#PolskaSinglemStoi czyli polskie singletracki 2017

Miejsca / 

Kiedy 7 lat temu po raz pierwszy pojechałem na Rychlebskie Ścieżki, na infrastrukturę turystyczną składały się: hotel, wiejski dom kultury i sklep spożywczy, który ostatnio był otwarty prawdopodobnie w 1992. Dziś Černá Voda to popularna miejscowość z wachlarzem kwater i knajp do wyboru.

Rowerzyści pokochali przygotowane dla nich singletracki, okoliczni przedsiębiorcy pokochali rowerzystów, a lokalne władze pokochały wynikające z tego wpływy do budżetu. Jakich owoców tej wzajemnej miłości możemy oczekiwać w nowym roku po polskiej stronie granicy?


Artykuł ten pierwotnie ukazał się w Magazynie BIKE 1-2/2017


Czym są singletracki?

To wąskie (do 1,5 metra), kręte i pofalowane ścieżki, stworzone do czerpania frajdy z jazdy. W przyrodzie zaliczają się do gatunków zagrożonych wyginięciem. Coraz częściej są więc budowane specjalnie dla nas, przyjmując nazwę „zrównoważonych tras rowerowych”. Ich „zrównoważenie” nie ma jednak związku z psychiatrią, a oznacza po prostu trwałość – muszą one wytrzymać regularne użytkowanie przez tysiące rowerzystów o różnym poziomie umiejętności i w różnych warunkach pogodowych.

Poza utwardzoną i odwodnioną nawierzchnią i urozmaiconymi przeszkodami, zwykle można na nich liczyć na stosowne oznakowanie i infrastrukturę: bary, myjki rowerowe czy wypożyczalnie.


1. Świeradów-Zdrój

Pamiętasz asfaltowy łącznik między trasą „Nad Czarniawą”, a parkingiem przy Zajęczniku? Możesz o nim zapomnieć, bo całość została zastąpiona 2,5-kilometrowym singletrackiem o utwardzonej nawierzchni i niewielkim nachyleniu. Ale niech Cię nie zmylą płaskie sekcje i podjazdy – budowniczy z PM Bike Experts określają charakter trasy jako „flow z pazurem”. Nie zabraknie band, wysokich muld, mostków i okazji do oderwania się od ziemi.

Z pazurem są też plany na 2018: POMBA przygotowuje uzupełnienie łatwych singli nową czarną trasą spod szczytu Czarniawskiej Kopy: 3,5 km o średnim nachyleniu 8-10%. Istniejące trasy w Świeradowie trzymają się bezpiecznej granicy 7% – włącznie z Hejnickim Hrebenem, do którego nowy odcinek ma nawiązywać charakterem. Będzie to trasa z pogranicza „flow” i „enduro” – nawierzchnia będzie utwardzona, ale poza bandami i rollerami pojawią się też korzenie, stoliki i dropy.

→ Więcej: Miejsca: Singltrek pod Smrkem, Świeradów-Zdrój

Świeradów Zdrój on Trailforks.com


2. Bielsko-Biała

Wiosną czekają nas duże nowości na Enduro Trails. Zakończyła się już budowa nowego podjazdu. Każdy, kto kilka razy z rzędu zdobywał Kozią Górę szutrem, bardzo doceni to urozmaicenie. W nowym wariancie, podjazd ma ok. 4,5 km i jest w większości gładkim, pokręconym singlem o małym nachyleniu – dojazd na szczyt trwa dłużej, ale jest zdecydowanie ciekawszy!

Polskie singletracki 2017-2018: Enduro Trails Bielsko Biała Podjazd

Zupełnie nowa jest też trasa „Cyganka” – flow z Błoni do Cygańskiego Lasu. Ma 1,8 km i nachylenie podobne do „Stefanki”. Bandy i rollery są jednak większe, więc również średnio-zaawansowani riderzy powinni mieć frajdę.

Z myślą o nich, do oficjalnej sieci tras włączony zostanie dobrze znany odcinek specjalny z zawodów Enduro Trails (tzw. OS1). Zmiany ograniczą się do umocnienia nawierzchni i dodania odwodnień. Będą dwa warianty przejazdu: trudny („Cygan”) i trudniejszy („Kamieniołom”). Średni spadek to 10-14%, a podłoże jest naturalne, najeżone korzeniami i kamieniami.

O podobnym charakterze będą trzy nowe odcinki z Szyndzielni, również rodem z zawodów. Ze szczytu zaczniemy dobrze znanym (choć przebudowanym) „Dziabarem”, żeby w połowie góry wybrać jeden z wariantów zakończenia. Pierwszy to „Gondola” i jak pewnie się domyślasz, kończy się pod kolejką linową. Z kolei „Dębowiec” kończy się – niespodzianka! – pod Dębowcem.

Wiadomo też już, że uda się zrealizować III etapu budowy, którego nie udało się sfinansować z Budżetu Obywatelskiego. Jego najważniejszym elementem będzie 6-kilometrowa trasa z Szyndzielni na Kozią Górę, podobna do Twistera. W sumie, nie licząc krótkiego podjazdu, oznacza to ponad 10 km flow!

→ Więcej: Miejsca: Ścieżki Enduro Trails Bielsko-Biała

Bielsko-Biała on Trailforks.com


3. Srebrna Góra

Kiedy to czytasz, właśnie kończy się zbiórka pieniędzy na budowę 5 km technicznego podjazdu. Pierwsza taka akcja zakończyła się sukcesem i powstaniem trasy Romet Red Line. Również tym razem rowerowa społeczność stanęła na wysokości zadania. Singlowy podjazd bardzo się przyda – na pewno odciąży „tarpany”, czyli busy dowożące rowerzystów na start tras. Nową trasą po(d)jedziemy już w maju.

Chcę pomóc w budowie nowej trasy!

Również w tym sezonie zostanie wybudowany łącznik między wspomnianą trasą czerwoną a Centrum Rowerowym, zahaczający o trasę C1 – będzie można ominąć wypych pod twierdzę i zjechać nowym odcinkiem do sklepiku i wypożyczalni. Pojawi się też drugi taki punkt, niedaleko placu szkoleniowego – „Pycha Szprycha” (food truck dla rowerzystów) będzie miała towarzystwo!

W Srebrnej Górze odbędą się też majowe zawody Enduro MTB Series – nie wiadomo, czy odcinki specjalne uda się włączyć do sieci oficjalnych tras, ale niezależnie od tego, będą one dodatkową atrakcją dla ambitnych poszukiwaczy korzeni i ścianek.

→ Więcej: Miejsca: Trasy Enduro Srebrna Góra

Srebrna Góra on Trailforks.com


4. Głuchołazy

„Złote Ścieżki” to pierwszy autorski projekt Super Trail Brothers – budowniczych, którzy do tej pory pracowali m.in. dla Enduro Trails. W listopadzie ruszyła budowa pokazowego kilometra w rejonie Góry Parkowej.

Cały projekt obejmuje ok. 5-kilometrową trasę „flow”, łatwą ścieżkę dla początkujących, oraz dwa trudniejsze odcinki enduro. W okolicy jest też sporo naturalnych szlaków oraz trasa XC, na której rozgrywane są zawody Pucharu Polski. Zapowiada się więc urozmaicona alternatywa dla okolicznych Rychlebskich Ścieżek. Otwarcie planowane jest na wiosnę 2017.

5. Tatrzański Park Narodowy

O tym projekcie słyszał każdy – przy dotychczasowej, restrykcyjnej polityce anty-rowerowej, zlecenie budowy singletracków na terenie TPN to prawdziwa rewolucja! Zaprojektowane zostało ok. 30 km tras wzdłuż drogi prowadzącej z Zakopanego do Łysej Polany.

Polskie singletracki 2017-2018: Tatrzański Park Narodowy mapa tras

Źródło: POMBA

Początkowo w planach była zwykła ścieżka rowerowa, ale władze Parku dały się przekonać, że zrównoważone single położone w okolicznym lesie będą dużo mniej irytujące dla misiów, saren i kozic, niż walec ubijający świeżą nitkę asfaltu. I że poza aspektem komunikacyjnym, będą one też ważną atrakcją turystyczną.

Polskie singletracki 2017-2018: Tatrzański Park Narodowy

Fot. POMBA

Komunikacja pozostała jednak istotnym celem projektu, dlatego też trasy będą skierowane do początkujących. Raczej też nie doświadczymy dzikiej natury, bo single będą oddalone maksymalnie o kilkaset metrów od drogi. Cóż, realizując taki projekt w Parku Narodowym, trzeba liczyć się z kompromisami.

6. Szklarska Poręba

To kolejny duży projekt przygotowany przez POMBA na lata 2017-18. Może to być ciekawa alternatywa dla Świeradowa, ale o innym charakterze: zaplanowane trasy to jedna długa pętla. Wycieczka ma się zaczynać przy dworcu w Jakuszycach i prowadzić przez miejsca znane miłośnikom enduro: Kopalnię Stanisław, Wysoki Kamień, czy Zakręt Śmierci.

Polskie singletracki 2017-2018: Szklarska Poręba - mapa tras

Źródło: POMBA

W sumie 23 widokowe kilometry, z czego 17,5 km singletracków. Trasy mają wymagać podstawowych umiejętności, ale pamiętaj że to Sudety! Nie zabraknie kamiennych sekcji przypominających „Wieloryba” z Rychlebskich Ścieżek, choć łatwiejszych.

Polskie singletracki 2017-2018: Szklarska Poręba

Fot. POMBA

Bardziej wymagające trasy zapewni natura – ten rejon Gór Izerskich obfituje w rewelacyjne szlaki, które będzie można włączyć w wycieczkę. Ułatwi to… kolejka górska. Pociąg kursujący między Piechowicami, Szklarską Porębą a Jakuszycami, ma być istotnym elementem przy planowaniu dnia. Trasy są już zaprojektowane i wytyczone w terenie, pozyskiwanie funduszy na budowę trwa – trzymamy kciuki!

7. Kasina Wielka

Ze względu na wyciąg, to miejsce o nieco innym charakterze. Warto jednak o nim wspomnieć, bo w 2017 szykuje się tu prawdziwa rewolucja: istniejące trasy zostały zlikwidowane, ale w ich miejsce Arek Perin z ekipą ABC – Arek Bike Camp buduje około dziesięciu nowych linii! Będą to głównie zjazdy o charakterze bikeparkowym: włącznie z trasą „Rocky”, z lotami po 10-20 metrów. Będzie też jednak kilka tras przystępnych dla zwykłych śmiertelników, włącznie z najłatwiejszą „rodzinną”. Budowa bikeparku ma się zakończyć latem 2017. Na 2018 planowane jest kolejne 10 km singletracków, w tym podjazdowy.

