Menu
Menu Szukaj

Test cz.1: Shimano Deore M6100 1x12 (i cała reszta)

Mam wrażenie, że Shimano w ostatnich latach przyjęło „filozofię Apple” – odpuszczając innowacyjność, po cichu obserwuje ruchy konkurencji i reaguje na nie z dużym opóźnieniem, ale za to od razu wypuszczając nieco lepiej dopracowane produkty, które „po prostu działają”. Jedną z ostatnich premier było nowe Deore, które przypuściło zmasowany atak na pozycję SRAM-a SX w kompletnych rowerach z niskiej i średniej półki. „Zmasowany”, bo na rynek jednocześnie weszły aż trzy grupy: 12-biegowa M6100, 11-biegowa M5100 i 10-biegowa M4100. Czym się różnią i która najbardziej się opłaca?

Shimano Deore M6100 1x12
Nowe Deorki testuję w ramach współpracy z Shimano Polska.

Ponieważ dostałem misję pokazania wszystkich trzech napędów (i przetestowania dwóch z nich), publikację podzieliłem na dwie części:

  1. Prezentacja wszystkich części z bliska i porównanie mas/cen z najbliższymi konkurentami (właśnie to czytasz)
  2. Wrażenia z jazdy i ostateczny werdykt (w przygotowaniu)

Shimano Deore M6100 (1×12)


Shimano Deore M5100 (1×11)


Shimano Deore M4100 (1×10)


Ile to waży?

Jak widać, funkcjonalność nowego Deore (zwłaszcza w odmianie 1×12) nie odbiega od droższych grup – największą różnicą jest masa. Warto więc przyjrzeć się jej bliżej. W tabeli zebrałem wszystkie trzy nowe grupy oraz, jako punkt odniesienia, SLX-a, XT i oczywiście głównego rywala: SRAM-a SX Eagle. Różnice masy między kompletnymi grupami podałem w odniesieniu do najbardziej interesującego Deore M6100.

 Deore M4100 (1x10)Deore M5100 (1x11)Deore M6100 (1x12)SLX M7100 (1x12)XT M8100 (1x12)SRAM SX Eagle (1x12)
Kaseta528625599534475615
Przerzutka335323323316284338
Manetka136135132117120129
Łańcuch269266281252252278
Korba873873794631620795
SUMA214122222129185017512155
RÓŻNICA (wzgl. M6100)+12+930-279-378+26

Wnioski:

  1. 11- i 12-rzędowe Deore masą różnią się niewiele – tak naprawdę większość 93-gramowej różnicy robi korba.
  2. Dzięki wyraźnie lżejszej kasecie (i zastosowaniu korby M5100) zaskakująco dobrze wypada grupa 10-rzędowa.
  3. Różnice w stosunku do SRAM-a SX Eagle to niemal poziom błędu pomiarowego – Shimano wygrywa, ale o symboliczne 26 g.
  4. Dużo bardziej spektakularny jest przeskok względem droższych grup. O ile SLX jest zaledwie o 100 g cięższy od XT, tak różnica między SLX i 12-rzędowym Deore to już prawie 300 g. Jednak ponad połowa tej różnicy to korba – brak technologii Hollowtech daje się tu we znaki.
  5. Różnica na pozostałych komponentach (116 g) rozkłada się już bardziej równomiernie, więc w poszukiwaniu optymalnego kompromisu między ceną a masą, warto dopłacić do korby SLX (oszczędność 163 g) i ewentualnie kasety XT (124 g różnicy względem Deore 1×12).

No właśnie, a ile to kosztuje?

Wbrew pozorom, to nie jest proste pytanie. Shimano nie ma cennika detalicznego, a jedynie ceny zalecane – sklepy same decydują o wysokości swojej marży, co przekłada się na kolosalny rozrzut. Dość powiedzieć, że w momencie premiery „katalogowe” ceny Deore były wyższe od sklepowych cen SLX-a. Dlatego poniższe ceny (orientacyjne!) zaczerpnąłem z Allegro, a klikając w linki (afiliacyjne) możesz je zweryfikować:

Całą grupę M6100 (bez hamulców) można więc kupić za nieco ponad 900 zł. Dla porównania, SLX M7100 kosztowałby około 1200 zł (przy tych samych kryteriach wyboru cen z Allegro), więc Deore jest o ponad 20% tańsze, przy masie wyższej o 15% – rachunek wypada dość korzystnie.

A co z M5100 i M4100? Mam wrażenie, że są to części przeznaczone głównie na rynek OEM – ich dostępność w detalu jest dość ograniczona, a różnice w cenach na tyle małe, że lepiej dopłacić do M6100 (np. cały napęd M5100 jest tańszy o około 100 zł).


