Zalew dietetycznych fatów (27,5+) i e-MTB to to, czego każdy się spodziewał po najważniejszych targach rowerowych w naszej części świata, czyli Eurobike 2015 w niemieckim Friedrichshafen. Jednak dużo więcej nowinek pojawiło się w bardziej… normalnych kategoriach. Czyżby zmiana na lepsze w kierunku rozwoju MTB?
Poniżej znajdziecie mój subiektywny przegląd najciekawszych nowości na sezon 2016 (przy okazji możecie zweryfikować moje przewidywania sprzed kilku miesięcy).
Fulle
Hardtaile
Części, akcesoria i inne osobliwości
Podsumowanie
Czy w powyższym zestawieniu czegoś Ci brakuje? Tak, nie ma ani jednego e-bike’a! Nie dlatego, że ich nie lubię, czy nie uznaję – wręcz przeciwnie. Po prostu nie pojawił się żaden nowy interesujący rower ze wspomaganiem. Bateryjki pojawiły się tylko epizodycznie, głównie w nowym bezprzewodowym napędzie SRAM-a dla szosowców. Zwolennicy czystej rowerowej mechaniki mogą więc spać spokojnie. Tylko czy ktoś mi wytłumaczy dlaczego? Przecież Europa, a Niemcy w szczególności, to bastion tego typu sprzętu?
Nie pojawiło się też zbyt wiele nowinek na kołach 27,5+. Wygląda na to, że rewolucja póki co wstrzymana – producenci dość ostrożnie podchodzą do tematu, wypuszczając pojedyncze modele i badając zainteresowanie klientów. Czy zmęczeni przesiadką na 27,5″ są na to gotowi?
Zamiast tego, pojawiło się sporo rowerów z mniejszym skokiem, lepszą geometrią, często na kołach 29″. Do myślenia daje ilość carbonowych ram: nie „czy”, a „kiedy” aluminiowe ramy enduro odejdą do lamusa?
Czy mamy nowy kierunek w rozwoju MTB? Czy producenci porzucili marketingowe rewolucje na rzecz udoskonalenia istniejących rozwiązań? Czy to po prostu specyfika konserwatywnego europejskiego rynku? Okaże się w kolejnym sezonie!
Tylko jak to jest możliwe, że 90% w tym zestawieniu jest zwyczajnie paskudna?
A może ja mam jakiś spolszczony gust, bo podoba mi się tylko ns snabb i nowy primal… no i może jeszcze ten nukeproof :(
Jakub
9 lat temu
A ja bym coś oddał za tego Nicolasa :)
Jakub
9 lat temu
Nicolai’a! … cholerny słownik…
Marcin
9 lat temu
Z miłą chęcią przytuliłbym Snabba i Wardena, a do kompletu sztyca z Magury…
ps: akurat mi się plecak Endury mega podoba, patrząc po całej reszcie, która mam z tej firmy to zapewne „Endura has done it again…”
nomek
9 lat temu
Lekkie pióro , ostra stalówka , cięty język , trafne spostrzeżenia , totalna subiektywność – dzięki za podsumowanie targów :) , po śmierci jednego z „dziadków” z The Muppet Show zgłoszę Twoją kandydaturę do loży jako eksperta od rowerów;)
Bolesław Niedzielan
9 lat temu
Świetny blog, czytam prawie tak chętnie jak powieści Forsyth’a.
Do autora mam pytanie, co to za narodowość polak-cebulak i czy autor bloga też się z tej nacji wywodzi?
Tylko to, co z niemal każdym innym trailowo-endurowym hardtailem na rynku ;)
Po pierwsze, za stromy kąt główki ramy. W tegorocznym modelu zeszli do 66,5 stopnia – to krok do przodu, ale to nadal tyle, ile spodziewałbyś się fullu o tym samym przeznaczeniu. Problem w tym, że hardtail nie działa tak jak full i już w momencie wejścia na rower (obciążenia) robi się z tego ok. 68 stopni. Podczas jazdy jest jeszcze ciekawiej. Ilustrację tego problemu znajdziesz tutaj: http://www.1enduro.pl/ile-skoku-zawieszenia-rower-enduro/ (ramka o hardtailach).
