Menu
Menu Szukaj

Kalendarz zawodów enduro 2018

Ledwo skończył się sezon 2017, a już znamy wszystkie terminy zawodów enduro 2018! Organizatorzy Enduro MTB Series, Enduro Trails i JoyRide przygotują w sumie 8 edycji. Nie wszystkie lokalizacje są jeszcze potwierdzone, ale na 100% pościgamy się na JoyRide Festiwalu w Kluszkowcach i na Mistrzostwach Polski w Srebrnej Górze. Mistrzostwa powrócą po rocznej przerwie, znów pod banderą Enduro MTB Series. 


 DataSeriaMiejsceUwagi
Maj24-27.05.2018joyride-logo-100 Kluszkowce (mapa) JoyRide Festiwal Kluszkowce
Czerwiec01-02.06.2018endurotrails-logo-100Bielsko-Biała (mapa)Edycja Central European Enduro + EWS Qualifier
16-17.06.2018Enduro MTB SeriesPrzesieka (mapa)
Lipiec08.07.2018Enduro MTB SeriesSzklarska Poręba (mapa)Festiwal Bike Week
Sierpień25-26.08.2018Enduro MTB SeriesSrebrna Góra (mapa) Mistrzostwa Polski
Wrzesień01.09.2018Brenna (mapa)
07-08.09.2018endurotrails-logo-100Bielsko-Biała (mapa)
29-30.09.2018Enduro MTB SeriesMieroszów (mapa)

Kalendarz zawodów enduro 2018

Kalendarz będę oczywiście na bieżąco aktualizował, więc zaglądaj tu w ciągu sezonu – bezpośredni link znajdziesz w górnym menu. Póki co pozostaje nam zabukować terminy w kalendarzu urlopowym ;)


Zobacz też:

 

32
Dodaj komentarz

avatar
14 Comment threads
18 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
14 Comment authors
Dymcio DhLukeMariusz StolarczykMarcin JończykBart Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
tomasz
Gość
tomasz

Hej,

Od roku na enduro, rower ht.
Wiek 40…

Bardzo chciałbym wystartować. Nigdy się nie ścigałem. Fizycznie czuję się dobrze. Łydka dość mocna.

Nie wiem natomiast czy technicznie jestem gotów. A nie chciałbym innych na trasie blokować.

Jak to ocenić. Nie mieszkam w górach więc to też utrudnia ocenę umiejętności.

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Pojedź na szkolenie podstawowe do Endurotrails i tam zobaczysz, co umiesz, co nie :)

Arek
Gość
Arek

Hej, dasz radę :) w 2017mialem ten sam dylemat, rower ht no i wiek :) pierwsze zawody w Szklarskiej i na prawdę było warto. Pozdrawiam

Bartłomiej Karkonosze
Gość
Bartłomiej Karkonosze
Guncar
Gość
Guncar

Szkoda, że w BB mniej zawodów ale może będą lepsze i mniej powtarzające się.
Myślę pojawić na którychś zawodach on sight.

MlynekDH
Gość
MlynekDH

Taka długa majówka w 2018 i zawodów nie zrobić, nie rozumiem tego.

Tadzik Norek
Gość
Tadzik Norek

Michał zrobisz wpis o treningu wydolnościowym/kondycyjnym, jak przepracować zimę itp. rzeczy?
Aby podjazdy/wypychy nie były wysysającym energie balastem i takie tam:P

Bartłomiej Karkonosze
Gość
Bartłomiej Karkonosze

Ale w Szklarskiej Porębie i w Przesiece nic nie robią?

Marek Sierkosz
Gość
Marek Sierkosz

Kiedy i gdzie można się zapisać na zawody?

Bart
Gość
Bart

Michał – czy już znane jest miejsce zawodów w kwietniu. Mam duży ciąg startowy i na tych mi najbardziej w obecnej chwili zależy. PS – bierzesz udział w JR Kluszkowce? W zeszłym roku nie było Cię, a to pierwsze zawody w jakich startowałem – chyba że byłeś i coś mi uciekło, było by to dla mnie ciekawe porównanie względem innych zawodów. Zwłaszcza w formule On sight – jaka jest różnica względem technicznym między trasą którą można wcześniej objechać a wielką niespodzianką on sight. Zresztą jeden kij, Kluszkowców też nie objechałem wcześniej , stawiłem się dopiero na zawody – i objechałem… Czytaj więcej »

Marcin Jończyk
Gość
Marcin Jończyk

Michał, Enduro Trails są kwalifikacją do Enduro World Series!

Bart
Gość
Bart

Powitać,
Co się stało że „wypierdziało” zawody w kwietniu? Jakiś przeciek w temacie?
Pzdr

Bart
Gość
Bart

PS – sorry że tyłek zawracam, ale może w wolnej chwili warto byłoby przemyśleć listę imprez, zawodów, spotkań i podobnych z branży Enduro, poza wymienionymi które warto byłoby odwiedzić. Jak ostatnie Podhalańskie warsztaty, o których dowiedziałem się po fakcie… Jakoś nie mam szczęścia trafić na coś fajnego na czas… Pzdr

Mariusz Stolarczyk
Gość
Mariusz Stolarczyk

Witam chce po raz pierwszy wystartować w zawodach enduro jak się można zapisać szukam w necie i nic

Luke
Gość
Luke

W punkcie:
„Poruszanie rowerem przód-tył z zaciśniętym przednim hamulcem (na postoju)…”
przyczyną mogą być luźne klocki w zacisku :) miałem tak i w SLX’ach i Guide’ach.

Pozdrawiam.

Dymcio Dh
Gość
Dymcio Dh

Witam jeżdze Spec Enduro expert model mowi ze enduro nwm czy moglbym wystartowac fullem gdyz mam tylko 14 lat

Czytaj kolejny artykuł

Test: Kross Soil EX 2018

W świecie motoryzacji od kilku lat panuje szał na crossovery – auta, które próbują łączyć kompatkowe hatchbacki z SUV-ami. Kross Soil EX to też crossover, tyle że na dwóch kołach. Z praktycznego punktu widzenia jest ścieżkowcem, ale przez kilka ciekawostek w wyposażeniu, może skutecznie zastąpić rower enduro.


