się na tym całkiem sprawnie robić podjazdy (minimum 2 bary na asfalt i zejść do 1.4 bara na kamienistym podjezdzie)

Dominik Kiepuszewski
Dominik Kiepuszewski
6 lat temu

Słyszałem o doktoracie z technik jazdy na desce snowboardowej, to czemu nie z MTB? Najwyższy czas ;)

SZWR
SZWR
6 lat temu

Dobrze słyszałeś, to ten gościu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Piotr_Kunysz

Guncar
Guncar
6 lat temu

Przydałyby się jeszcze wagi riderów ;) choć i to nie będzie miarodajne bo zależy jak kto jeździ. Nie ma zasady. Tzn jest jedna. Im szybciej tym twardziej ;)

Marcin Maj
Marcin Maj
6 lat temu

Panie.. jakie 5 psi? Ja na marketowej dodaje do wskazań mniej-wiecej 1,5 atm i już wiem jakie ciśnienie mam. Wskazówka zawiesza się od podziałki 4atm do ok 6tm, potem już pokazuje co chce..

Piotr Leśny
Piotr Leśny
6 lat temu

Kiedyś na forum znalazłem wzór do obliczania ciśnienia w oponach. Dla tych którzy nie wierzą własnym odczuciom lub muszą mieć naukowy dowód.

([waga w funtach]/7)-1 – dla przodu
([waga w funtach]/7)+2 – dla tylu

Wynik oczywiście w psi i dla opon bezdętkowych. Mi wyszło trochę za miękko. Musiałem dodać 2-3 psi.

Marek
Marek
3 lat temu
Reply to  Piotr Leśny

Mi przy 90kg wyszły takie wyniki jak mam na oponach dh z dętkami w rowerze dh czyli 1.9 f/2.0r bar.
W enduruwce bezdętkowo 1.5f/1.7r a czasami na błocie 1.3f/1.5r. Także kalkulator wskazuję na opony z dętką.

Łukasz Przechodzeń
Reply to  Piotr Leśny

A to nie ma znaczenia jaka szerokość opony? :) I waga rowerzysty czy zestawu rower + rowerzysta?

Jednak metoda prób i błędów podana przez Michała wypada najsensowniej.

fixie
fixie
6 lat temu

Fajnie by było gdyby TR mi pozwalało sporo zejść z ciśnieniem. Konwersja na TR, fajnie bo można niższe ciśnienie i snejków nie łapać, za to obręcz dostaje ostro i endurowe DT E1900 co chwilę trzeba centrować, że o bezpowrotnych wgniotach nie wspomnę. Jednak 23/25 PSI na 80kg to za mało :( A szkoda bo taka fajna przyczepność się robi od 25PSI dopiero przy hajkach 2.3

Yacor
Yacor
6 lat temu

A znajdzie się jakiś mały akapit o dobraniu szerokości opony do szerokości obręczy żeby to miało sens?

Mateusz
Mateusz
6 lat temu

Dzięki za protipa z przedmuchaniem mleka z wentyli, bez tego manometr rzeczywiście świruje, jeżdżę na plusowych oponach i dla mnie sensowne ciśnienia idą w dół od 9psi z przodu i 11 z tyłu

Mateusz
Mateusz
6 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dokładnie, w Primalu

MichUP
MichUP
6 lat temu

Głupie pytanie , taśmę uszczelniającą kleicie tylko zeby zakryło nyple, czy na cała szerokość wewnętrzną obręczy?

RadekT
RadekT
6 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Brakło mi taśmy i użyłem zwykłej biurowej. Owinołem 3 raz jakiś miesiąc temu, i do tej pory wszystko gra.HT Koło 29 obręcz 23mm

Bartek
Bartek
6 lat temu

Zachęcony artykułem obniżyłem sporo ciśnienia (29 er opony rocket ron i racing ralph) miałem sporo wyższe niż tu zalecane.
Ma to sens, czuje różnice. Nie wiem czy to zbieg okoliczności, ale przez noc zeszło mi ciśnienie do zera w tylnym kole, dobrze że się nie rozszczelniło ale powietrza nie było nic…
Mleka nie widać, więc nie złapałem kapcia, nie wiem co się stało ale jak miałem wyższe ciśnienie (ok 3 bary tył vs 2 teraz) to nigdy takich akcji nie miałem.

