O ile w przypadku Krossa, na pewno spodziewałeś się prezentacji najciekawszych nowości, to Kellys może być dla Ciebie niespodzianką – do tej pory nie miał zbyt dużego szczęścia na blogu. Pod względem wyposażenia, Swag pokazał się z bardzo dobrej strony w zestawieniu najtańszych rowerów enduro, ale nigdy nie rozumiałem, jaka idea przyświecała projektowaniu geometrii jego ramy.
Mimo to, w ciągu ostatniego sezonu spotkałem na szlaku wielu zadowolonych użytkowników tego roweru. Kiedy więc nadarzyła się okazja do przetestowania kolekcji Kellys 2017 w Kluszkowcach, postanowiłem sprawdzić słowacką myśl techniczną na własnej skórze.
Z segmentu enduro/trail, do wyboru miałem:
Kellys Swag 30 i 50 – środkowa i najwyższa specyfikacja aluminiowego fulla enduro.
Kellys Eraser 90 – flagowy endurak na carbonowej ramie i wypasionych częściach.
Kellys Mobster 30 i 70 – zupełnie nowy hardtail na kołach 27+.
Kellys Swag 30
Kellys Swag 30 – pierwsze wrażenia z jazdy
Z początku miałem poważny dylemat, jaki rozmiar wziąć na testowe trasy. Wiedziałem, że przy moich 170 cm, żeby ustawić siodło na odpowiedniej wysokości, potrzebuję S-ki. Z tabelki wiedziałem też, że będzie ona zbyt krótka. Moje wątpliwości rozwiali inni uczestnicy testów, opuszczając bazę sprawniej od pracowników urzędu skarbowego o 15:00 i zostawiając mi do „wyboru” Swaga 30 w rozmiarze M.
Po sprawdzeniu Swaga w terenie, w końcu ogarniam historię stojącą za jego geometrią.
Mój test nie był długi – zaliczyłem podjazd i zjazd z OS3 i OS4 tegorocznych zawodów JoyRide w Kluszkowcach (również tym razem w deszczu – a jakże). Ale jest sukces! Po sprawdzeniu Swaga w terenie, w końcu ogarniam historię stojącą za jego geometrią.
Nie da się ukryć, że brakuje mu poczucia siedzenia „w rowerze”, a długość rury podsiodłowej w rozmiarze L spokojnie wystarczy dla osoby o 230 cm wzrostu (i to nie jest żart). O stabilność dbają jednak płaski kąt rury sterowej (65 stopni) i dłuuugi chainstay (455 mm), podczas gdy krótki i wysoki przedni trójkąt zapewnia komfortową, wyprostowaną pozycję.
Sporo historii krąży o (słabych) właściwościach podjazdowych Swaga. Myślę, że większość uprzedzeń – przyznaję się, że również moich – bierze się z lektury tabelki z geometrią. Tabelki, która… nie do końca trzyma się kupy (rozrysowałem sobie wszystkie wymiary, żeby sprawdzić reach, którego Kellys uparcie nie podaje). Właściwości podjazdowe są więc… całkiem poprawne. Nie powiem, żebym doznał na Swagu uphillowego objawienia, ale też z całą pewnością sprzęt nie przeszkadzał mi w zdobywaniu wysokości.
Podobnie było na zjazdach – rozmiar M co prawda regularnie starał się wetknąć mi siodło w miejsce, gdzie plecy tracą swą szlachetną nazwę, ale długa baza kół w połączeniu z pozostałymi wymiarami dawała poczucie pewności godne rasowego (race’owego?) enduro.
Odczuwalna jest zwłaszcza ponadprzeciętna długość chainstaya – w połączeniu z płaską główką, zachęca do szerokiego wchodzenia w zakręty i pokonywania ich płynnym łukiem. Wszystko jednak dzieje się naturalnie, bez specjalnego myślenia o tym, jak najlepiej złożyć rower w zakręt.
Krótko mówiąc: mimo wcześniejszych uprzedzeń (i deszczu), jeździło mi się naprawdę nieźle!