Rower przetestowałem dzięki współpracy z marką Kross.


Kross Soil EX – co to za rower?

Soil w standardowej odmianie to klastyczny ścieżkowiec – alternatywa dla enduro, jeśli przede wszystkim cenisz sobie efektywność i zabawowość, a niekoniecznie haratanie najgorszego terenu i bikeparków. Stanowi też idealne wejście w światek enduro dla osób /nie/ mieszkających w górach i szukających Świętego Graala MTB, czyli jednego roweru do wszystkiego.

Kross Soil EX 2018 - test

Soil EX oferuje to samo, tylko więcej: większy skok widelca, większe opony, większy kokpit. Zmiany, które wielu posiadaczy Soila wprowadzało samodzielnie, żeby poprawić zachowanie roweru w trudnym terenie, ale bez poświęcania zwinności mniejszego skoku tylnego zawieszenia.

Kross Soil EX 2018 - test

Kross Soil EX 2018 - test - zawieszenie RVS 130 mm

Kross ma przed sobą trudne zadanie, bo w tym segmencie rynku robi się tłoczno, a cena 13 tys. zł plasuje go między takimi rywalami, jak Whyte T-130, YT Jeffsy 27, Giant Trance, Canyon Spectral czy Rose Granite Chief. Jak zwykle w przypadku polskiej marki, warto jednak przymknąć oko na cenę katalogową i porównywać realne ceny zakupu.

Najważniejsze cechy

  • zawieszenie RVS (z wirtualnym punktem obrotu), skok 130 mm;
  • nowy Rock Shox Pike, skok 140 mm;
  • piasty Boost – nowość w modelu 2018;
  • opony Schwalbe Nobby Nic w rozmiarze 27.5 x 2.6″;
  • szerokie obręcze (30 mm);
  • krótki mostek, kierownica 780 mm;
  • zmienna geometria EX/Trail.

Kross Soil EX 2018 - test

Zajrzyj też do bikeporna przedstawiającego najdrobniejsze detale ramy i wyposażenia:

Bikeporn: Kross Soil EX 2018

Geometria

Kross Soil EX 2018 geometria

Tabelkę producenta traktuj orientacyjnie – zawiera ona parę błędów, z których głównym jest pokazanie geometrii standardowego Soila… Ze względu na wyższy widelec, model EX jest o ok. 0,5 stopnia bardziej płaski (kąt główki ramy 66,5/67,5 stopnia). Znacznie przekłamany jest też kąt rury podsiodłowej (realnie około 75 stopni).

Kross Soil EX 2018 - test - mocowanie dampera Trail EX

Geometrię Soila można ustawić w dwóch wariantach, z których jednego (stromego) nikt nie użyje. Choć nie jest to prawdą, bo ja użyłem – rower dostałem do testu z mocowaniem „Trail”, na którym przejeździłem prawie połowę testu. Niskie mocowanie („EX”) wyostrza o 1 stopień kąty i obniża suport o ok. 7 mm. Zmienia też delikatnie charakterystykę zawieszenia na bardziej progresywną, co pasuje do bardziej agresywnej jazdy.

Kross Soil EX 2018 - test - zmienna geometria Trail EX

O dziwo, oba ustawienia geometrii są bardzo użyteczne. Różnica – choć natychmiast odczuwalna – nie jest kolosalna. Mocowanie Trail spodoba się osobom preferującym bardziej klasyczny feeling, z kolei EX trafi do zwolenników „siedzenia w rowerze” (przy zmianie geometrii warto też obniżyć mostek!). Ja zaliczam się do tej drugiej grupy, ale jeśli kupisz Soila, polecam przetestować oba warianty. Bardziej wpływają one na „miękkie” odczucia z jazdy, niż na „twarde” możliwości podjazdowe czy zjazdowe. A jak już o nich mowa…


Na szlaku

Zdradzę Ci mały sekret: Kross czasem na długie tygodnie zapomina o swoich rowerach testowych i nie upomina się o ich zwrot. W przypadku Soila EX wykorzystałem to bez skrupułów! W ciągu prawie 2-miesięcznego testu nie jeździłem na niczym innym. Odwiedziłem w tym czasie Enduro Trails, Wilcze Ścieżki, Srebrną Górę i single Rowerowego Podhala. Nie zabrakło też szlakowych wycieczek i szybkich misji XC „dookoła komina”. To był jeden z moich najdłuższych testów, nie licząc własnych rowerów. Co tak mnie przyciągnęło do Soila?

Kross Soil EX 2018 - test

Na Soilu tak jeździłem, ale to tak jeździłem! że nie miałem czasu umyć go do zdjęć… Sorry!

Podjazdy

Kupując rower o skoku 130 mm, oczekujesz, że będzie podjeżdżał lepiej od typowego enduro. Kross Soil EX nie rozczarowuje. Zawieszenie jest efektywne na wszystkich biegach i trzeba się bardzo postarać, żeby je rozbujać. W komentarzach do bikeporna pojawiły się lamenty, że damper koniecznie powinien mieć blokadę. No jak się nad tym zastanowić, to rzeczywiście nie. Na zawieszeniu RVS można „przepchnąć” krótkie techniczne sekcje nawet na stojąco, bez wielkich strat energii. Blokada w Soilu jest więc potrzebna, jak alarm w Multipli.

Kross Soil EX 2018 - test - podjazdy

Na podjazdach pomaga też pozycja za sterami – nowocześnie stroma rura podsiodłowa (nawet w „płaskim” ustawieniu geometrii) i niski stack, nieosiągalny dla rowerów z większym skokiem widelca. Przód jest przyklejony do ziemi.

Soil EX, ze wszystkich rowerów jakie testowałem… najbardziej mnie zmęczył!

