Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Intense Tazer i Tracer 2024

Kiedy zaczynałem jeździć po górach, Intense był marką kultową, na miarę Santa Cruza, z którym dzielił system zawieszenia. Osobiście mam do niego wielki sentyment – dość powiedzieć, że na modelu Uzzi VP zaliczyłem swój pierwszy start w zawodach Enduro Trophy. Potem Intense niestety na długo wyhamował, ale aktualnie wychodzi na prostą. Zyskał też polskiego dystrybutora, dzięki czemu miałem przyjemność przyjrzeć się/pomacać/pojeździć na dwóch najciekawszych modelach: Intense Tazer (e-bike) i Tracer (enduro).

Baribal Bike - Intense Polska
Wpis powstał w ramach płatnej współpracy z polskim dystrybutorem rowerów Intense, firmą Baribal Bike.

Rozdział 1: Intense Tazer Alloy Pro

Zacznę od elektrycznego Tazera, bo na tym rowerze miałem okazję pojeździć, więc poznaliśmy się nieco bliżej. Swoją drogą, nazwa „Tazer” dużo lepiej pasuje do elektryka, niż do modelu 4X/slopestyle sprzed ponad dekady (#pamiętamy), po którym nowy rower ją odziedziczył.

Co to za rower? Zacznijmy od tego, że Intense ma w ofercie e-bike’i na ramie karbonowej i aluminiowej. Obie bazują na kołach w układzie mullet (29” przód, 27.5” tył) i uginają się o 155 mm (skok widelca to 160 mm). Co ciekawe, to wersja metalowa jest nowocześniejsza – głównie ze względu na akumulator 630 Wh. Przynajmniej w jednej z wersji wyposażenia.

Nie licząc specjalnych wariantów „MX” na Öhlinsie, do wyboru są dwa modele zasadnicze:

  • Tazer Alloy Pro – silnik Shimano EP800, bateria 630 Wh i zawieszenie Fox ( ok. 26 tys. zł);
  • Tazer Alloy Expert – tańszy Shimano EP600, bateria 504 Wh i zawieszenie DVO (ok. 22 tys. zł).

Rama

Intense Tazer Alloy Pro - test 2024
Bieżącą eksploatację bardzo ułatwia też prowadzenie przewodów. Co, że niby brzydkie? Kto w przeszłości musiał zrzucać silnik, żeby wymienić pancerz przerzutki, ten nazwie je pięknym.

Geometria i wybór rozmiaru

Geometria jest agresywna, ale nie progresywna. Kąt główki ramy 64,6° to wartość optymalna, ale podsiodłówka (75°) mogłaby być nieco bardziej stroma. Pochwała należy się za długość chainstaya – 450 mm to  moim zdaniem złoty środek w elektryku. Reach jest w każdym rozmiarze o ok. 10-15 mm krótszy od panujących standardów, co warto wziąć pod uwagę przy wyborze rozmiaru (o dziwo zalecenia producenta wyglądają sensownie; przy 170 cm M-ka pasowała mi idealnie).

Osprzęt

Intense Tazer Alloy Pro - test 2024
Również ergonomia i działanie manetki sprawia bardzo dobre wrażenie, moim zdaniem bardzo porównywalne z Shimano XT. Z jednej strony, super. Z drugiej – trochę słabo, bo cenowo TRP celuje bardziej w poziom XTR-a czy bezprzewodowych grup SRAM-a. Ale skoro tak egzotyczny napęd znalazł się w seryjnej specyfikacji, to nie ma co narzekać. Przynajmniej dopóki nie urwie się przerzutki na szlaku – wtedy stanie się ona rodzynkiem… w serniku.
Intense Tazer Alloy Pro - test 2024
…mostek (40 mm) i kierownica (800 mm) oraz bardzo fajna sztyca Vario z możliwością skrócenia skoku…

Intense Tazer Alloy – na szlaku

Na Tazerze odbyłem zaledwie dwugodzinną przejażdżkę zapoznawczą, więc rozpisywanie się na temat właściwości jezdnych nie ma większego sensu.

Niemniej jednak, ten krótki „test” nie ujawnił żadnych dziwnych ani niepożądanych cech – od pierwszych metrów czułem się bardzo pewnie i swobodnie, bezstresowo skacząc na hopkach i wpadając w bandy, jakbym jechał na swoim rowerze. Trudno o lepsze pierwsze wrażenie.

To samo mógłbym powiedzieć o pracy tylnego zawieszenia. Pierwsze wrażenie przy dobrze ustawionym sagu jest takie, że działa ono bardzo neutralnie, to znaczy bez wyraźnego odchyłu w stronę efektywności (co stosunkowo często zdarza się w wirtualach). Na podjazdach nie pompuje i zbytnio nie przysiada, ale czuć, że priorytetem jest aktywne i miękkie działanie na zjazdach, czyli tak, jak powinno być w elektryku.