Po drugie, trochę za długa rura podsiodłowa w stosunku do reacha, co utrudnia optymalny wybór rozmiaru. Ale pod tym względem jest coraz lepiej.
Fakt Ns Eccentric 2014 ma kąt 67 stopni, ale wyboru za dużego na rynku nie ma w sprawie rowerów hardtail. Trochę na nim pojeżdziłem przesiadając się z roweru xc i jak dla mnie na plus, ale nie jestem aż takim specjalista więc mogę nie zauważać wszystkich jego minusów. Fajnie natomiast że jest gdzie o tym poczytać i dokształcić w tej dziedzinie :)
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania serwisu, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na blogu i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?
Tylko jak to jest możliwe, że 90% w tym zestawieniu jest zwyczajnie paskudna?
A może ja mam jakiś spolszczony gust, bo podoba mi się tylko ns snabb i nowy primal… no i może jeszcze ten nukeproof :(
A ja bym coś oddał za tego Nicolasa :)
Nicolai’a! … cholerny słownik…
Z miłą chęcią przytuliłbym Snabba i Wardena, a do kompletu sztyca z Magury…
ps: akurat mi się plecak Endury mega podoba, patrząc po całej reszcie, która mam z tej firmy to zapewne „Endura has done it again…”
Lekkie pióro , ostra stalówka , cięty język , trafne spostrzeżenia , totalna subiektywność – dzięki za podsumowanie targów :) , po śmierci jednego z „dziadków” z The Muppet Show zgłoszę Twoją kandydaturę do loży jako eksperta od rowerów;)
Świetny blog, czytam prawie tak chętnie jak powieści Forsyth’a.
Do autora mam pytanie, co to za narodowość polak-cebulak i czy autor bloga też się z tej nacji wywodzi?
To nie narodowość, to stan umysłu.
Katalog Dartmoora na Eurobike 2015:
https://slam69flowteam.files.wordpress.com/2015/08/dartmoor_2016_eurobike_catalog_web.pdf
Fajne te nowe ramy Primal.
Co jest nie tak w geo NS Eccentic?
Tylko to, co z niemal każdym innym trailowo-endurowym hardtailem na rynku ;)
Po pierwsze, za stromy kąt główki ramy. W tegorocznym modelu zeszli do 66,5 stopnia – to krok do przodu, ale to nadal tyle, ile spodziewałbyś się fullu o tym samym przeznaczeniu. Problem w tym, że hardtail nie działa tak jak full i już w momencie wejścia na rower (obciążenia) robi się z tego ok. 68 stopni. Podczas jazdy jest jeszcze ciekawiej. Ilustrację tego problemu znajdziesz tutaj: http://www.1enduro.pl/ile-skoku-zawieszenia-rower-enduro/ (ramka o hardtailach).
Po drugie, trochę za długa rura podsiodłowa w stosunku do reacha, co utrudnia optymalny wybór rozmiaru. Ale pod tym względem jest coraz lepiej.
Więcej o porównaniu geo Eccentrica z jednym z najlepszych hardtaili na rynku znajdziesz w tym teście na MBR:
http://www.mbr.co.uk/bikes/bike-grouptests/bike-test-650b-hardtails-323709
(„Conclusion”)
Fakt Ns Eccentric 2014 ma kąt 67 stopni, ale wyboru za dużego na rynku nie ma w sprawie rowerów hardtail. Trochę na nim pojeżdziłem przesiadając się z roweru xc i jak dla mnie na plus, ale nie jestem aż takim specjalista więc mogę nie zauważać wszystkich jego minusów. Fajnie natomiast że jest gdzie o tym poczytać i dokształcić w tej dziedzinie :)