Zawsze lubiłem Shimano. Dopóki nie przestałem. Lepsza ergonomia manetki nie była w stanie obronić się przed ofensywą 1x SRAM-a – wprowadzając jedną innowację za drugą, Amerykanie zostawili Japończyków w polu. Wtem! Shimano wraca do gry z nowymi, 12-rzędowymi grupami Deore XT M8100 (co zaskoczyło dokładnie 0 osób) i od razu SLX M7100 (czego chyba nikt się nie spodziewał). Czy tym zmasowanym atakiem udało się odrobić straty?
Budowa i pierwsze wrażenia
Kaseta i łańcuch
Choć na razie przeszkadza w tym śmierdząca sytuacja z prawem do korzystania z nowego interfejsu przez producentów piast – bębenek do DT Swissa kupisz bez problemu, ale firmy takie jak Hope (nieobecne na rynku OEM), mają problem z uzyskaniem licencji od Shimano. Dla klienta wygląda to jak sabotaż marki, bo kto zdecyduje się na zmianę np. piast Hope na Shimano, żeby tylko porzucić napęd SRAM-a…? Mam nadzieję, że Japończycy szybko to zrozumieją i „otworzą” patent na Micro Spline.
Całość działa jako spójny system, a wszystkie komponenty 12-rzędowe są ze sobą kompatybilne – nic nie stoi na przeszkodzie, żeby np. łańcuch i korbę z XTR-a wykorzystać w napędzie SLX wzbogaconym manetką XT. Zresztą samo Shimano przyznaje, że nowe grupy funkcjonalnie nie różnią się względem najnowszego XTR-a. Różnica jest w masie (zwłaszcza korby i kasety) i ew. precyzji wykonania niektórych elementów, która może przekładać się na trwałość (łańcuch) czy drobne różnice w jakości działania (przerzutka).
Przerzutka
Manetka
Po czwarte, Instant Release, czyli zwalnianie linki natychmiast po wciśnięciu dźwigni (a nie jej zwolnieniu). Akurat fenomenu tej technologii nie rozumiem, ale jest dużo osób, które najwyraźniej potrafią dobrze wykorzystać w swoim życiu zaoszczędzone w ten sposób 0,0001 sekundy.
Hamulce
Piasty
Korba i zębatka
Masy i ceny – XT M8100 kontra reszta świata
MASA [g]
XT M8100
SLX M7100
XTR M9100
SRAM GX Eagle
SRAM NX Eagle
Kaseta
475
534
367
450
615
Łańcuch
252
252
242
270
278
Przerzutka
284
316
237
290
339
Manetka
120
117
112
122
112
Korba (bez suportu)
620
631
511
610
705
SUMA
1751
1850
1469
1742
2049
RÓŻNICA
+99
-282
-9
+298
Ceny podane w artykule (i poniższej tabelce) są cenami sugerowanymi – w przypadku Shimano każdy sklep może ustalić własne, więc pewnie w praktyce będą niższe.
CENA [zł]
XT M8100
SLX M7100
XTR M9100
SRAM GX Eagle
SRAM NX Eagle
Kaseta
674
459
1784
890
419
Łańcuch
198
109
302
129
109
Przerzutka
440
292
997
469
429
Manetka
231
160
516
169
159
Korba (bez suportu)
602
422
1607
649
479
SUMA
2145
1442
5206
2306
1595
RÓŻNICA
-703
+3061
+161
-550
Na szlaku
Na nowej grupie pojeździłem zaledwie kilka dni (w dodatku tylko w suchych warunkach), więc ten artykuł jest bardziej prezentacją, którą uzupełnię o prawdziwy test pod koniec sezonu. Wiem jednak, że jesteś żądny choćby pierwszych wrażeń z jazdy – ja też byłem, jak tylko rozpakowałem wszystkie pudełeczka (na marginesie: karny kutas dla Shimano za podejście do ekologii)!
Jak już wspomniałem, elementem zwykle decydującym o przynależności do obozu „Shimano For Life” jest manetka – tu różnica względem SRAM-a jest najbardziej odczuwalna. Choć wcale nie tak oczywista jak kiedyś! W starszych modelach SRAM działał „po amerykańsku” – twardo, brutalnie i z wyraźnym dźwiękiem – a Shimano „po japońsku”, cicho, delikatnie i subtelnie. Not anymore!
Nowy napęd XT zachował precyzję poprzedników, ale teraz działa bardzo „mechanicznie” i namacalnie. Dźwignie manetki wydają się wręcz twarde, a zmiana biegu jest dobitnie wyczuwalna i słyszalna. Chyba nie da się przez przypadek zmienić o dwa biegi zamiast o jeden, lub odwrotnie. Zawsze czysto, zawsze pewnie.
A do tego kaseta i łańcuch z rampami przeniesionymi z XTR-a spełniają swoje zadanie wzorowo – bieg możesz zmienić w dowolnym momencie, nawet jeśli dusisz pedały jak perkusista Metalliki na solówce. Na razie nie udało mi się też „zgubić” łańcucha z przedniej zębatki.
Wszystko to sprawia bardzo spójne i satysfakcjonujące wrażenie, które może przeciągnąć na stronę Shimano niejednego wyznawcę SRAM-a. Paradoksalnie, to fani dawnego aptekarskiego cykania będą musieli się najbardziej przyzwyczaić do nowego stylu działania, ale dla ulubionej ergonomii „dwukierunkowej” manetki na pewno przymkną na to oko.
