Hajlajtsy: Fat Bike Race, Góry Stołowe

Hajlajtsy, Zawody / 

W niedzielę 24 stycznia odbyły się pierwsze w Polsce zawody na fatbike’ach. Nie były to wprawdzie zawody enduro, ale… były czymś znacznie ciekawszym! Przede wszystkim czymś zupełnie świeżym i zaskakującym. Co mnie tak zaskoczyło na Fat Bike Race Góry Stołowe?

1. Da się w Polsce znaleźć mnóstwo grubasów!

W temacie fatów ciągle jestem nowicjuszem – jeszcze niedawno (to znaczy przedwczoraj) byłem przekonany, że to zajawka kilkunastu osób w Polsce, a tymczasem limit uczestników został wyczerpany i przytłaczającą większość rowerów stanowiły tłuszczaki! Duża w tym zasługa licznych wypożyczalni, ale i tak stawka zawodników robiła grube wrażenie.

Fat Bike Race Góry Stołowe peleton

Fot. Mariusz Paździórko

2. Da się ścigać na rowerach, które z natury są wooolne

Nie oszukujmy się, fatbike’i to nie są rowery stworzone do racingu. To znaczy w sumie są… ale do racingu w okolicach Anchorage, a nie Karłowa. Okazało się jednak, że to nie rowery są wolne, a ludzie – o czym przekonałem się, obserwując plecy oddalających się współzawodników ;) Po spięciu pośladów, można jednak pomknąć szybko nawet na 4-calowych oponach nadmuchanych do 0,4 bara. Fatbike po raz kolejny i na jeszcze jeden sposób przypomina, że nie liczą się możliwości sprzętu, a ridera.

Fat Bike Race Góry Stołowe finish

Fot. Mariusz Paździórko

3. Da się zorganizować zawody w Parku Narodowym

Niejedne ambitne plany organizatorów zawodów enduro rozbiły się jak Titanic o Naturę 2000, czy inne rezerwaty. A Park Narodowy? No way, po prostu nie da się zorganizować zawodów po trasie biegnącej w 100% po Parku. Okazuje się jednak, że da się. Nie wiem jak, ale da się.

4. Da się znaleźć góry, które są… płaskie

Park parkiem, ale nie da się uciec od faktu, że trasa była płaska jak stół. Kto by się tego spodziewał po Górach… Stołowych? Nigdy wcześniej tam nie byłem i nie spodziewałem się, że nazwa jest aż tak adekwatna. 23-kilometrowa trasa miała zaledwie… 300 metrów przewyższenia.

Fat Bike Race Góry Stołowe start

Fot. Mariusz Paździórko

5. Da się czerpać frajdę ze ścigania po łatwej trasie

Ale co z tego, że było płasko? Tutaj o poziomie trudności decydowały przede wszystkim warunki. Trasa została… wyratrakowana (niecodziennie czyta się takie rzeczy w relacjach z zawodów rowerowych), ale optymalna linia i tak była wyjeżdżonym i ubitym „singlem”, którego opuszczenie w najlepszym wypadku kończyło się srogim spowolnieniem. Częściej jednak kończyło się efektownym rodeo – zwłaszcza dla kilkunastu zawodników, którzy zdecydowali się na klasyczne rowery. Jechać trzeba było w ciągłym skupieniu, nawet sięgnięcie po bidon stanowiło niemal cyrkową sztuczkę.

6. Da się profesjonalnie zorganizować niszowe zawody

Jadąc na Fat Bike Race, spodziewałem się imprezy na zajawce, jak z początków zawodów enduro – kiedy grupa pasjonatów skrzykiwała się, żeby w mega luźnej atmosferze i bez spiny pościgać się z kumplami po fajnych trasach. Tutaj motywem przewodnim nie były wprawdzie fajne trasy, ale fajne rowery. Mimo to, atmosfera nie była „zajawkowa”, bo wszystko zostało bardzo profesjonalnie zorganizowane. Spiker w strefie startu sensownie nawijał, trasa była dobrze oznaczona i obstawiona, każdy dostał ciepły posiłek regeneracyjny (z grzańcem!) i wszystko odbyło się punktualnie. Nawet medale wszystkim „finiszerom” dawali (ostatni medal dostałem na konkursie plastycznym na koloniach). Zawody cieszyły się też bardzo dużym zainteresowaniem mediów – kamerzyści TVN-u i ujęcia z quada i skutera śnieżnego też mnie zaskoczyły. W skrócie: wypas.

Fat Bike Race Góry Stołowe TVN

Fot. Mariusz Paździórko

7. Da się uciec od szufladek i podziałów

W takim razie, co to w ogóle były za zawody? XCO, XCM, XCE? Fragmentacja sceny MTB zaczyna przypominać nazwy amortyzatorów Suntoura, więc olać ją. Nie był to ani maraton (bo dystans za krótki), ani enduro (bo trasa łatwa i nie podzielona na OS-y). Fat Bike Race to był po prostu… Fat Bike Race. I jeśli taki pozostanie, w przyszłym roku na pewno znowu będę chciał wystartować!

Bike Race Góry Stołowe medal

JEST ZŁOTO!!! (tak, wiem że każdy dostał…)


Na zakończenie WYNIKI oraz zestawienie wszystkich galerii zdjęć i filmów, jakie udało mi się znaleźć (uzupełniane na bieżąco!).

Zdjęcia:

Filmy:


A jeśli temat Cię zainteresował, rzuć okiem na powiązany artykuł: Fatbike – po co to komu?

  1. O ! I to rozumiem, liczy się FUN !! :-)

  2. Zastanawiałem się nad wyjazdem. Jednak remont wygrał.

  3. Jak się rower spisał?

    1. Idealnie :) Taka lekka, wszechstronna odmiana fata super pasowała na tego typu zawody.

  4. Chciałem jechać popatrzeć ale ostatecznie nie pojechałem i trochę żałuję ale tylko trochę, a w sumie wcale bo nowej zajawki za to spróbowałem. Niemniej w Stołowych byłem parę razy i pragnę zdementować, że są płaskie i łatwe.

    1. No w sumie tak – wszystko zależy od wyboru trasy. Ale w jakichkolwiek innych górach trudno byłoby wytyczyć 23-kilometrową pętlę z 312 m przewyższenia ;)

    2. – trasa generalnie poprowadzona szutrami – tzw. dojazdówkami, niestety mało atrakcyjnymi co do możliwości G.Stołowych, obok takich miejscówek jak Białe Skały i Skalne Grzyby.
      Założenie oczywiście było inne – czyli ,,śniegowe” dlatego i tak brawo za pomysł i realizacje.
      Białe Skały i Skalne Grzyby – są zamknięte dla rowerów – ale są po prostu świetne, a takich cudów w MTB się nie odpuszcza. Bo kto wie że na Białych Skałach leży morski piasek… a, teraz o tym wiecie.

  5. O, i już wiem jaki kolor opon przeważa. Tzn. jest jak widać jeden grubciak z zielonymi oponami i oprócz mojego jeszcze jeden na różowych (zdaje się, że to pan redaktor z Team29er ujeżdża).

  6. Wiedziałem, że jak nie pojadę zobaczyć i focić to okaże się super imprezą. :) pogoda widzę dopisała i śnieg jeszcze był.

    Pierwsza impreza i od razu swego rodzaju sukces. To dobrze wróży na przyszłość.

  7. Trasa płaska bo pewnie taka miała być ale wiele ciekawszych zjazdów/podjazdów w Stołowych jest bardzo stromych, często jakieś skały i kamole więc zimą by było ciężko ogarniać. Górki polecam do endurowania jak jest sucho a warto jak ktoś nie zna albo ciągle turla np. po Beskidach.

