Menu
Menu Szukaj

Czym na transalp? 14 rowerów uczestników

O samym przebiegu i przygotowaniach do wyprawy wiesz już wszystko z mojej obszernej poradniko-relacji. Ale co ze sprzętem? Jaki jest najlepszy rower na transalp? W teorii odpowiedź jest prosta (o niej pod koniec artykułu), ale praktyka okazuje się znacznie ciekawsza. Przedstawiam Wam 14 uczestników transalpu i ich rowery!
















Wnioski…?

Jak widać, nie ma jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie „Jaki rower jest najlepszy na transalp?”. Sam przewodnik/organizator zdecydowanie poleca rower enduro lub porządnego ścieżkowca, ale w praktyce mamy mieszankę od hardtaili XC, przez ścieżkowce we wszystkich wariantach, aż po pełnoprawne enduraki i… elektryka.

Transalp - relacja, rower, pakowanie, porady praktyczne
Jak widać, praktycznie na każdym rowerze górskim „da się”.

Jeśli jednak bliżej im się przyjrzysz, dostrzeżesz jeden punkt wspólny…


Bidon

Tak. Nie napęd, nie materiał ramy, ani nawet nie zawieszenie są najważniejsze na transalpie. Kluczowe są te dwie dziurki w dolnej rurze, do których przykręcisz swój zbiornik paliwa.

A dlaczego nie bukłak? Plecak z rzeczami na tydzień waży około 8 kg, więc przy pakowaniu liczy się każdy gram. Głupio byłoby dołożyć sobie np. litr wody, ważący tyle samo, co cała Twoja kreacja wieczorowa i kosmetyczka razem wzięte… zakładając, że w ogóle znalazłoby się miejsce. Woda na rowerze to zdecydowanie lepszy pomysł, pozwalający odciążyć nieco plecy (przynajmniej dopóki nie niesiesz roweru ;)).

Transalp - wyprawa rowerowa przez Alpy
Bidon jest też znacznie wygodniejszy w obsłudze przy tankowaniu wody z mijanych źródełek i strumieni.

Więc niezależnie od tego, czy jedziesz na hardtailu XC, czy na ciężkim enduro, możliwość montażu bidonu uważam za kluczową cechę transalpejskiego roweru.

Transalp - wyprawa rowerowa przez Alpy
Już wiesz, dlaczego zwracam na to uwagę w bikepornach…?

No dobrze, możemy przejść do nieco bardziej oczywistych kwestii. Jakie jeszcze cechy powinien mieć idealny rower na transalp?

Wygodne, sprawdzone siodło

40-60 km dziennie może nie robić na Tobie wielkiego wrażenia, ale powtórzenie tego 6-7 dni z rzędu, z dodatkowym obciążeniem plecaka, wystawi na próbę nawet najbardziej włochatych z mężczyzn. Siodło – zazwyczaj bagatelizowane – szybko staje się więc najważniejszym komponentem roweru.

Moja rada: nie wymieniaj go specjalnie na wyprawę. Najlepszy będzie znany i sprawdzony model, do którego tyłek nie będzie się musiał przyzwyczajać.

Transalp - relacja, rower, pakowanie, porady praktyczne
A jeśli znany i sprawdzony model jest narzędziem tortur – wymień go odpowiednio wcześniej, żeby przed wyjazdem zaliczyć na nim przynajmniej kilka wycieczek. / Fot. Tomek Pawłusiewicz / Transalp.pl

Miękkie przełożenia

Zauważyłeś, że z pokazanych rowerów większość jest wyposażona w przednią przerzutkę? Czy wynika to ze świadomego, pro-transalpowego wyboru? Nie sądzę…

Niemniej jednak, muszę przyznać, że nie jest to najgorsza opcja. Na pierwszym podjeździe (ok. 1000 metrów przewyższenia + oswajanie z plecakiem) żałowałem, że do swojego Eagle nie założyłem zębatki 30T (choć ostatecznie owal 32T też dał radę).

Transalp - relacja, rower, pakowanie, porady praktyczne
Przepychanie twardych biegów obciąża nie tylko nogi, ale też odcinek lędźwiowy pleców, który i tak ma już wystarczająco przechlapane z plecakiem. / Fot. Tomek Pawłusiewicz / Transalp.pl

Mocne hamulce

Kiedy już skończy się długi podjazd, zacznie się równie długi zjazd. I to raczej niekoniecznie po zrównoważonym singletracku o optymalnym nachyleniu… Na stromych szutrach czasem ciężko jest uniknąć jazdy na heblach zaciśniętych niemal bez przerwy. Nawet przy moich 64 kg (czyli ok. 75 kg w pełnym rynsztunku) udało mi się raz zagotować 4-tłoczkowe Shimano XT M8020, więc cięższe osoby zdecydowanie powinny pomyśleć o dużych tarczach.

