Kalendarz zawodów enduro 2018

Zawody / 

Ledwo skończył się sezon 2017, a już znamy wszystkie terminy zawodów enduro 2018! Organizatorzy Enduro MTB Series, Enduro Trails i JoyRide przygotują w sumie 8 edycji. Nie wszystkie lokalizacje są jeszcze potwierdzone, ale na 100% pościgamy się na JoyRide Festiwalu w Kluszkowcach i na Mistrzostwach Polski w Srebrnej Górze. Mistrzostwa powrócą po rocznej przerwie, znów pod banderą Enduro MTB Series. 


 DataSeriaMiejsceUwagi
Kwiecień21-22.04.2018Enduro MTB Series?
Maj24-27.05.2018joyride-logo-100 Kluszkowce (mapa) JoyRide Festiwal Kluszkowce
Czerwiec01-02.06.2018endurotrails-logo-100Bielsko-Biała (mapa)
16-17.06.2018Enduro MTB SeriesPrzesieka (mapa)
Lipiec08.07.2018Enduro MTB SeriesSzklarska Poręba (mapa)Festiwal Bike Week
Sierpień25-26.08.2018Enduro MTB SeriesSrebrna Góra (mapa) Mistrzostwa Polski
Wrzesień07-08.09.2018endurotrails-logo-100Bielsko-Biała (mapa)
29-30.09.2018Enduro MTB Series?

Kalendarz zawodów enduro 2018

Kalendarz będę oczywiście na bieżąco aktualizował, więc zaglądaj tu w ciągu sezonu – bezpośredni link znajdziesz w górnym menu. Póki co pozostaje nam zabukować terminy w kalendarzu urlopowym ;)


Zobacz też:

 

  1. Hej,

    Od roku na enduro, rower ht.
    Wiek 40…

    Bardzo chciałbym wystartować. Nigdy się nie ścigałem. Fizycznie czuję się dobrze. Łydka dość mocna.

    Nie wiem natomiast czy technicznie jestem gotów. A nie chciałbym innych na trasie blokować.

    Jak to ocenić. Nie mieszkam w górach więc to też utrudnia ocenę umiejętności.

    1. Pojedź na szkolenie podstawowe do Endurotrails i tam zobaczysz, co umiesz, co nie :)

    2. Jedź do Bielska na Enduro Trails – masz tam pięknie oznakowane trasy z zawodów, na których możesz się sprawdzić.

    3. Hej, dasz radę :) w 2017mialem ten sam dylemat, rower ht no i wiek :) pierwsze zawody w Szklarskiej i na prawdę było warto. Pozdrawiam

    1. Zależy, na co go założysz ;)

  2. Szkoda, że w BB mniej zawodów ale może będą lepsze i mniej powtarzające się.
    Myślę pojawić na którychś zawodach on sight.

  3. Taka długa majówka w 2018 i zawodów nie zrobić, nie rozumiem tego.

    1. Właśnie dlatego – tyle czasu, że lepiej to wykorzystać na jakiś dłuższy/dalszy wypad, zamiast podporządkowywać plany całego domostwa pod jednodniowe zawody. Ja zawsze olewałem sikiem prostym zawody robione w długie weekendy, a tym bardziej majówkę.

  4. Michał zrobisz wpis o treningu wydolnościowym/kondycyjnym, jak przepracować zimę itp. rzeczy?
    Aby podjazdy/wypychy nie były wysysającym energie balastem i takie tam:P

    1. Może i bym zrobił… gdybym miał o tym jakiekolwiek pojęcie ;)

  5. Bartłomiej Karkonosze

    Ale w Szklarskiej Porębie i w Przesiece nic nie robią?

    1. Zauważ, że cztery lokalizacje nie są jeszcze podane. A na stronie Enduro MTB Series było ostatnio zdjęcie spod urzędu w Szklarskiej Porębie ;)

Dodaj komentarz do tekstu Kalendarz zawodów enduro 2018

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Test: Kross Soil EX 2018

Sprzęt, Testy / 

W świecie motoryzacji od kilku lat panuje szał na crossovery – auta, które próbują łączyć kompatkowe hatchbacki z SUV-ami. Kross Soil EX to też crossover, tyle że na dwóch kołach. Z praktycznego punktu widzenia jest ścieżkowcem, ale przez kilka ciekawostek w wyposażeniu, może skutecznie zastąpić rower enduro.


Rower przetestowałem dzięki współpracy z marką Kross.


Kross Soil EX – co to za rower?

Soil w standardowej odmianie to klastyczny ścieżkowiec – alternatywa dla enduro, jeśli przede wszystkim cenisz sobie efektywność i zabawowość, a niekoniecznie haratanie najgorszego terenu i bikeparków. Stanowi też idealne wejście w światek enduro dla osób /nie/ mieszkających w górach i szukających Świętego Graala MTB, czyli jednego roweru do wszystkiego.

Kross Soil EX 2018 - test

Soil EX oferuje to samo, tylko więcej: większy skok widelca, większe opony, większy kokpit. Zmiany, które wielu posiadaczy Soila wprowadzało samodzielnie, żeby poprawić zachowanie roweru w trudnym terenie, ale bez poświęcania zwinności mniejszego skoku tylnego zawieszenia.

Kross Soil EX 2018 - test

Kross Soil EX 2018 - test - zawieszenie RVS 130 mm

Kross ma przed sobą trudne zadanie, bo w tym segmencie rynku robi się tłoczno, a cena 13 tys. zł plasuje go między takimi rywalami, jak Whyte T-130, YT Jeffsy 27, Giant Trance, Canyon Spectral czy Rose Granite Chief. Jak zwykle w przypadku polskiej marki, warto jednak przymknąć oko na cenę katalogową i porównywać realne ceny zakupu.

Najważniejsze cechy

  • zawieszenie RVS (z wirtualnym punktem obrotu), skok 130 mm;
  • nowy Rock Shox Pike, skok 140 mm;
  • piasty Boost – nowość w modelu 2018;
  • opony Schwalbe Nobby Nic w rozmiarze 27.5 x 2.6″;
  • szerokie obręcze (30 mm);
  • krótki mostek, kierownica 780 mm;
  • zmienna geometria EX/Trail.

Kross Soil EX 2018 - test

Zajrzyj też do bikeporna przedstawiającego najdrobniejsze detale ramy i wyposażenia:

Bikeporn: Kross Soil EX 2018

Geometria

Kross Soil EX 2018 geometria

Tabelkę producenta traktuj orientacyjnie – zawiera ona parę błędów, z których głównym jest pokazanie geometrii standardowego Soila… Ze względu na wyższy widelec, model EX jest o ok. 0,5 stopnia bardziej płaski (kąt główki ramy 66,5/67,5 stopnia). Znacznie przekłamany jest też kąt rury podsiodłowej (realnie około 75 stopni).