Mimo dość pokombinowanego prowadzenia przewodów, Tazer jest też rowerem cichym – nie słychać nawet stukania typowego dla silników Shimano (kwestia czasu?). Choć oczywiście słychać jego wycie na podjazdach, zwłaszcza przy wysokich kadencjach, jakie ten silnik preferuje.

Jedyne, do czego mógłbym się przyczepić, to nieco zbyt płaska jak na dzisiejsze standardy rura podsiodłowa – 2 stopnie więcej i walka na stromych podjazdach byłaby jeszcze łatwiejsza. Optymalnej długości chainstay (450 mm) i szeroka tylna opona (27.5×2.8”) bardzo poprawiają trakcję tylnego koła, ale o dociążenie przodu trzeba się trochę postarać.


Intense Tazer Alloy – podsumowanie

Porównując osprzęt z konkurencją, Tazer Alloy Pro wydaje się wybitnie opłacalny. Na czym Intense zaoszczędził? Budowa ramy jest nieco przemysłowa (co przekłada się nie tylko na wygląd, ale też na masę), a akumulator 630 Wh odbiega od współczesnych standardów. Próżno tu też szukać jakichś ciekawostek i innowacji – zadbano o dopracowanie podstaw (zawieszenie i geometria), dodano garść rozwiązań ułatwiających eksploatację i to by było na tyle. Pierwsze wrażenia ze szlaku są jednak bardzo pozytywne, więc dla kogoś, kto przedkłada utylitarny charakter i wysokiej klasy osprzęt nad wygładzone linie niemieckiego karbonu, będzie to bardzo kusząca oferta.


Cena: 26 000 zł
Masa: 26,8 kg (rozmiar M, z pedałami, na dętkach)
Dostępne rozmiary: S-XL
Strona producenta
Sklep dystrybutora


Rozdział 2: Intense Tracer S 279

Intense Tracer S 279 2024
Ciekawym rozwiązaniem jest dolny link obracający się na potężnych łożyskach wokół suportu.
Intense Tracer S 279 2024
Dolna plastikowa osłona ciągnie się aż w okolice główki ramy, nie brakuje też solidnej gumy na wahaczu i tylnego błotniczka. Częściowo „uzewnętrznione” przewody i hak przerzutki UDH to kolejne ułatwienia, o których wspominałem już w przypadku elektrycznego Tazera.

Cena: 30 800 zł
Masa: 16,9 kg (rozmiar L, z pedałami, na dętkach)
Dostępne rozmiary: S-XL
Strona producenta
Sklep dystrybutora


Bonus: Z wizytą w Baribal Bike

Na koniec parę fotek ze sklepu (i serwisu) Baribal Bike, który został polskim dystrybutorem Intense. Przestrzegam przed tym miejscem! Jest w nim tyle pięknych, błyszczących przedmiotów, że trudno stamtąd wyjść bez dokonywania jakiegoś kompulsywnego zakupu! Z drugiej strony, jest to świetne miejsce, żeby kupić rower. Możliwość grubej personalizacji zaraz na starcie to jedno, a dobry serwis, który specjalizuje się w zawieszeniach i ma autoryzację Shimano do obsługi systemów e-bike, to drugie. Zdecydowanie odróżnia to zakup Intense’a od marek wysyłkowych (jaką nota bene Intense przez jakiś czas próbował zostać) – szczególnie w przypadku elektryka.


Bonus 2: Throwback Thursday

Pochwaliłem się we wstępie, że swoje starty w zawodach enduro zaczynałem na Uzzi VP, więc żeby nie być gołosłownym…


Zobacz też:

 

Subscribe
Powiadom o
guest

27 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Hubert
Hubert
6 miesięcy temu

Stalowy elektryk jest paskudny… jak chiński złom za 5K PLN.
Za to analog jest piękny i gotowy na wszystko jak panna młoda w noc poślubną. Wow! Ducati wśród rowerów.

Dawid
Dawid
6 miesięcy temu
Reply to  Hubert

Mi się właśnie podoba. Konkret bez pitolenia, a nie jak te współczesne rowery, wylizane, wypudrowane jak jakieś miastowe lalunie.

Rumcajs
Rumcajs
6 miesięcy temu
Reply to  Hubert

Z tym Ducati to się zgadzam ;)

Rumcajs
Rumcajs
6 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

A fuj, da się to odzobaczyć?

Rumcajs
Rumcajs
6 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Po prostu ich motocykle są przepiękne, wolałem nie wiedzieć, że faktycznie robią rowery, które już nie są piękne ;).

Patryk
Patryk
6 miesięcy temu

Czerwony na żywo wygląda świetnie, jeździł bym :)

Ojciec77
Ojciec77
6 miesięcy temu

Czy stare Uzzi VP pękło jak 'każde stare Uzzi’?