Podsumowanie pierwszych wrażeń

Na wstępie zaznaczyłem, że wrażenia z jazdy opiszę w drugiej części testu, ale jeśli mimo to doszedłeś aż do podsumowania, to zasługujesz na mały teaser. Na nowym Deore śmigam już od paru miesięcy (M6100 razem z hamulcami w Spectralu, gdzie zastąpił XT, oraz M5100 w Levo, gdzie zajął miejsce SRAM-a GX). Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne, istotne różnice względem droższych komponentów ograniczają się do precyzji działania manetki i masy. W tym kontekście dużym plusem jest obecność kompletu najnowszych „standardów”, jak Micro Spline, Hyperglide+ czy I-Spec EV. Dzięki temu wszystkie grupy 12-rzędowe, od Deore po XTR-a, można mieszać ze sobą dla optymalnego połączenia masy, ceny i funkcjonalności.

Jedyny poważny zarzut, jaki mam po pierwszej części testu, to nieobecność 12-rzędowej kasety montowanej na zwykłym bębenku. W wielu tanich rowerach upgrade do napędu 12-rzędowego będzie niemożliwy, bo dokupienie bębenka Micro Spline do OEM-owych piast jest łatwiejsze tylko od kupienia papieru toaletowego w godzinach dla seniorów. W niedzielę.

Ale może nie jest to aż tak istotny problem, bo większość nabywców kupi nowe Deore razem z kompletnym rowerem. Prawdziwe pytanie brzmi więc: czy wybór roweru na M6100 wiąże się z jakimiś kompromisami względem SLX-a poza masą wyższą o 0,3 kg? Na pierwszy rzut oka: absolutnie nie. Różnice w działaniu są minimalne, a na końcowy werdykt wpływ może mieć głównie trwałość


Prezentację grupy M6100 możesz też zobaczyć na polskiej stronie Shimano:

…a dane techniczne wszystkich grup znajdziesz na stronie globalnej:


Bonus: Koła Shimano MT601

Koła Shimano MT601 29" (Deore)
Równolegle z premierą nowego Deore, Shimano pokazało też nowe budżetowe koła MT601. Przy czym słowo „budżetowe” pełni tu funkcję maskującą dla braku konkretnej ceny, bo nie trafiły one jeszcze do sklepów. Mówimy tu jednak o kwocie rzędu 900 zł za komplet.
Koła Shimano MT601 29" (Deore)
Jest to więc jeden z najtańszych sposobów na przesiadkę na bębenek Micro Spline, który stanowi ich główną zaletę.
Koła Shimano MT601 29" (Deore)
Duży plus należy się też za fabryczne oklejenie taśmą. Ba, nawet wentyle są już wkręcone! Wystarczy założyć opony i można tjublesować.
Koła Shimano MT601 29" (Deore)
Niestety na tym plusy się kończą. Przez szerokość wewnętrzną 25 mm raczej nikt nie kupi ich do jazdy trail/enduro, z kolei miłośników węższych opon (czyt. krosiarzy) skutecznie odstraszy wysoka masa – 2175 g (29″).
Koła Shimano MT601 29" (Deore)
W ofercie Shimano jest też jednak bliźniaczo wyglądający zestaw MT620, o szerokości wewnętrznej 30 mm (2245 g), a to już może być jakaś opcja dla osób bez parcia na niską masę i wydawanie pieniędzy. Może nawet jedyna z bębenkiem Micro Spline i w cenie poniżej tysiaka.
Koła Shimano MT601 29" (Deore)
No i naklejki wyglądają super ;) Gdybyś przez kilka minut patrzył i się zastanawiał, co one symbolizują (tak jak ja) – otóż są to litery „MT”. Jeśli od razu zauważyłeś, proszę, nie informuj mnie o tym w komentarzu, żebym nie czuł się głupio. Pozdro!

Zobacz też:

 

Subscribe
Powiadom o
guest
122 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
21 dni temu

i przerzutka Deore nie pęka jak XT czy SLX na pantografie w tym samym miejscu :)

quiros
quiros
21 dni temu

25mm to malo? Chyba tylko wsrod amatorow…

Andrzej
Andrzej
20 dni temu
Reply to  quiros

Tak mało, mogło być 30 mm, np dla opon 2.6 cala. Ten segment jest przecież dla amatorów. A swoja droga to przecież większość osób to amatorzy :-) Ja totalny amator mam 35 mm i to jest dla mnie super :-)

Mateusz
19 dni temu
Reply to  Michał Lalik

To człowiek, który nadal myśli, że dla prosa jakość roweru odzwierciedla tylko jedna liczba – waga i nic innego nie ma znaczenia. Niestety taka teoria nadal pokutuje.

