Menu
Menu Szukaj

Jak przygotować rower do zimy?

Narty biegowe, basen i indoor cycling może i mają swój urok, ale to jeszcze nie powód, żeby rezygnować zimą z jazdy na rowerze! A tym bardziej powodem nie powinien być sprzęt. Poniższe 17 porad jak przygotować rower do zimy, ułatwi Ci jazdę, kiedy na dworze jest ciemno, zimno, mokro i śnieg.

Porady podzieliłem na dwie duże kategorie: obsługa i kontrola.


Artykuł zawiera lokowanie i linki afiliacyjne do sprawdzonych przeze mnie produktów – zarabiam na ew. sprzedaży, ale Ty nic na tym nie tracisz.


Przygotowanie roweru do zimy - Whyte G-160 RS


Kontrola

Polska zima to chyba najtrudniejsze możliwe warunki. Rower na zmrożonych śnieżnych koleinach poprzeplatanych błotem, często żyje własnym życiem i jego opanowanie wymaga nieco większych umiejętności, niż zjazd Twisterem w środku sierpnia. Poza ćwiczeniem skilla i kondycji, warto też pomóc sobie sprzętem.

Upgrade’y z kategorii Kontrola obejmują przede wszystkim:

  • opony;
  • zawieszenie;
  • punkty kontaktu.

0 zł – Ciśnienie w oponach

Pierwsza rzecz, którą powinieneś zrobić, to obniżyć ciśnienie w oponach o 2-3 psi (0,15-0,2 bara). Na śniegu i tak jeździ się wolniej, więc możesz częściowo poświęcić odporność na dobicie i stabilność w zakrętach na rzecz lepszej trakcji i komfortu (twarda, zmarznięta nawierzchnia rzadko jest gładka). Nie bez powodu fatbike’i jeżdżą na ciśnieniu ok. 0,5 bara!

Przygotowanie roweru do zimy - ciśnienie w oponach

0 zł – Ustawienie zawieszenia

Zmiękczając opony, zrób to samo z zawieszeniem – nieco większy sag poprawi trakcję. Podkręć też tłumienie wolnej kompresji – „platforma” uratuje Cię przed katapultą przy wpadnięciu w miękką śnieżno-błotną pułapkę. Ze względu na mniejsze prędkości i ukrycie większości korzeni i kamieni pod śniegiem, warto też zwiększyć tłumienie powrotu.

Kręcąc pokrętłami pamiętaj jednak, że w niskich temperaturach olej zwiększa swoją lepkość i tłumienie utwardza się „automatycznie”. W czasie jazdy z powrotem się jednak nagrzewa – więc znalezienie idealnego ustawienia „na parkingu” może być trudne, lepiej zrobić to „na czuja” na trasie.

→ Więcej: Regulacja zawieszenia – poradnik

Przygotowanie roweru do zimy - zawieszenie

30-100 zł – Przykręcane gripy

Grube rękawiczki już wystarczająco upośledzają „czucie” roweru – jeśli masz zwykłe gripy wsuwane na kierownicę (które na mrozie i w mokrych warunkach dużo chętniej się przesuwają), lub przykręcane, które towarzyszą Ci od pierwszej komunii, zainwestuj w nowe chwyty „na śrubkę”. Ze względu na wspomniane rękawiczki, celuj raczej w modele o mniejszej średnicy (np. Race Face Half Nelson).

Przygotowanie roweru do zimy - gripy

100 zł – Tubeless lub dętka z uszczelniaczem

Jazda bez dętek pozwala na mocniejsze obniżenie ciśnienia. Ale nawet, jeśli jesteś zagorzałym zwolennikiem dętek, wlej do nich trochę uszczelniacza – naprawa kapcia na mrozie, w śniegu i przy szybko zachodzącym słońcu, to nic przyjemnego.

→ Więcej: Opony enduro #6: Tubeless – wszystko, co chciałbyś wiedzieć

Przygotowanie roweru do zimy - uszczelniacz Trezado

150 zł – Pedały platformowe

Mógłbym na szybko podać Ci co najmniej tuzin powodów, dla których platformy w zimie są lepsze. Albo przynajmniej trzy: brak problemu zamarzających bloków, możliwość jazdy w ciepłych butach trekkingowych i oczywiście… nieustanne poślizgi. Zima to też dobra okazja do poćwiczenia umiejętności, a platformy bardzo w tym pomagają. Już jeździsz na platformach? Sprawdź, czy nie pora na uzupełnienie uszkodzonych/zgubionych pinów.