Połączenie efektywnego zawieszenia, stabilnej geometrii i akceptowalnej masy powoduje, że Soil EX wycisnął ze mnie ostatnie soki. Na każdym kroku zachęcał mnie do podnoszenia sobie poprzeczki i walki do ostatniego grama tlenu w płucach – tam, gdzie normalnie dreptałbym sobie pieszo.

Kross Soil EX 2018 - test - podjazdy

W tym krosiarskim kontekście, dużą wadą jest brak miejsca na bidon. Niestety pracujące zawieszenie nie pozostawia na niego miejsca. Szkoda, bo na rowerze tego typu często jeździ się „na lekko” – pozostaje torba biodrowa.

Kross Soil EX 2018 - test - manetka Shimano SLX

Z lekkością nie ma nic wspólnego manetka Shimano SLX. Na początku testu zdarzyło mi się cisnąć pod górę na zbyt twardym przełożeniu, bo przez opór na dźwigni myślałem, że to już ostatni bieg. Ot, przyzwyczajenie do klasy GX/XT. Topornej manetce M7000 dużo bliżej do taniego Deore… Polecam upgrade zaraz po zakupie.

Pozostając przy napędzie, osobiście wymieniłbym też zębatkę na mniejszą (32T → 30T), lepiej pasującą do kasety 11-46T. Na podjazdach o łagodnym nachyleniu (jak Daglezjowy w Bielsku-Białej, czy trasa „E” w Srebnej Górze), często brakowało mi naturalnego przełożenia 32×42 i musiałem przeskakiwać między szeroko rozstrzelonymi zębatkami 37 i 46. Z kolei na stromych, naturalnych szlakach, tęskniłem za patelnią 50T.

Kross Soil EX 2018 - test - napęd Shimano SLX 1x11

Oba wspomniane problemy rozwiązuje SRAM Eagle, który w 2018 zawitał już do rowerów z przedziału cenowego Soila. Shimano niestety znów traci do swojego rywala.

Proponowane zmiany (manetka, zębatka) to jednak drobnostki. Prosto z pudełka Soil EX daje takie poczucie uniwersalności, że przed epicką wycieczką na pewno nie będziesz analizował dystansu i przewyższenia pod kątem tego, „czy rower da radę”. Dla mnie to najlepsza rekomendacja.

Kross Soil EX 2018 - test - podjazdy

Zjazdy

Mniejszy skok, który tak pomaga na podjazdach, na pewno będzie ograniczeniem na zjazdach, prawda? Tylko częściowo – Soil EX faktycznie wymaga bardziej precyzyjnego wybierania linii, ale jednocześnie bardzo to ułatwia. Chętnie daje się oderwać od ziemi i przestawić w locie, czy zarzucić tyłem na hamulcu. Łatwo też poderwać go do manuala, nawet jeśli jesteś w tym tak beznadziejny jak ja. Zresztą manuale to nie jedyna ukryta umiejętność, jaką Soil ze mnie wyciąga. Jeśli na szybkim zjeździe zaczynasz w każdym korzeniu wypatrywać wybicia i robić w locie pseudo-whipy, to wiedz, że coś się dzieje!

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Cieszę się, że Kross został przy zabawowych kołach 27.5″, mimo że przed prezentacją modeli 2018 byłem przekonany, że zaktualizowany Soil dostanie większe koła 29″. Dzięki temu Soil EX jest też świetną platformą do nauki.

Każda akcja wywołuje szybką i przewidywalną reakcję

Dotyczy to nie tylko skakania czy pompowania, ale też krętych singli. Zwłaszcza w płaskim ustawieniu geometrii, Soil EX bez wysiłku składa się w zakręty i precyzyjnie tnie łuki. Nie jest to jeszcze poziom Whyte T-130, ale już ta sama liga.

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Chcesz lepiej skręcać? Sprawdź któregoś z nowoczesnych ścieżkowców – oferują spory przeskok względem większości wyższych (przez większy skok) rowerów enduro.

Co ważne, ta zwinność i skoczność nie są okupione nerwowością. W przeciwieństwie do testowanego ostatnio Smooth Traila, prowadzenie jest bardzo neutralne i nie wymusza konkretnego stylu jazdy (w obu ustawieniach geometrii). Chcesz jechać szybko i dynamicznie? Znakomicie. Chcesz odpocząć i leniwie „doczłapać się” do domu? Soil dowiezie Cię na miejsce jak wierny osiołek, unikając niepotrzebnych problemów.

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Duża w tym zasługa wyposażenia, m.in. opon w porządnej wersji, zamontowanych na szerokich obręczach. Trzeba je tylko zalać mlekiem, żeby wykorzystać trakcję przy niskim ciśnieniu. Choć dzięki quasi-plusowemu rozmiarowi 2.6″, nawet na dętkach nie jest źle. Może nie jakoś wybitnie lepiej niż na 2.3-2.4″, ale… lepiej.

Kross Soil EX 2018 - test

Innym subtelnym upgradem jest całkiem nowy Pike. Pozwala na dużo więcej, niż można oczekiwać od 140 mm skoku i zdecydowanie jest gwiazdą specyfikacji EX-a. To wszystko powoduje, że…

Doświadczony rider ogarnie na Soilu EX wszystkie trasy enduro, z zawodami włącznie.

I będzie z tego miał kupę frajdy – niezależnie od charakteru wycieczki.

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy

Kross Soil EX 2018 - test - zjazdy


Kross Soil EX czy Moon?

Skoro lżejszy Soil EX jest tak wszechstronny, to po co komu Moon? Różnica faktycznie jest subtelna. Na obu rowerach możesz wybrać się na wycieczkę XC i na zawody enduro. W przypadku Moona balans jest jednak przesunięty w stronę wysokich prędkości i znacznych stromizn. Z kolei na Soilu, słabsze tempo w hardkorowym terenie jest wynagradzane szybkością i zwinnością na łagodniejszych sekcjach.