Tenfilip
Tenfilip
15 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Na TdF są bardzo wąskie obręcze, więc coś w tym jest ;)

robert
robert
20 dni temu

dodałbym fakt iż do kaset można kupić koronki 10-12, 14, 16, 18 luzem i w odróżnieniu od SRAM nie wymieniać całej kasety gdy padnie korona 14T

Mat
Mat
20 dni temu
Reply to  robert

największa zaleta dla mnie to cała stalowa kaseta. Duże zębatki z alu są tak twarde jak podłoże w tegorocznych MŚ DH…

Maro
Maro
20 dni temu

A ja mam pytanie trochę z innej beczki – wykończyłem kasetę NX’a po ok. 2k km. Opłaca się ją wymianić na droższą GX’a czy może lepiej nie przepłacać i znowu zakupić kasetę NX? Swoją drogą jest to różnica przewie 300 zł…

andrzej
andrzej
20 dni temu
Reply to  Maro

do kasety gx musisz wymienić piastę, bo tam jest już potrzebny nowy bębenek srama, XD

DarekH
DarekH
20 dni temu
Reply to  Maro

A co to za rower? E-bike czy analog ?

Marcin
Marcin
20 dni temu

Michał uwielbiam czytać twoje teksty. Dzięki za art

Stolar
Stolar
20 dni temu

Ciekawostka zacisk hamulca BR-M6120 to ten sam co MT-520, tylko droższy o 70zł. Dla kupującego cały hamulec info bez znaczenia ale jakby ktoś szukał zacisku, nie warto dopłacać ;)

Pokrowiec
Pokrowiec
20 dni temu
Reply to  Stolar

Dokładnie! Szczególnie, że to najtańszy upgrade do mocnych hamulców czterotloczkowych w wielu rowerach roczników 2019-2021 gdzie są fabrycznie montowane bardzo przyzwoite klamki z serii mt-500/Deore z jednotłoczkowymi zaciskami. Zaciski MT-520 da się złapac nawet po 170-200 zeta w necie, więc to bardzo korzystny upgrade.
P.S. Największy zysk mocy i tak odczułem montując tarczę 200 mm na tyle i okładziny metaliczne (przód już miałem fabrycznie 200mm)

DarekH
DarekH
20 dni temu
Reply to  Pokrowiec

Bo MT520 + klamki MT501 to zaj… zestaw. Już kilku kolegów właśnie namówiłem na taki zestaw, gdzie zapakowali do tego albo większe tarcze ( o ile pozwalała na to rama i widelec) albo tarcze na metaliki i ludzie wszyscy bardzo zadowoleniu i bez rujnowania budżetu. Porażką jest to, że potrafią do ciężkiego e-bike, za 10k znana światowa marka pakuje MT200! I nie są jedyni, miałem okazję wypożyczyć Corratec-a w Dolomitach + plecak + syn na pałąku (coś ok. 140kg razem) i to co przeżyłem swoje na zjazdach mając MT200 to moje… a ryczały, że krowy pouciekały z Alpe di Siusi ;) Potem sprawdziłem w katalogu i cena tego roweru to ok. 14-15tyś

wwo
wwo
20 dni temu
Reply to  Stolar

Jeśli chodzi o wielkość tłoczków to podobno
M6120 < MT520 < M7120/M8120.

Robert
Robert
20 dni temu

mam od sierpnia korbę shimano deore m5100-1 (kupiłem taniej niż samą zębatkę do korby marina)
zero problemów, ale po 2 tyg pocierana do żywego bardziej niż 2 letnia marina ( tak wiem, krzywo stawiam lewą nogę )
od miesiąca mam przerzutkę M5120 i lepsza ( mocniejsza) niż M6000 i M615 ( które pękały)
Teraz czas na zmianę kasety

pozdr

Wojtek
Wojtek
20 dni temu

Ok. Tez nie zauważyłem tego MT.
Ciao:)
P.s.: Takie pytanko na przyszłość: jak ma się ta 12 do starego pełnego gx 11 ( 160 hpa, ta wiem ze cube nie lubiane ) Wymieniać czy nie?

Wojtek
Wojtek
20 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki za odpowiedź :)
Ostatnie pytanko. Jak byś porównał działanie tych manetek ze starymi 3×10 XT (chodzi mi o feeling, shomano – cicho i ciepło, sram – @%&#€%&@@€) ?
Przejscie z shimano na srama było nieco…bolesne.
Dzieki i pozdrawiam

Wojtek
Wojtek
19 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki, z przyjemnością przeczytam :)
Swoja droga szkoda tego aptekarskiego działania.
Ciao:)

wwo
wwo
20 dni temu

Czy do M6120 klocki da się montować od góry? I jak wygląda blokada klocka? Zawleczka czy śruba + seger?

