Menu
Menu Szukaj

Bikeporn: Marin B-17 2 2018

Sporo w tym roku Mariana na 1Enduro, ale nie bez powodu! I wcale nie mam na myśli tego, że mi płacą ;) Bardziej to, ile Wy płacicie – po obniżce cen na sezon 2018, jest to bez dwóch zdań jedna z najbardziej opłacalnych marek na polskim rynku. A dziś w dodatku będzie o jednym z jej najbardziej opłacalnych modeli: oto Marin B-17 2, czyli ścieżkowy bombowiec na plusowych kołach, prosto z Ameryki.


Rower testuję w ramach współpracy z Marin Bikes Polska.


Marin B-17 2 2018

Jak doświadczenie (i podręcznik marketingu) pokazuje, jeśli oferta składa się z trzech modeli, to najbardziej opłaca się brać ten środkowy. Więc choć najtańszą wersję B-17 1 można mieć już za 6999 zł, moim zdaniem warto wydać 8799 zł na opisywany tu wariant B-17 2.

Marin B-17 2 2018

O ile oczywiście zdecydujesz się na ten model, czyli ścieżkowca o skoku 130/120 mm na plusowych kołach. Nie jest on gwiazdą popularności – większość osób skupia się na odmianach z klasycznymi oponami w rozmiarze 29″ (Rift Zone) lub 27.5″ (Hawk Hill), o których pisałem w zestawieniu Top 10 ścieżkowców do 9000 zł.

Marin B-17 2 2018

Ja też początkowo poprosiłem do testu o Rift Zone’a, ale rozszedł się on jak świeże bułeczki i… nie za bardzo było co testować. Coś ostatnio mam pecha do opisywania rowerów, których nie da się kupić. Przypadek? Nie sądzę!

Marin B-17 2 2018

Na szczęście B-17 da się (jeszcze) kupić bez problemu. Model ten bazuje na tej samej ramie i specyfikacji, co topowy Rift Zone 3, więc gdyby więc w przyszłości okazało się, że wolisz zwinniejsze i szybsze koła 29″, B-17 przyjmie je z otwartymi ramionami.

Marin B-17 2 2018 - widelec Rock Shox Revelation RC

Albo raczej goleniami. Widelec to dla mnie najciekawszy element wyposażenia i główny powód, dla którego warto dopłacić do bazowego modelu. To mój pierwszy raz na nowym Revelation.

Marin B-17 2 2018 - wahacz system zawieszenia MultiTrac

Amortyzator ma 130 mm skoku, czyli o 10 mm więcej od tylnego zawieszenia (jak również widelca w Rift Zone – ot, ciekawostka).

Marin B-17 2 2018 - zawieszenie MultiTrac

Cechą charakterystyczną ścieżkowych modeli Marina jest system MultiTrac, czyli zawieszenie jednozawiasowe z dodatkowymi ogniwami pośredniczącymi. Przy tak niewielkim skoku, wynikające z tego ograniczenia nie powinny mieć większego znaczenia.

Marin B-17 2 2018 - Rock Shox Deluxe RT

120 mm ugięcia kontroluje Rock Shox Deluxe RT w metrycznym rozmiarze i prawie-blokadą, gdybyś miał ochotę poprawić sobie humor podczas asfaltowych dojazdówek.

Marin B-17 2 2018 - opony Schwalbe Nobby Nic 2.8" Performance Addix

Będzie to jednak głównie efekt psychologiczny, bo energii na szosie oczywiście nie wysysa tu zawieszenie, a opony.

Marin B-17 2 2018 - korba FSA V-Drive 30T

Rozpędzanie tego zestawu ułatwia korba FSA V-Drive z „miękką” zębatką 30T.

Marin B-17 2 2018 - napęd Shimano SLX M7000

Reszta napędu to Shimano SLX M7000.

Marin B-17 2 2018 - kaseta Shimano SLX 11-46

Duży plus za kasetę o szerokim zakresie 11-46T, szerszym nawet od plastikowego talerzyka chroniącego szprychy ;)

Marin B-17 2 2018 - hamulce Shimano BR-MT500

Gdyby opory toczenia nie wystarczyły w wyhamowaniu ponad 15-kilogramowego bombowca, możesz się posiłkować hamulcami Shimano MT500, czyli OEM-ową wersją chwalonych Deore. Mam tylko mieszane uczucia co do tylnej tarczy 160 mm.