Transalp - wyprawa rowerowa przez Alpy
Zaufaj mi, przednia tarcza 203 mm przyda Ci się niezależnie od Twojej masy.

Mocne opony + tubeless

Solidne, odporne na rozcięcia i dobicia opony, to nie jest zbyt odkrywcza porada, jeśli mówimy o jakiejkolwiek jeździe w skalistym alpejskim terenie. W przypadku transalpu warto to jednak podkreślić podwójnie, bo długi dystans może kusić do oszczędzania na oponach cennych gramów. Nie warto! Kłopotliwość każdej awarii mnoży się tutaj przez liczbę dni pozostałych do mety.

Transalp - relacja, rower, pakowanie, porady praktyczne
Jeśli nie chcesz panikować przed każdą ostrą, sterczącą skałą (a będzie ich od groma!), rzuć okiem na mój poradnik oponiarski. / Fot. Tomek Pawłusiewicz / Transalp.pl

Sztyca regulowana

Ze względu na dłuuugie podjazdy i dłuuugie zjazdy, nie uważam sztycy regulowanej za absolutnie niezbędne wyposażenie na transalp. Ale komfort jej posiadania jest oczywiście wart zachodu. Podobnie jak bezpieczeństwo na krótkich technicznych elementach wplecionych w podjazdy.

Transalp - relacja, rower, pakowanie, porady praktyczne
Zresztą, myk-myk to już w zasadzie oczywistość w rowerach trail/enduro, więc chyba nikogo na zakup namawiać nie muszę. / Fot. Tomek Pawłusiewicz / Transalp.pl

Części zapasowe

Podczas transalpu praktycznie codziennie mija się sklep/serwis rowerowy, więc nie trzeba pakować zaplecza technicznego, jak na rumuńskie Karpaty. Koniecznie jednak trzeba spakować elementy nietypowe, czyli zapasowy hak przerzutki i klocki hamulcowe.

Do obowiązkowego wyposażenia należy też smar do łańcucha w małej buteleczce (próbki Juice Lubes z zawodów w końcu znalazły zastosowanie!). Przyda się też mała szmatka do jego wytarcia (pro-tip: obcięty koniec skarpetki można wywinąć na lewo, dzięki czemu nie brudzi smarem wnętrza plecaka).

Do tego oczywiście zestaw naprawczy do tubeless, jedna awaryjna dętka i podstawowy zestaw narzędzi, żeby to wszystko obsłużyć.

Transalp - wyprawa rowerowa przez Alpy
Przydaje się też jakiś sprytny system transportu, ułatwiający dostęp do podstawowych narzędzi bez rozgrzebywania plecaka.

Podsumowanie

Masz rower trail/enduro? Idealnie! Sprawdź w nim elementy odpowiadające na komfort i bezawaryjność i ahoj przygodo. Przegląd sprzętu uczestników pokazuje jednak, że najlepszy rower na transalp to po prostu ten, który aktualnie masz garażu.


Zobacz też:

 

Subscribe
Powiadom o
guest
50 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
2 lat temu

Cieszy obecność hardtaili :D

Jakub
Jakub
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Ciekawe jakby sprawdziły się plusiki… Smooth trail if you know what i mean :p

Tudesky
Tudesky
2 lat temu

Czy dobrze widzę, większość miała gripy od Ergona? :-)

Łukasz
Łukasz
2 lat temu

Widać Alpy zdominował Canyon. Wszystkie widelce o stałym skoku? Ja bym się na podjazdach zapłakał gdybym nie mógł kokpitu opuścić.

Radek
Radek
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Chyba raczej za nisko, lub za wysoko kiere.

habudybebu
habudybebu
2 lat temu

Michał, jaki polecasz koszyk na bidon?

Szymon
Szymon
2 lat temu
Reply to  habudybebu

Ha! Dokładnie o to samo chciałem właśnie zapytać i nie sądziłem, że ktoś zada to pytanie, a tu proszę! Podejrzewam, że to zależy od wielu czynników, jak chociażby ilość miejsca do górnej rury lub dampera. Ja w Treku Remedy 8 mam sporo miejsca, więc nie muszę mieć „ładowanego od boku”. Michał- no więc? ;-)

Janusz_Enduro
Janusz_Enduro
2 lat temu

Śliczne grubaski = mniej skilla niż kaski. :)

Konrad
Konrad
2 lat temu

Ciekawi proporcja canyon/radon… W Mniemcach jest mniej więcej po równo.

Husky
Husky
2 lat temu

Wlasnie statystycznie na jakich oponkach jezdzili ?