Robert
Robert
6 lat temu

Tylko skąd wiadomo, że taki manometr jest faktycznie precyzyjny. To, że ma cyfrowy wyświetlacz nie oznacza, że jest dokładny i wiarygodny. Wagi łazienkowe też są z wyświetlaczami cyfrowymi i mechanicznymi wskaźnikami. I jedne i drugie przekłamują jak chcą. Nie mówię oczywiście, że ten manometr jest zły ale skąd pewność, że on wskazuje prawdziwe ciśnienie a nie manometr w pompce? Mam pompkę Lezyne z manometrem zwykłym ale teoretycznie mogę ustawić ciśnienie do 0.1 Bara. Pompka kosztowała coś koło 130 -140 zeta więc całkiem możliwe, że manometr w niej będzie podobnej klasy/dokładności jak ten polecany w artykule. Ja przy wadze ok. 77 kg pompuję 1,1 przód Magiczna SG 2.35 i 1,4/1,5 tył Vigilante 2,35. Póki co żadnych problemów ale jestem początkujący. Ostatnio jeździłem z kolegą na trochę węższych kapciach i miał wyraźnie niższe ciśnienie i też nie miał problemów. Ale to dało mi do myślenia, że może mój manometr zaniża wskazania i w rzeczywistości pomykam na wyższym ciśnieniu niż mi się wydaje.

mat
mat
6 lat temu

Może trochę dziwne pytanie, ale… czy w Schwalbe Airmax da się wymienić baterię? Ostatnio miałem ciśnieniomierz, w którym wymiana baterii zakończyła się dezintegracją owego sprzętu. Było to mocno rozczarowujące, gdyż też kosztował kilkadziesiąt zł.

Filip
Filip
6 lat temu

Wielu osób z jazdy na rowerze ma rehabilitacje ;)

Janisz
Janisz
6 lat temu

Mam dylemat czy kupić manometr Schwalbe Airmax czy SmartGauge D2. Wiem, że polecasz manometr Schwalbe ale czy nie lepiej dopłacić do SmartGauge D2 i móc upuszczać powietrze i pozostawić na takim jakie sobie zażyczymy?

Janisz
Janisz
6 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki za szybką odpowiedź. Byłem pewny, że w SmartGauge pomiar ciśnienia jest na „bierząco”. Jako laik nie pomyślałem o tym, że mleko zniszczy miernik. Dopytam zatem o sposób pomiaru. Jak mam opony zalane mlekiem to najlepiej jak w trakcie pomiaru wentyl jest u góry aby mleko spłynęło na dół?

Cyberniok
Cyberniok
5 lat temu
Reply to  Janisz

Oczywiście że w smart gauge jest pomiar na bieżąco, trzeba wcisnąć opcję tune, wskazanie zaczyna migać i pomiar jest ciągły.

Romek
Romek
4 lat temu

„To kwestia gustu, ale chyba warto się przestawić, bo łatwiej zapamiętać 25 psi, niż 1,724 bar” – cóż za dziwaczny argument… Równie dobrze można napisać że „łatwiej zapamiętać 2,1 bar niż 30,458 psi”…

Bartek
Bartek
4 lat temu

Jak niższe ciśnienie może zmniejszyć opory toczenia? Jakas nowa fizyka?

