Menu
Menu Szukaj

Regulacja i docieranie hamulców tarczowych

Piszczenie, wibracje, siła hamowania poniżej oczekiwań. Dzisiejsze hamulce są wyjątkowo bezobsługowe, a mimo to niejednego z nas spotkały takie przeciwności losu. A może właśnie przez to? Bo choć eksploatacja hydraulicznych hamulców tarczowych jest o niebo łatwiejsza od np. V-brake’ów, to jednak pewne czynności są niezbędne, żeby działały one na 100% swoich możliwości. Z tego poradnika dowiesz się, co to za czynności i jak je prawidłowo wykonać.

Regulacja i docieranie hamulców tarczowych
Poradnik ten ma charakter niekomercyjny, ale ze względów praktycznych zawiera lokowanie produktów, których aktualnie używam – znaczy się Moona.

Regulacja hamulców tarczowych

Precyzyjna regulacja zacisków to dość upierdliwe i obciążające psychicznie zajęcie. Raczej nie ma co oczekiwać, że pracownik na linii montażowej, który pewnie ma na to jakieś 7 sekund, zrobi to dobrze. Uzbrój się więc w cierpliwość (i ulubiony napój) i zadbaj o idealne ustawienie.

Regulacja hamulców tarczowych - piwo
O właśnie – lokowanie produktu.

Przygotowanie:

  1. „Zresetuj” położenie tłoczków hamulca – odkręć zacisk, wyjmij klocki i dokładnie wyczyść jego wnętrze (np. sprayem do czyszczenia hamulców lub innym odtłuszczaczem i czystą szmatką). Następnie wciśnij tłoczki do końca*.
  2. Skontroluj, czy tłoczki pracują równomiernie – *delikatnie* ponaciskaj klamkę. Nie przeginaj, bo zapowietrzysz układ – około milimetr wysunięcia wystarczy. Jeśli jeden z tłoczków jest „ospały”, możesz spróbować przytrzymać pozostałe i rozruszać go, znów lekko naciskając klamkę. Jeśli idzie w zaparte, konieczna będzie rozbiórka i czyszczenie zacisku.

Regulacja i docieranie hamulców tarczowych - reset tłoczków

Regulacja i docieranie hamulców tarczowych - tłoczki

*powierzchnia okładzin hamulcowych jest bardzo delikatna, więc pod żadnym pozorem nie rozpychaj klocków śrubokrętem! Metodę tą stosuj tylko wtedy, gdy wymieniasz stare klocki i ich trwałe zniszczenie nie robi Ci różnicy. Nie używaj też metalowych narzędzi na tłoczkach – do ich rozpychania idealnie nadaje się plastikowa łyżka do opon.

Regulacja właściwa:

  1. Włóż klocki i przykręć zacisk z powrotem do adaptera lub ramy/widelca – zostaw śruby lekko luźne, na tyle, żeby zacisk mógł się swobodnie przesuwać na boki. Dociśnij zacisk do adaptera; możesz wstępnie ustawić go centralnie względem tarczy.
    Ustawienie zacisku
  2. Drugą ręką zaciśnij klamkę hamulca – jeśli ręka jest za krótka, możesz też użyć zipa czy innego o-ringa. Dzięki temu zacisk ustawi się idealnie na środku.
    Regulacja i docieranie hamulców tarczowych - zip na klamce
  3. Trzecią ręką delikatnie dokręć śruby, obserwując, czy przy dokręcaniu zacisk się nie przekrzywia. Jeśli tak – odpuść i dokręć jeszcze raz. Jeśli problem się powtarza, upewnij się, że powierzchnie zacisku i adaptera są czyste i gładkie.
    Regulacja i docieranie hamulców tarczowych - ustawienie zacisku
  4. Sprawdź, czy powierzchnia okładzin jest idealnie równoległa do tarczy i czy odległość z obu stron jest równa (dla lepszej widoczności, możesz użyć białej kartki jako tła). Następnie naciśnij klamkę kilka razy i zobacz, czy tarcza nie wygina się przy hamowaniu. Jeśli wszystko jest OK, sprawdzenie czy nic nie ociera to formalność…
    Regulacja i docieranie hamulców tarczowych - ustawienie względem tarczy

…chyba, że tarcza ociera tylko w jednym miejscu, z powodu skrzywienia.


Bonus: prostowanie tarczy hamulcowej

Są do tego specjalne, drogie narzędzia (które z powodzeniem można zastąpić dwoma kluczami nastawnymi) ale żadne narzędzie nie będzie tak precyzyjne i nieszkodliwe dla tarczy, jak… Twoje palce. Pamiętaj tylko, żeby były ultra-czyste, a jeszcze lepiej – ubrane w nową parę lateksowych rękawiczek.