Kross Soil EX 2018 - test - mocowanie dampera Trail EX

Geometrię Soila można ustawić w dwóch wariantach, z których jednego (stromego) nikt nie użyje. Choć nie jest to prawdą, bo ja użyłem – rower dostałem do testu z mocowaniem „Trail”, na którym przejeździłem prawie połowę testu. Niskie mocowanie („EX”) wyostrza o 1 stopień kąty i obniża suport o ok. 7 mm. Zmienia też delikatnie charakterystykę zawieszenia na bardziej progresywną, co pasuje do bardziej agresywnej jazdy.

Kross Soil EX 2018 - test - zmienna geometria Trail EX

O dziwo, oba ustawienia geometrii są bardzo użyteczne. Różnica – choć natychmiast odczuwalna – nie jest kolosalna. Mocowanie Trail spodoba się osobom preferującym bardziej klasyczny feeling, z kolei EX trafi do zwolenników „siedzenia w rowerze” (przy zmianie geometrii warto też obniżyć mostek!). Ja zaliczam się do tej drugiej grupy, ale jeśli kupisz Soila, polecam przetestować oba warianty. Bardziej wpływają one na „miękkie” odczucia z jazdy, niż na „twarde” możliwości podjazdowe czy zjazdowe. A jak już o nich mowa…


Na szlaku

Zdradzę Ci mały sekret: Kross czasem na długie tygodnie zapomina o swoich rowerach testowych i nie upomina się o ich zwrot. W przypadku Soila EX wykorzystałem to bez skrupułów! W ciągu prawie 2-miesięcznego testu nie jeździłem na niczym innym. Odwiedziłem w tym czasie Enduro Trails, Wilcze Ścieżki, Srebrną Górę i single Rowerowego Podhala. Nie zabrakło też szlakowych wycieczek i szybkich misji XC „dookoła komina”. To był jeden z moich najdłuższych testów, nie licząc własnych rowerów. Co tak mnie przyciągnęło do Soila?

Kross Soil EX 2018 - test

Na Soilu tak jeździłem, ale to tak jeździłem! że nie miałem czasu umyć go do zdjęć… Sorry!

Podjazdy

Kupując rower o skoku 130 mm, oczekujesz, że będzie podjeżdżał lepiej od typowego enduro. Kross Soil EX nie rozczarowuje. Zawieszenie jest efektywne na wszystkich biegach i trzeba się bardzo postarać, żeby je rozbujać. W komentarzach do bikeporna pojawiły się lamenty, że damper koniecznie powinien mieć blokadę. No jak się nad tym zastanowić, to rzeczywiście nie. Na zawieszeniu RVS można „przepchnąć” krótkie techniczne sekcje nawet na stojąco, bez wielkich strat energii. Blokada w Soilu jest więc potrzebna, jak alarm w Multipli.

Kross Soil EX 2018 - test - podjazdy

Na podjazdach pomaga też pozycja za sterami – nowocześnie stroma rura podsiodłowa (nawet w „płaskim” ustawieniu geometrii) i niski stack, nieosiągalny dla rowerów z większym skokiem widelca. Przód jest przyklejony do ziemi.

Soil EX, ze wszystkich rowerów jakie testowałem… najbardziej mnie zmęczył!

Połączenie efektywnego zawieszenia, stabilnej geometrii i akceptowalnej masy powoduje, że Soil EX wycisnął ze mnie ostatnie soki. Na każdym kroku zachęcał mnie do podnoszenia sobie poprzeczki i walki do ostatniego grama tlenu w płucach – tam, gdzie normalnie dreptałbym sobie pieszo.

Kross Soil EX 2018 - test - podjazdy

W tym krosiarskim kontekście, dużą wadą jest brak miejsca na bidon. Niestety pracujące zawieszenie nie pozostawia na niego miejsca. Szkoda, bo na rowerze tego typu często jeździ się „na lekko” – pozostaje torba biodrowa.

Kross Soil EX 2018 - test - manetka Shimano SLX

Z lekkością nie ma nic wspólnego manetka Shimano SLX. Na początku testu zdarzyło mi się cisnąć pod górę na zbyt twardym przełożeniu, bo przez opór na dźwigni myślałem, że to już ostatni bieg. Ot, przyzwyczajenie do klasy GX/XT. Topornej manetce M7000 dużo bliżej do taniego Deore… Polecam upgrade zaraz po zakupie.

Pozostając przy napędzie, osobiście wymieniłbym też zębatkę na mniejszą (32T → 30T), lepiej pasującą do kasety 11-46T. Na podjazdach o łagodnym nachyleniu (jak Daglezjowy w Bielsku-Białej, czy trasa „E” w Srebnej Górze), często brakowało mi naturalnego przełożenia 32×42 i musiałem przeskakiwać między szeroko rozstrzelonymi zębatkami 37 i 46. Z kolei na stromych, naturalnych szlakach, tęskniłem za patelnią 50T.

Kross Soil EX 2018 - test - napęd Shimano SLX 1x11

Oba wspomniane problemy rozwiązuje SRAM Eagle, który w 2018 zawitał już do rowerów z przedziału cenowego Soila. Shimano niestety znów traci do swojego rywala.

Proponowane zmiany (manetka, zębatka) to jednak drobnostki. Prosto z pudełka Soil EX daje takie poczucie uniwersalności, że przed epicką wycieczką na pewno nie będziesz analizował dystansu i przewyższenia pod kątem tego, „czy rower da radę”. Dla mnie to najlepsza rekomendacja.

Kross Soil EX 2018 - test - podjazdy

Zjazdy

Mniejszy skok, który tak pomaga na podjazdach, na pewno będzie ograniczeniem na zjazdach, prawda? Tylko częściowo – Soil EX faktycznie wymaga bardziej precyzyjnego wybierania linii, ale jednocześnie bardzo to ułatwia. Chętnie daje się oderwać od ziemi i przestawić w locie, czy zarzucić tyłem na hamulcu. Łatwo też poderwać go do manuala, nawet jeśli jesteś w tym tak beznadziejny jak ja. Zresztą manuale to nie jedyna ukryta umiejętność, jaką Soil ze mnie wyciąga. Jeśli na szybkim zjeździe zaczynasz w każdym korzeniu wypatrywać wybicia i robić w locie pseudo-whipy, to wiedz, że coś się dzieje!

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Cieszę się, że Kross został przy zabawowych kołach 27.5″, mimo że przed prezentacją modeli 2018 byłem przekonany, że zaktualizowany Soil dostanie większe koła 29″. Dzięki temu Soil EX jest też świetną platformą do nauki.

Każda akcja wywołuje szybką i przewidywalną reakcję

Dotyczy to nie tylko skakania czy pompowania, ale też krętych singli. Zwłaszcza w płaskim ustawieniu geometrii, Soil EX bez wysiłku składa się w zakręty i precyzyjnie tnie łuki. Nie jest to jeszcze poziom Whyte T-130, ale już ta sama liga.