Oto więc krótki poradnik, jak wybrać między Soilem a Moonem, na przykładzie Soila i Moona:

Kross Moon 2.0 2018

Dla kogo Moon? Zawody, bikeparki, trasy na których pocą Ci się dłonie i cieszysz się z wyboru brązowych spodenek.

Kross Soil EX 2018

Dla kogo Soil EX? Zabawa, długie wycieczki i singletracki, na których kontakt opon z ziemią ma charakter przelotny.


Kross Soil EX 2018 – werdykt

Efekt wymieszania bazy ścieżkowca z częściami enduro wydaje się łatwy do przewidzenia: rower podjeżdża lepiej od Moona i zjeżdża lepiej od standardowego Soila. Ten rowerowy crossover jest szalenie uniwersalnym wyborem – zwłaszcza dla osób mieszkających daleko od gór, ale regularnie odwiedzających prawdziwe szlaki i techniczne singletracki. Wyborem tak idealnie rozsądnym, że na pierwszy rzut oka – równie nudnym, co jego czarno-czarne malowanie.

Kross Soil EX 2018 - test

Kross Soil EX 2018 - test

Trudna do przewidzenia jest jednak frajda, jaka z tej mieszanki wynika. Soil EX to bardziej rasowy hot-hatch niż rodzinny Nissan Quashquai. Nuda zdecydowanie nie będzie Ci towarzyszyć na szlaku, oj nie! Jak dla mnie, do czasu wejścia do sprzedaży nowego Moona, Soil EX jest najciekawszym modelem w ofercie Krossa. Tak dobrym, że… w przyszłym roku sam zamierzam się przesiąść na enduro-ścieżkowca!

Kross Soil EX 2018 - test

Tak, zdecydowanie się polubiliśmy :)


Walety

  • ogromna frajda z jazdy;
  • wszechstronność;
  • wydajne zawieszenie;
  • enduro-specyfikacja.

Zady

  • manetka SLX;
  • brak miejsca na bidon.

Cena: 12 999 zł (sprawdź na Ceneo)
Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
Masa: 14,2 kg (rozmiar M, z pedałami, na dętkach)
Strona producenta


Zobacz też:

 

51
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
endonoob
Gość
endonoob

Pierwszy! :D

Radek
Gość
Radek

Z odnośnikiem do ceneo dobry żart ;) BravoTy!

szparek
Gość
szparek

Ja mam tylko pytanie i raczej o Soila ogólnie, przy Twoim wzroście (ja mam 172) rama M czy jeszcze S? Wiem.ze zazwyczaj jesteś zwolennikiem ram większych o jedno oczko niż z tabeli wynika i zazwyczaj się to sprawdza. Poluje na Soila 2016/2017 i mam dylemat jaka rama.

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Drugi, całe życia k&*&@ drugi;)

Co do roweru:
1/ Rock Shox Monarch R – jak się sprawował?
2/ Może napisać, jakie różnice zauważyłeś w nowym pike?
3/ Czy podsiołówka faktycznie jest za długa na 150 sztycę w rozmiarze M?

Co do YT – poskałabyś na nim, pokazała jak rower się rusza, jak pracuje:)

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Nawet drugi nie byłem pierwszy tylko drugi ;)

Marcin H.
Gość
Marcin H.

Mam 170 i zdecydowanie M. Mam starszą wersję EX’a, ale zgadzam się z testem w 100% ;)

MikeGolf
Gość
MikeGolf

przyznam że odkąd pierwszy raz oglądałem katalog 2018, to kompletnie nie mogę zrozumieć czemu EX jest na Shimano, podczas gdy reszta Soili na Sramie. Przecież on się prosi o GX Eagle :(

rob
Gość
rob

Byłoby super gdyby udało Ci się zrecenzować ns bikes snabb e1/2.

Też polska marka, fajnie by było porównać.

DM
Gość
DM

mam soil 1.0 z 2016 przerobionego na takiego EX’a na tyle ile to bylo mozliwe, w gorach nie mieszkam ale bywam, przy przerabianiu roweru zasiegalem jezyka czy moj wymysl bedzie dzialac(dziala super), mam naped 11-46 i jajo 34, mowili mi ze to bedzie za twardo, a ja czuje ze to dla mnie ideal, ale jak slysze ze 32 to duzo a i jeszcze moglo by byc 50 z tylu to az sie zastanawiam jak sie na tym jezdzi? na w miare plaskich trail’ach mam jeszcze z czego dokrecic, a jak dokrecac na blacie z 30 zebami? pytanie czy na krzywce… Czytaj więcej »

howling stars
Gość
howling stars

Ja mam w Soilu z przodu owal 28T i kasetę 11-42. Owszem, to nie jest napęd do sprintów, ale mi więcej niż 25-30km/h na płaskim nie potrzeba. Taka ciekawostka, ze praktycznie zawsze o „dokręcaniu” i zbyt miękkim napędzie mówią ludzie rzadko albo w ogóle nie bywający w górach. Mnie zwłaszcza śmieszy to „dokręcanie” zawsze i wszędzie ;)

Tomek Kaśków
Gość
Tomek Kaśków

Do listy rowerów z początku artykułu zdecydowanie nie pasuje Rose Uncle Jimbo – to zdecydowanie pełnokrwista endurówka o skoku 165mm – przecież nawet testowałeś ten rower! Zakładam, że to pomyłka i chodziło raczej o inny model z palety Rose.

Artur
Gość
Artur

Świetny test, w wyniku którego dylemat stał się jeszcze większym dylematem. :)

Michał, a biorąc pod uwagę uniwersalność, (single, całodniowe rowerowe wyrypy po górach, ale też od czasu do czasu Srebrna Góra, czy Enduro trails) wybrałbyś właśnie Soila, czy może Whyte t130s, albo karbonowego YT Jeffsy? – I tu pozwolę sobie na jeszcze jedno zapytanie, czy jest w planach na 2018 jego test? :)

quiros
Gość
quiros

Co to za trasa?
z gory dzieki!

