Menu
Menu Szukaj

20 pytań do: Mariusz Bryja "Brian"

Nie jest przesadą nazwanie Briana legendą polskiego enduro. Swego czasu wygrał wszystko, co było do wygrania i nadal – jeśli tylko kontuzje pozwalają mu na start – jest uważany za faworyta dowolnych zawodów. Ale Brian to nie tylko teamowy zawodnik Krossa, to też współautor najlepszych filmów enduro. Celowo nie napisałem „polskich filmów enduro”, bo Pathfinder czy Enduro Me to poziom światowy. Do tego dochodzą klimatyczne „edity”, które Brian kręci na swoich „domowych” szlakach i sam montuje.

Ale starczy tych zachwytów – ostatecznie Mariusz to taki sam rider jak Ty i ja, dlatego postanowiłem zapytać go o przemyślenia na temat polskiej sceny enduro.

1. Od czego zaczęła się Twoja zajawka na MTB? Jakie inne dyscypliny uprawiałeś wcześniej? Co spowodowało, że skupiłeś się na enduro?

Zawsze lubiłem jeździć na rowerze, jako mały chłopiec nie potrafiłem jeździć po drogach, tylko ciągle szukałem, gdzie by tu poskakać :) Stąd mogła wziąć się pasja do rowerów górskich. Równolegle do jeżdżenia na rowerze, uprawiałem szeroko pojęte narciarstwo i jazdę na snowboardzie, zresztą do dziś jeżdżę na nartach freetourowych, które dają dużo wolności, jaką możemy spotkać w enduro i chyba to jest jedna z najważniejszych cech tej dyscypliny. Lubię również jeździć na motocyklu trialowym, który jest bardzo dobrym uzupełnieniem treningu na rowerze enduro.

2. Jak postrzegasz ewolucję polskiej sceny enduro – większy potencjał jest w zawodach, zlotach, czy w samotnej eksploracji? W którym kierunku zamierzasz się rozwijać?

Myślę, że podobny potencjał jest w zawodach, jak i w zlotach. Jedni wolą współzawodnictwo, inni nie, ale większość chce się spotkać na rowerach, żeby podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi ze wspólną pasją. Jak na razie skupiam się na zawodach i filmowaniu, czas pokaże co będzie dalej.

3. Jazda i trening jest dla Ciebie w pewnym sensie pracą. Czy „zawód marzeń” też bywa męczący? Skąd czerpiesz motywację?

Czasami bycie tzw. pro riderem bywa męczące. Zwłaszcza wyjazdy, kiedy trzeba się do nich przygotować, oraz kiedy po powrocie trzeba nadrobić zaległości w drugiej pracy :) Inspiracji do jazdy szukam w przeglądaniu treści enduro w necie.

Mariusz Bryja Brian Kross 3
Fot. Bartek Woliński, Kross
4. Dużo mówi się o „zawodowcach” na polskiej scenie. Czy jazda na rowerze to faktycznie Twój zawód, czy od 8 do 16 zajmujesz się czymś całkiem innym?

Myślę, że jak na razie w Polsce nie ma stu procentowych zawodowców. Jest kilku zawodników, którzy mają wsparcie sprzętowe i dodatkowo jakieś małe wynagrodzenie, ale każdy wykonuje jakiś dodatkowy zawód.

5. Co sądzisz o obiegowej opinii, że „enduro to emerytura dla zawodników DH”?

Myślę, że to nieprawda, bo jest coraz więcej młodych i dobrych zawodników, jak i riderów, którzy tak jak ja wywodzą się z XC.

6. Jak spędzasz okres poza startami? Trenując, ile czasu spędzasz na rowerze enduro, a ile w inny sposób?

Na rowerze jeżdżę przez cały rok. W zimie czasami uzupełniam to nartami freetourowymi, kiedy jest duży opad śniegu i jazda na rowerze nie ma sensu. Wtedy podchodzenie na fokach utrzymuje dobrą kondycję fizyczną, a trudne zjazdy wyrabiają refleks i sprawność motoryczną. W wolnych chwilach jeżdżę również na motocyklu trialowym, który wzmacnia dłonie i wbrew pozorom przyzwyczaja do większych prędkości.

Mariusz Bryja Brian Kross 6
Fot. Bartek Woliński, Kross
7. Zdradzisz nam, jak wygląda Twoje przygotowanie do zawodów na 3 dni przed startem?

Przede wszystkim zapoznaję się dobrze z oesami. Sprawdzam dokładnie rower, czy nie ma jakichś usterek, zawsze staram się zabierać podstawowe części zapasowe i opony na różne warunki.

8. Pochodzisz z Bukowiny Tatrzańskiej. Również inni zawodnicy z czuba polskiego enduro to „górale” – czy myślisz, że mieszkanie blisko gór jest kluczowe dla wyników?