→ Więcej: SPD czy platformy? oraz Test: WHEEL UP – tanie pedały platformowe z Chin

Przygotowanie roweru do zimy - pedały platformowe

150 zł – Oświetlenie

Dobra lampka nie przekłada się może bezpośrednio na kontrolę nad rowerem, ale kiedy dzień kończy się o 15:30, świadomość gdzie jedziesz na pewno nie zaszkodzi. Największa zaleta dobrych lampek to jednak dużo więcej czasu dostępnego na jazdę. Night-ride’y to nieodłączny element zimy! Ja obecnie korzystam z dwóch sztuk Convoy S2+ – jedna na kierownicy, druga na kasku.

→ Więcej: Convoy S2+ czyli kupujemy latarkę na rower

Przygotowanie roweru do zimy - Convoy S2+

150-400 zł – Opony na błoto

Najdroższy upgrade w tym poradniku, ale prawdopodobnie najważniejszy. Przy ograniczonym budżecie, wymień przynajmniej przednią. Zimą w terenie najlepiej sprawują się opony o błotnym rodowodzie – szukaj agresywnego, wysokiego bieżnika, z dużymi odstępami między klockami. Postaw też na jak najszerszy rozmiar. Większa powierzchnia styku z podłożem daje oczywiste korzyści znane właścicielom fatbike’ów. Większa objętość zmniejsza też ryzyko dobicia przy jeździe na niskim ciśnieniu. Ostrożnie z masą – kiedy bieżnik „złapie” trochę mokrego śniegu i błota, koła będą wystarczająco ciężkie. A co z kolcami? Mają sens tylko na gładkim lodzie, więc jeśli jeździsz w terenie, zazwyczaj są zbędne.

Polecane modele: Maxxis Shorty, Schwalbe Magic Mary.

→ Więcej: Opony enduro #3: 25 modeli, które warto kupić

Przygotowanie roweru do zimy - Maxxis Shorty


Obsługa

W zimowych warunkach sprzęt wymaga dużo więcej uwagi: wszystko zużywa się 3x szybciej i w dodatku… zawsze jest brudne. O ile latem spędzenie paru godzin w garażu na „śrubkowaniu” przy piwie może być całkiem przyjemne, to po zimowej wycieczce myślisz raczej o ciepłej kąpieli i zakładce „Video” na Pinkbike’u.

Celem upgrade’ów z kategorii Obsługa jest więc:

  • trwałość;
  • bezobsługowość;
  • czystość.

0 zł – Ochrona łożysk

Podstawa to wypełnienie łożysk świeżym smarem – zazwyczaj jest to możliwe w przypadku łożysk zawieszenia i sterów (najbardziej narażone!), trochę trudniej może być z suportem. Uszczelnienia pokryj też smarem od zewnątrz – będzie on stanowił dodatkową barierę dla wody.

„Level pro” to nałożenie osłonek ze starej dętki, które będą działać jak mikro-błotniki. Warto jednak wyciąć je tak, żeby woda mogła spod nich swobodnie wypływać.

Przygotowanie roweru do zimy - łożyska

0 zł – Zabezpieczenie gwintów

Jak już wygrzebałeś tubkę ze smarem stałym, zabezpiecz gwinty przed zapieczeniem – przede wszystkim osie pedałów i piast. Obowiązkowo zadbaj też o sztycę w ramie – tu jednak od smaru lepiej sprawdzi się pasta montażowa.

Przygotowanie roweru do zimy - smarowanie gwintów

0 zł – Uszczelnienie ramy

Wszystkie luki i otwory zaklej taśmą lub wypełnij lekką pianką (szukaj tzw. moto-foam, dobrze sprawdzają się gąbki filtracyjne), zanim wypełni je ciężkie błoto. Wycinając ze starej dętki „błotniczek” na stery, pamiętaj też zrobieniu trzeciego na zacisk sztycy.