Kanik
Kanik
2 lat temu

Schowek na kiełbaski Canyona chwalisz bardziej niż np. Mutherloada (gdzieś mi mignął u Ciebie) lub podobny pasek na rame?

Z bidonem popieram w 100%. Jeśli tylko się da to woda w bidon. Gorzej jak potrzebujemy więcej wody bo nie ma sklepow/schronisk/strumyków. Dziwi mnie jednak ze mimo fulli z małą przestrzenią na bidon większość uczestników nie używa koszyków z bocznym załadunkiem. Ja montuje takie całej rodzinie.

tomasz
tomasz
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Jak sie nazywa ten schowek ?

Adrian
Adrian
2 lat temu

Jak taka roznorodnosc rowerów miała się do jazdy w grupie? Sztywniaki kilometr z przodu na podjazdach przed enduro i odwrotnie na zjazdach ?

cannonbiker
cannonbiker
2 lat temu

Na taką wyprawę najlepszy będzie rower All Mountain. Jest po prostu najbardziej uniwersalny na takich trasach.
Jaki masz bidon Camelbaka zamontowany przy swoim rowerze nw zdjęciu 610 ml czy większy 720 ml?
Dzięki twoim artykułom o Trans Alpie wiem gdzie jadę w góry w przyszłym roku.
Pozdrawiam.

Bartosz
Bartosz
2 lat temu

Coś mi umkneło? Wymieniasz rower? :) „No i na koniec oczywiście ja i (już nie) mój Canyon Spectral CF 8.0”

Andrzej
Andrzej
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Czemu tak nie lubisz modelu Nerve:) Mam go sprzedać? Nie mam teraz na nowy rower! A swoją drogą myślałem, że dasz się pokroić za Whyte a teraz piszesz że Spectarl najlepszy. Co w Whyte było nie tak w tym układzie?

qubek
qubek
2 lat temu

Czy na ten trip lekkie ochraniacze np. G-form byly by wystarczajce, czy trzeba cos pancerniejszego zalozyc?

Michal
Michal
2 lat temu

Jak jest z przechowywaniem rowerów na noc na miejscówkach? Jest z reguły gdzie je zostawić bezpiecznie? Czy może problem w alpach nieistniejący i nie ma się co przejmować?

Jarek
Jarek
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

A jak jest w knajpach/schroniskach? Jedna osoba pilnuje rowerów a reszta idzie coś zamówić do jedzenia czy ot tak zostawiacie przed budynkiem i liczycie że po obiedzie sprzęt będzie na swoim miejscu?

Kamil
Kamil
2 lat temu

Widzę, że nie tylko ja śmigam na szwajcarskich wynalazkach :D

kacper
kacper
2 lat temu

Jak się sprawdzają hamulce shimano M8020 z tarczami Srama?
Drugie pytanie, czy masz porównanie hamulców M8000 i M8020? Jest sens dopłacać do 4rech tłoczków?

raa
raa
2 lat temu

OMG ! strasznie krosiarska wycieczka !! :D

Przemek
Przemek
1 rok temu

Czy ktokolwiek, zamiast plecaka (nie znoszę na rowerze), jechał bikepackingowo?

krzyś
krzyś
1 rok temu

Gdybym przejechał hardtailem przez alpy to miałbym dupę bardziej rozbitą niż po roku w więzieniu o zaostrzonym rygorze

RobertB
RobertB
1 rok temu

Michał, podpowiedz proszę: który z tych 2 rowerów lepiej sprawdzi się na transalp? Agang Patriot 3.0, czy NS Snabb 160 C2? Patriot ma większy zakres przełożeń, ale ustępuje skokiem zawieszenia, wagą i hamulcami. Geometria b. podobna.

RobertB
RobertB
1 rok temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki. Jeżdżę na obydwu, tylko Snabba jeszcze nie przetestowałem na kilkudniowych dłuższych podjazdach. Skłaniam się ku niemu właśnie, ale po lekturze wpisu obawiam się trochę podjazdów z blatem 34 vs. 11-46 z tyłu. Pojeżdżę lokalnie, sprawdzę, zdecyduję. Thx again!

RobertB
RobertB
1 rok temu
Reply to  Michał Lalik

+10 pln na każdy ząbek ;)

Vincent
Vincent
1 rok temu

Jeszcze odgrzeję temat. Czy wiesz może jakie przednie tarcze (ile zębów) w napędach 1x… mieli uczestnicy wyprawy?

Vincent
Vincent
1 rok temu
Reply to  Michał Lalik

Hmmm…pytam ponieważ będę na Transalpie i może dla „bezpieczeństwa” :-) zamontuje 30T. Zawsze to jakiś zapas dla łydy ;-)

Odwiedź mój profil na
Instagram Top