Myślę, że enduro trzeba trenować w górach. A żeby to robić często, trzeba w nich po prostu mieszkać :)

9. Jakie masz rady dla początkujących riderów? Co robić, żeby progres był jak największy?

Trzeba jeździć za riderami trochę lepiej jeżdżącymi od siebie – ale na tyle, żeby można było utrzymać się im na kole. Bardzo pomagają szkolenia techniki jazdy, no i oczywiście dużo jazdy w różnorodnym terenie.

10. Jakie cechy są najbardziej cenione przez polskich sponsorów? Czy polscy zawodnicy są gotowi do podejmowania współpracy z dużymi firmami, takimi jak Kross?

Przede wszystkim trzeba robić dobre wyniki na zawodach, ale to nie wystarczy. Należy również być medialnym i mieć dużo znajomych na Facebook’u ;)

Mariusz Bryja Brian Kross 5
Fot. Bartek Woliński, Kross

Porozmawiajmy o sprzęcie:

11. Jakieś magiczne sztuczki w setupie, czy fabryczne wyposażenie?

Staram się dobierać komponenty wygodne dla mnie, ale nie uważam, żeby to były jakieś magiczne sztuczki  :)

12. Czy wprowadzasz jakieś specjalne modyfikacje sprzętu na zawody?

W zasadzie oprócz doboru opon i przedniej zębatki, nic nie zmieniam w rowerze na zawody.

13. Jak ustawiasz zawieszenie? Twarde i szybkie, czy miękkie i stłumione?

Z reguły w miarę miękkie i niestłumione za bardzo.

14. Na jakim ciśnieniu w oponach jeździsz?

Z przodu 1,4 bar, z tyłu 1,6 bar.

15. Koła 29″ – nadają się do enduro?

Myślę że tak, to zależy od preferencji.

Mariusz Bryja Brian Kross 1
Fot. Bartek Woliński, Kross
16. Kogo uważasz za swojego największego rywala w ściganiu?

Swoją słabość :)

17. Która lokalizacja zawodów oferuje najlepsze Twoim zdaniem trasy? Wolisz przygotowane, kręte single (jak na Enduro Trails), czy bardziej naturalne szlaki (jak na EMTB Enduro)?

Powiem krótko: lubię jedne i drugie :)

Mariusz Bryja Brian Kross 2
Fot. Bartek Woliński, Kross
18. Jak porównałbyś poziom polskich imprez do zawodów zagranicznych?

Nie mogę jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie startowałem jeszcze za granicą, ale uważam, że w Polsce zawody organizowane są na wysokim poziomie.

19. Dlaczego ciągle nie widać polskich zawodników w Enduro World Series? Czy planujesz w przyszłym roku starty za granicą?

W Polsce jest mało zawodników wspieranych/sponsorowanych, których byłoby stać na regularne starty za granicą. Miałem startować w tym roku w zagranicznych zawodach, ale wyeliminowała mnie kontuzja obojczyka. Mam nadzieję, że zdrowie pozwoli na starty w przyszłym sezonie.

20. Izotonik, woda czy piwo? ;)

W trakcie jazdy woda, a po rowerze piwo :)

Dzięki za wywiad!

 

Mariusz Bryja Brian Kross 4
Fot. Bartek Woliński, Kross

PS. Nie bez powodu to właśnie Brian rozpoczął ten cykl, ale chciałbym, aby na „20 pytań do” odpowiedziała też reszta czołówki polskiego enduro. Kto Twoim zdaniem powinien się w niej znaleźć? Napisz też proszę, czy podoba Ci się taka nowa forma wpisu. A jeśli się podoba – udostępnij na twarzoksiążce! :)

Może zainteresują Cię też inne teksty z kategorii „zawodowej”?

21
Dodaj komentarz

avatar
11 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
bejotKonstruktor3DArcziWieńczysław Nieszczególnycarlos40i4 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Speedy Bandito
Gość
Speedy Bandito

Spoko, wywiady z gwiazdami zawsze są ciekawe. Możesz też zrobić wywiad z członkami jakiegoś topowego teamu enduro, np. WWTT.

Bartek Zabielski
Gość
Bartek Zabielski

Oprócz Briana, drugą legendą jak dla mnie na krajowym podwórku jest Marcin Motyka i do niego poproszę skierowac następne 20 pytań ;)

Maciej Jurczak
Gość
Maciej Jurczak

Wywiad super :)
Moje typy to: Arek Perin i Marcin Motyka

Maciej Jurczak
Gość
Maciej Jurczak

Jeszcze Patryk Kalinowski, Młody chłopak z Grudziądza który łapie dużo kontuzji, ale jest szybki mimo że mieszka na północy kraju.