Przygotowanie roweru do zimy - uszczelnienie ramy
Rozwiązanie Whyte’a to wersja pro, ale naciągnięcie na zacisk kawałka dętki da taki sam efekt.

15 zł – Pancerz linki przerzutki

Chyba wszystkie nowe rowery mają już linkę przerzutki poprowadzoną w jednym, nieprzerwanym odcinku pancerza, ale jeśli w Twoim rowerze jest inaczej – czas na tuning. Brak przerw w pancerzu to mniej potencjalnych wejść dla wody i brudu. Przy okazji wymiany, zainwestuj parę złotych w uszczelnione końcówki.

Przygotowanie roweru do zimy - pancerz przerzutki

30-100 zł – Zabezpieczenie lakieru

Jak już jesteśmy przy pancerzach – zabezpiecz ramę przed kontaktem z nimi. W błocie, lakier w ocieranych miejscach potrafi zniknąć w ciągu jednej wycieczki. Warto też nakleić bezbarwną folię zabezpieczającą na górną rurę (ocieranie ubłoconymi spodniami), dolną rurę (częste zrzucanie błota szczotką) i wahacz (ocieranie piętami przy pedałowaniu). Polecam produkty 3M: mocną folię bezbarwną Scotchgard i taśmę gumową „mastic tape” (3M 2228).

Warto też ramę pokryć sprayem silikonowym lub do kokpitów samochodowych – śliska, odpychająca wodę powierzchnia „łapie” mniej błota. Przy psikaniu uważaj jednak na hamulce i punkty kontaktu (siodło, chwyty)!

Przygotowanie roweru do zimy - ochrona ramy

35 zł – Gęsty olej do łańcucha

Smary „letnie” są świetne, jeśli chodzi o utrzymanie łańcucha w czystości, ale w warunkach zimowych nie przetrwają nawet jednej wycieczki. Potrzebny jest gęsty, odporny na wypłukiwanie olej. Latami używałem świetnego Rohloffa, ale w zeszłym sezonie przerzuciłem się na godny (i tańszy) zamiennik od polskiego Trezado.

Przygotowanie roweru do zimy - smarowanie łańcucha

50-100 zł – Błotniki

Prosty błotnik montowany na podkowie widelca możesz wyciąć sam, lub zainwestować 50-60 zł w trwałe rozwiązanie (warto). Wariantem pośrednim są trochę brzydkie, ale skuteczne błotniki z Decathlonu. Polecam też błotniczek typu „ass saver” – montowany do prętów siodełka, chroni część ciała, która po odwilży przemaka jako pierwsza…

Przygotowanie roweru do zimy - błotnik Race Fender

120 zł – Klocki metaliczne

Jeśli jeździsz po górach, pewnie już dawnio wymieniłeś klocki na metaliczne, które w trudnych warunkach (długie zjazdy, błoto) spisują się dużo lepiej od żywicznych. Jeśli jednak jeszcze się na to nie zdecydowałeś – zimowe warunki szybko Cię do tego zmuszą, pożerając żywiczne okładziny w tempie Ciasteczkowego Potwora. Omnomnomnom…

→ Więcej: Regulacja i docieranie hamulców tarczowych

Przygotowanie roweru do zimy - klocki metaliczne

250 zł – Budżetowy napęd 1x

Jeśli masz w rowerze nowoczesny napęd 1×11 lub 1×12, jest spora szansa, że zużyty przez zimę łańcuch będzie Cię na wiosnę kosztował co najmniej stówę. Gorzej, jeśli po drodze polegnie też kaseta. Jeśli jeździsz dużo i nie lubisz po każdej jeździe czyścić roweru, bardziej opłacalne może być założenie na zimę budżetowego napędu, np. z używanych części. Warto przy tym pozostać przy jednej zębatce z przodu – bez przedniej przerzutki, okolice suportu trudniej zapchać błotem i śniegiem.