Nie zrozum mnie źle – ze względu na specyficzną rozmiarówkę, nie jest to rower, który kupiłbym dla siebie. Ale opisane wyżej cechy i intuicyjna dla początkujących pozycja za sterami, wielu osobom przypadną do gustu. Potwierdzają to opinie użytkowników rowerów z poprzednich roczników. Z chęcią przetestowałbym ten rower dokładniej, choć teraz już wiem, że na moje 170 cm wzrostu optymalnym wyborem jest rozmiar S.
Kellys Swag 50
W bonusie bardzo minimalistyczna prezentacja najdroższej konfiguracji Swaga.
Kellys Eraser 90
Kellys Mobster Plus
Podsumowanie
Jak widać, Kellys nie wprowadził zbyt poważnych zmian w segmencie trail/enduro na sezon 2017. Największa nowość to Mobster, który – mimo jednej wtopy w wyposażeniu – bardzo dobrze wpasowuje się w modę na sztywne wszędołazy na plusowych kołach.
W pozostałych modelach – głównie mam tu na myśli Swaga – najbardziej zabrakło unowocześnienia geometrii. Skrócenie rur podsiodłowych pozwoliłoby większej liczbie riderów wskoczyć na właściwy rozmiar. Pojawiły się za to nowe, bardzo spójne i sensowne specyfikacje i… dużo ładniejsze kolory.
Mój dotychczasowy związek z Kellysem określiłbym jako „to skomplikowane”. O ile seksapil słowackiej marki i problematyczna rozmiarówka nie zachęcały mnie do pogłębienia tej relacji, to zrobiła to jazda próbna w połączeniu z lekturą cennika. Oferta Kellys 2017 raczej nie podbije serc Ędurowców przez duże „Ę”, ale portfele rozsądnych riderów i początkujących – jak najbardziej.
Jak zwykle, materiał zajebisty. Hasałem na HT Trek XCaliber, potem przyszedł czas na FS, Cube Ams 120. Dawał radę na singlach, ale mało.Teraz właśnie stoję przed wyborem bajka, co dobrze podjeżdża i jeszcze lepiej zjeżdża, kasa między 8k do 12. Czytając wszystkie fora, przeglądając strony, beret zryty na maxa. Nie wiem, co wybrać! Dlatego, też zwróciłem uwagę na tego pomykacza. Tylko teraz nie wiem co na to Soda,Soil itp…
@SCARYBUJE Z racji taniego funta dobrze sprawdzić ceny w UK. Za takie pieniądze możesz wyszarpać dużo taniej niż u nas np Speca na 6Fattie i będziesz Pan zadowolony :-)
ludojad
7 lat temu
Jak cena zostanie to przy sawgu 30 fajna opcja na „małżeństwo z rozsądku”. Jedynie jakoś nigdy nie ufam brandowym obręczom (są tubeless?), no i kable już mogli w ramie pociągnąć. Kolejną zaletą będzie to iż rower bez problemu przymierzysz gdzieś u dystrybutora.
Bartosh
7 lat temu
Ja mam jakąś awersję do tej marki. Trochę jak z gościem, którego widzi się pierwszy raz i od razu nie lubi …
hehehe dobra w dupie może mi się poprzewracało od treków, przecież jak ktoś solidnie jeździ to czasem coś musi strzelić :D
Lewy
7 lat temu
Ja mam 180cm i swag 50 2015 S, ten rozmiar jest idealny. Porownalem z yt capra i canyon strive, to u konkurencji jest m lub m+. Dla mnie pasuje super, byłem zdziwiony podczas zakupu dlaczego pasuje na mnie eska ale niestety kellys ma trochę z tym problem. Polecam postestowac
Marek
7 lat temu
Zdecydowanie trzeba testowac. Ja wybralem YT Capra AL jestem zachwycony…
MARCIN
7 lat temu
Nie obraź się Michał ale na tym rowerze wyglądasz komicznie… jakbyś miał zaraz z niego spaść! W podstawówce miałem motorynkę marki Romet. Sprzęt był zarąbisty i frajdy było co nie miara (co prawda ciągle się psuł)… W klasie ósmej ktoś zwrócił mi delikatnie uwagę, że chyba z niego wyrosłem. Jak zobaczyłem Ciebie na zdjęciach to przypomniała mi się moja motorynka ;-)
Biorąc pod uwagę, że był o rozmiar za duży, to chyba jednak kwestia perspektywy ;)
Guncar
7 lat temu
Właśnie rozmiar i problem z nim związany. Mając 186 pasowałby mi M (19″) ale biorąc pod uwagę mój prześwit najlepszy byłby L(21″). Chyba że sztyce regulowane mają na tyle dużą sztywność że będą się spisywać w mniejszej ramie. Choć pewnie tak jak to mam obecnie miałbym sztyce w kosmosie.
