Menu
Menu Szukaj

[Checklista] Co w rowerze piszczy? (...trzeszczy, klika, skrzypi, cyka...)

Rower wydaje dziwne dźwięki? Coś trzeszczy w okolicach suportu? Napęd strzela przy pedałowaniu? Łańcuch przeskakuje? A może jakieś tajemnicze luzy powodują stukanie na nierównościach? Dzisiejszy poradnik ułatwi Ci namierzenie ponad 100 (!) możliwych źródeł hałasu w rowerze i ich uciszenie.


Jak znaleźć źródło hałasu?

Typowy wątek na forum rowerowym:

  • „Coś mi strzela w suporcie”
  • forumowicze opisują, co po kolei trzeba sprawdzić, wyczyścić, nasmarować…
  • delikwent cytuje piosenkę zespołu Hey: „Nic, naprawdę nic nie pomoże…”
  • zrezygnowany udaje się do serwisu, gdzie okazuje się, że… problemem była brudna sztyca.

Dlaczego tak się dzieje? Po grubych, sztywnych rurach aluminiowej ramy, dźwięk niesie się naprawdę znakomicie.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Trzeszczenie, które ewidentnie dochodzi z okolic suportu, równie dobrze może mieć źródło w okolicach tylnej piasty, jak i sterów (a zwłaszcza tej nieszczęsnej sztycy). Chyba, że suport wygląda tak, jak na zdjęciu ;)

Dlatego nigdy nie zakładaj, że hałas na 100% dochodzi z określonego miejsca. Listę wszystkich możliwych hałasów znajdziesz na końcu artykułu. Żeby zacząć od tych najbardziej prawdopodobnych, podejdź do polowania metodycznie i wykonaj kilka prostych testów:

Pedałowanie na stojąco

  • jeśli dźwiek ustaje ⇒ sztyca, siodło, zacisk
  • jeśli się nasila ⇒ napęd lub tylna piasta. Jeśli hałas ma częstotliwość pedałowania: korba i suport; jeśli szybszą/wolniejszą, to okolice kasety, piasty i przerzutki.

Jazda na wprost, bez pedałowania

  • jeśli ustaje ⇒ napęd
  • jeśli nadal słychać ⇒ koła, piasty

Zakręty bez pedałowania („ósemka” na parkingu)

  • jeśli się nasila przy skręcaniu kierownicą ⇒ stery
  • jeśli się nasila w przechyle ⇒ hamulce, piasty, szprychy

Szybkie skręcanie kierownicy o 90 stopni w obie strony (na postoju)

  • jeśli się nasila ⇒ stery

Hamowanie

  • jeśli ustaje ⇒ ocierające klocki
  • jeśli się nasila (pisk) ⇒ źle wyregulowany lub zabrudzony hamulec
  • jeśli się nasila (stukanie, trzeszczenie) ⇒ stery, piasta

Uginanie zawieszenia z lekkim podskakiwaniem

  • jeśli się nasila ⇒ zawieszenie, stery

Poruszanie rowerem przód-tył z zaciśniętym przednim hamulcem (na postoju)

  • jeśli się nasila ⇒ stery, luz na amortyzatorze lub hamulcu (żeby wyczuć źródło, połóż rękę na poszczególnych komponentach podczas poruszania rowerem)

Nasłuchiwanie przez drugą osobę jadąca obok

  • zawsze to skuteczniejsze, niż słuchanie samemu…
Strzelanie w sterach, jak wyciszyć rower

Dolne łożysko sterów, podobnie jak suport, jest najbardziej narażone na wypłukiwanie smaru i zastępowanie go brudem – czyli standardowy mechanizm powstawania rowerowych hałasów.

Jeśli mimo najszczerszych chęci nie udało Ci się zlokalizować źródła hałasu, po prostu odwiedź dobry serwis. Czasem potrzebne jest spojrzenie drugiej osoby, żeby dostrzec najbardziej oczywiste rzeczy. Pomoc fachowca będzie też potrzebna, jeśli podejrzane dźwięki wydobywają się z amortyzatora lub dampera.


Jak pozbyć się irytujących dźwięków?

Standardowa procedura usuwania wszelkich pisków i skrzypienia to:

  1. Rozbierz
  2. Wyczyść
  3. Dokładnie obejrzyj
  4. Nasmaruj
  5. Dokręć na moment
Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Obejrzyj wszystkie elementy pod kątem zużycia i pęknięć.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Do czyszczenia gwintów i trudno dostępnych miejsc najlepsza jest szczoteczka do zębów zanurzona w benzynie ekstrakcyjnej.