  8. Proszę o kntak ze strony wszystkich, którzy chcą wziąć udział w wyścigu fatów na specjalnym torze. który zbudujemy na targi rowerowe w Ptak Warsaw Expo w dniach 31 marca do 2 kwietnia 2017. Imprezy ‚obok na placu’ to DJ, Pumptrack, Eliminator, MTB, Kryterium, Bike Polo, Speed.

    kontakt: g.gzyl@warsawexpo.eu
    M: 508 201 989

Dodaj komentarz do tekstu Hajlajtsy: Fat Bike Race, Góry Stołowe

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Jak wybrać rozmiar ramy

Porady, Sprzęt / 

Mam 170 cm wzrostu. Co za tym idzie: nigdy nie miałem np. 178 czy 193 cm, więc trudno mi sobie wyobrazić, jak przy takim wzroście jeździ się na ramie L czy XL. Jest to sporą przeszkodą w sugerowaniu innym, jaki mają wybrać rozmiar ramy i dlatego do tej pory unikałem tego, jak asfaltu na Minionach. Temat jednak powraca z regularnością hejtu na e-bike’i, więc zakładam, że istnieje społeczne zapotrzebowanie na odpowiedź. I to dobrą.

Postaram się więc nie skupiać na tradycyjnym podejściu typu „wzrost 170-180 cm – rozmiar M”, choć i takie podpowiedzi tu znajdziesz. Chciałbym jednak pokazać Ci kilka różnych metod, które warto wziąć pod uwagę, decydując się na nowy rower.

Przymiarka

Każda kobieta powie Ci, ze „mierzenie nic nie kosztuje”. Taaa…

Nie zmienia to jednak faktu, że jest to bezwzględnie najlepsza metoda – dzięki niej unikasz niuansów związanych z wzajemnymi zależnościami poszczególnych wymiarów i tabelkowego-kalkulatorowego mindfucka. Po prostu wsiadasz, jeździsz i wiesz, czy Ci pasuje czy nie.

Gdzie możesz się karnąć?

  • w sklepie – czasem warto podjechać 200 km do innego miasta, jeśli jest tam możliwość odbycia krótkiej jazdy próbnej na upatrzonym sprzęcie. Niektóre sklepy dysponują też flotą rowerów testowych, które za kaucją i/lub drobną opłatą możesz wypożyczyć na cały dzień (np. Trek Bielsko, Tomar Kraków).
  • u dystrybutora – co lepsi dystrybutorzy również mają swoje rowery testowe, które chętnie udostępniają (np. Horizon Bikes).
  • na zlotach, zawodach, wycieczkach – jeśli spotkasz na szlaku bikera na interesującym Cię rowerze, zapytaj czy nie ma nic przeciwko krótkiej zamianie (może się nie zgodzić, jeśli masz na sobie dres i jesteś łysy).
  • na demo-dayach – w tym sezonie pojawił się trend organizowania jazd testowych przez producentów i dystrybutorów, zazwyczaj w ramach zlotów i festiwali, ale nie tylko – np. Scott ma swój własny „test tour”. Takie testy zwykle są darmowe.
  • w wypożyczalniach – niektóre rowery możesz po prostu wypożyczyć – np. GT na Rychlebskich Ścieżkach, Kross/Giant na Enduro Trails czy Author/Trek na Singlu pod Smrkem.
jak-dobrac-rozmiar-ramy-mtb

Po spędzeniu na rowerze całego dnia w górach, tabelka z geometrią będzie Ci równie potrzebna, jak rybie rower. / Fot. Michał Sroka, MTB Hostel

Oczywiście nie ma gwarancji, że uda Ci się gdzieś namierzyć „swój” model we właściwym rozmiarze. Jest to więc metoda z gatunku „łatwo powiedzieć, trudniej zrobić”. Pamiętaj jednak, że przymiarka do innego modelu, ale o podobnym przeznaczeniu, też jest cenna! Zwłaszcza jeśli kupujesz swój pierwszy rower enduro i brakuje Ci własnego doświadczenia. Przynajmniej będziesz w stanie porównać tabelkę geometrii z upatrzonym rowerem.

Search your feelings, young padawan…

Bazowanie na własnych doświadczeniach jest jedną z lepszych metod dobierania rozmiaru, którą sam stosuję. Jeśli kupujesz swój drugi czy trzeci rower enduro, prawdopodobnie wiesz, jak liczby z tabelki przekładają się na pozycję, rozłożenie masy i kontrolę nad rowerem. Skoro zdecydowałeś się na zmianę roweru, pewnie też dokładnie wiesz, co Cię wkurza i co chciałbyś poprawić.

Tylko jak porównać geometrię nowego roweru do tego, który masz? W artykule o geometrii pisałem już, że najlepszym wymiarem jest długość dolnej rury. Problem w tym, że jeśli kupujesz rower zdalnie, raczej nie będziesz miał możliwości jej zmierzenia w nowym rowerze.

Down tube length geometry

Długość dolnej rury bardzo dobrze opisuje pozycję na stojąco.

Pozostają wymiary podawane przez producenta: reach i długość górnej rury. W ramach przypomnienia:

  • reach = długość roweru na stojąco → pozycja na zjazdach;
  • efektywna długość górnej rury = długość roweru na siedząco → pozycja na podjazdach.

Na pozycję wpływ ma też oczywiście długość mostka – uwzględnij ją w porównaniu, jeśli np. w nowym rowerze chcesz mieć krótszy mostek, niż do tej pory.

Rozmiar ramy a rozmiar ubrań

Dobieranie rozmiaru według rozmiaru ubrań jest dość kontrowersyjne i sprawdza się głównie dla geometrii progresywnej. Niemniej jednak, jeśli wszystkie Twoje ubrania są w rozmiarze M, to jest to wyraźna podpowiedź, jaki wybrać rozmiar ramy.

Jeśli jednak masz nietypową budowę ciała i np. nosisz spodnie w rozmiarze S a koszulki XL, to ta metoda będzie równie użyteczna, jak konstytucja w rządach PiS-u.

Jak wybrać rozmiar ramy roweru enduro

Proste, „literkowe” rozmiary są dobrym punktem wyjścia do dalszej rozkminy. Pamiętaj jednak, że różni producenci różnie mierzą i różnie nazywają swoje rozmiary – zawsze lepiej mieć oko na cyferki.

Rozmiar ramy a rozmiar kół

Czy rozmiar kół wpływa na rozmiar ramy? Moim zdaniem nie, ale faktem jest, że 29ery są często 10-15 mm krótsze od swoich odpowiedników na mniejszych kołach. Nie jest to wielki problem – duże koła same w sobie zapewniają większą stabilność, jaką daje dłuższa rama, więc tak naprawdę ta różnica jest na szlaku pomijalna.

Kalkulatory i tabele wzrostu

Równie słabą metodą – która coś tam jednak może podpowiedzieć – jest skorzystanie z kalkulatorów i tabelek udostępnianych przez producentów. Tradycyjnie jednak podpowiadają one ramę o oczko za małą.

canyon-perfect-position-system

Tak na przykład wygląda kalkulator udostępniany przez Canyona. Osobiście nie miałem do niego cierpliwości…

Możesz też skontaktować się bezpośrednio z producentem lub dystrybutorem. Pytania tego typu dostają milion razy dziennie, więc prawdopodobnie mają już pewne doświadczenie w sensownym odpowiadaniu…

Zaufaj cyferkom

Ponieważ (prawie) wszystkie tabelki wzrostowe producentów są o dupę rozczaść, przygotowałem własną. Jest to efekt długoletnich prac sztabu naukowców (jednoosobowego), którego celem była synteza zaleceń firm, które najlepiej ogarniają temat geometrii. Okazuje się, że da się w nich znaleźć wspólny mianownik i sensownie uśrednić wyniki.

Co ważne, tabelka zawiera sugerowany reach – nie znajdziesz tego u konkurencji! Generalnie z tabelki jestem bardzo dumny ;) ale byłbym bardzo wdzięczny, gdybyś napisał w komentarzu, na ile pokrywa się ona z Twoimi doświadczeniami.