Marcin
Marcin
20 dni temu

Czyli jeśli nie jesteśmy nastawieni na oszczędności każdego grama na napędzie, to cenowo i wytrzymałościowo napęd 1×12 M6100 jest najrozsądniejszym wyborem?

DarekH
DarekH
20 dni temu

Artykuł fajny, konkretny ale…. zakłada trochę optymistycznie, że każdy przechodzi w komplet grupy tj. od napędu po heble. Słusznie zauważyłeś, że Shimano spokojnie mogłoby ogarnąć 12 rzędową kasetę z zakresem 11-51 na tradycyjnych bębenkach… ale jak to bywa w dzisiejszych czasach, po co robić coś co „zabije” ich nowe rozwiązanie (Microspline). Inna sprawa to warto też wspomnieć, że np. nowe hamulce z serii x100 ze zmienionym punktem podparcia „gryzą” się z manetkami na obejmy lub starym i-spec.
P.S.
W opisie grupy 4100 wstawiłeś chyba zdjęcie 5100 ze sprzęgłem … ta tylko się czepiam ;)

DarekH
DarekH
20 dni temu
Reply to  Michał Lalik

No dlatego tu z buta wchodzi Sunrace ze swoimi kasetami. Sam jestem właśnie po zmianie na 12rz blat 11-51 w ebike (Trance E+2 2019) i powiem szczerze jak na razie działa to wszystko bdb testowałem zarówno z XT M8000 jaki z teraz z SLX M7100 (zdecydowanie lepiej działa z SLX).
Co do kompletów grup, to najbardziej widać to w hamulcach, bo sam przyznasz, że to ulubiony element na którym łapę kładą księgowi i ludzie zaraz szukają lepszych hamulców… patrzą na nowe w sklepach i widzą BR x100 a do tego jak się poczyta złote rady, gdzie min. 4 tłoczkowy SLX 7100 to potem ludzie pakują 1000zł w skąd inąd super hamulce, ale zaraz płacz, że manetki nie mogą spasować, albo i-spec II próbują w EV dopasować itp…

WhatsApp Image 2020-10-26 at 11.48.07.jpeg
DarekH
DarekH
20 dni temu
Reply to  Michał Lalik

No właśnie, miałeś okazję z tym pojeździć ? Bo ja w swoim Giant mam klamki BL-MT 501 i wcześniej miałem manetkę SLX na I-spec II, teraz jest manetka XT na obejmę i żeby nie „połamać” palców obejma jest przed klamką, tam gdzie de facto jest obejma nowych klamek. Piszę o tym, bo spotkałem się z wieloma opiniami, że to (obejma i klamki serii x100) nie jest ergonomiczne i powoduje nienaturalne położenie dźwigni manetki. Ale to takie duperele, wracając do meritum, jak Ci się spisuje Deorka w Levo ? Pytanie zasadnicze na jakim łańcuchu ją ujeżdżasz, bo ja „rzuciłem” się na KMC E12 ale mam też zwykły SLX 7100 i ciekawy jestem na ile te wzmocnione łańcuchy do e-bike są warte tych $$$.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Michał spoko, też uważam, że to naturalne miejsce na obejmę, ale np. jak patrzę u siebie, to musiałem obejmę odsunąć w kierunku mostka, żebym mógł wygodnie (przynajmniej dla mnie) operować manetką. Co do łańcuch absolutna racja, dlatego zostawiłem tego 7100 i będę Go rotował z KMC i sam jestem ciekawy … ale myślę, że zgoda absoultna, np. w cenie 2 KMC E12 mam 3 SLX/XT i myślę, że napęd na tym tylko zyska.

Mateusz
Mateusz
19 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Co do kompatybilności i-Spec II i z I-spec EV to zamontowałem manetkę lewą xt z I-spec II do klamki SLX z I-Spec EV bez żadnego problemu. Wymaga to tylko zastosowania krótszej śruby albo podkładki. W drugą stronę tzn klamka hamulca IspecII z manetką Ispec EV też powinno działać po odpowiednim tuning śruby, przynajmniej tak piszą w obszernych debatach na forach niemieckich, łącznie ze zdjęciami, które prześledziłem szczegółowo przed zamawianiem nowego napędu.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Mateusz

Możesz podesłać linki do tego forum, chętnie zobaczę co tam koledzy wymodzili. Bo na razie jak patrzę na wszelkiej maści przejściówki Wolftooth w cenie 50% nowej manetki to mnie skręca.