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Kiedy już wszystko będzie się świecić, nałóż nowy smar. Kto nie smaruje, ten nie jedzie!

Piski w suporcie, jak wyciszyć rower

Uwaga: wartość podana przez producenta to zazwyczaj moment maksymalny – na kluczu ustaw ciut niższy.


Co i czym smarować?

Smar stały

Stosuj do:

  • wewnątrz łożysk i do ich osadzenia;
  • miski suportu;
  • stery (wszystkie możliwe powierzchnie);
  • gwinty pedałów;
  • śruby i kominy zębatek;
  • osie piast;
  • wszystkie śruby nie wymagające kleju do gwintów.

Klej do gwintów

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty: Loctite 243, Loctite 248

Stosuj do:

  • śruby mostka;
  • śruby jarzma sztycy;
  • śruby tarcz i zacisków hamulcowych;
  • śruby przerzutki i haka;
  • śruby zawieszenia;
  • śruby bloków w butach;
  • suport typu pressfit;
  • innych śrub szczególnie narażonych na wibracje.

Pasta montażowa

Stosuj do:

  • sztycę w rurze podsiodłowej;
  • elementy jarzma sztycy;
  • kierownicę w mostku (niekoniecznie);
  • wszystkie części carbonowe.

Olej do łańcucha

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty: Trezado, Rohloff, Finish Line Wet

Stosuj do:

  • łańcuch (no shit!);
  • kółeczka przerzutki (doraźnie);
  • szybkozamykacze;
  • osie dźwigni hamulcowych;
  • skrzyżowania szprych;
  • w miarę potrzeby, inne trudno dostępne miejsca tarcia, jak połączenie prętów siodła ze skorupą, nyple w obręczach, końcówki pancerzy w manetce/przerzutce itd.

Na sucho

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Przykładowe produkty do czyszczenia: woda, brake cleaner, bike cleanersprężone powietrze (jeśli nie masz dostępu do kompresora)

Nie smaruj:

  • mostka na rurze sterowej;
  • prętów siodła w jarzmie sztycy;
  • elementów ciernych hamulca (thank you, Captain Obvious);
  • linek i pancerzy (co do tego, zdania są podzielone).

WD-40 i pokrewne

Piszczy skrzypi w rowerze, suporcie

Stosuj na:

  • klamkę do kibla. Brak zastosowań rowerowych. No dobra, ewentualnie jako penetrant do zapieczonych części, do nabłyszczania ramy po myciu, albo płukania linek i pancerzy (choć trzeba tu zaznaczyć, że marka WD-40 ma też w ofercie specjalistyczną chemię do roweru).

Przejdźmy do listy ponad 100 możliwych źródeł irytujących dźwięków, jakie mogą pojawić się w Twoim rowerze.


Checklista

Uwaga! Czytanie tej listy nie rozwiąże Twojego problemu! Najlepiej ją wydrukować, iść do roweru i punkt po punkcie sprawdzać „na żywo”.

 

Pobierz checklistę w wersji do druku [PDF]


(!) – oznacza najczęściej występujące problemy.


Śruby – ogólnie

  • (!) Nieprawidłowo (zbyt mocno, zbyt słabo, nierównomiernie) dokręcone śruby
  • (!) Brudne gwinty i łby śrub

Sztyca i siodło

  • (!) Brud między sztycą a rurą podsiodłową (wyczyść szczotką do butelek)
  • (!) Brud na między prętami siodła a jarzmem sztycy
  • (!) Niedokręcone śruby mocujące siodło
  • (!) Brud na połączeniu prętów siodła ze skorupą
  • Brudne elementy jarzma (zwłaszcza w sztycach skręcanych jedną śrubą)
  • Źle dokręcony zacisk sztycy (za słabo lub za mocno)
  • Brud pod zaciskiem sztycy
  • Brudny lub suchy mechanizm zacisku sztycy (zwłaszcza, jeśli jest na szybkozamykacz)
  • Luzy na sztycy regulowanej