Jak więc dobrać reach i efektywną długość górnej rury do wzrostu?

frame size height reach top tube table

Sugerowane wymiary dotyczą rowerów all-mountain/enduro o nowoczesnej, ale „umiarkowanie progresywnej” geometrii. Jeśli (myślisz że) jeździsz bardzo agresywnie, możesz dodać +20 mm do reacha i +10 mm do długości górnej rury. Nazwy rozmiarów („S/M/L/XL”) są podane orientacyjnie – przede wszystkim sugeruj się cyferkami.

A co, jeśli jestem na granicy rozmiarów?

Jeśli np. masz 180 cm, możesz zmierzyć swój ape index, czyli stosunek długości ramion do wzrostu, określający… jak bardzo przypominasz małpę:

  • jeśli dość mocno (rozstaw ramion > wzrost) → celuj w większy rozmiar, ale uważaj na długość rury podsiodłowej (patrz niżej);
  • jeśli nie tak bardzo (rozstaw ramion < wzrost) → bierz mniejszy;
  • jeśli jesteś idealny (rozstaw ramion = wzrost) → zastosuj naukową metodę selekcji: „ene due rabe, Chińczyk złapał żabę…”. A tak serio, bierz większą, o ile rura podsiodłowa pozwala.

Uwaga na długość rury podsiodłowej!

Istotne wymiary wiążą się wprawdzie z długością ramy, ale wysokość też ma znaczenie. Wybór zbyt dużego rozmiaru może skutkować tym, że nie będziesz w stanie wystarczająco głęboko wsunąć sztycy regulowanej i tym samym ustawić siodełka na prawidłowej wysokości.

seatpost length vs dropper post collar

Przykładowa sytuacja: sztyca jest wsunięta do oporu. Jeśli w tej pozycji siodełko jest dalej za wysoko dla długości Twojej nogi, jesteś dupie musisz wybrać mniejszy rozmiar, sztycę z mniejszym skokiem, niższe siodełko lub… inny rower.

 

Ile wystają przykładowe sztyce regulowane?

Wymiary podane dla skoku 125 mm:

  • Rock Shox Reverb: 195 mm
  • KS Lev, i900, i950: 190 mm
  • Fox DOSS: 190 mm
  • Crank Brothers Kronolog: 217 mm

dropper post reverb extension height

 

Jak obliczyć Minimalną Możliwą Wysokość Siodełka (MMWS, żeby było bardziej pro)?

MMWS = długość rury podsiodłowej (patrz geometria ramy) + wysokość sztycy (patrz wyżej) + wysokość siodła (zwykle 40-60 mm)

Jak obliczyć Potrzebną Wysokość Siodełka?

PWS = długość nogi (bez butów) × 0,883

Jeśli PWS < MMWS, jesteś w dupie wiesz co robić.

Po zakupie: jak dopasować rozmiar ramy?

Idealnie dobranego rozmiaru nic nie zastąpi, ale czy da się nieco „naciągnąć” rower np. długością mostka? Jeśli kupiłeś zły rozmiar – nie. Jeśli byłeś na granicy i nie do końca jesteś zadowolony z rezultatu – tak.

Co możesz zrobić? Opcji jest całkiem sporo, z których najbardziej oczywiste to mostek o innej długości i przesunięcie siodła na prętach. Na tym jednak możliwości dopasowania roweru się nie kończą, dlatego… postanowiłem zostawić ten temat na oddzielny wpis.

Canyon Hi5 handlebar, V12 stem

Ustawienia kokpitu służą do dopasowania ergonomii do własnych preferencji, co awaryjnie można też podciągnąć pod „ratowanie” nieprawidłowego rozmiaru ramy.

Po zakupie: wymiana

Większość producentów sprzedających wysyłkowo bardzo przychylnie podchodzi do ewentualnej wymiany niepasującego rozmiaru. Np. w Canyonie nie mają nic przeciwko, żebyś przez kilka dni lajtowo pojeździł na rowerze, a później go odesłał. Oczywiście pakowanie, odsyłanie i czekanie na właściwy rozmiar jest mocno upierdliwe, ale i tak o niebo lepsze od spędzenia kilku sezonów na zbyt małym rowerze.


Podsumowanie

Dobierając rozmiar ramy, jak najmocniej opieraj się na testach, przymiarkach i wcześniejszych doświadczeniach. Żadna tabelka i kalkulator nie zastąpi własnych, subiektywnych odczuć.

Do ich analizowania uciekaj się dopiero w drugiej kolejności, np. żeby zrozumieć i potwierdzić swoje wrażenia. Sugerując się cyferkami, pamiętaj które wymiary o czym decydują i postaraj się zawsze odnosić je do rowerów, na których wcześniej jeździłeś.

Jeśli jednak masz już totalny mętlik w głowie, po prostu kup rozmiar sugerowany w mojej tabelce (uważając na długość rury podsiodłowej!), wspierając się np. rozmiarem ubrań i poradą producenta/dystrybutora.

W ostateczności zawsze możesz wymienić rozmiar po przymiarce lub lekko go do dopasować regulując kokpit.


Powiązane artykuły:

 

  1. Co do tabelki. Mając lekko ponad 190 cm wzrostu i po przymiarce do mało endurowego Gianta Trance w rozmiarze L czułem się dobrze. Aż wsiadłem do XL. Która jest lekko poniżej zakładanego tutaj reacha ale mimo wszystko.

    1. Dokładnie ta sama sytuacja, rower i wzrost :) Dopiero XL świetnie skomponował się z pająkowatym ciałem, chociaż rzeczywiście trzeba włożyć ciut więcej wysiłku. Resztę nadrabia szersza kierą i zimowy wysiłek na siłowni ;)

  2. No ja przy 183 cm wzrostu miałem 617/457 , 620/458 , 617/445 . Odpowiednio koła 26, 27,5 i 29 . Czyli generalnie L :)

  3. Jeszcze jedna kwestia na którą bym zwrócił uwagę, a czego nie doczytałem w tym WAŻNYM artykule. Różni producenci mierzą różnie ramy, chodzi o to, że pod rozmiarem „M” nie zawsze jest rozmiar np 19cali. Dochodzi też kwestia jak jest mierzone, czy od środka suportu do końca ramy pod siodłem, czy tez inaczej :)

    1. Mierzenie w miarę się ustabilizowało (wszyscy raczej podają od suportu do końca rury, bo tylko ten wymiar ma jakikolwiek sens), ale masz rację – dodałem info, żeby nie skupiać się zbytnio na nazwach rozmiarów.

  4. Wydaje mi się, że minimum 580 dla 160cm to bardzo dużo. Mam/miałam ramy 570 i to już jest naprawdę długa locha, ledwo styka. Kwestia podsiodłówki u kobiet szczególnie ważna, większość s’ek ma dla mnie za wysoką podsiodłówkę :(.

    1. Również uważam, że dla wzrostu <170cm ramy powinny być krótsze niż w tabelce.

      1. Dzięki – wieczorem troszkę naciągnę sugerowane wartości :)

        1. Dla osoby w graniach 160-170cm nie zaproponowałbym roweru z górną rurą 580mm tylko raczej 565-570mm.

  5. Hej

    W kwestii testów w Krakowie w sklepie dobrerowery.pl można wypożyczyć rower za darmo bez kaucji na dwa dni.. w umowie tylko się zobowiązujesz, że wrzucisz z testów zdjęcia na fejsa. Chyba warto to polecić. Mają tam enduraki między innymi Księżyca od Krossa

  6. No ja niestety jestem na granicy rozmiaru, mając 170cm – myślałem o zakupie YT Capra AL Comp 2 i teraz nie wiem czy S czy M :-) ehh.. nie ma lekko.