8. Góry Kaczawskie

Projekt POMBA nie został sfinansowany w tym roku, ale przygotowania są bardzo zaawansowane. Projekt obejmuje 40 km tras w trzech miejscowościach, oddalonych od siebie o ok. 10-15 km. Każda ma stanowić oddzielną bazę, w której rowerzyści będą mogli spędzić cały dzień.

Polskie singletracki 2017-2018: Góry Kaczawskie mapa tras 2018

Źródło: POMBA

Ważną cechą tras w Kaczawach jest różnorodność. 20 km to łatwe trasy typu „flow”; bardziej zaawansowani będą mogli wybrać się na 10-kilometrową pętlę o częściowo naturalnej nawierzchni, oraz na trasę zjazdową przypominającą Superflow z Rychlebskich Ścieżek. Projekt obejmuje też wymagający singlowy podjazd o nachyleniu 8-10%. Niestety na realizację będziemy musieli poczekać do 2018.

9. Zawoja

Każdy, kto jeździł w okolicach Mosornego Gronia, zna ogromny potencjał tamtejszych szlaków. Ma go wykorzystać projekt „Babia Góra Singletrails” przygotowany przez ekipę Enduro Trails. Zakłada on stworzenie 13,5 km tras o różnym stopniu trudności: od niebieskich, po czarne. Te trudniejsze bazują na odcinkach specjalnych z zawodów enduro. W planie jest odcinek podjazdowy, a w sezonie będzie też można skorzystać z wyciągu. Projekt jest obecnie na etapie pozyskiwania funduszy – jego losy powinny się wyjaśnić jeszcze tej zimy, a realizacja planowana jest na lata 2017-18.

Polskie singletracki 2017-2018: Zawoja Babia Góra Singletrails mapa tras

10. Singletrack Glacensis

To zdecydowanie najbardziej ambitny z realizowanych obecnie projektów. Około 200 km tras na wschodzie Kotliny Kłodzkiej (z czego 160 km w pierwszym etapie, a do tego 100 km po czeskiej stronie granicy) robi wrażenie i wydaje się zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe. Ale wszystkie formalności są już załatwione – jak to zwykle bywa, brakuje tylko środków. Żeby ułatwić ich pozyskanie, projekt został podzielony na dwa mniejsze. Musimy więc jeszcze poczekać, ale dobrze wiedzieć, że skala projektu nie przerosła jego pomysłodawców i jest on konsekwentnie realizowany.

11. Ruszów

POMBA przygotowała koncepcję budowy ok. 20 km tras, z czego 9 km to singletracki na wzgórzach morenowych w okolicy Zgorzelca. Trasy mają być dostępne dla każdego. Co ciekawe, również dla… pieszych. Rowerzyści zazwyczaj nie są zachwyceni ich obecnością na ścieżkach, ale tworzenie tego typu wspólnych projektów może być odpowiedzią na obawy dotyczące wykluczania ruchu rowerowego ze szlaków pieszych, jako efektu budowania dedykowanych ścieżek. Miejsca starczy dla każdego! Realizacja planowana jest na 2017-18.

Polskie singletracki 2017-2018: Ruszów mapa tras 2018

Źródło: POMBA

12. Sulistrowiczki (Suliwoods)

Początkowo Suliwoods nie trafiło do artykułu, ponieważ w założeniu opisuje on zmiany i nowości, a w trakcie pisania nie udało mi się uzyskać żadnych konkretów na temat nadchodzącego sezonu w tej miejscówce – projektem aktualnie zarządza jeden z jego współtwórców, Jacek Zaborski. Jeśli jednak traktujesz ten wpis jako listę polskich miejscówek, warto na Suliwoods zwrócić uwagę.

Polskie singletracki 2017-2018: Suliwoods

Źródło: Suliwoods

Miejscówka ta powstała dzięki lokalnej inicjatywie i wsparciu rowerowej społeczności na platformie crowfundingowej. Zbudowana ścieżka Kross Trail zostanie na wiosnę odświeżona z udziałem wolontariuszy, mają się też pojawić nowe elementy. Dalej trzymam kciuki za legalizację pozostałych tras w rejonie Sulistrowiczek, bo to jeden z najlepszych w Polsce terenów pod enduro.

Suliwoods on Trailforks.com



Bonus: Singlowy dekalog

Zasady są po to żeby je łamać – wiem, wiem… Ale akurat te zasady są po to, żebyśmy wszyscy się dobrze bawili:

  1. Zawsze jeździj w kasku. Nawet, jeśli nie dbasz o swoje życie, bądź odpowiedzialny i dawaj dobry przykład innym.
  2. Nie blokuj koła przy hamowaniu, staraj się nie hamować w zakręcie. Naucz się hamować płynnie, tak żeby nie tworzyć przed zakrętami „tarek” i dziur.
  3. Nie ścinaj trasy. To nie zawody, skracanie trasy przez nasypy, bandy i odwodnienia powoduje szybkie niszczenie tych elementów.
  4. Przepuszczaj szybszych od siebie. Rzuć czasem okiem przez ramię, żeby upewnić się, że nikogo nie blokujesz.
  5. Nie zatrzymuj się na trasie. Jeśli musisz odetchnąć, znajdź odpowiednie miejsce na postój. Awarie naprawiaj „na poboczu”.
  6. Nie jeźdź pod prąd. Większość singletracków jest jednokierunkowa.
  7. Unikaj jazdy w zimie i kiedy trasy są bardzo mokre – przyspiesza to ich niszczenie.
  8. Nie jeźdź po zamkniętych trasach. Powoduje to ogromne zniszczenia, zwłaszcza na świeżo wybudowanych, jeszcze miękkich odcinkach.
  9. Nie bądź cebulakiem. Zorientuj się, czy w miejscówce obowiązuje jakiś system dobrowolnych opłat (np. opaska na kierownicę).
  10. Bądź miły dla innych użytkowników tras i szlaków – również tych bez rowerów!

Zobacz też powiązane wpisy:

 

  1. Ciekawe njusy, pierwszy raz słyszę min. o Glacensis, będzie ciekawie :)

  2. Do etykiety wypadałoby dodać żeby nie jeździć po nieukończonych trasach. Jeszcze nie tak dawno był na tego typu zachowanie spory hejt (i dobrze) ale z jakiegoś powodu przestał obowiązywać dla nowego podjazdu na Kozią mimo że ten nie został oficjalnie oddany. Ludzie jeździli, chwalili się fotkami i każdy wmawiał sobie i innym że on to przecież nic złego nie robi. A bo przecież tylko raz, a bo to podjazd tylko jest, przecież to gotowe tylko nie otwarte jest, inni jeżdżą to co ja mam nie pojechać itp. itd. BTW: Czy Twoja fotka nie jest stamtąd ? :P
    No ale żeby nie było że się tylko czepiam :) Dobra robota! – nie śledzę aż tak dokładnie planów bo wiem jak plany potrafią się zmienić szczegołnie te wymagające zebrania sporych środków pieniężnych ale nie wiedziałem że jest aż tyle inicjatyw!

    1. Maciek, dziękuję za świetną sugestię – dodałem!

      PS. Tak, moje zdjęcie jest z nowego podjazdu – za specjalną zgodą budowniczych i zarządców (bez pytania bym się nie pchał!).

  3. A Trójmiasto?

      1. Arkowi pewnie chodzi o dzikie ścieżki w Trójmiejskich lasach zrobione przez jakiegoś świra ;)

  4. Dokładniejszą mapę Babia Góra Singletrails znajdziecie tutaj https://goo.gl/y47E6g

    1. Dzięki! :) Mógłbyś jeszcze podać źródło…?

      1. Poszło na priv

  5. Wiadomo coś na temat singli w rejonie Turbacza w Gorcach i na Magurze Witowskiej? Jakiś czas temu spotkałem się z informacjami że są w wymienionych rejonach wytyczane trasy.

  6. Dlaczego w 2017 kończę 40 dychy???

    1. To dobry moment, żeby kupić sobie jakąś wypasioną carbonową furę i odwiedzić te wszystkie miejscówki ;)

    2. tz. że co, że jesteś stary? Ja skończyłem w 2017 54. Co powinienem ? Odpuścić? Nie, jeżdżę. Pozdrawiam starych.

  7. ‚Zawsze jeździj w zbroi i fullface. Nawet jeśli jedziesz po bułki do osiedlowego, jeśli nie dbasz o swoje życie, bądź odpowiedzialny i dawaj dobry przykład innym.’

    1. Ty się śmiejesz, a na Enduro Magu jedną z innowacji roku została miejska zbroja na e-bike’i :P
      http://design-innovation-award.com/winner/pure-electric-diamond-jkt/

  8. Smutne, ze w Wlkp nie ma singli :P

    1. Na Osowej i okolicach cos by sie dało wytyczyć przy odrobinie samozaparcia;) do tego kilka krótkometrażowych singli w WPN-nie, – nie ma dramatu:)

      1. @michup a tak, rzeczywiście bym zapomniał o Osowej Górze jak również Okolicach Obornik czy Chodzieży. ;-) ale to wciąż małoznane miejscówki :)

      2. A tzw. Czarny Szlak przy j. Dymaczewskim i interwałowy odcinek na terenach morenowych „z tyłu” Moainy? Kozackie

  9. Fajnie, bardzo fajnie… w sam raz trasy dla rowerów na kołach 700x35c. Kiedyś MTB to była rzeźnia na kamieniach i korzeniach, teraz jak widzę jeździ się gładkich jak pupa niemowlaka „singlach”… Dobrze, że nie zamknęli jeszcze normalnych górskich szlaków…

    1. Czytałeś, czy tylko przejrzałeś fotki w artykule? ;)

    2. Doczekamy czasów, że szlaki zamkną. Argumentem będzie „przecież macie przeznaczone specjalnie do jazdy na rowerze”. Problem w tym, że dla wielu enduro to eksploracja gór, a nie upalanie po raz „pindzisionty” twistera. I to oni najwięcej stracą na tym wysypie singli.
      Widać to choćby po Koziej Górze, gdy trasy (niemal te same) istniały na dziko nikomu nie przeszkadzał wjazd i wyjazd drogą szutrową. Teraz pojawił się zakaz, bo „przecież macie podjazdówkę”. Tak się kończy wolność w enduro…

      1. To co kiedyś nazywano filozofią enduro teraz jest harataniem w dół i jak najszybszym przejazdem na zawodach. Pod górę najlepiej wcale, wyciągiem albo popych.