Bartek
Bartek
4 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Czyli nie ma nowej fizyki. W artykule zastosowany został jedynie mylący skrót myślowy. W terenie jedzie się łatwiej na niższym ciśnieniu – to jest prawda. Opór toczenia jest niższy dla opony o niższym ciśnieniu – to nie jest prawda. Nieroztropne jest jest pominięcie informacji kwestii powierzchni po której się poruszamy. Warto spojrzeć też jaka jest definicja oporu toczenia. To co sprawia trudniejsza jazdę na wysokim ciśnieniu w terenie to nie opór toczenia.
Wiem, czepiam się, ale jako fizyk nie mogłem się powstrzymać.
Super artykuł. Dzięki. Pozdrawiam.

Bartek
Bartek
4 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Jak pisałem, trochę się czepiam. Jeżeli potraktujemy opór toczenia nie tak sztywno, zgodnie z definicją, a bardziej potocznie to jest to do przyjęcia – każdy rozumie o co chodzi, a kłuje w oczy tylko nazi fizyków. Gdybym jednak miał zmieniać to zamiast „opór toczenia” starał się używać samego określenia „opór”, lub „opór ruchu” (za wiki: oporami ruchu nazywamy wszystkie siły działające na poruszające się ciało fizyczne, które przeciwdziałają poruszaniu się tego ciała), lub stwierdzeń typu „jedzie się łatwiej/trudniej”

Bartek
Bartek
4 lat temu

Trafiłem tutaj bo mocno się zastanawiam nad przejściem na tubeless w rowerze crossowym. Wszystko mam Tubeless Ready, opona 40 mm MAXXIS Rambler F120, koła DT Swiss X 1850 SH11. Ma to sens? Jeśli tak to do jakich ciśnień pompować taka oponę jeśli będzie bez dętki? Zalecany zakres na oponie to 3,45 – 5,1 bar.

Darek
Darek
4 lat temu

A ja uważam że ciśnienie w kołach jest zależne od wagi użytkownika – a ani razu nie zostało o tym wspomniane.
Osoba która waży 95kg nie pojedzie na ciśnieniu 1,7 bara, gdzie inny przeciwnik o wadze 65kg jak najbardziej.

Adam
Adam
4 lat temu

A co w przypadku hopow i dropow? Kola 29cali rower trailowy bez detek. Czy te zalecane 2bary max nie rozwala mi obreczy?

Łukasz
Łukasz
3 lat temu

Hey doradzicie jakie cisnienie
Rower canyon spectral al 50, moja waga z wyposazeniem ok 70 kg
Styl jazdy to dlugie podjazdy a potem szybkie zjazdy, tereny gory i lasy

Dzieki serdeczne jesli sie ktos pofatyguje, aktualnie mam 1,5 z przodu i 1,7 tyl

Aa opony narazie z detkami,

Łukasz
Łukasz
3 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Hey Michał jasne że czytałem, przeczytałem już większość artykułów od kiedy trafiłem na tego bloga:)

Jasne że najlepiej samemu dojść do optymalnego ciśnienia.

Ale zawsze można poradzić się ekspertów, zwłaszcza jeśli mają podobny rower i są podobnej budowy i wagi? Czyż nie;)

Łukasz
Łukasz
3 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Elegancko, dzięki!

Jan
Jan
1 rok temu
Reply to  Łukasz

Spróbuj apke Mybike od SKS w sklepie Play. Pewnie na Apple też jest

Jan
Jan
1 rok temu

Apka „Mybike” w sklepie Play od firmy SKS ma fajny kalkulator ciśnienia w oponach. Podajemy swoją wagę oraz typ rowera (nawet czy e-bike) i rozmiar koła i apka podaje na sugerowane ciśnienie. U mnie sprawdza się znakomicie więc ją polecam. Dla mnie np na rower Mtb e-bike, waga ridera 105kg, dętka, opona Schwalbe Marathon 29x 2.4 podaje ciśnienie 2.05bar przód oraz 2,35bar tył. Na szlaku wydaje się optimum. Polecam, przetestujcie

Last edited 1 rok temu by Jan
Odwiedź mój profil na
Instagram Top