    1. Ja przy 170 cm tylko z tego powodu zrezygnowałem z Capry. Z długości zdecydowanie wynika M-ka, ale przez długą podsiodłówkę i sztycę 150 mm, siodło byłoby za wysoko. Zależy to oczywiście od długości nogi, ale gdyby Ci zależało, sztyca 125 mm powinna pomóc (na pewno niejeden chętnie się zamieni).

      1. Dziękuję za odpowiedź. Zastanawiam się jeszcze nad NS Snabb E2 (2016) z myślą o dalszej rozbudowie. Czy wg. Ciebie ma to sens? Czy może od razu dołożyć ciut więcej i kupić coś lepszego?

        1. Zawsze lepiej, taniej i prościej jest kupić od razu rower z docelowym osprzętem i potem nic już nie wymieniać. Nawet zaryzykowałbym stwierdzenie, że bardziej opłaca się wziąć docelowy rower na raty, niż od razu przy zakupie planować stopniowe ulepszanie (a jestem ogromnym antyfanem rat, kredytów itp.).

          Ale że kibicuję polskim markom – może po prostu Snabb E1? :)

          1. Nie chodzi o raty/kredyty – dołożenie do lepszego nie jest problemem dla mnie, po prostu podoba mi się rama E2 :-)
            W każdym razie dzięki za sugestię, no i świetna strona, btw. Pozdrawiam.

      2. Michale,
        Planuję w najbliższym czasie zakup Canyonn Strive 8.0 Race.
        Jestem ciut wyższy od Ciebie – mam 173cm wzrostu.
        Mam dylemat, bo jestem blisko granicy S/M.

        Jakie masz doświadczenia z Twoim rozmiarem S?
        Osobiście skłaniałem się do Mki.

        1. Na moje 170 cm S-Race jest idealnym rozmiarem i większego bym nie chciał. Przy 173 cm trudno mi powiedzieć… Jak nastawiasz się na ostrą jazdę i racing, to może M byłoby ok, do spokojniejszej jazdy na pewno celowałbym w S-kę.

  7. Powiem tak analizuje powyższą tabelkę pod kątem zakupu primala 29er i wychodzi, że jego geo nie jest aż tak nowoczesne – krótki reach i ett, przyznam się że nigdy na to nie zwróciłem uwagi.

    1. …a do tego kąty takie sobie. Wprawdzie to 29er, więc można patrzeć nieco inaczej, ale jakbym miał kupować Dartmoora to wolałbym się szarpnąć na Primala 27+. Koła 29″ też wejdą (choć wolałbym 27+), a rama zdecydowanie nowocześniejsza i ładniejsza ;) Wada: trzeba kupić piastę Boost…

      1. No właśnie ta nieszczęsna piasta, której kosztów nie umie przeboleć :D Dlatego ciągle myślę czy nie iść w kierunku 27,5 i własnie nowego Primala bądź NS Eccentrica (aczkolwiek z ciężkim sercem rezygnowałbym z zalet wielkiego koła, które dodatkowo przy moich 190cm jest wręcz wskazane). Opcją 2 jest olanie wszystkiego i zostanie przy obecnym zwykłym Mongoosie mtb i dalsze poszukiwanie czegoś ciekawego na wielkie koło :)

  8. „Wybór zbyt dużego rozmiaru może skutkować tym, że nie będziesz w stanie wystarczająco głęboko wsunąć sztycy regulowanej i tym samym ustawić siodełka na prawidłowej wysokości” – dobrze rozumiem, że chodzi tylko o to, że nie będę w takim przypadku mógł korzystać z całej rozpiętości skoku, tak? A jeśli to jest jedyna konsekwencja w odniesieniu do sztycy regulowanej, to chyba nie jest to aż taki problem? Czy chodzi o to, że przez „sztycę na prawidłowej wysokości” mam rozumieć takie schowanie się dolnej lagi sztycy by móc swobodnie na maksymalnym jej skoku dopasować ją pod swoją odległość podeszwy od zadu?
    Przymierzam się do zakupu roweru ze sztycą o skoku 150mm i o rozmiarze podsiodłówki 490mm. Porównanie wartości tych śmiesznych skrótów wychodzi mi idealnie na „=” (770 i 770) przy nodze 875mm.
    Czy mógłbyś mi wobec tego napisać, czy przy zakładanej długości myk-myka c. 220mm, siodle powiedzmy 60mm, i standardowej korbie 175mm będę miał jakiś problem z wykorzystaniem całego skoku sztycy?
    Bo ja już zgłupiałem od tych cyferek ;)

    Dzięki za odpowiedź i pozdrawiam!

    1. „Czy chodzi o to, że przez „sztycę na prawidłowej wysokości” mam rozumieć takie schowanie się dolnej lagi sztycy by móc swobodnie na maksymalnym jej skoku dopasować ją pod swoją odległość podeszwy od zadu?”

      Tak, dokładnie :) Tyle że to „niewykorzystanie całego skoku” to spory problem, bo nie wiem na ile możliwe jest stałe ograniczenie skoku takiego np. Reverba.

      A raczej nie będziesz po każdym wyprostowaniu sztycy szukać tyłkiem „swojej” wysokości gdzieś 17 mm poniżej górnej pozycji – użycie klasycznej sztycy z szybkozamykaczem byłoby szybsze i dokładniejsze ;)

      1. Dzięki za rozwianie wątpliwości :)
        W takim wypadku pomyślę nad zamianą sztycy na 125mm a poza tym jeszcze raz się przymierzę do roweru.

        Pozdrowienia!

  9. Bardzo fajnie napisane, szkoda że w kwestii testów czegokolwiek w rozmiarze XL rzeczywistość ma się nijak do tego co byśmy chcieli. Tłumacząc na polski, konia z rzędem temu kto znajdzie XL-ki na testowych rowerach. Nawet u ździerców (a, przepraszam, profesjonalistów za odpowiednie pieniądze) w Specu o takim rozmiarze na testy można pomarzyć. Nawet ciężko się przymierzyć w sklepie, bo np. Stumpy 6Fattie w XL są dwie sztuki na całą europę… gdzieś… w centralnej szopie :(

    1. Do niedawna to samo było z S-kami, ale już się to zmienia – może XL-ki też się w końcu pojawią?

      Inna sprawa, że dużo producentów dalej nawet nie produkuje ram w tym rozmiarze… :( Trzeba było tak rosnąć? :P

  10. U nas w ROSE też można rower odesłać i zamówić nowy gdy rama okaże się za duża/za mała, ale staramy się zawsze podpowiedzieć właściwy rozmiar ramy. Można także do 4 tygodni wymienić za darmo mostek na krótszy/dłuższy.
    Zauważyliśmy też tendencję do zamawiania większych rowerów i krótkiego mostka (35 mm) w przypadku enduraków/all mountain gdy osoba znajduje się na granicy wymiarów. Przy odpowiednim skillu to nie problem, ale dla początkujących to nie zawsze najlepsze rozwiązanie.

  11. Chciałbym poznać Twoją opinię na temat podsiodłówek z drugiej strony. W wielu nowych rowerach TR/AM/EN rozmiarówka kończy się na <520mm. Jaka jest Twoim zdaniem sensowna górna granica wysunięcia sztycy? Oczywiście biorąc pod uwagę że riderzy 190+ zazwyczaj ważą więcej niż taki Jaroslav Kulhavy;)

    1. Tu akurat osobiste opinie nie są potrzebne, bo ten parametr każdy producent określa minimalną długością, jaka musi siedzieć w ramie ;) W większości przypadków jest to 100 mm, w Reverbie 80 mm.

      1. Wiadomo że należy przestrzegać minimalnego wsunięcia sztycy ale czy to oznacza że dla np Reverba 420mm wysunięcie sztycy na 340mm nie będzie przegięciem? Pytam bo bardzo podobają mi się sprzęty Whyte (T-129 / T-130), w których podsiodłówka w rozmiarze XL = 482,6mm. Z moich obliczeń wynika że musiałbym mieć sztycę wysuniętą na ~324mm i zastanawiam się czy to już nie jest zbyt naciągana historia.