A co z hamulcami? Parę dni jazdy po niezbyt stromych trasach to za mało, żeby wypowiadać się na temat siły hamowania. Tej jednak nigdy w czterotłoczkowych Shimano nie brakowało – co innego z modulacją… Pierwsze wrażenia pod tym względem są bardzo obiecujące, choć na pewno nie ma mowy o drastycznej zmianie charakteru – to dalej Shimano, z wyraźnie zaznaczonym punktem rozpoczęcia hamowania i z twardą klamką (której odpowietrzanie po skróceniu przewodów to niemal przyjemność). Punkt „strzału klocków w tarcze” jest jednak jakby nieco zmiękczony, a użyteczny skok dźwigni minimalnie większy.
Werdykt: Shimano Deore XT M8100
Napędowa rewolucja, szokujące rozwiązania oraz całkowicie innowacyjne podejście do tematu zmiany biegów i hamowania – to wszystko rzeczy, których nie znajdziesz w nowym Deore XT M8100. Ale miłośnicy marki i tak będą szczęśliwi, mogąc wrócić do niegdyś ulubionego producenta, który w końcu walczy ze SRAM-em jak równy z równym.
Ale co ciekawe, działanie nowej grupy tak samo powinno przypaść do gustu miłośnikom „czerwonego obozu” – świetna ergonomia manetki połączona z bardzo stanowczą zmianą biegów może ich przeciągnąć na stronę Shimano. Pozostaje więc tylko sprawdzić, jak nowe XT sprawdzi się przy dłuższej eksploatacji – zapraszam do tego wpisu za kilka miesięcy!
beznadzieja, ze ten nowy bebenek od szimano jest znowu na wspust. po co? znow sie beda robic wzery. jedna z zalet xd od srama bylo to ze kaseta jest nakrecana. no i lipa ze kaseta jest skrecana pinami.
Nowy bębenek ma więcej wpustów i głębszych – wżerów nie będzie (przynajmniej wg. Shimano nie ma być). Dodatkowo nie trzeba dziwnych kluczy do montażu kasety i odpada problem z brakiem możliwości jej odkręcenia bez zniszczenia nakrętki (jak to się niektórym w xD zdążało).
Wysokość wpustu MA duże znaczenie. Dotychczasowe kasety Shimano mają za płytkie wpusty, dobrze że to w końcu w Shimano przerobili a nie robią jedno i to samo gówno do usranej śmierci.
piter614
5 lat temu
Ciekawe czy manetka zmiany biegów współpracowała by z tylna przerzutką sram eagle? Bardzo w Shimano podobami się zrzucanie biegów palcem wskazującym
Nie wiem o co chodzi z tym zrzucaniem po jednym biegu na SLX-ach, bo na mt7000 bez problemu na podjeździe zrzucam po dwa, w dowolnym momencie i pod obciążeniem – chociaż faktycznie nawet w instrukcji jest zdaje się napisane, że to możliwe dopiero w XT. Na szczęście real rozmija się z instrukcją, co mnie niezmiernie cieszy.
Oczywiście za jednym przytrzymaniem manetki ? Kurna…. może pomylili napisy :) bo żadna manetka SLX 11s jaka miałem w reku nie zrzuca na twardszy bieg o dwie zębatki naraz….
Słuchaj, może Ty masz możliwość sprawdzenia, bo Shimano mi do tej pory nie odpowiedziało. Zastanawiam się czy jest kolizja montażowa między nowymi klamkami, a manetką XT M8000 na obejmę….. na oko mało tam teraz miejsca , a nowe manetki 12s na obejmę mają całkowicie inną konstrukcję.
Nie widać tego niestety na zdjęciach, ale „dziura” między obejmą a wspornikiem klamki jest całkiem spora – w najwęższym miejscu ma na oko 5 mm. Więc raczej każda obejma się tam zmieści (ze sporym zakresem regulacji na boki).
Taki „nowy standard” w postaci i-Spec EV to już czystej wody kure…wo!
Oczywiście o mocowaniu WYŁĄCZNIE na center lock i tych piastach zamilczę, gdyż musiałbym sięgnąć po najgrubzy kaliber przekleństw, a tego byśmy nie chcieli.
Plus za kasetę z największymi zębatkami które nie różni od siebie dystans 3cm. Plus za kasetę przeźroczystą (jak w SRAM Eagle), ale czy ja dobrze widzę? Czy wymiana wyszczerbionej zębatki lub zdartych aluminiowych tarczek oznacza rozwiercanie nitów a potem wymyślanie jakichś códów zeby to ponownie złożyć do kupy?
Potężny MINUS dla kasety za cenę 250% zwykłej XT M8000!!! Rozumiem że 11x już dla Shimano nie istnieje? Skandal.
Plus za klucz w zestawie do mocowania przedniej zębatki. W FSA ten klucz można nabyć … w Czaechach. Dziękuje świetnej obsłudze tamtejszego sklepu który jako 1 z b.nielicznych w ogóle to oferuje. Tyle że nie na stronie ale także w REALU! Cena z wysyłką = tyle co sama zebatka.
Kolmpet jest chyba droższy od M8000 o jakieś 500zł. Z tym że stara ma jeszcze suport i zębatkę (nie wiem czy tu ja wliczałeś)
Przy oferującej słabsze ale nadal bdb hamulce i standardową kasetę, grupie Shimano SLX M7000 z tarczami ice-tech cena jest dwukrotnie wyższa. Tego tysiaka chyba lepiej wydać na myk-myk lub dołożyć do nowego widelca i dampera.
Łańcuch za 200zł. Brak mi słów HG901 kosztuje 55zł
Kupię tylko przedni hamulec.