Prostowanie tarczy hamulcowej
Zacznij od zaznaczenia markerem całego fragmentu obwodu, który ociera o klocek (wyżywaj się artystycznie tylko na zewnętrznej ściance tarczy, nigdy na powierzchni hamującej!).
Prostowanie tarczy hamulcowej
Następnie powoli, cierpliwie i delikatnie wyginaj tarczę dociskając palcami na zaznaczonym odcinku. Pamiętaj o zasadzie, że lepiej 5 razy wygiąć za mało, niż raz za dużo.
UWAGA! Pracując przy tarczy zawsze cholernie uważaj na palce – jej krawędzie są ostre, a bezwładność obracającego się nawet powoli koła, jest wystarczająca do przypadkowej amputacji. Potem zostaje już tylko tłumaczenie żonie, że „to był moment!”.

Docieranie klocków hamulcowych

Jeśli przygotowujesz do jazdy nowy rower lub montujesz nowe klocki i regulację masz za sobą, możesz przejść do najczęściej pomijanego etapu, czyli prawidłowego docierania hamulców. Bo w końcu zjazd z największej góry w okolicy to najlepszy sposób, prawda?

Nieprawda.

Nieciekawa teoria - nie klikaj!

Nowe klocki hamulcowe podczas docierania tworzą na powierzchni tarczy hamulcowej równomierną, cienką „warstwę transferową”, która jest niezbędna do optymalnej współpracy powierzchni hamujących. Jej brak (lub nierównomierna grubość) ogranicza siłę hamowania, powoduje wibracje, piszczenie, przyspieszone zużycie klocków, dzielenie przez zero i inne problemy pierwszego świata.

Ponadto klocki mogą mieć zewnętrzną warstwę ochronną, która podczas docierania jest usuwana, czyszcząc przy okazji tarczę. Gwałtowne przegrzanie klocków przy pierwszych hamowaniach może doprowadzić do jej „zeszklenia” i wymienionych wyżej kataklizmów.

 

Jak więc prawidłowo dotrzeć nowe klocki?

Przygotowanie:

  1. Jeśli wymieniasz tylko klocki, przed ich założeniem BARDZO dokładnie umyj i odtłuść tarczę (włącznie z „wewnętrznymi” ściankami otworów). Możesz też delikatnie przetrzeć ją drobnoziarnistym papierem ściernym.
  2. Jeszcze raz upewnij się, że zacisk jest przykręcony idealnie równo względem tarczy. Głupio byłoby dotrzeć nowe klocki krzywo.

Czyszczenie tarczy hamulcowej

Docieranie właściwe:

  1. Zacznij na płaskim placu. Przez kilka minut pedałuj z lekko wciśniętą klamką – poczujesz, jak siła hamowania rośnie. Celem jest stopniowe, równomierne nagrzanie tarczy i klocków do temperatury roboczej.
  2. Następnie zahamuj kilka razy nieco mocniej, z prędkości 20-30 km/h zwalniając niemal do zera – ale bez zatrzymywania i bez blokowania koła!
  3. Przejedź kawałek bez naciskania klamki, żeby hamulec równomiernie się schłodził.

Docieranie hamulców tarczowych

Et voilà, hamulec dotarty. Teraz powtórz z drugim i ruszaj na największą górę w okolicy!

Krążą też po internetach mity o polewaniu docieranego hamulca wodą czy smarowaniu tarczy… błotem. Odniosę się do nich krótko: nie rób tego.

UWAGA 2! Nie sprawdzaj też palcem (ani łydką), czy hamulec w czasie docierania jest ciepły, chyba że myślisz o nowym tatuażu. Jeśli robisz wszystko zgodnie z opisem – tak, JEST ciepły!

Podsumowanie

Przygotowanie „świeżych” hamulców tarczowych do jazdy wymaga jak widać świadomego podejścia, nieco cierpliwości i odrobiny piwa (grzebanie bez niego przy rowerze to proszenie się o nieszczęście).

Potraktuj to jednak jako inwestycję – czas włożony w precyzyjną pierwszą regulację i prawidłowe dotarcie, zwróci się z nawiązką na długich, bezproblemowych wycieczkach, zgodnie z zasadą: więcej hamujesz ⇒ wolniej jedziesz ⇒ więcej czasu spędzasz na rowerze!