        1. Tak, nie ma z tym żadnego problemu. Zawsze możesz jeszcze dla pewności napisać do Whyte’a, jaki „minimum insert” mają ich ramy. Zwykle też jest to 80-100 mm.

  12. Cześć. Na wstępie chciałem napisać że od pewnego czasu czytam tą stronkę i muszę przyznać że fajnie się to czyta. No ale do rzeczy. Mam na celowniku 2 rowerki a dokładnie 1 w dwóch wersjach chodzi o ns bikes eccentric alu1 lub djambo. Tylko jaki wybrać tu rozmiar? Przez to że mam około 178cm i 78cm przekroku łapie się często na 2 rozmiary(17-19 głównie w xc), dlatego jestem zwolennikiem przymiarki do sprzęta. I tu rodzi się problem że w trójmieście nikt(chyba że nie wiem o jakimś sklepie) jakiegokolwiek ns-a nie ma na sklepie i raczej nie będzie miał(bo to rowerki niszowe). Z tego co jest napisane na stronie 7anna i ns-a to mam brać rozmiar „M”. Tylko będzie to mój pierwszy rower z geo inną niż xc i nie wiem czy będę dobrze leżała. A czytając twoje artykuły, doczytałem się że zamówiłeś sobie ns-a djambo(może już przyszedł i miałeś okazje pośmigać :) ) i mógłbyś coś podpowiedzieć. Z góry dziękuje.

    1. W Trójmieście nigdzie nie można NS-a obejrzeć? Trochę dziwne, biorąc pod uwagę że to firma z Gdańska ;) Nie mają jakiegoś własnego przybytku?

      Jeśli chodzi o Djambo, to doszedł, ale na razie za mało pojeździłem, żeby rzetelnie ocenić słuszność wyboru rozmiaru. Mama 170 cm i zgodnie z szerzonymi na blogu przekonaniami wziąłem M-kę. Moja prywatna rada dla Ciebie to też M-ka, ale najlepiej jeśli przymierzysz się do kilku podobnych rowerów i sam ocenisz. Ew. jakbyś był w Katowicach, to zapraszam ;)

    2. Jak jeszcze się przymierzasz do Eccentrica, daj znać na http://www.forumrowerowe.org/user/187737-wujasjedrek/ można się ustawić.

      1. Już kupiłem eccentric alu 1 :)

  13. standard niestety również w mnie. 190cm i jestem w większości rowerów na granicy między często za małym L a za dużym XL.

    Albo np taki Spec Enduro w XL ma w pytę długą podsodłową i jest relatywnie krótki.

    ech… mieć te 183 i mieścić się w standardowym rozmiarze L

  14. Panowie – ja mam 198 i generalnie wiekszośc ram/rowerów jest za mała. Obecnie na dostępnym rynku w PL tylko Mondraker, Giant, Knolly ma sprzęty dla wysokich z odpowiedni TT i Reach’em. Pozostałe są za małe ( santy, spece, transition, canyon ). Szkoda że kross nie robi swoich enduro w XL…..

    1. Hm, z tego co widzę, to jednak robi ;)
      – Moon XL – reach 470 mm: http://www.kross.pl/pl/2016/enduro/moon-2-0
      – Soil XL – reach 477 mm: http://www.kross.pl/pl/2016/trail/soil-2-0
      Więc chyba całkiem przyzwoite wartości?

      1. racja są XL ( pomyliłem z NS ), są ale krótkie….zarówno w TT jak i w R.
        Mam nadzieje że w końcu więcej firm będzie robić geometrię typu forward.

        1. ETT faktycznie wychodzi krótkie w Krossie, ale Reach jest na poziomie przytoczonego przez Ciebie Gianta czy Knolly (max 10 mm różnicy). Więc nie ma dramatu ;) Ale tak jak piszesz – zmiany w tym kierunku mogłyby posuwać się trochę szybciej…

  15. Skupię się na swoim przykładzie przymiarek…
    Rok temu pisałem do Rometa jako żecojezdzic na fullach. Wymagali wysłania maila z rozmiarem typem terminem itp. Dziwił mnie brak odpowiedzi no ale pojechałem. Na miejscu okazało się że centrum testowe ROMET ma w dupie maile z prosbami o udostepnianie testowych maszyn. Żaden list tam nawet nie został przeczytany. A na pytanie o JAKIKOLWIEK full padła odpowiedź :”ukradli”.. całe szczęście mielismy wtedy swoje HT. Po całej tej sytuacji jako że
    większość czasu przepracowalem jako dziennikarz, nie moglem sie powstrzymac i napisałem do działu marketingu w/w firmy. Konkludując napisałem że z takim podejściem dalej jako firma kojarzyć mi się będą z modelem „Jubilat 2”. Oczywiście bez odzewu. No ale jak widzę – aby być dostrzezonym i docenionym trzeba minimum prowadzić foto bloga o niczym oraz jeździć na czarno fioletowym toolku.. :/
    Łyżką miodu natomiast posmarować trzeba pewien sklep z Tarnowskich gór który ZAUFAŁ i pożyczył nam na cały dzień 2 nowiutkie Kross moon-y Z3. Taak trzeba spojrzeć prawdzie w oczy – żeby potestowac sobie rower za 13 tyś trzeba „znać królika” lub kolegę który da się przejechać – bo większość z nas zbierających na sprzęt tej klasy ma na razie uzbierane 1500zł..

    1. Są jeszcze wspomniane w tekście i innych komentarzach zloty, festiwale i sklepy z testówkami – więc mimo wszystko można przed zakupem przetestować kilka rowerów bez branżowych znajomości i wydawania (dużej) kasy ;)

      A co do Rometa… Nie chcę ich bronić, bo faktycznie słabo Cię potraktowali, ale w sumie… nie dziwi mnie to. W końcu to moloch, sprzedający setki tysięcy rowerów, więc to zrozumiałe, że nie obsługują bezpośrednio każdego klienta – mają od tego sieć dystrybucji. Gdybyś napisał do centrali Gianta czy Treka, też pewnie w najlepszym wypadku polecili by Ci najbliższy sklep ;)

      Ostatecznie jednak pomogli Ci w wyborze: nie-Rometa ;)

  16. Co do tabelki – w miarę się zgadza. Rower Merida 120. Mam 176 wzrostu, więc circa w środku rozmiaru M. R mam 430 (w tabelce przedział 420-450) i ETT 595 (w tabelce 600-625).

  17. Hejka, nie chcialbys kiedys napisac artukulu na temat opon? pzdr.

    1. Chciałbym, ale to jest temat rzeka z ogromną ilością zmiennych, a przy tym każdy oczekuje polecenia mu jednego konkretnego modelu, najlepiej z linkiem do sklepu ;) Więc póki co, temat dojrzewa.

  18. Ja ze swojej strony dodam, że w przypadku Gianta podawane cyferki przez producenta nie mają się ni jak do rzeczywistości np. długość górnej rury w Reignie 2015 tabelka podaje w rozmajże L to 640 mm a w rzeczywistości 580 mm. Jak żyć się pytam :)
    Ja natomiast mam chyba dobrze dobraną ramę 180 cm też na granicy, ale mam taki problem, że jak zrobię kolo 60~70km,to boli mię kark od ciągłego trzymania głowy w górze tak, żeby dobrze widzieć gdzie jadę, bo naturalna pozycja powoduje, że patrze pod koło.
    Nie za bardzo wiem co z tym zrobić może dodatkowa podkładka pod mostek?