        Za typową eksplorację w trudnym terenie z trudnymi zjazdami odpowiada teraz termin „all-mountain”, ale rowery ogłaszane trail są tymi samymi rowerami tylko marketing na bikeparki idzie. AM – które dużo lepiej podjeżdżają i naprawdę pozwalają na cały dzień eksploracji w górach z przyjemnością na podjeździe, a nie z grymasem niewygody na twarzy, bo podjazd tylko „był do wyjechania”. A w dół te rowery radzą sobie elegancko, dają masę frajdy, pokonają na luzie tą samą trasę na 130 skoku co rower enduro na 160mm tylko wolniej.

        1. Zgadzam się z wnioskami sprzętowymi, ale z dorabianiem „filozofii enduro” – niekoniecznie ;)

          1. Po prostu na początku termin enduro to była głównie eksploracja często całodzienna czy kilku dniowa w wymagającym terenie gdzie rowery do XC trochę ograniczały.

            Nikt enduro z niczym innym wtedy nie kojarzył i co rusz mówiło się o „filozofii enduro”. Teraz termin ten całkowicie oznacza co innego.

  10. Bardzo kibicuje Szklarskiej Porębie! Będzie to genialne miejsce jeśli wypali! Wyjazd na tydzień! gdzie 3 dni spędza się w Szklarskiej i np dwa w Czechach! Mistrzostwo świata! Przydał by się jeszcze tam Bike Park z dh i jakimś A-line. Myślę że to by roz…. system jeśli chodzi o miejsce skoncentrowane na dwa kółka!

  11. Oczywiście, że tylko obejrzałem zdjęcia. Za kogo Ty mnie masz?:)

  12. Pingback: Loverove 24.02.2017 | XOUTED - Blog Kolarski by Marek Tyniec

  13. przydałoby się coś w Górach Świętokrzyskich i/lub na Jurze…

  14. Tak z innej beczki…
    Jaki olej do napędu polecacie? ..uniwersalny ze wskazaniem na suche, tylko wiadomo w terenie ciężko czasem nie wskoczyć w jakąś pozostałą kałużę.

    Nie kojarzę czy był wątek odnośnie konserwacji rowerku na blogu, pomijam przegląd takich rzeczy jak amortyzator, damper i ewentualnie sztyca regulowana. Cenną rzeczą byłaby wymiana spostrzeżeń odnośnie poszczególnych smarowideł i ewentualnie tańsze sprawdzone sposoby, nie koniecznie się to musi nazywać „finish line” w tubce 30ml za xxx zł…

  15. Michał Bielecki

    Z tą gwarancją coś jest pokręcone. Gwarantem nie jest sklep tylko producent (dystrybutor). Sklep odpowiada za zgodność towaru z umową, to inny rodzaj odpowiedzialności.

    1. Ech, czyli faktycznie „zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe”…?

    2. Projekt jest już złożony w innym programie. Troszkę w mniejszym formacie ale i tak BARDZO grubo… :)

Dodaj komentarz do tekstu #PolskaSinglemStoi czyli polskie singletracki 2017

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Top 10: rowery enduro do 9000 zł – modele 2017

Prezentacje, Sprzęt / 

Przymierzasz się do zakupu swojego pierwszego nowiutkiego fulla i nie wiesz co wybrać? Oto mój wybór top 10 najtańszych rowerów enduro do 9000 zł.


Jakie rowery znalazły się w zestawieniu?

W odróżnieniu do przeglądu z 2015, tym razem postawiłem tylko na rowery enduro (skok zawieszenia 150-170 mm). Kategorię trail omówię oddzielnie, a póki co możesz przejrzeć modele i ceny na zbiorczej liście.

Żeby objąć trochę więcej modeli po wykreśleniu ścieżkowców, podniosłem limit cenowy do 9000 zł. W końcu społeczeństwo się bogaci, prawda…?


Disclaimer

Poniższe opisy rowerów to moja subiektywna ocena na podstawie danych katalogowych. To nie test, ani nawet jego namiastka! Pamiętaj, że faktyczna wartość roweru na szlaku, często wynika z czegoś więcej, niż tylko sumy części i cyferek.

I jeszcze jedno: rowery są ułożone od najtańszego (7000 zł) do najdroższego (9000 zł) – nie według lepszości/gorszości.


Jak czytać dane techniczne?

  • skok podany jest odpowiednio: przód/tył
  • kąty to kolejno: główki ramy / rury podsiodłowej
  • klik w nazwę modelu → strona producenta
  • klik w cenę → sprawdź okazje na Ceneo (linki afiliacyjne)

1. Dartmoor Blackbird6999 zł

Dartmoor Blackbird 2017 - rower enduro do 7000 zł

  • skok: 160/160 mm
  • kąty: 65,5°/76,5°
  • długość górnej rury (M): 582 mm
  • reach (M): 435 mm
  • sztyca regulowana: Kind Shock eTen Integra
  • amortyzacja: Suntour Auron LO-RC / Rock Shox Monarch RL
  • hamulce: SRAM Level
  • napęd: SRAM NX 1×11

Tytuł najtańszego na rynku roweru enduro w 2017 przejmuje [werble] Dartmoor ze swoim nowym modelem Blackbird. I to w jakim stylu! Spójny napęd 1×11, niezła sztyca regulowana, świetna amortyzacja, a do tego bardzo nowoczesna geometria (z możliwością zmiany na bardziej stromą). Gdybym miał się na siłę doszukać słabszego elementu w specyfikacji, byłaby to mało agresywna przednia opona; ale ten element i tak warto wymienić w niemal każdym z zaprezentowanych tu rowerów.

Patrząc na Blackbirda, zadajesz sobie pytanie: „dlaczego miałbym dopłacić do czegoś innego?”.  Dopłacą przede wszystkim Ci, których nie przekonuje proste, jednozawiasowe zawieszenie. Pozostali nie powinni się długo zastanawiać, bo mimo najniższej ceny, Blackbird jest jednym z najciekawszych rowerów na tej liście.

2. Kellys Swag 106999 zł

Kellys Swag 10 2017 - rower enduro do 7000 zł

  • skok: 160/160 mm
  • kąty: 65°/74°
  • długość górnej rury (M): 601 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Suntour Aion LO-R / Rock Shox Monarch RT
  • hamulce: Shimano M445 / 447
  • napęd: SRAM NX 1×11

Najtańszy rower z zestawienia 2015, tym razem z ceną wyższą o 1000 zł, stoi w cenniku na równi z Dartmoorem. W stosunku do starszych modeli, poprawiono geometrię, choć w dalszym ciągu rozmiarówka jest zaniżona. Ze względu na długie podsiodłówki, warto sprawdzić, czy w danym rozmiarze uda się zmieścić sztycę regulowaną. Seryjnie niestety nie ma jej na wyposażeniu – tutaj Dartmoor wygrywa. Specyfikacja Swaga 10 również jest znacznie poprawiona w stosunku do poprzedników: archaiczny napęd z 3-rzędową korbą zastąpił nowy SRAM NX 1×11, pojawił się też Suntour Aion – prostsza (ale podobnie działająca) wersja Aurona zamontowanego w Blackbirdzie.

Ciekawy jest też droższy Swag 30 (8999 zł), ze świetnym Rock Shoxem Yari i kompletną grupą Shimano SLX. Ale przy 2000 zł różnicy w cenie, wolałbym doposażyć najtańszy model w dobre opony i sztycę regulowaną, a resztę wydać na weekend na Rychlebach.

Jeśli zależy Ci na efektywnym zawieszeniu z wirtualnym punktem obrotu, kosztem gorszego wyposażenia, Swag 10 jest godnym konkurentem Dartmoora.

3. Author Patriot Evo7399 zł

Author Patrot Evo 2017 - rower enduro do 8000 zł

  • skok: 160/160 mm
  • kąty: 66°/74°
  • długość górnej rury (M): 620 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: RST Elev 8
  • amortyzacja: RST Rogue Air / Rock Shox Monarch RL
  • hamulce: TRP Slate 4
  • napęd: SRAM NX 1×11

Amortyzator i sztyca regulowana RST, hamulce TRP (Tektro), obręcze Spank, opony Vittoria, prowadnica łańcucha e*thirteen… tego nie znajdziesz nigdzie indziej! Rama autorskiego (authorskiego?) projektu, z czterozawiasowym zawieszeniem i nowoczesną geometrią, też jest raczej zjawiskiem, niż codziennością na polskich szlakach (co innego w Czechach – ojczyźnie Authora).

Chcesz się wyróżnić? Kup Authora! Czy nietypowe komponenty będą działać równie dobrze, jak bardziej oklepane odpowiedniki znanych marek? Trudno powiedzieć, ale ostatnie poczynania RST czy TRP są raczej obiecujące.

4. Commencal Meta AM V3 Origin – 7700 zł

Commencal Meta AM V3 Origin 2017 - enduro do 8000 zł

  • skok: 160/150 mm
  • kąty: 66°/74°
  • długość górnej rury (M): 595 mm
  • reach (M): 424 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Yari RC / Rock Shox Monarch R
  • hamulce: SRAM DB1
  • napęd: SRAM NX 1×11

Choć Commencal wprowadził w tym roku kolejną wersję swojej ramy (V4.2), to stara, poczciwa V3 jest ciągle oferowana jako wariant budżetowy. I bardzo dobrze, bo rower ten ma bardzo dobre opinie wśród osób preferujących pancerność i zjazdowy talent. Pasuje do niego świetne wyposażenie: m.in. Rock Shox Yari, napęd 1×11 i prawdziwe opony w dobrej wersji (ewenement!). Będziesz tylko musiał dokupić sztyę regulowaną.

To drugi po Dartmoorze czarny koń (dosłownie i w przenośni) tego zestawienia. Choć jest też dostępny w wersji żółtej.

5. Kross Moon 1.07999 zł

Kross Moon 1.0 2017 - rower enduro do 8000 zł

  • skok: 160/150 mm
  • kąty: 65,5°/74°
  • długość górnej rury (M): 585 mm
  • reach (M): 436 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: X-Fusion Sweep RL2 / Rock Shox Monarch R
  • hamulce: SRAM Level T
  • napęd: SRAM NX 1×11

Najtańszy Moon jest jednym z rowerów, które skorzystały na wprowadzeniu SRAM-a NX – dzięki temu w końcu zrezygnowano z przedniej przerzutki. Rodem z XXI wieku są też szerokie obręcze i kokpit. Szkoda, że w tej nowoczesnej specyfikacji zabrakło budżetu na sztycę regulowaną. Największą zaletą Krossa jest jednak świetna rama z dopracowanym zawieszeniem RVS – więcej o niej możesz poczytać w teście i teście długodystansowym droższego modelu.

Jako właściciel Moona jestem trochę spaczony, ale moim zdaniem, Moon 1.0 nadal jest jednym z najlepszych rowerów enduro do 8000 zł.