Jak już mi się zedrze korba FSA to wybiorę XT M8100. GX waży tonę.
Dobry moment by kupić starą XT M8000. Cena na pewno jeszcze poleci na pysk. :)
ps „moje wewnętrzne feng sushi” piłem yerbe i parskając się nią oblałem – dzięki XD
Dzięki za komentarz! Odniosę się tylko do cen, bo trochę popłynąłeś na typowym błędzie: porównywaniu cen katalogowych (w tym przypadku „sugerowanych”) z najlepszymi wyprzedażami, jakie udało Ci się znaleźć :P
No masz rację – patrze po tym ile dałe za swoją grupę i tam była dobra cena.
Niektóre rzeczy widzę ze są droższe niż kiedys. Do 9x i 10x łancuchy były po niecałe 60 zet ale teraz też nie ma takich malin…
Manetka I-Spec EV to po prostu manetka I-Spec 2 bez adaptera. W przypadku przesiadki z Shimanowskiej 11-to biegowej, 12-stkę montuje się do klamki I-Spec 2 z wykorzystaniem starego mocowania.
Natomiast 11-biegowa manetka do nowych klamek powinna zamontować się też bez żadnych problemów i bez dodatkowych adapterów.
Marek
5 lat temu
Jak ergonomia klamki hamulca? Bo widzę na zdjęciu używasz jednego palca a klamka w standardzie jest na dwa :(
Podejrzewam, że będzie, choć akurat kaseta/łańcuch HuperGlide+ jest jednym z dwóch najlepszych elementów całej grupy…
robert
5 lat temu
Świat pędzi do przodu a markrting rowerowy wyciska z nas ostatnie sensowne rozumowania. Po co to wszystko …moze niedlugo wsiądziesz odpalisz program i rower sam zjedzie. Wtedy gramy nie beda zatruwac ci zycia a rozwazania czy 8000 lepszy od 8100 okazą sie tylko marketingowym bełkotem. Wsiadac na rower i sie cieszyc z jazdy czym starszym tym lepszym bo mocniejszym i trwalszym jak w samochodach. Teraz znowu połowa bikerów stwierdzi na tym co się ma nie da jezdzic co za shit teraz 8200 rządzi. szkoda gadać..
A propos „nie działającej” regulacji Free Stroke w hamulcach: https://youtu.be/D0uSTtDWbI8
Czyli wychodzi na to, że jednak działa :P
Radek
5 lat temu
Nie wybadałem ile dokładnie w tym prawdy, ale durna polityka shimano jest taka, że nowy XT jest tylko dostępny obecnie jako całość, czyli około 3500 za kompletna grupę.
Sklepom podobno nie wolno sprzedawać poszczególnych elementów oddzielnie np jakby chciał same hample. Porażka…
Ale to nic w porównaniu z tym że nowy SLX ma być dostępny dopiero we wrześniu i to jest porażka do kwadratu… i oni chcą „walczyć” ze Sram’em…
Jako że jest to zestaw (z dodatkowymi gadżetami), to pewnie faktycznie nie mogą tego „rozczłonkować”, żeby sprzedać osobno. Ale kolejna dostawa już będzie normalna, czyli wszystko osobno.
Co do SLX-a, to na CentrumRowerowe.pl tak na szybko widzę sporo części z dostawą w 24h (i wiem, że niektórzy dostali już swoje paczki), więc chyba po prostu Twój sklep się zagapił ;)
Na zachodnich stronach podają info że dostawa za 9 tygodni… przypadek? A patrzyłem dokładnie br-m7120
Wujas
5 lat temu
Oczywiście w parodii państwa, zwanej potocznie polską, dzięki wszystkim magicznym podatkom, płaconym na ciemnogrodzki kościółek, trwającemu rozdawnictwu pieniążków (definicja prostytucji ściera się z definicją wyborcy) i innym pislamistycznym bzdurom, mającym na celu utworzenie „silicon valley poland pl uberultraextraczad” do każdej z cen należy doliczyć co najmniej 2 stówy.
Kiedyś byłem zaczarowany Shimano. Wydawało mi się że nic lepszego niema. Ale to było za czasów 9 rzędowych konstrukcji. Później zaczęło mnie irytować szybkie zużycie łańcucha i kasety oraz szybkie „uciekanie” precyzji zmiany biegów. W momencie kiedy przesiadłem się na SRAMa zauważyłem jak bardzo byłem w błędzie. Zmiana była z XT na NX wiem że to złe porównanie bo tu 9 a tam 11 biegów. Ale precyzja zmieniarki w funkcji zabrudzenia i długości eksploatacji po prostu to inny świat. Tak samo ze zużyciem, inna liga i tyle. Aktualnie zmieniłem rower i na pokładzie nowego był SLX 7000 i tak szybko jak go spróbowałem tak szybko wyleciał. Prócz kasety która została. Założyłem używaną przerzutkę 11b XO1 i manetkę NX i powiem Wam, że działa to o klasę lepiej. Nie wiem skąd zachwyt manetkami Shimano bo ja nie mogłem się do SLX 7000 przyzwyczaić. Nie dość że orgonomicznie mi nie pasowała to nie pozwalała o zmianę całego zakresu kasety na 2 ruchy wajhą :) mam nadzieję że nową grupą Shimano powstanie ale boje się że zamiast czerpać wiedzę i podglądać trochę konkuręcję dalej w pewnych kwestiach pozostają uparci tkwią w swoim. Pozdro
Manetki Deore/Slx są słabe, to prawda, ale bez przesady z tym „brakiem precyzji” o ile za czasów 9s Sram działał trochę lepiej w błocie oraz był ogólnie bardziej precyzyjny (shimano działało dobrze, ale słaba sprężyna była łatwa do „zatkania”, poza tym miało wbudowany luz na przerzutce, co ułatwiało regulację, ale precyzję psuło)
to przy 10/11s oba systemy działają porównywalnie, a subiektywnie, Shimano działa lepiej, za sprawą instant release, co do trwałości się nie wypowiem bo zawsze używam łańcucha KMC po złych doświadczeniach z łańcuchem Shimano XT 9s (wyciągnął się jakby był z plasteliny) i zarówno kasety jak i korby wytrzymują więcej niż jak dotąd nabiłem na jednym napędzie (do 5k km z przyjęciem nowego łańcucha, rotuję 3)
Do tego sprzęgło Shimano działa znacznie lepiej, no i jest trwalsze bo można je regulować wraz ze zużyciem.