Radoslaw Rowerowy
Gość
Radoslaw Rowerowy

Z calym szacunkiem dla Patryka ale on naparza caly rok eFeRke, wiec czemu by mial dawac wywiad jako „czolowy zawodnik enduro” ?

Grześ
Gość
Grześ

Młody talent robiący z roku na rok coraz lepsze wyniki. Stanisław Rusnak.

bionikonik
Gość
bionikonik

Świetny tekst :)
Jak dla mnie do przepytania:
Krystian Białka
Wt rider
Marcin Motyka
Tomasz Dębiec
Oraz jakąś dziewczyne z czołówki aby zobaczyć jak wygląda to z jej punktu widzenia

Przeor
Gość
Przeor

Speedy ma rację:)
A skoro padł już Marcin to następnym powinien być Szwedu mimo, że nie startuje to jednak jest dobry skurczybyk.
Zasadniczo nie czepiam się literówek chyba, że to poważny periodyk typu „Nasz Dziennik”, ale dwie literówki tutaj bardzo mi się spodobały.
Czy w „zawód marzeń” też bywa męczący? – przeczytałem Czy wzwód marzeń….
Zdadzisz nam, jak wygląda Twoje przygotowanie do zawodów – przeczytałem Zdziadziasz nam…
Se myślę, o co on się pyta, na prochach czy co:D

Gek On
Gość
Gek On

Polska czołówka enduro to dokładnie tak samo jak w XC tylko, że bez Marka Konwy. Czyli sto lat za murzynami, bo w XC tylko Marek wchodził na topowy poziom. Brian, Arek, Marcin, Wojtek dużo lepsi od reszty nas, a i tak z czołówką światową walki nie nawiążą ani przez moment. Żeby pojechać na zawody do Czechów nie potrzeba więcej kasy. Obawiam się, że nie ma szans na wygraną nawet w Pepikowym cyklu przez Polaka. Ja bym te kolejne pytania skierował właśnie do Marka Konwy, może odpowie dlaczego wygrał na Beaverach 2.0 i hardtailu xc w Bielsku i jaki to wielki poziom enduro mamy. Zawodników na palcach jednej ręki, a reszta się bawi. Mi z tym dobrze, im większa napinka na wyniki tym gorsza atmosfera wśród ludzi, ale to już nieodwracalny proces.

Arczi
Gość
Arczi

Gekon dobrze rzecze, polać mu.

Marcin Wrucha
Gość
Marcin Wrucha

Chciałbym zobaczyć tutaj Arka Peri na, Marcina Motykę, Elżbietę Figurę oraz Remigiusza Cioka :)

carlos40i4
Gość
carlos40i4

Zdecydowanie bardziej wolałbym z Katarzyną Figurą…

Gantar
Gość
Gantar

W zeszłym roku społeczność jednoznacznie dała znać, że chce więcej wywiadów z Przeorem :P

A rozmowa fajna, szkoda tylko, że Bryan udzielał co prawda konkretnych ale dość lakonicznych wypowiedzi. Cóż, nie można mieć wszystkiego ;]

Konstruktor3D
Gość
Konstruktor3D

Ciekawy pomysł z tymi wywiadami.
Ja osobiście spytałbym jeszcze o to:
… jaki masz pomysł na to, aby powstawały nowe trasy do jazdy enduro?
Czy masz jakiś pomysł aby uchronić istniejącą przyrodę przed erozją i zniszczeniem na przykład przez tzw. zwózki drewna?

Niech chłopaki i dziewczyny wypowiedzą się na temat naturalnych miejscówek, bo bez nich enduro zamknie się w bikeparkach.
Niech przyczynią się do powstawania nowych „(szlaków)””rowerowych”. Warto ich o to zapytać.
Spytałbym jeszcze jakie kierunek w rozwoju „ogólnie pojętego enduro” Ci się nie podoba i co należałoby zmienić?
… Z drugiej strony, pytanie – co Twoim zdaniem przyczynia się do tego, że „enduro” zmierza w dobrym kierunku?

Dodam jeszcze że enduro to nie tylko zawody, to przede wszystkim aktywny wypoczynek na rowerze w górach. Przynajmniej dla mnie. Chciałbym przeczytać co na ten temat mogą powiedzieć inne osoby nie startujące w zawodach, ale eksplorujące wszelkie możliwe górki te wysokie, niskie, dalekie i bliskie. Myślę tu o Zadymku, kolegach z Southbike i Enduroriderz, Ojciec77, o Tobie Michał oraz o MambaOnbike. W mojej opinii to są osoby godne do naśladowania, bo zawodnicy mają inne cele niż my pospolici enduracy pijący piwo i jedzący zwykły chleb.

bejot
Gość
bejot

Nominuję sibika do wywiadu z legendami polskiego enduro!

Odwiedź mój profil na
Instagram Top