6. CTM Scroll8390 zł

CTM Scroll 2017 - enduro do 9000 zł

  • skok: 160/160 mm
  • kąty: 66,5°/75°
  • długość górnej rury (M): 605 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Suntour Aion RC / Rock Shox Monarch RT
  • hamulce: Shimano M396
  • napęd: SRAM NX 1×11

Jeśli Scroll przypomina Ci trochę rowery Rometa, to bądź spokojny – wizyta u okulisty jest zbędna. To ta sama, bardzo dobra rama produkowana przez tajwańskie Astro. Wyposażenie najtańszego dalekowschodnio-słowackiego enduraka nie odbiega od konkurentów: Suntour Aion, SRAM NX, podstawowe hamulce Shimano. Na pochwałę zasługują dobre opony od WTB; szkoda tylko że nie zdecydowano się na szersze obręcze.

Jeśli nie rusza Cię mało znana marka (lub nie uda Ci się kupić Rometa), CTM Scroll to bardzo solidna oferta.

7. Kona Precept 1508499 zł

Kona Precept 150 2017 - rower enduro do 8500 zł

  • skok: 150/150 mm
  • kąty: 66,5°/76°
  • długość górnej rury (M): 586 mm
  • reach (M): 435 mm
  • sztyca regulowana: Kind Shock eTen R
  • amortyzacja: Suntour Aion / Rock Shox Monarch RT
  • hamulce: Shimano Acera
  • napęd: SRAM NX 1×11

Precept to u Kony budżetowy odpowiednik chwalonej serii Process. Zawieszenie to klasyczny dla tego producenta jednozawias z ogniwem pośredniczącym – rozwiązanie lekko przestarzałe, ale przez lata dopracowane do bólu. Miłośnicy wirtuali się skrzywią, ale cały klimat Kony opiera się właśnie na „amerykańsko prostych” rozwiązaniach, których celem jest dostarczanie frajdy z jazdy, a nie liczenie watów czy gramów. Widać to chociażby po najlepszych w tym zestawieniu oponach, korbie Race Face i seryjnie montowanej sztycy regulowanej (niestety z przewodem poprowadzonym na zewnątrz).

Obiektywnie, Precept 150 nie oferuje nic specjalnego. Ale jest on skierowany do specyficznego klienta, wyznającego filozofię zakorzenioną w klimatach North Shore i freeride’u rodem z filmu Roam.

8. Rock Machine Blizzard 50-278599 zł

Rock Machine Blizzard 50-27 2017 - enduro do 9000 zł

  • skok: 160/160 mm
  • kąty: 66°/74°
  • długość górnej rury (M): 602 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: FSA
  • amortyzacja: Rock Shox Yari RC / Rock Shox Deluxe RL
  • hamulce: Shimano M396
  • napęd: SRAM NX 1×11

Rock Machine to kolejna marka naszych południowych sąsiadów. Ich modele enduro nigdy niczym się nie wyróżniały, ale na 2017 Blizzard otrzymał całkiem nową ramę. Własnego projektu, z zawieszeniem z wirtualnym punktem obrotu, metrycznym damperem, Boostem i dobrą geometrią. Jest więc nowocześnie – również w wyposażeniu: Rock Shox Yari to najlepszy amortyzator, na jaki możesz liczyć w tej klasie. Są też szerokie obręcze i sztyca regulowana – choć o krótkim skoku.

Blizzard 2017 to w tym zestawieniu zdecydowanie najnowocześniejasza rama i świetne wyposażenie. Zniechęcać może jedynie fakt, że jest to całkiem nowy model, mało u nas znanego producenta. Na papierze wygląda jednak bardzo zachęcająco i jest prawdziwą gratką dla klientów otwartych na eksperymenty. Brałbym!

9. Rose Uncle Jimbo 1 – 8900 zł

Rose Uncle Jimbo 1 2017 - rower enduro do 9000 zł

  • skok: 160/165 mm
  • kąty: 66°/75°
  • długość górnej rury (M): 580 mm
  • reach (M): 421 mm
  • sztyca regulowana: brak
  • amortyzacja: Rock Shox Yari RC / Rock Shox Monarch RT3
  • hamulce: Shimano Deore M615
  • napęd: Shimano SLX 2×11

Rower ten wygrał porównanie modeli 2015 – nie tylko świetną, dopracowaną w detalach ramą z czterozawiasowym zawieszeniem (więcej w teście), ale przede wszystkim możliwością dowolnej konfiguracji. Części widoczne na zdjęciu to tylko domyślna propozycja – każdy element, od napędu po chwyty, możesz przy zakupie wymienić na model dopasowany do swoich wymagań. Niestety po wprowadzeniu znaczących zmian, jak napęd 1×11 czy Reverb, cena przekroczy założony w tym zestawieniu limit.

Tegoroczny Uncle Jimbo 1 ma mocną konfigurację bazową, ale przez koniczność dopłacenia do sztycy, jest on skierowany do osób, które chcą wydać 10-11 tys. zł.

10. Romet Tool 28999 zł

Romet Tool 2 2017 - rower enduro do 9000 zł

  • skok: 160/160 mm
  • kąty: 66°/75°
  • długość górnej rury (M): 605 mm
  • reach (M): ?
  • sztyca regulowana: X-Fusion Hilo
  • amortyzacja: Rock Shox Pike RT3 / Rock Shox Monarch RT
  • hamulce: Shimano SLX M675
  • napęd: Shimano XT 1×11

Romet Tool jest też dostępny (teoretycznie – o tym za chwilę) w tańszej wersji za 7299 zł, ale to topowy model jest prawdopodobnie okazją sezonu. Wyposażenie Toola 2 może śmiało konkurować z rowerami droższymi o 2-3 tysiące: Pike, napęd XT, koła DT Swiss… Tylko sztyca regulowana X-Fusion jest wątpliwa. Ale jest!

Haczykiem jest dostępność – producent traktuje kategorię enduro jako modny dodatek do bardziej masowej oferty i ze względu na małą liczbę wyprodukowanych sztuk, model ten należy do tej samej kategorii, co jednorożce, yeti i uczciwi politycy. Jeśli Ci się uda – kupuj!


Wnioski

Zestawienie modeli 2015 zaczynało się od kwoty 5999 zł za najtańszego Swaga. W tym roku okazuje się, że na rower enduro trzeba wydać co najmniej 7000 zł.

Próg wejścia się podniósł, ale za swoje pieniądze faktycznie dostaniesz „więcej roweru”

Pieniądze te nie idą jednak (tylko) na napędzanie machiny marketingowej – za swoje oszczędności faktycznie dostajesz „więcej roweru”. Ze specyfikacji zniknęły archaiczne zapychacze w stylu wąskich kierownic, 3-rzędowych korb czy wątłych, nienadających się do enduro amortyzatorów.

Duża w tym zasługa pojawienia się przystępnych grup 1×11: SRAM-a NX i Shimano SLX M7000. To świetne napędy, idealnie pasujące do rowerów z tej półki. Również budżetowe widelce enduro, jak Suntour Aion czy Rock Shox Yari, pozwalają zapomnieć o sztucznie rozciągniętych modelach z goleniami 32 mm, które dominowały jeszcze parę lat temu.

Kolejny postęp w wyposażeniu to sztyce regulowane – wprawdzie dalej w bardzo wielu rowerach trzeba za nie dopłacić, ale podstawowe modele coraz częściej pojawiają się w wyposażeniu standardowym. Ba! Przyzwoity model Kind Shocka trafił do najtańszego roweru w zestawieniu!

To, co nie uległo poprawie to opony. Producenci uparcie tną koszty na tym kluczowym elemencie układanki, wkładając modele z ładnym bieżnikiem, ale w bezużytecznych wersjach oplotu i mieszanki (z zaledwie paroma wyjątkami). Kupując rower enduro do 9000 zł, dalej musisz się liczyć z koniecznością dopłacenia ok. 300-400 zł za dobre opony (i załozenie ich tubeless).

Żeby jednak zakończyć pozytywną nutą, wspomnę o jednej rzeczy, która jest zdecydowanie ważniejsza od opon: geometrii. W ciągu ostatnich 2 lat praktycznie wszyscy producenci zdążyli się ogarnąć i wdrożyć sprawdzone wzorce. Ramy stały się więc dłuższe, kąty główki bardziej płaskie, a podsiodłowe bardziej strome. #dobrazmiana

Rowery enduro do 9000 zł

Który bym wybrał?

Dzięki opisanemu wyżej progresowi, nie ma w tej prezentacji ani jednego roweru, który bym Ci odradził. To naprawdę dobra wiadomość – już najtańszy Dartmoor Blackird za 7000 zł jest rowerem, który śmiało kupiłbym dla siebie i już nie mogę się doczekać, aż go przetestuję.

Nie ma tu ani jednego roweru, którego lepiej unikać

W przedziale rowerów enduro do 8000 zł, jego konkurentem jest Kross Moon 1.0, który dzięki ramie, która zrobiła na mnie świetne wrażenie podczas testu, jest godnym kandydatem do doposażenia w sztycę regulowaną. Bardzo mocną ofertą jest też Commencal AM V3 Origin, bazujący na starszym modelu ramy; dzięki temu wyposażenie jest naprawdę rewelacyjne. Jeśli jednak nowoczesna rama ze wszystkimi nowinkami jest dla Ciebie priorytetem, jedynym szłusznym wyborem jest Rock Machine Blizzard 50-27.

Wśród droższych rowerów prawdziwą okazją jest Romet Tool 2 za 9000 zł – o ile tylko uda Ci się go kupić… W podobnej cenie bez problemu możesz zamówić Rose Uncle Jimbo 1ale ostrzegam: jak zaczniesz się bawić konfiguratorem, na pewno wydasz ponad 10000 zł. Ale za to dostaniesz złożony na zamówienie rower, niewymagający późniejszych (czyt. droższych) upgrade’ów.