Mateusz
Mateusz
19 dni temu
Reply to  DarekH
DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Mateusz

No tak spec II i EV pożenić idzie… obejmy chyba nie

Przemysław
Przemysław
19 dni temu
Reply to  DarekH

DT SWISS „olało” użytkowników ram z tylnymi osiami w starym standardzie 135×10 oraz 135×12 nie dając możliwości montażu bębenka Microspline. Cała sprawa rozbija się o odpowiedniej długości ENDCAP (inaczej konus, końcówka itp.) od strony bębenka.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Przemysław

No tu zostaje tylko Sunrace albo NX…. a tak btw ten system jest trochę leciwy i pakowanie napędu 12 rzędowego to jakąś logikę w tym widzę. Ale tu wkracza Deore 11 rzędowy z zakresem 11-51 na bębenek HG…

Przemysław
Przemysław
19 dni temu
Reply to  DarekH

Jest jeszcze jedno rozwiązanie….. z uwagi, że bębenek SRAM w systemie XD jest obecny na rynku od dłuższego czasu DT SWISS dał wsparcie dla wszystkich osi nawet tych leciwych. Można spokojnie zastosować kasetę SRAM-a 10T-52T na „bębnie” XD. To tylko w formie ciekawostki. A taką leciwą oś stosuję z powodzeniem :D

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Przemysław

Oczywiście tu akurat chyba nie tylko DT, bo na rynku ciężko znaleźć piasty pod QR135 z microspline? XD to jednak już parę ładnych latek ma na koncie stąd pewnie taka decyzja.

aDamDr
aDamDr
20 dni temu

Jeden komentarz nt klamek hamulcowych 4100. Je niestety trzeba naciskać 2 palcami, bo inaczej za słabo hamują. Nie mają servo-wave jak w modelu 6100 i wyższych, więc i siła hamowania jest dużo niższa. Sprawdzone osobiście.

DarekH
DarekH
20 dni temu
Reply to  aDamDr

dlatego Michał napisał, że to klamki na 10 palców ;)

aDamDr
aDamDr
20 dni temu
Reply to  DarekH

Napisał, że ” Żałuję jedynie, że dźwignie dalej mają ergonomię dostosowaną do naciskania 10 palcami „. Ale właśnie taką muszą mie, bo inaczej by nie działały :)

aDamDr
aDamDr
20 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Może tak być, ale nie będę więcej inwestował w zapasowy rower, żeby to potwierdzić..

wwo
wwo
20 dni temu

M5100 ma też bardzo ciekawy efekt uboczny. Przerzutka najprawdopodobniej współpracuje z manetkami M7000 i M8000, dzięki czemu przejście z kasety 11-46 na 11-51 będzie tańsze jeśli już masz taką manetkę + zostaje instant i multi release :)

DarekH
DarekH
20 dni temu
Reply to  wwo

No tak, ale to logiczne, 11 rzędowy napęd powinien mieć z założenia ten sam uciąg, więc pewnie połączenie szczególnie manetki z XT z Deore 5100 powinno zapewnić banana na twarzy :)

Szymon
Szymon
20 dni temu
Reply to  wwo

Ponoć rd m5100=m6100 poza kółeczkami. Przydałby się test albo m5100 w 12s lub m6100 czy m8100 w 11s. M8000 jest na limicie w kasetach 11-50 a zawsze backup w domu w postaci m8100 sie przyda

Przemo
Przemo
19 dni temu

Od miesiąca pomykam na nowej zmieniarce Deore M5100 z manetka XT M8000 i kasetą M5100 i złego słowa nie powiem, działa bardzo dobrze. Co prawda nie jeżdżę w błocie i napęd zazwyczaj jest czysty, więc nie mam porównania jak będzie z zawalonym błotem. Zmieniłem na 11s ze względów budżetowych bo przy 12s musiałbym zmieniać dodatkowo koło lub piastę. Koszt nowej zmieniarki to 139 zł + kaseta 200 z groszami. Odnośnie manetki na obejmę to klamki z ispec-ev nie bardzo się dogadują. Nie mogę ustawić optymalnej odległości dźwigni względem paluchów bo obejma klamki blokuję manetkę.

Michał prośbą do Ciebie abyś zmierzył średnicę tłoczków w Deore i SLX, tak tylko dla zaspokojenia mojej ciekawości czy będzie to 16 i 18mm. Dziękuję.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Przemo

Są kasety 12rz na standardowy bębenek. Sunrace lub NX. BTW bardzo fajny zestaw sama manetka xt to bajka

Last edited 19 dni temu by DarekH
Przemo
Przemo
19 dni temu
Reply to  DarekH

Wiem, że są takie kasety. Mój zakup był przemyślany.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Michał Lalik

No ja właśnie, biłem się z myślami czy brać kasetę Deore i zostać z napędem 11 rzędowym w ebike tylko zwiększając zakres z 11-46 na 11-51, ale zdecydowałem się na 12rz i nie mogę narzekać bo biegi cykają baardzo płynnie. Dlatego też kupując Sunrace zdecydowałem się na MZ800 bo jest stalowa na alu pająkach… Deorka też jest stalowa i do e-bike powinna znieść więcej tym bardziej, że tam gramy nie mają takiego znaczenia.

moris
moris
19 dni temu
Reply to  DarekH

Hmm, tylko po co 51 zębów w elektryku ? mieszkam i jeżdżę w górach i nie mogę tego pojąć.