Dawid
Dawid
6 miesięcy temu

Wszedłem sobie na ich stronę na mapach google i mam takie nieodparte wrażenie, że zainwestowali kupę kasy, słabo im się zwraca i kupują sobie jeszcze pozytywne oceny. Skąd np. klient sklepu ma zdjęcie szuflady z warsztatu? Pisze o profesjonalnych narzędziach i pokazuje zdjęcie nabijaków uszczelek? Albo, że wchodzi się na chwilę i spędza dwie godziny. No nie. Te dwie godziny, ktoś z tym klientem musi spędzić. To jest jedna czwarta normalnego czasu pracy. Ten czas kosztuje i to kilka razy więcej niż normalny człowiek zarabia na godzinę, więc albo to pisał ktoś dobrze nadziany, kto zostawia tam kupę kasy i specjalnie go tak traktują albo to jest po prostu fejk. Inne opinie, każda jak małe opowiadanie, przecinki, zdjęcia. Wszystko czyste, lśniące, jakby nigdy nie używane. Normalnie to nawet w porządnych warsztatach jakiś klucz leży na stole, coś jest brudne, po prostu widać, że ktoś pracuje, a tam pięknie jak z obrazka. Zadowolony klient to zazwyczaj zostawia dwa, trzy zdania i nara. Nie przekonali mnie.

Łukasz
Łukasz
6 miesięcy temu
Reply to  Dawid

Przecież ten artykuł to jest (bardzo przyjemna i ładna) reklama, chyba zasnąłeś w 2010 i Cie ominęła era reklamy w internecie…

Sławek - Baribal Bike
6 miesięcy temu
Reply to  Dawid

Dawid – jak będziesz w mojej okolicy to zapraszam serdecznie do mnie, napewno to rozwieje twoje niedowierzanie i wątpliwości.
Możesz wpaść na rowerowe pogaduszki i posiedzieć ile zechcesz :)
Pozdrawiam

Paweł
Paweł
6 miesięcy temu

Akurat moją Cuprę serwisuję zaraz obok w Dynamice w Jaworniku, to może kiedyś zamiast siedzieć w salonie, to przejdę się i wpadnę zobaczyć co tam w sklepie macie ;)

Sławek - Baribal Bike
6 miesięcy temu
Reply to  Paweł

rzut beretem :) zapraszam

DrEbike
6 miesięcy temu
Reply to  Dawid

Dawid, nie znasz człowieka, nie znasz miejsca. Błędna ocena. Tak się zdarza. Polecam zajrzeć do Sławka. Pozdrawiam.

Kris
Kris
5 miesięcy temu
Reply to  Michał Lalik

Zwrócił uwagę na pewne aspekty i brzmi to całkiem sensownie (nie twierdzę że jest prawdą).
W sezonie nie wyobrażam sobie żeby ktokolwiek „zatrudnił” pracownika na pogaduchy na tyle czasu.
Ile znasz serwisów które pozwalają robić zdjęcia zawartości swoch szuflad?

GalAnonim
GalAnonim
5 miesięcy temu
Reply to  Dawid

Dawid. Wyjdź z piwnicy i zainteresuj się prawdziwym światem. Lepiej na tym wyjdziesz.
Teorie spiskowe też zostaw innym.

Rad
Rad
2 miesięcy temu
Reply to  Dawid

Trafiłem przypadkiem, ale skomentuję, bo Sławek serwisuje moje sprzęty od 2 lat i od tego czasu jeżdżę już tylko do niego.

Jak to napisał niżej Michał – specyficzne miejsce :).

Sławek to typ perfekcjonisty i pasjonata, który jak coś robi to robi to na maksa. Narzędzi, które tam ma próżno szukać w innych serwisach – chłop naprawdę inwestuje kupę siana, żeby nie rozkręcać damperów francuzem :). Także każdy, kto tam wpadnie pod raz pierwszy jest pod wrażeniem szpeju, a Sławek chętnie to pokazuje i opowiada.

Po drugie – robi to właśnie z pasji, sam jest rowerzystą i po prostu spoko gościem i jadąc do niego zawsze znajdzie się masa tematów do obgadania, a poza tym ma serwis otwarty w godzinach wieczornych więc już po pracy większości etatowców, co sprzyja dyskusjom. I często potem dzwonią nasze partnerki i mówią „miałeś tylko zawieźć rower, a nie ma Cię 3h :D”.

Piotr
Piotr
6 miesięcy temu

A mi zawsze marzył się Intense M1 my2000.
Ehhhhh

Kanik
Kanik
6 miesięcy temu

Miałem na oku Primer’a S na Ohlinsie, ale tabelka z geometrią wypaliła mi oczy. Widzę, że Baribal też nie zdecydował się na sprzedaż tego modelu…

Bartek
Bartek
5 miesięcy temu

Ten na zdjęciu to nie żaden Sławek tylko Flea z Redhot’ów ;-D

Bartek
Bartek
5 miesięcy temu

A elektryk zajebisty!

Odwiedź mój profil na
Instagram Top