Marin B-17 2 2018 - klamki hamulcowe Shimano MT500

Zaczerpnięte z droższych modeli wygodne, kompaktowe klamki to duży upgrade względem dziesięciopalcowych M315 montowanych w tańszym modelu – kolejny argument za dopłatą do B-17 2.

Marin B-17 2 2018 - kierownica 780 mm

O ergonomię dbają też przykręcane chwyty Marina (naprawdę fajne!) i kierownica o szerokości 780 mm połączona z krótkim mostkiem (45 mm).

Marin B-17 2 2018 - mostek 45 mm

Za każdym razem, kiedy widzę taki zestaw, nie mogę się nacieszyć, że (niektórzy) producenci w końcu ogarnęli, że kokpit o prawidłowych wymiarach nie jest wcale droższy od rurek z minionej epoki, a całkowicie odmienia jazdę. Nie tylko w rowerach enduro.

Marin B-17 2 2018 - sztyca regulowana TranzX manetka 1x

Centrum sterowania dopełnia wygodna manetka sztycy regulowanej – trzeba tylko poświęcić chwilę na znalezienie ustawienia, w którym nie koliduje ona z obejmą klamki hamulcowej.

Marin B-17 2 2018 - sztyca regulowana TranzX

Myk-myk TranzX w ciągu roku podbił rynek OEM. Nic dziwnego – jest tani i bardzo dobrze działa. Mi jednak trafił się egzemplarz o skoku 90 mm zamiast deklarowanych 125 mm (100 mm w rozmiarze S) – niezbadane zjawisko. Warto sprawdzić przy zakupie.

Marin B-17 2 2018 - główka ramy znaczek

Zresztą rama B-17, pomimo niby prostej konstrukcji, też może się pochwalić paroma eleganckimi smaczkami.

Marin B-17 2 2018 - hamulce Shimano BR-MT500

O, na przykład haki z elegancko wkomponowanym mocowaniem hamulca post mount…

Marin B-17 2 2018 - made for fun

…albo to bardzo trafne motto (i ogólnie, fajne malowanie).

Marin B-17 2 2018 - prowadzenie przewodu sztycy

Może tylko przewód sztycy dałoby się poprowadzić ładniej…

Marin B-17 2 2018

Kwestią gustu jest też przewód tylnego hamulca poprowadzony w całości na zewnątrz. Dla domowych mechaników będzie to zaletą, ale moim zdaniem trochę nie pasuje do minimalistycznej estetyki.

Marin B-17 2 2018 - miejsce na oponę

Wahacz, podobnie jak amortyzator, bez problemu przyjmie jeszcze większe opony lub koła 29″.

Marin B-17 2 2018 - wahacz

Mimo takiego prześwitu, tył jest stosunkowo krótki (435 mm) i dobrze pasuje do wyważonej geometrii (kąt główki 67 stopni, reach 435 mm w M-ce).

Marin B-17 2 2018

Zapewnia to bardzo neutralne prowadzenie. Podczas pierwszych jazd najbardziej odczułem bardzo niski suport, który w połączeniu z plusowymi oponami pozwala atakować zakręty w bardzo nieodpowiedzialny sposób.

Marin B-17 2 2018

Ale wrażenia z jazdy zostawmy sobie na pełny test! :)


Marin B-17 2

Cena: 8799 zł
Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
Masa: 15,1 kg (rozmiar M, z pedałami, na dętkach)
Strona producenta


Zobacz też inne wpisy o Marianie:

 

25
Dodaj komentarz

avatar
11 Comment threads
14 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
DziadekPepeMaciejRadosławKuba Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mirek
Gość
Mirek

Rower fajny. Podoba mi się. Trochę ciężki, ale już połowie atykułu zastanawiałem się, jak to jeździ.

Andrzej
Gość
Andrzej

Super rower, miałem 2 mariny (na jednym z 2006 jeżdżę jeszcze po mieście) Ten pierwszy z lat 90-tych miał podobną właśnie stylistykę grafiki. Jakbym miał drugi raz kupić Canyon Nerve a widział to to bym się zastanowił poważnie.No i Misioo jest obowiązkowo…

Andrzej
Gość
Andrzej

Bardzo spodobał mi się zacisk sztycy z uszczelką – myślałem, że jest zarezerwowany dla topowych modeli Marina (link), a tu proszę. Proste i praktyczne. – (link) nie ma odniesienia ;)

A tak poza tym bugiem kolejna fajna zajawka na rower. Michał jesteś wielki (chociaż tak naprawdę niewielki ;)

Pozdro!