Last edited 19 dni temu by moris
Vincent
Vincent
18 dni temu
Reply to  Michał Lalik

A jak już przy zębach ;-) jesteśmy… czy w elektryku jest sens zmieniać przednią zębatkę np na 28t?

Vincent
Vincent
18 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Mistrz Szybkiej Riposty.
Dzięki za wyczerpujące pytanie.

DarekH
DarekH
18 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Giant(Yamaha) ma standardzie 36T Praxisa, na stronie można najmniejsze 32T kupić … no teoretycznie można

Vincent
Vincent
18 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Założyłem (z tego co widzę, błędnie), że kwestia zmiany przedniej zębatki jest analogiczna jak w rowerze „analogowym” (osobiście mam 28t) – w końcu, po ewentualnym rozładowaniu baterii, łatwiej jest pedałować mając miękkie 28t.
Na stronie Shimano, dla silnika EP8 są jedynie 34t i 36t. Zastanawiam się czy jest to spowodowane jakimiś wymogami/ograniczeniami związanymi z silnikiem/oprogramowaniem. A może przy 28t nie byłoby szansy, pedałując, na osiągnięcie 25km/h???

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  moris

Jeżdże 95% na eco, dodatkowe lekkie przełożenie pomaga oszczedzić baterię i wydłużyć używalność pakietu.Niby to delikatne %, ale jak to zbierzesz to okazuje się, że dojedziesz kilka km dalej.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Widać te głosy o braku kompatybilności obejm z nowymi klamkami jednak nie są odosobnione. Szkoda, że na takich detalach wychodzi właśnie chęć uszczęśliwiania na siłę użytkowników. Tym bardziej, że chyba dużo osób stwierdzi zgodnie, że manetki XT 8000/8100 to jest to co Shimano ogarnęło wzorowo. I-spec EV jest na tyle „rewolucyjny” że nawet chyba z adapterami Wolftooth są problemy, bo za cholerę nie idzie tego pożenić…

Maciek
Maciek
18 dni temu
Reply to  DarekH

I to właśnie jest słaby klimat – z różnych względów jeżdżę na napędzie xt 8000 (zębatki 51 jakoś mi nie brakuje, części eksploatacyjne tanie, przez 4000km raz tylko musiałem serwisować przerzutkę (sprzęgło), napędu za dużo nie czyszczę – wstyd- a działa). Ale lubię jak w kokpicie jest porządek – wiec wszystko łącznie ze sztyca mam pod I spec II. Jak weszły 12 Shimano pomyślałem sobie ze może jakiś upgrade w zakresie hamulców – a polityka firmy wymusza wymianę totalna albo burdel na kierownicy. Nieładnie :)

DarekH
DarekH
18 dni temu
Reply to  Maciek

No ale M8000 to jest kozacki sprzęt nadal… pancerna przerzutka, z manetką xt działa super. Do tego obsługuje też 11-51 Deore… mimo, że nie napiszą tego wprost ale daje radę. Mi obsłużyła 11-51 12 rz z manetką xt 8100. Co do tych i-spec itp.. .no niestety, ale obejmy zaczynają być old school ;)

Jarek
Jarek
17 dni temu
Reply to  DarekH

Szukam właśnie informacji na temat połączenia przerzutki m8000 GS z kasetą m5100 11-51T. Czy to normalnie śmiga? Bo jednak przeskok z 46 na 51 jest całkiem spory.

Przemo
Przemo
18 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Jasne, ale dopiero jutro mogę strzelić kilka fot.

Przemo
Przemo
17 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Tak to u mnie wygląda, klamka jest w optymalnej odległości za to manetka mogłaby pójść bliżej mostka. Wyżej wyczytałem, że ispec-2 jednak jest kompatybilny z ispec-ev. Więc jak ergonomia będzie kulała to zmienię manetkę.

01.jpg
Przemo
Przemo
17 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Klamki mam tak ustawione bo mi jest wygodnie. Próbowałem z manetką za klamką ale przy obecnej konfiguracji jest lepiej. U mnie jest odsunięte o 35mm tak, że koniec klamki zachodzi na gripa, o grubość palucha.