Właśnie nie chcę :) ale często się spotykałem z tym, że do tego wzrostu niby pasowała by M, nie wiem czemu. Jeśli będę brał nowy to na pewno L przy używce będzie znacznie trudniej o taki rozmiar :/
A fakt. W sumie źle to napisałem. Tak to jest jak się na szybko pisze. A miałem na myśli że według jakiegoś starego dobierania, według wzrostu. Teraz to tak jak piszesz L bez zastanawiania.
O ile będzie budżet. Ale jeszcze mam czas może za rok.
Narazie ujeżdżam mojego Black Meta6 ;) noo już Black-Yellow ;)
Jack
7 lat temu
Michał, czy planujesz w najbliższym czasie wyprzedażowy przegląd rynkowy fulli?
Raczej nie… Za dużo roboty w stosunku do tego, ile osób skorzysta. Raczej skupię się na zestawieniu rowerów z 2017.
majki
7 lat temu
mam 182 I swaga M – siadł mi idealnie. Sądzęże każdy w okolicach 180 nie nadaje się na rozmiar S. Nie wiem o co chodzi z tą rurą podsiodłową bo mi ani troche nie przeszkadza. Jeśli dla kogoś jest zbyt długa to znaczy że powinien wziąć mniejszy rozmiar.
Mateusz Bagniewski
7 lat temu
Mam SWAG-a z 2016r. w rozmiarze M (19″) i uważam, że przy moim wzroście 185cm jest idealny. Mój przyjaciel ma też M’kę przy wzroście ok 170cm i tutaj już wiemy, że mogłaby to być S’ka ;)
Artykuł jak zwykle super. Co do długości tyłu to faktycznie – mógłby być nieco krótszy. Jakieś zabawy typu manual albo zgrabny bunny dla osoby nieoswojonej z rowerem są dość dużym wyzwaniem :)
W kwestii podobieństw i różnych mitów na temat projektu ram. Uspokoję po Autorze artykułu: SWAG to nie rama rometa. To konstrukcja taka sama jak Kinesis, a sam Romet to żywcem zdarty CTM.
Marcin
7 lat temu
Czy to prawda co mówią że gniazda łożysk tylnego zawieszenia się wyrabia w SWAG-ach? Własnie dlatego zrezygnowałem ze SWAG-a 30. Dwóch znajomych kolegi pluje sobie w brodę, bo obaj kupili i mieli ten problem, a gwarancja powiedziała, że to naturalne zużycie przy cięższej jeździe…
Michał
7 lat temu
Mam SWAG-a 10 z 2016 roku i niestety wystąpił problem z tylną piastą. Wadliwe uszczelnienie spowodowało, że do łożyska dostały się zanieczyszczenia i wilgoć powodując jego uszkodzenie. Niestety producent nie chce wymienić piasty na gwarancji. Eksperci Kellysa znaleźli w łożysku wilgoć i błotko i stwierdzili, że ??? to wina użytkownika !!!!!! Pewnie specjalnie napchałem sobie do łożyska błota i wody. Czy rowerem Kellys SWAG można tylko jeździć po suchym asfalcie? Może trasy enduro są zbyt brudne i wilgotne? Podejście do klienta bardzo denerwujące ( od czterech tygodni nie mam na czym jeździć ) szczególnie, że piszesz Michał o innych użytkownikach którzy mieli problemy z piastami.
Mateusz Zator
7 lat temu
Czy skoro rama Mobstera jest w standardzie Boost,to jest kompatybilna także z kołami 29? Na zdjęciach nie wygląda aby w tylnym trójkącie było zbyt dużo miejsca.