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Chcesz lepiej skręcać? Sprawdź któregoś z nowoczesnych ścieżkowców – oferują spory przeskok względem większości wyższych (przez większy skok) rowerów enduro.

Co ważne, ta zwinność i skoczność nie są okupione nerwowością. W przeciwieństwie do testowanego ostatnio Smooth Traila, prowadzenie jest bardzo neutralne i nie wymusza konkretnego stylu jazdy (w obu ustawieniach geometrii). Chcesz jechać szybko i dynamicznie? Znakomicie. Chcesz odpocząć i leniwie „doczłapać się” do domu? Soil dowiezie Cię na miejsce jak wierny osiołek, unikając niepotrzebnych problemów.

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Duża w tym zasługa wyposażenia, m.in. opon w porządnej wersji, zamontowanych na szerokich obręczach. Trzeba je tylko zalać mlekiem, żeby wykorzystać trakcję przy niskim ciśnieniu. Choć dzięki quasi-plusowemu rozmiarowi 2.6″, nawet na dętkach nie jest źle. Może nie jakoś wybitnie lepiej niż na 2.3-2.4″, ale… lepiej.

Kross Soil EX 2018 - test

Innym subtelnym upgradem jest całkiem nowy Pike. Pozwala na dużo więcej, niż można oczekiwać od 140 mm skoku i zdecydowanie jest gwiazdą specyfikacji EX-a. To wszystko powoduje, że…

Doświadczony rider ogarnie na Soilu EX wszystkie trasy enduro, z zawodami włącznie.

I będzie z tego miał kupę frajdy – niezależnie od charakteru wycieczki.

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy


Kross Soil EX czy Moon?

Skoro lżejszy Soil EX jest tak wszechstronny, to po co komu Moon? Różnica faktycznie jest subtelna. Na obu rowerach możesz wybrać się na wycieczkę XC i na zawody enduro. W przypadku Moona balans jest jednak przesunięty w stronę wysokich prędkości i znacznych stromizn. Z kolei na Soilu, słabsze tempo w hardkorowym terenie jest wynagradzane szybkością i zwinnością na łagodniejszych sekcjach.

Oto więc krótki poradnik, jak wybrać między Soilem a Moonem, na przykładzie Soila i Moona:

Kross Moon 2.0 2018

Dla kogo Moon? Zawody, bikeparki, trasy na których pocą Ci się dłonie i cieszysz się z wyboru brązowych spodenek.

Kross Soil EX 2018

Dla kogo Soil EX? Zabawa, długie wycieczki i singletracki, na których kontakt opon z ziemią ma charakter przelotny.


Kross Soil EX 2018 – werdykt

Efekt wymieszania bazy ścieżkowca z częściami enduro wydaje się łatwy do przewidzenia: rower podjeżdża lepiej od Moona i zjeżdża lepiej od standardowego Soila. Ten rowerowy crossover jest szalenie uniwersalnym wyborem – zwłaszcza dla osób mieszkających daleko od gór, ale regularnie odwiedzających prawdziwe szlaki i techniczne singletracki. Wyborem tak idealnie rozsądnym, że na pierwszy rzut oka – równie nudnym, co jego czarno-czarne malowanie.

Kross Soil EX 2018 - test

Kross Soil EX 2018 - test

Trudna do przewidzenia jest jednak frajda, jaka z tej mieszanki wynika. Soil EX to bardziej rasowy hot-hatch niż rodzinny Nissan Quashquai. Nuda zdecydowanie nie będzie Ci towarzyszyć na szlaku, oj nie! Jak dla mnie, do czasu wejścia do sprzedaży nowego Moona, Soil EX jest najciekawszym modelem w ofercie Krossa. Tak dobrym, że… w przyszłym roku sam zamierzam się przesiąść na enduro-ścieżkowca!

Kross Soil EX 2018 - test

Tak, zdecydowanie się polubiliśmy :)


Walety

  • ogromna frajda z jazdy;
  • wszechstronność;
  • wydajne zawieszenie;
  • enduro-specyfikacja.

Zady

  • manetka SLX;
  • brak miejsca na bidon.

Cena: 12 999 zł (sprawdź na Ceneo)
Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
Masa: 14,2 kg (rozmiar M, z pedałami, na dętkach)
Strona producenta


Zobacz też:

 

  1. Pierwszy! :D

    1. Z odnośnikiem do ceneo dobry żart ;) BravoTy!

      1. Sytuacja na Ceneo jest dynamiczna – teraz akurat nie ma, za parę dni pewnie znowu się pojawi ;) Ostatnia cena to było ok. 11 tys. zł.

  2. Ja mam tylko pytanie i raczej o Soila ogólnie, przy Twoim wzroście (ja mam 172) rama M czy jeszcze S? Wiem.ze zazwyczaj jesteś zwolennikiem ram większych o jedno oczko niż z tabeli wynika i zazwyczaj się to sprawdza. Poluje na Soila 2016/2017 i mam dylemat jaka rama.

  3. Drugi, całe życia k&*&@ drugi;)

    Co do roweru:
    1/ Rock Shox Monarch R – jak się sprawował?
    2/ Może napisać, jakie różnice zauważyłeś w nowym pike?
    3/ Czy podsiołówka faktycznie jest za długa na 150 sztycę w rozmiarze M?

    Co do YT – poskałabyś na nim, pokazała jak rower się rusza, jak pracuje:)

    1. 1. Monarch R – bez zarzutu. Charakterystyka w sam raz, pracował całym skokiem, ale ani razu nie zauważyłem dobicia w czasie jazdy. Zawieszenie fajnie pracuje niezależnie od sagu – można ustawić 20% albo 35% bez efektów ubocznych, co kto lubi. Jedynie czułość regulacji tłumienia powrotu mnie zaskoczyła – w moim przypadku do zmiany między skocznym a stabilnym ustawieniem wystarczał jeden klik.

      2. Nowy Pike – trudno mi ocenić, bo nigdy nie jeździłem dłużej na starym Pike ze skokiem 140 mm. Ale ten nowy, mimo mniejszego skoku, był mega czuły, a przy szybszej jeździe zupełnie mi tego skoku brakowało. Więc tłumiki muszą robić dobrą robotę ;)

      3. Zależy od wzrostu. Ja przy 170 cm miałem sztycę wysuniętą o 10 mm (wysokość siodła 680-685 mm), więc 150 mm byłaby za długa. Ale jak ktoś ma dłuższe nogi, to czemu nie? Tutaj nie ma tego problemu, co w Smooth Trailu, długość podsiodłówki jest w normie.