DarekH
DarekH
16 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Mega-turbo-mocno… zapamiętam. To jak rozumiem, jest sporo dalej za „w ch…” ;)

Last edited 16 dni temu by DarekH
Zbigniew
Zbigniew
9 dni temu
Reply to  Michał Lalik

On nie ma mega-turbo-mocno odsuniętych klamek od gripów, po prostu ma wąziutkie/standardowe 13cm gripy…
Przy mega-turbo-mocno-nie-do-kupienia grubych i szerokich będzie ok, coś w rodzaju https://www.superstarcomponents.com/en/lock-on-grips-excel.htm

Przemo
Przemo
17 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Post pod postem, bo tylko 1 zdjęcie mogę dodać.

02.jpg
Przemo
Przemo
17 dni temu
Reply to  Michał Lalik

..

03.jpg
DarekH
DarekH
16 dni temu
Reply to  Przemo

Haha, od samego patrzenia bolą mnie palce ;) a tak serio, jeżeli to Ci pasuje to o to chodzi, każdy musi sobie znaleźć optymalne ustawienie. Nie zmienia jednak to faktur, że obejma z i-spec EV nie idzie w parze i to taki znak czasu.

Sławek
Sławek
19 dni temu

Od początku roku jeżdżę na na pędzie 12s od shimano. Przerzutki tylne slx to jakaś porażka. Luzy na pantografie od początku aż dziwne ze działała, wózek wykonany z super miękkiego Alu wygina się od patrzenia. Po uszkodzeniu 2giej przerzutki slx kupiłem tańsze deore i… Miłe zaskoczenie. Luz na pantografie minimalny, działa precyzyjnie, po szlifuje o kamienie jak na razie brak wpływu na pracę, wózek stalowy więc na pewno będzie bardziej sztywno.

Marcin
Marcin
19 dni temu
Reply to  Sławek

Ha, czyli i teoria i praktyka wskazują na m6100.

Sławek
Sławek
16 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Od 2,5 roku czochram GX 1×11. Wiosną br. wymieniłem łańcuch i wtedy też dokonano ostatniej regulacji przerzutki. Deszcz, śnieg, błoto, mróz, a biegi wchodzą w zasadzie identycznie jak pierwszego dnia po zakupie. To mój pierwszy kontakt z tą marką, na wiosnę planuję zmienić rower i na pewno Srama wybiorę po raz kolejny.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Sławek

Absolutna zgoda, te wózki przy przekosach to aż wyglądają jak banan… ja na razie zdecyodwałem się na SLX dlatego, że zalegał mi w piwnicy, ale jak coś się zrobi nie halo, to na bank przejdę na Deore.

Padre
Padre
19 dni temu

Względem SLX/XT brakuje też funkcji Instant Release”

Z tego co się orientuję, w SLX-ie nie ma Instant Release. Ta funkcja nadal jest zarezerwowana dla XT i XTR.

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Padre

Potwierdzam, instant release tylko XT/XTR.

Maciej
Maciej
19 dni temu

Czy w tych nowych grupach Shimano nie spada już łańcuch przy kręceniu w tył (tak jak w 11-rzędowym deore xt) ?

DarekH
DarekH
19 dni temu
Reply to  Maciej

NIe wiem, ja kręce do przodu ;) w e-bike nie da się krecić do tyłu … a tak serio, w analogu jaki miałem z pełną grupą M7100 nigdy mi się to nie zdarzyło.

Maciej
Maciej
18 dni temu
Reply to  DarekH

Mogłem się spodziewać złośliwości w stylu „przecież kręci się do przodu”, zawsze to samo :P

Ale dzięki za „serio odpowiedź”! ;)

DarekH
DarekH
17 dni temu
Reply to  Maciej

Spoko, z drugiej strony czy to jest aż takie dokuczające… nie potrafię tak na szybko odnaleźć jakiejś sytuacji gdzie te kręcenie do tyłu jest konieczne poza serwisem. Nie piszę tego złośliwie, ale mam wrażenie, że to taka trochę na siłę „wada” napędów 1x.

Maciej
Maciej
15 dni temu
Reply to  DarekH

W moim przypadku chodzi o podjazdy w technicznym terenie, gdzie czasem trzeba przekręcić do tyłu żeby dobrze ułożyć korby np. przy przejeździe między kamieniami / korzeniami żeby korba nie zahaczyła. Oczywiście nie mówię tu o kręcenie 40 obrotów w tył a jedynie część obrotu.
Oczywiście nie każdy lubi takie klimaty, więc nie każdemu będzie to przeszkadzać.