Zakres 7000-9000 zł nie trafia w Twój budżet? Rzuć okiem na listę wszystkich modeli trail i enduro od 7 do 15 tys. zł:

 

  1. Fajne porównanie. Dartmoor zabija konkurencję swoimi składakami w świetnej relacji jakość/cena.

    Może kolejne porównanie o trailowych stalowych rumakach, które po montażu bagażnika mogą zamienić się w wyprawowe muły :P? Wielu ludzi szuka takiego roweru, który po zrzuceniu balastu nadaje się do bardziej agresywnej zabawy na ścieżkach.(Smooth/Pure Trail, Pine Mountain itp.) Opcja ze zmianą oponek 29/27,5+

    1. Będą w najbliższych tygodniach Top 10 hardtaili do 5000 i 7000 zł. Droższe modele się raczej nie załapią, ale myślę że jak ktoś wydaje 9000 zł na sztywniaka, to *dokładnie* zna swoje oczekiwania ;)

    2. ja od kilku sezonów ujeźdżam NS Eccentrica( rama ns reszta dobrana według swoich wymęczonych przez lata poglądów na rower ;) ) . O takiego góraka od lat mi chodziło, a takich nie było. Wywaliłem przednią przerzutkę zanim to się stało modne, bo mnie wkurzała. A że kopyto mam w miarę sprawne to pomykałem na dodatek z szosową kasetą, przez co koledzy zawsze mi wypominali że jakiś dziwny jestem, ale skoro dawałem radę to czemu nie :) Taki rower jest ponad czasowo stylowy, można go super modyfikować w zależności od tego co chce sie robić. Mój skakał, zjeżdżał po srogich wyrypach usłanych kamlotami i korzeniami i dźwiękiem dzwoniących felg, po zmianie oponek skróceniu skoku amora, doczepieniu bagażnika i sakw zmienia się w niezniszczalną turystyczną maszynę do całodniowego łykania kilometrów i zwiedzania kraju. Taki sprzęt pozwala smakować wielu dyscyplin i właściwie tworzy pewien rodzaj multirowerowego lifestylu nie skupiajacego się tylko na jednej dyscyplinie :) Ale się rozpisałem :P sorry, ale to po zacnym browarze i z tęsknoty za rozpoczęciem nowego sezonu pełnego rozmaitych rowerowo turystycznych przygód :) pozdro

  2. Blackbird fajny ale mnie niepokoi to zawieszenie, tylny trójkąt nie sprawia wrażenia sztywnego w moich oczach, czekam niecierpliwie na rzetelny test w praniu :)

    1. Gratuluję tensometru w oczach ;)

    2. Nowe Mety mają podobnie rozwiązany wahacz. W zasadzie to bardzo podobne zawieszenia.

      1. Oj nie!

        Meta to jednozawias z ogniwem pośredniczącym – jak np. w Konie. Czyli fizycznie są 4 zawiasy, które poza wpływem na charakterystykę przełożenia, usztywniają ramę i izolują damper od bocznych obciążeń (wahacz jest przy damperze połączony krzywką z przednim trójkątem).
        http://www.commencalusa.com/Files/106799/Img/12/17CMETAAMRD_1_2000.jpg

        Blackird to całkiem klasyczny jednozawias – taki jak np. Heckler czy Orange. Dodane jest tylko przedłużenie dampera , dzięki któremu wahacz ma trochę inny kształt. Ale przedłużenie to nie ma żadnego kontaktu z przednim trójkątem, więc nie wpływa na sztywność.
        http://rowerowy.interbikes.eu/file/71668/dartmoor-rama-blackbird-2017.jpg.webp

    3. Widzę, że nie jestem odosobniony w swoim przekonaniu bo dokładnie na to samo zwróciłem uwagę! Nie wierzę, że ta zawiecha będzie miała dobrą sztywność.

  3. Ha! Mogę dodać pierwszy komentarz. Czekam z niecierpliwością na listę trail, bo nie ukrywam, bardziej mnie interesuje.

  4. Bardzo podoba mi się zestawienie i artykuł.
    Jakie koła posiada Dartmoor w rowerze Blackbird? Czy opłaca się kupić taki rower dla samego szpeju? Sprzedać ramę, odłożyć na lepszą ramę i przełożyć części? Podobnie z ofertą Commencala?
    Pozdrówki

    1. To zależy, skąd i za ile kupisz tą „lepszą ramę” – nie lepiej od razu kupić kompletny rower na ramie, która Ci odpowiada…? :>

      Co do kół, wszystko jest w specyfikacji:
      http://dartmoor-bikes.com/hardware/enduro-trail/blackbird
      Bardziej szczegółowe dane na temat piast i obręczy też znajdziesz na stronie Dartmoora.

  5. Super ! :) Czekam na porównanie sztywniaków i trail ! :)
    Michał, nie odpowiedziałeś na moje pytanie Czy nowy Primal, którego testowałeś to rower i na maraton i na zawody enduro?

    1. Dokładną odpowiedź na to pytanie znajdziesz w podsumowaniu testu ;)

  6. CTM a Romet hmmmm tajemnica poliszynela

  7. Canyon? Radon?

    1. Też się zastanawiałem nad Canyonem (gdyby było do 10k to załapałby się)

  8. Blackbird jest super, z niecierpliwością czekam na test.Oby tylko nie odwiedzał tak często warsztatów spawających „amelinium” jak Wish :D

  9. Jak zawsze fajne zestawienie. Jednak nie mogę go czytać :P bo chcę nowy rower a nie mam nawet tych 7k :( Author jak patrzyłem na jego spec to grubo ponad 15kg waży a chyba jeszcze bez sztycy regulowanej był. Ostatnio Dartmoor mi wszedł do głowy ale rama raczej mała dla mnie. Niby taki rozmiar mógłby być ale też sztyca byłaby wysoko wyciągnięta :/ Zostaje Kellys choć w L może być z kolei ciut za długa podsiodłówka haha masakra :D :P Ma jeszcze jedną wadę obok braku sztycy. Wąskie obręcze ale to da się przeżyć. I tak nie wiem co i jak wybierać :P

  10. Jeszcze taka rzecz mnie zaciekawiła. Niemal wszystkie rowery są na NX a patrząc w katalog/sklepy rowerowe to M7000 jest tańsze.
    Sam niedawno nabyłem i jestem zadowolony z jej pracy.

  11. A ja pytanie filozoficzne mam:
    Przy opisie Kony piszesz o „filozofii zakorzenionej w klimatach North Shore”.
    Jako że Ameryka daleko, a ja bardziej techniczny jestem niż humanistyczny, mógłbyś słówko wyjaśnienia co miałeś na myśli ?

  12. W Dartmoor Blackbird martwi (przynajmniej mnie) kwestia miejsca na tylną oponę. Na zdjęciach dostępnych w sieci widać, że poprzeczka tylnego trójkąta od strony przedniego prawie dotyka opony (Maxxis Ardent). Problem może powstać przy chęci zamontowania opony o bardziej agresywnym i wyższym bieżniku (np. Magic Mary czy Minion DHF). Poza tym rower za tą cenę – kompletna maszyna do porządnej jazdy.

    1. Blackbird na zdjęciach z targów itp. to egzemplarz przedprodukcyjny, w którym faktycznie było mega ciasno. Ale w ramie, którą będzie można kupić zostało to poprawione. Pytałem o to Dartmoora i dostałem obiecujące rendery, ale z finalną oceną wstrzymam się do odebrania „sklepowej” testówki ;)

  13. Czyli pozostaje mi czekać aż wrzucisz jakieś foty przy bikpornie ;) ciekawe też kiedy będą w ogóle dostępne w sprzedaży. Za tą kwotę to porządna propozycja dla mnie. Do tej pory męczyłem Primala 2015 i muszę powiedzieć, że przypadła mi marka do gustu.

    1. Przewidywana data dostępności to niestety dopiero 20. maja… Do tego czasu powinien już być bikeporn/test.

  14. Gdyby ktoś zastanawiał się nad Authorem to mogę szczerze polecić. Śmigam na Evo Team 2015 i jak dla mnie rower został stworzony pod Rychlebskie. Na żadnym innym nie jeździłem tam tak szybko ;).

    1. Author Evo to również dobra propozycja. Jednak trzeba poczekać, aż ktoś wypowie się na temat niektórych komponentów tj. sztycy i hamulców.

  15. Mój wybór padłby na Patriota Evo. Po doświadczeniu z RST Rogue w obecnym rowerze chętnie zakupiłbym i sztycę od RST ale ciężko ją dostać.

  16. A kiedy można się spodziewać TOP10 rowerów trail?

    1. Jakoś w drugiej połowie marca :)

  17. Ceny za Tool-e z kolekcji 2017 są o wiele wyższe niż w poprzednim sezonie!

  18. hehehe, widze, ze co blog to opinia:
    https://www.endurorider.pl/zanim-kupisz-dartmoor-blackbird/
    :P
    jest nawet mala wycieczka osobista do 1enduro.
    ale z drugiej strony, to duzo miejsca na bloto to tam nie ma i bez jazdy trudno ocenic: hit czy kit.

    1. W pokazanych na targach egzemplarzach przedprodukcyjnych był kit, ale rowery w sklepach będą miały normalną ilość miejsca na oponę (na razie widziałem rendery).

    2. Zaczynam nabierać podejrzeń, ze Blackbird jest kolejnym z cyklu b.udanych hardtaili Dartmoor, który został dodatkowo wyposażony w najprostszy możliwy „upgrade” kompensujący b. twarde lądowania. Tak aby przesunąć jeszcze dalej niż w Hornecie granice katowania i nadać słowu hardcore nowego, głebszego aromatu…
      W getto wydaniu na 2018 niech okroją zawieche do XCR Air 130mm + damper X-Fusion – najtańszy ever made. 2×9 osprzęt Acera wybełtana z Alivio. Reszta z półki własnych części, a cenę wyśrubować poniżej B’Twina 720s. Można.
      Pojawia się pytanie czy tunning takiego roweru w końcu wymieni jego 100% elementów.

Dodaj komentarz do tekstu Top 10: rowery enduro do 9000 zł – modele 2017

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Rowery enduro i trail – wszystkie modele 2017

Prezentacje, Sprzęt / 

Moje prezentacje rowerów w określonym przedziale cenowym cieszą się zawsze dużym zainteresowaniem – bez obaw, są w przygotowaniu! W ramach tych przygotowań właśnie, zebrałem wszystkie modele rowerów enduro i trail do 15000 zł. Listę postanowiłem opublikować – na pewno ułatwi ona ogarnięcie dostępnych na rynku opcji (trafiło tu ponad 300 modeli!) i odnalezienie swojego ideału.


Założenia

  1. Listę podzieliłem na fulle enduro (skok zawieszenia 150-170 mm), trail (130-140 mm) i hardtaile (min. 120 mm). Zwłaszcza w kategoriach trail i hardtail zrobiło się ciekawie: w sumie ponad 230 rowerów, w tym dużo ciekawych nowości na kołach 29″ i 27+.
  2. Przyjąłem granicę 15 tys. zł – zakładam, że osoby szukające droższych rowerów, mają już swoją własną listę marzeń ;)
  3. Ceny rowerów sprzedawanych bezpośrednio (np. Rose, Vitus…), o ile nie są dostępne w złotówkach, są w zaokrągleniu przeliczone z euro (1€ ~ 4,30 zł) i uwzględniają koszt wysyłki.

Jak korzystać z tabel?

  • sortowanie – rowery możesz sortować po wszystkich kolumnach. Jeśli np. chcesz zobaczyć najtańsze stalowe hardtaile, kliknij najpierw pole „Cena”, a następnie „Materiał”;
  • wyszukiwanie – jeśli interesuje Cię konkretny model/marka, wpisz jego nazwę w wyszukiwarce przy nagłówku tabeli;
  • klik w nazwę modelu – wszystkie informacje o modelu na stronie producenta;
  • klik w cenę – sprawdź okazje na Ceneo (linki afiliacyjne).