      Co do filmiku – nie mam czasu niestety na takie produkcje ;)

  4. Nawet drugi nie byłem pierwszy tylko drugi ;)

  5. Mam 170 i zdecydowanie M. Mam starszą wersję EX’a, ale zgadzam się z testem w 100% ;)

  6. przyznam że odkąd pierwszy raz oglądałem katalog 2018, to kompletnie nie mogę zrozumieć czemu EX jest na Shimano, podczas gdy reszta Soili na Sramie. Przecież on się prosi o GX Eagle :(

    1. No trzeba przyznać, że byłby to lepszy wybór. Ale po wymianie zębatki na 30T zakres będzie idealny.

      1. mi tam trochę szkoda ograniczać „twardy” zakres ;)

  7. Byłoby super gdyby udało Ci się zrecenzować ns bikes snabb e1/2.

    Też polska marka, fajnie by było porównać.

    1. Też bym zdecydowanie chciał, ale nie jest to takie proste…

      1. To może Dartmoor Hornet 2017/2018 byłoby prościej :)

        1. Bardziej na Primala Pro się nastawiam – moim zdaniem po zmianach na 2018 dużo ciekawszy pod kątem enduro :)

          1. Faktycznie poszedł w bardziej hardcorowym kierunku,jeżeli porównac do 2016.Ale w sumie od Horneta różni się głównie boostem i niższym supportem.Za to w końcu powinien mieć dużo miejsca na tylną oponę :)

            1. Mniejszy skok, mniejsze opony, dużo niższa masa – no, jednak nie tylko boost i wysokość suportu ;)

              1. Masz rację. Nie brałem tej reszty pod uwagę,bo planuję zakup ramy nowego Horneta,a nie calaka i przełożenia do niej wszystkiego z mojego Primala ze zmianą piasty tylnej na sztywna ośkę.Ale jeszcze ostateczna decyzja nie zapadła i może to będzie jednak rama Primal 2018,w której trochę odstrasza mnie support niższy o 7mm,niż w moim Primalu.

  8. mam soil 1.0 z 2016 przerobionego na takiego EX’a na tyle ile to bylo mozliwe, w gorach nie mieszkam ale bywam, przy przerabianiu roweru zasiegalem jezyka czy moj wymysl bedzie dzialac(dziala super), mam naped 11-46 i jajo 34, mowili mi ze to bedzie za twardo, a ja czuje ze to dla mnie ideal, ale jak slysze ze 32 to duzo a i jeszcze moglo by byc 50 z tylu to az sie zastanawiam jak sie na tym jezdzi? na w miare plaskich trail’ach mam jeszcze z czego dokrecic, a jak dokrecac na blacie z 30 zebami?

    pytanie
    czy na krzywce ex trail i spuszczeniu powietrza z dampera rurki sie stykaja?

    1. Przełożenia to dość indywidualna kwestia, ale w moim odczuciu zębatka 30 lepiej pasuje do rozmiarów koronek w kasecie 11-46, jeśli mówimy o tyopwej jeździe w górach i po przygotowanych ścieżkach przez średnio wytrenowanego ridera. Gdyby była kaseta z 50T, to wtedy oczywiście z przodu 32/34.

      Co do kolizji – nie, zostaje ok. 1 mm luzu.

      1. U mnie też nie było kolizji, ale ostatnio pojawiły się luzy na dolnym mocowaniu dampera i teraz po dociśnięciu rurki się stykają. Pytanie czy to łożysko, czy w jakiś sposób link się uszkodził? I czy naprawią to w ramach gwarancji.

        1. Hm, to na mocowaniu dampera, czy na linku/łożyskach?

          1. u mnie pojawil luz na linku na mocowaniu dampera, autoryzowany serwisant krossa podszlifowal troche srube, problem niby sie rozwiazal ale czy tak to powinno sie robic to nie wiem

            co do kolizji myslalem ze jakos to poprawili 1mm luzu to tyle co nic bo material pracuje
            dzieki za sprawdzenie

          2. Nieprecyzyjnie się wyraziłem, u mnie też mocowanie dampera w linku. Ale jestem pewien, że zanim się on pojawił, rurki się nie stykały po maksymalnym dociśnięciu. Teraz kiedy stojący rower ciągnę za siodełko, to w punkcie połączenia dampera z linkiem jest wyczuwalny niewielki ruch. No nic, może zwrócę uwagę w serwisie na oba problemy, luz i rurki, które wcześniej się nie stykały…
            Swoją drogą, może ktoś polecić jakiś autoryzowany serwis Krossa we Wrocławiu (tzn. który jest najlepszy z tych które są)?

            1. Może po prostu tulejki montażowe dampera się zużyły…? Warto wymienić to jak najszybciej.

    2. Ja mam w Soilu z przodu owal 28T i kasetę 11-42. Owszem, to nie jest napęd do sprintów, ale mi więcej niż 25-30km/h na płaskim nie potrzeba. Taka ciekawostka, ze praktycznie zawsze o „dokręcaniu” i zbyt miękkim napędzie mówią ludzie rzadko albo w ogóle nie bywający w górach. Mnie zwłaszcza śmieszy to „dokręcanie” zawsze i wszędzie ;)

  9. Do listy rowerów z początku artykułu zdecydowanie nie pasuje Rose Uncle Jimbo – to zdecydowanie pełnokrwista endurówka o skoku 165mm – przecież nawet testowałeś ten rower! Zakładam, że to pomyłka i chodziło raczej o inny model z palety Rose.

    1. Ale wtopa, dzięki za zwrócenie uwagi – oczywiście chodziło o Granite Chiefa (poprawiłem) :)

  10. Świetny test, w wyniku którego dylemat stał się jeszcze większym dylematem. :)

    Michał, a biorąc pod uwagę uniwersalność, (single, całodniowe rowerowe wyrypy po górach, ale też od czasu do czasu Srebrna Góra, czy Enduro trails) wybrałbyś właśnie Soila, czy może Whyte t130s, albo karbonowego YT Jeffsy? – I tu pozwolę sobie na jeszcze jedno zapytanie, czy jest w planach na 2018 jego test? :)

    1. Testu YT na razie nie mam w planach.

      Jeśli chodzi o wybór między tymi trzema modelami, to wszystkie będą miały podobne możliwości. Można śmiało wybrać ten, który najbardziej się podoba ;)

      1. Dzięki za odpowiedź! :)

        1. W decyzjach zakupowych warto jednak tez stawiać na marki krajowe:)

  11. Co to za trasa?
    z gory dzieki!

    1. Częściowo Skalne Grzyby w Górach Stołowych.
      Częściowo bliskie okolice Polanicy-Zdrój.

  12. Przy okazji testów (może przy bikeporn) warto byłoby zmierzyć realną szerokość gumy. Ostatnio na mbr gość testował 12 opon i tylko jedna miała faktycznie tyle co producent mówił. Wg. niego często te dane są podawane dla absurdalnego ciśnienia (np. 3 bar), no i szerokość obręczy też ma znaczenie. Ciekawi mnie, ile faktycznie ma ten Kross na tych kapciach?