12s nie zamierzam instalować bo ceny się robią z kosmosu, do tego waga już znacznie wyższa niż to co mam teraz (11s XT z kasetą Sunrace 11-46) w newralgicznym punkcie jakim jest oś koła (chodzi o masę nieresorowaną)
Karoleq
5 lat temu
Jak sprawują się te gripy widoczne na zdjęciach? To RaceFace Atlas?
8120 mam dopiero od kilku tygodni, więc nie jestem w stanie napisać nic o trwałości. Wykonanie jest podobne, jak to u Shimano. Ogólnie różnice są takie, że jeśli masz już 8020, to nie ma sensu wymieniać na 8120, ale jeśli wybierasz między tymi dwoma, bierz 8120.
Co do mocowania manetki – jeśli masz na myśli bezpośrednie do klamki, to oczywiście nie, ale jeśli na oddzielnej obejmie, to oczywiście tak ;)
DJDJDJ
5 lat temu
czesc. mozesz napisac wiecej info o roznicach pomiedzy 8020 a 8120. jak wygladają kwestie dot. trwałości? Jak postrzegasz tutaj jakość / siłe hamowania itd.
mateusz
5 lat temu
Do piast dt swiss można dokupić bez problemu bębenek pod micro spline.
Owszem, co zresztą zrobiłem. Problem w tym, że DT Swiss jest w tej kwestii wyjątkiem, a i do tej marki nie we wszystkich przypadkach jest różowo (z piastami z klasycznymi zapadkami jest problem).
Mam koła X1900, do nich jest bębenek trzy-zapadkowy. Czy X1700sa lepszymi kołami, mają ratchet o ile nic nie pomyliłem. £70 za sam bębenek, to na tyle dużo, że warto się zastanowić dwa razy.
mateusz
5 lat temu
.
Pawel
4 lat temu
Czy gx eagle obsłuży 51 zębow? Z uwagi na cene kasety gx przemyslal bym wmiane bebenka.
Skąd to info że projekt cichego wolnobiegu piasty Scylence został zarzucony? Szemrania wiadomo że każdy usłyszy ale czy masz info oficjalne, prosto z Japonii? Wszystkim testerom – w fazie prototypu – dawano wersje cichego wolnobiegu i NIKT nie zgłosił awarii:
Pierwsza tabelka dotyczy masy, druga ceny (jest informacja w pierwszej komórce).
Tomek
4 lat temu
Michał – ja w temacie klamki hamulca – konkretnie prawej. Mam prawą manetkę XT SL-M8100, ale montowaną na obejmę i zastanawiam się, czy ta obejma zmieściłaby się w tej przestrzeni klamki hamulcowej pomiędzy jej mocowaniem a podparciem na kierownicy? Jesteś może w stanie to ocenić, względnie czy możesz w przybliżeniu określić wielkość tego prześwitu tak, bym mógł sobie zmierzyć grubość obejmy swojej manetki i sprawdzić co i jak? Dzięki.
OK – doszperałem w przepastnych zasobach www i wychodzi na to, że miejsca jest tam w cholerę. Są i zdjęcia i filmy jak goście mają pozakładane w tym prześwicie obejmy manetek więc nie było tematu.
Pozdrawiam
Tomek
3 lat temu
Michał – na stronie Shimano wyczytałem, że ta korba FC-M8100-1 daje 52 milimetrową linię łańcucha. Dwie pozostałe korby nowej grupy M8100 oferują kolejno jeszcze większe linie łańcucha. W mojej obecnej korbie Truvativ Descendant 6K DUB oryginalna tarcza ma 3 milimetrowy offset i daje mi linię 49mm. Orientujesz się może, czy Shimano uzyskało tu może w zamian jakieś przesunięcie poprzeczne na bębęnku Micro Spline lub na kasecie, czy po prostu przekos łańcucha na największych zębatkach jest większy?
Mój błąd – zamiast pisać zza klawiatury, powinienem był najpierw zmierzyć… Linię w korbie Truvativ Descendant 6K DUB oczywiście mam 52mm bo to rama z Boostem. Wszystko się zgadza
Last edited 3 lat temu by Tomek
Robert
2 lat temu
Zmieniłem manetke slx m7100 na xt m8100 i po dwóch dniach jazdy wyrzuce ja do smietnika i założę z powrotem slx. Może i fajnie ze zmienia o jeden bieg więcej na raz, ale 10 razy mniej sily trzeba do wrzucenia biegów w kamazie niż w xt m8100. Czy to normalne Czy trafiłem na jakiś lewy egzemplarz?