→ Więcej: Napęd 1×10

Przygotowanie roweru do zimy - napęd 1x10


Krok ostateczny

Jak już jesteśmy przy wymienianiu napędu i rzeczach używanych, to może warto… wymienić cały rower?


od 500 zł – Rower na zimę

Wariant idealny to oczywiście fatbike, dzięki któremu będziesz wręcz wyczekiwał zimy. Ale jeśli nie masz w tylnej kieszeni wolnych 3000+ zł, poszukaj używanego hardtaila, albo nawet całkiem sztywnego roweru MTB lub przełajówki. Za cenę nowego napędu bez problemu złożysz sobie zimówkę, której nie będzie Ci żal – a to pierwszy krok do częstej jazdy niezależnie od warunków. Na wiosnę dokupisz slicki i zyskasz idealny środek transportu na miasto.

→ Więcej: Fatbike – po co to komu?

Rose The Tusker - fatbike z amortyzatorem RS Bluto


Mam nadzieję, że moja lista Ci się spodobała i dopiszesz swoje patenty w komentarzu!


Zobacz powiązane wpisy:

 

Subscribe
Powiadom o
guest

63 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
G. Skibiński
G. Skibiński
7 lat temu

Co do błotników, to nie warto wydawać 50zł, jeżeli w Decathlonie są po 12zł. Kiedyś były na promocji po 3zł :D. Miał niby szybko popękać, ale mój coś nie chcę i się twardo trzyma.

Szczurasek
Szczurasek
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Cały czas śmigam na decathlonowym, może faktycznie wygląd nie jest ich najmocniejszą stroną, ale jak wciągnięty przez koło patyk dość brutalnie go zdemontował to zakup nowego nie był szczególnym wydatkiem :)

tymoch
tymoch
7 lat temu
Reply to  G. Skibiński

Ło Panie! To żeś przepłacił, u mnie w promocji były po 65gr :)

Marcin
5 lat temu
Reply to  G. Skibiński

Polecam te firmy SIMPLA

bzx
bzx
7 lat temu

Całkiem dobry wybór „dupochronów” i błotników na widelec jest też na Aliexpress ;)

Damian Ko
Damian Ko
7 lat temu

Hej Michał też mam convoy s2+ zakupionego na światełka pl przerobionego z nowym softem, tylko mam krótkie światło na kierunku, jaką masz optyke i skąd masz takie zsjebiste mocowanie na latarkę

Barsta
Barsta
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Co to za uchwyt na Convoya? Mam identyczną latarkę i za cholerę nie potrafię do niej znaleźć dobrze trzymającego uchwytu:(

Endonoob
Endonoob
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Siema,

Jak możesz i masz chwilkę to proszę podeślij fotkę jak to masz przymocowane do kasku. Nie chodzi o latarkę tylko jak mocujesz sam uchwyt do kasku. Właśnie czekam na latarkę Convoy od Pana Dariusza70 i zastanawiam się jak przyczepić ja do mojego leciwego Uvexa, który nie ma żadnych gniazd na czołówki ;) W pracy jestem specem od trytek, ale nie wiem czy tym razem się uda hehe.

Pozdro

Konrad
Konrad
7 lat temu

Co to za pedały na zdjęciu?

Bastiano spod tater
Bastiano spod tater
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

To chętnie zapytam jak je kruca dostać?
HT’ki o podobnej platformie i ładnie stopę trzymają ale za szybkie ”skrzypienia” i co sezonowe zestawy naprawcze.. zniechęcają.
7Anna nie ma, a brytole po min. pindziesiąt funtów chcą, bez przesyłki.
Pytam, bo mam zaległy przelew za szybka odpowiedź ;)

Bastiano spod tater
Bastiano spod tater
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki za odpowiedź.
Więc, chyba podejdą toporne Saint’y, bo sam dość ciężkawy jestem.
Poszło ”na piwko”.

DominKC
DominKC
7 lat temu

na zimę singlespeed. na lato w sumie też.