Nie widzę związku między Boostem na rozmiarem koła ;)
Miejsca jest całkiem sporo, ale najlepiej pytaj bezpośrednio u źródła, bo nie mam tego niestety jak sprawdzić.
JK
7 lat temu
Geo jest naprawdę konkretne…. Rama S a parametry jak Reignie L. Swoją drogą tego modelu (reigna w sensie) jeszcze nie testowałeś a należy do swietej trójcy (ew kwartetu) na polskich szlakach ( Kross, Giant, YT wymiennie z Canyonem). Może w 2017 będzie okazja?
Just Kidding
7 lat temu
Tylny zawias erasera jest wystarzcająco progresywny na bike parki?
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania serwisu, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na blogu i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?
Jak zwykle, materiał zajebisty. Hasałem na HT Trek XCaliber, potem przyszedł czas na FS, Cube Ams 120. Dawał radę na singlach, ale mało.Teraz właśnie stoję przed wyborem bajka, co dobrze podjeżdża i jeszcze lepiej zjeżdża, kasa między 8k do 12. Czytając wszystkie fora, przeglądając strony, beret zryty na maxa. Nie wiem, co wybrać! Dlatego, też zwróciłem uwagę na tego pomykacza. Tylko teraz nie wiem co na to Soda,Soil itp…
Coraz więcej rowerów można przed zakupem solidnie przetestować – to naprawdę DUŻO wyjaśnia i potem inaczej patrzy się na internetowe tabelki…
@SCARYBUJE Z racji taniego funta dobrze sprawdzić ceny w UK. Za takie pieniądze możesz wyszarpać dużo taniej niż u nas np Speca na 6Fattie i będziesz Pan zadowolony :-)
Jak cena zostanie to przy sawgu 30 fajna opcja na „małżeństwo z rozsądku”. Jedynie jakoś nigdy nie ufam brandowym obręczom (są tubeless?), no i kable już mogli w ramie pociągnąć. Kolejną zaletą będzie to iż rower bez problemu przymierzysz gdzieś u dystrybutora.
Ja mam jakąś awersję do tej marki. Trochę jak z gościem, którego widzi się pierwszy raz i od razu nie lubi …
Dlatego czasem warto się przejechać ;)
przejechać się raz, drugi trzeci i brzdęk !
hehehe dobra w dupie może mi się poprzewracało od treków, przecież jak ktoś solidnie jeździ to czasem coś musi strzelić :D
Ja mam 180cm i swag 50 2015 S, ten rozmiar jest idealny. Porownalem z yt capra i canyon strive, to u konkurencji jest m lub m+. Dla mnie pasuje super, byłem zdziwiony podczas zakupu dlaczego pasuje na mnie eska ale niestety kellys ma trochę z tym problem. Polecam postestowac
Zdecydowanie trzeba testowac. Ja wybralem YT Capra AL jestem zachwycony…
Nie obraź się Michał ale na tym rowerze wyglądasz komicznie… jakbyś miał zaraz z niego spaść! W podstawówce miałem motorynkę marki Romet. Sprzęt był zarąbisty i frajdy było co nie miara (co prawda ciągle się psuł)… W klasie ósmej ktoś zwrócił mi delikatnie uwagę, że chyba z niego wyrosłem. Jak zobaczyłem Ciebie na zdjęciach to przypomniała mi się moja motorynka ;-)
Biorąc pod uwagę, że był o rozmiar za duży, to chyba jednak kwestia perspektywy ;)
Właśnie rozmiar i problem z nim związany. Mając 186 pasowałby mi M (19″) ale biorąc pod uwagę mój prześwit najlepszy byłby L(21″). Chyba że sztyce regulowane mają na tyle dużą sztywność że będą się spisywać w mniejszej ramie. Choć pewnie tak jak to mam obecnie miałbym sztyce w kosmosie.
Czemu przy takim wzroście chcesz M?