Obecnie używam mieszanki SLX-7100 z XT-8100. W tym sezonie skusiłem się na owalną zębatkę 32T Garbaruka, która bardzo mi spasowała. Przyszły sezon mam w planach przejeździć na GX Eagle Sram-a. Pytanie czy korbę SLX-a (linia łańcucha 52mm) z zębatką Garbaruka mogę połączyć z kasetą, łańcuchem, przerzutką i manetką SRAM-a? Budowa zębów tarczy Garbaruka jest taka sama dla Srama i Shimano. Jedyne różnice mogą wystąpić w linii łańcucha. Myślę, że mogę dokonać takiego połączenia, a zaoszczędzone pieniądze na korbie wydać na kochaną żonę.
Last edited 1 rok temu by Przemek
MICHAŁ
1 rok temu
SRAM na to że shimano nie podchodzi ekologicznie i twoje dylematy z tym związane ćwoka miałem SRAM a teraz mam shimano i shimano jest inne i inny a styl ale jest w ścisłej czołówce i jest kozakiem pod względem jakości
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania serwisu, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na blogu i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?
Ciekawe ile będą kosztować 4pistony SLXa… Zdjęciami z wagą zaleciało Shaybaykiem :)))
210 € w r2 bike
Na rowerowy.com są już dostępne :)
Na rowerowy.com to jest preseller
Cena sugerowana to 646 / 667 zł (przód / tył), czyli realnie pewnie do wyrwania za ~1200 zł komplet.
Shy Bike -em? Nieśmiałym motocyklem?
beznadzieja, ze ten nowy bebenek od szimano jest znowu na wspust. po co? znow sie beda robic wzery. jedna z zalet xd od srama bylo to ze kaseta jest nakrecana. no i lipa ze kaseta jest skrecana pinami.
Nowy bębenek ma więcej wpustów i głębszych – wżerów nie będzie (przynajmniej wg. Shimano nie ma być). Dodatkowo nie trzeba dziwnych kluczy do montażu kasety i odpada problem z brakiem możliwości jej odkręcenia bez zniszczenia nakrętki (jak to się niektórym w xD zdążało).
Zobacz bębenki Campagnolo:
Wysokość wpustu MA duże znaczenie. Dotychczasowe kasety Shimano mają za płytkie wpusty, dobrze że to w końcu w Shimano przerobili a nie robią jedno i to samo gówno do usranej śmierci.
Ciekawe czy manetka zmiany biegów współpracowała by z tylna przerzutką sram eagle? Bardzo w Shimano podobami się zrzucanie biegów palcem wskazującym
Szybka lektura internetów wskazuje, że nie (inny uciąg linki).
Szkoda. W wersji 11s to działało, dlatego zmieniłem w rowerze seryjną manetkę GX na XT 8000 i cieszę się tymi wszystkimi „coś tam release” :)
Zobaczę gdzieś w czeslusciach internetu na forum wyczytałem że ktoś ma zamiar zrobić taką próbę, przyznam że manetka bardzo schludnie wygląda
No i jednak test na YouTube pokazuje że manetka działa z przerzutką
https://youtu.be/aLrhdscfjhs
wspolpracuje i to dobrzem,dwa miesiace temu zmienilem na manetkie XTR https://www.youtube.com/watch?v=g4l_O1qtJ8I
Czy multi release działa i zrzucanie przednią manetką ?
W 2-rzędowej korbie…?
Chodziło oczywiście o 2-Way Release
Zobacz, jak wygląda przednia manetka: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-xt-m8100/SL-M8100-L.html
Nie wiem o co chodzi z tym zrzucaniem po jednym biegu na SLX-ach, bo na mt7000 bez problemu na podjeździe zrzucam po dwa, w dowolnym momencie i pod obciążeniem – chociaż faktycznie nawet w instrukcji jest zdaje się napisane, że to możliwe dopiero w XT. Na szczęście real rozmija się z instrukcją, co mnie niezmiernie cieszy.
Oczywiście za jednym przytrzymaniem manetki ? Kurna…. może pomylili napisy :) bo żadna manetka SLX 11s jaka miałem w reku nie zrzuca na twardszy bieg o dwie zębatki naraz….
Może wadliwy egzemplarz? ;) Albo modowany – z tego co kojarzę, da się SLX-a przerobić na Multi Release.
Na pewno masz na myśli zrzucanie na mniejszą zębatkę (twardszy bieg) jednym ruchem małej dźwigni?
Stare 9 rzedowe XT dało się przerobić na Multi Release (jak w XTR) to zapewne w nowszych grupach jest tak samo.
A 9speed wystarczyło nożykiem ściąć mały kawałeczek plastiku na osłonie mechanizmu…
Słuchaj, może Ty masz możliwość sprawdzenia, bo Shimano mi do tej pory nie odpowiedziało. Zastanawiam się czy jest kolizja montażowa między nowymi klamkami, a manetką XT M8000 na obejmę….. na oko mało tam teraz miejsca , a nowe manetki 12s na obejmę mają całkowicie inną konstrukcję.
Nie widać tego niestety na zdjęciach, ale „dziura” między obejmą a wspornikiem klamki jest całkiem spora – w najwęższym miejscu ma na oko 5 mm. Więc raczej każda obejma się tam zmieści (ze sporym zakresem regulacji na boki).
no …. M8000 po zdjęciu telewizora pokazuje dużo mięska na obejmie :)
https://drive.google.com/open?id=1-RchDv7UxcIdx3x4dsbA1zKe5j7ERPD4
Rozeszła Ci się masa korby – 522g na foto –> 620g w podpisie. Ja wiem skad ta różnica ale mimo to.