Suport, korba i pedały

  • (!) Brud między mufą suportu a miskami (zwłaszcza w pressfit)
  • (!) Zbyt słabo dokręcona korba lub suport
  • (!) Brudne lub suche połączenie między osią korby a suportem
  • (!) Brudne lub suche połączenie ramienia korby z osią
  • (!) Suche, brudne lub niedokręcone śruby/kominy przedniej zębatki
  • (!) Brudne gwinty pedałów
  • Niesplanowana mufa suportu (najczęściej: lakier na bocznych ściankach)
  • Niedokręcone pedały w korbie
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska pedałów
  • Suche, brudne lub zużyte łożyska suportu
  • Brud na połączeniu zębatki direct-mount z ramieniem korby
  • Skrzywione, złamane lub zużyte zęby przedniej zębatki
  • Tarcie przedniej zębatki o ramę przy mocnym pedałowaniu
  • Zużyty, uszkodzony lub suchy mechanizm pedałów zatrzaskowych
  • Źle dokręcone lub zużyte bloki w butach
  • Brudne śruby bloków

Łańcuch i przerzutka

  • (!) Źle nasmarowany, suchy lub brudny łańcuch
  • (!) Suche, zatarte łożysko jednego z kółeczek przerzutki
  • (!) Brud na kółeczkach przerzutki
  • (!) Nieprawidłowo wyregulowana przerzutka
  • (!) Skrzywiony hak przerzutki
  • (!) Łańcuch uderzający o ramę
  • Korpus przerzutki uderzający o ramę (starsze modele Shimano)
  • Zużyte kółeczka przerzutki
  • Zużyty łańcuch lub kaseta
  • Nowy łańcuch na zużytej kasecie
  • Sztywne ogniwo w łańcuchu
  • Skrzywione ogniwo w łańcuchu
  • Sztywna, źle dobrana lub odwrotnie założona spinka łańcucha
  • Niedokręcona śruba mocująca przerzutkę do haka
  • Niedokręcona śruba (lub śruby) mocująca wymienny hak do ramy
  • Brud na styku wymiennego haka z ramą
  • Łańcuch uderzający o klatkę przedniej przerzutki
  • Łańcuch ocierający o klatkę przedniej przerzutki (przyczyny: zła regulacja, jazda na przekosie, wyginanie korby przy mocnym
  • pedałowaniu)
  • Brudne lub zatarte kółeczko napinacza łańcucha (jeśli masz)
  • Kółeczko napinacza łańcucha (niektóre po prostu są głośne…)
  • Ocieranie łańcucha o klatkę napinacza

Piasty, koła i kaseta

  • (!) Niedokręcona kaseta
  • (!) Poluzowane szprychy
  • (!) Brudne lub suche konusy / końcówki piast
  • Zbyt słabo dokręcone osie piast
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska piast
  • Źle wyregulowane łożyska piast (nie dotyczy łożysk maszynowych)
  • Brudne lub suche szybkozamykacze piast
  • Nieprawidłowo nasmarowany lub uszkodzony mechanizm wolnobiegu
  • Ocierające o siebie szprychy
  • Nyple ocierające o obręcz
  • Brud między kasetą a bębenkiem piasty
  • Wentyle stukające o obręcz (luźne nakrętki lub ich brak; nie dotyczy tubeless)
  • Gwóźdź, kamień itp. wbity w bieżnik opony

Hamulce

  • (!) Zabrudzone, zaolejone okładziny i tarcza hamulcowa
  • (!) Ocieranie klocków hamulcowych – niedokładna regulacja (czasem spowodowana np. „leniwym tłoczkiem” lub krzywym mocowaniem w ramie)
  • (!) Krzywa tarcza hamulcowa
  • (!) Nieprawidłowo dotarte klocki
  • (!) Wibracje tarczy hamulcowej i jej dzwonienie o klocki
  • Sucha, brudna oś klamki hamulcowej
  • Luzy na klamkach hamulcowych
  • Niedokręcony zacisk lub adapter (zazwyczaj z powodu zbyt długiej śruby / brakującej podkładki)
  • Wygięta, uszkodzona sprężynka rozpychająca klocki
  • Niedokręcona tarcza
  • Luzy na aluminiowym pająku tarczy hamulcowej (dotyczy zwłaszcza Shimano)
  • Luzy między klockami a zaciskiem

Stery, mostek i kierownica

  • (!) Nieprawidłowo dokręcone stery (np. z powodu zbyt małej ilości podkładek pod mostkiem lub niedopasowanego kapsla)
  • (!) Brud między elementami sterów a główką ramy
  • (!) Brud między dolną bieżnią sterów a rurą sterową widelca
  • (!) Nieprawidłowo (zazwyczaj: nierównomiernie) dokręcone śruby mostka
  • Brud na połączeniu mostka i kierownicy
  • Brud na połączeniu mostka i rury sterowej (nie smaruj!)
  • Pęknięta kierownica lub mostek (lub zbliżające się pęknięcie!)
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska sterów