Dominkc
Dominkc
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

W miarę miękkie przełożenie, 24/6×32 w 29 naprzykład. Pod górę spokojnie, czasem na stojaka. Na górze do brnięcia w sniegu jak znalazł. na zjazdach pompowanie. Na dole bez konieczności czyszczenia napędu ;)

Ilia
Ilia
7 lat temu

Ja zamiast taśmy przezroczystej i gumowej używam czarnej taśmy izolacyjnej. Wczoraj smarowałem łożyska :) Ale smarować na zewnątrz maszynowych raczej bym nie polecał. Tak przy okazji dowiedziałem się Michał z forum, że kiedyś miałeś hamulce formuli. Ja mam od września w nowym rowerze the one. Modulacja świetna, siła hamowania jaką spotkałem chyba tylko w guide rsc i z tylnim hamulcem nie robiłem nic od nowości za to przód to jakaś masakra, dzisiaj poszedł na serwis bo szczelina prawie znikła, a hample dwa takie same. Wszystkiego rowerowego :)

Franciszek Konieczny
Franciszek Konieczny
7 lat temu

Czyli czysto teoretycznie lanie mleczka do dętki spowoduje, że w razie przebicia dziura się zalepi… czyli mogę cały rok latać na mleku w dętce i mój stres obniży się o jakieś 70%, bo gdy niechcący dobije mi obręcz i będzie snejk to mleko i tak wszystko załata? Czy dętka jest zbyt cienka żeby mog’a zostac uszczelniona?? Proszę o odp bo jestem bardzo ciekawy :)

onionland
onionland
7 lat temu

Amortyzatory powietrzne nie zdają egzaminu w zimie. W minusowych temp. przestają działać i kicha się robi , ratuje sytuacje blokada jeśli taką mamy. Najlepsza rada to kupić tani rower górski bez amortyzacji z napędem 8 biegowym(tanie łańcuchy) i wiadomo grube opony.

onionland
onionland
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Może i oleju, ale powietrza też bo na zimnym wiadomo ciśnienie zmniejsza się i amor przysiada i do tego olej gęstnieje i tak jakby zblokowało przy równoczesnym siadnięciu skoku(porażka). Nie wiem jak rozwiązujecie problem z tym może jakaś rada?

Jaceł
Jaceł
5 lat temu
Reply to  onionland

Konia z rzędem temu, kto w dzisiejszych czasach znajdzie nowy rower górski ze sztywnym widelcem! Wiem, że są wyjątki takie jak Marin Pine Mountain, ale bardzo nieliczne, zwłaszcza na polskim rynku. Zostają co najwyżej poszukiwania retro mtb z lat 90 na olxach.

Swoją drogą to plaga że producenci w KAŻDY rower górski wciskają amora – w tych tańszych modelach oznacza to oczywiście kiepskiego amora, znacznie cięższego niż sztywny wideł

A i znalezienie samego sztywnego widelca CrMo spełniającego wszystkie warunki jak standard piasty i montaż hamulców tarczowych jest bardzo trudne

Paweł Kołodziej
Paweł Kołodziej
7 lat temu

Na moim decathlonowym błotniku zmieściły się dwie naklejki 1enduro. Dodają błotnikowi +5 do stylu :D

Ictus
Ictus
7 lat temu

Szersze opony na zime? Nie tędy droga… no chyba ze chcesz jezdzic po stokach narciarskich albo w 3 metrowym puchu… widomo jednak ze większość czasu spędza się w błocie i błociepośniegowym a tutaj anjlepiej spisują się wąskie błotniste kolce… druga sprawa to chyba na fizyce się spało skoro na mrozie gripy mają się mocniej „ruszać”.
Pozdro

Ictus
Ictus
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

No właśnie, zakładają takie same, ale nie szersze :) Nawet we wszystkich testach „plusów” mówi się że spoko trakcja, chyba że jest błoto.
Ale co do warunków to też racja, ja jestem przyzwyczajony że błoto to błoto i ciężko pod nim znaleźć lód (jeżeli już to odwrotnie), ale może południowy klimat sprzyja innym warunkom

FR
FR
7 lat temu
Reply to  Ictus

To proszę zalożyć „naciągane” gripy i jechać zimą w trasę ;) Wystarczy położyć rower na gruncie w czasie przerwy na picie/zdjęcie itp i juž wpada śnieg, woda, błoto, piasek w miewielkich ilościach co powoduje ślizganie sę chwytów. Jak dla mnie rozszerzalność czy kurczliwość gumy nie ma wiele do gadania, gdyż w jednakowych warunkach przy temperaturze 30* oraz -10* gripy zachowują się tak samo, jedyne co wpływa na stabilizację ich na kierownicy to wcześniej wspomniane błoto, woda itp.