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Przy okazji testów (może przy bikeporn) warto byłoby zmierzyć realną szerokość gumy. Ostatnio na mbr gość testował 12 opon i tylko jedna miała faktycznie tyle co producent mówił. Wg. niego często te dane są podawane dla absurdalnego ciśnienia (np. 3 bar), no i szerokość obręczy też ma znaczenie. Ciekawi mnie, ile faktycznie ma ten Kross na tych kapciach?

Tomakuzu
Gość
Tomakuzu

Michale ….. widziałeś na żywo nowego moona 2018?

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Ile warte sa upgrejdy do 2018 wzgl. 2017? Przy dobrych cenach moze warto starszego kupic.

marketing mix
Gość
marketing mix

Tylko pozazdrościć Michał, że przed dłuższy okres możesz się posulać na takim sprzęcie, też bym chciał. Niestety kross moim zdaniem źle prowadzi politykę sprzedażową bo nie wystarczy, że ma się mistrzostwo świata mtb i zasponsoruje kilka osób (między innymi Ty Michał, M. Bryja i co bardziej znane nazwiska w enduro) ale przynajmniej w rejonie gdzie mieszkam kross to bardzo bardzo egzotyczna marka, a mieszkam u podnóża Gorców niedaleko Miasta, w którym jakby nie było są dwa sklepy krossa znam tylko jedną osobą (chodzi mi oczywiście o miejscowych bo czasami na Turbaczu pewnie można zobaczyć coś z krossa – ja nie… Czytaj więcej »

Kacper
Gość
Kacper

Mam takie pytanie, jaka jest szerokość balona 2,6 na obręczach 30mm? mógłbyś to zmierzyć? zobaczę sobie czy mi taki kapeć wejdzie :)

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Michał zmierzy, a i tak każda opona ma faktycznie inną grubość.

Artur
Gość
Artur

Jak jest z jakością ramy i zawieszenia w Krossie Soil i Moon? Nie pękają, nic się z nimi nie dzieje? Jeżeli pod tym względem jest to najwyższa pólka to jest to bardzo dobry sprzęt. Na wejściu wymiana manetek na XT i ewentualnie damper z blokadą jak nie podejdzie bez blokady.

roman
Gość
roman

myślę że z kołami 29 byłby perfect.

Czytaj kolejny artykuł

[Checklista] Co w rowerze piszczy? (...trzeszczy, klika, skrzypi, cyka...)

Rower wydaje dziwne dźwięki? Coś trzeszczy w okolicach suportu? Napęd strzela przy pedałowaniu? Łańcuch przeskakuje? A może jakieś tajemnicze luzy powodują stukanie na nierównościach? Dzisiejszy poradnik ułatwi Ci namierzenie ponad 100 (!) możliwych źródeł hałasu w rowerze i ich uciszenie.


Jak znaleźć źródło hałasu?

Typowy wątek na forum rowerowym:

  • „Coś mi strzela w suporcie”
  • forumowicze opisują, co po kolei trzeba sprawdzić, wyczyścić, nasmarować…
  • delikwent cytuje piosenkę zespołu Hey: „Nic, naprawdę nic nie pomoże…”
  • zrezygnowany udaje się do serwisu, gdzie okazuje się, że… problemem była brudna sztyca.

Dlaczego tak się dzieje? Po grubych, sztywnych rurach aluminiowej ramy, dźwięk niesie się naprawdę znakomicie.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Trzeszczenie, które ewidentnie dochodzi z okolic suportu, równie dobrze może mieć źródło w okolicach tylnej piasty, jak i sterów (a zwłaszcza tej nieszczęsnej sztycy). Chyba, że suport wygląda tak, jak na zdjęciu ;)

Dlatego nigdy nie zakładaj, że hałas na 100% dochodzi z określonego miejsca. Listę wszystkich możliwych hałasów znajdziesz na końcu artykułu. Żeby zacząć od tych najbardziej prawdopodobnych, podejdź do polowania metodycznie i wykonaj kilka prostych testów:

Pedałowanie na stojąco

  • jeśli dźwiek ustaje ⇒ sztyca, siodło, zacisk
  • jeśli się nasila ⇒ napęd lub tylna piasta. Jeśli hałas ma częstotliwość pedałowania: korba i suport; jeśli szybszą/wolniejszą, to okolice kasety, piasty i przerzutki.

Jazda na wprost, bez pedałowania

  • jeśli ustaje ⇒ napęd
  • jeśli nadal słychać ⇒ koła, piasty

Zakręty bez pedałowania („ósemka” na parkingu)

  • jeśli się nasila przy skręcaniu kierownicą ⇒ stery
  • jeśli się nasila w przechyle ⇒ hamulce, piasty, szprychy

Szybkie skręcanie kierownicy o 90 stopni w obie strony (na postoju)

  • jeśli się nasila ⇒ stery

Hamowanie

  • jeśli ustaje ⇒ ocierające klocki
  • jeśli się nasila (pisk) ⇒ źle wyregulowany lub zabrudzony hamulec
  • jeśli się nasila (stukanie, trzeszczenie) ⇒ stery, piasta

Uginanie zawieszenia z lekkim podskakiwaniem

  • jeśli się nasila ⇒ zawieszenie, stery

Poruszanie rowerem przód-tył z zaciśniętym przednim hamulcem (na postoju)

  • jeśli się nasila ⇒ stery, luz na amortyzatorze lub hamulcu (żeby wyczuć źródło, połóż rękę na poszczególnych komponentach podczas poruszania rowerem)

Nasłuchiwanie przez drugą osobę jadąca obok

  • zawsze to skuteczniejsze, niż słuchanie samemu…
Strzelanie w sterach, jak wyciszyć rower

Dolne łożysko sterów, podobnie jak suport, jest najbardziej narażone na wypłukiwanie smaru i zastępowanie go brudem – czyli standardowy mechanizm powstawania rowerowych hałasów.