Właśnie nie chcę :) ale często się spotykałem z tym, że do tego wzrostu niby pasowała by M, nie wiem czemu. Jeśli będę brał nowy to na pewno L przy używce będzie znacznie trudniej o taki rozmiar :/
Napisałeś: „Mając 186 pasowałby mi M”, podczas gdy przy tym wzroście zdecydowanie pasuje Ci L ;)
Nie zastanawiaj się, większość osób kieruje się przy doradzaniu rozmiaru jakimiś oldschoolowymi metodami rodem z klasycznych szosówek.
A fakt. W sumie źle to napisałem. Tak to jest jak się na szybko pisze. A miałem na myśli że według jakiegoś starego dobierania, według wzrostu. Teraz to tak jak piszesz L bez zastanawiania.
O ile będzie budżet. Ale jeszcze mam czas może za rok.
Narazie ujeżdżam mojego Black Meta6 ;) noo już Black-Yellow ;)
Michał, czy planujesz w najbliższym czasie wyprzedażowy przegląd rynkowy fulli?
Raczej nie… Za dużo roboty w stosunku do tego, ile osób skorzysta. Raczej skupię się na zestawieniu rowerów z 2017.
mam 182 I swaga M – siadł mi idealnie. Sądzęże każdy w okolicach 180 nie nadaje się na rozmiar S. Nie wiem o co chodzi z tą rurą podsiodłową bo mi ani troche nie przeszkadza. Jeśli dla kogoś jest zbyt długa to znaczy że powinien wziąć mniejszy rozmiar.
Mam SWAG-a z 2016r. w rozmiarze M (19″) i uważam, że przy moim wzroście 185cm jest idealny. Mój przyjaciel ma też M’kę przy wzroście ok 170cm i tutaj już wiemy, że mogłaby to być S’ka ;)
Artykuł jak zwykle super. Co do długości tyłu to faktycznie – mógłby być nieco krótszy. Jakieś zabawy typu manual albo zgrabny bunny dla osoby nieoswojonej z rowerem są dość dużym wyzwaniem :)
W kwestii podobieństw i różnych mitów na temat projektu ram. Uspokoję po Autorze artykułu: SWAG to nie rama rometa. To konstrukcja taka sama jak Kinesis, a sam Romet to żywcem zdarty CTM.
Czy to prawda co mówią że gniazda łożysk tylnego zawieszenia się wyrabia w SWAG-ach? Własnie dlatego zrezygnowałem ze SWAG-a 30. Dwóch znajomych kolegi pluje sobie w brodę, bo obaj kupili i mieli ten problem, a gwarancja powiedziała, że to naturalne zużycie przy cięższej jeździe…
Mam SWAG-a 10 z 2016 roku i niestety wystąpił problem z tylną piastą. Wadliwe uszczelnienie spowodowało, że do łożyska dostały się zanieczyszczenia i wilgoć powodując jego uszkodzenie. Niestety producent nie chce wymienić piasty na gwarancji. Eksperci Kellysa znaleźli w łożysku wilgoć i błotko i stwierdzili, że ??? to wina użytkownika !!!!!! Pewnie specjalnie napchałem sobie do łożyska błota i wody. Czy rowerem Kellys SWAG można tylko jeździć po suchym asfalcie? Może trasy enduro są zbyt brudne i wilgotne? Podejście do klienta bardzo denerwujące ( od czterech tygodni nie mam na czym jeździć ) szczególnie, że piszesz Michał o innych użytkownikach którzy mieli problemy z piastami.
Czy skoro rama Mobstera jest w standardzie Boost,to jest kompatybilna także z kołami 29? Na zdjęciach nie wygląda aby w tylnym trójkącie było zbyt dużo miejsca.
Nie widzę związku między Boostem na rozmiarem koła ;)
Miejsca jest całkiem sporo, ale najlepiej pytaj bezpośrednio u źródła, bo nie mam tego niestety jak sprawdzić.
Geo jest naprawdę konkretne…. Rama S a parametry jak Reignie L. Swoją drogą tego modelu (reigna w sensie) jeszcze nie testowałeś a należy do swietej trójcy (ew kwartetu) na polskich szlakach ( Kross, Giant, YT wymiennie z Canyonem). Może w 2017 będzie okazja?
Tylny zawias erasera jest wystarzcająco progresywny na bike parki?