Z czego wynika różnica, widać na foto ;)
Taki „nowy standard” w postaci i-Spec EV to już czystej wody kure…wo!
Oczywiście o mocowaniu WYŁĄCZNIE na center lock i tych piastach zamilczę, gdyż musiałbym sięgnąć po najgrubzy kaliber przekleństw, a tego byśmy nie chcieli.
Plus za kasetę z największymi zębatkami które nie różni od siebie dystans 3cm. Plus za kasetę przeźroczystą (jak w SRAM Eagle), ale czy ja dobrze widzę? Czy wymiana wyszczerbionej zębatki lub zdartych aluminiowych tarczek oznacza rozwiercanie nitów a potem wymyślanie jakichś códów zeby to ponownie złożyć do kupy?
Potężny MINUS dla kasety za cenę 250% zwykłej XT M8000!!! Rozumiem że 11x już dla Shimano nie istnieje? Skandal.
Plus za klucz w zestawie do mocowania przedniej zębatki. W FSA ten klucz można nabyć … w Czaechach. Dziękuje świetnej obsłudze tamtejszego sklepu który jako 1 z b.nielicznych w ogóle to oferuje. Tyle że nie na stronie ale także w REALU! Cena z wysyłką = tyle co sama zebatka.
Kolmpet jest chyba droższy od M8000 o jakieś 500zł. Z tym że stara ma jeszcze suport i zębatkę (nie wiem czy tu ja wliczałeś)
Przy oferującej słabsze ale nadal bdb hamulce i standardową kasetę, grupie Shimano SLX M7000 z tarczami ice-tech cena jest dwukrotnie wyższa. Tego tysiaka chyba lepiej wydać na myk-myk lub dołożyć do nowego widelca i dampera.
Łańcuch za 200zł. Brak mi słów HG901 kosztuje 55zł
Kupię tylko przedni hamulec.
Jak już mi się zedrze korba FSA to wybiorę XT M8100. GX waży tonę.
Dobry moment by kupić starą XT M8000. Cena na pewno jeszcze poleci na pysk. :)
ps „moje wewnętrzne feng sushi” piłem yerbe i parskając się nią oblałem – dzięki XD
Dzięki za komentarz! Odniosę się tylko do cen, bo trochę popłynąłeś na typowym błędzie: porównywaniu cen katalogowych (w tym przypadku „sugerowanych”) z najlepszymi wyprzedażami, jakie udało Ci się znaleźć :P
Kaseta M8000 – katalogowo 431 zł, czyli nowa jest droższa o ~50%, a nie o 250%:
https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-deore-xt-cs-m8000-pd16046/
Łańcuch HG901 – katalogowo 235 zł, czyli drożej od XT (tu to już w ogóle coś pomyliłeś, bo nie znalazłem go nigdzie za mniej niż 140 zł):
https://www.centrumrowerowe.pl/lancuch-shimano-dura-ace-xtr-cn-hg901-pd10101/
No masz rację – patrze po tym ile dałe za swoją grupę i tam była dobra cena.
Niektóre rzeczy widzę ze są droższe niż kiedys. Do 9x i 10x łancuchy były po niecałe 60 zet ale teraz też nie ma takich malin…
Sa juz dostepne adaptery manetki ispecev do klamek ispec2.
Np https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-ShiftMount-Shimano-I-SPEC-EV-Shimano-I-SPEC-II-Adapter_1
Manetka I-Spec EV to po prostu manetka I-Spec 2 bez adaptera. W przypadku przesiadki z Shimanowskiej 11-to biegowej, 12-stkę montuje się do klamki I-Spec 2 z wykorzystaniem starego mocowania.
Natomiast 11-biegowa manetka do nowych klamek powinna zamontować się też bez żadnych problemów i bez dodatkowych adapterów.
Jak ergonomia klamki hamulca? Bo widzę na zdjęciu używasz jednego palca a klamka w standardzie jest na dwa :(
W zasadzie wszystkie klamki na rynku są na 2 palce, co nie zmienia faktu, że obsługuje się je jednym ;)
W pierwszej tabelce masz ze gx jest tanszy od nx
W pierwszej tabelce mam, że GX jest LŻEJSZY od NX :P
Ciekawe czy bedzie to dzialac z kaseta sunrace’a x12, na bebenek do piasty dartmoora raczej nie mam co liczyc…
Dartmoor to Novatec, więc pewnie z czasem będzie :)
Podejrzewam, że będzie, choć akurat kaseta/łańcuch HuperGlide+ jest jednym z dwóch najlepszych elementów całej grupy…
Świat pędzi do przodu a markrting rowerowy wyciska z nas ostatnie sensowne rozumowania. Po co to wszystko …moze niedlugo wsiądziesz odpalisz program i rower sam zjedzie. Wtedy gramy nie beda zatruwac ci zycia a rozwazania czy 8000 lepszy od 8100 okazą sie tylko marketingowym bełkotem. Wsiadac na rower i sie cieszyc z jazdy czym starszym tym lepszym bo mocniejszym i trwalszym jak w samochodach. Teraz znowu połowa bikerów stwierdzi na tym co się ma nie da jezdzic co za shit teraz 8200 rządzi. szkoda gadać..
A ktoś tak pisze…? Czy tak tylko wyładowujesz swoje frustracje? :P
Na jaka piaste bedzie pasować xt czy slx oprucz shiman?
https://off.road.cc/content/buying/complete-guide-who-makes-micro-spline-wheels-hubs-m9100-xtr
Co to za koszyk na bidon?