PARAF
PARAF
7 lat temu

Siema!
Ja do montażu latarki na wiośle używam…
https://www.castorama.pl/produkty/ogrod/relaks-w-ogrodzie/kemping/latarki/uchwyt-do-latarki-rowerowej-dpm-solid.html
…tani (kilka zeta), regulowalny, gumowe podkładki nie rysują kiery i latarkę trzyma jak Putin Ukrainę ;)

Dominik
Dominik
7 lat temu

Cześć Wooyek, powiedz proszę co to za stojak na rower (ten z pierwszego zdjęcia z Whyte, do osi suportu) i gdzie można taki zakupić, z góry dziękuję! :)

PARAF
PARAF
7 lat temu
Qba
Qba
7 lat temu

Na szczescie mieszkam w miejscu, gdzie zima praktycznie nie wystepuje. Wiec problem z glowy.

Andrzej Madrivercanoe
Andrzej Madrivercanoe
7 lat temu

Smar do łańcucha Trezado 100 ml kosztuje 34.90 zł , a olej do łańcucha Rohloff 100 ml w opakowaniu zastępczym można kupić za 26 zł . Używam oleju Rohloff i nawet nie myślę o innym bo po co ?

m0d
m0d
7 lat temu

Ostatnia porada najlepsza. Zamiast cudować to czyścimy i konserwujemy rower, po czym odkładamy go na wieszak a wyciągamy tanią zimówkę.
Ja używam w tym celu roweru na bazie starej ramy XC i używanych części, których w miarę rozwoju hobby u każdego zaczyna się waląc multum na zasadzie „przydasię” albo „nikt nie chciał tego kupić a szkoda wyrzucić ”. Napęd 1×9, sztywny wideł, na przodzie opona 2,5” z bardzo miękkiej mieszanki i do boju. A latem po wymianie opon i czyszczeniu mam bułkowóz i rower na wycieczki po mało wymagającym terenie.

szparek
szparek
7 lat temu

Piękna bestia :) a hasło RIDE YOUR WAY pojawia się 12 razy :D

Juras
Juras
7 lat temu

Hej. Michał masz może doświadczenie z zabezpieczaniem ramy folia 3M ale w aerozolu ?
http://sklepzfoliami.pl/product.php?id_product=523
Łatwo można ja nałożyć i w najdrobniejsze załamania ramy wejdzie ale co to warte?
Z góry dzieki

Michał Ślusarczyk
Michał Ślusarczyk
7 lat temu

co to za uchwyt na tego Convoya S2+? Gdzie mogę taki kupić?

Michał Ślusarczyk
Michał Ślusarczyk
7 lat temu
Reply to  Michał Lalik

faktycznie nie zauważyłem, że ktoś zadał podobne pytanie. Czy ten uchwyt dobrze trzyma Convoya S2+ na wertepach? Testowałem już kilka uchwytów i z każdym są mniejsze lub większe problemy. Albo nie ma regulacji w ogóle, albo ma ale tylko w jednej płaszczyźnie. Miałem jakiś Chiński uchwyt co miał regulację góra-dół, lewo-prawo ale niestety plastiki się wyrobiły i latarka zaczęła „latać”. Ciężko coś dobrego do tej notabene wyśmienitej latarki kupić.

Tomas
Tomas
7 lat temu

Widze mleko Trezado czy możesz je porównać z Notubs Stans , zastanawiam sie jakie kupić następne a nie mam żadnego porównania .Pozdrawiam

Tomas
Tomas
7 lat temu

Dziękuje ,następne będzie Trezado
.Pozdrawiam

Kabanos
Kabanos
6 lat temu

w każdym rowerowym powtarzam to hasło „1Enduro” :)
nie wszyscy jeszcze je poznali:(

Radek
Radek
3 lat temu

Właśnie chcę kupić sobie błotniki na zimę do roweru. Podobają mi się takie nieduże. Coś jak to https://www.zico-bike.pl/blotnik-blackburn-barrier-mud-guard-czarno-niebieski ale zastanawiam się, czy takie małe błotniki spełnią swoją funkcję? Macie jakieś doświadczenia z takimi krótkimi błotnikami?