Rowery enduro do 15000 zł

Fulle enduro od 7000 do 15000 zł

Marka i modelCena (zł)
Dartmoor Blackbird6999
Kellys Swag 106999
Romet Tool 17299
Author Patriot Evo7399
Commencal Meta AM V3 Origin7700
Kross Moon 1.07999
CTM Scroll8390
Kona Precept 1508499
Rock Machine Blizzard 50-278599
Commencal Meta AM V3 Essential8600
On One Codeine 27.5 SRAM NX18700
Rose Uncle Jimbo 18900
Kellys Swag 308999
Romet Tool 28999
On One Codeine 27.5 SRAM GX9200
Jamis Defcon 39399
Commencal Meta SX V39400
Commencal Meta AM V4.2 Origin9500
Radon Slide 150 8.09650
YT Capra AL9750
Propain Tyee Comp9950
Dartmoor Blackbird Pro9999
Radon Swoop 170 7.010500
NS Bikes Snabb E210599
Vitus Sommet10650
Commencal Meta AM V4.2 Ride10700
Rock Machine Blizzard 70-2710749
Head Downey I10799
Cube Stereo 160 HPA Race10999
Kellys Swag 5010999
Kross Moon 2.010999
Mondraker Dune10999
Trek Remedy 710999
CTM Scroll Xpert11390
Giant Reign 2 LTD11499
On One Codeine 27.5 SRAM X0111700
Radon Slide 150 9.0 HD11800
Vitus Sommet VR11800
Author Patriot Evo Team11999
Stevens Sledge12599
Radon Swoop 170 8.012200
YT Capra AL Comp12300
Alutech Fanes 5.0 TrailReady12350
Alutech Teibun 2.0 TrailReady12350
Ghost SL AMR X 5 AL12499
Canyon Strive AL 4.0 Race12500
Orbea Rallon X3012599
Cube Stereo 160 HPA SL12899
Rock Machine Blizzard 90-2712899
Commencal Meta AM V4.2 Essential12900
Vitus Escarpe VRX12900
Ghost FR AMR 6 AL12999
Ghost SL AMR X 6 AL12999
Haibike Seet Nduro 7.012999
Propain Tyee Trail13150
Trek Remedy 813199
Rose Uncle Jimbo 213200
Santa Cruz Bronson AL R1 AM kit13357
Whyte G-160 S13499
Canyon Strive AL 5.013500
Nukeproof Mega 275 Race13500
Nukeproof Mega 290 Race13500
Radon Slide 150 10.0 HD13500
Jamis Defcon 213699
Lapierre Spicy 32713699
Transition Patrol Alu Kit 413900
Radon Swoop 170 9.013950
CTM Scroll Pro13990
Giant Reign 1.5 LTD13999
Mondraker Dune R13999
NS Bikes Snabb E113999
Propain Tyee Carbon Comp14000
Canyon Strive AL 5.0 Race14400
Scott Genius LT 720 Plus14699
Orange Alpine 6 S14700
Specialized Enduro Comp 29/6Fattie14799
Specialized Enduro Comp 650b14799
Radon Slide Carbon 160 9.014800
YT Capra CF14890
Cube Stereo 160 HPA TM14999
GT Sanction Expert14999
Kona Process 15314999
Stevens Sledge ES14999
Kross Moon 3.014999

→ Więcej: Top 10: rowery enduro do 9000 zł – modele 2017


Rowery trail do 15000 zł

Fulle trail od 6000 do 15000 zł

Marka i modelRozmiar kółCena (zł)
Calibre Bossnut27.5"5200
Ghost Kato FS 2 AL27.5"6099
Dartmoor Bluebird 2929"6299
Marin Hawk Hill27.5"6499
Focus Vice Pro27.5"6799
Giant Trance 427.5"6999
Dartmoor Bluebird Pro 27.5+27+7299
Romet Key 129"7399
Kona Precept 13027.5"7499
Kross Soil 1.027.5"7599
On One Codeine 29er SRAM NX129"7700
CTM Rawer27.5"7799
Merida One-Forty 50027.5"7990
Ghost Kato FS 3 AL27.5"7999
Giant Trance 327.5"7999
CTM Ridge29"8190
Haibike Seet AllMtn 2.027.5"8499
CTM Rawer Xpert27.5"8550
Rock Machine Blizzard 50-27+27+8599
Trek Fuel EX 5 27.5 Plus27+8699
Trek Fuel EX 5 2929"8699
Vitus Escarpe27.5"8700
Romet Key 229"8999
YT Jeffsy AL Two29"9300
Merida One-Forty 60027.5"9490
Head Adaptedge II29"9499
Rose Granite Chief 127.5"9500
Ghost Kato FS 5 AL27.5"9599
Scott Genius 75027.5"9699
Canyon Spectral AL 5.0 EX27.5"9700
Rose Root Miller 129"9700
Propain Tyee AM Comp27.5"9950
Mondraker Foxy27.5"9999
NS Bikes Snabb Plus 229"9999
Orbea Occam AM H5027.5"9999
Scott Spark 730 Plus27+10099
Giant Trance 227.5"10499
Marin Mount Vision 527.5"10499
NS Bikes Snabb T227.5"10599
CTM Rawer Pro27.5"10590
Cube Stereo 140 HPA Pro27.5"10599
Rock Machine Blizzard 70-27+27+10749
CTM Ridge Xpert29"10900
Kross Soil 2.027.5"10999
Ghost H AMR 6 AL27+10999
Trek Fuel EX 7 2929"10999
Whyte T-130 SX27.5"10999
Radon Slide+ 8.027+11350
Kreidler Straight27.5"11390
YT Jeffsy AL One29"11450
Vitus Escarpe VR27.5"11500
Scott Genius 74027.5"11799
Scott Genius 94029"11799
Lapierre Zesty AM 32727.5"11899
Cube Stereo 150 HPA Race 27.5+27+11999
Marin Mount Vision 627.5"11999
GT Force Sport27.5"11999
Kona Process 13427.5"11999
Mondraker Crafty R27+11999
Stevens Whaka27.5"11999
CTM Ridge Pro29"12390
Giant Trance 1.527.5"12499
Head Adaptedge III29"12499
Orbea Occam AM H3027.5"12499
Canyon Spectral AL 6.027.5"12500
Canyon Spectral AL 6.0 EX27.5"12500
Rose Root Miller 229"12500
Specialized Stumjumper FSR Comp 29"29"12599
Specialized Stumjumper FSR Comp 650b27.5"12599
Rock Machine Blizzard 90-27+27.5"12899
Stevens Whaka+27+12599
Haibike Seet AllMtn 3.027.5"12999
Cube Stereo 140 C:62 Race 2929"12999
Cube Stereo 140 HPA Race27.5"12999
Kross Soil 2.0 EX27.5"12999
Mondraker Foxy R27.5"12999
Trek Fuel EX 8 27.5 Plus27+12999
Trek Fuel EX 8 2929"12999
Whyte T-130 S27.5"12999
Propain Tyee AM Trail27.5"13150
Lapierre Zesty AM 42727.5"13199
Rose Granite Chief 227.5"13200
Alutech ICB 2.027.5"13200
Canyon Spectral AL 7.027.5"13400
Kreidler Straight 1.027.5"13490
Scott Genius 720 Plus27+13499
Cube Stereo 140 HPA SL27.5"13799
Radon Slide+ 9.027+13950
Ghost SL AMR 6 LC27.5"13999
NS Bikes Snabb T127.5"13999
GT Force Expert27.5"13999
NS Bikes Snabb Plus 129"13999
Propain Tyee AM Carbon Comp27.5"14000
Orange Five S27.5"14200
Ghost H AMR 8 LC27+14499
Scott Spark 720 Plus27+14699
YT Jeffsy CF One29"14900
YT Jeffsy CF Two29"14900
Cube Stereo 150 HPA SL 27.5+27+14999
Stevens Whaka ES27.5"12599
Stevens Whaka Carbon27.5"12599
Stevens Whaka+ ES27+12599
Mondraker Foxy XR27.5"14999