    1. Faktycznie przy bikepornie można by to uwzględnić. Postaram się dzisiaj zmierzyć, jak nie zapomnę ;)

  13. Michale ….. widziałeś na żywo nowego moona 2018?

    1. Nie, chyba nikt go jeszcze nie widział ;) Tylko prototyp z drukarki.

  14. Ile warte sa upgrejdy do 2018 wzgl. 2017? Przy dobrych cenach moze warto starszego kupic.

    1. Tak, moim zdaniem warto poszukać 2017. Najbardziej żal nowego Pike’a, ale stary przecież też zły nie był ;) No i Boost bardziej przyszłościowy.

  15. Tylko pozazdrościć Michał, że przed dłuższy okres możesz się posulać na takim sprzęcie, też bym chciał. Niestety kross moim zdaniem źle prowadzi politykę sprzedażową bo nie wystarczy, że ma się mistrzostwo świata mtb i zasponsoruje kilka osób (między innymi Ty Michał, M. Bryja i co bardziej znane nazwiska w enduro) ale przynajmniej w rejonie gdzie mieszkam kross to bardzo bardzo egzotyczna marka, a mieszkam u podnóża Gorców niedaleko Miasta, w którym jakby nie było są dwa sklepy krossa znam tylko jedną osobą (chodzi mi oczywiście o miejscowych bo czasami na Turbaczu pewnie można zobaczyć coś z krossa – ja nie spotkałem), która ma najsłabszego krossa soil reszta to spece, kellysy, meridy, treki, gianty (a tych ludzi jeździ trochę). Moim zdaniem kross cały czas przegrywa ceną. Sam chciałem kupić fulla i nawet brałem pod uwagę krossa ale przepadł bo cena. Ostatni soil fajny z w miarę konkurencyjną ceną to soil 2.0 z 2016 roku później coraz gorzej przynajmniej z mojego punktu widzenia.

    1. Ceny może nie są szłowe, ale też dużo osób zakłada, że Kross powinien być tani, bo jest polski. Tylko w sumie dlaczego miałoby tak być? Ceny są aktualnie na poziomie konkurencji.

      1. No niby masz rację ale wystarczy popatrzyć na strategię kellysa jest zgodna z oczekiwaniami potencjalnych klientów czyli nie oferujecie cudów ale cena jest rozsądna i pomimo niezbyt pochlebnych opinii na temat swagów jeździ ich trochę więcej niż moonów i soilów. Nie wiem to ich brożka jak lepiej wychodzą stawiając na prestiż, ale póki co powszechność im raczej nie grozi rynek tak zapchany że żeby przebić się to tylko cena albo jakaś super jakością i rozwiązania techniczne (ale nie prowadzeniem linek w ramie ;)

  16. Mam takie pytanie, jaka jest szerokość balona 2,6 na obręczach 30mm? mógłbyś to zmierzyć? zobaczę sobie czy mi taki kapeć wejdzie :)

    1. Michał zmierzy, a i tak każda opona ma faktycznie inną grubość.

    2. Dość powtarzalnie wychodzi 64 mm po balonie, 65 mm po klockach. Czyli (o dziwo) dokładnie tyle, ile deklaruje producent.

      Obręcz 30 mm, ciśnienie ok. 1,2 bar.

Dodaj komentarz do tekstu Test: Kross Soil EX 2018

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

[Checklista] Co w rowerze piszczy? (…trzeszczy, klika, skrzypi, cyka…)

Porady / 

Rower wydaje dziwne dźwięki? Coś trzeszczy w okolicach suportu? Napęd strzela przy pedałowaniu? Łańcuch przeskakuje? A może jakieś tajemnicze luzy powodują stukanie na nierównościach? Dzisiejszy poradnik ułatwi Ci namierzenie ponad 100 (!) możliwych źródeł hałasu w rowerze i ich uciszenie.


Jak znaleźć źródło hałasu?

Typowy wątek na forum rowerowym:

  • „Coś mi strzela w suporcie”
  • forumowicze opisują, co po kolei trzeba sprawdzić, wyczyścić, nasmarować…
  • delikwent cytuje piosenkę zespołu Hey: „Nic, naprawdę nic nie pomoże…”
  • zrezygnowany udaje się do serwisu, gdzie okazuje się, że… problemem była brudna sztyca.

Dlaczego tak się dzieje? Po grubych, sztywnych rurach aluminiowej ramy, dźwięk niesie się naprawdę znakomicie.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Trzeszczenie, które ewidentnie dochodzi z okolic suportu, równie dobrze może mieć źródło w okolicach tylnej piasty, jak i sterów (a zwłaszcza tej nieszczęsnej sztycy). Chyba, że suport wygląda tak, jak na zdjęciu ;)

Dlatego nigdy nie zakładaj, że hałas na 100% dochodzi z określonego miejsca. Listę wszystkich możliwych hałasów znajdziesz na końcu artykułu. Żeby zacząć od tych najbardziej prawdopodobnych, podejdź do polowania metodycznie i wykonaj kilka prostych testów:

Pedałowanie na stojąco

  • jeśli dźwiek ustaje ⇒ sztyca, siodło, zacisk
  • jeśli się nasila ⇒ napęd lub tylna piasta. Jeśli hałas ma częstotliwość pedałowania: korba i suport; jeśli szybszą/wolniejszą, to okolice kasety, piasty i przerzutki.

Jazda na wprost, bez pedałowania

  • jeśli ustaje ⇒ napęd
  • jeśli nadal słychać ⇒ koła, piasty

Zakręty bez pedałowania („ósemka” na parkingu)

  • jeśli się nasila przy skręcaniu kierownicą ⇒ stery
  • jeśli się nasila w przechyle ⇒ hamulce, piasty, szprychy

Szybkie skręcanie kierownicy o 90 stopni w obie strony (na postoju)

  • jeśli się nasila ⇒ stery

Hamowanie

  • jeśli ustaje ⇒ ocierające klocki
  • jeśli się nasila (pisk) ⇒ źle wyregulowany lub zabrudzony hamulec
  • jeśli się nasila (stukanie, trzeszczenie) ⇒ stery, piasta

Uginanie zawieszenia z lekkim podskakiwaniem

  • jeśli się nasila ⇒ zawieszenie, stery

Poruszanie rowerem przód-tył z zaciśniętym przednim hamulcem (na postoju)

  • jeśli się nasila ⇒ stery, luz na amortyzatorze lub hamulcu (żeby wyczuć źródło, połóż rękę na poszczególnych komponentach podczas poruszania rowerem)

Nasłuchiwanie przez drugą osobę jadąca obok

  • zawsze to skuteczniejsze, niż słuchanie samemu…
Strzelanie w sterach, jak wyciszyć rower

Dolne łożysko sterów, podobnie jak suport, jest najbardziej narażone na wypłukiwanie smaru i zastępowanie go brudem – czyli standardowy mechanizm powstawania rowerowych hałasów.