Jeśli mimo najszczerszych chęci nie udało Ci się zlokalizować źródła hałasu, po prostu odwiedź dobry serwis. Czasem potrzebne jest spojrzenie drugiej osoby, żeby dostrzec najbardziej oczywiste rzeczy. Pomoc fachowca będzie też potrzebna, jeśli podejrzane dźwięki wydobywają się z amortyzatora lub dampera.


Jak pozbyć się irytujących dźwięków?

Standardowa procedura usuwania wszelkich pisków i skrzypienia to:

  1. Rozbierz
  2. Wyczyść
  3. Dokładnie obejrzyj
  4. Nasmaruj
  5. Dokręć na moment
Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Obejrzyj wszystkie elementy pod kątem zużycia i pęknięć.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Do czyszczenia gwintów i trudno dostępnych miejsc najlepsza jest szczoteczka do zębów zanurzona w benzynie ekstrakcyjnej.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Kiedy już wszystko będzie się świecić, nałóż nowy smar. Kto nie smaruje, ten nie jedzie!

Piski w suporcie, jak wyciszyć rower

Uwaga: wartość podana przez producenta to zazwyczaj moment maksymalny – na kluczu ustaw ciut niższy.


Co i czym smarować?

Smar stały

Stosuj do:

  • wewnątrz łożysk i do ich osadzenia;
  • miski suportu;
  • stery (wszystkie możliwe powierzchnie);
  • gwinty pedałów;
  • śruby i kominy zębatek;
  • osie piast;
  • wszystkie śruby nie wymagające kleju do gwintów.

Klej do gwintów

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty: Loctite 243, Loctite 248

Stosuj do:

  • śruby mostka;
  • śruby jarzma sztycy;
  • śruby tarcz i zacisków hamulcowych;
  • śruby przerzutki i haka;
  • śruby zawieszenia;
  • śruby bloków w butach;
  • suport typu pressfit;
  • innych śrub szczególnie narażonych na wibracje.

Pasta montażowa

Stosuj do:

  • sztycę w rurze podsiodłowej;
  • elementy jarzma sztycy;
  • kierownicę w mostku (niekoniecznie);
  • wszystkie części carbonowe.

Olej do łańcucha

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty: Trezado, Rohloff, Finish Line Wet

Stosuj do:

  • łańcuch (no shit!);
  • kółeczka przerzutki (doraźnie);
  • szybkozamykacze;
  • osie dźwigni hamulcowych;
  • skrzyżowania szprych;
  • w miarę potrzeby, inne trudno dostępne miejsca tarcia, jak połączenie prętów siodła ze skorupą, nyple w obręczach, końcówki pancerzy w manetce/przerzutce itd.

Na sucho

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty do czyszczenia: woda, brake cleaner, bike cleanersprężone powietrze (jeśli nie masz dostępu do kompresora)

Nie smaruj:

  • mostka na rurze sterowej;
  • prętów siodła w jarzmie sztycy;
  • elementów ciernych hamulca (thank you, Captain Obvious);
  • linek i pancerzy (co do tego, zdania są podzielone).

WD-40 i pokrewne

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Stosuj na:

  • klamkę do kibla. Brak zastosowań rowerowych. No dobra, ewentualnie jako penetrant do zapieczonych części, do nabłyszczania ramy po myciu, albo płukania linek i pancerzy (choć trzeba tu zaznaczyć, że marka WD-40 ma też w ofercie specjalistyczną chemię do roweru).

Przejdźmy do listy ponad 100 możliwych źródeł irytujących dźwięków, jakie mogą pojawić się w Twoim rowerze.


Checklista

Uwaga! Czytanie tej listy nie rozwiąże Twojego problemu! Najlepiej ją wydrukować, iść do roweru i punkt po punkcie sprawdzać „na żywo”.

 

Pobierz checklistę w wersji do druku [PDF]


(!) – oznacza najczęściej występujące problemy.


Śruby – ogólnie

  • (!) Nieprawidłowo (zbyt mocno, zbyt słabo, nierównomiernie) dokręcone śruby
  • (!) Brudne gwinty i łby śrub

Sztyca i siodło

  • (!) Brud między sztycą a rurą podsiodłową (wyczyść szczotką do butelek)
  • (!) Brud na między prętami siodła a jarzmem sztycy
  • (!) Niedokręcone śruby mocujące siodło
  • (!) Brud na połączeniu prętów siodła ze skorupą
  • Brudne elementy jarzma (zwłaszcza w sztycach skręcanych jedną śrubą)
  • Źle dokręcony zacisk sztycy (za słabo lub za mocno)
  • Brud pod zaciskiem sztycy
  • Brudny lub suchy mechanizm zacisku sztycy (zwłaszcza, jeśli jest na szybkozamykacz)
  • Luzy na sztycy regulowanej

Suport, korba i pedały

  • (!) Brud między mufą suportu a miskami (zwłaszcza w pressfit)
  • (!) Zbyt słabo dokręcona korba lub suport
  • (!) Brudne lub suche połączenie między osią korby a suportem
  • (!) Brudne lub suche połączenie ramienia korby z osią
  • (!) Suche, brudne lub niedokręcone śruby/kominy przedniej zębatki
  • (!) Brudne gwinty pedałów
  • Niesplanowana mufa suportu (najczęściej: lakier na bocznych ściankach)
  • Niedokręcone pedały w korbie
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska pedałów
  • Suche, brudne lub zużyte łożyska suportu
  • Brud na połączeniu zębatki direct-mount z ramieniem korby
  • Skrzywione, złamane lub zużyte zęby przedniej zębatki
  • Tarcie przedniej zębatki o ramę przy mocnym pedałowaniu
  • Zużyty, uszkodzony lub suchy mechanizm pedałów zatrzaskowych
  • Źle dokręcone lub zużyte bloki w butach
  • Brudne śruby bloków