Kamil
Gość
Kamil

Rower świetnie wygląda, poza tym jest „kompletnie” wyposażony, mam na myśli obecność myk myka i amortyzatora, który nie jest wyciągniętą rebą. Swoje waży, ale chętnie wybrónowałby, go na szlaku.

Wolnyslimak
Gość
Wolnyslimak

Rower jak rower ale obiektyw, którym zrobiłeś te zdjęcia bardzo fajnie rysuje. Super blur + ostrość szczegółu. Zdradzisz czym ten detal strzelałeś?

Wolnyslimak
Gość
Wolnyslimak

Sony Nex… bardzo pozytywnie jestem zaskoczony:-)

Michał K.
Gość
Michał K.

Ciekawe jak z dostępnością tego roweru. Ostatnio interesował mnie temat Rift Zone 2 lub 3, na terenie województwa lubelskiego nie do kupienia w żadnym sklepie handlujacym Marinem.

Kuba
Gość
Kuba

Z tą sztycą coś jest na rzeczy, bo ja w moim Rift Zonie 2 w rozm. M mam szytce 100mm. Czyli z rozmiaru S.

Radosław
Gość
Radosław

Będzie może jakiś test Giant Trance ?

Maciej
Gość
Maciej

O krótkim mostku:”…producenci w końcu ogarnęli, że kokpit o prawidłowych wymiarach nie jest wcale droższy od rurek z minionej epoki, a całkowicie odmienia jazdę. Nie tylko w rowerach enduro.”
Otóż dla wysokiej osoby, mostek 60mm nadal nie jest z minionej epoki i jest wymagany do prawidłowej pozycji na rowerze sportowym. A to dlatego, że my mamy długie łapy, jeśli nam przysuniesz kierę, to siedzimy pionowo. „Wtedy mamy bonus wysuwając tyłek za siedzenie” powiesz? Nie nie mamy, bo odciążymy przednie koło do tego stopnia, że będzie wymywać na wszystkim i blokować się przy hamowaniu. To samo tyczy się krótkich tylnych trójkątów dla wysokich. Jeśli wysuwasz siodło wysoko w górę, to cała geometria idzie do śmieci, siedzisz na lub za tylną osią, rower nie wspina się w ogóle na siodełku. Ot taka ciekawostka, w świecie long, low and slack.
Szacun dla Marina za podawanie prawdziwych kątów rury podsiodłowej, czyli tego wyłamanego do tyłu końcowego fragmentu. Killer dla wysokich jeźdźców. Wielu producentów, przy podobnych konstrukcjach, chwaląc się podaje 76 stopni…między środkiem suportu a środkiem obejmy, czyli wartość Seat tube angle virtual u Marina. Przy takiej konstrukcji, bez długiego trójkąta, rower będzie do niczego dla wysokiego kolarza.

Pepe
Gość
Pepe

Może ktoś mi wytłumaczy, bo chyba nie rozumiem jak liczy się zawiasy. Michał napisał, że to jest klasyczny jednozawias, a ja naliczyłem tu aż 4 zawiasy. I kto ma rację?

Dziadek
Gość
Dziadek

W tresci znalazłem zapis, że miał być testowany Rif Zone ale ze względu na brak dostępności jest B-17. Jesli te dwa rowery są do siebie podobne, to zakładam, że „zady i walety” tych rowerów będą sie pokrywać.
Michale, gdybyś miał do wyboru w tych samych pieniadzach Rift Zone 1 i Kross Soil 1 to który z nich byś wybrał dla starszego pana (42 lata, 80 kg wagi przy 172 cm), który w kryzysie wieku średniego zapragnął ruszyć w teren na rowerze. Umiejętności jazdy w terenie brak, chęci są, kondycję się wyrobi. Mieszkam na południu Polski 200 m n.p.m i otaczają mnie zalesione górki do 500 m n.p.m. Większość moich jazd to będą podjazdy na te wzniesienia (asfaltem lub ścieżkami w lasach) a później zjazdy lasem (już niekoniecznie po utartych ścieżkach). W lasach skał wielkoości telewizorów praktycznie brak więc większość jazdy będzie po ziemi, korzeniach i niewielkich kamieniach. Strome ścianki się zdarzają, sporo okopów z czasów I wojny, generalnie dużo uskoków i zagłębień.
Do rzeczy – Soil czy Rift Zone?

Odwiedź mój profil na
Instagram Top