→ Więcej: Top 10: Rowery trail do 9000 zł – prezentacja modeli 2017


Hardtaile trail i enduro do 15000 zł

Hardtaile trail i enduro od 3000 do 15000 zł

Marka i modelRozmiar kółMateriałCena (zł)
CTM Zephyr27.5"Aluminium2599
Calibre Gauntlet27.5"Aluminium2870
Commencal Meta HT Trail Origin27.5"Aluminium3000
NS Bikes Clash26"Aluminium3199
Genesis Core 1027.5"Aluminium3300
Dartmoor Primal 27.527.5"Aluminium3399
Mondraker Vantage 27.527.5"Aluminium3599
Cannondale Cujo 327+Aluminium3799
Commencal Meta HT Trail Ride27.5"Aluminium3800
GT Pantera Comp27+Aluminium3899
Dartmoor Primal 2929"Aluminium3999
Genesis Core 2027.5"Aluminium4050
NS Bikes Djambo 227+Aluminium4099
Whyte 80127.5"Aluminium4299
Whyte 80227.5"Aluminium4299
Rock Machine Blizz 40-27+27+Aluminium4299
Commencal Meta HT AM Origin27.5"Aluminium4400
CTM Zephyr Xpert27.5"Aluminium4479
Giant Fathom 227.5"Aluminium4499
Whyte 52929"Aluminium4549
Romet Mustang Trail27.5"Aluminium4549
Ragley Marley 2.027.5"Aluminium4550
Kross Dust 1.027.5"Aluminium4599
Romet Jig29"Aluminium4699
Cannondale Cujo 227+Aluminium4699
Sonder Transmitter SRAM NX1 Sektor27+Aluminium4700
Kellys Gibon 3027+Aluminium4799
Dartmoor Hornet27+Aluminium4999
Author Versus27+Aluminium4999
CTM Zephyr Pro27.5"Aluminium5099
Marin Pine Mountain 127+Stal5099
Marin Nail Trail 6 2929"Aluminium5099
Marin Nail Trail 6 27,527.5"Aluminium5099
Dartmoor Primal Pro 27.5+27+Aluminium5199
On One Parkwood 29er SRAM NX129"Aluminium5250
On One Parkwood 27.5 SRAM NX127.5"Aluminium5250
On One DeeDar SRAM NX127.5"Stal5250
On One 45650B SRAM NX127.5"Stal5250
GT Pantera Elite27+Aluminium5299
Genesis Core 3027.5"Aluminium5300
Vitus Sentier 2929"Aluminium5300
Vitus Sentier27.5"Aluminium5300
Vitus Sentier L27.5"Aluminium5300
Ragley Marley 1.027.5"Aluminium5300
NS Bikes Djambo 127+Aluminium5399
Whyte 62929"Aluminium5499
Nukeproof Scout 275 Sport27.5"Aluminium5550
Mondraker Prime 27.5+27+Aluminium5599
Whyte 80527.5"Aluminium5599
Whyte 80627.5"Aluminium5599
Orange Clockwork 12027.5"Aluminium5600
Cannondale Cujo 127+Aluminium5699
Commencal Meta HT AM Essential27.5"Aluminium5700
On-One 45650B SRAM GX127.5"Stal5750
On-One Parkwood 27.5 Sram GX127.5"Aluminium5750
Kross Dust 2.027.5"Aluminium5999
Kross Grist 1.027+Aluminium5999
Mondraker Vantage R 27.527.5"Aluminium5999
Orbea Loki H30 27+27+Aluminium5999
Giant Fathom 127.5"Aluminium5999
Vitus Sentier 29 VR29"Aluminium6150
Vitus Sentier VRS27.5"Aluminium6150
Scott Scale 730 Plus27+Aluminium6299
Merida Big Trail 60027+Aluminium6400
Rock Machine Blizz 50-27+27+Aluminium6449
NS Bikes Eccentric Cromo29"Stal6499
Romet Jig+27+Aluminium6499
Whyte 90127.5"Aluminium6499
Kona Honzo AL29"Aluminium6499
Kellys Gibon 7027+Aluminium6699
Sonder Transmitter SRAM NX1 Yari27+Aluminium6700
Specialized Fuse Comp 6Fattie27+Aluminium6799
GT Pantera Expert27+Aluminium6799
Mondraker Prime R 27.5+27+Aluminium6999
Mondraker Vantage R+27+Aluminium6999
Orbea Loki H20 27+27+Aluminium6999
Ghost Rocket 5 AL27+Aluminium6999
Lapierre Edge+ 32727+Aluminium6999
Cannondale Beast of the East 127+Aluminium6999
Commencal Meta HT AM Race27.5"Aluminium7000
Orange Clockwork 120 S27.5"Aluminium7000
Ragley Mmmbop27.5"Aluminium7050
Kross Dust 3.027.5"Aluminium7499
Kona Big Honzo27+Aluminium7499
Scott Scale 720 Plus27+Aluminium7599
Rock Machine Blizz 70-27+27+Aluminium7749
Sonder Transmitter Carbon NX1 Sektor27+Carbon7750
Nukeproof Scout 275 Race27.5"Aluminium7900
Nukeproof Scout 290 Race29"Aluminium7900
Kross Grist 2.027+Aluminium7999
Trek Stache 529+Aluminium7999
Marin Nail Trail 7 2929"Aluminium7999
Marin Nail Trail 7 27,527.5"Aluminium7999
Orange Crush S27.5"Aluminium8000
Merida Big Trail 80027+Aluminium8300
Genesis Tarn 2929"Stal8350
Orange P7 S27.5"Stal8400
Ragley Piglet27.5"Stal8550
Commencal Meta HT AM Cromo27.5"Stal8700
Sonder Transmitter SRAM GX1 Yari27+Aluminium8750
Titus Fireline Evo SRAM NX129"Tytan8800
Ragley Bluepig27.5"Stal8800
Genesis Tarn 2027+Stal8850
Kross Smooth Trail27+Stal8999
Kross Pure Trail29"Stal8999
Whyte 90527.5"Aluminium8999
Kona Explosif27.5"Stal8999
Specialized Fuse Expert 6Fattie27+Aluminium8999
Sonder Transmitter Carbon NX1 Yari27+Carbon9000
Ragley Bigwig 29"29"Stal9050
Lapierre Edge+ 52727+Aluminium9299
On One Rango Carbon 27.5 + SRAM NX127+Carbon9300
Titus Fireline Evo SRAM GX129"Tytan9300
Orbea Loki H10 27+27+Aluminium9499
Orange Crush Pro27.5"Aluminium9500
Orange Clockwork Evo Pro27.5"Aluminium9500
Vitus Sentier VRX27.5"Aluminium9550
Orange P7 Pro27.5"Stal9650
Sonder Transmitter SRAM GX1 Pike27+Aluminium9750
Sonder Broken Road SRAM NX127+Tytan9750
Mondraker Vantage RR+27+Aluminium9999
Kona Honzo AL/DL29"Aluminium9999
Trek Stache 729+Aluminium9999
Ghost Rocket 8 AL27+Aluminium9999
Scott Scale 710 Plus27+Aluminium10499
Sonder Broken Road SRAM GX127+Tytan10750
Kona Big Honzo DL27+Aluminium10999
Sonder Transmitter Carbon GX1 Yari27+Carbon11000
Nukeproof Scout 275 Comp27.5"Aluminium11200
Nukeproof Scout 290 Comp29"Aluminium11200
Whyte 90927.5"Aluminium11499
Cannondale Beast of the East 227+Aluminium11499
Orbea Loki H-LTD 27+27+Aluminium11999
Sonder Transmitter Carbon GX1 Pike27+Carbon12000
Orange Clockwork Evo RS27.5"Aluminium13900
Orange Crush RS27.5"Aluminium13900
Marin Pine Mountain 227+Stal13999
Cannondale Beast of the East 327+Aluminium13999
Orange P7 RS27.5"Stal14200
Sonder Transmitter SRAM XX1 Eagle Pike27+Aluminium14300
Merida Big Trail 90027+Aluminium14800
Kona Honzo CR Race29"Carbon14999
Trek Stache 9.629+Carbon14999

Mam nadzieję, że tabelki przydadzą Ci się przy wybieraniu nowego roweru na sezon 2017! Jeśli przeoczyłem jakiś ważny model, napisz proszę w komentarzu. W najbliższych tygodniach będę pracował nad bardziej szczegółowym opisaniem modeli z najpopularniejszych przedziałów cenowych. Jeśli nie chcesz ich przegapić, zapisz się do newslettera!

Chcę jako pierwszy wiedzieć o nowych artykułach!

Rowery enduro, trail i hardtaile do 15000 zł - wszystkie modele 2017


Zobacz też powiązane wpisy, które pomogą Ci w wyborze konkretnego modelu:

 

  1. A gdzie Alutech :o ???

    1. Mówisz i masz – dodany :)

      1. :)Dziękuję

        Teibun 2.0 – tego warto jeszcze dołożyć ;)

        1. Dołożyłem, choć z lekką niechęcią, bo nie działają zdjęcia :P

          Ty masz u nich znajomości, może zasugeruj im stronę z XXI wieku? Albo chociaż działającą ;)

          1. Napiszę :)

      2. Sebastian J. Kruszona

        corratec?

  2. MDE też można dorwać w tej kasie :)

  3. Mało ghostow… Kato FS 5 napewno warty dodania

    1. Są te modele, które dystrybutor umieścił na swojej stronie. Wiesz coś o dostępności Kato 2017 w Polsce?

      1. Niestety tylko tyle, że czekam na to aż dojedzie dostawa do krk. Na stronie secesja.pl ceny już są ale nie ma dostępności…

      2. A przy okazji, czy modele Ghost SL AMR X 5 AL oraz H AMR 8 LC nie powinny być raczej w kategorii enduro? 150 i 170mm skoku.

        Miałeś doczynienia z serią Cagua kiedyś? Nabyłem Cagua 4 za bardzo dobrą kasę, ale póki co jeździłem nim po sklepie oraz po biurze i schodach w pracy ;)

        1. Zaktualizowałem i poprawiłem ofertę Ghostów :)

  4. Cannondale Cujo 3 ma inna cenę na stronie producenta:P

    1. Cenę ma akurat taką samą, tylko linki zamieniłem między modelami 1 i 3 ;) Dzięki!

  5. Dzieki, biorę w tym roku hardtaila na 27,5+ i o kilku nie miałem pojęcia (rock machine, ghost rocket).

    W kategorii „blink blink” Vantage nadal nie do pobicia…

    1. Zależy co kto lubi – na liście pojawiło się sporo nowych modeli stalowych, carbonowych, a nawet tytanowych. Więc można sobie dopasować rodzaj „bling bling” do swoich preferencji ;)

  6. Teraz jeszcze tylko wybranie interesujących modeli i przedstawienie ich jak w zeszłym roku i będzie gicior :)

  7. CTM Rocker? 120mm/120mm 68,5 stopni główki – to nie trail?

    1. Są podane kryteria na początku wpisu ;)

  8. On-One Parkwood 29″ na NXie za 5200 to chyba troszkę przesadzone jest ponieważ pod koniec ubiegłego roku kupowałem Parkwooda 29″ na GX1 za 4800 ale warto te pieniądze dać za fajny sprzęcik do ciśnięcia po Szkocji

    1. Ja tych cen nie wymyślałem ;)

  9. Michale Ja to wiem doskonale ceny są od producentów a za wkład w dobrą robotę masz wielki plus i moje uznanie !!

  10. Rower już znalazłem, ale wyścig zbrojeń i tak fajnie się przegląda. Ostatnio w sklepie powiedziano mi, że full to od 140 mm skoku, a poniżej to hardtail i uczył mnie kierownik sklepu, w którym pracowałem :)

  11. A co powiecie na Breezer repack pro? Którego zreszta tutaj nie ma.

    1. Da się go kupić w Europie?

      1. Tak występuje pod nazwa fuji rakan
        Można kupić w Niemczech
        Advanced Sports Gmbh

  12. Hej.
    Jest mały błąd Cannondale Cujo 1 kosztuje wiecej.

  13. Sory pomyliłem się.

  14. Ja kupiłem repack pro model 2015 i nie mogę się doczekać pierwszych jazd

  15. Soil 2.0 EX występuje w duecie z Soli 2.0 EX :P

  16. Mówisz i masz.
    Fotki działają, ale co do reszty, to aż tak dużych chodów nie mam co by sugerować nową/inną stronę ;)

    1. Wow, dzięki! Wiedziałem że masz wtyki ;)

  17. Nawet nie wiedziałem, że Romet Tool dzieli ramę z CTM Scroll.

    1. Nie tylko z nim ;) Nie jest to rower dla miłośników oryginalności, ale ramie samej w sobie trudno coś zarzucić (pewnie w dużym stopniu dzięki temu, że to tak „oklepany” projekt).