Łańcuch i przerzutka

  • (!) Źle nasmarowany, suchy lub brudny łańcuch
  • (!) Suche, zatarte łożysko jednego z kółeczek przerzutki
  • (!) Brud na kółeczkach przerzutki
  • (!) Nieprawidłowo wyregulowana przerzutka
  • (!) Skrzywiony hak przerzutki
  • (!) Łańcuch uderzający o ramę
  • Korpus przerzutki uderzający o ramę (starsze modele Shimano)
  • Zużyte kółeczka przerzutki
  • Zużyty łańcuch lub kaseta
  • Nowy łańcuch na zużytej kasecie
  • Sztywne ogniwo w łańcuchu
  • Skrzywione ogniwo w łańcuchu
  • Sztywna, źle dobrana lub odwrotnie założona spinka łańcucha
  • Niedokręcona śruba mocująca przerzutkę do haka
  • Niedokręcona śruba (lub śruby) mocująca wymienny hak do ramy
  • Brud na styku wymiennego haka z ramą
  • Łańcuch uderzający o klatkę przedniej przerzutki
  • Łańcuch ocierający o klatkę przedniej przerzutki (przyczyny: zła regulacja, jazda na przekosie, wyginanie korby przy mocnym
  • pedałowaniu)
  • Brudne lub zatarte kółeczko napinacza łańcucha (jeśli masz)
  • Kółeczko napinacza łańcucha (niektóre po prostu są głośne…)
  • Ocieranie łańcucha o klatkę napinacza

Piasty, koła i kaseta

  • (!) Niedokręcona kaseta
  • (!) Poluzowane szprychy
  • (!) Brudne lub suche konusy / końcówki piast
  • Zbyt słabo dokręcone osie piast
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska piast
  • Źle wyregulowane łożyska piast (nie dotyczy łożysk maszynowych)
  • Brudne lub suche szybkozamykacze piast
  • Nieprawidłowo nasmarowany lub uszkodzony mechanizm wolnobiegu
  • Ocierające o siebie szprychy
  • Nyple ocierające o obręcz
  • Brud między kasetą a bębenkiem piasty
  • Wentyle stukające o obręcz (luźne nakrętki lub ich brak; nie dotyczy tubeless)
  • Gwóźdź, kamień itp. wbity w bieżnik opony

Hamulce

  • (!) Zabrudzone, zaolejone okładziny i tarcza hamulcowa
  • (!) Ocieranie klocków hamulcowych – niedokładna regulacja (czasem spowodowana np. „leniwym tłoczkiem” lub krzywym mocowaniem w ramie)
  • (!) Krzywa tarcza hamulcowa
  • (!) Nieprawidłowo dotarte klocki
  • (!) Wibracje tarczy hamulcowej i jej dzwonienie o klocki
  • Sucha, brudna oś klamki hamulcowej
  • Luzy na klamkach hamulcowych
  • Niedokręcony zacisk lub adapter (zazwyczaj z powodu zbyt długiej śruby / brakującej podkładki)
  • Wygięta, uszkodzona sprężynka rozpychająca klocki
  • Niedokręcona tarcza
  • Luzy na aluminiowym pająku tarczy hamulcowej (dotyczy zwłaszcza Shimano)
  • Luzy między klockami a zaciskiem

Stery, mostek i kierownica

  • (!) Nieprawidłowo dokręcone stery (np. z powodu zbyt małej ilości podkładek pod mostkiem lub niedopasowanego kapsla)
  • (!) Brud między elementami sterów a główką ramy
  • (!) Brud między dolną bieżnią sterów a rurą sterową widelca
  • (!) Nieprawidłowo (zazwyczaj: nierównomiernie) dokręcone śruby mostka
  • Brud na połączeniu mostka i kierownicy
  • Brud na połączeniu mostka i rury sterowej (nie smaruj!)
  • Pęknięta kierownica lub mostek (lub zbliżające się pęknięcie!)
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska sterów

Linki i pancerze

  • (!) Przewody stukające o siebie (najczęściej przez nadmierną długość)
  • (!) Końcówka linki przerzutki zahaczająca o szprychy (sprawdź na wszystkich biegach)
  • (!) Przewody stukające i ocierajace o ramę (zwłaszcza te poprowadzone wewnątrz, w niektórych ramach)
  • Zbyt długa końcówka linki przerzutki zahaczająca o ramę lub korbę
  • Opaski mocujące przewody ocierające o oponę

Zawieszenie i rama

  • (!) Niedokręcone śruby zawieszenia
  • (!) Zużyte, wybite tulejki ślizgowe lub montażowe dampera
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska zawieszenia
  • Niedostatecznie nasmarowane gniazda łożysk w ramie
  • Zapowietrzony tłumik dampera lub amortyzatora (skonsultuj z serwisem – niektóre tłumiki po prostu są głośne)
  • Luzy na ślizgach amortyzatora
  • Rura sterowa widelca trzeszcząca w koronie (dość częsta wada fabryczna)
  • Pęknięta rama

Akcesoria i odzież

  • (!) Opona ocierająca o błotnik lub jego mocowanie (zipy / rzepy)
  • Luźne śrubki koszyka na bidon (nawet, jeśli nie masz koszyka)
  • Luźne mocowanie pompki (lub same wnętrzności pompki)
  • Magnes licznika stukający o czujnik
  • Kabelki czujników zahaczające o szprychy lub oponę
  • Luźne mocowanie licznika, GPS, lampek, odblasków itd.
  • Luźna zawartość wszelkich toreb i schowków
  • Buty ocierające o ramiona korby
  • Buty ocierające o tylny trójkąt
  • But zahaczający o końcówkę linki przerzutki
  • Końcówki sznurówek stukające w ramiona korby
  • Luźne zamki błyskawiczne ubrań
  • Spodenki trące o materiał siodła
  • Luzy mechanizmu regulacji kasku lub butów (pokrętła, klamerki, system BOA itp.)
  • Kask stukający lub ocierający o okulary (np. gumowe nauszniki opierające się o system nośny)
  • Rurka bukłaka ocierająca o plecak

Pobierz checklistę w wersji do druku [PDF]


Czego brakuje na powyższej liście? Czekam na Wasze komentarze! :)


Zobacz też powiązane artykuły:

 

41
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kacper
Gość
Kacper

Śruby i kominy zębatek to raczej loctite trzeba dać, bynajmniej u mnie bez niego zawsze wypadają :)

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Chyba chciałeś użyć „przynajmniej” zamiast „bynajmniej” Hm?