Jeśli mimo najszczerszych chęci nie udało Ci się zlokalizować źródła hałasu, po prostu odwiedź dobry serwis. Czasem potrzebne jest spojrzenie drugiej osoby, żeby dostrzec najbardziej oczywiste rzeczy. Pomoc fachowca będzie też potrzebna, jeśli podejrzane dźwięki wydobywają się z amortyzatora lub dampera.


Jak pozbyć się irytujących dźwięków?

Standardowa procedura usuwania wszelkich pisków i skrzypienia to:

  1. Rozbierz
  2. Wyczyść
  3. Dokładnie obejrzyj
  4. Nasmaruj
  5. Dokręć na moment
Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Obejrzyj wszystkie elementy pod kątem zużycia i pęknięć.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Do czyszczenia gwintów i trudno dostępnych miejsc najlepsza jest szczoteczka do zębów zanurzona w benzynie ekstrakcyjnej.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Kiedy już wszystko będzie się świecić, nałóż nowy smar. Kto nie smaruje, ten nie jedzie!

Piski w suporcie, jak wyciszyć rower

Uwaga: wartość podana przez producenta to zazwyczaj moment maksymalny – na kluczu ustaw ciut niższy.


Co i czym smarować?

Smar stały

Stosuj do:

  • wewnątrz łożysk i do ich osadzenia;
  • miski suportu;
  • stery (wszystkie możliwe powierzchnie);
  • gwinty pedałów;
  • śruby i kominy zębatek;
  • osie piast;
  • wszystkie śruby nie wymagające kleju do gwintów.

Klej do gwintów

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty: Loctite 243, Loctite 248

Stosuj do:

  • śruby mostka;
  • śruby jarzma sztycy;
  • śruby tarcz i zacisków hamulcowych;
  • śruby przerzutki i haka;
  • śruby zawieszenia;
  • śruby bloków w butach;
  • suport typu pressfit;
  • innych śrub szczególnie narażonych na wibracje.

Pasta montażowa

Stosuj do:

  • sztycę w rurze podsiodłowej;
  • elementy jarzma sztycy;
  • kierownicę w mostku (niekoniecznie);
  • wszystkie części carbonowe.

Olej do łańcucha

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty: Trezado, Rohloff, Finish Line Wet

Stosuj do:

  • łańcuch (no shit!);
  • kółeczka przerzutki (doraźnie);
  • szybkozamykacze;
  • osie dźwigni hamulcowych;
  • skrzyżowania szprych;
  • w miarę potrzeby, inne trudno dostępne miejsca tarcia, jak połączenie prętów siodła ze skorupą, nyple w obręczach, końcówki pancerzy w manetce/przerzutce itd.

Na sucho

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty do czyszczenia: woda, brake cleaner, bike cleanersprężone powietrze (jeśli nie masz dostępu do kompresora)

Nie smaruj:

  • mostka na rurze sterowej;
  • prętów siodła w jarzmie sztycy;
  • elementów ciernych hamulca (thank you, Captain Obvious);
  • linek i pancerzy (co do tego, zdania są podzielone).

WD-40 i pokrewne

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Stosuj na:

  • klamkę do kibla. Brak zastosowań rowerowych. No dobra, ewentualnie jako penetrant do zapieczonych części, do nabłyszczania ramy po myciu, albo płukania linek i pancerzy (choć trzeba tu zaznaczyć, że marka WD-40 ma też w ofercie specjalistyczną chemię do roweru).

Przejdźmy do listy ponad 100 możliwych źródeł irytujących dźwięków, jakie mogą pojawić się w Twoim rowerze.


Checklista

Uwaga! Czytanie tej listy nie rozwiąże Twojego problemu! Najlepiej ją wydrukować, iść do roweru i punkt po punkcie sprawdzać „na żywo”.

 

Pobierz checklistę w wersji do druku [PDF]


(!) – oznacza najczęściej występujące problemy.


Śruby – ogólnie

  • (!) Nieprawidłowo (zbyt mocno, zbyt słabo, nierównomiernie) dokręcone śruby
  • (!) Brudne gwinty i łby śrub

Sztyca i siodło

  • (!) Brud między sztycą a rurą podsiodłową (wyczyść szczotką do butelek)
  • (!) Brud na między prętami siodła a jarzmem sztycy
  • (!) Niedokręcone śruby mocujące siodło
  • (!) Brud na połączeniu prętów siodła ze skorupą
  • Brudne elementy jarzma (zwłaszcza w sztycach skręcanych jedną śrubą)
  • Źle dokręcony zacisk sztycy (za słabo lub za mocno)
  • Brud pod zaciskiem sztycy
  • Brudny lub suchy mechanizm zacisku sztycy (zwłaszcza, jeśli jest na szybkozamykacz)
  • Luzy na sztycy regulowanej

Suport, korba i pedały

  • (!) Brud między mufą suportu a miskami (zwłaszcza w pressfit)
  • (!) Zbyt słabo dokręcona korba lub suport
  • (!) Brudne lub suche połączenie między osią korby a suportem
  • (!) Brudne lub suche połączenie ramienia korby z osią
  • (!) Suche, brudne lub niedokręcone śruby/kominy przedniej zębatki
  • (!) Brudne gwinty pedałów
  • Niesplanowana mufa suportu (najczęściej: lakier na bocznych ściankach)
  • Niedokręcone pedały w korbie
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska pedałów
  • Suche, brudne lub zużyte łożyska suportu
  • Brud na połączeniu zębatki direct-mount z ramieniem korby
  • Skrzywione, złamane lub zużyte zęby przedniej zębatki
  • Tarcie przedniej zębatki o ramę przy mocnym pedałowaniu
  • Zużyty, uszkodzony lub suchy mechanizm pedałów zatrzaskowych
  • Źle dokręcone lub zużyte bloki w butach
  • Brudne śruby bloków