Docieranie hamulców tarczowych


Już niedługo kolejne porady – jeśli nie chcesz ich przegapić, ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA! Zobacz też wcześniejsze poradniki:

 

59
Dodaj komentarz

avatar
23 Comment threads
36 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
28 Comment authors
KrzysiekPawełMarcoŁukaszMarek Szynder Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
dr_dave
Gość
dr_dave

Trzecią ręką… czekałem na ten tekst. Jednak czwartej brakło i czuje nie dosyt.

jabol
Gość
jabol

..a najlepsza metoda jesli (j)leszcze nie wiecie, nasmarowac psia kupa tarcze na przedzie

bebzol
Gość
bebzol

…niesamowite pomoglo, zero piszczenia, dziala jak maselko

Bartosz Zimnicki
Gość
Bartosz Zimnicki

Ja zaś słyszałem, że nie psia, lecz kocia kupa i nie na tarczę, a na klamkę ;p

DM
Gość
DM

czy kazdego piszczenia hamulcow mozna sie pozbyc? czy czasem konieczne bedzie wymiana klockow/tarczy ?

Łukasz Pezda
Gość
Łukasz Pezda

„więcej hamujesz ⇒ wolniej jedziesz ⇒ więcej czasu spędzasz na rowerze!”

Tzw. Made my day :D

Iwo
Gość
Iwo

Mam aktualnie hamulce sram db-3, przy hamowaniu wydają taki dziwny bulgoczący dźwięk, chciałem się tylko dowiedzieć czy masz tak samo, bo o ile dobrze pamiętam w ns djambo siedzą identyczne. Wydaje mi się, że to wina tarczy, ale może orientujesz się co jest na rzeczy ? :)

Kamil
Gość
Kamil

w Moonie z1 mam ten sam problem z tym samym modelem…

Bolesław Niedzielan
Gość
Bolesław Niedzielan

W moich Avidach x0 Trial działo się tak samo na długich zjazdach, na których rozwija się prędkości wyrażane w warpach (przynajmniej dla mnie), według mnie to oznaka przegrzania.

koper
Gość
koper

W DB5 mam to samo z przodu. zużyłem oryginalne klocki i założyłem półmetaliczne. Efekt o którym mówisz zniknął =, ale pojawiło się małe piszczenie, w pełni akceptowalne.

Lord_Idiotto
Gość
Lord_Idiotto

…a RADEGAST to bardzo dobre piwo :D

sandokan
Gość
sandokan

Ryze Hořká lepsza!

pinoteres
Gość
pinoteres

Zapomniałeś o ćwiczeniu tłoczków techniką Pad Advancement®
http://www.youtube.com/watch?v=ACGyA1QVWIg&t=2m30s

Przemyslaw
Gość
Przemyslaw

O super! W końcu trafiłem na dobry blog o piwie. :-)

Adrian Prądziński
Gość
Adrian Prądziński

Po pierwszej glebie na pierwszym tripie na Szpindlerowym Młynie, bezcenna rada od kolesia: „od wewnętrznej pedał w górze!”. Takie kozaki byliśmy że podstawy z autopsji leciały :)

*jak się da, to przyjadę na cokolwiek z zacinką na zaawansowany… pozdro!

Sylwester Zazula
Gość
Sylwester Zazula

„NEVER GIVE UP!!!”
Średniozaawansowany

Michał Lewandowski
Gość
Michał Lewandowski

A mnie nikt nigdy nie dał jakiejś rady ;(. Sam musiałem znaleźć na blogu 1enduro. Sredniozaawansowany

Puklus
Gość
Puklus

Można używać śrubokręta to rozpychania klocków ;) ale z głowa. Jeżeli np robiliśmy to już kilka razy i nie chce nam się n-ty raz wyjmować koła/klocków, można wścibić śrubokręt między tłok a metalową płytkę klocka. Jednak tak czy inaczej możemy uszkodzić tłoczek i wskazane jest by owy narządź nie był ostry.

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Wszystko fajnie, tylko wskazany sposób (a podążałem radami Twoimi niczym żarliwy hamulcoholik) nie pozowlil dotrzeć kombinacji Shimano BR-M395, tarczowy, 160 mm z klockami ebc HH. Dopiero po zjechaniu z kopca Kościuszki* w dol przy jednoczesnym pedałowaniu i hamowaniu (ale nie blokowaniu) pozwoliło pozbyć się pisku i hamulec już ładnie łapie.