Linki i pancerze

  • (!) Przewody stukające o siebie (najczęściej przez nadmierną długość)
  • (!) Końcówka linki przerzutki zahaczająca o szprychy (sprawdź na wszystkich biegach)
  • (!) Przewody stukające i ocierajace o ramę (zwłaszcza te poprowadzone wewnątrz, w niektórych ramach)
  • Zbyt długa końcówka linki przerzutki zahaczająca o ramę lub korbę
  • Opaski mocujące przewody ocierające o oponę

Zawieszenie i rama

  • (!) Niedokręcone śruby zawieszenia
  • (!) Zużyte, wybite tulejki ślizgowe lub montażowe dampera
  • Brudne, suche lub zużyte łożyska zawieszenia
  • Niedostatecznie nasmarowane gniazda łożysk w ramie
  • Zapowietrzony tłumik dampera lub amortyzatora (skonsultuj z serwisem – niektóre tłumiki po prostu są głośne)
  • Luzy na ślizgach amortyzatora
  • Rura sterowa widelca trzeszcząca w koronie (dość częsta wada fabryczna)
  • Pęknięta rama

Akcesoria i odzież

  • (!) Opona ocierająca o błotnik lub jego mocowanie (zipy / rzepy)
  • Luźne śrubki koszyka na bidon (nawet, jeśli nie masz koszyka)
  • Luźne mocowanie pompki (lub same wnętrzności pompki)
  • Magnes licznika stukający o czujnik
  • Kabelki czujników zahaczające o szprychy lub oponę
  • Luźne mocowanie licznika, GPS, lampek, odblasków itd.
  • Luźna zawartość wszelkich toreb i schowków
  • Buty ocierające o ramiona korby
  • Buty ocierające o tylny trójkąt
  • But zahaczający o końcówkę linki przerzutki
  • Końcówki sznurówek stukające w ramiona korby
  • Luźne zamki błyskawiczne ubrań
  • Spodenki trące o materiał siodła
  • Luzy mechanizmu regulacji kasku lub butów (pokrętła, klamerki, system BOA itp.)
  • Kask stukający lub ocierający o okulary (np. gumowe nauszniki opierające się o system nośny)
  • Rurka bukłaka ocierająca o plecak

Pobierz checklistę w wersji do druku [PDF]


Czego brakuje na powyższej liście? Czekam na Wasze komentarze! :)


Zobacz też powiązane artykuły:

 

42
Dodaj komentarz

avatar
20 Comment threads
22 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
22 Comment authors
ArniMaciej BModryTenfilipBoRyS Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kacper
Gość
Kacper

Śruby i kominy zębatek to raczej loctite trzeba dać, bynajmniej u mnie bez niego zawsze wypadają :)

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Chyba chciałeś użyć „przynajmniej” zamiast „bynajmniej” Hm?

Dominkc
Gość
Dominkc

Brakuje trzeszczących kolan.

półkownik borowczyk włóczęga
Gość
półkownik borowczyk włóczęga

Ostatnio coś mi trzeszczało i okazał się, że to nie dokręcona tarcza hamulcowa do piasty, nie ma tego na liście

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Pierwsze co piszczy/skrzypi to pedały. Drugie to dolne łożysko główki. Sztycy nie wymieniam, bo sztyca trzeszczy zawsze.
Do krzywej tarczy dodałbym taką, która nie przestaje piszczeć o zacisk już w żadnej pozycji.
BTW. SzajBajk pokazywał kiedyś narzędzie do prostowania tarcz hamulcowych. Czy to się praktykuje. Serwisy to mogą mieć?
Nie żebym nie chciał wymienić krzywulca na nowego IceTecha. Pytam z ciekawości.

Modry
Gość
Modry

Klucz nastawny i do boju ;)

Marcin Maj
Gość
Marcin Maj

Z klejami do gwintów zalecam ostrożność. Powinny mieć na liście materiałów stal (śruba) i aluminium (gwint) oraz powinny być nastawione na pewien moment dokręcenia. Są bowiem kleje, które nie pozwalają już nigdy odkręcić śruby. Można to potem niby ominąć palnikiem ale szkoda lakieru/ anodyzacji.