    1. Jesteś pewien, że mierzysz w tym Reignie długość efektywną (poziomo, do osi sztycy), a nie rzeczywistą…? Bo 580 mm w L-ce to zdecydowanie błąd pomiaru ;)

      Tu więcej info: http://www.1enduro.pl/geometria-roweru-mtb-enduro/

      A co do karku:
      – wyżej mostek;
      – obrót kierownicy w mostku „do przodu” (gripy pójdą trochę do góry);
      – ew. kierownica z większym wzniosem.

      Powodzenia ;)

  19. Mierzyłem trochę po skosie, dlatego mi tyle wyszło – mój błąd, w poziomie jest 610 mm, ale to i tak 20 mm różnicy-oczywiście efektywna.

  20. Co do konfiguratora Canyona – polecam – nie jest nadmiernie skomplikowany. Mam tyle samo wzrostu co ty, ale krótkie końcówki. więc wg reacha powinienem być w L (Strive) a wg przekroku w S :P. Konfigurator podał mi oczywiście M. Na testach przymierzałem się do M-sport (…to tak naprawdę L-classic jest :) ) i M-classic no i wyszło, że konfigurator miał rację -> M-classic, na sporcie byłem za bardzo rozciągnięty jednak
    Dodatkowo ten konfigurator skaluje wyświetlaną sylwetkę do wpisywanych rozmiarów – na koniec zobaczyłem długi tułów z krótkimi końcówkami i zaśmiałem się „tak właśnie wyglądam !:)”
    PS> jak po wpisaniu wzrostu podałem długość nóg, to mi napisał, że chyba się pomyliłem i podał przedział w którym zwykle mieści się długość nogi dla 170 cm :P

  21. Fajny artykuł,
    przy moim wzroście 176 cm wg tabelki powinienem miec rozmiar M oraz reach 420-450.
    A wg tego: https://www.bikeland.pl/kalkulator-ramy (dla ramy fullsuspension) i długości nogi 80 cm powinienem jeździć na L-ce, reach 460.
    Zaś wg: http://wrower.pl/porady/jak-dobrac-rame-do-roweru-dla-zaawansowanych,5972.html reach dla mnie 455-480.
    Więc ile artykułów tyle opinii (Twoja najlepsza, bo jeżdżę na M-ce)
    Pozdrawiam :)

    1. Dzięki za linki, z ciekawości zajrzałem. Problem w tym, że jak kalkulator/tabelka opiera się wyłącznie na długości nogi, to jest problem – bo liczy tylko wysokość ramy czy przekrok. A w enduro i nowoczesnej geometrii dużo ważniejsza jest długość, niż wysokość.

      Z tego też powodu, większość automatycznych doradców „bezpiecznie” zaniża rozmiar.

      Więc jak już, trzeba szukać kalkulatorów, w których podaje się zarówno długość nogi, jak i wzrost, a najelpiej też długość ramion – wtedy brane są pod uwagę nietypowe proporcje ciała.

  22. a co powiesz na konfigurator na competitivecyclist?
    http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp#type

    na koniec po podaniu wcześniej typu roweru i danych dotyczących ciała uzyskuje się zalecane wartości stack, reach, odległość siodło do kiery (nie do sterówki), TTH , długość mostka i co jeszcze dawno nie pamiętam… i nie można było wybrać ędziuro, tylko xc :( ale liczę, że te wymiary są w miarę uniwersalne – niezależne

    1. Długość reacha i górnej rury można w sumie „przeliczyć” na enduro, czyli krótkie mostki (tu odjąć, tam dodać). Ale np. stack nigdy nie będzie taki sam w rowerze XC (widelec ~100 mm) i enduro (widelec ~160 mm). Więc obawiam się, że trzeba te wyliczenia traktować z przymrużeniem oka…

  23. W Twomarku mieli Xl 6Fattie.. ujeżdżałem..

  24. @ Michał Lalik
    Hmmm wg Twojej tabeli przy wzroście 184 i nodze 87 powinienem był kupić trance’a XL, co podpowiadała mi intuicja, ale sprzedawcy (oraz wszyscy, których pytałem o zdanie) od razu wybili mi ten pomysł z głowy :). I do dziś nie wiem, czy mieli rację, czy nie…

    1. Trance jest dość popularnym rowerem, może uda się gdzieś przymierzyć? :)

      Pamiętaj też, że przy XL, które ma podsiodłówkę 510 mm, byłbyś przy swojej długości nogi na styk z wysokością sztycy – ryzykowne przy kupowaniu w ciemno…

      1. Już od roku jest „po zawodach” ;), bo mam L-kę. Sztyca może nawet by weszła 125 mm, 150 już na pewno nie, bo przy L-ce 150 wychodzi mi na styk. Przymierzyć się do XL-ki… wyczyn…
        I od roku cały czas mam wątpliwości, czy wybrałem dobry rozmiar… (albo odpowiedni rower ;))

  25. Osobiście jeżdżę na XC, ale jak kiedyś na demo days przymierzałem się do enduraków, to Twoja tabelka spisywała się wręcz wzorowo – idealnie mieszczę się w rozmiarze M/L (180cm), w zależności od konkretnego roweru.
    Z tym, że rower XC mam sporo większy – obecnie 20″.

  26. Hej moje pytanie do eksperta :) Mam zamiar kupić sobie w najbliższym czasie ramę hardtail hornet Dartmoora. Nie mam jednak pojęcia jednak jaki rozmiar wybrać, mam 178cm wzrostu i w garażu rower do xc/trail, a teraz zaraziłem się enduro i generalnie bardziej grawitacyjnym zastosowaniem roweru. Logiczny wydaje się więc wybór ramy w rozmiarze M, ale problem polega na tym, że prócz zjazdów interesują mnie też podjazdy i odcinki dojazdowe i martwię się, że zwyczajnie mi sztycy zabraknie :) Co uważacie ?

    1. Czy zabraknie sztycy, możesz łatwo policzyć z przekroku i długości rury podsiodłowej ;) (podpowiedzi w artykule)

  27. Hej, dzięki za radę! Policzyłem i wychodzi, że da rade, ale reverba musiałbym wyciągnąć o 10cm w górę, czyli w zasadzie umiejscowić na minimalnej głębokości w rurze, tam gdzie kreska. Czy takie ustawienie wyjdzie mi na zdrowo? Czy to już nie oznacza zbyt małego roweru?

    MMWS=661mm dla horneta M
    PWS=750mm

    1. Faktycznie wychodzi na styk. Osobiście w takiej sytuacji zdecydowałbym się na L-kę.

      1. Jednak z drugiej strony martwię się, że hornet w rozmiarze L według wykresów dartmoora nie pozwoli mi na tyle co ta Emka, tzn będzie tak jak na wykresie ‚łagodnym enduro’, co kłóci się z moim założeniem konstrukcyjnym.

        1. Ten wykres Dartmoora bazuje na błędnym założeniu, że rowery do lekkiej jazdy (XC) są długie, a rowery do ostrej jazdy (enduro, FR) są krótkie. Tak było 10 lat temu, teraz producenci poszli po rozum do głowy i jest odwrotnie.

          1. No to wychodzi na to, że L będzie znacznie lepszy :) Dla tego wariantu wychodzi:

            MMWS=702mm
            PWS=750mm

            i sztyca wyciągnięta na ok 5cm, czyli dosyć rozsądnie. Mam rację?

            Dzięki za fachową pomoc!

          2. A jednak może być problem, bo producent horneta w faq na pinbike zaleca minimalne zanurzenie sztycy na 15cm. U mnie zakładając wysunięcie sztycy na 5cm będzie to w sumie pozostałe 5cm plus 8cm (dalszy odwłok sztycy) czyli 13cm, o 2cm za mało. W ten sposób okazuje się, że nawet L to za mały rower ?