Marian
Marian
2 lat temu

Z moich zimowych subiektywnych przygód (trail nie dh) aby zachować komfort w lesie można zrobić taki:

1. Opony kolcowane mega fajne, szczególnie na dojazdach, w tym sezonie używam ice spikerów i efekt jest taki że na drogach dojazdowych mam wrażenie że jadę szybciej niż w lato – jedzie się po twardym, omija zmrożony śnieg, kolce trzymają aż miło, można robić wheelie, zakrętowanie zwane corneringiem i inne czary, no i nie ma dylematu czy na singlu na skręcie jest lód czy nie ma (oczywiście do czasu) – w zeszłym sezonie jeździłem na noby nicach a koleżka na minionach 2.6/2.4 – gleby i drifty zdecydowanie zbyt częste :) – różnica w wadze chyba 100-150gr między kolcem a nie kolcem (noby vs ice spiker) – wada to cena – 500-800 za komplet no i na czarnym asfalcie huk niesamowity, ale przyczepność podobno jak na gumie – oczywiście mleczko

2. Amorki i inne płyny do -10 na luzie, potem faktycznie marzną, ale człowiek też.

3. Powietrze trzeba dmuchać z uwzględnieniem spadku temperatury -0.1 bara na każde 10 stopni poniżej +20

4. Buty – goretex to dobra rzecz, do tego merino skarpetę, fajny bajer to podgrzewane bateryjnie wkładki, generalnie przyjemny komfort i można zajechać dalej w stanie jak na początku – wada to cena butów i podgrzewaczek

5. Jak marzną nery to kupić pas nebat za 13 zł na alle – super

6. Zalać bukłak ciepłą wodą – 50 stopni miło grzeje w plecy i nie zamarza przez kilka h, od zewnętrznej strony obłożyć bluzą polarową

7. Wodę z rurki wdmuchiwać do bukłaka

8. Dwie pary rękawiczek w rezerwie warto mieć też narciarskie w razie awarii

9. Kalesony i koszulka merino – na szmatach można kupić po 30 zl – ładnie odprowadza wilgoć

10. Spodnie z membraną – dobrze się sprawdzają hummvee waterproof – ze 300 zł

11. Dłubak do spd :) czyli śrubokręt obłożony jakimś termokurczem żeby nie przeciąć kieszeni – przy kolcach nie ma strachu na spd, w zasadzie można nie zsiadac

12. Nie zsiadac za często – buty szybko przemarzają od kontaktu ze śniegiem

13. Idealnie to drugi komplet kół albo drugi rower :) nigdy nie wiadomo jakie warunki się trafi.

14. Balaclava na mróz

15. Lepsze okularki bo z bala zwykle parują i potem zamarzają

16. Jeśli chodzi o jakieś czary zesmarami to ja olewam – samochody jeżdżą w -30 i żyją więc smary w rowerze przy -10 powinny dać radę (no chyba żeby miały nie dać wtedy sorry) co do szczelności to w zimę jest mało wody, więc jest w sumie lepiej niż w deszczowy dzień.

Chyba tyle..

Marian
Marian
2 lat temu
Reply to  Michał Lalik

Dzięki! co do łączników to mnie dręczyły dukty i ścieżki gdzie piechurzy i zwierzyna udeptywali śnieg a po jakimś czasie robił się tor saneczkowy. Kolce sprawdziłem na oblodzonych kocich łbach i tychże duktach i problem zniknął :) Asfaltu jak mogę to unikam bo sól żre, więc z premedytacją transferuje się w busz i dopiero tam zaczynam.

W icespikerach bieżnik jest też spoko na nielód, pytanie tylko czy kolce wyrywają się razem z klockiem czy jednak dają szansę na uzupełnienie, czas pokaże :)

Marian
Marian
2 lat temu
Reply to  Marian

Co do barów to dla uściślenia skrótu myśliwego, ciśnienie spada o około 0.1 bara na każde 10 stopni poniżej temperatury pompowania więc pompując ileś przy 20 stopniach mamy 0.2 mniej przy 0 stopni.

Odwiedź mój profil na
Instagram Top