Canyon: https://www.1enduro.pl/canyon-spectral-moj-rower-sezon-2019/
A propos „nie działającej” regulacji Free Stroke w hamulcach: https://youtu.be/D0uSTtDWbI8
Czyli wychodzi na to, że jednak działa :P
Nie wybadałem ile dokładnie w tym prawdy, ale durna polityka shimano jest taka, że nowy XT jest tylko dostępny obecnie jako całość, czyli około 3500 za kompletna grupę.
Sklepom podobno nie wolno sprzedawać poszczególnych elementów oddzielnie np jakby chciał same hample. Porażka…
Ale to nic w porównaniu z tym że nowy SLX ma być dostępny dopiero we wrześniu i to jest porażka do kwadratu… i oni chcą „walczyć” ze Sram’em…
To chyba dotyczy tylko tych „zestawów startowych” dla pierwszych klientów, pakowanych w te wielkie pudła, jak ja dostałem: https://www.facebook.com/1enduro/posts/2175555942497444
Jako że jest to zestaw (z dodatkowymi gadżetami), to pewnie faktycznie nie mogą tego „rozczłonkować”, żeby sprzedać osobno. Ale kolejna dostawa już będzie normalna, czyli wszystko osobno.
A czy miałeś w zestawie gratis w postaci czapki z daszkiem, szara z czarnym napisem?
:)
Tak, czapkę i kubek :)
Co do SLX-a, to na CentrumRowerowe.pl tak na szybko widzę sporo części z dostawą w 24h (i wiem, że niektórzy dostali już swoje paczki), więc chyba po prostu Twój sklep się zagapił ;)
Sprawdzę, poszukam jeszcze, popatrzę, obaczymy ;)
Centrumrowerowe ma tylko na stronie korbę i tylną przerzutkę z serii m7100 i nic poza tym
Na zachodnich stronach podają info że dostawa za 9 tygodni… przypadek? A patrzyłem dokładnie br-m7120
Oczywiście w parodii państwa, zwanej potocznie polską, dzięki wszystkim magicznym podatkom, płaconym na ciemnogrodzki kościółek, trwającemu rozdawnictwu pieniążków (definicja prostytucji ściera się z definicją wyborcy) i innym pislamistycznym bzdurom, mającym na celu utworzenie „silicon valley poland pl uberultraextraczad” do każdej z cen należy doliczyć co najmniej 2 stówy.
Idź lepiej na forum GW i tam sobie ulżyj. A za VAT 23% podziękuj poprzednikom.
..śrubka robi, tylko trzeba wiedzieć co :)
https://www.youtube.com/watch?v=D0uSTtDWbI8
Kiedyś byłem zaczarowany Shimano. Wydawało mi się że nic lepszego niema. Ale to było za czasów 9 rzędowych konstrukcji. Później zaczęło mnie irytować szybkie zużycie łańcucha i kasety oraz szybkie „uciekanie” precyzji zmiany biegów. W momencie kiedy przesiadłem się na SRAMa zauważyłem jak bardzo byłem w błędzie. Zmiana była z XT na NX wiem że to złe porównanie bo tu 9 a tam 11 biegów. Ale precyzja zmieniarki w funkcji zabrudzenia i długości eksploatacji po prostu to inny świat. Tak samo ze zużyciem, inna liga i tyle. Aktualnie zmieniłem rower i na pokładzie nowego był SLX 7000 i tak szybko jak go spróbowałem tak szybko wyleciał. Prócz kasety która została. Założyłem używaną przerzutkę 11b XO1 i manetkę NX i powiem Wam, że działa to o klasę lepiej. Nie wiem skąd zachwyt manetkami Shimano bo ja nie mogłem się do SLX 7000 przyzwyczaić. Nie dość że orgonomicznie mi nie pasowała to nie pozwalała o zmianę całego zakresu kasety na 2 ruchy wajhą :) mam nadzieję że nową grupą Shimano powstanie ale boje się że zamiast czerpać wiedzę i podglądać trochę konkuręcję dalej w pewnych kwestiach pozostają uparci tkwią w swoim. Pozdro
Manetki Deore/Slx są słabe, to prawda, ale bez przesady z tym „brakiem precyzji” o ile za czasów 9s Sram działał trochę lepiej w błocie oraz był ogólnie bardziej precyzyjny (shimano działało dobrze, ale słaba sprężyna była łatwa do „zatkania”, poza tym miało wbudowany luz na przerzutce, co ułatwiało regulację, ale precyzję psuło)
to przy 10/11s oba systemy działają porównywalnie, a subiektywnie, Shimano działa lepiej, za sprawą instant release, co do trwałości się nie wypowiem bo zawsze używam łańcucha KMC po złych doświadczeniach z łańcuchem Shimano XT 9s (wyciągnął się jakby był z plasteliny) i zarówno kasety jak i korby wytrzymują więcej niż jak dotąd nabiłem na jednym napędzie (do 5k km z przyjęciem nowego łańcucha, rotuję 3)
Do tego sprzęgło Shimano działa znacznie lepiej, no i jest trwalsze bo można je regulować wraz ze zużyciem.
12s nie zamierzam instalować bo ceny się robią z kosmosu, do tego waga już znacznie wyższa niż to co mam teraz (11s XT z kasetą Sunrace 11-46) w newralgicznym punkcie jakim jest oś koła (chodzi o masę nieresorowaną)
Jak sprawują się te gripy widoczne na zdjęciach? To RaceFace Atlas?
Tak – bardzo fajne :) Brakuje mi w nich tylko jakichś porządnych barendów…
Cześć,
możesz napisać jak się ma wykonanie / trwałość, cos wiecej o róznicach hebli pomiędzy 8020 a 8120. Czy mocowanie manetki z GX1x11 podejdzie?