Dominkc
Gość
Dominkc

Brakuje trzeszczących kolan.

półkownik borowczyk włóczęga
Gość
półkownik borowczyk włóczęga

Ostatnio coś mi trzeszczało i okazał się, że to nie dokręcona tarcza hamulcowa do piasty, nie ma tego na liście

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Pierwsze co piszczy/skrzypi to pedały. Drugie to dolne łożysko główki. Sztycy nie wymieniam, bo sztyca trzeszczy zawsze.
Do krzywej tarczy dodałbym taką, która nie przestaje piszczeć o zacisk już w żadnej pozycji.
BTW. SzajBajk pokazywał kiedyś narzędzie do prostowania tarcz hamulcowych. Czy to się praktykuje. Serwisy to mogą mieć?
Nie żebym nie chciał wymienić krzywulca na nowego IceTecha. Pytam z ciekawości.

Modry
Gość
Modry

Klucz nastawny i do boju ;)

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Z klejami do gwintów zalecam ostrożność. Powinny mieć na liście materiałów stal (śruba) i aluminium (gwint) oraz powinny być nastawione na pewien moment dokręcenia. Są bowiem kleje, które nie pozwalają już nigdy odkręcić śruby. Można to potem niby ominąć palnikiem ale szkoda lakieru/ anodyzacji.

Sławomir Skrzypczyk
Gość
Sławomir Skrzypczyk

Moim zdaniem do diagnozy przy ósemce warto dodać że może strzelać zawieszenie. Parę razy tak mi się zdarzyło że coś stukało w takich sytuacjach i po przesmarowaniu łącznika dampera przestało:)

MS
Gość
MS

Pasty montażowe też bym podzielił na grupy. Zwiększające tarcie (Finish Line Fiber Grip) oraz przeciw zapiekaniu (Shimano Anti Seize)

Ta druga raczej do hydraulicznej sztycy podsiodłowej się nie nadaje tam tylko coś zwiększającego tarcie(np. wspomniany Finish Line Fiber Grip dzięki temu nie musimy używać zbyt dużego momentu na sztycy co mogłoby ją unieruchomić).

Shimano Anti Seize używa się również do gwintów pedałów.

Artek
Gość
Artek

WD 40 w rowerze czasem się jednak przydaje np do wypłukania starego smaru w łożyskach

Mateusz Gawęcki
Gość
Mateusz Gawęcki

Jak najbardziej :) WD-40 polecam też wpsikać do pancerza kiedy linka zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Zdarza się nawet nierdzewnym w pełnym pancerzu – sprawdzone info :/ Sprawdza się też do zawiasów w przerzutkach – nieco smaruje, nie lepi się, a przede wszystkim uodparnia na brud i wypłukuje ten, który już tam jest.

Maciej B
Gość
Maciej B

Wd40 świetnie nadaje się do czyszczenia rozebranych części rowerowych. Nasączona nim ściereczka usuwa tłuszcze i inne zabrudzenia.

Piotr
Gość
Piotr

Brud między ramą a hakiem przerzutki.

Bartłomiej Karkonosze
Gość
Bartłomiej Karkonosze

Panowie, jest sposób na każde piszczenie i trzeszczenie w rowerze, a jakie tanie i skuteczne! Trzeba włożyć do uszu słuchawki i puścić muzykę ;-)

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Brud między siodłem a kierownicą ;)

Dodałbym ocieranie tarczy o zacisk hamulca spowodowane uszkodzona piastą. Ja spiłowałem zacisk, a kilkanaście km później okazało się, że piasta w środku się rozsypała;)

A co „śruby innych śrub szczególnie narażonych na wibracje.” <– śruby mają śruby ? :D

Tenfilip
Gość
Tenfilip

BTW co do kleju do śruby – to chyba nie jest literalnie taki klej, co wszystko klei żadna siła nie odklei ?

półkownik borowczyk włóczęga
Gość
półkownik borowczyk włóczęga

Ja zawsze smarowałem pręty siodła które wchodzą w jażmo sztycy, myślałem, że w dużej mierze stamtąd idzie piszczenie siodła, ale spróbuje na sucho tak jak radzisz:P

Tomek
Gość
Tomek

Czyli dobrze rozumiem, że na sztywne osie Thru Axle i oś korby Hollowtec zwykły smar stały do łożysk?

Mateusz
Gość
Mateusz

Trochę ten opis przy paście montażowej jest jak dla mnie mylny. Jakiś laik może pomyśleć, żeby wszystko carbonowe smarować Anti-Seize, co może nie dawać pożądanego efektu ;)

Da__FreaK
Gość
Da__FreaK

Odnośnie smarowania linek, to przed montażem przecieram samą linke świeczka i mam spokój :)

Green Velo Official
Gość
Green Velo Official

Bardzo przydatny wpis. Niestety ciągle wiele osób zapomina o przeglądzie swoich rowerów. Szczególnie teraz, jesienią jest czas, aby o nie zadbać. Gdy już sprzęt będzie gotowy do drogi oczywiście zapraszamy na Szlak Green Velo! ;)

Pablo RS
Gość
Pablo RS

Moja rada – unikać myjki ciśnieniowej jak ognia! lepiej czasem nie wymyć sprzęta niz obsesyjnie po kazdej jeździe ładować po rowerze wysokim ciśnieniem. Od lat tak robie i nie mam praktycznie problemów z trzaskami i pykaniem. Nawet przekleństwo obecnych czasów czyli pressfit u mnie nie trzeszczy! (dwa sezony jazdy)

BoRyS
Gość
BoRyS

Osobiście smaruje pręty siodełka na styku z mocowaniem Reverba.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top