  18. https://www.7anna.pl/Prone-27-5-i-29-Nowosc-w-ofercie-Octane-One-2017-news-pol-1482935305.html

    z tego co wiem, to będzie „gotowiec” na 29″ (w przyzwoitej $$$)

    ;)

    1. Na pewno będzie to ciekawy model, ale jak na razie chyba nawet rama nie jest dostępna ;)

    1. Nawet naciągając lekko kryteria (o ile dobrze widzę, KTM nie ma w ofercie nic powyżej 125 mm skoku), znalezienie ich cen jest niemożliwe :/

  19. http://m.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-full-sus-mountain-bike-p347143
    Dostał 5 gwiazdek na bikeradarze.
    1000 GBP daje najniższa cene w zestawienie dzieki brexitowi i taniemu funtowi.

    1. Dzięki za trafną sugestię – dodany! :)

  20. Mustang trail się nie kwalifikuje ?

    1. Kwalifikuje – dodany :)

  21. Michale a Stevens Whaka? Nie widzę w zestawieniu.

    1. O widzisz, dzięki za podpowiedź. Dodałem Stevensa, w sumie aż 7 modeli się załapało.

      1. Cieszę się,że mogłem pomóc. Tak czy inaczej odwaliłeś kawał dobrej roboty. Szacun.

  22. Witam , przepraszam na wstępie za zaśmiecenie tematu …2017 chciał bym zapytać co sądzicie o Haibike 7.50 Plus
    http://sklep.bicykl.com.pl/mtb-275/82-haibike-edition-750-plus.html
    ponieważ mogę go zakupić w dużo niższej cenie .

    1. Niezłe wyposażenie, ale trochę dziwny to twór: XC (geometria, skok) na plusach…

      1. No właśnie to wyposażenie i waga najbardziej mi leżą i oczywiście cena (mogę go chwycić u czeskiego dilera za około 3500 w kartonie) gdyby było 68* i 120mm to raczej bym się nie zastanawiał …

  23. Michał, mam wrażenie, że przyjęte kryteria skoku zawieszenia są nieco zbyt ortodoksyjne. Czy (teoretyczna) różnica 10 mm skoku ma aż takie znaczenie? W ten sposób nie łapią się całkiem ciekawe fulle o skoku 120 mm, np. całkiem ciekawy wg mnie Marin Hawk Hill za 6499 zł. Myślę, że przy niższym pułapie cenowym ludzie nie są takimi ortodoksami i nie eliminują potencjalnych kandydatów do swojej stajni z powodu deficytu 10 mm skoku zawieszenia. Co sądzisz o wpuszczeniu do kategorii trail także modeli z lekkimi odstępstwami od przyjętych kryteriów, o ile ich cena nie przekracza 7 tys. zł?

    1. Założenie jest takie, że lista obejmuje wszystkie rowery z danego przedziału cenowego i nie chciałbym wprowadzać dodatkowych podkategorii.

      Zależało mi na tym, żeby kryteria były proste i jednoznaczne – akurat nad Hawk Hillem długo się zastanawiałem (dalej się zastanawiam…), ale ostatecznie trzeba przyjąć jakąś granicę i się jej trzymać.

      1. No to nowa szkoła nam sie nie łapie: Banshee Phantom, Kona process 111.

        1. Na szczęście te dwa oszczędziły mi dylematów – Kona za droga, a Banshee chyba tylko jako rama?

          Hawk Hilla po namyśle jednak dodałem.

          1. A co z Cannondale Habit i Bad Habit? Skoro Hawk Hill odpowiada założeniom grupy to i ten rower (istnieje nawet wersja SE ze skokiem 130 mm).

            1. No i właśnie dlatego pisałem, że lepiej ustalić sztywne reguły i się ich trzymać :P

              Hawk Hilla dodałem tylko ze względu na wyjątkowo dobry stosunek ceny do jakości, a nie dlatego, że poszerzyłem kryteria na wszystkie rowery 120 mm.

  24. Hej, wielki kawał dobrej roboty, co z Focusem? Brak dystrybucji w Polsce? Miałem nadzieje na porade względem Focus Bold i Focus Jam? Geometria chyba raczej dość typowa? Mam szanse dość tanio kupić ale nie mam dużego doświadczenia, dzięki za pomoc.

  25. Marley Bigwig jest ze stali :P

    1. No raczej! :D Nie wiem, skąd to aluminium się tam wzięło – poprawione, dzięki!

  26. Michal, na marginesie, jakieś szanse na test Grist-a w tym sezonie?

  27. W trailowych rowerach brakuje commencala mety trail myślę że warto dodać :)

  28. Yari VS Aion.. Czy to są bezpośredni konkurenci, tj zapewniają zbliżoną „(nie)zniszczalność” oraz zakresy regulacjii ich jakość?
    Mając w doświadczeniach ostatnich 3 lat Raidona i XC32 SoloAir, skłaniam się jak na razie ku czemuś ze stajni SRSuntour.
    Dopraszam się chłosty makaronem jeśli błądzę..

    1. Nie miałem żadnego z nich, więc trudno mi się wypowiedzieć o takich szczegółach. Ale tak, generalnie są to amortyzatory z tej samej półki, przy czym zdecydowanie wyższej od Raidona i XC32.

    2. Ja mam od maja zeszłego roku aurona i w sumie jestem zadowolony zepsuł się raz, nie działała blokada skoku, oddałem na gwarancję, zrobili ale nie powiedzieli co było. Warto też wymienić negatywną sprężynę jak jesteś lekki (jak ja 60kg) to nie zasysa już skoku i znacznie lepiej pracuje przy małych nierównościach. Jedyny minus jaki zauważyłem to trochę mało miejsca na oponę pod koroną mam teraz 2.4 i jest na styk.

      1. Nie jestem niestety lekki, z której strony by na mnie nie patrzył. Mnie jeszcze ani RockShox ani Suntour w polu nie zawiódł. Znajomy ma w RS Recon Silver -gładzie wyglądające jak polerowana nierdzewka (W XC 32 jest minimalnie lepiej), które już po 2 latach zyskały małe ciemne, plamy. Drugi kolega ma RS Torę, która wywaliła olej, tuż po końcu gwarancji. W XC 32 mam regulację szybkości powrotu, której praca jest skandaliczna(!), a zakres niemal niemierzalny(!) Na koniec, mimo sporo niższej ceny Raidon ma te takie jasne, patynowo-złote gładzie – po 2 latach wyglądające jak nowe oraz skuteczną regulację. Taką, która nie chce się w rękach rozlatywać. Waży z tonę pińcet ale działa, działa, działa i przestać nie zamierza. Podobnie jak XCR brata – od ok 6 lat. Wszystkie wspomniane sztućce są powietrzne i z entry level (600-800zł oraz 1000-1300zł). Wszystkie są serwisowane regularnie, myte i brunoxowane. Wspomniane RockShox były/są o 20 do 100 % droższe od Suntour co było aż czuć w cenie roweru. Wszystkie wymienione RockShox pracują od Suntour płynniej. RockShox goli kasę za markę, a na wykończeniu jeszcze przycina.

    3. A czym się Yari od Pike’a różni?

      1. Yari to tańsza wersja Lyrika.

        Lyrik od Pike’a różni się nieco bardziej pancerną budową (sztywniejsze dolne golenie, trochę inna korona i pewnie jakieś detale w środku).

        Yari od Lyrika różni się prostszym tłumikiem: Motion Control zamiast Chargera (dzięki któremu Pike tak zasłynął).

        Więc podsumowując, Yari w porónaniu do Pike’a jest sztywniejszy (i cięższy), ale ma gorsze tłumiki.

  29. Witam
    Proponuje dodać do listy enduro- rowerek Votec VE Elite . Cena około 13tys.www.bikester.pl

  30. Moja propozycja do do działu TRAIL: Commencal Meta Trail V3 oraz droższa seria V4.2

    1. Są przecież na liście ;)

  31. Na liście są ale Enduro i Hadrtail :) A nie Trail suspension :)

  32. Ja zdecydowałem się w tym roku na NS Eccentrica stalowego. Na żywo jest piękny i oby tak jeździł jak wygląda :)

  33. Najlepszym rowerem enduro do 9000zł jest mój canyon Strive 6.0 race który sprzedaję :)

    1. Ja od wielu lat używałem Rohloffa, a od zeszłego sezonu przerzuciłem się na polski Trezado. Polecam oba.

  34. Bartosz Kozłowski

    Cześć
    Cenę Sonderów to chyba wyliczyłeś tak że cenę w Funtach potraktowałeś jako cenę w Euro ( 999GBP + transport to chyba więcej niż 4700 PLN), choć i tak moim zdaniem ceny tych rowerów są bardzo fajne.
    Dzięki za takie zestawienia i czekam na twoje oceny dotyczące trzecie, sztywnoogoniastej części zestawienia

  35. Proponuję pooglądać co ciekawego jest na stronie Diamonback’a – moim zdaniem maja super sprzęty w rewelka cenach
    No i gdzie k#%@!a SantaCruz ??

    1. Na polskiej stronie Diamondbacka są stare modele – jak widać dystrybutorowi nie zależy…

      A Santa Cruzów nie ma, bo są k@#$a za drogie!!!

  36. Robert Bieniasz

    Whyte 901 przymierzam sie do kupna. Jakies opinie.

  37. Michale co sądzisz o dodaniu bajków od Bird bikes? Hard taile wyglądają naprawdę zacnie no i made in UK :P

  38. Da się jakoś zwięźle opisać, na co w rowerze trzeba zwrócić uwagę, żeby móc przerobić napęd 2x na 1x zaraz po zakupie roweru?

  39. Cześć. Czy mogę prosić o pomoc w decyzji odnośnie nowego roweru? Jeżdżę obecnie na Sodzie, zmodyfikowanej trochę pod enduro, jednak miałem sposobność jeździć na Moonie 3.0 i jeździło mi się znacznie lepiej, porównując na tej samej trasie. Mieszkam w Trójmieście/Toruniu i jest tu co prawda dość sporo miejscówek, gdzie można poskakać itd., ale w górach z rowerem jestem 1-2 razy w roku. Chcę roweru, który podoła codziennym jazdom w TPK i okolicach, ale też okazjonalnie da radę w bikeparkach, gdzie trasy są szybsze i przeszkody większe (czaję się na największy drop na a-line w Kluszkach i to jest powiedzmy mój limit skilla na najbliższa przyszłość). Nie chcę, żeby sprzęt się rozklepał (chodzi mi głównie o ramę) – czy w moim przypadku rower enduro jest dobrym wyborem? W międzyczasie chcę zbierać na jakąś normalną zjazdówkę/zamienić Sodę i obecny wideł na coś bardziej DH i moje założenie jest takie, że do czasu aż uzbieram raczej nie będę latał jakiś wymagających rzeczy itd. Chcę wydać max. 12,5k i zastanawiałem się między Snabbem E2 i Reignem 1.5; chyba, że coś innego mi się spodoba.

  40. To może jeszcze Conway i Liv.

Dodaj komentarz do tekstu Rowery enduro i trail – wszystkie modele 2017

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top