Łańcuch i przerzutka

  • (!) Źle nasmarowany, suchy lub brudny łańcuch
  • (!) Suche, zatarte łożysko jednego z kółeczek przerzutki
  • (!) Brud na kółeczkach przerzutki
  • (!) Nieprawidłowo wyregulowana przerzutka
  • (!) Skrzywiony hak przerzutki
  • (!) Łańcuch uderzający o ramę
  • Korpus przerzutki uderzający o ramę (starsze modele Shimano)
  • Zużyte kółeczka przerzutki
  • Zużyty łańcuch lub kaseta
  • Nowy łańcuch na zużytej kasecie
  • Sztywne ogniwo w łańcuchu
  • Skrzywione ogniwo w łańcuchu
  • Sztywna, źle dobrana lub odwrotnie założona spinka łańcucha
  • Niedokręcona śruba mocująca przerzutkę do haka
  • Niedokręcona śruba (lub śruby) mocująca wymienny hak do ramy
  • Brud na styku wymiennego haka z ramą
  • Łańcuch uderzający o klatkę przedniej przerzutki
  • Łańcuch ocierający o klatkę przedniej przerzutki (przyczyny: zła regulacja, jazda na przekosie, wyginanie korby przy mocnym
  • pedałowaniu)
  • Brudne lub zatarte kółeczko napinacza łańcucha (jeśli masz)
  • Kółeczko napinacza łańcucha (niektóre po prostu są głośne…)
  • Ocieranie łańcucha o klatkę napinacza

Piasty, koła i kaseta

  • (!) Niedokręcona kaseta
  • (!) Poluzowane szprychy
  • (!) Brudne lub suche konusy / końcówki piast
  • Zbyt słabo dokręcone osie piast
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska piast
  • Źle wyregulowane łożyska piast (nie dotyczy łożysk maszynowych)
  • Brudne lub suche szybkozamykacze piast
  • Nieprawidłowo nasmarowany lub uszkodzony mechanizm wolnobiegu
  • Ocierające o siebie szprychy
  • Nyple ocierające o obręcz
  • Brud między kasetą a bębenkiem piasty
  • Wentyle stukające o obręcz (luźne nakrętki lub ich brak; nie dotyczy tubeless)
  • Gwóźdź, kamień itp. wbity w bieżnik opony

Hamulce

  • (!) Zabrudzone, zaolejone okładziny i tarcza hamulcowa
  • (!) Ocieranie klocków hamulcowych – niedokładna regulacja (czasem spowodowana np. „leniwym tłoczkiem” lub krzywym mocowaniem w ramie)
  • (!) Krzywa tarcza hamulcowa
  • (!) Nieprawidłowo dotarte klocki
  • (!) Wibracje tarczy hamulcowej i jej dzwonienie o klocki
  • Sucha, brudna oś klamki hamulcowej
  • Luzy na klamkach hamulcowych
  • Niedokręcony zacisk lub adapter (zazwyczaj z powodu zbyt długiej śruby / brakującej podkładki)
  • Wygięta, uszkodzona sprężynka rozpychająca klocki
  • Niedokręcona tarcza
  • Luzy na aluminiowym pająku tarczy hamulcowej (dotyczy zwłaszcza Shimano)
  • Luzy między klockami a zaciskiem

Stery, mostek i kierownica

  • (!) Nieprawidłowo dokręcone stery (np. z powodu zbyt małej ilości podkładek pod mostkiem lub niedopasowanego kapsla)
  • (!) Brud między elementami sterów a główką ramy
  • (!) Brud między dolną bieżnią sterów a rurą sterową widelca
  • (!) Nieprawidłowo (zazwyczaj: nierównomiernie) dokręcone śruby mostka
  • Brud na połączeniu mostka i kierownicy
  • Brud na połączeniu mostka i rury sterowej (nie smaruj!)
  • Pęknięta kierownica lub mostek (lub zbliżające się pęknięcie!)
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska sterów

Linki i pancerze

  • (!) Przewody stukające o siebie (najczęściej przez nadmierną długość)
  • (!) Końcówka linki przerzutki zahaczająca o szprychy (sprawdź na wszystkich biegach)
  • (!) Przewody stukające i ocierajace o ramę (zwłaszcza te poprowadzone wewnątrz, w niektórych ramach)
  • Zbyt długa końcówka linki przerzutki zahaczająca o ramę lub korbę
  • Opaski mocujące przewody ocierające o oponę

Zawieszenie i rama

  • (!) Niedokręcone śruby zawieszenia
  • (!) Zużyte, wybite tulejki ślizgowe lub montażowe dampera
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska zawieszenia
  • Niedostatecznie nasmarowane gniazda łożysk w ramie
  • Zapowietrzony tłumik dampera lub amortyzatora (skonsultuj z serwisem – niektóre tłumiki po prostu są głośne)
  • Luzy na ślizgach amortyzatora
  • Rura sterowa widelca trzeszcząca w koronie (dość częsta wada fabryczna)
  • Pęknięta rama

Akcesoria i odzież

  • (!) Opona ocierająca o błotnik lub jego mocowanie (zipy / rzepy)
  • Luźne śrubki koszyka na bidon (nawet, jeśli nie masz koszyka)
  • Luźne mocowanie pompki (lub same wnętrzności pompki)
  • Magnes licznika stukający o czujnik
  • Kabelki czujników zahaczające o szprychy lub oponę
  • Luźne mocowanie licznika, GPS, lampek, odblasków itd.
  • Luźna zawartość wszelkich toreb i schowków
  • Buty ocierające o ramiona korby
  • Buty ocierające o tylny trójkąt
  • But zahaczający o końcówkę linki przerzutki
  • Końcówki sznurówek stukające w ramiona korby
  • Luźne zamki błyskawiczne ubrań
  • Spodenki trące o materiał siodła
  • Luzy mechanizmu regulacji kasku lub butów (pokrętła, klamerki, system BOA itp.)
  • Kask stukający lub ocierający o okulary (np. gumowe nauszniki opierające się o system nośny)
  • Rurka bukłaka ocierająca o plecak

Pobierz checklistę w wersji do druku [PDF]


Czego brakuje na powyższej liście? Czekam na Wasze komentarze! :)


Zobacz też powiązane artykuły:

 

  1. Śruby i kominy zębatek to raczej loctite trzeba dać, bynajmniej u mnie bez niego zawsze wypadają :)

    1. Chyba chciałeś użyć „przynajmniej” zamiast „bynajmniej” Hm?

  2. Brakuje trzeszczących kolan.

    1. Masz na to jakąś radę? ;)

      1. weganizm + omega-3, serio.

        1. Mi pomaga rozciąganie kolan :)

  3. półkownik borowczyk włóczęga

    Ostatnio coś mi trzeszczało i okazał się, że to nie dokręcona tarcza hamulcowa do piasty, nie ma tego na liście

  4. Pierwsze co piszczy/skrzypi to pedały. Drugie to dolne łożysko główki. Sztycy nie wymieniam, bo sztyca trzeszczy zawsze.
    Do krzywej tarczy dodałbym taką, która nie przestaje piszczeć o zacisk już w żadnej pozycji.
    BTW. SzajBajk pokazywał kiedyś narzędzie do prostowania tarcz hamulcowych. Czy to się praktykuje. Serwisy to mogą mieć?
    Nie żebym nie chciał wymienić krzywulca na nowego IceTecha. Pytam z ciekawości.