          3. 15 cm to bardzo dużo – zwykle producenci podają 8 cm, czasem 10 cm. Myślę, że tymi dwoma brakującymi centymetrami nie masz się co martwić, ale dla pewności może się skontaktować z Dartmoorem… Ew. kupić dłuższą sztycę ;)

  28. to i ja dopytam :)wg Twojej tabelki bliżej mi do M jak L jednak w Canyonie w Spectralu https://www.canyon.com/pl/mtb/spectral/2016/spectral-al-7-0-ex.html i tak jest to wszystko na granicy i tak:
    M – reach = 430, długość górnej rurki 596
    L – reach = 455, długość górnej rurki 627

  29. Michał poratuj :) Kupiłem sobie Silverbacka (rower w którym wszystko podobało mi się prócza geo ramy), rama miała być sprzedana ale niestety w ramie zakochała się żona i za wszelką cenę chce żeby jej ją zostawić tyle, że rama jest sporawa – ett 630 i podsiodłówka 510 (reachu nie podają), tyle że ona ma 174cm …

    Ps. Dodam tylko, że moja małżonka jest nieczuła rowerowo tzn. dwa lata temu pół lata przejeździła na moim ninerze w rozmiarze 22 cale z mostem 110cm jak się zapytałem jak się jeździło to twierdziła, że tak samo jak na jej Giancie Boulderze 19″

    1. No i jak Cię mam poratować? :) Poradnik „naciągania” i „kurczenia” ramy masz tutaj:
      http://www.1enduro.pl/jak-dopasowac-zly-rozmiar-ramy/
      Ale przy takim rozstrzale, i tak źle jej się będzie jeździło…

  30. Dla mnie bomba. Mam kone xcmaraton 26″ i fatbika, djambo idealnie wstrzeliłby się w środek. Niestety moje drugie ja chce fula enduro.

  31. Poklikałem, poszperałem i wydumałem, że chcę nabyć NS Eccentric alu 2 27,5. No i mam zagwozdkę M czy L. Wzrostu mam 181.. rozstaw ramion też 181. W Warszawie jest gdzie się przymierzyć do produktów NSa?

    1. Ze starej metody liczenia wielkości ramy w calach (przekrok*0,57/2,54) wychodzi mi 18-18,5.

      1. Wszyscy czekaliście i się doczekaliście. Wziąłem eLkę :)
        Rowerek już trochę przepedałowany. Jest git.
        Najsłabszym ogniwem są zdecydowanie hamulce.

  32. Witam,
    zastanawiam się nad rozmiarem ramy w Kross Moon 2. Mam 180cm i nogę 85cm. Nie jestem pewien czy M-kę czy L-kę z racji tego, że chciałbym rower do podjeżdżania na co dzień ,ale bywam też w górach i chciałbym maksymalnie go wykorzystać przy zjazdach. Nie jestem pewien czy przy L-ce opuszczę na tyle sztycę, żeby poszaleć na trasach FR,mini DH. Co poradzicie ?

    1. Opuszczenie siodła o 125 mm praktycznie zawsze jest wystarczające, więc jeśli z obliczeń (patrz artykuł) wychodzi Ci, że wpasujesz się na L-kę, zdecydowanie bierz L-kę! Na M-ce to ja przy 170 cm czuję się swobodnie ;)

  33. Michale mam podobny wzrost 171 i potrzebuję porady przy doborze rozmiaru gianta reign. S czy M?

    1. Cześć Krzysiek! Który rozmiar Ci wychodzi z metod opisanych w artykule?

  34. Powiem tak…mam trance 2015 M i wydawał mi się troszkę zbyt duży, chociaż nie bolą mnie plecy po całodziennej jeździe i jestem optymalnie pochylony, to jednak preferowałbym bardziej wyprostowaną pozycję. Zmieniłem w nim mostek z oryginalnego 70 mm na 40, siodełko przesunąłem do przodu i jest idealnie. Nie wiem jak będzie z przesiadką na Reign, ponoć jest jeszcze dłuższy?

    1. W Reignie jest spory przeskok w długości między S a M. S-ka będzie na Ciebie za krótka, moim zdaniem powinieneś mieć M-kę z krótkim mostkiem, a „wyprostowaność” pozycji regulować wysokością kierownicy.

      Jeśli jednak masz wątpliwości, wybierz się do Bielska – w wypożyczalni Enduro Trails przetestujesz wszystko i niewielkim kosztem będziesz miał pewność dobrego wyboru.

      1. I tak chyba to jest jedyne rozwiązanie, tranca brałem w ciemno, ale w tym przypadku przetestuję. Dzięki za pomoc!

  35. Powitać.
    Mimo iż już mam mojego tranc’a 3 2016 w domku,to po przeczytaniu tekstu mam wątpliwości co do rozmiaru ramy.Zakupiłem rozmiar L do wzrostu 193cm i tak się zastanawiam czy to był trafny wybór :(

    1. Jeśli nie masz możliwości wymiany, to przeżyjesz, ale przy takim wzroście… dziwnie wybrałeś :P

  36. Norbert Głogowski

    Witam,
    planuję zakup Krossa Dust i przy moim 169 wzrostu, rozstaw ramion 170 oraz dł.wew. nogi 78 z różnych wyliczeń wychodzi S albo M. Którą ramę wybrać. A może cos kombinować z mostkiem choć w Dustach i tak jest on mały. Proszę o jakieś sugestie.

    1. Mam bardzo podobne gabaryty do Ciebie (170 cm) i Dust w rozmiarze M był dla mnie idealny!

      1. Norbert Głogowski

        Wielkie dzięki, rozwiało to moje wątpliwości, a teraz czekać na jakieś posezonowe promocje albo coś używanego w stylu Dusta.

  37. Znalazłem dobre oferty TREKa tutaj: http://www.bikestacja.pl/pl/catalogsearch/result/?q=rama+trek i dzięki Twojemu wpisowi mam zamiar wreszcie wybrać sobie wygodną ramę, dobrą dla człowieka, który ma ponad 1,9 m wzrostu! ;P

  38. Cześć, w takim razie również podpytam Was co myślicie:) mam równe 180cm wzrostu i właśnie przymierzam się do zakupu Speca , a dokładnie Stumpjumper evo expert 650b w rozmiarze M. Przybliżę jeszcze, że lubię jak rower jest dość zwrotny i nanewrowalny na singel trakach ale do góry również lubię pędzić :) dobry rozmiar ?

  39. No i po co ja tu zagladalem ? :-) Pytanie od starego dziadka (41l) 175 cm. u „kresu”swego zycia postanowilem zlozyc sobie rower… tak zamiast kochanki i motocykla, ktory zawsze chodzil mi gdzies z tylu glowy. Początki swej przygody z rowerem zacząłem, od ramy Orkana (trzepak/kolarka :-)) potem już góral Gianta tez nie mala 21″ z racji przyzwyczajenia do wczesniejszej. Po dobrych 10 latach jazdy postanowilem sobie zmienic rame na mniejsza ( wdg Gianta M 19” z górna rurą 58 cm). Przez te lata jazdy słabo dopasowanego roweru (głownie jazda rekreacyjna, po lesie, aswalcie itp ale jednak z zamilowaniem do grubych opon i amortyzatora kregosłup coraz bardziej odmawia posluszenstwa ( przytoczone wczesniej przez kolegow patrzenie spode łba itp). Teraz padł wybór na rame KOBA racetool no i wlasnie „po co ja tu zagladałem” :-). Wybór z wiekiem zmierza do minimalizmu, zdecydowałem się na ramę odpowiednik S ( 42 cm podsiodłowa oraz 57 górna) z opcją własnie regulacji mostkiem i siodełkiem. Po tym co czytam od innych kolegów mam wątpliowści czy jednak nie wybrac rozmiar wiekszej ramy M (46 cm/ 59cm). Główne kryterium dla mnie to moze dla kogos smieszne, spelnienie swych marzen o uszytym pod siebie rowerze górskim jaki chcialem miec, ale jednak ze swiadomoscia starego kregoslupa i nie chce wisiec na ramie z dodatkowym jego obciazeniem. Osobiscie z obecnych doswiadczen raczej „milsza” wydaje sie mi być S niż M z kierownica o wyzszym wzniosie, ale nie chcialbym popelnic bledu, który byc moze niczym nie da sie pozniej juz skorygowac. Czy mgobym prosic o porade , czy lepiej wieksza rame skracac mostkiem i siodelkiem czy na odwrót mniejsza rame wydłuzac tymi parametrami ? Pozdrawiam i licze na brak linczu :-) ( jazda rekreacyjna od ok 50- 100 km dziennie, a amortyzatorem o skoku 100/120)