8120 mam dopiero od kilku tygodni, więc nie jestem w stanie napisać nic o trwałości. Wykonanie jest podobne, jak to u Shimano. Ogólnie różnice są takie, że jeśli masz już 8020, to nie ma sensu wymieniać na 8120, ale jeśli wybierasz między tymi dwoma, bierz 8120.
Co do mocowania manetki – jeśli masz na myśli bezpośrednie do klamki, to oczywiście nie, ale jeśli na oddzielnej obejmie, to oczywiście tak ;)
czesc. mozesz napisac wiecej info o roznicach pomiedzy 8020 a 8120. jak wygladają kwestie dot. trwałości? Jak postrzegasz tutaj jakość / siłe hamowania itd.
Do piast dt swiss można dokupić bez problemu bębenek pod micro spline.
Owszem, co zresztą zrobiłem. Problem w tym, że DT Swiss jest w tej kwestii wyjątkiem, a i do tej marki nie we wszystkich przypadkach jest różowo (z piastami z klasycznymi zapadkami jest problem).
Mam koła X1900, do nich jest bębenek trzy-zapadkowy. Czy X1700sa lepszymi kołami, mają ratchet o ile nic nie pomyliłem. £70 za sam bębenek, to na tyle dużo, że warto się zastanowić dwa razy.
.
Czy gx eagle obsłuży 51 zębow? Z uwagi na cene kasety gx przemyslal bym wmiane bebenka.
Obstawiałbym, że obsłuży bez problemu.
Skąd to info że projekt cichego wolnobiegu piasty Scylence został zarzucony? Szemrania wiadomo że każdy usłyszy ale czy masz info oficjalne, prosto z Japonii? Wszystkim testerom – w fazie prototypu – dawano wersje cichego wolnobiegu i NIKT nie zgłosił awarii:
https://youtu.be/QzfQJcHGnxI?t=57
https://www.pinkbike.com/news/shimanos-new-xtr-drivetrain-still-isnt-available.html
Hej, czy aby pierwsza tabelka porównawcza z cenami jest poprawna? (sekcja: Masy i ceny – XT M8100 kontra reszta świata) XTR tańszy o 300zł ?
Pierwsza tabelka dotyczy masy, druga ceny (jest informacja w pierwszej komórce).
Michał – ja w temacie klamki hamulca – konkretnie prawej. Mam prawą manetkę XT SL-M8100, ale montowaną na obejmę i zastanawiam się, czy ta obejma zmieściłaby się w tej przestrzeni klamki hamulcowej pomiędzy jej mocowaniem a podparciem na kierownicy? Jesteś może w stanie to ocenić, względnie czy możesz w przybliżeniu określić wielkość tego prześwitu tak, bym mógł sobie zmierzyć grubość obejmy swojej manetki i sprawdzić co i jak? Dzięki.
OK – doszperałem w przepastnych zasobach www i wychodzi na to, że miejsca jest tam w cholerę. Są i zdjęcia i filmy jak goście mają pozakładane w tym prześwicie obejmy manetek więc nie było tematu.
Pozdrawiam
Michał – na stronie Shimano wyczytałem, że ta korba FC-M8100-1 daje 52 milimetrową linię łańcucha. Dwie pozostałe korby nowej grupy M8100 oferują kolejno jeszcze większe linie łańcucha. W mojej obecnej korbie Truvativ Descendant 6K DUB oryginalna tarcza ma 3 milimetrowy offset i daje mi linię 49mm. Orientujesz się może, czy Shimano uzyskało tu może w zamian jakieś przesunięcie poprzeczne na bębęnku Micro Spline lub na kasecie, czy po prostu przekos łańcucha na największych zębatkach jest większy?
Mój błąd – zamiast pisać zza klawiatury, powinienem był najpierw zmierzyć… Linię w korbie Truvativ Descendant 6K DUB oczywiście mam 52mm bo to rama z Boostem. Wszystko się zgadza
Zmieniłem manetke slx m7100 na xt m8100 i po dwóch dniach jazdy wyrzuce ja do smietnika i założę z powrotem slx. Może i fajnie ze zmienia o jeden bieg więcej na raz, ale 10 razy mniej sily trzeba do wrzucenia biegów w kamazie niż w xt m8100. Czy to normalne Czy trafiłem na jakiś lewy egzemplarz?
Raczej jakaś nietypowa sytuacja. Ogólnie im droższa manetka Shimano, tym lżej działa ;)
M8100 vs M7100 stanowi wyjątek dla tej reguły:)
Obecnie używam mieszanki SLX-7100 z XT-8100. W tym sezonie skusiłem się na owalną zębatkę 32T Garbaruka, która bardzo mi spasowała. Przyszły sezon mam w planach przejeździć na GX Eagle Sram-a. Pytanie czy korbę SLX-a (linia łańcucha 52mm) z zębatką Garbaruka mogę połączyć z kasetą, łańcuchem, przerzutką i manetką SRAM-a? Budowa zębów tarczy Garbaruka jest taka sama dla Srama i Shimano. Jedyne różnice mogą wystąpić w linii łańcucha. Myślę, że mogę dokonać takiego połączenia, a zaoszczędzone pieniądze na korbie wydać na kochaną żonę.
SRAM na to że shimano nie podchodzi ekologicznie i twoje dylematy z tym związane ćwoka miałem SRAM a teraz mam shimano i shimano jest inne i inny a styl ale jest w ścisłej czołówce i jest kozakiem pod względem jakości