Sławomir Skrzypczyk
Gość
Sławomir Skrzypczyk

Moim zdaniem do diagnozy przy ósemce warto dodać że może strzelać zawieszenie. Parę razy tak mi się zdarzyło że coś stukało w takich sytuacjach i po przesmarowaniu łącznika dampera przestało:)

MS
Gość
MS

Pasty montażowe też bym podzielił na grupy. Zwiększające tarcie (Finish Line Fiber Grip) oraz przeciw zapiekaniu (Shimano Anti Seize)

Ta druga raczej do hydraulicznej sztycy podsiodłowej się nie nadaje tam tylko coś zwiększającego tarcie(np. wspomniany Finish Line Fiber Grip dzięki temu nie musimy używać zbyt dużego momentu na sztycy co mogłoby ją unieruchomić).

Shimano Anti Seize używa się również do gwintów pedałów.

Artek
Gość
Artek

WD 40 w rowerze czasem się jednak przydaje np do wypłukania starego smaru w łożyskach

Mateusz Gawęcki
Gość
Mateusz Gawęcki

Jak najbardziej :) WD-40 polecam też wpsikać do pancerza kiedy linka zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Zdarza się nawet nierdzewnym w pełnym pancerzu – sprawdzone info :/ Sprawdza się też do zawiasów w przerzutkach – nieco smaruje, nie lepi się, a przede wszystkim uodparnia na brud i wypłukuje ten, który już tam jest.

Maciej B
Gość
Maciej B

Wd40 świetnie nadaje się do czyszczenia rozebranych części rowerowych. Nasączona nim ściereczka usuwa tłuszcze i inne zabrudzenia.

Piotr
Gość
Piotr

Brud między ramą a hakiem przerzutki.

Bartłomiej Karkonosze
Gość
Bartłomiej Karkonosze

Panowie, jest sposób na każde piszczenie i trzeszczenie w rowerze, a jakie tanie i skuteczne! Trzeba włożyć do uszu słuchawki i puścić muzykę ;-)

Tenfilip
Gość
Tenfilip

Brud między siodłem a kierownicą ;)

Dodałbym ocieranie tarczy o zacisk hamulca spowodowane uszkodzona piastą. Ja spiłowałem zacisk, a kilkanaście km później okazało się, że piasta w środku się rozsypała;)

A co „śruby innych śrub szczególnie narażonych na wibracje.” <– śruby mają śruby ? :D

Tenfilip
Gość
Tenfilip

BTW co do kleju do śruby – to chyba nie jest literalnie taki klej, co wszystko klei żadna siła nie odklei ?

półkownik borowczyk włóczęga
Gość
półkownik borowczyk włóczęga

Ja zawsze smarowałem pręty siodła które wchodzą w jażmo sztycy, myślałem, że w dużej mierze stamtąd idzie piszczenie siodła, ale spróbuje na sucho tak jak radzisz:P

Tomek
Gość
Tomek

Czyli dobrze rozumiem, że na sztywne osie Thru Axle i oś korby Hollowtec zwykły smar stały do łożysk?

Mateusz
Gość
Mateusz

Trochę ten opis przy paście montażowej jest jak dla mnie mylny. Jakiś laik może pomyśleć, żeby wszystko carbonowe smarować Anti-Seize, co może nie dawać pożądanego efektu ;)

Da__FreaK
Gość
Da__FreaK

Odnośnie smarowania linek, to przed montażem przecieram samą linke świeczka i mam spokój :)

Green Velo Official
Gość
Green Velo Official

Bardzo przydatny wpis. Niestety ciągle wiele osób zapomina o przeglądzie swoich rowerów. Szczególnie teraz, jesienią jest czas, aby o nie zadbać. Gdy już sprzęt będzie gotowy do drogi oczywiście zapraszamy na Szlak Green Velo! ;)

Pablo RS
Gość
Pablo RS

Moja rada – unikać myjki ciśnieniowej jak ognia! lepiej czasem nie wymyć sprzęta niz obsesyjnie po kazdej jeździe ładować po rowerze wysokim ciśnieniem. Od lat tak robie i nie mam praktycznie problemów z trzaskami i pykaniem. Nawet przekleństwo obecnych czasów czyli pressfit u mnie nie trzeszczy! (dwa sezony jazdy)

BoRyS
Gość
BoRyS

Osobiście smaruje pręty siodełka na styku z mocowaniem Reverba.

Arni
Gość
Arni

Trochę już jeżdżę, tak ze 20 lat.. Ostatnio trzeszczy a raczej tyrkocze coś tak jakby linka przerzutki ocierała o bieżnik opony. Ale to nie linki. Dźwięk pojawił się dwukrotnie przy dużej prędkości na asfalcie i kostce. Podejrzewam pieski w bębenku bo cóż by mogło jeszcze..? Padnięte łożyska dają inny dźwięk.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top