*asfalt długości 2km/wysokość -90m

Sławek
Gość
Sławek

Cześć. Proszę o rady i pomoc. Hamulec XT-M785, adapter Shimano, amortyzator Auron, tarcza „stara” HS1 (w zasadzie zużycie marginalne), nowa tarcza IceStop BF, obie 180 mm, prawie nowe metaliczne klocki ESB Gold. Walczyłem przy HS1 z wibracjami i wyginaniem amortyzatora podczas hamowania przodem. Byłem przekonany, że jest to kwestia tarczy, była trochę wygięta i próbowałem ją domowymi sposobami porysować (dłonią i kluczem nastawnym). Niestety problem cały czas nie ustępował. Zdecydowałem więc aby kupić tarcze pływającą, padło na IceStop’ BF (model na stalowym pałąku). Tarcza po wyjęciu z pudełka okazała się też lekko krzywa, ale machnąłem na to ręką, podprostowałem i pojechałem się przejechać. Niestety wibracje nadal występują. Nie przyglądnąłem się amortyzatorowi ponieważ było już ciemno, ale podczas hamowania czuć wyraźne wibracje z przedniego koła. I to nawet nie trzeba mocno hamować. Wystarczy już lekko docisnąć klocki do tarczy aby czuć wibracje. Po założeniu nowej tarczy przetarłem lekko klocki hamulcowe, ale imho wyglądają one ok, i nie miały też okazji aby się zużyć czy nawet ułożyć do starej tarczy. Dodam też, że siła hamowania jest satysfakcjonująca.

Sławek
Gość
Sławek

Może nie „same stery”, a łożyska ;)

Tomek
Gość
Tomek

Hej
A jakie Twoim zdaniem beda najlepsze klocki do guide r ?

Zalasss
Gość
Zalasss

Michał, a masz jakieś doświadczenia z ceramicznymi klockami? Jaka jest ich faktyczną siła hamowania porównując do pozostałych? I jak z zużyciem tarcz przy takich klockach?

Marek Szynder
Gość
Marek Szynder

Michał, mam tarcze, na których jest napisane only żywiczne klocki. Pytanie czy zamontowanie do takich tarcz klocków innego typu, które teoretycznie powinny lepiej hamować ma sens?- oczywiście mając świadomość, że tarcze szybciej się zjadą.

Łukasz
Gość
Łukasz

Michał, co sądzisz o takim zestawie do domowego serwisu hamulców. Nigdy tego nie robiłem, ale chcę zacząć :).
https://www.banggood.com/BIKIGHT-Bike-Hydraulic-Disc-Brake-Bleed-Guide-Set-for-EZShimano-Tektro-Magura-p-1210183.html?rmmds=detail-left-hotproducts__4&cur_warehouse=UK

Marco
Gość
Marco

Cześć czy ktoś mi wyjaśni w czy moze być problem- jestem już na 3cim eksperymentalnym komplecie klocków (shimano żywiczne, shimano metaliczne, półsyntetyki jagwire, heble odpowietrzone prawidłowo (shimano xt i slx)-klamki sie nie zapadaja, tarcze odtłuszczane odtłuszczaczem dedykowanym do tarcz (bikefit) i w zasadzie nie mogę dojść do zadowalającej siły hamowania. Tak jakby tarcie między klockiem a tarczą było znikome bo koła mogę obrócić choćby ręką mimo mocno wciśniętej klamki. Mam tak w obu rowerach i wiecznie to samo- czuć że ten klocek sunie po tarczy jakby było mu ślisko. Czy to wina źle docieranych klocków czy jaki wuj? Próbowałem docierać wg. poradników i nie wyczuwam w zasadzie poprawy po czasie.. nie psikam niczym oleistym w rejonie tarcz i odpowietrzam bez założonych tarcz. Może ten odtłuszczacz to jakieś gówno? Sam już nie wiem, ale tarczówki to jakiś mój horror obecnie. Moje v-brake hamowały lepiej :/ Oprócz czystości tarcz i odpowietrzania układu nie znam już więcej czynników rzutujących na pracę hebla..

Marco
Gość
Marco

a i jeszcze jedno tylni hamulec postanowił mi drgać na nowych klockach i dość nowych tarczach :/ na zimnym czy na ciepłym ku..wa drga sobie co czuć pod ręką na dupsku – rezonuje na całą ramę. Wtf?

Paweł
Gość
Paweł

Mam takie pytanie, często robię zakupy w tym sklepie i potrzebuję do roweru żony dokupić zacisk hamulcowy, https://www.zico-bike.pl/hamulce/zacisk-hamulca-tarczowego-shimano-acera-br-m416?from=listing&campaign-id=19 czy to shimano będzie okej do spokojnej jazdy?

Krzysiek
Gość

Czy tym zestawem od 4Yourbike https://www.24bike.pl/sklep/zestawy-odpowietrzajace/do-hamulcow-sram-guide-code-level-plyn.html skutecznie odpowietrzę hamulce Sram Guide. Zestaw oryginalny to spory wydatek, więc szukam alternatyw.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top