Miałem deore XT w dwóch różnych rowerach i w obu przypadkach było to dla mnie na tyle irytujące że przeszedłem na stronę SRAM. Ale może przy najbliższej okazji sprawdzę nowe Shimano :)

Marcin
Marcin
6 dni temu
Reply to  DarekH

Spada jak cofasz rower. Wtedy łańcuch się kręci i zostaje zrzucony na niższy bieg ;) mówię o E-bike gdzie apropo jest kaseta M4100 (plus taki ze Stalowa) ale myślę żeby wymienić na 11-46 (są chyba 10 rzędowe która mają 11-46 a nawet do 50… Może to się przyda?) chodzi o wzmocnienie trybu Eco i trail na podjazdach bo boost mimo siły kręci koło w miejscu i tak jest lipa…

Robert
Robert
18 dni temu

Cześć, przepraszam za laickie pytanie, co z grupą Deore M6000 ? To jest starszy model? Czy po prostu Deore M5100 go zastąpił?

DarekH
DarekH
18 dni temu
Reply to  Robert

No generalnie M6000 to grupa pod napędy 2×10 chyba tak ? Bardzo udana wg.mnie ze sprzęgłem i bardzo dobrze wyceniona, do tego chyba korby drążone. Wygląda ze 5100 to naturalny następca.

Robert
Robert
18 dni temu
Reply to  DarekH

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Nareszcie na bieżąco jestem :)

DarekH
DarekH
17 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Jedyne co dziwi mnie nadal, że odeszli od drążonych korb… to dziwny ruch bo to nie tylko waga ale i sztywność. Ale za to wygląd nowych korb bardzo ładny. Generalnie te nowe grupy z tymi kanciastymi pantografami, dużymi kasetami… po prostu biżuteria ;)

DarekH
DarekH
17 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Miałem na myśli to ze m6000 miało drążone (o ile dobrze pamietam) a nowa m6100 juz nie

Filip
Filip
16 dni temu
Reply to  DarekH

Nie byly

Mateusz
9 dni temu
Reply to  DarekH

M6000 miała zwykłe korby, dopiero SLX M7000 miał puste w środku.

Arek
Arek
6 dni temu

Powiedzcie mi, co to za „prosty, ale genialny wskaźnik na wózku, który kolosalnie ułatwia regulację”? Gdzie to jest? W M7100 też jest?

DarekH
DarekH
5 dni temu
Reply to  Arek

Tak na wewnętrznej prowadnicy wózka. Wszystkie systemy x100 maja to

Arek
Arek
5 dni temu
Reply to  DarekH

A dokładniej? :) I jak to pomaga w regulacji?

Arek
Arek
5 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki za wyjaśnienie, nie miałem pojęcia, że coś takiego tam jest :)

Marcin
Marcin
12 godzin temu
Reply to  Michał Lalik

Heh, a jeszcze dokładniej? Gdzie jest wskaźnik? Na co powinno się patrzeć? Zgaduje że patrząc od tyłu na przerzutkę przy regulacji śruby wskazuję on że już jest w odpowiedniej osi… Tylko który to element? ;) ;) ;)

Marcin
Marcin
7 godzin temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki wielkie!

Piotr
Piotr
3 dni temu

Witam
Czy przerzutkę Deore M6100 mogę zamontować do kasety NX Eagle 1×12?

Piotr
Piotr
2 dni temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki wielkie za info bo właśnie przymierzam się do zmiany NX 1×11 na 1×12 ale chciałem mieć resztę napędu shimano szczególnie z manetką XT :)

Mateusz
1 dzień temu
Reply to  Michał Lalik

Przerzutkę i manetkę możesz niby mieszać, ale nie do końca. Ciąg linki jest tylko teoretycznie taki sam. Sram ma równo 1:1, Shimano około 0,95:1. Taki mieszany układ da się wyregulować i będzie działało, ale nie idealnie, będą jakieś trzaski.

Tomek
Tomek
9 godzin temu
Reply to  Mateusz

Być może i SRAM ma równe 1:1, ale luzy na takiej np. przerzutce NX Eagle są tak duże, że w praktyce moim zdaniem ten skok 1:1 nie przenosi się dokładnie na kasetę i dochodzi do takiej sytuacji jak u mnie, gdyż po wymianie przerzutki NX Eagle na XT 8120 precyzja zmiany biegów jak niemal bezbłędna i w stosunku do SRAMA to jest przepaść. Dodam jeszcze, że obecnie przerzutka XT ma podobny przebieg do NX, gdy ją zdejmowałem (ponad 1000km) i nadal pracuje bez zarzutu bez żadnej regulacji (kaseta niezmiennie GX Eagle 10-50).

Odwiedź mój profil na
Instagram Top