    1. Aha dodam jeszcze, ze moja obecna rama GIANTA ( w miare wygodna i pasujaca do mnie) kola 26″ (M 48cm dolna, 58cm górna) a przyszla KOBA kola 29″ ( 42 cm dolna, 57cm górna) juz własnie zamowiona :-), lub rozmiar wieksza ( 46cm i 59cm)

    2. Cześć Paweł!

      O naciąganiu i skracaniu ramy możesz poczytać tutaj:
      http://www.1enduro.pl/jak-dopasowac-zly-rozmiar-ramy/

      Ale przy 175 cm wzrostu raczej nie ma wątpliwości, że S-ka będzie za mała.

      Pamiętaj, że zależność „mała rama = wygodna pozycja” to mit. Krótka górna rura w połączeniu z niższą główką ramy powoduje, że pozycja jest bardziej pochylona i skulona. Przez to lędźwia obrywają bardziej, niż na ramie większej (dopasowanej), na której kręgosłup jest wyprostowany, a kierownica znajduje się wyżej (większe rozmiary mają dłuższą główkę).

  40. Michal dziekuje za odpowiedz. Zakladajac ze nie wszyscy sa zdrowi ( jak ja problemy z kregoslupem…no i z wiekiem chyba z glowa) chcialbym sie upewnic. Nie chce uprawiac tu reklamy i wklejania linkow ale wlasnie parametr o ktorym wspominasz przynajmniej w Koba sie teoretycznie nie zmienia ( wysokosc glowki) choc ma dosc istotny wplyw na odleglosci miedzy osiami kol i dlugosci gornej rury.Po tym co napisales uswiadomilem sobie ze dlugosc samej rury gornej oraz regulacja tylko 2 pukntow ( siodlo/mostek) nie koniecznie odciazy ledzwie ( skulona czy pochylona sylwetka). Moze jesli nie Ty to moze ktos z kolegow mialby doswiadczenie w podobnej kwestii ? Jesli juz sie ma problemy z kregoslupem i zglowa:-) czy przy w miare porownywalnych parametrach ktore sie chce osiagnac bardziej komfortowa i ” zdrowa”( nie typowa jazda sportowa) rama bedzie wlasnie rama tzw szablonowa w sam raz czy moze wlasnie moze +/- 1 rozmiar od obliczeniowej.

    Ps. Swiat jest maly jak nasze wojewodztwo:-) – pozdrowienia zza Brynicy z Sosnowca

  41. Korekta* rama bedzie wlasnie lepsza (rama*). Choc wiem ze to w sumie moze pytanie typu czy szybciej bede jezdzil na linkach w pancerzu czerwonym czy niebieskim przy seledynowej ramie jaka chce miec :-). Tak czy inaczej duzy + za Twego bloga bo jak widze skupiaja sie tu ludzie ktorzy siebie wzajemnie nie obrazaja. Milego czytania i wymianie informacji zycze wszystkim

  42. Witam. Zastanawiam się nad kupnem roweru Whyte 901 2017r i mam wątpliwości co do kąta główki ramy.
    Czy z kątem 66,5 stopnia Amortyzator będzie dobrze pracował, bo chcę często jeździć nim po płaskim terenie(leśne drogi i asfalt)

    1. Oczywiście, że tak. Podobno dopiero schodzenie poniżej 63 stopni powoduje problemy w tej kwestii.

      1. Poniżej 63stopni? Obecnie mam lapierre 920. W nim jest kąt główki ramy 65 stopni i jak jadę po płaskim terenie amortyzator praktycznie nie pracuje. Tylko tu jest kwestia czy można porównywać 901 z 920?

        1. Czy 1,5 stopnia roznicy między tymi ramami do dużo? Czy ta różnice będzie ewidentnie czuć podczas jazdy?

        2. Może nie pracuje, bo… teren jest płaski? ;)

          Biorąc pod uwagę, jak diametralnie różne są to rowery, wyczucie innego kąta główki (choć różnica 1,5 stopnia jest kolosalna) może być trudne. Tzn. rower będzie jechał totalnie inaczej, ale będzie to wynikało też z wielu innych czynników poza samą główką.

          Pamiętaj też, że w hardtailu kąty wystromiają się w sagu. Jak wsiądziesz na rower, z 66,5 stopnia zrobi się coś bliższego 68 stopni.

  43. Co do braku pracy w moim amortyzatorze chodziło mu bardziej o małe nierówności na płaskim terenie a nie o idealny płaski asfalt:) Mialem trochę wątpliwości, ale po tym co napisałeś jednak się zdecyduje na kupno. Wielkie dzięki za pomoc. Pozdrawiam.

    1. Wiem wiem, żartowałem ;) W takim razie miłej jazdy życzę! Napisz potem koniecznie, jak wrażenia :)

Dodaj komentarz do tekstu Jak wybrać rozmiar ramy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj kolejny artykuł

Kalendarz zawodów enduro 2016

Zawody / 

Gdzie będziemy mogli się pościgać w tym sezonie? Tradycyjnie przygotowałem dla Ciebie mapę i pełny kalendarz zawodów enduro 2016 wszystkich organizatorów.


 DataSeriaMiejsceUwagi
Maj01.05.2016endurotrails-logo-100Bielsko-Biała (mapa)
14-15.05.2016joyride-logo-100 Kluszkowce (mapa) JoyRide Festival
Czerwiec04.06.2016emtb-logo-100Mieroszów (mapa)
18.06.2016Enduro MTB SeriesPrzesieka (mapa)
25-26.06.2016joyride-logo-100 Zakopane (mapa)JoyRide Festival
Lipiec09-10.07.2016emtb-logo-100Szklarska Poręba (mapa)Festiwal Rowerowy
Sierpień27.08.2016endurotrophy-logo-100 Sienna (Czarna Góra) (mapa) Mistrzostwa Polski / IMPREZA ODWOŁANA!
Wrzesień10.09.2016endurotrails-logo-100Bielsko-Biała (mapa)
Październik08.10.2016Enduro MTB SeriesBaligród (mapa)

Kalendarz zawodów enduro 2016


W ramach planowania sezonu startów, polecam Ci też powiązane wpisy:

 

  1. Na to czekałem. Dzięki

  2. można liczyć na aktualizacje powyższej listy?

    1. Można :) Ale chyba nic się nie zmieniło…?

  3. Mistrzostwa w Czarnej Górze w lipcu to pewny termin? W kalendarzu PZKOL dalej sierpniowa data na maile nie odpowiadają nie wiem czy tam dzwonić czy ki pierón? Kto to w ogóle organizuje?

    1. Podobno pewne są tylko śmierć i podatki. Ale moje informacje pochodzą bezpośrednio od organizatora (Pawła z Horizon Five / Enduro Trophy), a że w PZKolu jest czasem bałagan, wiadomo nie od dziś…

      1. Mistrzostwa Polski w Sierpniu!

          1. Organizator ;)

  4. czy ktos wie dlaczego w tym roku nie ma otwarcia na ślęży ???

  5. Lipcowa data ET w Czarnej Górze jest nieaktualna – zawody odbędą się 28 sierpnia.

Dodaj komentarz do tekstu Kalendarz zawodów enduro 2016

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top