      1. Więc jednak radzisz łapkami? Dzięki za linkę :)

    1. Klucz nastawny i do boju ;)

  5. Z klejami do gwintów zalecam ostrożność. Powinny mieć na liście materiałów stal (śruba) i aluminium (gwint) oraz powinny być nastawione na pewien moment dokręcenia. Są bowiem kleje, które nie pozwalają już nigdy odkręcić śruby. Można to potem niby ominąć palnikiem ale szkoda lakieru/ anodyzacji.

    1. Zgadza się, trzeba dobrać do rowerowych zastosowań (stąd polecane produkty).

  6. Sławomir Skrzypczyk

    Moim zdaniem do diagnozy przy ósemce warto dodać że może strzelać zawieszenie. Parę razy tak mi się zdarzyło że coś stukało w takich sytuacjach i po przesmarowaniu łącznika dampera przestało:)

    1. Wydaje mi się, że punkty które są pokrywają wszystkie scenariusze (suche tulejki/łożyska/gniazda)?

  7. Pasty montażowe też bym podzielił na grupy. Zwiększające tarcie (Finish Line Fiber Grip) oraz przeciw zapiekaniu (Shimano Anti Seize)

    Ta druga raczej do hydraulicznej sztycy podsiodłowej się nie nadaje tam tylko coś zwiększającego tarcie(np. wspomniany Finish Line Fiber Grip dzięki temu nie musimy używać zbyt dużego momentu na sztycy co mogłoby ją unieruchomić).

    Shimano Anti Seize używa się również do gwintów pedałów.

    1. Prawdę mówiąc, ja na sztycę używam zwykłego smaru ;) Teoretycznie powinien powodować zjeżdżanie/obracanie sztycy, ale jeśli tolerancje są właściwe, nie ma takiego problemu. Jeśli rama ma za dużą średnicę rury podsiodłowej, to faktycznie trzeba się ratować fiber-gripem.

  8. WD 40 w rowerze czasem się jednak przydaje np do wypłukania starego smaru w łożyskach

    1. Jak najbardziej :) WD-40 polecam też wpsikać do pancerza kiedy linka zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Zdarza się nawet nierdzewnym w pełnym pancerzu – sprawdzone info :/ Sprawdza się też do zawiasów w przerzutkach – nieco smaruje, nie lepi się, a przede wszystkim uodparnia na brud i wypłukuje ten, który już tam jest.

      1. Z płukaniem pancerza to słuszna uwaga – faktycznie WD-40 spisuje się w tej roli bardzo dobrze :)

        1. A co po takim płukaniu dalej? Kolejne psikanie WD-40 za jakiś czas czy smarowanie linek?
          Jak to pierwsze, to ma to taki sam „sens” jak np. nawalanie Brunoksem pod uszczelki tanich pseudo-amortyzatorów – rozpuszcza to chwilowo stary, brudny smar, co daje równie chwilowe wrażenie poprawy działania…

          1. Z tą różnicą, że uszczelki amortyzatora muszą być nasmarowane, a linka przerzutki – nie.

  9. Brud między ramą a hakiem przerzutki.

  10. Bartłomiej Karkonosze

    Panowie, jest sposób na każde piszczenie i trzeszczenie w rowerze, a jakie tanie i skuteczne! Trzeba włożyć do uszu słuchawki i puścić muzykę ;-)

    1. …albo kupić nowy rower ;)

  11. Brud między siodłem a kierownicą ;)

    Dodałbym ocieranie tarczy o zacisk hamulca spowodowane uszkodzona piastą. Ja spiłowałem zacisk, a kilkanaście km później okazało się, że piasta w środku się rozsypała;)

    A co „śruby innych śrub szczególnie narażonych na wibracje.” <– śruby mają śruby ? :D

    1. Dzięki z tymi śrubami – poprawiłem :)

      Z tą piastą to łożyska już były tak zajechane, że tarcza ocierała? Nie było luzów?

      1. Rozsypała się w środku cała, w serwisie powiedzieli, że nic z tym się nie da zrobić. Co ciekawe, właśnie nie było luzów – chodziło krzywo, ale ze stałym odchyleniem (tzn. zawsze ocierało jedno i to samo z ramion tarczy hamulcowej ).

        BTW przydałby się jakiś system powiadamiania o odp. w komentarzach, jak już sobie tutaj tak konwersujemy :-)

        1. Hm, dziwne. Przy stałym odchyleniu koła, tarcza powinna równomiernie ocierać na całym obwodzie. Jeśli ocierało tylko przy jednym ramieniu, to znaczy że było bicie (albo że jednak też była krzywa tarcza) ;)

          Co do powiadomień – jak podasz prawdziwego maila, to powinieneś dostawać :P

  12. BTW co do kleju do śruby – to chyba nie jest literalnie taki klej, co wszystko klei żadna siła nie odklei ?

    1. Absolutnie nie, o ile dobierze się właściwy – wtedy po długim czasie wręcz ułatwia odkręcenie, bo zapobiega korozji gwintu (zapieczeniu).

      Gorzej, jeśli weźmie się zbyt mocny do rowerowych zastosowań… ;)

      1. Dzięki za info:)

  13. półkownik borowczyk włóczęga

    Ja zawsze smarowałem pręty siodła które wchodzą w jażmo sztycy, myślałem, że w dużej mierze stamtąd idzie piszczenie siodła, ale spróbuje na sucho tak jak radzisz:P

  14. Czyli dobrze rozumiem, że na sztywne osie Thru Axle i oś korby Hollowtec zwykły smar stały do łożysk?

  15. Trochę ten opis przy paście montażowej jest jak dla mnie mylny. Jakiś laik może pomyśleć, żeby wszystko carbonowe smarować Anti-Seize, co może nie dawać pożądanego efektu ;)

  16. Odnośnie smarowania linek, to przed montażem przecieram samą linke świeczka i mam spokój :)

  17. Green Velo Official

    Bardzo przydatny wpis. Niestety ciągle wiele osób zapomina o przeglądzie swoich rowerów. Szczególnie teraz, jesienią jest czas, aby o nie zadbać. Gdy już sprzęt będzie gotowy do drogi oczywiście zapraszamy na Szlak Green Velo! ;)

  18. Moja rada – unikać myjki ciśnieniowej jak ognia! lepiej czasem nie wymyć sprzęta niz obsesyjnie po kazdej jeździe ładować po rowerze wysokim ciśnieniem. Od lat tak robie i nie mam praktycznie problemów z trzaskami i pykaniem. Nawet przekleństwo obecnych czasów czyli pressfit u mnie nie trzeszczy! (dwa sezony jazdy)

  19. Osobiście smaruje pręty siodełka na styku z mocowaniem Reverba.

Dodaj komentarz do tekstu [Checklista] Co w rowerze piszczy? (…trzeszczy, klika, skrzypi, cyka…)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top